К.Кудажынын «Тараа» деп тоожузун ооредип тура чорудар оюннарнын хевирлери
методическая разработка (7 класс) на тему

Ондар Саяна Экер-ооловна

Использование игровой технологии в обучении тувинской литературы. Фрагменты уороков. Задания. Игры.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл metodichekaya_rekomendatsiya.docx34.32 КБ

Предварительный просмотр:

Муниципалдыг бюджет ниити ==редилге албан чери
«Хову-Аксыныё ортумак ниити ==редилге школазы»

К.Кудажыныё «Тараа» деп тоожузун ==редип тура чорудар оюннарныё хевирлери

Ондар

    Саяна

    Экер-ооловна

    Хову-Аксыныё ортумак ниити ==редилге школазы-

    ныё тыва дыл болгаш чогаал башкызы 

2013

Киирилде ……………………………………………………………………………….

Кол кезээ ……………………………………………………………………………….

Т\ёнел …………………………………………………………………………………..

Ажыглаан литература даёзызы ……………………………………………………..

Киирилде

Оюн эё-не солун болгаш сонуурганчыг ажыл-чорудулга бооп турар.

«Школа» деп с=с бурунгу грек дылдан очулдурарга «хостуг шак, чайлыг \е» дээн, а Римде эртем-билигге ==редир башкыны “ magistes Ludi ” азы «оюннар башкызы» деп адап чораан.

Оюн дыка х=й ч\веге ажыктыг: культурага, ==редилгеге, аас чугаа сайзырадырынга дээш оон-даа =ске. Оюн дараазында ч\\лдерге дузалыг: уругларны шынчы болгыш шынныг чорукка кижизидер, коллективке азы б=л\к-б=л\\-биле ажылдап билиринге ==редир, демниг болурунга чаёчыктырар, харыысалгалыг болурунга ==редир. Оон аёгыда оюн технологиязы аёгы-аёгы проблемниг айтырыгларны шиитпирлээр.

Ындыг-даа болза, школага амгы \еде кичээлдерге оюннар ажыглаарынга бергедээшкиннер база тургустунуп кээр. Ч\ге дизе кудумчуда оюннар улуундан бичиизинче салгал дамчып чораан болгай. Амгы \еде бажыёнарда компьютер, чаа \ениё тывылган херекселдери к=в\дээни-биле уругларны б=д\\н оюн хевиринче хаара тудары берге апарган. Кудумчу оюннары база хенертен эвээжээн. Школада хостуг \е шынарлыг ойнаарынга чедишпес. Ынчап кээрге, школа амыдыралынче оюн хевирин онзалап киирери чугула апарган.

Оюннуё х\лээлгелери:

- Ч\велерни танып, билип алыры болгаш сайзырал (гносеологтуг);

-  Кижизидилге (психологтуг);

- Коллективке ажылдап билиринге чаёчыктырары.

Оюн методиказы кижи б\р\з\н ажылдадыптар, уругларныё бот-тывынгыр чоруун, уран-ч\\лге сундулуун сайзырадыр.

«Автор-биле пресс-конференция»

  • К.Кудажыныё «Тараа» деп тоожузунуё т\ёнел-кичээлинде ==реникчилер «авторга» дараазында чижек айтырыгларны салыр:
  • - Чогаалчы болурундан аёгыда кым бооп ажылдап турар силер? 
  • - Кайы чогаалыёарны эё эки деп саннап турар силер? 
  • - Силерниё «Тараа» деп тоожуёарда Суваё ирейниё азы Тарак-оолдуё прототиптери бар бе? Бар болза кымнар ирги? 
  • - Суваё ирейни ч\ге чогаалыёарда оглу-биле кады дезип чанып келбейн, бооладып алыр кылдыр бижээн силер? 
  • - Суваё ирей х=й оолдарыныё чаа, эки амдыралын к=рген болза  деп бодаар силер бе?  

«Аукцион»

  • Чогаалда эё сонуургаан ч\вем… 
  • Суваё ирейни …   …  … деп билир мен.
  • Х\реё-Чейзеёниё аажы-чаёында таарзынмаан ч\вем … … … 
  • К.Кудажыныё эё улуг чогаалы … … …
  • К.Кудажыныё эё \ре-т\ёнелдиг ажылдап чораан чылдары … … … 

«Мен сеёээ – сен меёээ»

Классты 4-6 б=л\кке чарып алыр. Б=л\к б\р\з\ К.Кудажыныё «Тараа» деп тоожузунуё эгелерин ==ренип сайгарып к=ргеш, ооё утказынга хамаарыштыр айтырыглар белеткеп алыр. 1-ги б=л\к  2-гизинге  айтырыглар салыр, 3-к\ б=л\к  4-к\з\нге, 5-к\ б=л\к  6-гызынга. 2-ги б=л\к  айтырыгга харыылааш, улаштыр бодунуё айтырыын 1-ги б=л\кке салыр. +ске б=л\ктер база ынчаар ажылдаар. Оюн т=нч\з\нде уруглар демдектерни бот-боттарынга удур-дедир салчыр.

«Микрофон»

+=реникчилер онаалгага  с=с белеткээр.  Белеткеп алган с=з\н даап бодап алганы микрофонга чугаалаар.

Чижээ: К.Кудажыныё «Тараа» деп тоожузун ==ренип дооскаш, «Тараа -амыдыралдыё д=з\» азы тараа дугайында дыёнадыг, тараадан кылыр чемнер дугайында дыёнадыг.

«Чогаал маадырынга чагаа»

+=реникчилер К.Кудажыныё «Тараа» деп тоожузунуё маадырларынга чагаа бижиир. «Чагаазында» уруглар маадырга с\ме кадар, ооё кылып чорудуп турар ажыл-херээнге хамаарыштыр сагыш-сеткилин илередир, чок болза м=з\ чок маадырныё багай аажы-чаёын сойгалаар, ол маадырныё аажы-чаёында ч\\ ч\веге таарзынмаанын бижиир,  эттинип алырын с\мелээр.

Чижээ: К.Кудажыныё «Тараа» деп чогаалында Суваё ирей, Тарак-оол, Араптаё, Тарак-оолдуё казанактан дезип \не бээринге дузалашкан ядыы орус кижилерге берге таварылгада кандыг с\ме кадып болурул, а Х\реё-Чейзеёниё аажы-чаёында багай талаларын эдип алырынга кандыг с\ме кадып болурул?

«Маадырларга дуза кадары»

            Башкы уругларны чогаалда нарын, берге байдалдыг болуушкуннарга «киржи бээрин» с\мелээр. ++реникчилер маадырларга дузалажыр. Чорудар ажылдарынга план тургузар.

          Чижээ: К.Кудажыныё «Тараа» деп чогаалын ++редип тура, башкы дараазында айтырыгны салыр:
«Уруглар, бо тоожуга багай ч\\лдер, частырыглар болдурбазы-биле кандыг ажылдар чорутса экил? Силер ол чогаал иштинче кире бээр аргалыг  турган болзуёарза, Х\реё-Чейзеёге кандыг с\ме кадып болур силер?»

«Илчирбе»

            +=реникчилер кижи б\р\з\ чаёгыстап кайы-бир маадырныё овур-хевиринге хамаарыштыр характеристика бээр. Кижи б\р\з\ чаёгыс домак чугаалаар. Баштай бирээзи, оон ийи дугаары, /ш дугаары дээш с==лг\ кижиге чедир домактарны чугаалаар.

«Синквейн»

       Синквейн д\рген тода болгаш  кыска т\ёнел кылырнынга  ажыктыг.  Оон аёгыда ол  аас  болгаш бижимел  чугаа  сайзырадыр.
1 одуруг – чаёгыс  ч\ве  ады
2 одуруг – ийи  демдек  ады  азы  причастие.
3 одуруг – /ш  кылыг  с=з\
4 одуруг – д=рт с=с – домак.  Авторнуё темага хамаарылгазы.
5 одуруг – чаёгыс  с=с – 1-ги  одуругнуё  синоними.

Синквейнни чогаалда маадырларныё овур-хевирин тодарадырынга тургузуп болур.
       Чижээ:
К.Кудажыныё «Тараа» деп чогаалында Суваё ирей, Тарак-оол, Х\реё-Чейзеёниё овур-хевиринге синквейн тургузар.

Суваё ирей –
кежээ, ак сеткилдиг,
чагып, сургап, кижизидип,
ажы-т=л\н эки ч\веге ==редип чораан
тараачын.

Синквейнни ч\гле овур-хевирлерге эвес, чогаалдыё бодунга хамаарыштыр база тургузуп болур.

 

Чижээ:
   
«Тараа» -
       Солун, кээргенчиг…

«Чажыт маадыр»


        Б=л\ктерге  ажыл.  Чагаа  хавыныныё  иштинге  кандыг-бир  маадырга  хамаарышкан  с=стер  бижээн  карточкаларны  суп каар. Башкы уругларга  чагаа хаптарын  \леп  бээр.  Уруглар  ол  с=стерни уштааш,  кайы  маадырга  хамаарышканын тодарадыр.
       Чижээ:  К. Кудажыныё  «Тараа»  деп  тоожузун ==редип  дооскаш,  чагаа  хавында  карточкаларда бижиттинген  с=стер  кайы  маадырга  хамаарышканын тодарадыр:
        - Орлан  карактар, арай  д=ст\нмес  чаёныг, адазынныы  дег  кадыр

хавак   (Тарак-оол)
       - К=гериксей  берген  кастыктар,  делгем  эгиннер, ак-ак  д\ктерлиг сегел сал, м=ге   (Суваё ирей)

«Сюжеттиг шугумну уламчылаар»

         Башкы уругларга 5-ки эгениё соонда кандыг болуушкуннар болурун боттарынга чогааттырар. Азы уруглар чогаалды т=нд\р номчуп доозуптарга, сюжеттиг шугумну уламчылаар деп онаалганы база берип болур. Бо оюн уругларныё чогаадыкчы чоруун сайзырадыр.

«Чогаалда болуушкуннар картазы»

+=реникчилер чогаалда болуушкуннарныё болуп турар чери, маадырларныё эрткен оруун картага чуруп к=рг\зер.
        Чижээ: К.Кудажыныё «Тараа» деп тоожузунда Тарак-оолдуё =скен ==нден \нгеш, кылган маршруду. (+скен ==нден …  Москва чедир)

«Чогаалдыё символу»

+ён\г     карандаштар      болгаш       фломастерлер     дузазы-биле дараазында   онаалгаларны   к\\седип   болур:
- К.Кудажыныё «Тараа» деп чогаалыныё символун чуруур.
- кол маадырныё символун чуруур.
- Чогаалдыё эгелеринге хамаарыштыр чурук чуруур.
Эштери кайы эгеге хамааржырын тодарадыр. Чуруунга  ++реникчи +жегерээн бир частырыг кылып ап болур. Частырыын эштеринге тыптырар.
- Чогаалдыё сюжединге хамаарыштыр диафильм чогааттырар ( б+л/кке ажыл).

«Киносценарий»

Чугаа сайзырадылгазыныё кичээлинге К.Кудажыныё «Тараа» деп чогаалынга уругларны б=л\ктер аайы-биле киносценарий тургустуруп ажылдадыр. Режиссёр, оператор, чурукчу, овур-хевир чазакчызы, артистерни шилиир. Кинонуё адын чогаадыр. Б=л\к б\р\з\ бодунуё т\левилелин таныштырар, к=рг\зер. Эё экизин шилиир.

«Кластер»

Кластер  дээрге ==ренген ч\\л\н шыйыглар болгаш шугумнар ажыглап чураан ажыл. Кластер ч\вениё утказын азы бир-ле маадырныё овур-хевирниё тайылбырлаарынга ажыктыг. «Кластер» деп с=ст\ очулдурарга «боодал, б=л\к сылдыстар» дээн. Ук ажылды чорударга уруглар кайы-бир темага хамаарыштыр хостуг болгаш ажык боданып ==ренир.

 
        Кластерни тургузары б=д\\н болгаш билдингир:

- арыг саазынныё ортузунга идея, теманы ажыдарынга эптиг  с=с азы домак бижиир (чок болза самбырага бижиир);

- долгандыр бердинген темага хамаарыштыр идея, фактылар, овур-хевирлер бижээн ш=йбек саазыннарны чыпшырар.

- Бижиттинген с=стер болгаш домактарны эё кол с=ске шыйыглар-биле тудуштурар.


          Т\ёнелинде уругларныё бердинген темага хамаарыштыр бодалдары к=ст\п кээр.

К.Кудажыныё «Тараа» деп чогаалынга хамаарыштыр кластер тургузуп болур. Чок болза, ында бар  маадырларга хамаарыштыр кластер тургузуп болур.

Чижээ: Х\реё-Чейзеёниё овур-хевиринге хамаарыштыр дараазында кластерни тургузуп болур.

Ребустар

Башкы уругларны ребусту  чазып  номчуур   чажыдынга   ==редир. Оон уругларга ребус к=рг\зер. Уруглар чогаалдыё адынга хамаарыштыр ребус тургузуп болур.

Т\ёнел

Ынчангаш дараазында т\ёнелдерге келдим:

1.Оюн дээрге тускай д\р\мнерге чагырткан тургузуг. Ынчангаш ол уругларны д\р\мнерни сагып билиринге ==редир. Оюн оон аёгыда уругларныё алыс шын ажылыныё бир хевири болбушаан келир \еде амыдыраарынга белеткеп турар;

2.Оюн уругларны к\ш-биле ==ренирнче албадавйн турар, а башкы-биле кады ажылдаарынче хаара тудар;

3.Оюн ==реникчиге кичээлче чаа к=р\шт\г болу бээринге дузалыг, аёаа сонуургалын оттурар.  

4.Оюн ч\гле эртемге билиин бедидер эвес, а шынчы, ч=пт\г чорукка кижизидер болгаш бот-тывынгыр чоруун сайзырадыр;

5.Уруглар оон аёгыда б=л\кке ажылдап билиринге ==ренир, тиилеп алыксаан к\зели уругларныё ажыттынарынга, а чамдык ==реникчилер харын-даа башкыныё манавааны эки талаларын к=рг\з\п болур.  


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Илеткел. «Эдертиглернин хевирлери, оларны чорудары, оон ужур-дузазы».

Илеткел.«Эдертиглернин хевирлери, оларны  чорудары,  оон  ужур-дузазы».Тыва  дыл, чогаал  башкызы:Кужугет Аржаана Николаевна....

К.Кудажынын «Тараа» деп тоожузун ооредип тура чорудар оюннарнын хевирлери

Использование игровой технологии на уроках тувинской литературы. Игры, фрагменты уроков....

Ч.Кууларның «Шораан» деп тоожузун өөредип тура чорудар оюннарның хевирлери

Ч.Кууларның «Шораан» деп тоожузун өөредип тура чорудар оюннарның хевирлери...

8-ки класска торээн чогаал кичээлинге К.К.Кудажынын "Тараа" деп тоожузунга кичээл

8-ки класска торээн чогаал кичээлинге К.К.Кудажынын "Тараа" деп тоожузунга кичээл...

Тараа деп кичээлдин презентациязы

Тараа деп кичээлдин презентациязы...

8-ки класска төрээн чогаал кичээлинге К.К.Кудажыныӊ «Тараа» деп тоожузунга билиглерни системажыдарыныӊ кичээли

8-ки класска төрээн чогаал кичээлинге К.К.Кудажыныӊ «Тараа» деп тоожузунга билиглерни системажыдарыныӊ кичээли...