4-ку класска тыва дыл кичээлинин технологтуг картазы
план-конспект урока (2 класс) на тему

Оюн Роза Кок-ооловна

Темазы: «Хойнун санында чуве аттарынын санарга оскерлири"

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon azhyk_kicheel_2.doc68.5 КБ
Файл prezentatsiya_1_ippu.pptx73.02 КБ

Предварительный просмотр:

4-к\ класска тыва дыл кичээлиниё технологтуг картазы

Башкызы Оюн Роза Кок-ооловна

Ай, х\н\

Класс: 4

Эртем: Тыва дыл

Темазы: «Х=йн\ё санында ч\ве аттарыныё падежтерге =скерлири»

+=ренип турар нити тема иштинде кичээлдиё туружу: 1 дугаар шак

Кичээлдиё хевири: Чаа теманы билиндирери

Сорулгалары:                                                                                                                                                                                                                                               1. +=редиглиг: Чаёгыстыё санында ч\ве аттарыныё падежтерге =скерлиринге даянып, х=йн\ё санында ч\ве аттарыныё падежтерге =скерлириниё дугайында билигни бээр. Аас болгаш бижимел чугаага падежттер кожумактарын шын ажыглап билирин улам быжыглаар. Х=йн\ё санында падеж кожумактары сан кажумааныё соонга чоруурун билиндирер.                                                                                                            2. Сайзырадылгалыг: С=з\лел-биле ажылдаарын уламчылаар.  Аас болгаш бижимел чугааны сайзырадыр. Словарь курлавырын байыдар.                                                                        3. Уругларныё тыва дылынга сонуургалын к=д\рер.  Бойдуста курт-кымыскаяктарны,  дириг амытаннарны, кушкаштарны танып, оларга хумагалыг болурунга кижизидер. Бодунуё болгаш эш-==р\н\ё кылган ажылдарын шын \нелеп билиринге кижизидер.

Б\г\ талалыг ==редилгелиг ажыл-чорудулгазын хевирлээри (формирование УУД):

Билип алыышкын б\г\ талалыг ажыл-чорудулгазы (познавательные УУД): чаа билиглерни ном болгаш кылып чоруткан ажылдарынга даянып, ном дузазы-биле чедип алыры, нити ==редилгелиг, логиктиг, берге айтырыгны шиитпитлээри (общеучебные, логические, постановка и решение проблем);

Харылзаа тудуп чугаалажырыныёб\г\ талалыг ажыл чорудулгазы (коммуникативные УУД): тода, делгереёгей харыылап, бодунуё бодалын аас болгаш бижимел шын илередип, ==редилгеге хамаарышкан кады ажылдажылга, айтырыгларны салыры, ч=р\лдээлиг айтырыгларны сайгарары, эш-==р\н\ё корум-чурумун удуртуру, бердинген сорулгаларга, байдалдарга бодунуё бодалдарын шын болгаш долу илередип билири (планирование учебного сотрудничества, постановка вопросов, разрешение конфликтов, управление поведение партнера, умение с достаточной точностью и полнотой выражать свои мысли в соответствии с задачами и условиями коммуникации);

Таарыштырып башкарар б\г\ талалыг ажыл чорудулгазы (регулятивные УУД) Кичээлде клыр ажылдарныё чурумун  чугаалап билири, кылган ажылдарыныё эдилгелерин (корректировка) шын кылып билири, сорулга салыры, план тургузары, баш бурунгаар айтырары, хыналда кылыры, эдип чазаары, \нелээри, бот-башкарныры (целеполагание, планирование, прогнозирование, контроль, коррекция, оценка, саморегуляция).

+=редилгениё бот-тускайлаё б\г\ талалыг ажыл чорудулгазы (личностные УУД):

Бот-башкарныры, м=з\-б\д\ш болгаш этикалыг уг-шигни тывары (самоопроеделение, смыслообразование, нравственно-эстетическая ориентация).                                                                                                                                                                                                                                              

Ажыглаан методтар: шинчилел, хайгаарал методу, беседа методу, башкыныё с=з\ метод, бот-ажыл методтары (эжештеп, б=л\ктеп, чаёгыстыё ажылдары);

Аргалар: индукция аргазы (чижектерден т\ёнел кылыры), дедукция аргазы (д\р\мнерден чижектерже кирери), деёнелге аргазы.  

Ажыглаан технологиялар: кадыкшыл камнаар, ИКТ, проблемалыг ==редиг, оюн, бот-тускайлаё угланыышкынныг чоокшулаар арга (личностно-ориентированный подход), ==редилгениё ажыл-чорудулгазын доктаамал чорудар арга (системно-деятельностный подход), бурунгаар сайзырадылгалыг ==редилгениё технологиязы.

Принциптер: ==редилгениё, медерелдииниё, к=рг\з\гл\\н\ё, дес-дараалашканыё.

Дерилгези:

Кол билиглер: терминнер:

+=редиглиг курлавыр:                                                                                                                                                                                                                             1. Тыва дыл 4 класс. Нити ==редилге черлеринге ==редилге ному А.К. Ойдан-оол. А.М. Белек-Баир. Кызыл 2016 г НШХИ 2016 ч.                           2. 2-4 класстарга тыва дыл башкылаашкынынга методиктиг с\мелер, Кызыл: НШХИ, 2012 ч.

Кичээлдиё чорудуу

Кичээлдиё дидактиктиг тургузуу.

Башкыныё ажылы

==реникчилерниё ажылы

Кичээлдиё организациязы

Мендилежири

-Экии, уруглар. Келген аалчыларывыс-биле мендилежип алыылыёар

Кичээлдиё кол билиглеринче киирилде кезээ.

К.И. Чуковскийниё ш\л\\н аянныг  номчуптаалыёар

Эртенги даё хаязында

+д\ректер, дииспейлер,

Доос-кара, ээремчиктер

Доозазы чунуп орган.

-Ш\л\кте ч\н\ё дугайында чугаалап турар-дыр?

- Ол с=стерни адап к=р\ёерем.  Бо с=стер дугайында ч\н\ чугаалап болур силер?

- С=с б\р\з\нге айтырыгдан салыптыёарам? Ч\н\ эскердиёер?

- Ч\ве адыныё дугайында ч\н\ билир бис?

Ш\л\кт\ нити номчуур.

- Ш\л\кте дириг амытаннар дугайында бижээн.  

- +д\ректер, дииспейлер, доос-кара, ээремчиктер.

- Бо с=стер ч\ве аттары-дыр.                                                         – Ч\лер?: =д\ректер, дииспейлер, ээремчиктер.      Ч\\?: доос-кара.

-Ч\ве ады ч\велерни к=рг\зер болгаш Кым? Кымнар?Ч\\? Ч\лер?  деп айтырыгларга харыылаттынар.

- Ч\ве аттары саннарга =скерлип чоруур.

- Ч\ве аттары падежтерге =скерлип чоруур.

Кичээдлиё темазын илередири. Сорулгаларын салыры.

- Номнарыёарныё 98 дугаар арнын ажыдыёар. Кичээлдиё темазын номчуптаалыёар.            Кичээлдиё сорулгаларын салып к=рээлиёер. Кижи б\р\з\ боданыр, ажылдаар.                                                                                

- Кичээлде х=йн\ё санында ч\велерниё падежтерге =скерлирин ==ренир бис.

- Падеж кожумактарын шын тып , бижип ==ренир бис.

-Бижимел мергежилгелер кылыр бис.

-Янзы-б\р\  ажылдар кылыр бис.  

Чаа теманы шиёгээдири.

Вариантылап ажылдаары.

Ном-биле ажыл.

- Аас-биле мергежилге 250.

- Номчуёар. С=з\глелге аттан тывыёар.

Словарь: 

С=стерниё утказы-биле ажыл.

Кыдыраашка ажыл.

Ай, х\н\н бижип алыр.

Бижимел ажыл.

Дараазында с=стерни падежтерге =скертип бижиёер, кожумактарын шыйыёар.

Сээктер, маастар, арылар, инеликтер.

  Чайын шынаада.(Уругларныё харыылары)  

- С=з\лелде чайгы \еде курт-кымыскаяктарныё дугайында бижип турар.

Хор-биле словарь с=стерин номчуп турар.

1 вариант                                         2 вариант

А.п. сээктер маастар арылар инеликтер

Х.п. сээктерниё маастарныё арыларныё инеликтерниё

Б.п. сээктерге маастарга арыларга инеликтерге

О.п. сээктерни маастарны арыларны.инеликтерни

Т.п. сээктерде маастарда арыларда инеликтерде

/.п. сээктерден маастардан арылардан инеликтерден

У.п. сээктерже маастарже арыларже инеликтерже

Чаа билигниё д\р\м\н  чижектерге даянып алгаш тодарадыры. Индукция аргазы.

- Ам ажылдаан с=стериёерже кичээнгейлиг к=ргеш, х=йн\ё санында ч\ве аттарыныё падеж кожумааныё туружун чугаалап к=р\ёерем.

Уругларныё \нд\р\п алган д\р\м\н 3-4 ==реникчиге катаптаткаш, хор-биле чугааладыр.

 

- Х=йн\ё санында ч\ве аттарыныё падеж кожумаа сан кожумааныё соонга чоруур. (Уруглар боттары тып келир).

-

Д\р\мнерден чижектерже кирери.

Оюн «Илчирбени \спе».

Б=л\ктеп ажыл.

- 251 дугаар мергежилгени кижи б\р\з\ иштинде номчуптаалыёар.

- Ч\н\ билип алдыёар?

Мергежилгеде х=йн\ё санында ч\ве аттарын мен адаарымга одуруг б\р\з\ ол с=стерни падежтерге аас-биле =скертир. Кайы одуруг илчирбени \спезил, ол одуруг тиилээн болур.

- Эр-хейлер!

 1. Уруглар иштинде номчуур.

 2. Уругларныё харыызы.

 3.Одуруг б\р\з\ бердинген с=ст\  падежтерниё чурумун хажытпайн илчирбелеп  =скертир.                                    С=стер: дагаалар, дииспейлер, хаваннар, х==р\ктер, =шк\лер, тевелер.

Сула шимчээшкин.  

Балыктар дег эштиилиёер,

Пагалар дег шураалыёар,

Куштар ышкаш ужаалыёар,

Койгуннар дег самнаалыёар,

Аът ышкаш даалыктаалыёар

 Эштиг ажыл.

К=р\п бижиир диктантыларны бижиири.

С=з\глел-биле ажыл.

- 98 дугаар арында Мергежилге 252.

- С=з\глелди кичээнгейлиг номчуёар.

Слайдылар-биле ажыл.

Кылган ажылдарыныё баллдарын слайдыдан к=ргеш, бот-боттарыныё ажылдарын \нелеп салыр.

 

Слайдыдан к=р\п бижиир диктантыларны чурум езугаар бижиири.

Ажылдыё \нелели:

1. Чаёгыс-даа частырыг чок – 5 балл

2. 1-2 частырыг – 4 балл

3. 3 – 4 частырыг – 3 балл.

 С=з\глелди номчуур.

«Ол солун-дур».

Тывызыкты тывыёарам, уруглар.

/ш-ле чинчи дискен дег,

\з\-боолук д\рз\л\г,

. . . . . . . . . . . . . ч\г\р\к.

Хыл дег алды даванныг.

- Кымыскаяк ч\ге \з\к-боолук апарганын сонуургап дыёнап к=рээлиёер.

- Аянныг, чараш кылдыр бир ==реникчи номчуур-дур.

- Кымыскаяктарныё эё онзагай шынарын чугаалап к=р\ёерем.

Тоолчургу чугаа.

1. Шаанда кымыскаяк борбак, кара чараш-даа амытан чораан.Кыс кымыскаяктар ажы-т=л т=р\\р,  шоолуг ажыл кылбас чораан. Бир катап эр кымыскаяк бай аал чанынга маёнап келген. Ол бир =гн\ё чанында =л ааржы чаткаш, кургадып каанын к=р\п каан. Кымыскаяк чадып каан ааржыны  ызырып алгаш, маёнап ыёай болган. =гн\ё ээзи кадай ону к=р\п кааш, шывык-биле кымыскаяктыё  дал ортузунга каккан. Ооё мага-боду  \з\лгеш , ч\гле оорга с==г\нге артып калган.  Кымыскаяк ==нге арай боорда калгып келген.

Оон бээрле кымыскаяктар шуптузу \з\к-боолук болу берген. Ынчалза-даа кымыскаяктар ажылга ынак, шуптузу ажылче кады \нер апарганнар.

+=реникчилерниё харыылыры.

Т\ёнел быжыглаашкын.


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

Политико-правовая идеология французского социализма.

Слайд 2

XVIII в. в Европе намного превзошел два предшествовавших ему столетия по количеству и уровню появившейся в этот век социалистической литературы разного рода.

Слайд 3

Из работ, носящих собственно теоретический характер, несомненно выделяются вышедшие во Франции «Кодекс природы, или Истинный дух ее законов» (1755), автором которого считается Морелли, и сочинения Габриеля Бонно де Мабли (1709–1785): «О правах и обязанностях гражданина», «О законодательстве, или Принципы законов» и др. Оба писателя стояли на позициях отрицания частной собстенности и всего с нею связанного и полагали идеальным строй, основанный на общности имуществ.

Слайд 4

Главный труд Морелли – «Кодекс природы» – крупная веха в истории социалистических учений. Среди многих иных законоположений в нем излагаются также «Законы о форме правления, долженствующие предупредить всякую тиранию» и «Законы об управлении».

Слайд 5

Программно-политическая установка Г. Бабефа – яростного противника частной собстенности и всего с нею связанного – заключается в требовании на месте существовавшей прежде антинародной государственности «построить народное государство».