Конспект урока английского языка в 10 классе по теме" В гармонии с природой"
план-конспект урока по английскому языку (10 класс)

Немченкова Марина Петровна

Урок комплексного применения знаний (комбинированный урок)

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл urok-konkurs.docx857.58 КБ

Предварительный просмотр:

Муниципальное бюджетное общеобразовательное учреждение « Средняя общеобразовательная школа « 6» г. Сафоново Смоленской обл.

Урок английского языка в 10 классе по теме « В гармонии с природой»

Учитель: Немченкова Марина Петровна

2019 г.

Цель: Формирование основных языковых компетенций на уроке английского языка.

Задачи:

Образовательные:

  • Обогатить и закрепить лексический запас учащихся по теме.
  • Расширить кругозор учащихся об известных людях страны изучаемого языка и их произведениях.

Развивающие:

  • Создать условия для развития памяти, умения правильно обобщать данные и делать выводы.
  • Развитие внимания, восприятия и языковой догадки.

Воспитательные:

  • Способствовать воспитанию бережного отношения к окружающей природе.
  • Научить учащихся работать в паре, группе, слушать друг друга.

Тип урока: Урок комплексного применения знаний (комбинированный).

УУД:

Предметные:

  • Обогатить и закрепить лексический запас учащихся по теме.
  • Развивать навыки говорения, переносить лексический материал в ситуации речевого общения.

Метапредметные:

  • Развивать навыки переработки информации( анализ прочитанной информации, перевод визуального ряда в речевой (умение оформлять свои мысли в устной форме и понимать речь других).

Регулятивные:

  • Развивать навыки определения целей работы.
  • Развивать речевые и языковые способности: память, внимание, воображение).
  • Развивать навыки самоконтроля и самооценки своей деятельности.

Познавательные:

  • Закрепить умения классифицировать, обобщать.
  • Осуществлять анализ информации.

Личностные:

  • Формировать способность оценивать содержание, исходя из социальных и личностных ценностей.
  • Воспитывать чувство ответственности за свою работу.
  • Формировать положительную мотивацию к обучению, к получению новых знаний.
  • Воспитывать уважение к точке зрения собеседника.

Формы работы: индивидуальная, групповая, фронтальная.

Используемые технологии:

  • ИКТ-технология
  • « Мозговой штурм»
  • Технология «Критического мышления»
  • Здоровьесберегающая технология
  • Технология « Незаконченного предложения»

Оборудование: компьютер, проектор, картинки с изображением известных природных объектов, УМК «Rainbow English» О. В. Афанасьевой. И. В. Михеевой, К. М. Барановой. 10 класс. Базовый уровень. Москва. Дрофа. 2015г., аудиоприложение к УМК(www.drofa.ru/rainbow)

Ход урока.

  1. Организационный момент. T: Good morning, my dear boys and girls. I`m very glad to see you. I`m glad, that you, my pupils, are so young, smiling and happy.

  1. Актуализация и целеполагание.T: Well, we have already spoken much about happiness and harmony. And you know that a human needs some important things to be happy and satisfied. What are those things? (Учащиеся вспоминают об увлечениях, здоровом образе жизни, семье и друзьях (темах, изученных ранее)).

   T: You’re right, my dear friends. All these things, certainly, help us to live happily, but they are not the only ones. And now I want you to pay attention to these pictures. (Учитель обращает внимание обучающихся на Слайд 1, который содержит картинки с изображением Человека и Природы). I believe it won`t be very difficult for you to guess what else can make us pleased and content. (Ребята делают правильный вывод о том, что это – Природа).  

T: Yes, of course, it`s nature. And at our today`s lesson we`re going to speak about the relations between Humans and Nature. We`ll put down some new vocabulary units, that will help us to describe nature, we`ll do some tasks and discuss a number of interesting facts.

  1. Первичное усвоение новых знаний.T:  Well, my dear friends, I think you agree with me that the word «Nature» is associated with a lot of different things: the names of various landscapes, living things and so on. Let`s recall as many of them as you can. ((Учащиеся вспоминают английские названия видов ландшафта, животных, птиц, насекомых и растений).

    T: Well done, my dear pupils. Your vocabularies are rich enough to describe some beautiful places of the world. But the English often say «A little knowledge is a dangerous thing». So let`s expand your vocabularies. Look at the screen and put down these new vocabulary units into your vocabularies. (Учитель обращает внимание детей на Слайд 2, на котором напечатаны новые лексические единицы (прилагательные). После переноса слов учащимися в словари учитель проводит фонетическую отработку новой лексики в режимах:T – Cl, T – P1, P2, P3 etc.)

  1. Первичная проверка понимания. Т: And now, I`d like you to look at these pictures. You can see some famous places there. Use the appropriate adjectives to describe them. (Учитель обращает внимание учащихся на картинки с изображением:  реки Волги, Ниагарского водопада, Эвереста, Москвы, английской деревни, горной долины и т.п. Ребята подбирают прилагательные, наиболее точно характеризующие данные места. E. g. The Volga is quiet and peaceful.  Everest is huge breathtaking and terrific. The English countryside is lovely and picturesque etc...)

  1. Релаксация. Т: Well, my dear pupils, I`m afraid, you`re tired a little. Let`s relax. (Звучит негромкая приятная мелодия, учитель отдает команды и учащиеся их выполняют.) Т: I`m closing my eyes. My right arm is warm. My left arm is warm too. My right leg is warm. My left leg is warm too. My body is warm. All my muscles are relaxed. I`m resting... Now I`m going to open my eyes. I’m full of energy. I`m active and strong. I`m ready to work again.

  1. Первичное закрепление. Т: And now, we`re going to check whether you are attentive or not. Some of the words on the screen have mistakes. (Учитель обращает внимание на Слайд 3. На нем представлены те же слова, что и на Слайде 2, но некоторые из них напечатаны с ошибками. Учащиеся должны их найти и исправить.)

    Т: Nature is something that thrills and excite us. Words of some famous people have been devoted to it. Please, look at the screen again. You can see some quotations which belong to really outstanding people. Look through these quotations, choose one of them you agree with and comment on it. And I’d like you to work in groups. Please, divide into 3 groups. (Учащиеся делятся на 3 группы, выбирают цитату из Слайда 4, с содержанием которой они согласны и объясняют ее смысл).

Т: Well, as for me, I`d choose the one that belongs to George Carver, a famous American botanist, chemist and teacher. I fully agree that «nature can be compared with an unlimited broadcasting station through which God speaks to us every hour, if we only tune in».  Everybody admits that nowadays the world faces a number of serious problems connected with the environment. We know about all these problems, but we don`t want to understand why droughts and floods, earthquakes and volcano eruptions, different kinds of hurricanes, tornados and tsunamis take place so regularly. And the growing number of all these natural disasters is nothing else but nature’s way to make humans think more about the Earth as their Home and Home for the future generations.

  1. Контроль усвоения. T:  Well, besides some important and useful things that Nature can give us, we sometimes forget that it is also a source of inspiration. One of the world`s famous poets that couldn`t imagine his life without nature and his native land was William Wordsworth. That remarkable   English poet was sure that Nature was bigger than Man. Man often seemed small and insignificant. Yet, if he lived in harmony with it, Nature had wonderful secrets to reveal. Every object in nature was in his eyes a source of poetry – a thorn on a hillside, he notes of the cuckoo and the shadows of the falling leaves. And now we`re going to listen to one of Wordsworth`s poems. Please, open your books at p.109. (Ознакомившись со списком незнакомых слов из стихотворения на с. 109, учащиеся прослушивают аудиозапись).

   Т: Well, my dear boys and girls, I’m sure you enjoyed the poem greatly. But did you catch the message of the poem? Did you understand it correctly? Will you please answer my questions?

Say what inspired the poet to write the poem

What mood is the poem written in?

What did the author and his sister often talk about when they were young?

Do you think they were happy in their childhood?

Did it ever happen to you that one day felt like many days or the other way round?

What is the message of the poem?

(Учащиеся отвечают на вопросы учителя и обсуждают основную идею стихотворения.)

8.Информация о домашнем задании, инструктаж по его выполнению.

     Т: Well, my dear pupils, our lesson is coming to an end and I think it’s high time to put down your homework for the next lesson. You are either to learn the poem «To a butterfly» by heart or to use the Internet and find some interesting information about the author of the poem, William Wordsworth, his life and works. By the way, you may use the following sites:

http://en. wikipedia.org/wiki/William_Wordsworth

http://www.kirjasto.sci.fi/wordsworth.htm

http://www.answers.com/topic/william-wordsworth

  1. Рефлексия (подведение итогов). Т: My dear friends, I really enjoyed your today`s work. Thank you very much for it. Your marks for the lesson are… (Учитель объявляет оценки.)Т: And now it`s time for you to share your impressions about our today`s lesson. Please look at the screen and finish these sentences one by one. (Учащиеся высказываются одним предложением, выбирая начало фразы рефлексивного экрана на доске (Слайд 5).)

   Т: Well, my dear boys and girls, at the end of our lesson I’d like to wish you always live in harmony not only with yourself, your family and friends but with Nature too.  

Приложение 1

C:\Users\Денис\Desktop\Новая папка (3)\3HeZ99isa3u4FW70VtcemUoG7yTqOx8zW3hRJQiD.jpeg

C:\Users\Денис\Desktop\Новая папка (3)\3D-graphics_Herbal_Heart_029868_.jpg

Приложение 2

fantastic                                          attractive

wonderful                                       unique

peaceful                                           striking

dangerous                                        vast

enjoyable                                         huge

frightening                                      awesome

great                                                breathtaking

heavenly                                         remarkable

lovely                                               superb

noisy                                                picturesque

perfect                                             terrific

poetic

popular

powerful

quiet

unforgettable

lonely

Beautiful

Incredible

Unreal

Приложение 3

fantastic                                          attractiv

wonderful                                       unikue

peaceful                                           striking

dangerous                                        varst

enjoyable                                         huge

fraightening                                      awesome

great                                                brathtaking

hevenly                                         remarkable

lovely                                               superb

noisy                                                picturesqe

perfect                                             terific

poetic                                               unreal

popula

powerful

quiet

anforgettable

lonely

Beutiful

Incredible

Приложение 4

  1. Nature encourages no looseness, pardons no errors.
  1. Emerson

  1. Nature provides a free lunch, but only if we control our appetite.

                                                                         W. Ruckelshaus

3. There are no passengers on spaceship Earth. We are all crew.

                                                                                  M. McLuhan

4. I love to think of Nature as an unlimited broadcasting station, through which God speaks to us every hour, if we only tune in.

                                                                                       G. Carver

Приложение 5

Today at the lesson

I have understood that …

(… was interesting to me.)

( …was difficult for me.)

After the lesson

I would like to …


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

конспект урока английского языка 7 класс по теме спорт "Бассейн Ревери"

урок составлен по учебнику М.З. Биболетовой для 7 класса 3 раздел. Тема "Спорт"...

Конспект урока английского языка After Rain Comes Fine Weather. У природы нет плохой погоды. (Unit 1. It’s a Wonderful Planet We Live on). 8 класс

Комбинированный урок формирования навыков устной речи по теме «Погода» посредством учебной симуляции с использованием географических сервисов Google.Урок является неотъемлемой частью темы «Природа и к...

Конспект урока английского языка 11 класс по теме "Сinema" УМК Кузовлев

Урок разработан в соответствиями с новыми требованиями к организации учебного процесса....

План-конспект урока английского языка в5 классе по теме «School »

Цели:  развитие языковой компетенции учащихся через обобщение знаний по теме «School»Задачи: побуждать учащихся к использованию уже известной лексики и информации  на английском языке; практ...

Конспект урока музыки в 6 классе по теме "Гармония"

Данный конспект урока будет интересен преподавателям гуманитарно-эстетического цикла, которые работают над  углублением интереса учащихся к культуре своего поселка, города, региона. На примере ис...

Конспект урока музыки в 5 классе по теме: "Гармонии задумчивый поэт"

На данном уроке продолжаетс знакомство учащихся с творчетвом польского копозитора Ф.Шопена. На уроке активизируется  воображение эстетических переживаний учащихся на основе восприятия музыки и по...

План-конспект урока английского языка 7 класс по теме Travelling. Учебник Rainbow English.

Конспект урока по английскому языку в 7 классе по теме: «The language of the world. Travelling. The Present Perfect Tense”Класс: 7 &l...