конспект урока
план-конспект урока по английскому языку (5, 6 класс)

Смульская Екатерина Дмитриевна

Вашему вниманию представлены конспекты уроков по английскомц языку

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл konspekt_uroka_6_klass.docx117.1 КБ
Файл konspekt_uroka_5_klass.docx217.86 КБ
Файл konspekt_uroka_5_klass_-_pogoda.docx61.76 КБ

Предварительный просмотр:

Конспект урока по английскому языку в 6 классе ФГОС.

ФИО учителя: Смульская Е.Д.

Место работы: ГБОУ гимназия № 405

Должность: учитель английского языка

Предмет: английский язык

Класс: 6 «б» класс

Тема: «Моя семья»

Цель: Развитие языковой компетенции учащихся через закрепление знаний по теме “Family members”.

- развивать умения выразить собственные мысли разными способами: сообщением, убеждением.

- развивать умения и навыки диалогической и монологической речи.

- развитие у учащихся языковой догадки, памяти, внимания; развитие мышления, умения высказать своё мнение на английском языке.

Тип урока: закрепление изученного материала.

Используемые современные образовательные технологии: технологии диалогового взаимодействия, технологии проектной деятельности.

Планируемые образовательные результаты:

Предметные (объем освоения и уровень владения компетенциями):  самостоятельно планировать и выполнять свои действия на знакомом учебном материале, выполнять действия в сотрудничестве с учителем по предложенному плану; самостоятельно выстраивать план действий по решению учебной задачи изученного вида; предмет изучения, лексический материал по теме; иметь представление об элементах поиска и исследование необходимой информации для создания мини-проектов и их решения; уметь обсуждать проблемы животных, используя пройденный лексико-грамматический материал и высказываться на английском языке черезречевые образцы, грамматические структуры и лексические единицы.

Метапредметные (компоненты культурно-компетентностного опыта/ приобретенная компетентность): способность чувствовать окружающий мир, задавать вопросы, отыскивать причины явлений, обозначать свое понимание или непонимание вопроса.

Личностные: осознание эстетической ценности английского языка на основе культуры иноязычного народа, базовых российских гражданских ценностей, осознание чувства доброты и любви к животным и окружающему миру.

Оборудование: компьютер,проектор.

Наглядно-демонстрационный материал: презентация по теме урока

Основные понятия: названия всех членов семьизвуки, буквы, транскрипция, лексические и грамматические структуры.

Этап урока

Деятельность учителя

Деятельность учащихся

Принципы системно-деятельностного подхода, формируемые УУД.

1.Организационный момент, мотивация к учебной деятельности

Приветствие.

Вступительное слово.

Приветственное слово учителя:

T- Good day, boys and girls! I’m very glad to see you today at our lesson.

T- I hope you are well. Look out side. It’s warm and beautiful day today, isn’t it? Please sit down. So, let’s start.

Откройте тетради, запишите число.

Приветствие учителя. Наличие письменных принадлежностей, тетради, учебника, дневника.

Размещают учебные материалы на рабочем месте, демонстрируют готовность к уроку.

Принцип психологической комфортности.

УУД: личностные, коммуникативные.

Цель – создание доброжелательной атмосферы, мотивация на учёбу, создание ситуации успеха.

2.Актуализация

знаний, вводная беседа.

T- My friends! Today we have a lot of work to do. But first of all let’s watch the video and try to guess what we are going to talk about?

Учащиеся дают свои варианты ответов.

Познавательные: осуществляют решение учебных задач, устанавливают причинно-следственные связи.

Регулятивные: принимают и сохраняют учебную задачу.

Коммуникативные: формулируют собственные мысли, высказывают и обосновывают свою точку зрения.

3. Определение темы урока, постановка целей урока.

4. Целеполагание.

T- Now I want you to say the topic of our lesson. Please, look at the board. Do you see the words? Can you read them? (слайд №1). Make up the sentence and it’ll be the topic of our lesson.

(Дети читают слова с экрана): Family, our, members => our family members. (слайд №2)


 


 


 

T- I wonder, what do you think we are going to do during our lesson? Please, your opinions. We’ll read, talk, listen to and write. . Of course, we do it every our lesson. But this lesson is just a bit unusual.


 


 

(Учащиеся читают слова и определяют название урока): Family, our, members => our family members. Записывают тему урока.

ЦЕЛЬ:

Обдумывают ответы на вопросы, смотрят презентацию; воспринимают на слух информацию.

Личностные: осознают свои трудности и стремятся к их преодолению.

Регулятивные: осознают недостаточность своих знаний.

Коммуникативные: задают вопросы с целью получения необходимой для решения проблемы информации.

5. Фонетическаязарядка.

II. Фонетическаязарядка. (слайд№3)

T- First of all, I’d like you to revise some sounds and how we pronounce them. Be attentive, repeat after me.

man

[mæn]

человек

family

['fæmılı]

семья

ancestor

['ænsıstə]

предок

aunt

[ʌ::nt]

тетя

brother

['brʌðə]

брат

brother-in-law

[ˈbrʌðəınlɔ:]

шурин, деверь

child

[ʧaıld]

ребенок, дитя

children

['tʃıldrən]

дети

cousin

['kʌzn]

T- Well done. Thank you.

Учащиеся повторяют звуки за учителем, закрепляя фонетическое правило.

Если мы неправильно произнесем хоть один звук, то меняется целое слово, меняется значение целого предложения.

 

6. Речевая зарядка.

T- Now, Let's listen to the poem ''My family''. (слайд №4)

My family

This is the father
short and stout
This is the mother
with children all about
This is the brother, tall as you can see
This is the sister,
with a dolly on her knee
This is the baby still to grow
This is the family all in a row.

T:-What is this poem about?

- Do you like this poem?

-Is your family big or small?

-Do you like your relatives?

-Do you have any sisters or brothers?

Обучающиеся слушают запись запоминая слова и звуки, затем читают в слух. Отвечают на вопросы учителя.

 

7. Практическая деятельность и первичное закрепление.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

1. T- Today we’ll speak a lot about our family. First of all, let’s remember what members of our family there are.

father – somebody’s male parent

mother – somebody’s female parent

parent – somebody’s father or mother

son – somebody’s male child

daughter – somebody’s female child

husband – the man who a woman is married to

wife – the woman who a man is married to

spouse – somebody married to another person; husband or wife

brother – a boy or man who has the same parents as another person

sister – a girl or woman who has the same parents as another person

sibling – a brother or sister

elder brother/sister – a brother/sister who is older than you

younger brother/sister – brother/sister who is younger than you

grandfather – somebody’s parent’s father

grandmother – somebody’s parent’s mother

grandparent – somebody’s parent’s parent

C:\Users\Tyatina\Desktop\Без названия.jpg

1. What kind of familyl is it?

2. Describe your familyl using two adjectives.

3.Who is this?

4. Your personal attitude to this person.

5. One noun to express your feelings to this person.

List of the adjectives: cunning; clever; naughty; funny; kind; brave; big; full of fun; friendly; cruel; stupid; strong;sweet ; independent; hard-working; angry; beautiful… (описание покартинкам)

(На доске появляются картинки всех возможных членов семьи, учащиеся должны описать этих животных с помощью прилагательных)

Example: A father is strong and brave. The father is a doctor. He helps people.

(Учащиеся выбирают картинки с животными и соотносят с заданием.)

Формулируют учебную деятельность в диалоге с учителем; высказывают собственные мысли; обосновывают свою точку зрения.

Устанавливают причинно-следственные связи между отдельными языковыми явлениями.

Формулируют собственные мысли, высказывают и обосновывают свою точку зрения.

Принцип деятельности. УУД: коммуникативные, познавательные, регулятивные(развитие внимания учащихся, монологической речи; создание благоприятной атмосферы заинтересованности; работа над формированием логических умений: анализ, сравнение, обобщение, построение цепочек рассуждений).

УУД: регулятивные.

8. Практическая деятельность и закрепление с комментированием.

9. Самостоятельная работа с самопроверкой.

Активизация навыков чтения.

10. ФИЗ.МИНУТКА

11. Выполнение упражнения в форме монологического высказывания.

12. Выполнение упражнения

T -Now, dear boys and girls. Let’s do the breaking storm exercise. Try to guess.

C:\Users\Tyatina\Desktop\1who.png

T- Now, I want you to make up your own crossword, I’ll give you two minutes.

T- The time is up.Let’s listen to you. Thank you very much, well done.

T- 1) Now, it’s high time to read the text about the family and find out the necessary information. I’ll give you sheet of papers with the text. You should read it by yourself. I’ll give you 3 minutes. But, first of all, look at the screen, here you can see some words and word combinations.

Ted’s family.
Hi! My name is Ted. I’m 10. I’m from Boston. I’m a pupil. My family is big. There are 7 of us in it. My mum is Pamela. She is 40 years old. She is a doctor. She works in a hospital. She is kind. My dad is Grag. He is 41. He is an engineer. He works in a factory. I’ve got two sisters and two brothers. My sister Jane and my brother David are older then me. Jane is 14 and David is 12. They are pupils. My sister Stella and my brother Steve are younger then me. They are twins. Stella is 5 and Steve is 5 too.
My uncle and aunt live near us. My aunt is Helen. She is 35. She is a teacher. My uncle is John. He is 37. He is an officer. We visit them a lot. I have got two cousins. They are Jerry and Kate. Jerry is 8 and Kate is 7. They are pupils. I play with my cousins after school. We have great fun.
My granny doesn’t live in Boston. She lives in the country. Her name is Rosy. She is 63. She is on pension. She likes to visit us. She always brings tasty cakes. She likes to cook and she is good at cooking. We like to play board games with her and she often tells us interesting stories. My granny has got a cat Kitty. She likes play with Kitty in her garden. My granny doesn’t like to watch TV. She very active. She likes to grow flowers in the garden and it is her hobby.

1. T- Your time is up. Be ready to answer some of my questions.

1. How many persons are there in  Teds family?

2. Is his family big or small?

3. Who is Rosy?

T:-Thank you for your answers. The next task for you.

2. Find the English equivalents to the Russian words:

1) жена

2) мачеха

3) прабабушка

4) непослушный

5) подружиться с кем-либо

6) дядя

7) тетя

3. Find the Russian equivalents to the English phrases:

1) to be friendly with…

2) to make friends with…

3) in his early 60…

4) to get married…

5) in his late 20…..

6) have got…..

 (слайд 13-14)

T- Good! I think you are just a bit tired, let’s have a rest. Please, stand up!

Hands up! Clap, clap, clap!

Hands on the hips! Step, step, step!

Bend your left,

Bend your right,

Turn yourself around.

Hands up! Hands down!

Hands at the sides and sit down!

T- So, let’s go on to talk about our family. I think, you will be agree with me, that we can’t live without our family. Now my question is: Have you got any brothers or sisters? Can you tell us about you family? I know, you have prepared some information about your family.


 

T- Thank you very much, my dear friends, for your active work. And now, we’ll do the last task. We also want to help our animals, don’t we? Let’s make the rules for people which is called «The Code of Rules». We’ll try to define what we SHOULD DO and what we SHOULDN’T DO at home.

Let’s divide into two coloums: in the first group find what we SHOULD DO and the second group find we SHOULDN’T DO.

На доске плакат, у каждой группы карточки с фразами.

Cards: to be friendly with; to feel responsible for; to take care, to be responsible for …(слайд 9)

Отгадывают загадки, составляют свои собственные загадки.

 

Учащиеся читают текст, находят необходимую информацию, выполняют задания по тексту и отвечают на вопросы учителя.

ФИЗ.МИНУТКА

Учащиеся рассказывают о своих домашних питомцах, показывают презентации о диких животных.

Учащиеся составляют свод правил «TheCode of Rules»,что следует делать, что не следует делать по отношению к животным.

Принцип деятельности, непрерывности, вариативности, творчества.

УУД: познавательные (опирается на уже известное); коммуникативные (учит способам взаимодействия, сотрудничества).

13.Рефлексия деятельности.

T- Well done, my dear friends! It’s high time for me to know what we have done today? What have you known today? Are you ready to tell about your family?

- Ребята, наш урок подходит к концу и нам пора покидать эту интересную тему. И я обещаю вам, что мы не раз еще сюда вернемся.

- Вам понравился наш урок? 
- Что нового вы из него узнали, с чем познакомились?

- О чем мы говорили на сегодняшнем уроке?

- Вспомним цели нашего урока. Достигли ли мы их?

-Что особенно понравилось на уроке?

 

УУД: познавательные, регулятивные

ЦЕЛЬ: Обобщить, сделать выводы.

14. Домашнее задание.

T- Now, write down your home task: At home you should write about your family.

(слайд 10)

 

 

15. Оценивание

Заверши фразу, которой тебе хотелось бы закончить урок:

Среди этапов урока мне особенно понравился…;

- Во время занятия я приобрел(а)…;

- Изучаемая тема побудила меня задуматься о…;

- Я испытывал(а) трудности…;

- Меня удивило…;

- Я почувствовал(а), что…;

- У меня получилось…;

- Мне хотелось бы отметить работу на уроке моего (моей) одноклассника (одноклассницы)…(слайд 11)

САМООЦЕНКА

 

16.Заключительные слова

-Today you have worked very well! Well done!

- Ребята, вы очень хорошо сегодня работали на уроке, справились с заданиями,определили тему урока, отвечали на вопросы, выполняли упражнения и очень много работали. Яблагодарю вас заурок! (слайд 12)

Your marks are:

-The lesson is over! Good bye!


 

 

 



Предварительный просмотр:

Конспект урока по английскому языку в 5 классе ФГОС.

ФИО учителя: Смульская Е.Д.

Место работы: ГБОУ гимназия № 405

Должность: учитель английского языка

Предмет: английский язык

Класс: 5 «б» класс

Тема: «Животные в нашей жизни»

Цель: Развитие языковой компетенции учащихся через закрепление знаний по теме “Animals in оur Life”.

- развивать умения выразить собственные мысли разными способами: сообщением, убеждением.

- развивать умения и навыки диалогической и монологической речи.

- развитие у учащихся языковой догадки, памяти, внимания; развитие мышления, умения высказать своё мнение на английском языке.

Тип урока: закрепление изученного материала.

Используемые современные образовательные технологии: технологии диалогового взаимодействия.

Планируемые образовательные результаты:

Предметные (объем освоения и уровень владения компетенциями):  самостоятельно планировать и выполнять свои действия на знакомом учебном материале, выполнять действия в сотрудничестве с учителем по предложенному плану; самостоятельно выстраивать план действий по решению учебной задачи изученного вида; предмет изучения, лексический материал по теме; иметь представление об элементах поиска и исследование необходимой информации для создания мини-проектов и их решения; уметь обсуждать проблемы животных, используя пройденный лексико-грамматический материал и высказываться на английском языке черезречевые образцы, грамматические структуры и лексические единицы.

Метапредметные (компоненты культурно-компетентностного опыта/ приобретенная компетентность): способность чувствовать окружающий мир, задавать вопросы, отыскивать причины явлений, обозначать свое понимание или непонимание вопроса.

Личностные: осознание эстетической ценности английского языка на основе культуры иноязычного народа, базовых российских гражданских ценностей, осознание чувства доброты и любви к животным и окружающему миру.

Оборудование: компьютер,проектор.

Наглядно-демонстрационный материал: презентация по теме урока

Основные понятия: названия животныхзвуки, буквы, транскрипция, лексические и грамматические структуры.

Этап урока

Деятельность учителя

Деятельность учащихся

Принципы системно-деятельностного подхода, формируемые УУД.

1.Организационный момент, мотивация к учебной деятельности

Приветствие.

Вступительное слово.

Приветственное слово учителя:

T- Good day, boys and girls! I’m very glad to see you today at our lesson.

T- I hope you are well. Look out side. It’s warm and beautiful day today, isn’t it? Please sit down. So, let’s start.

Откройте тетради,запишите число.

Приветствие учителя. Наличие письменных принадлежностей, тетради, учебника, дневника.

Размещают учебные материалы на рабочем месте, демонстрируют готовность к уроку.

Принцип психологической комфортности.

УУД: личностные, коммуникативные.

Цель – создание доброжелательной атмосферы, мотивация на учёбу, создание ситуации успеха.

2.Актуализация

знаний, вводная беседа.

T- My friends! Today we have a lot of work to do. But first of all let’s watch the video and try to guess what we are going to talk about?

Учащиеся дают свои варианты ответов.

Познавательные: осуществляют решение учебных задач, устанавливают причинно-следственные связи.

Регулятивные: принимают и сохраняют учебную задачу.

Коммуникативные: формулируют собственные мысли, высказывают и обосновывают свою точку зрения.

3. Определение темы урока, постановка целей урока.

4. Целеполагание.

T- Now I want you to say the topic of our lesson. Please, look at the board. Do you see the words? Can you read them? (слайд №1). Make up the sentence and it’ll be the topic of our lesson.

(Дети читают словас экрана): animals, life, our, in=>Animals in our life. (слайд №2)


 


 


 

T- I wonder, what do you think we are going to do during our lesson? Please, your opinions. We’ll read, talk, listen to and write. . Of course, we do it every our lesson. But this lesson is just a bit unusual.


 


 

(Учащиеся читают слова и определяют название урока):animals, life, our,in=>Animals in our life.

Записывают тему урока.

ЦЕЛЬ:

Обдумывают ответы на вопросы, смотрят презентацию; воспринимают на слух информацию.

Личностные: осознают свои трудности и стремятся к их преодолению.

Регулятивные: осознают недостаточность своих знаний.

Коммуникативные: задают вопросы с целью получения необходимой для решения проблемы информации.

5. Фонетическаязарядка.

II. Фонетическаязарядка. (слайд№3)

T- First of all, I’d like you to revise some sounds and how we pronounce them. Be attentive, repeat after me.

[æ] cat, habit, panda, catch, camel, animal

[ai] rhino, kind, wild, right, fight

[з:] bird, world, word, work

[ei] cage, endangered, save, brave

[o] watchdog, join, protect, frog

T- Well done. Thank you.

Учащиеся повторяют звуки за учителем, закрепляя фонетическое правило.

Если мы неправильно произнесем хоть один звук, то меняется целое слово, меняется значение целого предложения.

 

6. Речевая зарядка.

T- Now, I’d like you to open your students book on page 55 ex33. Let's listen to the poem ''My dream'' by Gillian Brown and try to answer some of my questions. (слайд №4)

My Dream

I love all kinds of animals

Dogs and cats and rabbits.

I love all kinds of animals,

Despite their little habits.

If I had tons of money,

D’you know what I would do?

I would buy lots of animals

And have my own zoo.

But they wouldn’t be in cages,

They would be free to run around.

And there’s one thing they would feel

And that is safe and sound.

T:-What is this poem about?

- Do you like this poem?

-What would you do if you had tons of money?

-Do you like animals?

-Do you have any pet at home?

Обучающиеся слушают запись запоминая слова и звуки, затем читают в слух. Отвечают на вопросы учителя.

 

7. Практическая деятельность и первичное закрепление.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

1. T- Today we’ll speak a lot about animals. First of all, let’s remember what types of animals there are.

Animals can live not far from the people. We call them“Domestic animals”(слайд№5)

Animals can live in the forest, in the Zoo. We call them“Wild animals”(слайд№6)

-Now, let’s remember where animals can live.

2. T- Well done. It’s high time write a sinquein. (синквеинна экране слайд№7)

http://xn--j1ahfl.xn--p1ai/data/edu/images/3538_a.png

1. What animal is it?

2. Describe the animal using two adjectives.

3. What this animal can do?

4. Your personal attitude to this animal.

5. One noun to express your feelings to this animal.

List of the adjectives:cunning; clever; domestic; funny; kind; brave; big; full of fun; friendly; cruel; stupid; strong; independent; hard-working; angry; wild (описание покартинкам)

(На доске появляются картинки животных, учащиеся должны описать этих животных с помощью прилагательных)

Example: A bear is strong, big and brave. The bear is a wild animal. It lives in the forest.

3.T- We like tocompare the people with the animals. It is very interesting. If the man is brave we say “ храбр каклев” The English people say “as brave as a lion”. (Смрисунок ) If the man is very busy the Russian people say “вертится как белкав колесе” and the English people say "as busy as a bee" (трудолюбивый какпчела). (См рисунок)

Who is brave in your group? (as brave as a lion) Are you brave? Who is busy? As busy as a bee?

(Учащиеся выбирают картинки с животными и соотносят с заданием.)

Формулируют учебную деятельность в диалоге с учителем; высказывают собственные мысли; обосновывают свою точку зрения.

Устанавливают причинно-следственные связи между отдельными языковыми явлениями.

Формулируют собственные мысли, высказывают и обосновывают свою точку зрения.

Принцип деятельности. УУД: коммуникативные, познавательные, регулятивные(развитие внимания учащихся, монологической речи; создание благоприятной атмосферы заинтересованности; работа над формированием логических умений: анализ, сравнение, обобщение, построение цепочек рассуждений).

УУД: регулятивные.

8. Практическая деятельность и закрепление с комментированием.

9. Самостоятельная работа с самопроверкой.

Активизация навыков чтения.

10. ФИЗ.МИНУТКА

11. Выполнение упражнения в форме монологического высказывания.

12. Выполнение упражнения

T -Now, dear boys and girls. Let’s do the breaking storm exercise. I have the riddles for you. Try to guess.

This animal is very big. It is grey and sometimes white. It likes to eat leaves and grass. It has a very long nose. In lives in India and Africa. (an elephant)

This animal can run, but can’t fly. It is very clever and friendly. It lives at home or in the street. It’s a man’s friend. (a dog)

This animal isn’t big. It lives in the river or near the water. It can jump and swim, but it can’t run. It is green. (a frog)

Gena is not a boy. It is big, long and green. It is very clever. It can swim. It has a friend Cheburashka. (a crocodile)

It can run, jump and walk. It is grey. It lives in the house. It is very small. It likes bread and cheese. (a mouse)

This animal can be black, grey, white and red. In lives in the house. It can catch a grey mouse. It likes fish, meat and milk. It can run, jump. (a cat).

He is brave and strong. He lives in the jungle with animals. He is the good friend of animals. They love him very much. (Mowgli)

T- Now, I want you to make up your own riddles, I’ll give you two minutes.(сильные составляют свою загадку, а слабые получают задание).

T- The time is up.Let’s listen to you. Thank you very much, well done.

T- 1) Now, it’s high time to read the text about the animals and find out the necessary information. I’ll give you sheet of papers with the text. You should read it by yourself. I’ll give you 3 minutes. But, first of all, look at the screen, here you can see some words and word combinations.

The world without animals”

Imagine a world without animals. It’s difficult, but each day takes us closer to such a world. There are plenty of endangered animals all over the world. Nowadays, due to national wildlife parks, zoos and aquariums people have managed to save some endangered animals.

But there are many things a person can do every day to help save the lives of endangered and rare animals. One of the most important thing we can do is to protect their natural habitats. Cutting down trees is very harmful for wildlife. So plant trees and flowers and put bird houses and feeders all around your home. This will attract native birds, animals, and insects.

Another really important way to help is to join an organization which tries to save endangered animals. There you can see learn new ways to help animals.

1. T- Your time is up. Be ready to answer some of my questions.

1) What role do animals play in our life?

2) What do animals give for people?

3) Where can we see animals?

4) Should people take care of animals?

5) What are people trying to do for animals?

6) How can we help them?

T:-Thank you for your answers. The next task for you.

2. Find the English equivalents to the Russian phrases:

1) без животных

2) редкие животные

3) естественная среда обитания

4) вредный

5) спасать животных, которые находятся под угрозой вымирания

6) важный способ

7) пытаться спасти

3. Find the Russian equivalents to the English phrases:

1) to be friendly with…

2) to feel responsible for…

3) to be friends for…

4) to kill

5) very harmful for wildlife …..

6) to join an organization …..

7) new way to help …..

(слайд 13-14)

T- Good! I think you are just a bit tired, let’s have a rest. Please, stand up!

Hands up! Clap, clap, clap!

Hands on the hips! Step, step, step!

Bend your left,

Bend your right,

Turn yourself around.

Hands up! Hands down!

Hands at the sides and sit down!

T- So, let’s go on to talk about animals. I think, you will be agree with me, that we can’t live without animals. Now my question is: Have you got any pets at home? Can you tell us about it? And we can’t imagine the world without wild animals. I know, you have prepared some information about wild animals.


 

T- Thank you very much, my dear friends, for your active work. And now, we’ll do the last task. We also want to help our animals, don’t we? Let’s make the rules for people which is called «The Code of Rules». We’ll try to define what we SHOULD DO and what we SHOULDN’T DO with Animals.

Let’s divide into two coloums: in the first group find what we SHOULD DO and the second group find we SHOULDN’T DO.

На доске плакат, у каждой группы карточки с фразами.

Cards: to be friendly with animals; to feel responsible for animals; to be friends for animals;

to kill animals; to hurt animals; to harm animals; to fight for endangered animals; to save animals from the death; feed animals and birds; help animals; frighten animals; save animals; love animals; take care of animals

(слайд 9)

Отгадывают загадки, составляют свои собственные загадки.

 

Учащиеся читают текст, находят необходимую информацию, выполняют задания по тексту и отвечают на вопросы учителя.

ФИЗ.МИНУТКА

Учащиеся рассказывают о своих домашних питомцах, показывают презентации о диких животных.

Учащиеся составляют свод правил «TheCode of Rules»,что следует делать, что не следует делать по отношению к животным.

Принцип деятельности, непрерывности, вариативности, творчества.

УУД: познавательные (опирается на уже известное); коммуникативные (учит способам взаимодействия, сотрудничества).

13.Рефлексия деятельности.

T- Well done, my dear friends! It’s high time for me to know what we have done today? What have you known today? Are you ready to help animals? Do you likeour lesson?

- Ребята, наш урок подходит к концу и нам пора покидать эту интересную тему. И я обещаю вам, что мы не раз еще сюда вернемся.

- Вам понравился наш урок? 
- Что нового вы из него узнали, с чем познакомились?

- О чем мы говорили на сегодняшнем уроке?

- Вспомним цели нашего урока. Достигли ли мы их?

-Что особенно понравилось на уроке?

 

УУД: познавательные, регулятивные

ЦЕЛЬ: Обобщить, сделать выводы.

14. Домашнее задание.

T- Now, write down your home task: At home you should write an article about animals.

(слайд 10)

 

 

15. Оценивание

Заверши фразу, которой тебе хотелось бы закончить урок:

Среди этапов урока мне особенно понравился…;

- Во время занятия я приобрел(а)…;

- Изучаемая тема побудила меня задуматься о…;

- Я испытывал(а) трудности…;

- Меня удивило…;

- Я почувствовал(а), что…;

- У меня получилось…;

- Мне хотелось бы отметить работу на уроке моего (моей) одноклассника (одноклассницы)…(слайд 11)

САМООЦЕНКА

 

16.Заключительные слова

-Today you have worked very well! Well done!

- Ребята, вы очень хорошо сегодня работали на уроке, справились с заданиями,определили тему урока, отвечали на вопросы, выполняли упражнения и очень много работали. Яблагодарю вас заурок! (слайд 12)

Your marks are:

-The lesson is over! Good bye!


 

 

 



Предварительный просмотр:

Конспект урока по английскому языку в 5 классе ФГОС.

ФИО учителя: Смульская Е.Д.

Место работы: ГБОУ гимназия № 405

Должность: учитель английского языка

Предмет: английский язык

Класс: 5 «б» класс

Тема: «В любую погоду»

Цель: Развитие языковой компетенции учащихся через закрепление знаний по теме “In all weathers”.

- развивать умения выразить собственные мысли разными способами: сообщением, убеждением.

- развивать умения и навыки диалогической и монологической речи.

- развитие у учащихся языковой догадки, памяти, внимания; развитие мышления, умения высказать своё мнение на английском языке.

Тип урока: закрепление изученного материала.

Используемые современные образовательные технологии: технологии диалогового взаимодействия и проектной деятельности.

Планируемые образовательные результаты:

Предметные (объем освоения и уровень владения компетенциями):  самостоятельно планировать и выполнять свои действия на знакомом учебном материале, выполнять действия в сотрудничестве с учителем по предложенному плану; самостоятельно выстраивать план действий по решению учебной задачи изученного вида; предмет изучения, лексический материал по теме; иметь представление об элементах поиска и исследование необходимой информации для создания мини-проектов и их решения; уметь обсуждать проблемы животных, используя пройденный лексико-грамматический материал и высказываться на английском языке черезречевые образцы, грамматические структуры и лексические единицы.

Метапредметные (компоненты культурно-компетентностного опыта/ приобретенная компетентность): способность чувствовать окружающий мир, задавать вопросы, отыскивать причины явлений, обозначать свое понимание или непонимание вопроса.

Личностные: осознание эстетической ценности английского языка на основе культуры иноязычного народа, базовых российских гражданских ценностей, осознание чувства доброты и любви к животным и окружающему миру.

Оборудование: компьютер,проектор.

Наглядно-демонстрационный материал: презентация по теме урока

Основные понятия: названия времен года, месяцы, одежда, звуки, буквы, транскрипция, лексические и грамматические структуры.

Этап урока

Деятельность учителя

Деятельность учащихся

Принципы системно-деятельностного подхода, формируемые УУД.

1.Организационный момент, мотивация к учебной деятельности

Приветствие.

Вступительное слово.

Приветственное слово учителя:

T- Good day, boys and girls! I’m very glad to see you today at our lesson.

T- I hope you are well. Look out side. It’s warm and beautiful day today, isn’t it? Please sit down. So, let’s start.

Откройте тетради,запишите число.

Приветствие учителя. Наличие письменных принадлежностей, тетради, учебника, дневника.

Размещают учебные материалы на рабочем месте, демонстрируют готовность к уроку.

Принцип психологической комфортности.

УУД: личностные, коммуникативные.

Цель – создание доброжелательной атмосферы, мотивация на учёбу, создание ситуации успеха.

2.Актуализация

знаний, вводная беседа.

T- My friends! Today we have a lot of work to do. But first of all let’s watch the video and try to guess what we are going to talk about?

Учащиеся дают свои варианты ответов.

Познавательные: осуществляют решение учебных задач, устанавливают причинно-следственные связи.

Регулятивные: принимают и сохраняют учебную задачу.

Коммуникативные: формулируют собственные мысли, высказывают и обосновывают свою точку зрения.

3. Определение темы урока, постановка целей урока.

4. Целеполагание.

T- Now I want you to say the topic of our lesson. Please, look at the board. Do you see the words? Can you read them? (слайд №1). Make up the sentence and it’ll be the topic of our lesson.

(Дети читают словас экрана): weathers, In, all=>In all the weathers. (слайд №2)


 


 


 

T- I wonder, what do you think we are going to do during our lesson? Please, your opinions. We’ll read, talk, listen to and write. . Of course, we do it every our lesson. But this lesson is just a bit unusual.


 


 

(Учащиеся читают слова и определяют название урока): weathers, In, all=>In all the weathers. Записывают тему урока.

ЦЕЛЬ:

Обдумывают ответы на вопросы, смотрят презентацию; воспринимают на слух информацию.

Личностные: осознают свои трудности и стремятся к их преодолению.

Регулятивные: осознают недостаточность своих знаний.

Коммуникативные: задают вопросы с целью получения необходимой для решения проблемы информации.

5. Фонетическаязарядка.

cold

[ kəuld ]

холодный, холод

sun

[ sʌn ]

солнце

shower

[ 'ʃauə ]

ливень

temperature

[ 'tempriʧə ]

температура

puddle

[ pʌdl ]

лужа

weather forecast

[ 'weðə 'fɔ:kɑ:st ]

прогноз погоды

degree

[ di'gri: ]

градус

humidity

[ hju:'miditi ]

влажность

precipitation

[ pri,sipi'teiʃən ]

атмосферные осадки

rain

[ rein ]

дождь

snow

[ snəu ]

снег

hail

[ heil ]

град

frost

[ frɔst ]

мороз

thunder

[ 'θʌndə ]

гром

lightning

[ 'laitniŋ ]

молния

heat

[ hi:t ]

жара, тепло

wind

[ wind ]

ветер

fog

[ fɔg ]

туман

ice

[ ais ]

лед

icicle

[ 'aisikl ]

сосулька

cloud

[ klaud ]

облако

mist

[ mist ]

лёгкий туман, дымка

snowflake

[ 'snəʋ‚fleɪk ]

снежинка

thaw

[ θɔ: ]

оттепель

rainbow

[ 'reinbəu ]

радуга

snowfall

[ 'snəʋ‚fɔ:l ]

снегопад

storm

[ stɔ:m ]

буря, гроза

snowdrift

[ 'snəʋ‚drɪft ]

сугроб, снежный занос

weather

[ 'weðə ]

погода

rainy

[ 'reini ]

дождливый

sunny

[ 'sʌni ]

солнечный

cloudy

[ 'klaudi ]

облачный

foggy

[ 'fɔgi ]

туманный

snowy

[ 'snəui ]

снежный

windy

[ 'wɪndɪ ]

ветреный

frosty

[ 'frɔsti ]

морозный

II. Фонетическаязарядка. (слайд№3)

T- First of all, I’d like you to revise some sounds and how we pronounce them. Be attentive, repeat after me.

T- Well done. Thank you.

Учащиеся повторяют звуки за учителем, закрепляя фонетическое правило.

Если мы неправильно произнесем хоть один звук, то меняется целое слово, меняется значение целого предложения.

 

6. Речевая зарядка.

T- Now, I’d like you to open your notebook. Let's listen to the poem ''Seasons''.(слайд №4)

Seasons

Spring is green,

Summer is bright,

Autumn is yellow,

Winter is white.

T:-What is this poem about?

- Do you like this poem?

-What is your favourite season?

-Do you like winter?

-What can you do un winter?

Обучающиеся слушают запись запоминая слова и звуки, затем читают в слух. Отвечают на вопросы учителя.

 

7. Практическая деятельность и первичное закрепление.


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


 

1. T- Today we’ll speak a lot about weather. First of all, let’s remember what months there are.

Every month has its weather (слайд№5)

Different types of weather (слайд№6)

-Now, let’s remember what weather do we like.

2. T- Well done. It’s high time write a sinquein. (синквеинна экране слайд№7)

C:\Users\Tyatina\Desktop\pogoda.jpg

1. What is the weather like?

2. Describe the picture using two adjectives.

3. What can we do in this weather?

4. Your personal attitude to this picture.

5. One noun to express your feelings to this picture.

List of the word combinations: 

 it’s hot

 жарко

 it’s sunny

 солнечно

 it’s warm

 тепло

 it’s chilly

 прохладно

 it’s cold

 холодно

 it’s frosty

 морозно

 it’s slippery

 скользко

 it’s clear

 ясно

 it’s cloudy

 облачно

 it’s dry

 сухо

 it’s wet

 сыро

   (описание покартинкам)

(На доске появляются картинки, учащиеся должны описать их с помощью словосочитаний и предложений)

Example: 

It is spring. The weather is fine. It is warm and sunny. I can ride a bike.

 3.T- Raining cats and dogs - льет как из ведра

It was raining cats and dogs all the weekend so it was pointless going for a picnic.

Face like thunder - злой и расстроенный человек

When he's angry, he's got a face like thunder!

Chase rainbows - пытаться достичь недостижимого

If you're trying to build an international career without sufficient English knowledge, you're just chasing rainbows.

Storm in a teacup - буря в стакане воды, много шума по незначительному поводу

The new law caused a storm in a teacup - it's really not that strict.

Lightning fast - быть быстрым как молния

Our cats are lightning fast when it comes to food.

Head in the clouds - витать в облаках, предаваться бесплодным фантазиям

if you think you'll pass your exams without any revising, you have your head in the clouds.

Snowed under - быть очень занятым

I'm snowed under the work this week - we're submitting our project very soon.

Under the weather - неважно себя чувствовать

Anna was feeling a little under the weather that morning and decided to stay at home.

T- Какие устоявшиеся выражения вам нравятся больше всего?

(См рисунок)

Who likes raining cats and dogs in your group?

(Учащиеся выбирают картинки и соотносят с заданием.)

Формулируют учебную деятельность в диалоге с учителем; высказывают собственные мысли; обосновывают свою точку зрения.

Устанавливают причинно-следственные связи между отдельными языковыми явлениями.

Формулируют собственные мысли, высказывают и обосновывают свою точку зрения.

Принцип деятельности. УУД: коммуникативные, познавательные, регулятивные(развитие внимания учащихся, монологической речи; создание благоприятной атмосферы заинтересованности; работа над формированием логических умений: анализ, сравнение, обобщение, построение цепочек рассуждений).

УУД: регулятивные.

8. Практическая деятельность и закрепление с комментированием.

9. Самостоятельная работа с самопроверкой.

Активизация навыков чтения.

10. ФИЗ.МИНУТКА

11. Выполнение упражнения в форме монологического высказывания.

12. Выполнение упражнения

T -Now, dear boys and girls. Let’s do the breaking storm exercise. I have the riddles for you. Try to guess.

What is fluffy?
What is white?
What can you see
When skies are bright?
What can float?
What brings rain?
What may be higher
Than a bird or plane?
Say it out loud:

(Answer: CLOUD!) 

Red and green and delicate blue,
Orange, yellow, and violet, too.
Indigo’s there,
a deep, dark, hue.
I see, but can’t touch it, and
neither can you!

What is it?

(Answer: RAINBOW)

What goes up when
the rain comes down?

(Answer: UMBRELLA)

I am purple, yellow, red,
and green.
The King cannot reach me and neither can the Queen.
I show my colours after the rain,
And only when the sun comes out again.

(Answer: RAINBOW) 

What do you call a snowman 
in the summer?

(Answer: A PUDDLE)

T- Now, I want you to make up your own riddles, I’ll give you two minutes.(сильные составляют свою загадку, а слабые получают задание).

T- The time is up. Let’s listen to you. Thank you very much, well done.

T- 1) Now, it’s high time to read the text about the Alaskan climate and find out the necessary information. But, first of all, look at the screen, here you can see some words and word combinations. S.B p. 91

1. T- Your time is up. Be ready to answer some of my questions.

1. What are common ideas about the weather in Alaska?
2. What is the climate of Alaska like?
3. Why are summers starting drier and hotter?
4. What does hot weather cause?
5. What are winters like?
6. Why do people enjoy discussing the snow?
7. Does it rain all the time?
8. What are the wettest months?

T:-Thank you for your answers. The next task for you.

2. Find the English equivalents to the Russian phrases:

Какая сегодня погода? Холодно там (снаружи)? Cтановится холоднее. Становится теплее. Прекрасная погода, не так ли? Прекрасное утро сегодня, не так ли? Сегодня хорошая погода. Небо ясное, светит солнце и птицы поют.

3. Find the Russian equivalents to the English phrases:

 Хороший день!

Погода  великолепная.

Думаю, скоро будет ясно.

Солнце пытается выглянуть из-за облаков.

Похоже, будет солнечно.

Небо сегодня такое чистое.

Погода становится теплее.

Великолепная погода, не так ли?

На небе – ни облачка.

Сегодня довольно тепло.

Тепло и солнечно.

Светит солнышко.

 (слайд 13-14)

T- Good! I think you are just a bit tired, let’s have a rest. Please, stand up!

Hands up! Clap, clap, clap!

Hands on the hips! Step, step, step!

Bend your left,

Bend your right,

Turn yourself around.

Hands up! Hands down!

Hands at the sides and sit down!

T- So, let’s go on to talk about weather. The year is divided into four seasons: spring, summer, autumn, and winter. In spring nature awakens from her long winter sleep. The trees are filled with new life, the earth is warmed by the rays of the sun, and the weather gets gradually milder. The fields and meadows are covered with fresh green grass. The sky is blue and cloudless. At night millions of stars shine in the darkness. 

When summer comes the weather gets warmer still and sometimes it’s very hot. It’s the farmer’s busy season: - he works in his field from morning till night. The grass must be cut and the hay must be made, while the dry weather lasts. Sometimes the skies are overcast with heavy clouds. There are storms with thunder, lightning and hail.

Autumn brings with it the harvest-time when crops are gathered in and the fruit is picked in the orchards. The days get shorter and the nights longer. The woods turn yellow and brown, leaves begin to fall from the trees, and the ground is covered with them. The skies are grey and very often it rains.

When winter comes, we’re obliged to spend more time indoors because out-of-doors it’s cold. We may get fog, sleet and frost. Ponds, lakes, rivers and streams are frozen, and the roads are sometimes covered with slippery ice or deep snow. The trees are bare. Bitter north winds have stripped them of all their leaves.

 

T- Thank you very much, my dear friends!

Отгадывают загадки, составляют свои собственные загадки.

 

Учащиеся читают текст, находят необходимую информацию, выполняют задания по тексту и отвечают на вопросы учителя.

ФИЗ.МИНУТКА

Учащиеся рассказывают о погоде и временах года, показывают презентации,посвещенные разным странам.

Принцип деятельности, непрерывности, вариативности, творчества.

УУД: познавательные (опирается на уже известное); коммуникативные (учит способам взаимодействия, сотрудничества).

13.Рефлексия деятельности.

T- Well done, my dear friends! It’s high time for me to know what we have done today? What have you known today? Do you likeour lesson?

- Ребята, наш урок подходит к концу и нам пора покидать эту интересную тему. И я обещаю вам, что мы не раз еще сюда вернемся.

- Вам понравился наш урок? 
- Что нового вы из него узнали, с чем познакомились?

- О чем мы говорили на сегодняшнем уроке?

- Вспомним цели нашего урока. Достигли ли мы их?

-Что особенно понравилось на уроке?

 

УУД: познавательные, регулятивные

ЦЕЛЬ: Обобщить, сделать выводы.

14. Домашнее задание.

T- Now, write down your home task: At home you should write an article about weather.

(слайд 10)

 

 

15. Оценивание

Заверши фразу, которой тебе хотелось бы закончить урок:

Среди этапов урока мне особенно понравился…;

- Во время занятия я приобрел(а)…;

- Изучаемая тема побудила меня задуматься о…;

- Я испытывал(а) трудности…;

- Меня удивило…;

- Я почувствовал(а), что…;

- У меня получилось…;

- Мне хотелось бы отметить работу на уроке моего (моей) одноклассника (одноклассницы)…(слайд 11)

САМООЦЕНКА

 

16.Заключительные слова

-Today you have worked very well! Well done!

- Ребята, вы очень хорошо сегодня работали на уроке, справились с заданиями,определили тему урока, отвечали на вопросы, выполняли упражнения и очень много работали. Яблагодарю вас заурок! (слайд 12)

Your marks are:

-The lesson is over! Good bye!


 

 

 


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

План - конспект урока в форме презентации в программе Power Point на немецком языке по теме " Немецкая пресса для подростков" и конспект урока в программе Word к УМК И.Л.Бим., Л.В.Садомовой " Шаги 5" для 9 класса.

Презентация конспекта урока на немецком языке  в программе Power Point по теме "Немецкая пресса для подростков" и конспект в программе  Word показывают некоторые приёмы работы по теме "СМИ" ...

ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКА План-конспект урока в 11 классе «Фотоэффект. Применение фотоэффекта.»

Урок с использованием  ЭОР. В изучении нового материала используется информационный модуль  "Фотоэффект" для базового уровня старшей школы.  В практический модуль входи...

План – конспект урока по физической культуре в 7 классе Тема: «Баскетбол. Ловля, передача и ведение мяча» План – конспект урока по физической культуре в 7 классе Тема: «Баскетбол. Ловля, передача и ведение мяча»

Цель урока: Развитие новых умений и навыков при игре в баскетбол, воспитание  дисциплинированности.Задачи урока: 1. Совершенствование  техники выполнения  передачи  мяча ...