THE ROLE OF BOOKS IN OUR LIFE (урок с применением технологии проблемного обучения)
методическая разработка (английский язык, 7 класс) по теме

Филиппова Ольга Владимировна

 

Урок разработан для учащихся 7-го класса В (углублённое изучение языка, 4 часа в неделю)

УМК “Английский язык” О.В. Афанасьевой, И.В. Михеевой для 7 класса школ с углубленным изучением английского языка, лицеев и гимназий

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon knigi_v_nashey_zhizni_tehnologiya_problemnogo_obucheniya.doc104.5 КБ

Предварительный просмотр:

Книги в нашей жизни

THE ROLE OF BOOKS IN OUR LIFE

(урок с применением технологии проблемного обучения)

Урок разработан для учащихся 7-го класса В

(углублённое изучение языка, 4 часа в неделю)

УМК “Английский язык” О.В. Афанасьевой, И.В. Михеевой для 7 класса школ с углубленным изучением английского языка, лицеев и гимназий

Тема урока: «Книги в нашей жизни»     

Цель урока: Развитие интеллектуальных способностей учащихся при помощи проблемных заданий.

     Для достижения цели урока необходимо решить следующие задачи:

1. Образовательные:

- совершенствование умений и навыков аудирования, чтения и говорения;

- обобщение единичных знаний в систему;

- совершенствование коммуникативных умений и навыков;

- умение вести дискуссию и обсуждать проблему;

- умение отстаивать свою точку зрения и аргументировать.

2. Развивающие:

- развитие памяти и внимания;

- развитие навыков и умений ориентации в информационном пространстве,

- развитие  логического  мышления.

3. Воспитательные:

- формирование основных мировоззренческих идей;

- формирование познавательного интереса учащихся;

- формирование системы нравственных оценок учащихся;

- интеллектуальное развитие личности в процессе соизучения языков и культур.

Основные средства обучения:

1. Образовательные стандарты нового поколения;

2. Афанасьева О.В., Михеева И.В., Языкова Н.В. Программы общеобразовательных учреждений II-XI классы. Пособие для учителей общеобразовательных учреждений и школ с углублённым изучением английского языка. – М: Просвещение, 2010.

3. УМК “Английский язык” О.В. Афанасьевой, И.В. Михеевой для 7 класса школ с углубленным изучением английского языка, лицеев и гимназий

Дополнительные средства обучения:

  1. тексты для чтения и обсуждения; 2. аудиозапись

Оборудование: компьютер

План занятия

Наименование этапа урока

Комментарий

1

Организационный момент

Озвучивание темы, цели, плана и ожидаемых результатов занятия

2

Фонетическая зарядка

Подготовка речевого аппарата

3

Речевая зарядка

Активное включение учащихся в

учебный процесс. Вид опроса –  фронтальный.

4

Развитие навыков просмотрового чтения

Получение самого общего представления о теме текста. Задание направлено на формирование навыков и умений ориентироваться в логико-смысловой структуре текста и решать конкретную коммуникативную задачу (упражнение в формате ГИА).

5

Актуализация знаний и умений в аудировании

Учитель предлагает прослушать  высказывания о  чтении (упражнение в формате ГИА). Ученики слушают и соотносят высказывания с

предложенной тематикой.

6

Развитие навыков поискового чтения

Цель – быстрое нахождение в тексте определённых данных, развитие умения вычленять главное, находить ключевые слова и выражения (упражнение в формате ГИА).

7

Физзарядка

Организация релаксационного момента с целью снижения психологического напряжения и усталости.

8

Развитие навыков монологической речи при обсуждении поставленной проблемы

Учащиеся учатся обсуждать значимые для них проблемы. Развитие навыков монологического высказывания по предложенной проблеме, приведение аргументов  и отстаивание своей точки зрения.

9

Подведение итогов занятия

Выводы по теме занятия. Оценки, полученные за работу на занятии. Замечания и пожелания по работе учащихся на занятии.

Ход урока

  1. Организационный момент.

Озвучивание темы, цели, плана и ожидаемых результатов занятия.

     II. Фонетическая зарядка.

    III. Речевая зарядка. Warm up.

Учитель дает описание (дефиницию) жанра книги, а уча щиеся называют жанр.

Teacher.  A book that contains recipes.

Pupil.  A cookery book.

Teacher.  A book about smb's life.

Pupil.  A biography.

……………………

IV. Чтение отрывков из книг. Определение жанра книги по отрывку (тест в формате ГИА).

    Учащиеся читают отрывки из произведений и определяют, к какому жанру относится прочитанный отрывок; среди пред ложенных названий жанров есть одно лишнее (Приложе ние 1).

Текст

1

2

3

4

5

6

Жанр

V. Развитие навыков аудирования.

     Учащимся предлагается выполнить упражнение в формате ГИА на соотнесение высказывания с предложенной основной идеей. После

выполнения задания учащиеся обмениваются ответа ми и выполняют взаимопроверку. (Приложение 2).

Говорящий

1

2

3

4

5

Утверждение

VI. Чтение с пониманием основного содержания прочи танного.

Из восьми предложенных описаний книг учащиеся должны выбрать книгу для каждого из пяти людей и объяснить сделанный выбор (Приложение 3).

Suggested answer:

Pupil 1:  I would recommend Silvia to read the book "Free at Last" because she likes reading true stories which people have writ ten about themselves and this book is written by a person who de scribes his experiences.

Имя

1

2

3

4

5

Название книги

VII. Физзарядка

VIII. Обучение неподготовленному высказыванию при обсуждении проблемы.

      Учащиеся читают  высказывания об отношении подростков к чтению.

Далее учитель просит высказать своё мнение о данных высказываниях и обсудить проблему, связанную с потерей интереса к чтению среди подростков.

Монологические высказывания учащихся об их отношении к чтению.

Suggested answers:

Pupil 1.  In my opinion, reading is very useful, because books expand our vocabulary and the ways to express our ideas to the others in a simple and correct form. Besides, books help us to continue our own education. As for me, I'm fond of reading different kinds of books but I like especially historical novels. They are based on peo ple and events that took place in the past and they help me to under stand historical events better.

Pupil 2. And I don't like reading especially if the book is long. I think reading is boring.

…………………..

IX. Подведение итогов урока.

Выводы по теме занятия. Учитель выражает благодарность учащимся за активную ра боту, объявляет оценки.

Домашнее задание: Упр.57 стр. 201. Принести в класс любимую книгу и рассказать о ней. Обязательно обосновать свой выбор.

Приложения

      Приложение 1. 

A ROMANCE NOVEL

В THRILLER

С HISTORICAL NOVEL

D SCIENCE FICTION NOVEL

E DETECTIVE NOVEL

F AUTOBIOGRAPHY

G TRAVEL JOURNAL

1. My childhood was a fairly happy one. My parents were a little strict, but they were fair and they were certainly loving towards me. It was clear right from the start that they wanted the best for me, and also that they had high hopes for me.

2. The room was almost completely dark. She felt for the light switch but nothing happened. There was no power. She held her breath as she crept across the room, stretching her hand out in front of her. Suddenly, something grabbed her wrist. She screamed. A hand covered her face and she knew no more.

3. Lady Matilda sat at her window and gazed down at the rolling green fields. From her room in the tower, she could see for miles around. There was not a living soul inside. How she longed to see a horseman galloping towards the castle to rescue her.

4. Spencer carefully picked up the bullet and placed it in a clear plastic bag. Handing it to Sergeant Williams, he said, "Take that back to the forensics people. We'll soon find out what kind of weapon this guy was using."

5. "We need to be ready to attack", said Lord Greenface, "I have received information from my spies about a plan to invade out planet and steal our research.'1 "Who is going to invade?" asked Kring, nervously clutching his laser gun.  "And how did they find out about our research?"

6.  Amy jumped out of the taxi and ran towards the restaurant. She hated being late. What if Tom had already left? She pushed open the door and saw that the restaurant was lit with hundreds of candles. There was only one other person there, He turned and saw her and his face lit up. "Amy", he smiled. "I knew you'd come."       

 Приложение 2.

        Вы услышите высказывания пяти молодых людей о чтении. Установите соответствие между высказываниями каждого гово рящего 1-5 и утверждениями, данными в списке A—F. Исполь зуйте каждую букву только один раз. В задании есть одно лиш нее утверждение. Вы услышите запись дважды, У вас есть 25 секунд, чтобы ознакомиться с заданием.

A  I like variety in my leisure activities.                     

В  Reading fiction is my favorite pastime.

С  I don't have any free time because I study hard.    

D  I do things that keep me healthy.

E  I have a lot of work, but I sometimes go out for coffee.

F  I work a lot, but I enjoy watching films.

Tapescript

Interviewer.  I asked some young people to find out when and where they like to read. Here's what they had to say.

Speaker 1.  My favourite time to read is on Sunday mornings. I like to read the newspaper while I'm having breakfast.

Speaker 2.  Reading at bedtime is very relaxing, I find that I sleep better if I read a little before switching off. I can read a whole book in about a week that way.

Speaker 3.  I have to read a lot in the college library so I tend not to read in my spare time. Actually, the only thing I read in the evening is the TV guide.

Speaker 4.  I can't read when I'm travelling by car or train because it makes me feel dizzy, but I can watch a video on a plane. It must have something to do with being able to see where you're going.

Speaker 5.  I rarely read books or newspapers any more be cause I have the Internet. I can catch up on all the main news and read e-books too.

Приложение 3.

       The people below are all looking for a book to buy. There are eight book reviews.

      Decide which book would be the most suitable for the following people.

For questions 1-5, mark the correct letter (A-H) on your answer sheet.

1. Аll enjoys reading crime stories which are carefully written so that they hold his interest right to the end. He enjoys trying to guess who the criminal really is while he's reading.

2. Monica is a history teacher in London. She enjoys reading about the history of people in other parts of the world and how events changed their lives.

3. Silvia likes reading true stories which people have written about themselves. She's particularly interested in people who have had unusual or difficult lives.

4. Daniel is a computer salesman who spends a lot of time travel ing abroad on planes. He enjoys detective stories which he can read easily as he gets interrupted a lot.

5. Takumi doesn't have much free time so he reads short stories about ordinary people and the things that happen to them in today's world.

Recommended New Books

A. London Alive

This author of many famous nov els has now turned to writing short stories with great success. The stories tell of Londoners' daily lives and happen in eighteen different places - for example, one story takes place at a table in a cafe, another in the back of a taxi and another in a hospital.

B. Burnham's Great Days

Joseph Burnham is one of the Britain's best-loved painters these days, but I was interested to read that during his lifetime it was not always so. Art historian Peter Harvey looks at how Burnham's work attracted interest at first but then became less popular.

C, The Missing Photograph

Another story about the well-known policeman, Inspector Manning. It is written in the same simple but successful way as the other Manning stories - I found it a bit disappointing as I guessed who the criminal was halfway through!

D. Gone West

A serious look at one of the least-known regions of the United States. The author describes empty villages which thousands left when they were persuaded by the railway companies to go West hi search of new lives. The author manages to provide many inter esting details about their history.

E. The Letter

The murder of a television star appears to be the work of thieves who are quickly caught. But they escape from prison and a young lawyer says she knows who the real criminals are. Written with intelligence, this story is so fast-moving that it demands the reader's complete attention.

F. Let me tell you ...

The twenty stories in this collec tion describe the lives of different people who were born in London in 1825. Each story tells the life history of a different person. Al though they are not true, they gave me a real feeling for what life used to be like for the ordi nary person.

G. The Last Journey

John Reynolds' final trip to the African Congo two years ago un fortunately ended in his death. For the first time since then, we hear about where he went and what happened to him from journalist Tim Holden, who has followed Reynolds' route.

H. Free at Last!

Matthew Hunt, who spent half his life in jail for a crime he did not do, has written the moving story of his lengthy fight to be set free. Now out of prison, he has taken the advice of a judge to describe his experiences in a book.

Приложение 4.  

                            I LIKE READING BOOKS WHERE ...

       Television, computer, audio-visual instruments in general, are all gradually taking over what used to be the domain of  literature.

       Here are the opinions expressed by teenagers on these ideas, what reading means to them, and how they feel about the world of literature.

Buky, Tel Aviv, Israel.

     "I like reading as long as it's something short. Otherwise, I can't follow what is happening, I don't understand anything, and I get bored. I prefer short stories: you can finish them quickly."

Nieves, Badajoz, Spain.

     "I love reading funny books, books that make me laugh. At the moment I'm reading "Three Man in a Boat" by Jerome K. Jerome. And it's really interesting! I always look forward to the moment when I can curl up in an armchair and go on with the story. I like it a lot when my mum comes to find out why I'm laughing so much and she can't understand why."

Billy, Perth, Australia.

       "I wish someone could tell me why it is that as soon as I've been reading a book for a bit, I fall asleep. I always start off with the best intentions, but after a few pages my eyelids come down and I'm snoozing. When I start reading again, I don't remember where I was, so to pick up the thread, I've got to back a few pages. So I read, and then I snooze again! It means I'm always on the same page!"

Jurgen, Gras, Austria.

      "I like reading books where the main character is like me, with problems similar to mine. I want to see how they manage to solve their difficulties. But it's not easy to find writers who know how to handle themes that are both everyday and universal. Only the real greats can do that!"

Dwith, New Orleans, USA.

      "One thing I really can't stand reading are descriptions: they're always so long and boring! I get the idea that the writer just put them in to show how smart he is and how much he knows about life. I pre fer action scenes and a lot of dialogue. I usually just skip the descrip tive bits and go on where the story starts again."

Marriane, Auxerre, France.

       "I've got to go to school every day as well as doing my home work; in the afternoons I do some sport, and on Saturdays I have swimming competitions. In the evening I'm tired, and I don't feel like reading. So, when I want to relax and enjoy myself, I prefer watching a film on TV, or going to the cinema with some friends."

Pearl, Taipei, Taiwan.

      ''Reading is like a great adventure for me. Starting a book is al ways a great thrill, and I want the writer to carry me off to new un known places, places I've never been to before. That's why 1 love the descriptive passages, because, if they're well done, they can make me feel that I'm in a particular landscape, make me feel hot or cold, make me see the people in the story with such detail that I feel 1 could reach out and touch them."


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Разработка урока с применением технологии проблемного обучения. Урок-дискуссия по теме: "To watch or not to watch TV". (9 класс)

Цель урока: развитие интеллектуальных способностей учащихся при помощи выполнения заданий проблемного типа.Задачи урока: 1) развивать навыки неподготовленной устной речи2) совершенствовать н...

Урок с применением технологии проблемного диалога Тема: "Subculture in our life" (11 класс)

Предлагаю конспект урока с использованием ИКТ.Материал предлагается учителям английского языка....

Открытый урок по теме «Понятие отношения. Применение технологии проблемного обучения на уроке рефлексии», математика 6 класс

(конспект урока программы «Математика 6 класс» по учебнику Н.Я. Виленкина учителя АОУ школы №6 г. Долгопрудного Потехиной Татьяны Викторовны) тип урока: урок рефлексии  технологии:...

Открытый урок по теме «Задачи на составление уравнений. Применение технологии проблемного обучения в ходе организации групповой работы на уроке», математика 6 класс

применение новых технологий в образовательном процессе  Открытый урок по теме  «Задачи на составление уравнений.Применение технологии проблемного обучения в ходе организации  групп...

Эффективные методы применения технологии проблемного обучения и технологии применения ИКТ на уроках математики

Статья о б Эффективных методах применения технологии проблемного обучения и технологии применения ИКТ на уроках математики...

Конспект урока с применением технологии проблемного обучения

Технология проблемного обучения — это такая система обучения, в которой преподаватель на занятии предлагает проблемную ситуацию, а учащиеся самостоятельно ее разрешают. Методика помогает творчес...