Контрольно измерительные материалы ОДБ 03. Английский язык и Немецкий язык для 1 и 2 курса
рабочая программа на тему

Суровцев Валентин Иванович

КИМ ОДБ 03. Английский язык и Немецкий язык для 1 и 2 курса

Скачать:


Предварительный просмотр:

Комплект

контрольно-измерительных материалов

учебной дисциплины ОДБ 03. Английский язык

программы подготовки специалистов среднего звена (ППССЗ)

по профессии

08.01.07. Мастер общестроительных работ.

19.01.17. Повар, кондитер.

  1. Паспорт комплекта контрольно-оценочных средств по учебной дисциплине

ОДБ 03. Английский язык

  1. Общие положения

Контрольно-измерительные материалы (КИМ) предназначены для контроля и оценки образовательных достижений обучающихся, освоивших программу учебной дисциплины ОДБ 03. Английский язык.

Комплект КИМ включает контрольные материалы для проведения текущего контроля и промежуточной аттестации в форме письменного экзамена.

Комплект КИМ разработан на основании:

      -  программы подготовки специалистов среднего звена по специальности

08.01.07.Мастер общестроительных работ.

19.01.17. Повар, кондитер.

- программы учебной дисциплины ОДБ 03. Английский язык.

  1. Результаты освоения дисциплины, подлежащие проверке.

Результаты обучения (освоенные умения, усвоенные знания)

Формы и методы контроля и оценки результатов обучения

Умения:

Говорение

– вести диалог (диалог–расспрос, диалог–обмен мнениями/суждениями, диалог–побуждение к действию, этикетный диалог и их комбинации) в ситуациях официального и неофициального общения в бытовой, социокультурной используя аргументацию, эмоционально-оценочные средства;

Фронтальная        устная

дискуссия,        

диалог,        

монолог,

опрос;

дифференцированный зачет

рассказывать, рассуждать в связи с изученной тематикой, проблематикой прочитанных/прослушанных текстов; описывать события, излагать факты, делать сообщения;

Словесное аудирование;

дискуссия;

интервью;

репортаж;

дифференцированный зачет

– создавать словесный социокультурный портрет своей страны и страны/стран изучаемого языка на основе разнообразной страноведческой и культуроведческой информации;

дискуссия;

интервью;

репортаж;

дифференцированный зачет

Аудирование

– понимать относительно полно (общий смысл) высказывания на изучаемом иностранном языке в различных ситуациях общения;

– понимать основное содержание аутентичных аудио- или видеотекстов познавательного характера на темы, предлагаемые в рамках курса, выборочно извлекать из них необходимую информацию;

– оценивать важность/новизну информации, определять свое отношение к ней:

Словесное поисковое        устное

сообщение;

дискуссия;

фронтальная        устная

дискуссия;        

диалог;        

монолог;

дифференцированный зачет

Чтение

– читать аутентичные тексты разных стилей (публицистические, художественные), используя основные виды чтения (ознакомительное, изучающее, просмотровое/поисковое) в зависимости от коммуникативной задачи;

Фронтальная        устная

дискуссия;

тестирование;

опрос;

дифференцированный зачет

  1. Структура контрольного задания

Вариант 1.

It is the world’s largest island and its smallest continent. The continent is south of the Equator. Much of the land is a useless desert. Great deserts cover (покрывают) nearly  2,000,000 square kilometres. Most of the continent is sunny most of the year. Its population is very small (only 0.3% of the world’s population) for such a huge country. Many people live far away from towns in the outback. Severe droughts, floods and cyclones happen very often on the continent. The people suffer from limited fresh water.

Задание 1. Выписать и перевести выделенные слова.

Задание 2. Ответить на вопросы.

1) What country is described?

2) From what does the citizen of this country suffer?

3) What kind of the land has this country?

Задание 3. От какой части речи образованы следующие прилагательные (выделить суффикс и написать слово)?

  • patience
  • optimism
  • attractive
  • famous

Задание 4. Сделать из специальных и общих вопросов косвенные.

Косвенные вопросы вводятся фразами:

  • Could you tell me... /Can you tell me...
  • Would you mind telling me...
  • I wonder...
  • I wonder if you could tell me...
  • Do you know...
  • Do you happen to know...
  • I want to know...
  • I don't know
  • I can't remember...
  • I have no idea...

Пример: What is his name? – Как его зовут?- I wonder what his name is– Интересно, как его зовут?

  • (Why must you go so early?)-
  • (Do the children like sweet cherries?)-
  • (How many people are there?)-
  • (What is your name?)-
  • (What is the time?)-

Задание 5. Поставить в предложение предлог “like” либо союз “as”.

  • Tolstoy ___ a writer.
  • He speaks English ___ an Englishman.
  • … most boys he is a bit rough.
  • Russian teenagers____ teenagers in Europe like to wear unisex clothes.

Эталоны ответов

Вариант 1

Задание 1

Задание 2

Задание 3

Задание 4

Задание 5

Экватор

1) Australia

Глагол

Can you tell me why must you go so early?

as

Земля

2) limited fresh water

Существительное

Do you happen to know do the children like sweet cherries?

like

Солнечный

3) a useless desert

Глагол

I want to know how many people are there?

like

Огромная страна

Существительное

I have no idea what is your name?

like

Континент

Would you mind telling me what is the time?

Люди

Вариант 2.

It is an island state. It covers a territory of two large islands and several smaller ones. Its coast is over 6,000 miles long. It may be a small island by Russian standards, but geographically it is varied. The south and the east of the island consist of flat plains or hills. Mountainous areas are found only in the north and west. In this country you are never very far from the coast and there are lots of seaside resorts. It has a mild climate. It is never very cold or very hot. There’s steady (постоянный) rainfall throughout most of the year. The main passenger ports and airports are in the Southeast. It’s a rich country, one of the richest in the world.

Задание 1. Выписать и перевести выделенные слова.

Задание 2. Ответить на вопросы.

1) What country is described?

2) What is it situated in the Southeast?

3) What climate has this country?

Задание 3. От какой части речи образованы следующие прилагательные (выделить суффикс и написать слово)?

  • self-reliance
  • predictability
  • harmless
  • historic

Задание 4. Сделать из специальных и общих вопросов косвенные.

  • Could you tell me... /Can you tell me...
  • Would you mind telling me...
  • I wonder...
  • I wonder if you could tell me...
  • Do you know...
  • Do you happen to know...
  • I want to know...
  • I don't know
  • I can't remember...
  • I have no idea...

Пример: What is his name? – Как его зовут?- I wonder what his name is. – Интересно, как его зовут?

  • (Can you have some more cake?)-
  • (With whom did you dance?)-
  • (When will the match start?)-
  • (Who knows the capital of Honduras?)-
  • (Can anyone make a real Italian pizza?)-

Задание 5. Поставить в предложение предлог “like” либо союз “as”.

  • Punks don’t like to visit places where everyone looks the same and thinks the same. They think it is _______ conformity.
  • He meant it ___ a joke.
  • He introduced her ___ a sister.
  • Americans respect their elders but not as much ____  Russians do.

Эталоны ответов

Вариант 2

Задание 1

Задание 2

Задание 3

Задание 4

Задание 5

Остров

1) The Great Britain

Глагол

I want to know сan you have some more cake?

like

Географический

2) The passenger ports and airports

Прилагательное  

Could you tell me with whom did you dance?

like

Берег

3) A mild climate

Существительное

I can't remember when will the match start?

like

Осадки

Существительное

I wonder if you could tell me who knows the capital of Honduras?

as

Юго-восток

I have no idea can anyone make a real Italian pizza?

Мир

Вариант 3.

It is the fourth largest nation in the world. It covers 4,500 kilometres from one ocean on the east to another one on the west. Three-quarters (3/4) of the country is washed by ocean. People live within four time zones. It’s a land of physical contrasts. Practically every climate in the world is represented. The southern parts of the country have warm temperatures year round, but the northern parts have very cold winters. The land varies from heavy forests to large deserts, from high mountains to deep canyons. If you travel across the country you would go over mountain ranges, cross hundreds of rivers, and spend days on the vast, flat prairie lands.' You would drive past hundreds of lakes, woods and forests. It has most of what every country would like to have — a variety of natural resources, all sorts of products and industries of every kind.

Задание 1. Выписать и перевести выделенные слова.

Задание 2. Ответить на вопросы.

1) What country is described?

2) How many time zones has this country?

3) Where is the warm temperature in this country?

Задание 3. От какой части речи образованы следующие прилагательные (выделить суффикс и написать слово)?

  • hospitality
  • toughness
  • dangerous
  • reliable

Задание 4. Сделать из специальных и общих вопросов косвенные.

  • Could you tell me... /Can you tell me...
  • Would you mind telling me...
  • I wonder...
  • I wonder if you could tell me...
  • Do you know...
  • Do you happen to know...
  • I want to know...
  • I don't know
  • I can't remember...
  • I have no idea...

Пример: What is his name? – Как его зовут?- I wonder what his name is. – Интересно, как его зовут?

  • (How often do you load the paper into the tray?)-
  • (When will the ceremony start?)-
  • (How many fishes has he caught?)-
  • (Why did you play a trick on her?)-
  • (What does she sell in the market?)-

Задание 5. Поставить в предложение предлог “like” либо союз “as”.

  • Punks _______ representatives         of        some        other        subcultures        have        their favourite bands.
  • She walks___ a duck.
  • … a doctor I’d like to give you advice.
  • Russian teenagers like to listen to Madonna______ American teens do.

Эталоны ответов

Вариант 3

Задание 1

Задание 2

Задание 3

Задание 4

Задание 5

Океан

1) America

Прилагательное

Can you tell me how often do you load the paper into the tray?

like

Временные зоны

2) four

Прилагательное  

Do you happen to know when will the ceremony start?

like

Пустыни

3) The southern parts of the country

Существительное

I want to know  how many fishes has he caught?

like

Горы

Глагол

I have no idea why did you play a trick on her?

as

Горные хребты

I can't remember what does she sell in the market?

Природные ископаемые

Вариант 4.

America is a nation of risk-takers. Most Americans are descendants (потомок) of immigrants who left the known of the Old World for the unknown of the New.

The pioneers who lived on the frontier had a hard life, so they had to be tough and self-reliant:

Frontier men and women were often facing new problems and situations which needed new solutions (решение). Under these circumstances (условия), they soon learned to experiment with new inventions and new ways of doing things. This willingness to experiment and invent led to another American trait, a sense of optimism that every problem has a solution.

The frontiersmen had to overcome (преодолевать) many difficulties. Friends and neighbours came for help without any reward. They shared food, together built each other’s houses and fought fires. This extraordinary willingness to cooperate gave a rise to American’s capacity (способность) for volunteer actions.

The difficulties of the frontier also shaped the tradition of hospitality: if you didn’t take in the stranger and didn’t take care of him, there was no one else who would.

As the people acquired (овладевать) new territories, they were moving from east to west. Americans are always on the move — from one part of the country to another, from one city to another, from farm to city.

Задание 1. Выписать и перевести выделенные слова.

Задание 2. Ответить на вопросы.

1) What tradition was shaped by the difficulties of frontier?

2) From where were pioneers moving?

3) What kind of  life has the first pioneers?

Задание 3. От какой части речи образованы следующие прилагательные (выделить суффикс и написать слово)?

  • risk-taking
  • cautiousness
  • heroic
  • comfortable

Задание 4. Сделать из специальных и общих вопросов косвенные.

  • Could you tell me... /Can you tell me...
  • Would you mind telling me...
  • I wonder...
  • I wonder if you could tell me...
  • Do you know...
  • Do you happen to know...
  • I want to know...
  • I don't know
  • I can't remember...
  • I have no idea...

Пример: What is his name? – Как его зовут?- I wonder what his name is. – Интересно, как его зовут?

  • (How far is the hospital?)-
  • (Where are they?)-
  • (Why were the kids frightened?)-
  • (When can I call you back?)-
  • (Which boat did Tom choose?)-

Задание 5. Поставить в предложение предлог “like” либо союз “as”.

  • Many punks especially the younger ones ________        many        other        young        people go skateboarding.
  • I feel ___going to the cinema.
  • The writer describe him ___ a capable man.
  • Russian teens______ British teens think that being friendly is very important.

Эталоны ответов

Вариант 4

Задание 1

Задание 2

Задание 3

Задание 4

Задание 5

Эмигранты

1) The hospitality

Глагол

Do you happen to know how far is the hospital?

as

Уверенный в себе

2) from east

Прилагательное  

I have no idea where are they?

like

Жажда экспериментов

3) A hard life

Существительное

I want to know why were the kids frightened?

like

Чувство оптимизма

Глагол

Can you tell me when can I call you back?

like

Награда

I wonder if you could tell me which boat did Tom choose?

Гостеприимство

Вариант 5.

We live on a very small island with a mild climate and a history of centuries of efficient road-building. This is partly because we have excellent road-building materials. We rarely have severe winter frosts that damage (портить) the roads very much, and we do not normally suffer from heat, drought or flooding.

About 44% of the population spend time gardening. The climate is ideal. Most of us do not need to grow vegetables, but home-grown vegetables taste better than those in shops. We also grow flowers and have a passion for lawns of grass which stay green throughout the year.

It was the British who started the fashion for seaside holidays. Not surprisingly, nobody in Britain lives more than one hundred and twenty kilometres from the sea. The nearest holiday area of France is only three or four hundred kilometres away. Many families prefer to drive to the warm south and camp in comfortable campsites. Spain is also popular. It offers a wonderful climate.

The British love of compromise is the result of the physical geography. This may or may not be true, but it is certainly true that the land and climate in Britain don’t have extremes (крайность). Britain has mountains, but none of them are very high, it also has flat land, but you can’t travel far without seeing hills, it has no big rivers, it doesn’t usually get very cold in the winter or very hot in the summer, it has no active volcanoes.

Задание 1. Выписать и перевести выделенные слова.

Задание 2. Ответить на вопросы.

1) Where do the many families prefer to drive to?

2) How many population does spend time in the garden?

3) Who was started the fashion for seaside holidays?

Задание 3. От какой части речи образованы следующие прилагательные (выделить суффикс и написать слово)?

  • self-confidence
  • submission
  • portable
  • creative

Задание 4. Сделать из специальных и общих вопросов косвенные.

  • Could you tell me... /Can you tell me...
  • Would you mind telling me...
  • I wonder...
  • I wonder if you could tell me...
  • Do you know...
  • Do you happen to know...
  • I want to know...
  • I don't know
  • I can't remember...
  • I have no idea...

Пример: What is his name? – Как его зовут?- I wonder what his name is. – Интересно, как его зовут?

  •  (Is Sue going out tonight?) -  
  •  (Where does Caroline live?) —
  •  (Where can I park the car?) —
  •  (How far is it to the airport?) —
  •  (Who is that girl?) —

Задание 5. Поставить в предложение предлог “like” либо союз “as”.

  • Some punks enjoy wearing a lot of black ______ goths        do.
  • It sounds ___ jazz.
  • Your little daughter looks______ a princess in this dress.
  • Russians_______ teens all over the world like travelling very much.

Эталоны ответов

Вариант 5

Задание 1

Задание 2

Задание 3

Задание 4

Задание 5

Умеренный климат

1) The warm south

Глагол

Do you happen to know is Sue going out tonight?

as

Домашние овощи

2) About 44% of the population

Глагол

Do you know where does Caroline live?

like

Отдых на берегу

3) the British

Глагол

Would you mind telling me where can I park the car?

like

Удобный

Глагол

Can you tell me how far is it to the airport?

like

Физическая география

I can't remember who is that girl?

Вулканы

Вариант 6.

Russians are impressed with size and numbers, and much that they do is on a grand scale (высокий уровень). This is not unusual for such a vast country. Russians think and act big.

Russians think of themselves as members of the community rather than as individuals. The origin of the Russian communalism lies deep in the vastness of the Great Russian Plain.

Nature has not been kind to Russia. Much of European Russia and Siberia is very cold most of the year. In Old Russia, people could do little during winter months. But in spring there was much to be done, and in a short period of time. This explains why Russians often are inactive for long periods of time and then show bursts of energy. The harsh climate explains the Russians' strength, their ability to overcome hardships, as well as their patience and submission. Climate has also made them cautious.

Their cruel climate, harsh history, and sceptical outlook (взгляд) on life have made Russians value (ценить) stability, security, social order, and predictability, and to avoid (избегать) risk.

To understand the Russians, one must know where they come from.

Задание 1. Выписать и перевести выделенные слова.

Задание 2. Ответить на вопросы.

1) What does it explain the Russians’ strength?

2) What valuations of life do the Russian prefer?

3) What climate has Russia?

Задание 3. От какой части речи образованы следующие прилагательные (выделить суффикс и написать слово)?

  • friendliness
  • politeness
  • careless
  • courageous

Задание 4. Сделать из специальных и общих вопросов косвенные.

  • Could you tell me... /Can you tell me...
  • Would you mind telling me...
  • I wonder...
  • I wonder if you could tell me...
  • Do you know...
  • Do you happen to know...
  • I want to know...
  • I don't know
  • I can't remember...
  • I have no idea...

Пример: What is his name? – Как его зовут?- I wonder what his name is. – Интересно, как его зовут?

  • (Where has Tom gone?) —
  • (Where is the post office?) —
  • (What's the time?) —
  • (What does this word mean?) —
  • (When did they leave?) —

Задание 5. Поставить в предложение предлог “like” либо союз “as”.

  • Some punks _______ skinheads        shave        their        hair off.
  • My last holiday was______ a dream to me.
  • What is wrong with you? You are playing______ a beginner.
  • Computers are very popular with teens now. Russians spend much time in the Internet_____        teens        in other countries do.

Эталоны ответов

Вариант 6

Задание 1

Задание 2

Задание 3

Задание 4

Задание 5

Великая русская равнина

1) They inactive for long periods of time and then show bursts of energy/

Прилагательное

Could you tell me where has Tom gone?

like

Природа

2) stability, security, social order, and predictability

Прилагательное

Do you happen to know where is the post office?

like

Сибирь

3) the British

Глагол

I can't remember what's the time?

like

Терпение

Существительное

I have no idea what does this word mean? 

as

Представление

I want to know when did they leave?

Жесткий климат



Предварительный просмотр:

Комплект

контрольно-измерительных материалов

учебной дисциплины ОДБ 03. Английский язык

программы подготовки специалистов среднего звена (ППССЗ)

по профессиям

08.01.07.Мастер общестроительных работ.

43.01.02.Парикмахер.

38.01.02.Продавец, контроллер-кассир.

  1. Паспорт комплекта контрольно-оценочных средств по учебной дисциплине

ОДБ 03. Английский язык

  1. Общие положения

Контрольно-измерительные материалы (КИМ) предназначены для контроля и оценки образовательных достижений обучающихся, освоивших программу учебной дисциплины ОДБ 03. Английский язык.

Комплект КИМ включает контрольные материалы для проведения текущего контроля и промежуточной аттестации в форме письменного экзамена.

Комплект КИМ разработан на основании:

      -  программы подготовки специалистов среднего звена по профессии

08.01.07.Мастер общестроительных работ.

43.01.02.Парикмахер.  

38.01.02.Продавец, контроллер-кассир.

- программы учебной дисциплины ОДБ 03. Английский язык.

  1. Результаты освоения дисциплины, подлежащие проверке.

Результаты обучения

(освоенные умения, усвоенные знания)

Формы и методы контроля и оценки результатов обучения

знать/понимать:

– значения новых лексических единиц, связанных с тематикой данного этапа и с соответствующими ситуациями общения;

– языковой материал: идиоматические выражения, оценочную лексику, единицы речевого этикета, перечисленные в разделе «Языковой материал» и обслуживающие ситуации общения в рамках изучаемых тем;

Фронтальная устная дискуссия;

Устный опрос;

Диалог;

Монолог;

Дифференцированный зачет

 – новые значения изученных глагольных форм (видовременных, неличных), средства и способы выражения модальности; условия, предположения, причины, следствия, побуждения к действию;

Письменные условно-речевые упражнения;

Тестирование;

– лингвострановедческую, страноведческую и социокультурную информацию, расширенную за счет новой тематики и проблематики речевого общения;

Устный опрос;

Дискуссия;

Интервью;

Репортаж;

Дифференцированный зачет

– тексты, построенные на языковом материале повседневного и профессионального общения, в том числе инструкции и нормативные документы по профессиям;

Устный опрос;

Проверка письменных переводов текста;

Дифференцированный зачет

уметь:

говорение

 – вести диалог (диалог–расспрос, диалог–обмен мнениями/суждениями, диалог;

–побуждение к действию, этикетный диалог и их комбинации) в ситуациях официального и неофициального общения в бытовой, социокультурной и учебно-трудовой сферах, используя аргументацию, эмоционально-оценочные средства;

– рассказывать, рассуждать в связи с изученной тематикой, проблематикой прочитанных/прослушанных текстов; описывать события, излагать факты, делать сообщения;

– создавать словесный социокультурный портрет своей страны и страны/стран изучаемого языка на основе разнообразной страноведческой и культуроведческой информации;

Диалог;

Устное аудирование;

Дискуссия;

Устный опрос;

Дифференцированный зачет

аудирование

– понимать относительно полно (общий смысл) высказывания на изучаемом иностранном языке в различных ситуациях общения;

– понимать основное содержание аутентичных аудио- или видеотекстов познавательного характера на темы, предлагаемые в рамках курса, выборочно извлекать из них необходимую информацию;

– оценивать важность/новизну информации, определять свое отношение к информации;  

Контроль понимания прослушанного текста выполнением упражнений;

Участие в диалогической речи;

Дифференцированный зачет

чтение

– читать аутентичные тексты разных стилей (публицистические, художественные, научно-популярные и технические), используя основные виды чтения (ознакомительное, изучающее, просмотровое/поисковое) в зависимости от коммуникативной задачи;

Устный и письменный перевод текстов;

Устный опрос;

Дифференцированный зачет;

письменная речь

– описывать явления, события, излагать факты в письме личного и делового характера;

– заполнять раз1личные виды анкет, сообщать сведения о себе в форме, принятой в стране/странах изучаемого языка;  

Проверка письменных работ;

Письменный речевые упражнения;

Дифференцированный зачет

использовать приобретенные знания и умения в практической и профессиональной деятельности, повседневной жизни.

 

  1. Структура контрольного задания

Вариант 1.

The world capital of filmed entertainment Los Angeles has been a lot of things over the past 100 years. First, it was a little city with orange forest and great weather. But, one day in 1908 a group of people from Chicago came to Los Angeles to shoot (make) a film. Since that day a lot of directors, producers, actors and thousands of other workers have been coming to Los Angeles. In 1911 the first studio appeared in Hollywood (a part of Los Angeles). In the 1920s Hollywood made 80% of the world’s films. Silent and black-and-white films of those early years starring Mary Pickford and Charlie Chaplin were forced out by sound films in the middle of the 1920s. Full-length films came up to take place of short films. And the first colour film, Gone the Wind, was shot in 1939. This film brought a great success to Vivien Leigh and Clark Gable who starred in the film. The number of the studios grew very quickly. They combined in large corporations and now the biggest film companies are MGM, Paramount, 20th Century Fox, Columbia Pictures, Warner Bros, and Universal.

Задание 1. Выписать и перевести выделенные слова.

Задание 2. Ответить на вопросы к тексту.

1) In what film does Clark Gable star?

2) When was Charlie Chaplin forced out by sound film?

3) How many procent of the world’s films was Hollywood made?

Задание 3. Сделать придаточные предложения с союзом или предлогом! ( (al)though-хотя, while/whereas-в то время как, despite/ in spite of – несмотря на)

  • _______ robots consume much electricity, they do not make mistakes and need no salary.
  • _______ public opinion he married a girl from a low class.
  • _______ many death threats, the singer continues his active social life.
  • _______ this student is very creative, he is not hard-working enough.
  • ________ I was studying for the exam, my friends were on holidays.

Задание 4. Поставить предложения в Past Simple или Present Perfect.

  • They  ________  (just/ buy) some postcards.
  • He _______ (live) in this street all his life.
  • His father ________ (come back) to London last Sunday.
  • Yan __________ (write) a letter to Nick two days ago.
  • He ________ (send) his letter yesterday.
    Read more at:

Задание 5. Поставить в предложение предлог “like” либо союз “as”.

  • Tolstoy ___ a writer.
  • He speaks English ___ an Englishman.
  • … most boys he is a bit rough.

Эталоны ответов

Вариант 1

Задание 1

Задание 2

Задание 3

Задание 4

Задание 5

Столица

1) Gone the Wind

Though

have just bought

as

Продюсеры

2) in the middle of the 1920s

In spite of

has lived

like

Немой

3) 80% of the world’s films

While

came back

like

Черно-белый

Despite

has written

Полнометражный

Whereas

sent

Компании

 Вариант 2.

The story is about gangs so there were a lot of boys around. I was definitely excluded (исключать) from that. It was like the Wild, Wild West, with 15 crazy boys running around in Mexico (where the film was shot). Things got a little out of control. Thank goodness I had Monica, my best friend, who was also working on the movie. We formed our own little girlie club. Juliet is remarkable because she is so determined and mature. At the same time, she has an innocence to her, she’s young and fresh. She also makes her own decisions and takes fate into her own  hands. For a woman, this was totally unheard of in Shakespeare’s time. The ending. I was really scared to go through with that scene. I’ll never forget the feeling of being in that empty church and feeling like I’d lost everything. It’s pretty frightening to play someone who’s facing such a terrible end. Both Leo (Leo DiCaprio) and I wanted to shoot an alternative ending, just so we would know it existed. We couldn’t bear the fact that they were actually dying. It’s just so tragic.

Задание 1. Выписать и перевести выделенные слова.

Задание 2. Ответить на вопросы к тексту.

1) What was Juliet?

2) Where was the film shot?

3) Whose play has been updated?

Задание 3. Сделать придаточные предложения с союзом или предлогом! ( (al)though-хотя, while/whereas-в то время как, despite/ in spite of – несмотря на)

  • I have another opinion, ______you don't care about it I suppose.
  • I really like that he always remains optimistic _______ any troubles.
  • _______ high interest among critics the book was never published.
  • _______ the airline has lost our luggage, we are going to continue our honeymoon.
  • Lisa has long brown hair, _______ her sister has fair haircut. 

Задание 4. Поставить предложения в Past Simple или Present Perfect.

  • I  (change) ______  my job three times last year.
  • The weather was hot and dry for many weeks. But two days ago it (to be raining) ______.
  • Tom (break) ______  his leg five days ago. He (be) ______  in hospital since he (break) ______  his leg.
  • Are you going to finish your work before you go to bed? — I (finish) ______  it (already). I (finish) ______  my work two hours ago.
  • When … (you meet) Alice for the first time? – We … (meet) each other in 1997.

Задание 5. Поставить в предложение предлог “like” либо союз “as”.

  • Punks don’t like to visit places where everyone looks the same and thinks the same. They think it is _______ conformity.
  • He meant it is ___ a joke.
  • He introduced her ___ a sister.

Эталоны ответов

Вариант 2

Задание 1

Задание 2

Задание 3

Задание 4

Задание 5

Банды

1) remarkable

determined

mature

although

have changed

like

Решения

2) Mexico

despite

was raining

like

Неслыханно

3) Shakespeare’s play

In spite of

has broken, was, has broken

as

Церковь

In spite of

have already finished

Ужасный

have you met

Альтернативный

Вариант 3.

I think the welfare state is ineffective. First of all, it is a waste of money. Besides, it is not selective! What else? The provision of benefits weakens the family. If there was less provision by the state, families would have to cope and this would make the family stronger. Above all, the provision of benefits deprives individuals of their desire to look after themselves. There is no need to help the unemployed or the homeless. They are to be guilty for their being unemployed and homeless and nobody else. People should be responsible for what they do and have. I personally believe that anyone who is willing to work can find a job. The welfare state should help only those who cannot help themselves. In the welfare state, most benefits are available to everybody who is entitled to them and it’s very good. In the welfare state, nobody is allowed to live in poverty. Everybody is to have proper health care and education regardless of their income. The welfare state helps the disabled, people who are unable to work to earn money on their own.

Задание 1. Выписать и перевести выделенные слова.

Задание 2. Ответить на вопросы к тексту.

1) Whom is the welfare state helped?

2) What reasons can the state make ineffective?

3) How can the family become stronger?

Задание 3. Сделать придаточные предложения с союзом или предлогом! ( (al)though-хотя, while/whereas-в то время как, despite/ in spite of – несмотря на)

  • _____ our school was built only 2 years ago, many good teachers work here.
  • _____ my poor knowledge of math I've entered a technical school.
  • _____they protests of ecologists, many rain forests have been destroyed.
  • I am a professor now, _____I was a very bad student at school.
  • ______ my father is strong and tall, I am short and weak

Задание 4. Поставить предложения в Past Simple или Present Perfect.

  • Carol and I are old friends. I (know) ______   her since I (be) ______   a freshman in high school.
  • Maria (have) ______   a lot of problems since she (come) ______   to this country.
  • I  (go) ______  to Paris in 2003 and 2006.
  • Since we (start) ______   doing this exercise, we (complete) ______  some sentences.
  • I (be) ______   never to Italy.

Задание 5. Поставить в предложение предлог “like” либо союз “as”.

  • Punks don’t like to visit places where everyone looks the same and thinks the same. They think it is _______ conformity.
  • He meant it ___ a joke.
  • He introduced her ___ a sister.

Эталоны ответов

Вариант 3

Задание 1

Задание 2

Задание 3

Задание 4

Задание 5

Социальный

1) homeless, weakens, disabled, the unemployed

although

have known, was

like

Неэффективный

2) Not selective,

individuals system

despite

have had, came

like

Бездомный

3) If there was less provision by the state.

whereas

have gone

as

Бедность

In spite of

have started, completed

Прибыль

was

Инвалид

Вариант 4.

Three years ago Anthony spent a lot of time in hospitals while his grandmother underwent the treatment for cancer. During his visits, he began to notice the effects of hair loss on the cancer patient’s spirits. To cheer them up, Anthony came up with the idea of donating, hats to those going through chemotherapy. He wants to “put a smile on the faces of people facing such difficult times in their lives”.

Through his Heavenly Hats Foundation, Anthony has delivered more than 25,000 hats to more than 125 hospitals and clinics around the country. He gathers the donated toppers from hat companies, business and individuals. “Several of the patients have told me that the hat was a sign of hope. It made them feel better about themselves and it gave them the courage to fight the cancer,” Anthony says. “It is my hope that someday in the future a cure will be found and my hats will no longer be needed,” he says. “However, until that day, I just want to help any way I can.”

Задание 1. Выписать и перевести выделенные слова.

Задание 2. Ответить на вопросы к тексту.

1) What did Anthony make for cancer patients?

2) For what did he go in for donating?

3) What hope has he?

Задание 3. Сделать придаточные предложения с союзом или предлогом! ( (al)though-хотя, while/whereas-в то время как, despite/ in spite of – несмотря на)

  • ______the pain in her arm she completed the job. 
  • We enjoyed our camping ______ it snowed every day.
  • They couldn't rest even _______ they were very tired.
  • They enjoyed their holiday _______ the snow.
  • ______ he was a naughty boy, his sister was very reserved.

Задание 4. Поставить предложения в Past Simple или Present Perfect.

  • I (work) ______ at my uncle’s shop when I was younger.
  • He (have, not) ______ any problems since he (come ) ______ here.
  • She (change) ______  a lot since she left school.
  • Long ago, they (build) ______  most houses out of wood.
  • I  (see) ______ this film and I don’t want to see it again.

Задание 5. Поставить в предложение предлог “like” либо союз “as”.

  • Many punks especially the younger ones ________        many        other        young         people go skateboarding.
  • I feel ___going to the cinema.
  • The writer describe him ___ a capable man

Эталоны ответов

Вариант 4

Задание 1

Задание 2

Задание 3

Задание 4

Задание 5

Рак

Hats

In spite of

have worked

like

Химиотерапия

For a smile

although

have not had, came

like

Улыбка

Cure for cancer

Though

has changed

like

Пациенты

Despite

built

Знак надежды

Whereas

have seen

Мужество

Вариант 5.

When people work, they must pay contributions to the National Insurance fund. Contributions are also made by the employer and the Government. National Insurance benefits (payments) are available (доступны) to the unemployed, the sick and the retired. The disabled are also provided with financial help. Financial help is also available to the widowed. Every child is entitled to a child benefit (or allowance), whatever the parents’ income  may be.

Social Security covers a wide range of payments, mainly to people who do not qualify for National Insurance payments. The main social groups who claim social security benefits are: single parents, the long-term unemployed, and pensioners whose pension is too low. People in full-time work whose earnings are below a certain level can claim benefits, too.

Задание 1. Выписать и перевести выделенные слова.

Задание 2. Ответить на вопросы к тексту.

1) What the main function has the National Insurance fund?

2) Who can get a financial help?

3) What does Social Security?

Задание 3. Сделать придаточные предложения с союзом или предлогом! ( (al)though-хотя, while/whereas-в то время как, despite/ in spite of – несмотря на)

  • I like this car, ______ it looks a bit small.
  • All windows are closed _______ the hot weather.
  • ______ certain problems we can call this year successful.
  • ________ it was already dark, we decided to take a shortcut through cemetery.
  • I like living in the city, _______ my wife prefers the countryside.

Задание 4. Поставить предложения в Past Simple или Present Perfect.

  • My family and I (move) from London to Cardiff last summer, so we (live) in Cardiff for seven months now.
  • We (meet) at primary school, so I (know) her for nine years.
  • Unfortunately, I (not see) her since last summer.
  • I (be) at the school since last September.
  • At first I (not like) it because I (not have) any friends here.
    Задание 5. Поставить в предложение предлог “like” либо союз “as”.
  • Some punks enjoy wearing a lot of black ______ goths        do.
  • It sounds ___ jazz.
  • Your little daughter looks______ a princess in this dress

Эталоны ответов

Вариант 5

Задание 1

Задание 2

Задание 3

Задание 4

Задание 5

Правительство

A financial help

although

moved, have lived

as

Безработные

The sick, the unemployed, the widowed, the disabled, the child.

despite

met, have known

like

Пенсионеры

covers a wide range of payments

in spite of

have not seen

like

Детское пособие

whereas

have been

Пенсионеры

though

didn’t like, had not

Заработок

Вариант 6.

Our kitchen, the one Tom used, was a model of inefficiency. Not that there was a hand pump over the sink or a spit to roast fowls on, but it was almost that bad.

Our house had been built when the stress was on spaciousness, and the original owner had planned the kitchen to accommodate three or four servants. When Tom baked a cake, or baked what he said was a cake, he had to walk about half a mile. The distance from the sink, which was at back-breaking level, to the old-fashioned gas stove was a good twenty feet. The food was kept in a pantry twenty feet from the stove and forty from the sink. And the dishes were in another pantry, about the same distance away but in the opposite direction. The refrigerator was in an alcove by itself. To get to it, you had to walk around a stand holding the bird’s cage; around a table holding Tom’s tools, western story magazines, and back copies of The Newark Star-Eagle.

Задание 1. Выписать и перевести выделенные слова.

Задание 2. Ответить на вопросы к тексту.

1) What was the original owner going to establish in the kitchen?

2) Where was the food kept?

3) Why was Tom going about half a mile when he baked a cake?

Задание 3. Сделать придаточные предложения с союзом или предлогом! ( (al)though-хотя, while/whereas-в то время как, despite/ in spite of – несмотря на)

  • We enjoyed our camping holiday ________ the rain.
  • ______ the pain in his leg he completed the marathon.
  • The holiday was great _______ the hotel wasn’t very nice.
  • We decided to buy the house even _______ we didn’t really have enough money.
  • _____ arranged marriages are quite unusual in West, they are quite common in many Middle Eastern countries.

Задание 4. Поставить предложения в Past Simple или Present Perfect.

  • I … (see) Tom last night. – Oh, really. I … (not meet) him for ages.
  • We … (never hear) this song before. Is it famous in your country? - Yes, it is. It … (be) quite popular here for many years.
  • What … (do) you  last Sunday? – I … (spend) it at home. – Oh, that’s great! I … (not spend) my weekends at home since last year.
  • … (you ever win) a cooking contest? – Yes, I … (win) in 2008.
  • When … (you meet) Alice for the first time? – We … (meet) each other in 1997. – So how long … (you be) best friends? – We … (be) friends for more than 15 years.

Задание 5. Поставить в предложение предлог “like” либо союз “as”.

  • Some punks _______ skinheads        shave        their        hair off.
  • My last holiday was______ a dream to me.
  • What is wrong with you? You are playing______ a beginner.

Эталоны ответов

Вариант 6

Задание 1

Задание 2

Задание 3

Задание 4

Задание 5

Слуги

Tom

Despite

saw, met

like

Дистанция

In a pantry

In spite of

have never heard, has been

like

Плита

A big distance from a stove to a sink

Though

have you done, have spent, have not spent

like

Раковина

Whereas

have you ever won, have won

Ниша

While

have you met, have met, was you, have been

Клетка для птицы



Предварительный просмотр:

Комплект

контрольно-измерительных материалов

учебной дисциплины ОДБ 03. Немецкий язык

программы подготовки специалистов среднего звена (ППССЗ)

по профессии:

08.01.07.Мастер общестроительных работ.

19.01.17. Повар, кондитер.

(по отраслям)

  1. Паспорт комплекта контрольно-оценочных средств по учебной дисциплине

ОДБ 03. Немецкий язык

  1. Общие положения

Контрольно-измерительные материалы (КИМ) предназначены для контроля и оценки образовательных достижений обучающихся, освоивших программу учебной дисциплины ОДБ 03. Немецкий язык.

Комплект КИМ включает контрольные материалы для проведения текущего контроля и промежуточной аттестации в форме письменного экзамена.

Комплект КИМ разработан на основании:

      -  программы подготовки специалистов среднего звена по специальности

  08.01.07.Мастер общестроительных работ. 19.01.17. Повар, кондитер.

(по отраслям)

- программы учебной дисциплины ОДБ 03. Немецкий язык.

  1. Результаты освоения дисциплины, подлежащие проверке.

Результаты обучения (освоенные умения, усвоенные знания)

Формы и методы контроля и оценки результатов обучения

Умения:

говорение

– вести диалог (диалог–расспрос, диалог–обмен мнениями/суждениями, диалог–побуждение к действию, этикетный диалог и их комбинации) в ситуациях официального и неофициального общения в бытовой, социокультурной используя аргументацию, эмоционально-оценочные средства;

Фронтальная        устная

дискуссия,        

диалог,        

монолог,

опрос;

дифференцированный зачет

рассказывать, рассуждать в связи с изученной тематикой, проблематикой прочитанных/прослушанных текстов; описывать события, излагать факты, делать сообщения;

Словесное аудирование;

дискуссия;

интервью;

репортаж;

дифференцированный зачет

– создавать словесный социокультурный портрет своей страны и страны/стран изучаемого языка на основе разнообразной страноведческой и культуроведческой информации;

дискуссия;

интервью;

репортаж;

дифференцированный зачет

аудирование

– понимать относительно полно (общий смысл) высказывания на изучаемом иностранном языке в различных ситуациях общения;

– понимать основное содержание аутентичных аудио- или видеотекстов познавательного характера на темы, предлагаемые в рамках курса, выборочно извлекать из них необходимую информацию;

– оценивать важность/новизну информации, определять свое отношение к ней:

Словесное поисковое        устное

сообщение;

дискуссия;

фронтальная        устная

дискуссия;        

диалог;        

монолог;

дифференцированный зачет

чтение

– читать аутентичные тексты разных стилей (публицистические, художественные), используя основные виды чтения (ознакомительное, изучающее, просмотровое/поисковое) в зависимости от коммуникативной задачи;

Фронтальная        устная

дискуссия;

тестирование;

опрос;

дифференцированный зачет

  1. Структура контрольного задания

1 Вариант

1. Употребите в правильной форме глагол sein

1. Ich … Student.

2. Anna … Lehrerin.

3. Wir .. aus Deutschland.

4. Anton … krank.

5. Das … mein Chef.

2. Употребите в правильной форме глагол haben

1. Er … keine Ahnung!

2. Ihr … Monatsfahrschein.

3. Meine Eltern … Urlaub.

4. Ich … kein Lust zum Laufen.

 5. Sie (они) … keine Zeit mehr.

3. Употребите в правильной форме глагол werden

1. Es … kalt.

2. Ich … Arzt.

3. Du … Lehrer.

4. Die Situation … spannend.

 5. Am Montag … ich im Büro.

4. Употребите глаголы в соответствующей форме настоящего времени

1. Ich … Hausaufgaben. (machen)

2. Wir … nach Ӧsterreich. (fliegen)

3. Du … schnell. (gehen)

4. Ihr … richtig. (schreiben)

5. Thomas … lustig. (lachen)

5. Употребите глаголы в правильной форме настоящего времени

1. Der Junge (helfen) Frau Schneider.

2. Er (tragen) die Tasche.

3. Er ist müde, er (schlafen) wenig.

 4. Das Essen ist lecker, Heinrich (essen) mit Appetit.

5. Der Opa (vergessen) immer alles.

6. Употребите глаголы в правильной форме настоящего времени

1. Gerlinde (aufstehen) sehr früh… .

2. Der Zug aus Berlin (ankommen) mit Verspätung …. .

3. Wann (umziehen) ihr ….. ?

4. Solche Fehler (vorkommen) häufig …. .

5. Ich (aufschreiben) die Kontaktdaten …. .

7. Употребите глаголы в правильной форме настоящего времени

1. Heute (gebrauchen) die Schüler bei der Űbersetzung ein Wörterbuch.

2. Unsere Familie (bewohnen) eine Dreizimmerwohnung.

3. Unsere Geschichtslehrer (erzählen) sehr interessant.

4. Das Geschäft (mißlingen) ihnen leider.

5. Otto ist faul, er (versäumen) die Schule.

8. Напишите цифры прописью

 * 59

 * 862

* 690538

 9. Прочитайте числительное, напишите его цифрой.

 achtundachtzig Millionen zweihundertneunundneunzigtausendfünfhunderteinunddreissig

Эталоны ответов

Вариант 1

1

bin

3

wird

5

hilft

7

gebrauchen

9

28

ist

werde

trägt

bewohnt

299531

sind

wirst

schläft

erzählt

ist

wird

isst

mißlingt

ist

werde

vergisst

versäumt

2

hat

4

mache

6

steht auf

8

neunundfünfzig

habt

fliegen

kommt aus

achthundertzweiundsechszig

haben

gehst

zieht um

habe

schreibt

kommen vor

haben

lächt

schreibe auf

2 вариант

 1. Употребите в правильной форме глагол sein

1. Ihr … aus Italien.

2. Otto und Johannes … Lehrer von Beruf.

3. Ich … zu Hause.

 4. Du … müde.

5. Wir … in Berlin.

2. Употребите в правильной форме глагол haben

1. Wir … kein Problem.

 2. Ihr … heute Post.

 3. Die Kinder … Ferien.

 4. Sie … Besuch, Herr Hessler!

 5. Silke … Geschwister.

3. Употребите в правильной форме глагол werden

1. Ihr … Studenten.

2. Annick und Lena … Studentinnen.

3. Der Test … schwierig.

4. Der Sommer … sehr heiß.

5. Das Wetter … warm.

4. Употребите глаголы в соответствующей форме настоящего времени

1. Die Kinder … schön. (malen)

2. Der Sportler … tief. (tauchen)

3. Die Oma … Hilfe. (brauchen)

4. Die Eltern … ein Auto. (kaufen)

5. Ich glaube, du … gut. (lernen)

5. Употребите глаголы в правильной форме настоящего времени

1. Der Sportler (laufen) sehr schnell.

2. (Fahren) ihr nach Leipzig?

3. Er (helfen) Stefanie.

 4. (Schlafen) du noch?

5. Das Kind (werfen) den Ball.

 6. Употребите глаголы в правильной форме настоящего времени

1. Das Wort ist unbekannt, ich (nachschauen) im Wörterbuch … .

 2. Der Lehrer kommt, der Unterricht (anfangen) …. .

 3. Wir (einkaufen) am Wochenende immer viel …. .

 4. Wir (einpacken) die Sachen in den Koffer …. .

5. Mein Freund (aufstehen) am Sonntag zeitig …. .

7. Употребите глаголы в правильной форме настоящего времени

1. Er (entgehen) zum Glück der Gefahr.

 2. Siegfried (bekommen) eine Zwei.

 3. Ich (verstehen) in Mathematik nicht.

 4. Katharina (erfahren) aus diesem Buch viel Interessantes.

5. Ich (bemerken) auf der Straße Hans.

8. Напишите цифры прописью

* 79

* 698

* 907428

9. Прочитайте числительное, напишите его цифрой.

siebenundsiebzig Millionen sechshundertfünfunddreissigtausendvierhundertzweiunddreissig

Эталоны ответов

Вариант 2

1

seid

3

werdet

5

läufst

7

entgeht

9

77

sind

werden

fahrt

bekommt

635432

bin

wird

hilft

verstehe

bist

wird

schläfst

erfährt

sind

wird

wirft

bemerke

2

haben

4

malen

6

schaue an

8

neunundsiebzig

habt

taucht

fängt an

sechshundertachtundneunzig

haben

braucht

kaufen ein

haben

kaufen

packen ein

hat

lernst

3 вариант

1. Употребите в правильной форме глагол sein

1. Das … gut.

2. Ihr … so glücklich!

 3. Ich … hier fremd.

4. Frau Ahrens … nicht da.

 5. Familie Schuster … im Urlaub.

 2. Употребите в правильной форме глагол haben

1. Ihr … Zeit.

2. Andreas und Anke … Urlaub.

3. Ich … ein neues Auto.

4. Du … viel zu tun.

 5. Andrea … zwei Kinder.

 3. Употребите в правильной форме глагол werden

1. Es … kalt.

 2. Er … arbeitslos.

 3. Dieser Politiker … populär.

4. Der junge Sportler … bald sehr erfolgreich.

5. Die Situation … gefährlich.

 4. Употребите глаголы в соответствующей форме настоящего времени

1. Ihr … , Deutsch zu lernen. (beginnen)

2. Wir meinen, Matthias … viel. (rauchen)

3. Du … spät. (kommen)

4. Sie … wichtige Dinge, Herr Georgi. (sagen)

 5. Angela … Fremdsprache. (studieren)

5. Употребите глаголы в правильной форме настоящего времени

 1. Die Frau (waschen) die Wäsche.

2. Die Pflanze (wachsen) sehr schnell.

 3. Er (lesen) Zeitungen gern.

 4. Die Mutter (geben) Lars Zeitungen.

 5. Meine Freundin (sprechen) gut Englisch.

 6. Употребите глаголы в правильной форме настоящего времени

1. Ich (einladen) meine Freunde …. .

2. Anette (ausschalten) das Radio …. .

3. Ich (einziehen) in eine neue Wohnung …. .

4. Die Oma (hinaufgehen) die Treppe …. .

5. Das Kind (herumspringen) im Garten …. .

7. Употребите глаголы в правильной форме настоящего времени

1.Gerhard (bekommen) oft Post von ihrer Freundin aus Moskau.

2.Jeder Schüler (erfahren) in der Deutschstunde viel Interessantes.

3.Wir (gebrauchen) bei der Űbersetzung deutsch-russische Wörterbücher.

4.Emma (zerschlagen) zufällig einen Teller.

 5.Der Lehrer (betreten) das Klassenzimmer.

8. Напишите цифры прописью

* 57

* 847

* 362749

9. Прочитайте числительное, напишите его цифрой.

 fünfunddreissig Millionen achthundertachunddreissigtausendsiebenhundertneunundfünfzig

Эталоны ответов

Вариант 3

1

ist

3

wird

5

wäscht

7

bekommt

9

35

seid

wird

wächst

erfährt

838759

bin

wird

liest

gebrauchen

ist

wird

gibt

zerschlägt

ist

wird

spricht

betretet

2

habt

4

beginnt

6

lade ein

8

siebenundfünftig

haben

raucht

schaltet aus

achthundertsiebenundvierzig

habe

kommst

ziehe ein

hast

sagen

geht hinauf

hat

studiert

spring herum

4 вариант

1. Употребите в правильной форме глагол sein

1. Das Kind … wach.

2. Ich … Arzt.

 3. Ihr … zu Hause.

4. Der Drucker … kaputt.

5. Tony und Toby … Zwillinge.

 2. Употребите в правильной форме глагол haben

1. Ich … Kopfschmerzen.

2. Er … Hunger.

3. Wir … Deutschunterricht.

 4. Die Eltern … ein Kind.

 5. Du … Zeit.

3. Употребите в правильной форме глагол werden

1. Die Eltern … alter.

 2. Das Kind … größer.

 3. Gisela … bald Mutter.

 4. Die Reise … sehr schön.

 5. Meine Freundin … Krankenschwester.

4. Употребите глаголы в соответствующей форме настоящего времени

1. Wir … Englisch und Deutsch. (lernen)

 2. Andreas … Saft. (trinken)

3. Das Kind … Fragen. (stellen)

4. Lars … eine Schwimmhalle. (besuchen)

5. Kristian und Jan … Sport. (treiben)

5. Употребите глаголы в правильной форме настоящего времени

1. Jürgen (vergessen) die Wörter.

2. Der Lehrer (helfen) Jürgen.

3. Er fragt: „(Sehen) du Fehler?“

4. Er (nehmen) die Bücher.

5. Eine Hand (waschen) die andere.

6. Употребите глаголы в правильной форме настоящего времени

1. Ich (abschreiben) die Űbung …. .

2. Ramona (zuhören) aufmerksam.

3. Der Besucher (ausfüllen) das Formular …. .

4. Der Fahrer (abstellen) das Auto ….. .

5. Carola (durchsetzen) immer ihre Meinung … .

7. Употребите глаголы в правильной форме настоящего времени

1. Wir (betreten) den Zuschauerraum.

2. Er (verlieren) nur Zeit.

3. Mein Opa (bekommen) viele Glückwünsche.

4. Der Arzt (verschreiben) eine Arznei.

5. Ich (begegnen) mein Freund Olaf.

 8. Напишите цифры прописью

* 24

* 537

* 975753

 9. Прочитайте числительное, напишите его цифрой.

dreihundertein Millionen dreihundertachtundsechzigtausendsiebenhundertdreiundachtzig

Эталоны ответов

Вариант 4

1

ist

3

werden

5

vergisst

7

betreten

9

301

bin

wird

hilft

verliert

368773

seid

wird

siehst

bekommt

ist

wird

nimmt

verschreibt

sind

wird

wäscht

begegne

2

habe

4

lernen

6

schreibe ab

8

vierundzwanzig

hat

trinkt

hört zu

Fünfhundertsiebenunddreissig

haben

stellt

füllt aus

haben

besucht

stellt ab

hast

treiben

setzt durch



Предварительный просмотр:

Комплект

контрольно-измерительных материалов

учебной дисциплины ОДБ 03. Немецкий язык

программы подготовки специалистов среднего звена (ППССЗ)

по специальности

43.01.02.Парикмахер.

38.01.02.Продавец, контроллер-кассир.

(по отраслям)

  1. Паспорт комплекта контрольно-оценочных средств по учебной дисциплине

ОДБ 03. Немецкий язык

  1. Общие положения

Контрольно-измерительные материалы (КИМ) предназначены для контроля и оценки образовательных достижений обучающихся, освоивших программу учебной дисциплины ОДБ 03. Немецкий язык.

Комплект КИМ включает контрольные материалы для проведения текущего контроля и промежуточной аттестации в форме письменного экзамена.

Комплект КИМ разработан на основании:

      -  программы подготовки специалистов среднего звена по специальности 43.01.02.Парикмахер, 38.01.02.Продавец, контроллер-кассир.

(по отраслям)

- программы учебной дисциплины ОДБ 03. Немецкий язык.

  1. Результаты освоения дисциплины, подлежащие проверке.

Результаты обучения (освоенные умения, усвоенные знания)

Формы и методы контроля и оценки результатов обучения

Умения:

говорение

– вести диалог (диалог–расспрос, диалог–обмен мнениями/суждениями, диалог–побуждение к действию, этикетный диалог и их комбинации) в ситуациях официального и неофициального общения в бытовой, социокультурной используя аргументацию, эмоционально-оценочные средства;

Фронтальная        устная

дискуссия,        

диалог,        

монолог,

опрос;

дифференцированный зачет

рассказывать, рассуждать в связи с изученной тематикой, проблематикой прочитанных/прослушанных текстов; описывать события, излагать факты, делать сообщения;

Словесное аудирование;

дискуссия;

интервью;

репортаж;

дифференцированный зачет

– создавать словесный социокультурный портрет своей страны и страны/стран изучаемого языка на основе разнообразной страноведческой и культуроведческой информации;

дискуссия;

интервью;

репортаж;

дифференцированный зачет

аудирование

– понимать относительно полно (общий смысл) высказывания на изучаемом иностранном языке в различных ситуациях общения;

– понимать основное содержание аутентичных аудио- или видеотекстов познавательного характера на темы, предлагаемые в рамках курса, выборочно извлекать из них необходимую информацию;

– оценивать важность/новизну информации, определять свое отношение к ней:

Словесное поисковое        устное

сообщение;

дискуссия;

фронтальная        устная

дискуссия;        

диалог;        

монолог;

дифференцированный зачет

чтение

– читать аутентичные тексты разных стилей (публицистические, художественные), используя основные виды чтения (ознакомительное, изучающее, просмотровое/поисковое) в зависимости от коммуникативной задачи;

Фронтальная        устная

дискуссия;

тестирование;

опрос;

дифференцированный зачет

  1. Структура контрольного задания

Вариант 1

Задание 1. Поставьте вместо точек соответствующий модальный глагол в Präsens:

  1. Mein Freund .,, an der Akadernie studieren.
  2. Meine Mutter.., kein Fleisch.
  3. Linda ist krank. Sie ... ohne Mantel auf die Straβe gehen nicht.
  4. Ich ... mit dem Pesonalcomputer umgehen.
  5. Mein Bruder fühlt sich schlecht, er ... zum Artz gehen.
  6. ... ich diesen Satz noch einmal lesen?

  a) soll; b) muss; c) darf; d) kann; e) will; f) mag.

Задание 2. Согласуйте сказуемое с подлежащим, поставьте глаголы в Imperfekt:

1.Georg, woll… du spazierengehen?

2.Ihr soll... gut antworten.

  1. Unsere Tante Anna konn... schon als Kind deutsch sprechen.
  2. Du warst krank, du konn... in die Schule nicht gehen.
  3. Die Eltern woll... mit den Kindern ins Kino gehen.
  4. Ich muss... nicht aufstehen und das Haus verlassen.

   a) -te; b) -test; c) -ten; d) -tet. 

Задание З. Выберите необходимое отрицание:

  1. Der Text ist... schwer.
  2. Ich lerne heute... Vokabeln.
  3. Dieses Buch ist... interessant.
  4. Der Student hat... Wörterbuch.
  5. Mein Freund Peter hat... Schwester.

  a) nicht; b) kein; c) keine.

Задание 4. Поставьте глагол haben в Präsens:

1. Du ______ einen Bruder. 2. Er _____ eine  Schwester. 3. Sie ____ eine Tante. 4. Wir _____Eltern. 5. Ich ______ keinen Vater. 6. _____ er Geschwister? 7. _______ sie einen Onkel? 8. ________ ihr ein Wörterbuch?

Задание 5. Переведите на немецкий язык следующие предложения:

1. Я живу в Москве. 2. У меня большая семья. 3. Она состоит из 6 человек. 4. Моя семья живет на улице Королева. 5. У меня есть брат. 6. Он работает на заводе. 7. Моя сестра учится в колледже. 8. Она увлекается музыкой. 9. Домашнее хозяйство ведет бабушка. 10. Моя семья очень дружная.

Задание 6. Выберите необходимый артикль:

  1. Da kommt... Junge. Der Junge ist aus unserem Haus.
  2. Da steht... Frau. Die Frau ist 23 Jahre alt.
  3. Ich brauche ... Worterbuch.
  4. Das ist... Zeitung. Die Zeitung ist interessant.
  5. Unsere Fachschule ist... Neubau.

7. Согласуйте сказуемое с подлежащим. Поставьте правильные личные окончания в глаголах:

  1. Ich schreib... eine Übung.
  2. Wir übersetz... den Text.
  3. Am Abend mal... das Madchen ein Bild.
  4. Peter, du lern... nicht besonders gut!
  5. Unsere Familie wohn,.. in Rostow.
  6. Kinder, mach... keine Fehler!

Эталоны ответов

Вариант 1

1

will

3

nicht

6

ein

mag

keine

eine

soll

nicht

ein

kann

kein

eine

muss

keine

ein

darf

2

wolltest

4

hast

7

e

solltet

hat

en

konnten

hat

t

wollten

haben

st

musste

t

en

Вариант 2

Задание 1. Определите порядок слов (прямой или обратный в данных предложениях):

1.Der Unterricht beginnt urn 8-30 Uhr.

2.Jetzt bin ich Student.

3.Viele Studenten arbeiten im Laboratorium.

4.Wahrend der Stunde übersetzen die Studenten neue Texte.

5.Meine Familie besteht aus 4 Personen.

6.Ich unterhalte mich mit meinen Freunden.

а) прямой; b) обратный.

Задание 2. Выберте необходимый артикль:

1.Da kommt... Junge. Der Junge ist aus unserem Haus.

2.Da steht... Frau. Die Frau ist 23 Jahre alt.

3.Ich brauche ... Worterbuch.

4.Das ist... Zeitung. Die Zeitung ist interessant.

5.Unsere Fachschule ist... Neubau.

a) eine; b) ein.

Задание З. Согласуйте сказуемое с подлежащим. Поставьте правильные личные окончания в глаголах:

1.Ich schreib... eine Übung.

2.Wir übersetz... den Text.

3.Am Abend mal... das Madchen ein Bild.

4.Peter, du lern... nicht besonders gut!

5.Unsere Familie wohn... in Rostow.

6.Kinder, mach... keine Fehler!

a) -en; b) -st; c) -t; d) -e.

Задание 4. Раскройте скобки и поставьте глаголы в Imperfekt, предложения переведите:

1. Der Sommer (sein) zu Ende und die Vogel (fliegen) nach dem Süden. 2. Ich (verbringen) diese Sommerferien auf dem Lande. 3. Kurt (laufen) vorbei und (sehen) mich nicht. 4. Er (gehen) zur Post und (werfen) den Brief in den Briefkasten. 5. Was (trinken) du heute zum Frühstuck? 6. Gestern (anrufen) uns unsere Verwandten aus Moskau. 7. Alle Kinder (treiben) Sport. 8. Mein Freund (übersetzen) die Texte immer gut.

Задание 5. Переведите следующие предложения на немецкий язык:

1. В детстве он жил в Петербурге. 2. Он написал письмо своим родителям. 3. Ребенок быстро бежал домой. 4. Отец пришел домой поздно. 5. Профессор говорил с нами по-немецки. 6. На почте Лена купила своей подруге открытку. 7. Мы долго искали это слово в словаре, 8. Летом мой отец и я строили домик в деревне. 9. Дедушка подарил внуку велосипед. 10. Вчера мне позвонил мой друг.

Задание 6. Выберите необходимый артикль:

  1. Die Frau hält ihren Hund an….. Halsband fest.
  2. Seid ihr auch  zu…. Party eingeladen?
  3. Ich habe heute einen Termin bei….  Friseur.
  4. Wollen wir in …. Kino gehen?
  5. Ute ist gestern  von….. Pferd gefallen.

Задание 7. Согласуйте сказуемое с подлежащим. Поставьте правильные личные окончания в глаголах:

1. Sie (она) sitz… da.

2. Der Tisch steh… da.

3. Er wart… unten.

4. Wir studier… gern.

5. Ihr steh… zusammen.

Эталоны ответов

Вариант 2

1

прямой

3

e

6

den

обратный

en

der

прямой

t

dem

обратный

st

das

прямой

t

dem

en

прямой

2

ein

4

ist,fliegen

7

t

eine

verbringe

läuft

t

ein

sieht

et

eine

geht, wirft

en

ein

trinkst

t

rufen an

treiben

setzt über

Вариант 3

Задание 1. Выберите из нижеследующих глаголов форму Partizip 2:

1) gehen, 2) gegangen, 3) machte, 4) gemacht, 5) gelesen, 6) las, 7) gehalten, 8) halten, 9) sprechen, 10) geworden.

Задание 2. Выберите предложения, в которых сказуемое стоит в Perfekt:

  1. Gestern begegnete ich meinem Freund.
  2. Die Studenten haben über die Entwicklung der Wissenschaft gesprochen.
  3. An unserer Fakultät studiert man viele Fächer.
  4. Meine Eltern sind nach Moskau gefahren,
  5. Ich habe das Buch mit Interesse gelesen.

6.Er bereitete sich auf den Unterricht gut vor.        

Задание З. Выберите необходимый вспомогательный глагол в соответствующей форме Plusquatnperfekt:

  1. Wie lange ... du gestern im Institut geblieben?
  2. Ich ... gegessen und ging spazieren.
  3. Wir ... unsere Partnerschaft besprochen und unsere Gaste fuhren ins Hotel.
  4. Die Freunde ... die Hausaufgaben gemacht und gingen ins Kino.
  5. Der Zug... in Berlin angekommen.
  6. Die Reisenden ,.. den Fluss entlang gefahren.

a) war; b) hatte; c) warst; d) waren; e) hatten;

Задание 4. Поставьте вместо точек данный в скобках глагол в соответствующем лице и числе в Präsens. Предложения переведите.

Die meisten Fachschulen … zu den staatlichen Einrichtungen (gehören). 2. Die Freude nach der Prüfung … viele Studenten (umfassen). 3. Die Studenten … ihre Projekte (anfertigen). 4. Der beste Student …das Stipendium (erhalten). 5. Er… seine Arbeit (fortsetzen). 6. Die Lehrerin … die Kontrollarbeit (durchführen). 7. Wir … an der Konferenz (teilnehmen). 8. Die Lehrerin … die Aufgabe (erklären).

Задание 5. Переведите следующие предложения на немецкий язык:

  1. Он едет в Москву. 2. Этот студент говорит по-немецки. 3. Он очень хорошо читает и переводит. 4. Она быстро бегает. 5. Мой отец читает газету. 6. Моя мама работает в больнице. 7. Ребенок крепко спит (fest). 8. Что ты тут видишь интересного? 9. Сын помогает матери. 10. Моя бабушка плохо видит. 11. Вечером я делаю домашнее задание.

Задание 6. Выберите необходимый артикль:

1. Vor kurzem haben wir … neue Kneipe entdeckt.

2. Die Kollegen haben für Peter … Schiffsfahrt organisiert.

3. In der Mitte des Gästezimmers stand … schönes weisses Klavier.

4. … Häuser haben … Fenster und … Türen.

5. … Deutscher hat mehr Möglichkeiten, … Arbeit in der europäischen Gemeinschaft zu finden, als … Russe.

Задание 7. Согласуйте сказуемое с подлежащим. Поставьте правильные личные окончания в глаголах:

1. Du tanz… gut.

2. Ihr steh… zusammen.

3. Sie tanz… gut.

4. Ich sitz… nah.

5. Sie (они) frag… gern.

Эталоны ответов

Вариант 3

1

gegangen

3

warst

6

die

gemacht

hatte

den

gelesen

hatten

ein

gehalten

hatten

die,__,__

geworden

war

__,die,__

waren

2

2

4

gehören

7

t

5

fässt um

t

fertigen an

en

erhält

e

setzt fort

en

Вариант 4

Задание 1. Выберите из нижеследующих словосочетаний прилагательные в превосходной степени:

1) der beste Sportler; 2) der tiefste See; 3) eine schwere Tasche; 4) ein interessanterer Film; 5) der breiteste Fluss; 6) eine wichtige Aufgabe.

Задание 2. Определите в данных предложениях степени сравнения прилагательных и наречий:

  1. Der Baikal-See ist der tiefste See der Welt.
  2. Der Frühling kommt und es wird warmer.
  3. Monika ist nicht alt und Inna ist jünger als sie.
  4. In der Stadt Weimer lebte Goethe den groβten Teil seines Lebens.
  5. Gestern hörte ich eine interessante Geschichte.

а) положительная; b) сравнительная; c) превосходная.

Задание 3. Выберите правильный предлог:

  1. Er geht... die Bibiiothek.
  2. Ich hänge das Bild ... die Wand.
    3.... den Schulgebäuden liegt ein Park.
  1. Wann fährst du ... Deutschland?
  2. Heute gehe ich ... dem Freund.
  3. Wir waschen uns ... kaltem Wasser.
  4. Dieses Geschenk ist... meinen Bruder.
  5. Wir gehen ... Straβe.

a) für; b) nach; c) zu; d) in; e) neben; f) durch; g) an; h) mit;

Задание 4. Поставьте пропущенные глаголы в нужную форму:

  1. In den letzten Jahren (wurden) Moskau zur Handelsmetropole Russlands. 2. Die Moskauer Lomonossow-Universität (sein) die älteste und die gröβte Universität des Landes. 3. In Moskau (herrschen) reges kulturelles Leben. 4. Das Gebäude des Kongresspalastes (sein) im modernen Stil (erreichten). 5. Mit jedem Jahr (werden) Moskau schöner und gröβer. 6. Der Kreml (sein) ein bedeutendes Denkmal der russischen Baukunst und der Weltarchitektur. 7. Der Kreml (nennen) man oft Moskaus Herz. 8. Für die ganze Welt (bilden) Russland, Moskau und der Kreml eine Einheit.

Задание 5. Переведите следующие предложения на немецкий язык:

  1. Москва – важнейший экономический центр страны. 2. Всемирно известный музей Москвы – это Третьяковская галерея. 3. Для многих туристов точкой притяжения является Останкинская башня. 4. Сегодня Кремль – это музей и важный политический центр страны. 5. Красная площадь – главная площадь Москвы. 6. Всемирно известным является также Московское метро. 7. Арбат является самой прекрасной улицей Москвы. 8. Также в Москве есть много театров. 9. А в вашем городе много достопримечательностей? 10. Назови их скорее.

Задание 6. Выберите необходимый артикль:

1. In Italien haben wir … Werk besucht, wo … Töpfe und … Pfannen hergestellt werden.

2. … Region Nordwest schliesst … 11 Subjekte … Russischen Föderation ein.

3.  Für Montag haben wir … Kinobesuch geplant und heute gehen wir in … Mariinski Theater.

4. Mein Sohn möchte … Rennfahrer werden.

5.Obwohl man … Wale in der Umgangssprache oft … Walfische nennt, gehören sie nicht zu … Fischen.

Задание 7. Согласуйте сказуемое с подлежащим. Поставьте правильные личные окончания в глаголах:

1.Der Briefträger bring… die Post. 

2.Er mal….  Bilder. 

3.Wir schreib….  Bücher. 

4.Ich koch….  das Essen. 

5.Der Arzt untersuch…  Patienten. 

Эталоны ответов

Вариант 4

1

beste

3

d)in

6

den,__,__

tiefste

g)an

die,__,der

breiteste

g)an

den

den, das

b)nach

die,die,den

c)zu

h)mit

a)fur

f)durch

2

c)превосходная

4

wurde

7

bringt

b)сравнительная

ist

malt

b)сравнительная

herscht

schreiben

c)превосходная

sind erreicht

koche

a)положительная

wird

untersucht

ist

nennt

bilden


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Контрольно-измерительные материалы к дифференцированному зачёту по учебной дисциплине "Немецкий язык".1 курс НПО.

Комплект оценочных средств для проведения промежуточной и итоговой аттестаций по учебной дисциплине "Немецкий язык" разработан в соответствии с требованиями федерального государственного образовательн...

Комплект контрольно-измерительных материалов для промежуточной аттестации учебной дисциплины «Иностранный язык (английский)» специальность № 54.02.01 «Дизайн (по отраслям)»

Контрольно-измерительные  материалы (КИМ) предназначены для контроля и оценки образовательных достижений обучающихся, освоивших программу учебной дисциплины «Иностранный язык (английский)&r...

Контрольно измерительные материалы ОП.06 Иностранный язык (деловой)

КИМ ОП.06 Иностранный язык (деловой) 43.01.01. Официант, бармен...

Контрольно измерительные материалы ОГСЭ.03.Английский язык и Немецкий язык

КИМ ОГСЭ.03.Английский язык 43.02.02.Парикмахерское искусство...

Контрольно-измерительные материалы по дисциплине Иностранный язык (английский), 2-4 курсы

Представлены материалы для проведения срезового тестирования по дисциплине Иностранный язык (английский), 2-4 курсы, спецальности: Сестринское дело и Лабораторная диагностика. Каждая работа представле...

КОМПЛЕКТ КОНТРОЛЬНО-ИЗМЕРИТЕЛЬНЫХ МАТЕРИАЛОВ ПО УЧЕБНОЙ ДИСЦИПЛИНЕ ОУДб.04 ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК программы подготовки специалистов

комплект контрольно-измерительных   материалов по учебной дисциплинеОУДб.04 ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК        программы подготовки специалистов среднего звена (...

Комплект контрольно-измерительных материалов по учебной дисциплине ОГСЭ.03 Иностранный язык по специальности СПО 21.02.01 Разработка и эксплуатация нефтяных и газовых месторождений

Комплект контрольно-измерительных материалов предназначен для проверки результатов освоения учебной дисциплины (далее - УД) ОГСЭ.03 Иностранный язык программы подготовки специалистов среднего звена (П...