План-конспект урока по английскому языку (6 класс) по теме:
Урок английского языка «Хорошие манеры» в 6 классе по программе М.З. Биболетова 5-6 класс «Enjoy English».

Содержит конспект урока, приложения и презентацию к уроку "Хорошие манеры"

Скачать:

ВложениеРазмер
Конспект урока29.41 КБ
prilozhenie_no_1.docx10.19 КБ
prilozhenie_no_2.docx13.96 КБ
презентация561.37 КБ
horoshie_manery.pptx1.63 МБ

Предварительный просмотр:

муниципальное общеобразовательное учреждение –

средняя общеобразовательная школа № 8 города Аткарска Саратовской области

Конспект

урока по английскому языку

в 6 «Б» классе

по теме «Хорошие манеры»

в рамках конкурса «Учитель года»

                                                                             Разработала:

                                                                      учитель английского языка

                                                               Уткова Татьяна Станиславовна

2012 год

Тема урока: « Хорошие манеры» («Разговор за столом»).

Класс: 6 «Б».

Тип урока: урока систематизации и обобщения знаний и умений.

Цели урока:

Учебный аспект: контроль усвоения языкового материала по теме «Разговор за столом» и актуализировать грамматические навыки : must/mustn’t; построение вопросительных и отрицательных предложений и использование их в диалогической речи; формировать умение учиться, замотивировать учащихся к учебным действиям; организовать самостоятельную работу с самопроверкой по эталону, руководить рефлексией урока.

Развивающий аспект: обучение устной речи – диалогической с элементами монологической речи, обработка лексических единиц в речевых блоках, в связных высказываниях и реальных ситуациях, совершенствовать произносительные навыки учащихся: фонетика, английская интонация (логическое ударение, ритм), развитие у учащихся интереса к языку, преодоление языкового барьера для обеспечения эффективной учебной деятельности учащихся.

Воспитательный аспект: научить детей адаптироваться в реальных ситуациях общения, делая акцент на этикетные нормы; в качестве непременного условия общения использовать вежливый, доброжелательный и доверительный тон; воспитывать веру в себя, в свои способности, чтобы дети раскованно, с удовольствием говорили на английском языке, воспитывать интерес к английскому языку.
Формы работы:
1) фронтальная;
2) самостоятельная;
3) индивидуально –групповая;
4) парная.

Оснащение урока: учебник «Enjoy English 5 –6» (авторы - М. З. Биболетова, Н. Н. Трубанева), мультимедиа, учебная презентация, раздаточный материал, сервировка стола, цветочное поле, смайлики.

Этапы урока:

Этап урока

Средства обучения

Реализуемые задачи

Время.

1

Организационный мотивационный этап, целеполагание.

(Introduction)

A poem “Polite”

Стихотворение.

Введение в урок, привлечение внимания к теме урока

3 минуты

2

Фонетическая разминка.

(Phonetic activities)

Слайд.

Работа над формированием произносительных навыков.

2 минуты

3

Речевая разминка.

(Warming-up)

Слайд.

Активизация лексических единиц по теме в устной речи

5 минуты

4

Чтение.

(Reading.)

Учебник.

Работа над совершенствованием навыка чтения.

10 минут

5

Физминутка.

(Тhe exercise).

3 минуты

6

Работа с лексическими единицами.

(Lexical activities)

Аудиозапись.

контроль усвоения языкового материала по теме

2 минуты

7

Говорение.

(Speaking.)

Слайд.

Обучение устной речи – диалогической.

5 минут

8

Грамматический материал.

(Grammar.)

Слайд.

Работа над грамматическим материалом (самостоятельная работа).

6 минут

9

Подведение итогов урока.

The conclusion of the lesson.

Контроль усвоения ЗУН, полученных на уроке.

3 минуты

10

Рефлексия.

(Reflection).

A song “Manners, Manners…”

Песня.

4 минуты

Развёрнутый конспект урока.

Ход урока.

I. Организационный момент.


Teacher: Good morning, boys and girls.
Pupils: Good morning, good morning,

             Good morning to you.

             Good morning, good morning,

             We are glad to see you.
Teacher: I’m glad to see you too.  Sit dawn, please. Let’s start our lesson. Answer my questions, please.

(Беседа с дежурным).

Who   is   on   duty   today?   Who   is   absent   today?    What   is   the    date   today?  What   is     the   day   of   the   week   today?  

What   is   the   weather   like?   Is   it   frosty (sunny, rainy) today?

 Do   you   like   such   weather?  Do   you   like   more   winter   or   summer?  

Thank   you!  Sit   down.

                                                         ( слайд 2 )

Teacher: Look at the blackboard, listen the poem and try to guess what we are going to speak about today.

Always be polite and sweet

At your home, in the street.

Remember please, goodbye and thanks,

And you will have a lot of friends.

Teacher: We are going to speak about …

 Pupil: … good manners.

(Карточка с темой прикрепляется на магнитную доску  “Good manners”.)

( слайд 3)

II. Фонетическая зарядка


Teacher: And now let’s practice the English sounds and words. Look at the screen and repeat after me:
( слайд 4 )
[i:] – be, sweet, street, pleas

[æ] – thanks, at, and , have

[eu] – polite, home

[e] - friends, remember

[o:] - always

III. Речевая разминка

( слайд 5 ) 

 Teacher: 1) Children, try to learn the poem.  Please, repeat after me (отрабатывается произношение).

2) Write the poem.

3) Remember the poem (несколько учеников воспроизводят стихотворение).

IV. Совершенствование навыков чтения. Проверка домашнего задания.

( слайд 6 ) 

Teacher: Today we shall read the story about an Englishman.

Open your books, page 97, exercise 57. Read and translate.

( слайд 7 ) 

Teacher: I want you look through the text and read some sentences from the text to prove my ideas.

  1. Mr. Tailor didn’t have lunch in the hotel.
  2. Mr. Tailor had an English friend.
  3. The name of a German wasn’t Mahlzeit.
  4. Mr. Tailor thought that the Germans had strange traditions.
  5. “Mahlzeit” is the German word for “good appetite”.
  6. The German thought that “Tailor” is the English word for “Mahlzeit”.

Teacher: Very good.

V. Физкультминутка

( слайд 8 ) 

Teacher: It’s time to have a rest now. Stand up, please.

Let’s do the exercise together!

Hands up! Hands down!

Hands up! Hands down!
Hands up! Clap! Clap!
Hands down! Hop! Hop!

Hands on hips!

Bend left! Bend right!

Bend left! Bend right!

Clap! Clap!
Stand still!

Sit down, pleas.

VI. Активизация речевых клише по теме «Еда».

Teacher: Let’s look at the table on page 97 and listen to information “Be polite”.

(Дети слушают запись и переводит)   (Аудиозапись)

Teacher:  Please, translate this information.

(Работа с учебником).

Teacher: It’s very important for us to have good manners at table.

- Find in the table next phrases.

( слайд 9 ) 

Спасибо большое

Excuse me

Извините меня

Thank you very much

Пожалуйста

Sorry

Угощайся.

Thanks, it’s great.

Как мило с вашей стороны

Please

Простите

Help yourself

Спасибо, это вкусно

How kind of you

VII. Тренировка навыков диалогической речи.

Teacher:  It’s time to work in groups. Look at the picture of exercise 58, page 97. You will work in groups and have a talk at the table.

  1. Let’s imagine situations.  

(За сервированном столом дети проигрывают диалоги)

                                                 ( слайд 10 )

The dialog for the first group:

Mother: Mike, breakfast is ready.

Mike:  Well, Mother, I am here.

Mother: What do you want to eat?

Mike: I want a cup of tea and some cheese.

Mother: Do you want some milk?

Mike:  Yes, please.

Mother: All right! Sit down and eat.

Mike:  Thank you, Mother.

( слайд 11 ) 

The dialog for the second group:

Mother: Dinner is ready.

Father: Good appetite.

Daughter: Would you like a cup of tea?

Son: Just a little, please.

Father: The soup is very delicious.

Son:  I like it very much.

Daughter: Will you pass me the salt?

Mother: OK.

( слайд 12 ) 

The dialog for the third group:

Jane: Thanks, Mother, it was lovely!

Father: Yes, the dinner was really delicious today! I really enjoyed it!

Mother: Would you like some salad, Jim?

Jim: Oh, thanks, mom. I’m already full. But it was rely very nice.

Mother: What did you like most?

Jim: The salad. It was great. Thank you.

Mother: You are welcome!

VIII. Повторение грамматического материала.

( слайд 13 ) 

Teacher:  Table manners is an important part of many culture.

  1. You should write down what we must and mustn’t do at the table.

                                                    ( слайд 14 )

1.

We ………… speak with our mouth full.

2.

We ………… put the table napkin on our knees.

3.

We ………… reach (тянуться) across for the salt.

4.

We ………… use the fork and knife properly.

5.

We ………… put our elbows on the table.

6.

We ………… wave (махать) the knife or fork in the air.

7.

We ………… eat noiselessly (бесшумно).

8.

We ………… wash our hands before we eat.

 

- Check yourself!

( слайд 15 )

- Children, make up the proverb.  Read the proverb and try to give Russian equivalent.  

(COMES, EATIG, APPETITE, WITH) (Магнитная доска)

( слайд 16 )

                    Appetite comes with eating.  -  Аппетит приходит во время еды.

  1. Write the proverb.
  2. Learn the proverb.  (Разучивается пословица – учитель по слову убирает с доски).

( слайд 17 )

Dear boys and girls,
Remember gold rules:
When you sit at the table
Don’t lick your fingers
Sit up straight and say thank you,
Use your knives and forks or spoons,
But don’t put your elbows on the table.

  1. Write the gold rules.

IX. Итог урока


( слайд 18 )


Teacher: Thank you for your work.

( слайд 19)

Open your diaries please and write down your homework: learn poem by heart “Good manners”.

- You were active, friendly and attentive. It is very interesting to know our results. (Выставляются отметки и по возможности комментируются). I think I should give only good and excellent marks.

 - So, at the end of our lesson tell me, did you like our work? (Yes, we did – Yes, I did. /  No, I did not. – No, we did not.)

- What was the most interesting? ( I understand that I have to be a polite girl.)

X. Рефлексия.

( слайд 20 )

Teacher: Now everyone may say you like or didn’t like this lesson. Please, take the smile – happy or sad.

(Ребята, посмотрите, пожалуйста, на листочки, которые лежат у вас на столе. Вы видите два символа: веселое лицо и грустное лицо. Если вам понравился урок, вы должны поместить веселое лицо на доске, если нет – грустное.        Дети размещают на «клумбе» цветочки. Улыбающиеся смайлы - для тех, кто доволен своей работой на уроке и её результатами, грустные - для тех, чьё настроение ухудшилось или он не удовлетворён достигнутыми результатами.)  

Teacher: Now listen the song “ Manners”.

 Our lesson is over. Good-bye. Have a good day.

Pupils: Goodbye, teacher!


Предварительный просмотр:

GOOD

MANNERS

COMES  EATIG   APPETITE   WITH


Предварительный просмотр:

Ф.И.____________________________________        Класс ____________

1. Find in the table next phrases.

Спасибо большое

Excuse me

Извините меня

Thank you very much

Пожалуйста

Sorry

Угощайся.

Thanks, it’s great.

Как мило с вашей стороны

Please

Простите

Help yourself

Спасибо, это вкусно

How kind of you

2. Let’s imagine situations.

The dialog for the first group:

Mother: Mike, breakfast is ready.

Mike:  Well, Mother, I am here.

Mother: What do you want to eat?

Mike: I want a cup of tea and some cheese.

Mother: Do you want some milk?

Mike:  Yes, please.

Mother: All right! Sit down and eat.

Mike:  Thank you, Mother.

The dialog for the second group:

Mother: Dinner is ready.

Father: Good appetite.

Daughter: Would you like a cup of tea?

Son: Just a little, please.

Father: The soup is very delicious.

Son:  I like it very much.

Daughter: Will you pass me the salt?

Mother: OK.

The dialog for the third group:

Jane: Thanks, Mother, it was lovely!

Father: Yes, the dinner was really delicious today! I really enjoyed it!

Mother: Would you like some salad, Jim?

Jim: Oh, thanks, mom. I’m already full. But it was rely very nice.

Mother: What did you like most?

Jim: The salad. It was great. Thank you.

Mother: You are welcome!

3. You should write down what we must and mustn’t do at the table.

1.

We ………… come on time.

2.

We ………… wash our hands before we eat.

3.

We ………… speak with our mouth full.

4.

We ………… put the table napkin on our knees.

5.

We ………… reach (тянуться) across for the salt.

6.

We ………… use the fork and knife properly.

7.

We ………… put our elbows on the table.

8.

We ………… wave (махать) the knife or fork in the air.

9.

We ………… eat noiselessly (бесшумно).

10.

We ………… say “thank you” and “good bye”.


Предварительный просмотр:

Чтобы пользоваться предварительным просмотром презентаций создайте себе аккаунт (учетную запись) Google и войдите в него: https://accounts.google.com

Подписи к слайдам:

Manners, Manners
The fork goes on the left,
The knife goes on the right,
And never, ever try to eat
Without your fork and knife.
Spoons are for soup,
Forks for cakes and stew.
But never, ever try to bite
More food than you can chew.
Refrain:
Manners,
They are all that matters.
Sit as straight as you could,
Elbows close to your sides.
Manners,
They are all that matters.
Never play with your food,
And you will be all right.
Manners, Manners

Manners, Manners
At table every time
You have to watch yourself,
And never, ever start
Without a napkin on your lap.
Refrain:
Manners,
They are all that matters.
Sit as straight as you could,
Elbows close to your sides.
Manners,
They are all that matters.
Never play with your food,
And you will be all right.
Manners, Manners
If something is too far,
You pass it to your mates.
But never, ever try to take
From other people’s plates.
To talk at table is polite,
And not to talk is rude.
And never, ever try to talk
When your mouth is full of food.
Refrain:
Manners,
They are all that matters.
Sit as straight as you could,
Elbows close to your sides.
Manners,
They are all that matters.
Never play with your food,
And you will be all right.

Предварительный просмотр:

Чтобы пользоваться предварительным просмотром презентаций создайте себе аккаунт (учетную запись) Google и войдите в него: https://accounts.google.com

Подписи к слайдам:

The dialog for the third group:
Jane: Thanks, Mother, it was lovely!
Father: Yes, the dinner was really delicious today! I really enjoyed it!
Mother: Would you like some salad, Jim?
Jim: Oh, thanks, mom. I’m already full. But it was rely very nice.
Mother: What did you like most?
Jim: The salad. It was great. Thank you.
Mother: You are welcome!

Dear

boys

and

girls
,
Remember

gold

rules
:

When

you

sit

at

the

table

Don’t

lick

your

fingers

Sit

up

straight

and

say

thank

you
,
Use

your

knives

and

forks

or

spoons
,
But

don’t

put

your

elbows

on

the

table
.

Open your books,
page 97, exercise 57.

The dialog for the second group:
Mother: Dinner is ready.
Father: Good appetite.
Daughter: Would you like a cup of tea?
Son: Just a little, please.
Father: The soup is very delicious.
Son: I like it very much.
Daughter: Will you pass me the salt?
Mother: OK.

Appetite comes with eating
.


Аппетит

приходит

во

время

еды
.


Презентация
«Хорошие манеры»
урок английского языка

6 класс
Автор:
Уткова

Татьяна Станиславовна
учитель английского языка
МОУ-СОШ № 8
города Аткарска Саратовской области
We
mustn’t

speak with our mouth full.
2. We

must

put the table napkin on our knees.
3. We
mustn’t
reach (
тянуться
) across for the salt.
4. We

must
use the fork and knife properly.
5. We
mustn’t
put our elbows on the table.
6. We
mustn’t
wave (
махать
) the knife or fork in the air.
7. We

must

eat noiselessly (
бесшумно
).
8.
We

must

wash our hands before we eat.

Check yourself!
HOME WORK
Learn poem by heart
“Good manners”.
Always be polite and sweet
At your home, in the street.
Remember please, goodbye and thanks,
And you will have a lot of friends.
The dialog for the first group:
Mother: Mike, breakfast is ready.
Mike: Well, Mother, I am here.
Mother: What do you want to eat?
Mike: I want a cup of tea and some cheese.
Mother: Do you want some milk?
Mike: Yes, please.
Mother: All right! Sit down and eat.
Mike: Thank you, Mother.
Focus on phonetics
[
i
:]
– be, sweet, street, please
[æ] –
thanks, at, and , have
[əu
]
– polite, home
[e]
- friends, remember
[ɔ:
]
-
always
1.
We ………… speak with our mouth full.
2.
We ………… put the table napkin on our knees.
3.
We ………… reach (
тянуться
) across for the salt.
4.
We ………… use the fork and knife properly.
5.
We ………… put our elbows on the table.
6.
We ………… wave (махать) the knife or fork in the air.
7.
We ………… eat noiselessly (бесшумно).
8.
We ………… wash our hands before we eat.
You should write down what we
must
and
mustn’t
do at the table
.
 
1.

We ………… speak with our mouth full.
2.

We ………… put the table napkin on our knees.
3.

We ………… reach (
тянуться
) across for the salt.
4.

We ………… use the fork and knife properly.
5.

We ………… put our elbows on the table.
6.

We ………… wave (
махать
) the knife

or fork in the air.
7.

We ………… eat noiselessly (
бесшумно
).
8.
We ………… wash our hands before we eat.

Find in the table next phrases.
Спасибо большое

Excuse

me
Извините меня

Thank

you

very

much
Пожалуйста

Sorry

Угощайся.

Thanks
,
it’s

great
.
Как мило с вашей стороны

Please

Простите

Help

yourself
Спасибо, это вкусно

How

kind

of

you
Thank you for your work!
GOOD MANNERS
Let’s relax
Hands up! Hands down!
Hands up! Hands down!
Hands up! Clap! Clap!
Hands down! Hop! Hop!
Hands on hips!
Bend left! Bend right!
Bend left! Bend right!
Clap! Clap!
Stand still!
Sit down, pleas.


1.
We ………… speak with our mouth full.
2.
We ………… put the table napkin on our knees.
3.
We ………… reach (
тянуться
) across for the salt.
4.
We ………… use the fork and knife properly.
5.
We ………… put our elbows on the table.
6.
We ………… wave (махать) the knife or fork in the air.
7.
We ………… eat noiselessly (бесшумно).
8.
We ………… wash our hands before we eat.

TABLE MANNERS

По теме:
методические разработки, презентации и конспекты уроков

итоговая работа по английскому языку 4 класс, учебник "Enjoy English" Биболетова М.З.

Итоговая работа состоит из разделов: 1) Чтение  2) Грамматический тест 3) Перевод с русского на английский язык 4) ...

Урок-игра по теме "Системы органов животных"

Урок-игра является обобщением и закреплением знаний по теме "Органы. Системы органов животных"...

Путеводитель по Славянскому району (материалы для публикации в "Пед. вестнике Кубани")

В соавторстве с М. Б. Солодким...станица населена в 1866 году и названа по имени великой княгини Анастасии Михайловны – ...

Санкт-Петербург ( на английском языке)

Презентация для использования в программе доп. образования, на уроках английского языка...

Презентация к уроку в 5 классе "Театр Древней Греции"

Данная презентация позволит учителям истории провести увлекательный и интересный урок по истории Древнего мира в 5 класс...

Санкт-Петербург

Презентация " Санкт-Петербург"  краеведческий материал для исползования на уроках и во внеурочной работе...

История х. Черный Ерик в контексте ее ценности для учебно-воспитательной работы в школе

В соавторстве с М. Б. Солодким и Е. А. БарановойПатриотическое воспитание начинается с познания ценности Отечества. Для ...

Древнерусский костюм.

 В давние времена, как и сегодня, одежда определяла принадлежность человека к тому либо иному социальному КРУГУ. Ес...

Воспитание Царских детей.

 Воспитание Царских детей.Пономаренко Антонина...

Дие́го Родри́гес де Си́льва Вела́скес

 lВеласкес родился 6 июня 1599 года в Севилье, Испания, в семье крещёных португальских евреев. Учился живописи в ро...