Главные вкладки

    Программа элективного курса по адыгэ хабзэ на тему "Культура общения адыгов" (на адыг. языке)
    элективный курс (10 класс) по теме

    Гишева Нагмет Нурбиевна

     

              Курс не только связан с языковой, речевой практикой, он имеет высокую общественную мотивацию, вызван жизненной необходимостью.

    Цель курса: Формирование умения выбрать нужный стилевой уровень и употребить соответствующие выражения речевого этикета, а также научиться уважительному отношению к себе и собеседнику, будь он взрослым или сверстником.    

    Скачать:


    Предварительный просмотр:

    Пояснительная записка

         

       На современном этапе развития общеобразовательной школы перед учебной дисциплиной «Адыгейский язык» ставится задача интенсивного интеллектуального и речевого развития учащихся. Ее решение тесно связано с работой над культурой речи.

              Элективный курс "Культура общения адыгов" ориентирован на системность знаний о культуре речи, на воспитание культурного человека, владеющего нормами литературного языка, способного свободно выражать свои мысли и чувства в устной и письменной форме, соблюдать этические нормы общения. Это обусловлено тем, что умелое использование средств языка в речи требует от человека не только хорошего  владения основными речевыми умениями, но и соблюдения правил речевого поведения. Поэтому в данном курсе обращается особое внимание на развитие навыков использования в речи элементов русского речевого этикета, что способствует повышению как культуры речи учащихся, так и их общей культуры.

              Курс не только связан с языковой, речевой практикой, он имеет высокую общественную мотивацию, вызван жизненной необходимостью. В настоящее время многие слова, используемые носителями языка, находятся за пределами литературных норм. Часто можно слышать речь стилистически сниженную, где используются просторечные, вульгарные, жаргонные, бранные (нецензурные) слова и выражения. Остро встает вопрос об экологии языка, речи. Это свидетельствует об актуальности курса "Культура общения адыгов".

       Цель курса: Формирование умения выбрать нужный стилевой уровень и употребить соответствующие выражения речевого этикета, а также научиться уважительному отношению к себе и собеседнику, будь он взрослым или сверстником.    

    Задачи курса:

    - углубить и расширить знания учащихся о культуре речи и речевом этикете (культуре общения);

    - дать знания о нормах современного русского литературного языка, о качествах правильной и хорошей (речевое мастерство) речи;

    - формировать умения анализировать чужую и собственную речь с точки зрения норм литературного языка;

    - формировать умения строить в устной и письменной форме правильную, точную, выразительную, коммуникативно-целесообразную речь  с учетом сферы общения;

    - подготовить учащихся к успешному обучению, помочь сориентироваться в выборе профиля.

       Содержание курса соответствует познавательным возможностям школьников, развивает их учебную мотивацию через опыт работы на уровне повышенных требований. Программа курса представляет собой расширенный, углубленный вариант изучения вопросов, связанных с культурой речи, культурой общения и включает темы, не нашедшие отражения в действующих базовых программах, но необходимые для речевой подготовки учащихся.

              Программа рассчитана на 17 часов, 1час в неделю.

             На теоретический  материал отводится 10часов. На практический – 7часов.

     В библиотечном фонде имеются пособия, словари и справочники разных типов, которые могут обеспечить работу данного курса, исключить. Они названы в списке литературы (см. приложение).

            ЗАКЛЮЧЕНИЕ: Система сотворчества – вот пути, которые помогут сделать элективный курс интересным и полезным.

    Требования к знаниям и умениям учащихся

      

     Окончившие курс должны знать:

    - содержание курса, цель и задачи его изучения;

    - речеведческие понятия, их признаки;

    - содержание понятий "речь", "культура речи", культура общения", "речевой этикет";

    - специфические особенности устной и письменной речи, средства их выразительности;

    - качества правильной и хорошей речи;

    - нормы литературного языка;

    Учебно-тематический план по элективному курсу:

    «Культура общения адыгов».


    Темы:


    Количество часов


    Формы проведения


    Образ.

    продукт

    Всего    

    Лекц

    Пр.

    зан


    Ныдэлъфыбзэр тибаиныгъ


    1


    1


    лекцие

    Ныдэлъфыбзэм фэгъэхь. усэхэр, гущыIэжъхэр, высказыв. Къатхы

     

    Iэдэб гущыIэр


    1


    1

    Бесед, лекцие, гъэцэкI. зэф. агъэц.

    «Iэдэб зыхэлъ цIыфэу щысэ къысфэхъурэр» къытегущыIэх

    Жэбзэ дахэр Iэдэбыгъэм игъундж

    1

    1

    Бесед, лекцие

    Конспект, гущыIэжъхэр къатхых.

    ЗэдэгущыIэкIэ лъэпкъхэр

    1

    1

    Бесед лекцие

    Презентация

    ЕдэIурэр зэрыгъозэрэ хабзэхэр

    1

    1

    Бесед, лекцие

    лекцие


    Практическэ занятие


    1


    1


    ГъэцэкIэн зэф. агъэцакIэ

    Сообщение ыкIи ситуацие  зэф. ящыIэныгъэ хэхъухьагъэхэр къатхы


    Сэламзэхыныр


    1


    1

    Бесед, лекц. Мамый Е. ипьесэ тех.ыгъэ спект. «Мыхьамчэры-екъор, привет!» зыф. щыщ пыч еплъых

    СэламзэхыкIэхэр зэф. ТхакIомэ япроизв. Къызэрагъ. МэщбэшIэ И. Мамый Е. Iэшъынэ Хь

    ПэгъокI псалъэр

    1

    1

    Бесед, лекцие

    ПэгъокI псалъэр агъэфедэзэ диалог къызэхагъэуцон


    ФэлъаIор


    1



    1

    Проектыр къаIотэн


    Проектнэ IофшIэн

    Фэрэзэ гущыIэхэр

    1

    1

    Бесед, лекцие

    лекцие

    Хъохъур

    1

    1

    Бесед, лекцие

    Лекцие, хъохъу

    зэфэшъхь. къызэхагъэуцо

    ТелефозэдэгущыIэр.

    1

    1

    Диалогыр къаIуатэ шъхьэхэмкIэ

    Диалог къызэхагъэуцо

    Нысэм  ыусырэ цIэхэр

    1

    1

    Бесед, лекцие

    конспект


    ЧIэгъчIэлъыбзэ лъэпкъхэр


    1


    1

    Бесед, лекц. Мамый Е. ипьесэ техыгъэ  спектаклэу «Псэлъыхъо-хэр» зыфи1. щыщ пыч. Еплъых.



    пыч. еплъых.

    ЧIэгъчIэлъыбзэ зэфэшъхь. Худ. произв. къахатхыкIых

    Практическэ занятие

    1

    1

    Сообщен. къаIотэн.

    Сообщение зэфэшъхьафхэр къатхых

    Бгыбзэхэр

    1

    1

    Бесед, лекцие

    Конспект, адыгэ пшысэмэ бгыбзэхэр къахатхыкIых.

    Жэбзэ дахэу тэ тIулъыр джащ фэд

    1

    1

    Эссе зэф. къяджэх, презент. къагъэлъа-

    гъох.


    эссе

                                                   

    17

    10

    7

    Тематическое планирование элективного курса по теме: «Культура общения адыгов»

    1. Ныдэлъфыбзэр тибаиныгъ

    2. 1эдэб гущы1эр

    3. Жэбзэ дахэр Iэдэбыгъэм игъундж

    4. ЗэдэгущыIэкIэ лъэпкъхэр

    5. ЕдэIурэр зэрыгъозэрэ хабзэхэр

    6. Практическэ занятие

    7. Сэламзэхыныр

    8. ПэгъокI псалъэр

    9. ФэлъаIор

    10. Фэрэзэ гущыIэхэр

    11. Хъохъур

    12. ТелефозэдэгущыIэр.

    13. Нысэм  ыусырэ цIэхэр

    14. ЧIэгъчIэлъыбзэ лъэпкъхэр

    15. Практическэ занятие

    16. Бгыбзэхэр.

    17. Жэбзэ дахэу тэ тIулъыр джащ фэд

    Содержание

    1. Ныдэлъфыбзэр тибаиныгъ. (1 сыхь.)

         Ныдэлъфыбзэм мэхьанэу иIэр. Ныдэлъфыбзэм узэрэфыщытын фаер.        

         Тиныдэлъфыбзэу адыгабзэр къэралыгъуабзэу зэрэщытыр, ащ иамалхэр,    

         ыкIуачIэ зэрэиныр. Бзэр зэкIэмэ зэдыряй, ау зэкIэмэ зэфэдэу

         афэгъэфедэрэп. Жэбзэм  фэгъэхьыгъэ гущыIэжъхэм уатегущы1эн. Ц1ыф  

         лъэпкъым ыкIуачIэ ныдэлъфыбзэм ыкIуачI, ныдэлъфыбзэм иамалхэр

         цIыф лъэпкъым иIашэх.

    1.  Iэдэб гущыIэр (1 сыхь.)

          Сыда Iэдэб гущыI зыфаIорэр. Iэдэб гущыIэмрэ шъхьэкIафагъэмрэ зэгопчын умылъэкIынэу зэрэзэпхыгъэхэр. Iэдэб гущыIэкIэ шапхъэу цIыф лъэпкъ зэфэшъхьафхэм ахэлъхэр зэрэзэтефыгъэхэр. УрысыбзэкIэ ты   пIозэ нахьыжъым удэгущыIэныр къызэремыкIурэр. Iэдэб гущыIэмэ ахахьэхэрэм уатегущыIэн. ГъэцэкIэн зэфэшъхьафхэр агъэцэкIэнхэр: шъуиныбджэгъу, шъуигъунэгъу лIыжъым  шъуазэрэдэгущыIэрэм тетэу зэдэгущыIэгъур къэшъутхыжь, ащ хэлэжьэрэ Iэдэб гущыIэхэр къэжъугъэнаф.

    1. Жэбзэ дахэр Iэдэбыгъэм игъундж (1 сыхь.)

    ГущыIэр амалышIоу цIыфхэм аIэкIэлъ. Ар плъэгъурэп, ау ыкIуачIэ зэхэошIэ. жабзэм цIыфхэр гъусэ зэфешIынхи пыи зэфиш1ынхи елъэкIы. ГущыIэм, жабзэм акIуачIэ къыгъэлъагъоу гущыIэжъэу адыгэмэ агъэфедэхэрэр. ГъэцэкIэн зэфэшъхьафхэр агъэцэкIэныр гущыIэжъ зэфэшъхьафхэр къатхын ащ ямэхьанэ къаIон.

    1. ЗэдэгущыIэкIэ лъэпкъхэр. (1 сыхь.)

    ЗэдэгущыIэкIэ лъэпкъэу щыIэхэр. УзэкIэрытэу зэдэгущыIэр.    

    Зэпэчыжьэу   зэдэгущыIэр. ЖэрыIо зэдэгущыIэмрэ тхыгъэ

    зэдэгущыIэмрэ.

    1. ЕдэIурэр зэрыгъозэрэ хабзэхэр (1 сыхь.)

    ГущыIэр зэрыгъозэрэ хабзэхэр. ЕдэIурэр зэрыгъозэрэ хабзэхэр.

         УздэгущыIэрэр плъытэныр. УздэгущыIэрэм елъытыгъэу уигущыIэ    

           бгъэпсыныр. УздэгущыIэрэм ишIошI къыдэплъытэныр.

           УздэгущыIэрэм шIогъэшIэгъоным тегущыI. зэхэугуфыкIыгъэу

           IупкIэу гущыIэ. УиIоф гъэIылъи къыбдэгущыIэрэм едэIу.  

            къыуаIорэр аухыфэ ядэIу. КъыбдэгущыIэрэм игущыIэ зэпымыут  

            ыкIи нэмыкI.

    1. Практическэ занятие (1 сыхь.)

            ГъэцэкIэн зэфэшъхьафхэр агъэцакIэ. ЯщыIэныгъэ хэхъухьэгъэ

            ситуациемэ язэшIохын. «Орымэ сыда пшIэщтыр?» зыфиIорэ задачэм

            изэшIохын.

    1. Сэламзэхыныр (1 сыхь.)

            Сэламзэхыныр Iэдэб зекIуакIэм щыщ Iахь. Сэламыр цIыф

            зэдэгущыIэм ипэубл. Сэламымрэ ащ ипэгъокI джэуапхэмрэ. Сэлам

            зэрахырэ гущыIэхэр  (сэлам хьалейкум!,  сэлам!,  Охъу апщи!, Уимафэ  

            шIу!, Уипчэдыжь  шIу!, Уипчыхьэ  шIу!) ыкIи  ахэр зыщыбгъэфедэщт

            чIыпIэхэр.  Мамый Е. ипьесэ техыгъэ спектаклэу «Мыхьамчэрые-

            къор, привет!» зыфиIорэм  щыщ пычыгъо  еплъых

     

    1. ПэгъокI псалъэр (1 сыхь.)

    Сэлам зызэрахыхыхэкIэ апэу атырэ упчIэр. ХьакIэ  къакIомэ пагъохырэ гущыIэхэр (къеблагъ!, къеблагъ, къеблагъ!, къакIо, къакIо!, къеблагъэба!). Егъэблэгъэ гущыIэм игъусэхэр. ХьакIэм фэгъэхьыгъэ гущыIэжъхэр. ГъэцэкIэн зэфэшъхьафхэр агъэцэкIэныр.

    1. ФэлъаIор (1 сыхь.)

           Мы темэр ежь-ежьырэу зэрагъашIэ ыкIи фэлъаIо  зэфэшъхьафхэр

           агъэфедэзэ куп-купэу Iоф ашIэныр, проект  зэхагъэуцоныр

           (ШIуфэлъаIомрэ ефэлъаIомрэ. ПсэолъакIэ зышIырэм раIорэр.

            ЩыгъыныкIэ зиIэ хъугъэм раIорэр. Шхэ пэтырэм раIорэр. Сымаджэм е

            сымэджагъэм раIорэр. КъызэрэщэгъакIэмэ  араIорэр. Сабый унэм

            къихъуагъэмэ. ШIушIагъэм ипэгъокIэу аIорэр. Ныбжьым

           елъытыгъэхэр)

    1. Фэрэзэ гущыIэхэр (1 сыхь.)

    Зыфэразэмэ араIорэ рэзэ гущыIэхэр (аферым, бэрэчэт босын, джомпэ аферым!). Шхэгъахэм ыIорэр. Зэрыразэмэ апае аIохэрэр (мэшэлахь) гъэцэкIэн зэфэшъхьафхэр ашIых. Художественнэ произведениехэр агъэфедэзэ фэрэзэ гущыIэхэр къахатхыкIых. (Кощбэе П., Iэшъынэ Хь., ЛъэпцIэрышэ Хъ. нэмыкIхэри).

     

    1. Хъохъур (1 сыхь.)

    Сыда хъохъу зыфаIорэр. Тыдэ ар зыщагъэфедэрэр. Хъохъур шIурэ

    дахэрэ зыщыфаIорэ псалъэу зэрэщытыр. Хъохъум ехьылIэгъэ

    гущыIэжъхэр зэхэфыгъэнхэр. Зэнэкъокъу: «Анахь хъохъу дэгъур».

    1. ТелефозэдэгущыIэр (1 сыхь.)

    Сыда телефонзэдэгущыI зыфаIорэр. Ащ хэлажьэхэрэр.

    ТелефонзэдэгущыIэкIэ лъэпкъхэр. Ащ ихабзэхэр. Ащ ыубытырэ

    уахътэр.къэIокIэ гъэнэфагъэу ащ иIэхэр. Мыщ пае гущыIэжъэу

    щыIэхэм мэхьанэу яIэр зэхэфыгъэныр. Тинепэрэ лъэхъан

    телефонзэдэгущыIэным мэхьанэу иIэр, ащ уахътэу ыубытырэр,

    мобильнэ телеонмэ шIуагъэу апылъыр ыкIи зэрарэу цIыфым

    къыфахьырэр.

    1.   Нысэм  ыусырэ цIэхэр (1 сыхь.)

             Нысэр пщы гуащэмэ ацIэ къызэримыIорэр. Ипщыкъо, ипщыпхъу, лIым

             иIахьылмэ ацIэ къымыIоныр, цIэлыехэр афишIыныр. ЦIэлыер Iэдэб

             гущыIэмэ зэрахахьэрэр. Янэхэм, янэжъхэм цIэлыеу аусыгъэмэ

             къатегущыIэнхэр.

    1. ЧIэгъчIэлъыбзэ лъэпкъхэр (1сыхь.)

    Сыда чIэгъчIэлъыбз зыфаIорэр. Ащ пшъэрылъэу иIагъэр.

    ЧIэгъчIэлъыбзэ лъэпкъхэр. ГущыIэзэхъокIыр мыщ зэрэщагъэфедэрэр.

    Псэлъыхъуабзэр. ШэкIуабзэр. ЧIэгъчIэлъыбзэ зэфэшъхьафхэр

    художественнэ произведениемэ зэрэщагъэфедэрэр. ГущыIэжъэу мыщ

             пае щыIэхэр зэхэфыгъэнхэр. Мамый Е. ипьесэ техыгъэ  

             спект. «Псэлъыхъохэр» зыфиIорэм  щыщ пычыгъо еплъых.

    1. Практическэ занятие (1 сыхь.)

    Темэ зэфэшъхьафхэмкIэ рефератхэр къатхых.

    1. Бгыбзэхэр (1 сыхь.)

    Сыда бгыбзэр зыщыщыр. Сыда ахэр зыфэгъэхьыгъэхэр. ГъэцэкIэн

    зэфэшъхьафхэр агъэцакIэх. Текстхэм бгыбзэхэр къахатхыкIы.

    бгыбзэмэ афэгъэхьыгъэу гущыIэжъэу щыIэхэр.

    1. Жэбзэ дахэу тэ тIулъыр джащ фэд (1 сыхь.)

    Мы темэмкIэ эссе зэфэшъхьафхэр къатхых

    Темы рефератов

    1. Адыгабзэр синыдэлъфыбз
    2. Iэдэб гущыIэр
    3. Жэбзэ дахэр Iэдэбым игъундж
    4. ФэлъаIор
    5. ШIуфэсхыкIэу адыгэмэ яIагъэхэр
    6. Чатэм пиупкIырэр мэкIыжьы, жабзэм пиупкIырэр кIыжьырэп
    7. КIапсэр кIыхьэмэ дэгъу, гущыIэр кIэкIымэ нахьышIу
    8. ПIуныгъэ мэхьанэу гущыIэжъхэм яIэхэр

    Темы сообщений

    1. ШIуфэлъаIор
    2. ЧIэгъчIэлъыбзэхэр (шэкIуабзэр, псэлъыхъуабзэр)
    3. Нэшанэхэу цIыфмэ агъэунэфыгъэхэр
    4. МышIухэр
    5. ЦIыфыр зыгъэдахэрэр
    6. ЦIыфым ыцIэ ежь зыфеусыжьы
    7. Нысэм ыусырэ цIэхэр
    8. ТелефонзэдэгущыIэкIэ лъэпкъхэр
    9. ХьакIэщым мэхьанэу адыгэмэ ратыщтыгъэр, пIуныгъэ мэхьанэу иIагъэр

         10. Жэр шъхьэм илIыкIу

    Литература для учителя

       1. Тхьаркъуахъо Юныс    «Адыгэ зэдэгущыIакIэм ихабзэхэр».

    2.Гъэзетэу «Адыгэ макъ»Iоныгъом и 21-рэ, 2005-рэ илъ.

    3. «Адыгэ макъ»Гъэтхапэм и23-рэ 2006-рэ илъ.

    1. «Адыгэ макъ» Щылэ мазэм и  12-рэ 2010-рэ илъ.
    2. «Адыгэ макъ» ШышъхьэIум и 9-рэ 2006-рэ илъ.
    3. «Адыгэ макъ» Гъэтхапэм и23-рэ 2006-рэ илъ.
    4. «Адыгэ макъ» Гъэтхапэм и13-рэ 2010-рэ илъ.
    5. «Адыгэ макъ»Гъэтхапэм и13-рэ 2011-рэ илъ.
    6. «Адыгэ макъ»Гъэтхапэм и12-рэ 2009-рэ илъ.

    Литература для учащихся

    1. Тхьаркъуахъо Юныс    «Адыгэ зэдэгущыIакIэм ихабзэхэр».
    2. Гъэзетэу «Адыгэ макъ» Iоныгъом и 21-рэ, 2005-рэ илъ.
    3. «Адыгэ макъ»Гъэтхапэм и23-рэ 2006-рэ илъ.
    4. «Адыгэ макъ» Щылэ мазэм и  12-рэ 2010-рэ илъ.
    5. «Адыгэ макъ» ШышъхьэIум и 9-рэ 2006-рэ илъ.
    6. «Адыгэ макъ» Гъэтхапэм и23-рэ 2006-рэ илъ.
    7. «Адыгэ макъ» Гъэтхапэм и13-рэ 2010-рэ илъ.
    8. «Адыгэ макъ»Гъэтхапэм и13-рэ 2011-рэ илъ.
    9. «Адыгэ макъ»Гъэтхапэм и12-рэ 2009-рэ илъ.


    По теме: методические разработки, презентации и конспекты

    Программа элективного курса по адыгейской литературе на тему "По страницам истории адыгской литературы" (на адыг. языке)

    программа элективного  курса по адыгейской литературе. Данный курс - расширенный и углубленный вариант адыгской культуры, рассчитанный на изучение материалов которые будут способствовать более гл...

    Рабочая программа элективного курса "Как написать сочинение - рассуждение на государственном экзамене(русский язык)" 11 класс

    Данная рабочая  программа рассчитана на 34 часа и адресована учащимся 11класса, сдающим ЕГЭ по русскому языку.Реализация данной программы  предусматривает  использование  личностно...

    Рабочая программа элективного курса в 11 классе "Подготовка К ЕГЭ по русскому языку"

    Данная рабочая программа предполагает обобщающую работу по подготовке учащихся к экзамену по русскому языку...

    Программа элективного курса для учащихся старших классов «Деловая речь на английском языке»

    Востребованность английского языка в современном мире сейчас очевидна для всех. Английский язык играет исключительно важную роль в таких областях человеческой деятельности, как наука, техника, экономи...

    Программа элективного курса "Деловой этикет, навыки делового общения"

    Программа «Деловой этикет, навыки делового общения» носит ориентировочный характер, а значит, предполагает варьирование, которое может быть связано как с творческим, индивидуальным подходом учител...

    Программа элективного курса для 10 класса "Проектная деятельность на уроках английского языка"

    Программа элективного курса для 10 класса  "Проектная деятельность на уроках английского языка"...

    Рабочая программа элективного курса «Уроки словесности: от теории к практике» по русскому языку для 9 класса.

    Рабочая программа элективного курса «Уроки словесности: от теории к практике» по русскому языку для 9 класса разработана в соответствии с требованиями федерального государственного образов...