Конспект урока по английскому языку "The weather forecast"
план-конспект урока по английскому языку на тему

Конспект урока "Прогноз погоды" составлен на основе учебника М.З.Биболетовой 4 класс.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл pogoda.docx27.8 КБ

Предварительный просмотр:

Конспект урока

английского языка

в 4 классе

Учитель: Самосадская В.А.

Учебник: М.З.Биболетова “Enjoy English” 4класс

Цель:

- обобщить материал по теме «Погода»

Задачи:

- закрепление лексического материала по теме «Погода»;

- повторение структуры безличного предложения (It is hot …);

- повторение структуры предложения в простом будущем времени;

- повторение лексического материал по теме «Подвижные игры  и спорт»;

 - развитие  мышления, памяти учащихся;

 - совершенствование  навыков аудирования;

 - совершенствование  навыки устной речи и чтения.

Оборудование:

- кабинет, оснащенный компьютером, интерактивной доской и мультимедийным проектором;

- мультимедийный диск – обучающая программа к учебнику “Enjoy English” 4 класс;

- флеш-карта с дополнительными мультимедийными заданиями;

- печатный раздаточный материал – тест на предлоги времени, текст с заданиями;

- картинки – изображения природы в разных погодных условиях, - названия городов, - значки погоды;

- карточки – буквы, для игры «Клавиатура».

Используемые технологии:

- Игровая

- ИКТ

- здоровьесбереающие

этап

содержание

примечание

1.сообщение

темы

Hello, everybody. Today we continue to speak about the weather. We’ll speak about different types of the weather, about our likes and dislikes, I mean we’ll discuss what weather you like and don’t like; we’ll think about  different activities we can do when we have different types of the weather; and of course we’ll make the weather forecast for tomorrow.

2. повторение лексики по теме

1) Translate the words from Russian into English.

Now let’s revise the words we need to speak about the weather. I’ll say the words in Russian and you are to translate them into English.

-погода         -ветренно              -дождливо             - снежно

-тепло           - холодно               - жарко                  - облачно

- изменчивый       - ясный           - хороший          - морозно

3. Лексико-грамматические упражнения

4. Физминутка - пантомима

5.Выполнение теста

6. Игра «Клавиатура»

And now I think it’s high time to use all the words we know. Let’s remember how to say about the weather we have now.

 

  1. You will see some photos of the nature. What is the weather like here on the pictures? What season is it? What month is it?

It is sunny.    It is windy.     It is cold.     It is warm.      It is hot.

It is summer.    It is June. …

*** When do you have your birthday?

       What is the weather like on that day?

  1. Look at the window. What is the weather like today? And what do you think of the weather tomorrow?

I think it will be sunny.      I think it will be warm.    …

Now, let’s make the weather forecast for some other days and months and seasons. Look at the screen and complete the sentences.

1 – It will be … in December.

2 – It will be … on the 31st of December.

3 – The weather will be … in spring.

4 – It won’t be … in February.

5 – The weather won’t be  … on the 30th of May.

6 – The weather will be … on Friday.

7 – It will be … in April.

8 – It won’t be … on Sunday.

3) a -We have different activities in different weather.

Now, let’s see what plans for tomorrow some people have. Look at the screen and complete the sentences with the help of the words given below.

When the weather is sunny we’ll walk in the park.

When it is rainy we’ll listen to music.

When it is warm and sunny we’ll have a picnic.

When it is warm and windy we’ll fly a kite.

B -All right. Now I would like you to do a matching exercise – fill in the table, complete the word combination.

1.

To have

a picnic

2.

To play

hide-and-seek

3.

To ride

a bike

4.

To fly

a kite

5.

To read

a book

6.

To walk

in the park

C - Now, I would like to know what you will do tomorrow if it is  cold (warm, sunny, snowy, hot, cloudy, windy) Don’t tell me anything, but show with gestures and actions.

If it is warm I will go for a walk.    If it is cold I will read a book.

If it is snowy I’ll play snowballs.   If it is rainy I’ll play with friends at home.

 If it is hot I will have a picnic.    If it is fine I will go to the park.

If it is windy I will fly a kite.       If it is frosty I will skate.

4) So, we have spoken about the weather we have now and about the weather we’ll have tomorrow and about the activities we can do in different weather.

Now have a little test – complete the sentences with prepositions of time – and you will learn about the weather we’ll have in the future.

On/At/In test.

1. …October it will be cloudy.       2. … the 21st … December it will be cold.

3. Tomorrow … 5 o’clock it will be rainy.    4. …summer it will be hot.

5. … the 3rd … March it will be warm.    6. It will be snowy … winter.

7. The weather will be fine … Monday.   8. It will be windy … Friday.

Slide show1

Part1

Slide show1 part2

Extra material U1-S3- №3

U1 –S3 №4

Дети выходят к доске и пантомимой показывают, чем будут заниматься завтра

Дети работают с раздаточным материалом

 I think, you have seen the weather forecast on TV many times. But imagine that something has gone wrong and suddenly the sound is gone. The weather reporter is telling something but nobody can hear her. Let us help her. You have got cards with big letters on them. You should “type” the words, which we cannot hear. The weather reporter will show you the city and the weather sign and you should show the letters to make the necessary word.

  1. It will be r-a-i-n-y in London.
  2. It will be w-i-n-d-y in Moscow.
  3. It will be w-a-r-m in Sochi.
  4. It will be h-o-t in Rome.
  5. It will be c-o-l-d in New York.
  6. It will be f-i-n-e in Paris.
  7. It will be s-n-o-w-y in Ottawa.
  8. It will be f-r-o-s-t-y in Murmansk.

Учитель раздает карточки с буквами

Дети смотрят на экран и поднимают буквы, чтобы составить необходимое слово

7. работа с текстом

1) We do not only speak about the weather, we read about it and even write. And now we shall read a text. It’s a letter, a girl writes to her friend. So, let’s read the text and learn what she writes about.

A letter from Helen.

Dear, Mary,

   I’m very glad to have a letter from you. You ask me to write about the weather we usually have in summer.

   Well, the weather in summer can be very changeable. In June it is usually warm and sunny. The sky is blue and bright. In July it is hot. It’s a good time for swimming and diving. But it can be windy in July. And in August it’s often cloudy and rainy. But it isn’t cold in August.

   And what is the weather like in summer in the place you live?

Write back soon,

Helen

2) Answer the questions to the text “A letter from Helen”.

1. Is the weather changeable in summer?

2. When is the weather warm and sunny?

3. What is the weather like in July?

4. Is it cold in July?

5. When can we have rainy and cloudy days?

6. Do we have windy days in July or in June?

3) And now the last task for today. Take your papers again and

you’ll see some statements. Your task is to think if they are true or false.

1 – It’s a letter to Mary.    (T)

2 – Mary writes about the weather.     (F)

3 – It is always hot in summer.    (F)

4 – Summer is a good time for skating.   (F)

5 – It is often cloudy in August.     (T)

6 – It is usually rainy in July.    (F)

7 – It is not cold in August.     (T)

Дети читают и переводят текст

Дети отвечают на вопросы

Дети работают с раздаточным материалом

8.подведение итогов

Well, our lesson is over. Today we have repeated the words on the topic “Weather”, we have spoken about different types of the weather in different cities, in different seasons. I’ll give you the marks when I check your papers – the preposition test and the answers the text’s questions.

Your home work is ex.17-19 work book page 9.

Ход урока.

  1. Организационный момент: приветствие, сообщение темы урока, вступительное слово учителя.
  2. Повторение лексического материала по теме «Погода»: учитель произносит слова на русском языке, учащиеся переводят их на английский язык.
  3. Выполнение лексико-грамматических упражнений:
  1. Учитель выводит на экран картины природы. Учащиеся должны описать картинки – какое время года, месяц, какая погода.
  2. Учитель выводит на экран неполные предложения. Учащиеся должны дополнить их словами, обозначающими разные типы погоды.
  3. Учитель спрашивает детей, чем они занимаются если погода солнечная (ветреная, дождливая…). Учащиеся выполняют упражнение на совмещение и используют получившиеся фразы для ответов.

4.         Физминутка – пантомима. Учитель читает прогноз погоды на завтра. Учащиеся встают со своих мест и жестами или телодвижениями показывают, чем они будут заниматься в такую погоду.

5.        Выполнение теста. Дети работают с раздаточным материалом, заполнят пропуски в предложениях предлогами времени.

6.        Игра «Клавиатура». Учащимся раздают карточки с буквами. Учитель объясняет правила игры. Чтобы помочь телеведущей рассказать о погоде на завтра в разных городах мира, дети должны «напечатать» с помощью своих карточек слова, обозначающие разные типы погоды.

7.        Работа с текстом. Учащиеся читают и переводят текст по цепочке. Отвечают на вопросы к тексту. Затем учащиеся работают с раздаточным материалом, помечают предложения как верные или неверные относительно содержания прочитанного текста.

8.       Подведение итогов урока. Выставление оценок. Сбор раздаточного материала.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

План – конспект урока по английскому языку в 6 класс по теме "Seasons and Weather" по УМК "Английский язык" О. В. Афанасьевой, И. В. Михеевой для общеобразовательных учреждений, 2-й год обучения.

Вашему вниманию представлен план-конспект урока английского языка в 6 классе по теме «Seasons and Weather» по УМК "Английский язык" О.В. Афанасьевой, И.В. Михеевой для общеобразовательных учреждений. ...

Конспект урока по английскому языку "Seasons and Weather"

Конспект может быть использован как заключительное занятие по теме "Seasons and Weather", а также для разработки внеклассных мероприятий по данной теме....

КОНСПЕКТ УРОКА ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ В 8 КЛАССЕ. ТЕМА УРОКА: ПОГОДА (WEATHER)

Данный урок является вводным по теме, поэтому, по сути своей, это урок нового материала. Преимуществом данного урока является аутентичные материалы авторской разработки (видео и упражнения к нему), а ...

Текст по чтению по английскому языку: "Weather forecasts"

Хочу предложить текст по чтению по английскому языку для 6-го класса Он называется: "Weather forecasts"...

Конспект урока по английскому языку 6 класс. Тема урока: The seasons and the weather.

Работа с текстом «John Barker is on school trip to Europe». По учебнику О.В.Афанасьева, И.В.Михеева, К.М. Баранова "Rainbow English"...

Конспект урока по английскому языку Weather. Clothes

Цель: Совершенствовать коммуникативную компетенцию учащихся на основе навыков владения лексическим материалом по данной теме.Задачи:Практическая:1)Активизация лексико-грамматических навыков по теме &l...