Технология подготовки к ЕГЭ в разделе "Аудирование".
статья по английскому языку (11 класс) по теме

Сергеенкова Юлия Михайловна

На современном этапе, когда английский является языком международного общения, новые ФГОС выдвигают повышенные требования к результатам освоения программы и трактует цель обучения иностранному языку, как формирование коммуникативной компетенции. В связи с этим, весь учебный процесс должен быть ориентирован на практическое владение иностранным языком, в котором особое внимание уделяется проблеме понимания речи на слух.

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon moya_statya.doc136 КБ

Предварительный просмотр:

Технология подготовки к ЕГЭ в разделе « Аудирование»

учитель английского языка

ГБОУ СОШ №127 Красногвардейского района Санкт-Петербурга

Сергеенкова Юлия Михайловна

На современном этапе, когда английский является языком международного общения (компьютерная, политическая и экономическая терминология базируется на английском языке), новые ФГОС выдвигают повышенные требования к результатам освоения программы и трактуют цель обучения иностранному языку, как формирование коммуникативной компетенции. В связи с этим, весь учебный процесс должен быть ориентирован на практическое владение иностранным языком, в котором проблеме обучения пониманию речи на слух придаётся особое значение.

Однако, распознавание устной речи на слух, или аудирование, в плане обучения этому виду речевой деятельности представляет собой сложную и не до конца решённую задачу. Устное общение состоит из говорения и слушание, которое в методике называют аудированием. При этом, понятия «аудирование» и «слушание» не синонимичны. Слушание является лишь акустическим восприятием, тогда как аудирование подразумевает понимание и интерпретацию воспринимаемой на слух информации.

        В учебном процессе аудирование выступает не только как цель, но и как средство обучения. Работа с аудиоматериалами планомерно развивает фонетические и лексико-грамматические навыки. Кроме того, аудиотексты являются богатой почвой для обсуждения, что в свою очередь способствует развитию навыков говорения и письма. Именно аудирование, по мнению отечественных и зарубежных методистов, определяет успех или неуспех практического обучения языку в целом. Проблема обучения  пониманию звучащей речи тем более актуальна, так как аудирование по-прежнему остаётся одним из самых трудных разделов единого государственного экзамена по английскому языку, где оно представлено сразу тремя заданиями тестового типа, проверяющими степень сформированности следующих умений:

  1. понять основную мысль текста . Тип задания – установить соответствие между высказыванием говорящего и предъявленными в задании утверждениями.
  2. извлечь необходимую информацию из текста. Тип задания – установить правильность/неправильность высказываний и наличие информации в тексте (выбор ответов из предложенных True/False/Not stated).
  3. полностью и детально понять  смысл текста. Тип задания – выбор правильного ответа из трёх предложенных.

Таким образом, должно происходить развитие и совершенствование различных видов аудирования , как комплексного речевого умения. Очевидно, что виды и стратегии  аудирования могут быть сформированы посредством разнообразных упражнений. Подобные упражнения должны представлять собой продуманную и логично построенную систему.

Аудирование, как вид речевой деятельности, является комплексным когнитивным умением, состоящим в свою очередь из иерархии  составляющих их умений. Умения в аудировании с различными целями (для понимания основной  информации, для извлечения специальной информации, для полного детального понимания) являются комплексными специфическими умениями. Эти специфические умения требуют отработки в специальных упражнениях. В состав специфических умений входят более мелкие частные умения. Недостаточная сформированность этих отдельных частных умений может отрицательно влиять на успешность понимания звучащего текста.

К данным умениям относятся:

  1. умение понимать догадаться о значении незнакомого слова по контексту или по аналогии с родным языком
  2. умение понимать информацию в перефразированном виде(использование синонимов и антонимов)
  3. умение обойтись без понимания значения незнакомого слова без ущерба для понимания текста в целом
  4. умение прогнозировать развитие высказывания
  5. умение понимать лексические и грамматические  средства связи в тексте
  6. умение понимать причинно-следственные связи в тексте
  7. умение понимать не только эксплицитно, но и имплицитно представленную информацию
  8. умение при необходимости догадаться об отношении говорящего к предмету разговора, взаимоотношениях и социальных ролях партнёров по общению, месте протекания беседы и т.п.
  9. умение понимать и использовать невербальные способы представления информации в звучащем тексте(логическое ударение, интонация)
  10. умение делать выводы
  11. умение отделять главную информацию от второстепенной, особенно при аудировании с целью основного понимания
  12. умение воспринимать и понимать ключевые слова в тексте

Раздел «Аудирование» в ЕГЭ

Обозначение задания в работе

Проверяемые элементы содержания

Проверяемые умения

B1

Понимание основного содержания прослушанного текста

  1. понять основную идею содержания
  2. отделять главное от второстепенного
  3. игнорировать избыточную информацию
  4. игнорировать незнакомые слова, не мешающие пониманию основной идеи или основного содержания высказывания

A1-A7

Понимание в прослушанном тексте запрашиваемой информации

  1.  понимать суть запрашиваемой информации и находить нужную информацию в звучащем тексте
  2. определить наличие или отсутствие запрашиваемой информации в тексте
  3. игнорировать незнакомые слова, не мешающие пониманию основной идеи или основного содержания высказывания

A8-A14

Полное понимание прослушанного текста

  1. понимать полное содержание на уровне смысла
  2. определять единицу
  3. отличать мнение автора от его намерений
  4. понимать логические связи в тексте

        Таким образом, система упражнений по развитию навыка аудирования должна включать упражнения , направление на отработку всех перечисленных навыков.

Система упражнений по развитию навыков аудирования.

  1. Упражнение на различение слов, имеющих похожее произношение.

  1. Choose the correct word.
  1. The ant crawled upon the shoe of our aunt Jean.
  1. ant, aunt
  2. aunt, ant
  1. He had to beat the drums for four hours before he was entitled to a dinner which included a beet salad and a beverage.
  1. beat, beet
  2. beet, beat
  1. I had enough money to buy several sale items , but by the time I arrived , they were sold out. The top-seeded tennis player drew a bye in the first round.
  1. buy, bye, by
  2. by, bye , buy
  3. buy, by, bye
  1. If we go to the beach, would you like to come too?
  1. to, too
  2. too, to
  1. I like to come here because I always hear the latest gossip.
  1. hear, here
  2. here, hear
  1. There is no appear left in the printer, or did you know that?
  1. no, know
  2. know, no

B.   Listen to the story and curcle the correct words.

        One day, there was a caterpillar eating some lovely green leaves. “So many good things are green”, he said. “I’m glad I’m green, croaked a frog. “Green is great! It’s a pity you’re so plain instead”. A lady bug was sitting on a rose. “Green is good, but what about red?” said the caterpillar. The caterpillar thought red was nice too. “I’m not green or red, I’m just plain”, he said sadly. Just then the caterpillar saw a beautiful blue dragonfly. “What a brilliant blue you are,” said the caterpillar.” I wish I were blue”, he said sadly. Just then something pink and pointed

came out from under the flowers. It was a lizard. “You’re not plain!” said the caterpillar. “Your tongue is bright pink like a flower,” said the caterpillar. “That’s nothing”, said the lizard. “Look at the beautiful purple spots on my back”. The lizard was pink and purple. The caterpillar felt plainer than ever. Along came a bright yellow bumblebee. He was flying from flower to flower. The flowers were all colors. “All colors are beautiful”, he said to the caterpillar. “Yes, they are”, said the caterpillar. Then he wrapped himself in his cocoon and fell asleep dreaming of colors. He dreamed of green and red, and blue, and yellow. When he woke up, something wonderful happened! The caterpillar had turned into a beautiful colourful butterfly. No one ever said he was plain again.

  1. one/won
  2. their/there
  3. sum/some
  4. great/grate
  5. plain/plane
  6. read/red
  7. not/knot
  8. blew/blue
  9. flours/flowers
  10.  your/you're

II.  Упражнения на определение числительных 

A.  Listen and circle the price you hear. (CD , №1)

      1)   2/4

  1. 3/4
  2. 6/7
  3. 1/2
  4. 9/10
  5. 8/10

B.  Listen and circle the number you hear. (CD , №2)

1.  

a)  100/120 million gallons

b)  16/60 million gallons

c)   19/90 million gallons

2.  

a)   150/115 cups

b)    40/14 cups

c)    13/30 bottles

III.   Упражнение на уточнение и исправление фактов.

Laura has some things she wants to take to the post office. Read the dialogue. Then listen to her conversation with the cashier. Underline and correct everything you hear which is different.

Cashier: Good afternoon.

Laura:    Hello . I want to send these postcards to Italy, please.

Cashier:  How much have you got?

Laura:   Let me see, three, four, and this one, five , please.

Cashier:  five at twenty -seven each, that's..... one pound thirty-five.

Laura:  OK, and I've got this packet of tissues.

 Cashier:  Can you put it on the sales, please?

Laura: There?

 Cashier: No, over here. That one's thirty-eight.

Laura: One thirty-eight. And these Italian newspapers too.....on the escalator?

Cashier: Please...they weigh 500 grams so that's another two pounds and thirty-three pence. So , altogether that comes to four pound six, please. Thanks, twenty pounds.... fourteen thirty-seven change. Just take the packet and papers through to me. Right.

Laura: Thanks, bye.

Cashier: Thank you.

Tapescript:

Cashier: Good morning.

Laura:    Hello . I 'd like to send these postcards to Italy, please.

Cashier:  How many have you got?

Laura:   Let me see, four, five and this one, six , please.

Cashier:  Six and  thirty -seven each, that's..... two  pound twenty-two.

Laura:  OK, and I've got this packet of photos.

Cashier: Is that for Italy too?

Laura: Yes, that's right.

 Cashier:  Can you put it on the scales, please?

Laura: Here?

 Cashier: No, over there. That one's thirty-eight.

Laura: One thirty-eight. And these English newspapers too.....on the scales?

Cashier: Please...they weigh 400 grams so that's another two pounds and thirty-three pence. So ,         altogether that comes to five pound sixty-three, please. Thanks, ten pounds.... four thirty-seven change.         Just pass the packet and papers through to me. Right.

Laura: Thanks, bye.

Cashier: Thank you.

IV. Упражнение на вычленение информации ( составление маршрута,CD № 4).

        Last summer, Thomas and Emila had a holiday in Britain. They went to ten different places. Listen to the recording and draw a line on the map showing their journey.

V. Упражнение на прогнозирование.

Anticipation and prediction.

A.     Pre - listening.

You are going to listen about cat's body language. Underline which of the following words anf phrases you      expect to hear.

Understanding / animal psycology / sygnal/ body language / protection/ confident / send a message /           curious  pets / agressive

B.   While - listening

  1. Listen to the first part of the talk. Then try to predict what the speaker is going to talk about next. In the next part , the speaker is probably going to talk about...
  1. his favourite pets
  2. how he got into this field
  3. about his cat's habits

        2. Listen to the second part of the talk. As you listen check your answer to exercise №1. Then try to predict what the speaker is going to talk about next. In the next part , the speaker is probably going to talk about......

  1. ways the cats use body language to express their feelings
  2. how he wrote his best-selling book
  3. the cats' feelings and emotions

        3. Listen to the third part of the talk. As you listen check your answer to exercise №2. Then try to predict what the speaker is going to talk about next. In the final part the speaker is probably going to talk about.....

  1. people don't  pay attention to the signs their pets show
  2. the ways cats can understand people
  3. the ways animals can understand each other

C.  Listen to the whole text again. Choose a word or short phrase to complete these statements

 ( Задание на детальное понимание текста).

  1. Roger believes that his work is
  1. rather boring
  2. natural
  3. quite exciting
  1. Roger says that
  1. he understands exactly what cats are thinking
  2. cats' body language can tell us how they feel
  3. he is always surprised by the way cats behave
  1. A cat shows how it feels by moving its
  1. head
  2. tail
  3. paws
  1. If a cat's tail is fluffed up and pointing down the cat is
  1. protecting itself
  2. very angry
  3. happy
  1. When two cats are about to fight the most agressive one
  1. will have its ears pointing forwads
  2. will sound frightened
  3. won't make a sound
  1. Cats can understand if you are friendly to them by the way you
  1. talk to them
  2. touch them
  3. look at them
  1. Which of the following best describes the interviewer's attitude?
  1. he doesn't like cats
  2. he doesn't believe what Roger is saying
  3. he is surprised

IV. Упражнения на всех этапах работы с текстом.

Tapescript

Taking shower may be bad for you.

    Scientists have found that taking a shower might not be so good for you. New research from the University of Colorado has found there can be a build-up of harmful bacteria in showerheads. Researchers said the very first jets of water from the shower are the most dangerous. The shower acts like an aerosol, spraying the bacteria into the air. This means having a daily shower may not be as hygienic as we think. Scientists tested 50 different showers across nine US cities. They discovered that a third of these had very high levels of bacteria that can cause lung damage. Researcher Laura Baumgartner advised: “For most people, the answer is simple. Don’t stand in front of the shower when the first blast comes out.

        The research is part of a wider project that is looking at our daily environment. In particular, the research team is looking at the microbiology of water and air in schools, homes and public buildings. Research into the bathroom environment provided interesting results. Ms. Baumgartner said showers were more dangerous than baths because they act like aerosol sprays. Showerheads are much harder to clean than baths because they are enclosed. Furthermore, it is easier for us to inhale the bacteria into our lungs because of the steam in the shower. Baumgartner did say we should not be too concerned about her discovery: "I take showers every day, and I’m not at all worried," she said.

Pre — listening activities

     A.  You are going to listen to the article «Taking shower may be bad for you»

Underline which of the following words you expect to hear (упражнене на прогнозирование).

taking a shower / bacteria / showerheads / aerosol / hygienic / lung damage / answer / our daily environment / microbiology / public buildings / baths / being worried

     B.    Use these words to complete the sentences below ( упражнение на снятие лексических трудностей).

  1. He usually ….....before going to bed.
  2. Some types of ….... cause deseases.
  3. He studied …... at University.
  4. Smoking can cause.... .
  5. These conditions aren't …. .

      C. Spend one minute writing down all of the different words you associate with the word ‘shower’ (составление ассоциограммы-активизация знаний).

       D. TRUE / FALSE:  Read the headline. Guess if 1-8  below are true (T) or false (F)( упражнение на умение определять наличие или отсуттвие запрашиваемой иформации, игнорировать незнакомые слова).

a.

Scientists say our heads can be full of harmful bacteria in the shower.

T / F

b.

It takes a few minutes for bacteria to come out of the showerhead.

T / F

c.

Around thirty per cent of showers in a test had high bacteria levels.

T / F

d.

A researcher advised us to avoid the first water from the showerhead.

T / F

e.

The research project focused wholly on showers in our homes.

T / F

f.

Research found baths to be even more dangerous than showers.

T / F

g.

Bacteria gets into our lungs from the steam in the shower.

T / F

h.

A researcher is concerned about her findings.

T / F

While — listening activities

          E.     Put the words into the gaps in the text ( ключевые слова) .

Scientists have found that ____________ a shower might not be so good for you. New research from the University of Colorado has found there can be a ____________ -up of harmful bacteria in showerheads. Researchers said the very first ____________ of water from the shower are the most dangerous. The shower acts like an ____________, spraying the bacteria into the air. This means having a daily shower may not be as ____________ as we think. Scientists tested 50 different showers across nine US cities. They discovered that a ____________ of these had very high levels of bacteria that can cause lung ____________. Researcher Laura Baumgartner advised: “For most people, the answer is simple. Don’t stand in ____________ of the shower when the first blast comes out."

 

The research is part of a ____________ project that is looking at our daily environment. In particular, the research ____________ is looking at the microbiology of water and air in schools, homes and public buildings. Research ____________ the bathroom environment provided interesting results. Ms. Baumgartner said showers were more dangerous than baths because they ____________ like aerosol sprays. Showerheads are much harder to clean than baths because they are ____________. Furthermore, it is easier for us to ____________ the bacteria into our lungs because of the ____________ in the shower. Baumgartner did say we should not be too ____________ about her discovery: "I take showers every day, and I’m not at all worried," she said.

After listening

D. Match the halves of the phrases (Sometimes more than one choice is possible.)

1.

taking a shower might not be

a.

inhale the bacteria

2

there can be a build-up of harmful

b.

hygienic as we think

3.

the very first jets

c.

lung damage

4.

having a daily shower may not be as

d.

of water and air

5.

high levels of bacteria that can cause

e.

to clean than baths

6.

The research is part of

f.

so good for you

7.

the microbiology

g.

too concerned

8.

Showerheads are much harder

h.

bacteria

9.

it is easier for us to

i.

of water

10.

we should not be

j.

a wider project

Cписок используемой литературы

  1. Спецификация контрольных измерительных материалов для проведения в 2013 году

 единого государственного экзамена по иностранным языкам, http://www.fipi.ru/

  1. A handbook of English-Russian Terminology for Laanguage Teaching,  Irina Kolesnikova, Olga Dolgina. St. Petersburg, 2001
  2. Upstream Upper-Intermidiate,  Bob Obee-Virginia Evans. Express Publishing, 2004
  3. Learning to Listen, Lin Lougheed. Macmillan, 2008
  4. Подкасты для изучения английского языка http://www.breakingnewsenglish.com


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Технология подготовки учащихся к написанию эссе по обществознанию

Материал содержит общие рекомендации для учителя, памятки для учащихся, клише для написания эссе...

Выступления на ШМО "Технология подготовки к ЕГЭ "

Технология подготовки к ЕГЭ. Выступление на семинаре руководителей ШМО учителей математики Поскольку контроль является неотъемлемой частью учебного процесса, то все происходящее в организации госуда...

Технологии подготовки учащихся к сдаче ГИА по чтению.

Эта работа содержит технологии по обучению речевой компетенции-чтение. Здесь описаны требования к уровню подготовки  учащихся-КОДИФИКАТОР и СПЕЦИФИКАЦИЯ контрольно- измерительных материалов для п...

Доклад по теме: « Технология подготовки и проведения классного часа»

Доклад по теме:« Технология подготовки и проведения классного часа»...

Технологии подготовки учащихся к сдаче ГИА по английскому языку.Раздел "Чтение".

Данное учебно-методическое пособие предлагает систему упражнений, формирующих ключевые умения, проверяемые в разделе "Чтение" с использованием стратегий, рекомендуемых для выполнения различных типов з...

Элективный курс " Технология подготовки к ГИА по математике"

Данный элективный курс  «Технология подготовки к ГИА по математике» носит обобщающий характер и направлен на закрепление умений и навыков, полученных в 7-9 классах средней школы, а также на расши...