КОМПЛЕКТ ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДСТВ
материал по английскому языку (10 класс)

Сафарова Вилия Абдулловна

Комплект оценочных средств для проведения промежуточной аттестации по иностранному языку для 1 курсов СПО

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл kos.docx43.29 КБ

Предварительный просмотр:

Приложение 7 к ППССЗ по специальности

09.02.07 Информационные системы и программирование.,

утвержденной Приказом № 319-о  от 15.06.2021

КОМПЛЕКТ ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДСТВ

для проведения промежуточной аттестации по учебной дисциплине

ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК

Форма проведения оценочной процедуры

дифференцированный зачет

2021

Организация – разработчик: бюджетное учреждение профессионального образования Ханты-Мансийского автономного округа – Югры «Мегионский политехнический колледж»

Автор:

Сафарова В.А., преподаватель

Рекомендовано цикловой методической комиссией филологических  дисциплин, протокол №9 от 13 мая 2021 г.

I. ПАСПОРТ КОМПЛЕКТА ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДСТВ

Предметы оценивания

Объекты оценивания

Критерии и показатели оценки

1)  сформированность коммуникативной иноя-зычной компетенции, необходимой для успешной социализации и самореализации, как инструмента межкультурного общения в современном поликультурном мире;

практические занятия, внеаудиторные занятия, внеаудиторная самостоятельная работа  (составление диалогов, монологов по темам, подготовка сообщений),

защита сообщения, подготовка слайд-шоу,  выполнение коммуникативных заданий

Используются адекватные языковые и грамматические формы и средства языка в процессе коммуникации; продуцируются соответствующее  контексту ситуации и типу дискурса высказывание; учитывает принятые нормы в общении; получает значимую информацию из иноязычных источников.

2) владение знаниями о социокультурной специфике страны/стран изучаемого языка и умение строить свое речевое и неречевое поведение адекватно этой специфике; умение выделять общее и различное в культуре родной страны и страны/стран изучаемого языка;

аудиторная работа,

внеаудиторная самостоятельная работа, направленная на выполнение заданий, связанных с полученными знаниями о социокультурной специфике стран изучаемого языка

Адекватно используются знания о культурных особенностях носителя языка, их привычек, традиций, этикета, норм поведения в процессе общения.

Демонстрация разнообразия словарного запаса и владения изученными грамматическими структурами в соответствии с поставленной коммуникативной задачей.

3) достижение порогового уровня владения иностранным языком, позволяющего выпускникам общаться в устной и письменной формах как с носителями изучаемого иностранного языка, так и с представителями других стран, использующими данный язык как средство общения;

контрольная работа, лексические тесты, грамматические тесты

Правильность построения целостных, связных и логичных высказываний в устной и письменной речи на основе понимания различных видов текстов при чтении и аудировании; соответствие используемого лексико-грамматического материала.

Соответствие оформления письменного текста нормами этикета, в содержании ответа отражены все аспекты указанные в задании, аргументация на соответствующем уровне.

4) сформированность умения использовать иностранный язык как средство для получения информации из иноязычных источников в образовательных и самообразовательных целя

внеаудиторная самостоятельная работа, итоговая тематическая викторина

Демонстрация навыков и умений определять тему/основную мысль текста.

Выделение главных фактов с исключением второстепенных.

Определение значений незнакомых слов (языковая догадка). Правильное установление причинно-следственной взаимосвязи между событиями/фактами текста.

Располагать нормами грамотной устной речи. Употреблять в речи необходимые термины. Оценивать  устные высказывания с точки зрения языкового оформления.

Вариант 1

2.1Ситуационные задания

THE RUSSIAN FEDERATION

The Russian Federation (Russia) is the world's largest country in area. It extends from the Arctic Ocean to the Black Sea, and from the Baltic Sea to the Pacific Ocean. It is located in Europe and Asia. Its total area is over 17 million «square kilometers.

        The surface of Russia is various. You can see lowlands and highlands, forests and wide grasslands on its territory. The Russian Federation is situated on two plains. The longest mountain chains are the Urals, which separate Europe and Asia, the Caucasus, the Altai. There are many rivers and lakes in our country. Major rivers include the Volga in Europe, the Yenisei, the Ob, the Lena in Asia. Lake Baikal in Siberia is the world's deepest lake.

On the Russian territory there are 11 time zones. The climate conditions are rather different: from arctic and moderate to continental and subtropical. Our country is one of the richest in natural resources countries in the world: oil, natural gas, coal, different ores, ferrous and non-ferrous metals and other minerals.

The Russian Federation is a multinational state. It comprises many national districts, several autonomous republics and regions. The population of the country is about 150 million people. Most of Russia's people (over 80 per cent) are ethnic Russians, but more than 100 minority nationalities also live in our country.

The Russian Federation is a constitutional republic headed by the President. The country government consists of three branches: legislative, executive and judicial. The President controls only the executive branch — the government, but not the Supreme Court and Federal Assembly.

The legislative power belongs to the Federal Assembly comprising two chambers: the Council of Federation (upper Chamber) and the State Duma (lower Chamber). The executive power belongs to the government (the Cabinet of Ministers) headed by the Prime Minister. The judicial power belongs to the system of Courts comprising the Constitutional Court, the Supreme Court and federal courts.

  1. Прочитайте текст и письменно ответьте на вопросы.
  1. What territory does the country occupy?
  2. What countries does Russia border?
  3. What are the longest mountain chains?
  4. Where is the world’s deepest lake situated?
  5. Who is the head of the government?
  1. Переведите 6 абзац
  2. Найдите в тексте английские эквиваленты следующих слов и словосочетаний:
  1. самая большая страна –
  2. конституционная республика –
  3. самые длинные горные цепи –
  4. верховный суд –
  5. федеральное собрание -
  1. Составьте предложения.
  1. in our country, many, There are, and, rivers, lakes.
  2. in natural, is one of the richest, resources, Our country, countries, in the world.
  3. consists of, The country, government, three, legislative, branches, executive and judicial.
  4. Federation, is, The Russian, republic, a constitutional, headed, by the President.
  5. is located, in Europe, Federation, The Russian, and Asia.

2. 2 Задания по грамматике

1. Вставьте определенный артикль the, где необходимо

...Moscow, ...Volga, ...Alps, ...Pacific Ocean, ...Urals, ...Africa, ...Republic of ...China, ...Canada,... Mark, ...Petrovs.

 2.Раскройте скобки, правильно употребив степени сравнения прилагательных

1. Winter is (cold) season of the year. 2. Moscow is (large) than St. Petersburg. 3. Which is (long) day of the year? 4. The Alps are (high) mountains in Europe. 5. Even (long) day has an end.

3. Перепишите следующие предложения, подчеркните в каждом изнихмодальныйглаголилиегоэквивалент.Переведитепредложениянарусскийязык.

  1. As telegraph wires couldn’t be hung over the ocean, cables had to be laid on the floor of the Atlantic Ocean.
  2. The development of new materials doesn’t mean that old materials should lose their significance.
  3. They were allowed to continue their research.
  4. Cactus plants needn’t much water. That’s why they can grow in the dry desert.
  5. He will be free tomorrow and he will be able to help you.

Вариант 2

2.1 Ситуационные задания

MOSCOW:FOREVERYOUNGANDBEAUTIFUL.

Alexander is a Muscovite and he knows a lot about the history of Moscow. Moscow is the capital of Russia and of the Moscow region. It is the administrative center of the Central district. It is situated on the Moscow River. Moscow is Russia’s largest city and the leading economic and cultural centre. Moscow is governed by a city council and a mayor and is divided into boroughs. The heart of Moscow is the Kremlin, a walled city in itself. Its walls represent the city limits as of the late 15th century. The hub of the Russian railway network, Moscow is also a port and has several civilian and military airports.

Adjoining the Kremlin in the east there is Red Square. It originally was  a market place and a meeting spot for popular assemblies. Rea Square is still used as a parade ground and for demonstrations. One of the most wonderful examples of Russian architecture is St Basils Cathedral. In front of the cathedral there stands a monument to the liberators Minin and Pozharskiy.

The village of Moscow was first mentioned in the Russian Chronicles in 1147.And this year it was founded by Yuri Dolgorukiy. In the 15th century Moscow became the capital of the Russian national state, and in 1547 Grand Duke Ivan IV became the first Tsar.

Built largely of wood until in the 19th century, Moscow suffered from numerous fires. The most well-known of them occurred during Napoleons occupation in1812.Rebuilt,Moscowdevelopedasamajortextileandmetallurgicalcentre.

During the 19th and early 20thcenturies it was the principal centre of the labour movement and social democracy.

During World War II, Moscow was the goal of the German offensive. Although the German columns were stopped only about 40 km from the city’s centre ,Moscow suffered virtually no war damage.

ThecityhostedtheOlympicGamesin1980.

In the 1990s the city began to attract foreign investment and became increasingly westernized. Many reconstruction project were launched. Nowadays Moscow isevenmorebeautifulwithitsmoderncafes,shopsandofficesofEuropeanstandard.

1. Являются ли эти утверждения истинными или ложными? Исправьте ложные.

  1. Moscow is governed by a mayor.
  2. Moscow has several ports.
  3. MininandPozharskiyfoundedMoscowin1147.
  4. The monument to Yuri Dolgorukiy stands in Red Square.
  5. St.BasilsCathedralislocatedwithin theterritoryoftheKremlin.
  6. ThefirstRussianTsarwasIvantheTerrible.
  7. In the 15th century Moscow became the capital of the RussianFederation.
  8. DuringWorld WarIIMoscowwasoccupiedbytheGermantroops.
  9. Moscow suffered from numerous fires. The most known of themoccurredduring World WarII.
  10. Inthe1980smanyreconstruction projectwerelaunched.

2. Закончитепредложения

rapid transit system(2), stations, underground, route, subway, railway,line.

The Moscow Metro is a……that serves Moscow and the neighbouringtown of Krasnogorsk. Opened in 1935 with one 11-kilometre……and 13stations, it was the first……system in the Soviet Union. Currently theMoscow Metro has 196…….Its……length is 327.5 kilometers. Thesystemismostly…..,withthedeepestsectionlocatedat84 metersbelow ground, at Park Pobedy station. The Moscow Metro is the world's secondmost heavilyused……after Tokyo’s……

  1. Вставьте слова по смыслу

Reserve, partners, online reservation, accommodation, wishes andmeans,approach,tourist,luxurious,discountedrates,business.

If you are to visit Moscow as a…..or on……,or you are planning tomeet your……in Moscow and need……,we are glad to offer you aMoscow hotel reservation at…. . You can…..a hotel of any level-fromtourist class to 5-star…..hotels. It is an easy…..with individual……toevery client. If you are undecided about which hotel to stay in, we willrecommend you something according to your….., trying to make thebestpossiblechoiceforyou.

2. 2 Задания по грамматике

1. Вставьте определенный артикль the, где необходимо

...Paris, ...Ob,…..Ivanovs, ...Alps, ...Atlantic Ocean, ...Urals, ...Africa, ...Republic of ...China, ...USA,... Mark.

 2.Раскройтескобки, правильноупотребивстепенисравненияприлагательных

1. It is one of (important) questions of our conference. 2. Your English is (good) now. 3. We have (little) interest in this work than you. 4. Health is (good) than wealth. 5. Todayyouworked (hard) thanusually

3.Перепишите следующие предложения, подчеркните в каждом изнихмодальныйглаголилиегоэквивалент.Переведитепредложениянарусскийязык.

  1. Ifyou borrowmoneyfromthebank youmust payinterest.
  2. Itisquitecleartoeverybodyinhisfamilythatheshouldstartgettingreadyforhis examinations.
  3. Hewillhavetoworksystematicallyifhewants toknowFrenchwell.
  4. Notlongagochemistsdevelopednewmaterialsthatcouldwithstandhightemperatures.
  5. Childrenwereallowedtogotothecinemaalone.

Руководстводляэкзаменатора

Вариант 1

2.1 Ситуационныезадания

  1. Прочитайте текст и письменно ответьте на вопросы.
  1. What territory does the country occupy?

It is located in Europe and Asia.

  1. What countries does Russia border?

Russia borders many countries, such as Finland, the Ukraine, the Baltic States, China, Mongolia, and others.

  1. What are the longest mountain chains?

The longest mountain chains are the Urals

  1. Where is the world’s deepest lake situated?

Lake Baikal in Siberia is the world's deepest lake

  1. Who is the head of the government?

The government is headed by the Prime Minister.

  1. Найдите в тексте английские эквиваленты следующих слов и словосочетаний:
  1. Самаябольшаястрана – the world's largest country
  2. Конституционнаяреспублика – a constitutional republic
  3. Самыедлинныегорныецепи – the longest mountain chains
  4. верховный суд– the Supreme Court
  5. федеральное собрание -Federal Assembly

4. Составьтепредложения.

  1. in our country, many,There are, and, rivers, lakes.

There are many rivers and lakes in our country.

  1. in natural, is one of the richest, resources,Our country, countries, in the world.

Our country is one of the richest in natural resources countries in the world.

  1. consists of, The country, government, three, legislative, branches, executive and judicial.

The country government consists of three branches: legislative, executive and judicial.

  1. Federation, is, The Russian, republic, a constitutional, headed, by the President.

The Russian Federation is a constitutional republic headed by the President.

  1. is located, in Europe,Federation, The Russian,and Asia.

The Russian Federation is located in Europe and Asia.

2. 2 Задания по грамматике

1. Вставьте определенный артикль the, где необходимо

...Moscow, the Volga, the Alps, the Pacific Ocean, the Urals, ...Africa, the Republic of ...China, ...Canada,... Mark, thePetrovs.

 2.Раскройтескобки, правильноупотребивстепенисравненияприлагательных

1. Winteristhe coldestseasonoftheyear. 2. Moscow is larger than St. Petersburg. 3. Which is the longest day of the year? 4. The Alps are the highest mountains in Europe. 5. Eventhelongestdayhasanend.

3. Перепишите следующие предложения, подчеркните в каждом из них модальный глагол   или его эквивалент. Переведитепредложениянарусскийязык.

1.        As telegraph wires couldn’t be hung over the ocean, cables had to be laid on the floor of the Atlantic Ocean.

2.        The development of new materials doesn’t ‘t mean that old materials should lose their significance.

3.        They were allowed to continue their research.

4.        Cactus plants needn’t much water. That’s why they can grow in the dry desert.

5.        He will be free tomorrow and he will be able to help you.

Руководстводляэкзаменатора

Вариант 2

2.1Ситуационныезадания

№1

1) False, 2)True, 3) False, 4) False, 5)True, 6)True,7)True,8) False, 9)False, 10)False.

№2 rapid transit system, line, railway, stations, route, underground, rapid transit system, subway.

№3 tourist,business, partners, accommodation, discountedrates, Reserve, luxurious, online reservation, wishes and means, approach

2. 2 Задания по грамматике

1. Вставьте определенный артикль the, где необходимо

...Paris, the Ob,theIvanovs, the Alps, the Atlantic Ocean, the Urals, Africa, the Republic of China, the USA,... Mark.

 2.Раскройтескобки, правильноупотребивстепенисравненияприлагательных

1. It is one of the  most important questions of our conference. 2. Your English is better now. 3. We have less interest in this work than you. 4. Health is better than wealth. 5. Todayyouworkedharderthanusually

3.Перепишитеследующиепредложения, подчеркнитевкаждомизнихмодальныйглаголилиегоэквивалент.Переведитепредложениянарусскийязык.

  1. Ifyou borrowmoneyfromthebank youmust payinterest.
  2. Itisquitecleartoeverybodyinhisfamilythatheshouldstartgettingreadyforhis examinations.
  3. Hewillhavetoworksystematicallyifhewants toknowFrenchwell.
  4. Notlongagochemistsdevelopednewmaterialsthatcouldwithstandhightemperatures.
  5. Childrenwereallowedtogotothecinemaalone.

Критерии оценивания

Отметка «5 (отлично)» ставится, если студент

  • обнаруживает полное понимание языкового материала и знание грамматических правил;
  • владеет активным и пассивным словарем по теме;
  • фактические ошибки отсутствуют.

Отметка «4 (хорошо)» ставится, если студент

  • выполненная контрольная работа удовлетворяет тем же требованиям, что и отметке «5», но допускаются единичные ошибки;
  • допущена фактическая ошибка или 3-4 недочета.

Отметка «3 (удовлетворительно)» ставится, если студент

  • знает и  понимает основной языковой материал, грамматические правила;
  • допускает частичные ошибки, излагает материал неточно;
  • контрольная работа имеет существенные недостатки.

Отметка «2 (неудовлетворительно)» ставится, если студент

  • обнаруживает незнание общей части соответствующей темы;
  • допускает ошибки в выполнении заданий, искажает содержание материала;
  • контрольная работа полностью не соответствует норме и не поддается исправлению.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Комплект оценочных средств для проведения промежуточной аттестации

Комплект оценочных средств для проведения промежуточной аттестации в рамках основной профессиональной образовательной программы по специальности  СПО. КОС предназначен для оценки результатов осво...

Комплект оценочных средств по дисциплине экологические основы природопользования.

Содержит задания для текущего контроля знаний и итогового контроля....

Комплект оценочных средств по дисциплине "Нормирование труда и сметы"

Комплект оценочных средств для проведения текущего контроля и промежуточнойаттестации в форме дифференцированного зачета по дисциплине "Нормирование труда и сметы",разработан на основе ФГОС СПО по спе...

Комплект оценочных средств для учебной дисциплины "Информатика"

Комплект оценочных средств для учебной дисциплины "Информатика" в рамках основной профессиональной образовательной программы по специальности СПО 034702 «Документационное обеспечение управления и архи...

Комплекты оценочных средств

В целях установления соответствия уровня подготовки студента на этапе обучения требованиям ОПОП созданы фонды оценочных средств....

Комплект оценочных средств к учебной дисциплине "Безопасность жизнедеятельности"

Комплект оценочных средств к учебной дисциплине "Безопасность жизнедеятельности" для проведения промежуточной аттестации по дисциплине «Безопасность жизнедеятельности», по специальности СПО111801...