Методическая разработка уроков по теме «Животные» для 5 класса (английский язык, УМК "Английский в фокусе")
методическая разработка по английскому языку (5 класс) на тему

Колобова Ирина Александровна

Данные уроки разработаны в рамках темы “World Animals“ («Животные со всего света»), изучаемой в 5 модуле УМК “Spotlight“ («Английский в фокусе») для 5 класса. Детям всегда интересно выходить за рамки учебника, и книга Кэрол Левин "Классификация животных" ("Animal Groups") может помочь учителю сделать уроки о животных более яркими. На сайте издательства PEARSON вы можете найти ее в свободном доступе. Книга Кэрол Левин вполне подходит для пятиклассников, так как ее вокабуляр и грамматика соотвествуют их уровню владения языком.
Методическая разработка содержит презентацию на повторение Present Simple, мини-словарь к книге, задания по книге (worksheets), созданные автором публикуемого материала, и ответы к ним.

Скачать:


Предварительный просмотр:

Методическая разработка уроков по теме «Животные» для 5 класса
(УМК «Английский в фокусе»)

Колобова И. А., учитель английского языка ГБОУСОШ №86 Петроградского района, Санкт-Петербург

Тема «Животные» в 4-5 классах всегда вызывает у детей большой интерес. Они с удовольствием читают тексты о диких и домашних животных, пишут рассказики о своих питомцах, их приключениях и забавных привычках и любят их обсуждать. Книга Кэрол Левин «Классификация животных» (“Animal Groups” by Carol Levine) поможет учащимся лучше усвоить и обобщить изучаемую тему. Она находится в свободном доступе на сайте издательства Pearson http://assets.pearsonschool.com/customer_central/microsite/science/ media/pdf/animal_groups.pdf. В книге в простой и доступной детям 10-11 лет форме рассказывается о классах животных, о том, как животные приспособлены к своей среде обитания, какие особенности помогают им выжить. Книга снабжена прекрасными иллюстрациями, кроме того, в ней есть аудио, встроенное в PDF-файл. Достаточно кликнуть на специальный значок, чтобы прослушать определенный отрывок на английском языке с помощью диктора. Следует обратить внимание детей на то, что диктор читает текст на американском варианте английского языка, а также объяснить, какие именно слова в американском и британском варианте английского языка пишутся или произносятся по-разному. Например, это слова color (AE)/colour (BE), gray (AE)/grey (BE), warm [wɔ:m] (BE)/[wɔ:rm] (АЕ).

Данные уроки разработаны в рамках темы “World Animals“ («Животные со всего света»), изучаемой в 5 модуле УМК “Spotlight («Английский в фокусе») для 5 класса. Книге «Классификация животных» и работе с этой темой отводится два урока. На первом из них вводится новая лексика, повторяется время Present Simple (учащиеся смотрят презентацию и выполняют упражнение на разные формы Present Simple) и прочитываются (и прослушиваются) первые разделы книги (“Mammals”, “Birds”, “Fish”) с последующим обсуждением. На втором уроке прочитываются-прослушиваются оставшиеся разделы (с последующим обсуждением) и выполняются задания по книге, подготовленные мной (работа с worksheets). Домашним заданием является подготовка собственной презентации. На следующем уроке учащиеся представляют свои презентации (по желанию выполненные индивидуально или же в группах по 2-3 человека – сильные учащиеся помогают слабым), каждая из которых посвящена какому-либо классу животных. Этот урок является обобщающим уроком по теме, за которым следует контроль.

Образовательная цель серии уроков по теме «Животные» – научить учащихся грамотно строить высказывания на английском языке (устные и письменные), понимать прочитанные тексты и услышанные аудиозаписи и диалоги одноклассников на тему «Животные» и «Мой питомец». Воспитательные задачи – поддержать интерес к окружающему миру и его живым обитателям, прививать бережное отношение к животным; содействовать развитию интереса к изучению иностранного языка; содействовать повышению уровня мотивации на уроках через средства обучения. Развивающие задачи – расширить общий кругозор учащихся, содействовать формированию их  самостоятельной познавательной деятельности. Работа с книгой Левин способствует обогащению словарного запаса, создает условия для развития таких способностей учащихся, как умение анализировать, сопоставлять, сравнивать, обобщать познавательные объекты, делать выводы.

Уроки по теме «Животные» направлены на развитие следующих метапредметных универсальных учебных действий: регулятивных: управление собственной познавательной и учебной деятельностью; коммуникативных: речевая деятельность, навыки сотрудничества; познавательных: исследование, работа с информацией, сравнение, обобщение, классификация.

Необходимое оборудование для уроков по книге  “Animal Groups”:

компьютер или ноутбук с установленными программами Adobe Reader или Foxit Reader и Adobe Flash Player, экран с проектором или интерактивная доска. Детям раздаются распечатки с текстом книги и задания к ней.

Список литературы и ссылки:

1. Афанасьева О. В., Дули Дж., Михеева И. В., Оби Б., Эванс В. УМК «Английский в фокусе» для 5 класса, книга для учителя. – М.: Просвещение; UK: Express Publishing, 2014

2. Ваулина Ю. Е., Подоляко О. Е. Английский в фокусе. 5 кл. Тренировочные упражнения в формате ГИА. – М.: Просвещение, 2014

3. Carol Levine. Animal Groups. Series: Leveled Science Readers. Level 2 /  Pearson, DK Publishing, 2005

http://assets.pearsonschool.com/customer_central/microsite/science/media/pdf/animal_groups.pdf

ПРИЛОЖЕНИЕ 1

Новые слова (в порядке их появления в книге)

Урок 1:

belong to - принадлежать

backbone - позвоночник

shape - форма

protect (from) - защищать (от)

environment [ɪn’vaɪrə(ə)nmənt]  - окружающая среда, (зд.) среда обитания

be adapted to – быть приспособленным к

camouflage ['kæməflɑ:ʒ] - камуфляж, маскировка

make holes - проделывать отверстия, дырки

tongue [tʌŋ] - язык

Урок 2:

scales - чешуя

fin - плавник

gills - жабры

oxygen ['ɒksıdʒ(ə)n] - кислород

remora ['rɛmərə] fish - рыба-прилипала

sucker - присоска

stay safe - оставаться в безопасности

poison - яд

skin - кожа

snail - улитка

jellyfish - медуза

shell - раковина, скорлупа

soil - почва

damp - влажный

octopus [ˈɔktəpəs] - осьминог

ПРИЛОЖЕНИЕ 2

Текст книги Animal Groups by Carol Levine

Introduction
There are many kinds of animals. Animals belong to different groups. Different animals have different body parts. The parts an animal has can tell us which group it is in. One group of animals has backbones. Bones help animals move. Bones give animals their shape. Bones can even protect an animal’s other body parts. 

Animals with Backbones

There are many groups of animals with backbones. Mammals, birds, fish, reptiles,

and amphibians are all groups of animals with backbones. Even though these animals have backbones, they are different from one another. Animals are different because they live in different environments. Animals have adapted to their environment. 

Mammals
Some animals are mammals. Mammals have backbones. Most mammals have fur or hair on their bodies. Mammals live in many different environments. Mammals are adapted to live in their environment. Some mammals change colors to hide in their environment. This is called
camouflage.

One mammal that uses camouflage is the arctic fox. In winter the fox’s fur changes from gray or brown to white. This helps the fox hide in the snow.

Birds
Some animals are birds. Birds have backbones. They have feathers and wings. Many birds use their feathers and wings to fly. Birds also live in many different environments. Birds are adapted to live in their environment.

This woodpecker’s beak is strong. The beak helps the bird to make holes in trees. The woodpecker’s tongue is long and sticky. It uses its tongue to get insects from inside the tree.

Fish
Some animals are fish. Some fish have backbones. Fish live in the water. Fish are adapted to live in this environment. Most fish have scales. Most fish have fins. Scales and fins help fish swim. Fish have gills. Gills help fish get the oxygen they need to live.

The remora fish has a sucker on its head. This fish stays safe by using its sucker to stick to other sea animals. Sometimes remoras stick to sharks. Sharks keep remoras safe.

Reptiles
Some animals are reptiles. Reptiles have backbones. They have scales on their skin. These scales protect the animal. Reptiles get cold when the air is cold. They get warm when the air is warm. Some warm reptiles can move fast! Some reptiles can change colors. Camouflage lets them hide in the places where they live.

The chameleon can change from yellow to green to brown. Different things cause its skin color to change. Sometimes the color changes because the animal is afraid.

Camouflage helps the chameleon stay safe. 

Amphibians
Some animals are amphibians. Amphibians have backbones. Amphibians live in many different environments. They can live on land and in the water. They are adapted to live in their environment.

This poison dart frog eats insects and turns them into poison. The poison travels through the frog’s body and onto its skin. The poison keeps other animals from eating the frog. This way, the frog stays safe. 

Animals Without Backbones

There are many animals in the world that do not have backbones. Animals without backbones live in many different environments. They are adapted to their environment. Animals without backbones need to protect their body parts too. Snails have soft bodies. Their hard shells help them stay safe. Jellyfish also have soft bodies. But they can sting animals that want to harm them. 

Insects
Insects have three main body parts and six legs. Many insects have antennae on their heads. These antennae help the insects feel, smell, hear, and taste things.

Like all insects, the cicada (suh KAY duh) does not have bones. The cicada can sing. The loud singing of some cicadas keeps them safe. Birds do not like this sound. They stay away from the cicadas. 

Worms

There are lots of different kinds of worms. Worms do not have backbones.

Earthworms’ bodies have more than one hundred parts. Earthworms live in the soil. Damp soil helps keep the skin of the worms wet. They must stay damp to be able to get air. 

Octopuses
Octopuses are sea animals without backbones. They can make clouds of ink to stay safe. Ink makes it hard for other animals to find octopuses. Octopuses can also use camouflage to hide.

Animals with backbones live in many places in the world. Animals without backbones do too. Wherever an animal lives, it is adapted to its environment.

ПРИЛОЖЕНИЕ 3

Задания по книге:

I. Match the words and their definitions:

a)fish  b)amphibian  c)reptile  d)insect  e)camouflage  f)mammal  g)bird  h)gills

1. an animal with a backbone and smooth, wet skin that lives on land and in water

2. an animal with a backbone, feathers, and wings that hatches from an egg

3. a colour or shape that makes an animal hard to see

4. an animal with a backbone, scales, and fins that lives in water

5. body parts that help fish get oxygen from water

6. an animal with three body parts and six legs that does not have a backbone

7. an animal with a backbone and hair or fur

8. an animal with a backbone and scales that hatches from an egg

1

2

3

4

5

6

7

8

II. Answer the questions:

1. Which animals use camouflage: the octopus, the poison dart frog, the chameleon, the snail, the woodpecker, the arctic fox?
2. Why do some animals need bones?
3. Why are animals so different?
4. What animal can stick to sharks or other sea animals?
5. What does the cicada do to keep birds away?
6. Where do the earthworms live?
7. What can the jellyfish do to protect themselves?
8. What animals have gills?
9. Do snails have backbones?
10. What colour is the arctic fox in summer and in winter?
11. Are spiders insects?

1. ________________________________________________________________
2. ________________________________________________________________
3. ________________________________________________________________
4. ________________________________________________________________

5. ________________________________________________________________
6. ________________________________________________________________

7. ________________________________________________________________
8. ________________________________________________________________

9. ________________________________________________________________
10. _______________________________________________________________

11. _______________________________________________________________

III. Match the animal and its group. Add two more animals to each group:

1. whale                        a) fish
2. shark                        b) insects
3. frog                        c) birds
4. lizard                        d) mammals
5. dragonfly                        e) amphibians
6. woodpecker                f) reptiles

a)

b)

c)

d)

e)

f)

IV. Use the verbs in their correct form of Present Simple:
1. Mammals are animals which (feed) __________ their babies with milk.
2. The snail (not have) __________backbones. It (have) _______ shell.
3. All animals (be) _______ adapted to live in their environment.
4. How _______ the camouflage (protect) __________ the chameleon?
5. _______ the arctic foxes (change) __________ colour in winter?
6. Some birds (not use) __________ their wings to fly.

ПРИЛОЖЕНИЕ 4

Ответы:

I. 1b  2g  3e  4a  5h  6d  7f  8c
II. 1. the octopus, the chameleon, the arctic fox
2. Bones help these animals move and protect some other parts of their body.
3. Animals are different because they are adapted to live in different environments.
4. the remora fish
5. The cicada sings very loudly, and birds don’t like its singing and stay away.
6. The earthworms live in damp soil.
7. The jellyfish can sting.
8. Fish and some amphibians.
9. No, they don’t. They have shell.
10. The arctic fox is grey or brown in summer and in winter it’s white.
11. No, they aren't. Insects have six legs, and spiders have eight.
III. 1d   2a  3e  4f  5b  6c        
IV. 1. feed
2. doesn’t have; has
3. are
4. How does the camouflage protect …
5. Do the arctic fox change …        
6. don’t use



Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

Present Simple Tense (повторение) Колобова Ирина Александровна, учитель английского языка ГБОУСОШ №86 Петроградского района, Санкт-Петербург

Слайд 2

Present Simple Affirmative ( утвердительная форма ) V1 I make we make you make they make V(e)s he makes she makes it makes

Слайд 3

Present Simple Negative ( отрицательная форма ) I don’t make we don’t make you don’t make they don’t make don’t=do not he doesn’t make she doesn’t make it doesn’t make doesn’t=does not

Слайд 4

Present Simple Interrogative ( отрицательная форма ) Do I make? Do we make? Do you make? Do they make? Does he make? Does she make? Does it make?

Слайд 5

Глаголы be и have в Present Simple I am we are you are they are he is she is it is I have we have you have they have

Слайд 6

Let’s Use! Dolphins (be) sea animals. However, some of them (not live) in salt water, they (live) in rivers. The dolphin (have) fins, but it (not have) scales. Dolphins’ skin (be) soft and smooth. How ___ dolphins (sleep)? The dolphin always (keep) one eye open to watch for sharks. So, it never really (sleep). ___ the dolphin (live) alone? No, it doesn’t. Dolphins (swim) in groups which (be) called pods.

Слайд 7

Let’s Check! Dolphins ARE sea animals. However, some of them DON’T LIVE in salt water, they LIVE in rivers. The dolphin HAS fins, but it DOESN’T HAVE scales. Dolphins’ skin IS soft and smooth. How DO dolphins SLEEP? The dolphin always KEEPS one eye open to watch for sharks. So, it never really SLEEPS. DOES the dolphin LIVE alone? No, it doesn’t. Dolphins SWIM in groups which ARE called pods.

Слайд 8

Ссылки на интернет-ресурсы Иллюстрации: http ://corticalcafe.com/printmaker/gallery/index.php?album=/images/animals/aquatic/dolphin / Материал о дельфинах: http://simple.wikipedia.org/wiki/Dolphin

Слайд 9

The End


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Разработка урока по теме "Предлоги времени в английском языке для 5-6 класса"

Данный урок предназначен для учеников 5-6 класса как отработка и закрепление тем Present Simple, Present Continuous и предлоги времени....

Методическая разработка урока по теме "Животные - мои друзья"

Данный урок в рамках ФГОС в 6 классе .Французский язык как второй иностранный.2 год обучения....

Методическая разработка урока по теме: "Изменения в словарном составе языка".

Перелистывая страницы книг, газет, журналов, мы вряд ли вспоминаем о старославянском языке, а ведь именно ему мы обязаны появлением в русском языке такого количества знакомых и...

Методическая разработка урока по теме "Животные" для 5 класса

Вступление В настоящее время всё большую роль во всех сферах деятельности, в том числе  и в образовании, начинают играть новые информационные  технологии. В законе  Российской Феде...

Методическая разработка урока по теме "Животные"( "die Tiere") 5 класс , УМК "Горизонты"

методическая разработка урока создана  для учащихся 5 класса,  где немецкий язык преподается как второй иностранный(после английского)  по 2 часа в неделю.УМК "Горизонты" для ...

Методическая разработка урока на тему "Животные"(немецкий язык)

Конспект урока по немецкому языку 5 класс (ФГОС)Класс: 5Предмет: немецкий языкУчебник: М.М.Аверин. Немецкий язык как второй иностранный « Горизонты»Тема урока: «DieTiere» (&laq...