Методическая разработка по английскому языку "Гостиницы Санкт-Петербурга. Мини-гостиницы"

Методическая разработка по английскому языку "Мини-гостиницы", включающая презентацию. 

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл Urok_s_prezentaciey_Mini-Gostinicy.rar1.76 МБ

Предварительный просмотр:

 Открытый урок

«Гостиницы Санкт-Петербурга. Особенности мини-гостиниц»,

 представленный на конкурс педагогических достижений в Колледже туризма и гостиничного сервиса,

состоявшийся в ноябре 2007г.

Урок проводился в группе 117.

Специальность «Организация обслуживания в гостиничном и ресторанном сервисе».

Урок комбинированный, состоящий из этапа закрепления материала и  презентации учащимися результатов внеклассной исследовательской работы с элементами дискуссии.

Подготовка урока основана на концепции проблемного обучения и имеет в своей основе подоплеку развития, а не усвоения знаний, вместе с тем, в ней заложена идея большей прочности знаний при их самостоятельном достижении учащимся.

Проблемное обучение может быть близко и к развивающему обучению, если его задачей ставится развитие интеллекта учеников - за счет увеличения самостоятельности учащихся при разрешении проблемных ситуаций формируется активная познавательная деятельность, достигается свобода и органичность применения способов умственных действий.

ЦЕЛЬ: Формирование иноязычной коммуникативной, ценностно-смысловой, учебно-познавательной и информационной компетенций средствами английского языка через использование современных технологий и  средств обучения.

ЗАДАЧИ УРОКА:  

Образовательный аспект:  

Используя современные технологии «Проблемный метод обучения иностранным языкам»,  «Обучение в сотрудничестве», «Кейс-метод»  и «Групповые технологии» помочь учащимся в формировании умения взаимодействовать с  окружающими и удаленными людьми и событиями, сформировать навыки работы в группе;  помочь формированию мировоззрения, связанного с ценностными ориентирами учащегося, его способностью видеть и понимать окружающий мир, ориентироваться в нем, осознавать свою роль и предназначение, уметь выбирать целевые и смысловые установки для своих действий и поступков, принимать решения; помочь им в  самоопределении  в ситуациях учебной и профессиональной деятельности; овладеть креативными навыками продуктивной деятельности: добыванием знаний непосредственно из реальности, владением приемами действий в нестандартных ситуациях.

Учащиеся были разбиты на три группы по 3, 4 человека, всего 12 человек,  и должны были провести анализ деятельности трех мини-гостиниц и выяснить причину популярности такого рода гостиниц в Санкт – Петербурге.

Гостиницами – объектами послужили “Alexander House Hotel” на Крюковом канале, гостиница «Marshal» и мини-мотель в Гатчине. В гостинице «Alexander House» работает наша выпускница, которая помогла организовать экскурсию на английском языке по гостинице. В задачу первой группы входило сделать видео-клип об этой гостинице.

Вторая группа работала с администрацией гостиницы «Marshal» и третья, с хозяйкой мотеля. К уроку были подготовлены короткие видеоклипы на английском и русском языках и монологи, рассказывающие о местоположении, внутреннем интерьере, услугах и причинах популярности данных гостиниц.

Развивающий аспект: развитие языковых, интеллектуальных и познавательных способностей, ценностных ориентаций, готовность к коммуникации; отработка речевых умений в области чтения, аудирования, диалогической и монологической речи, грамматического и лексического материала.                                                                                                                                            Воспитательный аспект: формирование уважительного отношения людям, согласно правилам этикета принятого в профессиональной деятельности, развитие инициативности учащихся.                                                                                                                                                               Виды речевой деятельности: монологическая подготовленная речь, монологическая неподготовленная речь, диалогическая подготовленная речь, аудирование, чтение с извлечением информации.

 Формы организации деятельности учащихся: внеклассная под руководством учителя,                                                                              

фронтальная, индивидуальная  и парная работа, работа в команде,:

Техническое обеспечение урока: компьютер, экран

Ход урока

(слайд 1) – Вступительная речь

I  Организационный момент. Вступительное слово.

Teacher: Good morning. Sit down. Today we are going to speak about peculiarities of mini-hotels, the number of which have been increased up to 320 beginning from 2002. What is the reason of their popularity? Why are they popping up like mushrooms after the rain? What is their definition?

We’ll try today to answer this question and give the definition to this phenomenon. We have made three video, met the director of Marshal hotel, the hostess of the motel in Gatchina and the film about Alexander House hotel where our college leaver works.

II At first we have to revise the vocabulary on the topics “Types of the rooms”, “The room equipment”, “Hotel location”, “Room service”:

Раздаточный материал с одновременным показом его на слайдах.

Форма работы - Фронтальный опрос

Форма опроса: Учитель – ученик

(слайд 2) -  упражнение

1.        Match the words together to get a word combination : 

  1. Shower                        a        bed
  2. Bedside                        b        towel
  3. Remote                        c        the booking
  4. Pillow                        d        bathroom
  5. Single                        e        case
  6. Modern                        f        building
  7. Private                        g        room
  8. Mini                        h        bar
  9. Confirm                        I        control
  10. Tea                        j        lamp        
  11. Double                        k        curtain

(слайд 3) - упражнение

2.        Odd one out:

a. provide                        b. supply                c. give                        d. take

a. luxury                        b. wealthy                c. poor                        d. rich

a. guest                        b. friends                c. customers                d. clients

a. accommodation                b. partition                c. flat                        d. room

a. facilities                        b. amenities                c. places                d. services

a. on a small scale                b. a lot                        c. little                        d. not many

a. furniture                        b. wardrobe                c. attic                        d. sink

a. offer                                b. suggest                c. propose                d. forbid

a. coin                                b. rate                        c. charge                d. price

a. single                        b. staff                        c. double                d. twin

(слайд 4) - упражнение

3.        Do you know words for the following types of room? Match these definitions with the words underneath:

  1. A room occupied by one person.
  2. A room with one large bed for two people.
  3. A room with two single beds for two people.
  4. A room with three single beds, or a double bed and a single bed, suitable for occupation by three people.
  5. A set of two or more rooms including a bedroom and a sitting room.
  6. A large room with a partition to separate the bedroom area from the sitting room area.
  7. A well=furnished and luxurious suite at the top of the building.
  8. A room with four or more beds, particularly suitable for a family with children.
  9. A room not used as a bedroom, where guests may read, watch television, etc.
  10. Two or more rooms with a door to allow access from one room to another.

  1. SUITE                                        6. CONNECTING or ADJOINING ROOMS
  2. FAMILY ROOM                        7. DOUBLE ROOM
  3. RWIN ROOM                        8. TRIPLE ROOM
  4. SINGLE ROOM                        9. JUNIOR SUITE
  5. PENTHOUSE                                10. LOUNGE or SITTING ROOM

     (слайд 5) упражнение

4.        Match two halves together and make up the sentences, describing the location of any kind:

1        central                                a        enviable location not far from

2        situated                        b        location

3        was                                c        built for

4        was brought                        d        as close as

5        let you enjoy                        e        unforgettable

6        makes your every visit        f        the beautiful views

(слайд 6) – упражнение

5.        Complete these sentences spoken by a hotel manager answering enquiries about rooms.

(a) All rooms have c . . tr . l   h . . t . ng.

(b) They all have a w . sh  b . . in and a t . . l . t.

(c) Our single rooms are very c . mf . rt . b .   and the rates are very r . ason . b . .

(d) Or for real ec . n . my, let’s suppose you have a sales conference. You could d . ble up your sales staff and put them into t . n rooms.

(e) For something more l . x . r . uos, we can offer our Delphos Suite.

(f) It has its own private t . rr . e, where guests can sit outside and enjoy the view over the lake.

(g) I can recommend our Bella Vista Penthouse. From the b . lc . y there’s a magnificent view over the whole countryside.

(слайд 7) – упражнение

IV                Now we have to revise the vocabulary on the topics  “Types of the hotels”, “Hotel Categories”:

  1. Give the definition to Resort hotel. What kind of guest is it for? What types of facilities does it have?
  1. Give the definition to commercial class hotel. …
  2.  … luxury …
  3.  … airport hotel …
  4. … commercial …
  5. … motel …
  6. … country house …
  7. … guest house …
  8. … mini hotel …
  9. … congress hotel …

  (слайд 8)

  1. Country  house hotel is situated in pleasant scenery, and provides comfortable but informal accommodation for people who want to relax in a quiet place.
  2. Motel is built specially to provide a service to motorists.
  3. Luxury hotel provided every facility a wealthy guest may need.
  4. Resort hotel is situated in a place where tourists like to stay, often near the sea. Guests may stay for a week or two, and usually book in advance.
  5.  Airport hotel provides accommodation for people going to and coming from other countries, usually staying for one night.
  6. Commercial hotel provides accommodation for traveling businessmen, staying only one or two nights (= business class hotel)
  7. Guest house provides low-priced accommodation, usually on a small scale, for holiday visitors or for long-stay guests.
  8. Congress hotel provides facilities for large meetings and conferences, with a lecture theatre and exhibition facilities

(слайд 9)

And what is mini-hotel? At the end of the lesson we have to give the definition for it.

Developing the topic:

Answer the questions:

  1. How else can we classify the hotels?
  1. How many hotel categories do you know?
  2. What are the differences between them?

Answers:

  1. We can classify by giving them stars.
  2. There are five categories of them.
  3. …………………………………..

(слайд 10)

V        Now work in pairs and accommodate:

  1. A student
  2. An old lady
  3. A businessman
  4. A family with children
  5. A person, who want to relax near the sea
  6. A family without children

VI        Now let’s see video films you’ve done about mini-hotels and remember that we have to find out what a mini-hotel is.

While seeing the films think over the questions you can ask about their location, types of the rooms, facilities, staff, peculiarities of these types of the hotels.

VII         Now I want to divide you into three teams. Ask each other questions.

For example: Where is “Alexander House “ hotel situated?

                    How many rooms does it have?

                  What can you say about its inner decor?

                What is so special about its rooms? …. And so on

                What topics for conversation are forbidden?

                What are the prices?

                What are in common that all mini-hotels have?

                What do mini-hotels offer that other hotels don’t.

                What is special about the staff?

Remember the last words from the film about “Alexander House” hotel and give the definition.

(слайд 11)

Conclusion that the students must make:

  1. Mini-hotel provides accommodation for all types of guests, has three stars but service of five star hotel. They have home-like atmosphere where all questions asked are answered on the spot.

Students read the customers’ responses to staff  service and friendliness:

  1. We didn’t find anywhere the attention to details and smiling faces that we had find at the Alexander House hotel ……
  2. Attention to details to create a home-like ambience………

VIII         Imagine you are a member of the staff of a mini-hotel. Make up the situation and using the following polite cliché make up the dialogue with your partner between a receptionist and a guest.

Раздаточный материал:

The polite way to start the conversation

  1. By the way, ….
  2. That reminds me, …….
  3. May I say something,……..

The polite way to ask for something

  1. Could you repeat that?
  2. Sorry, I didn’t catch what you said. Could you say it again, please?
  3. What do you mean by “funny”
  4. Could you give an example?

IX Now you are going to see a film about “Astoria” hotel.

X At home you have to compare mini-hotels with a five star hotel and answer what facilities are absent in mini-hotels. Comment once again on advantages and disadvantages of both types of the hotels. For those who want to see the film again you can copy it on your flash-card in the computer class.

XI  Подведение итогов – выставление оценок.