Методическая разработка конкурса по английскому языку "С чего начинается Родина"
методическая разработка по английскому языку (9, 10, 11 класс)

Матюхина Наталья Олеговна

Данная разработка особенна иетнресна для учителей и учеников Иркутской области, так  как связвны с ее историей.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл material_konkursa.docx259.38 КБ

Предварительный просмотр:

«Профессиональное сообщество преподавателей иностранного языка Иркутской области «Иркулингва».

Номинация 1.

 «Конкурс по иностранному языку для учащихся»

Конкурс по английскому языку

 для учащихся  9-11 классов

 «С чего начинается Родина?»

Выполнили:

 Матюхина Н.О.,

учитель английского языка

МБОУ «Белая СОШ»,

Урбагаева Е.П.,

учитель английского языка

МБОУ «Белая СОШ»

пос. Средний

Усольский район

2017


Содержание

1. Положение о конкурсе………………………………………..……   3

2.Методический и дидактический материал конкурса………………. 5

3. Использованная литература…………………………………………..  12


ПОЛОЖЕНИЕ

о проведении конкурса по английскому языку

для  учащихся  9-11 классов

«С чего начинается Родина?»

1.Общие положения

  1. Данное мероприятие проводится в целях:

-воспитания у обучающихся интереса к истории и культуре Иркутской области;

-воспитания чувства патриотизма и гордости за свой родной край;

-развития творческих способностей детей;

- поддержки способных и одарённых детей.

1.2. Работа конкурса строится на материале регионального компонента

1.3.  Настоящее положение определяет порядок организации и проведения конкурса по английскому языку.

В конкурсе могут принимать участие обучающиеся 9-11 классов общеобразовательных  школ Иркутской области.

2. Цели и задачи конкурса

При изучении иностранного языка очень важным является вопрос социокультурного образования средствами иностранного языка, в частности, овладения способами представления родной культуры в иноязычной среде. В наши дни нередко возникает практическая необходимость рассказать на иностранном языке о родной культуре и обычаях, о родном крае, в котором живём, его достопримечательностях, памятных событиях, традициях, экологии. Поэтому для этого предлагается пройти конкурс, который поможет некоторым учащимся проверить и расширить свои знания в данном вопросе.

 Основной целью конкурса является повышение мотивации к изучению английского языка и обогащение знаний о родном крае.

Задачи конкурса:

2.1 проверка уровня владения английским языком

2.2 поощрение и поддержка учеников, заинтересованных в углубленном изучении английского языка.

2.3 расширение социокультурных знаний обучающихся о Сибири

2.4 закрепление знаний об Иркутске и Иркутской области

3.Организация и проведение конкурса

Организацию конкурса осуществляют учителя английского языка.

Конкурс рассчитан на дистанционный вариант выполнения.

4. Содержание конкурса «С чего начинается Родина?»

Конкурсная работа включает задания тестового характера с множественным выбором, а также задания, направленные на поиск информации в разных областях знаний: географии, литературы, истории и т.д.

Ответы на задания, направленные на поиск информации, даются на английском языке. В зависимости от характера задания они могут быть краткими или развёрнутыми.

5.1.  Предлагается составить акростих к слову Irkutsk , отразив в нем свое представление об Иркутске.

5.2. Викторина “Как хорошо ты знаешь Иркутскую область?”

5.3. Задание  по теме «Флора и фауна Байкала»

5.4.Задание: Письмо из Иркутска. Количество слов 100-120.

 5.5.  Интеллектуально-творческое  задание “The Siberian Taiga ”.

Задания конкурса предусматривают владение страноведческой, и исторической информацией о наиболее известных достопримечательностях, исторических событиях, известных  людях  Иркутской области, а письмо предполагает применение знаний об экологии места, где проживают обучающиеся.  

Участники конкурса могут пользоваться любыми источниками информации: словарями, справочниками, глобальной сетью Интернет и другими.

6.Основные критерии оценки

6.1. При подведении итогов учитываются:

-правильность и точность ответа;

- полнота ответа(для творческих заданий);

-общее оформление работы;

-языковая грамотность;


Memo to Participants of the Contest

We live in the beautiful part of our country. It’s our small Homeland. It goes without saying we should know the history of our native land.  Here is a chance to test your knowledge of Irkutsk region- traditions, history, famous people and places. We hope you will do your best to go through all the tasks of the quiz. Do it, enjoy it and enlarge your knowledge.  Good luck!

Task 1. Try to make up an acrostic about Irkutsk or write adjectives describing this city  

I

R

K

U

T

S

K

Task 2.  How much do you know about Irkutsk Region?

Choose the correct answer for each question (circle the letter). You can get one point for the right choice in each of the items below.

1 What is the native minority of Siberia:

  1. The Buryats;
  2. The Tofalars;
  3. The Russians
  4. The Evenks. 

2 Whose national dwelling is it?

hello_html_16541f50.png

  1. The Buryats;
  2. The Tofalars;
  3. The Kurykane
  4. The Evenks.

3 Bratsk Ostrog was founded by:

  1. Yakov Pokhabov;
  2. Rasputa Potapov;
  3. Maksim Perfilyev;
  4. Protopope Avvakum.

4 What is the etymology of the name of the town «Tulun»:

  1. fault, misconduct;
  2. cold;
  3. mud,dirt;
  4. sack.

5 In 1710 in Baikal region there were:

  1. 10 thousand people;
  2. 40 thousand people;
  3. 102 thousand people;
  4. 247 thousand people;

6 What discovery of the mineral resource were geologists awarded with the State Prize  for?

  1. magnesite;
  2. lapis lazuli;
  3. nephritis;
  4. fluorite

7. Which Irkutsk governor  headed the Amur expedition, signed the Treaty of Aigun on the borders with China

  1. Muravyov-Amursky N.N.
  2. Selifontov I.O.
  3. Pestelev I.B;
  4. Korsakov M.S.

8. Which German scientist was invited in 1716 by Peter I to study «all three natural possessions» of Siberia.

  1. Messershmidt D.;
  2. Miller G.;
  3. Gmelin I.;
  4. Rosen G.

9. Who of the Irkutsk merchants-travellers was called a “Russian Columbus”?

  1. Shelekhov G.I.
  2. Nikitin A.
  3. Sibiryakov M.V
  4. Shastin A.I.

10.Who owned the mansion?

http://ramina.ru/esmi3/img/irktur/breath_of_antiquity/us.jpg

  1. Volkonsky S.G.
  2. Sukachyov V.P.
  3. Trubetskoy S.P.
  4. Shastin A.I.

11.Whose home was listed as a world heritage-protected?

http://ramina.ru/esmi3/img/irktur/breath_of_antiquity/dom_shastina.jpg

  1. city head V. P. Sukachyov;
  2. merchant .A.I.Shastin;
  3. Prince S. G. Volkonsky;
  4. Prince S. P. Trubetskoy

12 Which river does the Vitim go into?

  1. The Lena;
  2. The Angara;
  3. The Chara;
  4. The Chuya.

13 The Supreme ruler of Russia  Admiral A. V. Kolchak was shot in :

  1. 1917 ;
  2. 1918 .;
  3. 1919 .;
  4. 1920 .

14 .The Siberian writer was awarded  for the novel with the State prize in 1950

  1. Markov G. “Strogovy”
  2. Vampilov A.  «The Elder Son»;
  3. Rasputin V.  «Some Money for Maria»;
  4. Sergeev D. «Behind the front».

15  Who is the monument dedicated to?

http://www.lib23.irk.ru/irkutsk-350-2.files/osn1.jpg

  1. Pokhabov Yakov
  2. Bugor V.;
  3. Pyanda P.
  4. Kolesnikov V.

16. What goods were transported from China across Lake Baikal?

  1. tea ;
  2. coffee;
  3. corn;
  4. tobacco.

17 Irkutsk region borders in the west:

  1. Krasnoyarsk Krai, Republic of Buryatia;
  2. Krasnoyarsk Krai, Republic of Tyva;
  3. Krasnoyarsk territory, Republic of Yakutia;
  4. Krasnoyarsk Krai, Republic of Khakassia

18 Who is the monument dedicated to?

http://www.lib23.irk.ru/irkutsk-350-2.files/dek.jpg

  1. Volkonskaya M..;
  2. Annenkova P.;
  3. Borozdina M.;
  4. Muravyova A.

19 The area of Siberia is

  1. Five million square kilometres
  2. Four million square kilometres
  3. Almost ten million square kilometres
  4. One and a half million square kilometres

20 The exploration of Siberia was started  by

  1. a small Tatar band
  2. a Mongolian tribe
  3. a captain from the Urals
  4. the Cossak band captained  by Ermak.

21 The word Siberia came from the Tatar language and it means:

  1. A sleeping land
  2. A sea land
  3. A northern land
  4. A land covered with snow

22.The first ostrog of Irkutsk consisted of

  1. three hundred and three Cossaks
  2. twenty Cossaks
  3. a dozen of Cossaks
  4. a lot of Cossaks

23.The settlement was named after

  1. the coat of arms of Irkutsk
  2. the river which means «speedy, fast flowing»
  3. an animal relative to a tiger
  4. the trading routes leading to Mongolia and China

Task 3.

Flora and Fauna of Lake Baikal

  1. Are these statements true (T) or false (F ) ?
  1. Lake Baikal is a warm place, surpassing the Caucasus spas in total hours of sunshine
  2. Some of the primitive sites found on shores of Baikal go back to Stone Age.
  3. The mountains are overgrown with the taiga, in which the trees can be even eight hundred years old.
  4. Tiny lemon-yellow living globes appear on the ice — the new-born seals in May.
  5. Bare rocky summits are called ‘picture’ galleries or pisanitsy.
  1. Match a line in A with a line in B

A

  1. The best known Barguzin National Park
  2. The development of a fish-breeding industry
  3. Baikal’s seal or nerpa
  4. Some of the winds blowing from the glens
  5. The coastline of Baikal is indented and picturesque

B

  1. in some places the shore is sheer rocks, in others the cliffs stand back forming bays
  2. has helped to increase the schools of omul in Baikal
  3. with its beautiful silvery and long-wearing fur is a marketable animal.
  4. is the habitat of the famous sable
  5. hit the lake quite suddenly and reach hurricane force

Task 4.

You have received a letter from your English-speaking pen friend, Paul.

… Yesterday we had a class where we discussed different ecological problems. Our teacher suggested opening an eco-club, where we can do something useful for the environment ...

…What ecological problem in your region do you consider the most serious? What can young people do to protect the environment? Do you think ecological problems should be discussed at school, and why?...

Write him a letter and answer his 3 questions.

Write 100120 words. Remember the rules of letter writing.

Task 5.. “The Siberian Taiga”.

Siberian forest is the largest  in the world.  Over half of  it has never been logged. It is a home to indigenous people who hunt, fish and gather here. It is fully functioning, giant ecosystem. The taiga represents mankind’s last chance on this planet to preserve intact system in their natural state. This forest is alive. Wolves roam free across its great expanses. Brown bears, elks, wolverines, northern lynxes  and reindeer depend on the taiga to meet their daily needs of food, water and shelter. Birds feed on the seeds of larch, spruce, and      pine or eat berries. Some feed on the dormant insects in winter, The relationship between trees of the taiga and the lives of these animals and birds is crucial. Directly, or indirectly, the yield of conifer seeds limits the number of wild animals that can be supported by the taiga.

The taiga’s permafrost lands are sensitive and recover slowly after disruption. Crowing conditions are exceptionally harsh, making it difficult for a seedling. Timber operations conducted on permafrost cause a special set on problems. Permafrost melts quickly after it has been logged increasing erosion.

The pressures on this great forest increase while global deforestation and debates continue. The far of the taiga figures into resolution of planetary crises like the green-house effect and global warming. Scientists suggest that giant forest ecosystem like this one play a crucial role in the self-regulating system that maintain conditions favorable to life on this planet. It may well be that the continued functioning of enormous forest ecosystem like the taiga is a key to the survival of life on the Earth.

Answer the questions:

  1. Trees are used for many things. What things can be made from trees?
  2. Trees help people survive in the taiga. How would you survive in the taiga?
  3. What problems are there with the forests of the world today?


Литература:

1. А М. Савченко «Культурологическое образование средствами иностранного языка» Учебное пособие для изучения английского языка.\Иркутск ,2002

2. Олимпиада по страноведению. Англоязычные страны. Библиотечка «Первого сентября»,  2009 г.

3. Ресурсы сети Интернет, сайт https://infourok.ru/


Ключи для теста

Task 2

  1. b
  2. c
  3. c
  4. d
  5. b
  6. a
  7. a
  8. a
  9. a
  10. b
  11. b
  12. a

Task 3

  1. T
  2. T
  3. F
  4. F
  5. T

1-e, 2-a, 3-d, 4-c, 5-b.

  1. d
  2. a
  3. a
  4. a
  5. b
  6. a
  7. c
  8. d
  9. a
  10. b
  11. b


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Методическая разработка конкурса на английском языке "I like sport!"

Представлена методическая разработка конкурса проектных работ для учащихся начальной школы по теме "Спорт".С младших классов пропагандируется здоровый образ жизни, важность спорта для здоровья, необхо...

Методическая разработка конкурса на английском языке, 6 класс

  Данная разработка может быть использована как на уроках английского языка, так и во внеурочной деятельности, например, в  рамках декады английского языка. Цели: закрепить имеющ...

Конкурс художественного слова "С чего начинается Родина"

Конкурс художественного слова "С чего начинается Родина"...

Методическая разработка Конкурса по английскому языку "The World of Nursing"

Методическая разработка Конкурса по английскому языку"The World of Nursing"...

Методическая разработка занятия на тему "С чего начинается Родина".

Занятие разработано для обучающихся начальной школы....

Методическая разработка занятия на тему "С чего начинается Родина"

Занятие разработано для обучающихся начальной и основной школы....