Иностранный язык (заочное отделение)

Методические указания и задания контрольной работы для студентов заочной формы обучения по программам подготовки специалистов среднего звена:

1. 23.02.03 Техническое обслуживание и ремонт автомобильного транспорта

2. 19.02.11 Технология продукции общественного питания

3. 38.02.11 Товароведение и экспертиза качества потребительских товаров

Скачать:


Предварительный просмотр:

ГОСУДАРСТВЕННОЕ АВТОНОМНОЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ

ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ

ТЮМЕНСКОЙ ОБЛАСТИ

«ЗАВОДОУКОВСКИЙ АГРОПРОМЫШЛЕННЫЙ ТЕХНИКУМ»

ОГСЭ.03 ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК (АНГЛИЙСКИЙ)

Методические указания и задания контрольной работы

для студентов заочной формы обучения

по программе подготовки специалистов среднего звена

 23.02.03. Техническое обслуживание и ремонт автомобильного транспорта

Заводоуковск, 2015

РАССМОТРЕН

предметно-цикловой комиссией

Председатель _________Ж П. Сычева

Протокол №___«___»________2015 г.

Составлена в соответствии              с требованиями ФГОС СПО к уровню, содержанию и качеству подготовки выпускников

УТВЕРЖДЕНО

методическим советом

Председатель ________ Ж.А. Харлова

Протокол №____«___»________2015 г.

Организация-разработчик:

Государственное автономное профессиональное образовательное учреждение Тюменской области «Заводоуковский агропромышленный техникум»

Разработчик:

Бабакова Надежда Сергеевна, преподаватель иностранных языков ГАПОУ ТО «Заводоуковский агропромышленный техникум»

СОДЕРЖАНИЕ

ЦЕЛЬ ОБУЧЕНИЯ

4

ЗАЧЁТНЫЕ И ЭКЗАМЕНАЦИОННЫЕ ТРЕБОВАНИЯ

4

МЕТОДИЧЕСКИЕ УКАЗАНИЯ К ВЫПОЛНЕНИЮ КОНТРОЛЬНОЙ РАБОТЫ

4

ОБРАЗЕЦ ВЫПОЛНЕНИЯ КОНТРОЛЬНОЙ РАБОТЫ

5

КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА. ВАРИАНТ № 1

6

КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА. ВАРИАНТ № 2

10

ПРИЛОЖЕНИЕ 1

18

ЦЕЛЬ ОБУЧЕНИЯ

В современных условиях широкого развития международных связей практическое владение иностранным языком приобретает очень большое значение для специалистов различных областей науки, техники и культуры.

В условиях заочного обучения практическое владение английским языком означает умение читать и понимать литературу на английском языке по специальности широкого профиля. Приобретённые знания, умения и навыки должны обеспечивать будущему специалисту возможность использовать в своей работе литературу на английском языке, извлекать из неё полезную информацию, делать переводы текстов или выдержек из них на русский язык.

ЗАЧЁТНЫЕ И ЭКЗАМЕНАЦИОННЫЕ ТРЕБОВАНИЯ

Зачёт. Допускаются студенты, выполнившие контрольное задание и полностью усвоившие требуемый лексико-грамматический материал. Для получения зачёта студент должен:

  • прочитать и письменно перевести текст со словарём объёмом 800 печ. знаков /ч;
  • прочитать и понять без словаря новый научно-популярный текст объёмом 800 печ. знаков и передать его содержание на русском языке.

Примечание.

  1. Зачтённые контрольные задания с исправлением ошибок необходимо предъявлять преподавателю до зачёта.
  2. При сдаче нормы по чтению и переводу текстов иметь тетрадь с выписанными словами ко всем проработанным текстам.

МЕТОДИЧЕСКИЕ УКАЗАНИЯ К ВЫПОЛНЕНИЮ

КОНТРОЛЬНОЙ РАБОТЫ

  1. Каждое контрольное задание в данных указаниях даётся в 2 вариантах. Студент должен выполнить один из  вариантов в соответствии с последними цифрами номера зачетной книжки: студенты, у которых последняя цифра зачётной книжки нечётная, выполняют 1 вариант; студенты, у которых последняя цифра зачётной книжки чётная, выполняют 2 вариант.
  2. Контрольные задания должны быть представлены в рукописном виде аккуратно, чётким, разборчивым почерком. При выполнении работы оставляйте в тетради или на листе широкие поля для замечаний, объяснений и указаний преподавателя-рецензента. Контрольная работа выполняется в отдельной тетради с нумерацией страниц и соблюдением полей для замечаний рецензентов. Текст рукописный (подчерк разборчивый).  Либо печатный вариант на листах формата А4, шрифтом Times New Roman, 14 пт., межстрочный интервал 1,5, поля: верхнее – 2 см, нижнее – 2 см, левое – 2 см, правое – 2 см, выравнивание текста – по ширине, красная строка – 1,25. Титульный лист оформляется в соответствии с приложением 1.
  3. Решение задач желательно располагать в порядке номеров, указанных в задании, номера задач следует указывать перед условием. Условия заданий должны переписываться полностью в контрольную тетрадь.
  4. Если в работе допущены недочёты и ошибки, то студент должен выполнить все указания преподавателя, сделанные в рецензии.
  5. Контрольные работы должны быть выполнены в срок (в соответствии с учебным планом-графиком). В период сессии работы на проверку не принимаются.
  6. При выполнении работы иностранный текст нужно переписывать на левую страницу тетради, а на правой странице передавать его русский перевод.
  7. Контрольное задание может быть возвращено студенту без проверки, если при его выполнении не соблюдались указанные выше правила. Работа, выполненная не по своему варианту, не учитывается и возвращается студенту без оценки.

ОБРАЗЕЦ ВЫПОЛНЕНИЯ КОНТРОЛЬНОЙ РАБОТЫ

Поля

Задание:

1.Употребите соответствующие структуры: there is, there are. Предложения переведите.

Поля

По-английски

По-русски

1)There is a pencil in the table.

На столе карандаш.

Контрольная работа №1

Вариант 1

Для того чтобы правильно выполнить задание I, необходимо усвоить следующие разделы грамматики английского языка:

  1. степени сравнения прилагательных и наречий;
  2. местоимения much, many, few, little, a few, a little;
  3. настоящее неопределенное (простое) время - The Present Indefinite (Simple) Tense;
  4. оборот there is\are;
  5. типы вопросов в английском языке.

Литература:

  1. И. П. Агабекян Английский язык  для ССУЗов М., 2009
  2. 90 основных правил английской грамматики с упражнениями для школьников и поступающих в вузы Р. В.Резник, Т. С. Сорокина и др. М., 2002
  3. Большой справочник для школьников и поступающих в вузы Е. М. Базанова, И. Ю. Баканова и др.М., 2002

Выполните следующие упражнения:

1.        Употребите соответствующие структуры: there is, there are. Предложения переведите.

1)        ... ... are in the bag.

2)        ... ... two books on the table.

3)        ... ... small tables and a lamp near the bed.

4)        ... ... a thick red carpet in my room.

5)        ... ... a beautiful picture and a map on the wall.

6)        ... ... a car near the house.

2.        Образуйте сравнительную и превосходную степени прилагательных. Переведите на русский язык.

1)        Small, big, large, warm, happy, cold, deep, clean, bad.

3)        Beautiful, interesting, attentive, careful, flexible.

3.        Переведите на английский язык.

        умнее, чище, зеленее, проще, больше, высочайший, самый чистый, наихудший, слабейший, интереснее, дешевле, самый известный, самый гибкий.

4.        Раскройте скобки, употребляя необходимую форму прилагательного. Предложения переведите.

Образец: This is the (small) room in our flat.

 This is the smallest room in our flat.

1)        The rivers in America are (long) than in Europe.

2)        Which is (large): the United States or Canada?

3)        The island of Great Britain is (small) than Greenland.

4)        The London underground is the (old) in the world?

5)        Is this the (cold) room in the house?

6)        This is his (favourite) film.

7)        Tom is (clever) than his brother.

8)        My sister is six years (old) than I.

9)        Summer is the (hot) season.

5.        Вставьте в предложения as ... as или so ... as.Предложения переведите.

1)        Our students are … bright … Professor Brown’s students.

2)        I am … thin … you.

3)        These flowers are not … beautiful … roses.

4)        Your trees are ... high … this building.

5)        This child is not ... small ... that one.

6.        Переведите на английский язык следующие пары слов.

Много книг, много столов, много воды, много молока, много машин, много комнат, много снега, много лет, много яблок, много чая, много студентов, много дней, много времени.

7.        Вставьте в предложения much или many.Предложения переведите.

1)        I have ... books in my bag.

2)        There are ... students in our group.

3)        There is ... milk in the cup.

4)        There is ... show on the ground.

5)        He has ... sugar in his tea.

6)        ... of these students are not from my group.

7)        ... in this work is too difficult to me.

8)        There are ... teachers at our University, and ... of them are women.

9)        We have ... exercises for homework.

10)        She has ... children in her family.

11)        There are ... apples on the table.

12)        They have ... windows in their classroom.

8. В следующих предложениях раскройте скобки и замените инфинитив глагола временной формой группы Indefinite (Simple).  Задайте специальный вопрос к каждому предложению. Поставьте каждое предложение в отрицательную форму. Переведите предложения на русский язык.

1. I (to go) to Moscow. 2. We (to be) in Riga. 3. He (to be) here. 4. She (to go) to Kiev. 5. I (to sleep) very well. 6. You (to speak) to him. 7. He (to play) tennis for a long time. 8. I (to go) to the sea-side. 9. I (to speak) English at the lesson.

9. Прочитайте и письменно переведите текст

My working day

On weekdays I usually get up early. The alarm-clock wakes me up at 7 o’clock. I get up, open the window and do my morning exercises. Then I go to the bathroom where I clean my teeth and wash myself. After that I dress and sit down to breakfast. Usually I make breakfast myself.

While having breakfast, I listen to the latest news on the radio. After breakfast I go to work. I leave the house at 8 and go to the nearest bus stop. I work in a small business company as a secretary. While studying at school I have studied typewriting, computing and business organization. The company where I work is rather far from our house and I generally go there by bus. It takes me thirty minutes to get to work. On my way there I can read a book or a newspaper. My working day begins at nine, but I arrive at work at ten minutes to nine. At one o’clock I have a break for lunch. I usually have lunch in the canteen. Then I come back and work till five o’clock. My working day lasts seven hours. Sometimes during the working day we have short coffee breaks. I come home at about six o’clock in the evening. I have dinner together with my parents and then go to the Technical School. The lectures begin at seven o’clock. I live not far from the Technical School, so I usually walk there. It takes me only ten minutes to get there and I always come to the lectures in time.

The lectures are over at a quarter to ten. When I come back from the Institute I have supper and then we sit in the living room, drink tea, watch TV and talk. On the days when I have no classes at the Technical School I generally stay at home. I do my homework and write test- papers. Sometimes I go to the library where I work two or three hours. As a rule I have no free time on my week- days. At about twelve at night I go to bed.

Vocabulary

to wake up - просыпаться

to get up - вставать

to wash (oneself) - вставать

to fail - не сдать, провалить (об экзаменах)

entrance examinations – вступительные экзамены

a company - компания

typewriting - машинопись

computing – работа на компьютере

It takes me thirty minutes to get there – мне нужно 30 минут,

чтобы доехать (добраться) туда

to have a break - иметь перерыв

to have dinner - обедать

to go to work – идти на работу

to come back - возвращаться

week-days – будние дни

I.Ответьте на вопросы:

1. When do you get up on your working day?

2. Do you wake up yourself or does an alarm-clock wake you up?

3. What time does the alarm-clock wake you up?

4. Do you do your morning exercises every day?

5. Who makes breakfast for you?

6. Some people look through newspapers or listen to the latest news on the radio while having breakfast. What about you?

7. Do you work?

8. Where do you work?

9. What time do you leave for work?

10. How long does it take you to get there?

11. When does your work begin?

12. How long does it last?

13. What time do you come home?

14. What do you do in the evenings?

15. How often do you go to the library to get ready for classes?

16. What time do you usually go to bed?

Вариант 2

Для того чтобы правильно выполнить задание I , необходимо усвоить следующие разделы грамматики английского языка:

  1. степени сравнения прилагательных и наречий;
  2. местоимения much, many, few, little, a few, a little;
  3. настоящее неопределенное (простое) время - The Present Indefinite (Simple) Tense;
  4. оборот there is\are;
  5. типы вопросов в английском языке.

Литература:

  1. И. П. Агабекян Английский язык  для ССУЗов М., 2009
  2. 90 основных правил английской грамматики с упражнениями для школьников и поступающих в вузы Р. В.Резник, Т. С. Сорокина и др. М., 2002
  3. Большой справочник для школьников и поступающих в вузы Е. М. Базанова, И. Ю. Баканова и др.М., 2002

1.        Употребите соответствующие структуры: there is, there are. Предложения переведите.

1... ... children and a dog in the yard.

2... ... some juice in this cup.

3... ... no chalk in the box.

4... ... no students there.

5... ... no cats in his flat.

6... ... no car near her office.

2. В следующих предложениях раскройте скобки и замените инфинитив глагола  временной формой группы Indefinite (Simple). Задайте специальный вопрос к каждому предложению. Поставьте каждое предложение в отрицательную форму. Переведите предложения на русский язык.

1. It (to be) always very warm in summer. 2. I (to give) him the letter. 3. I (to live) in the country. 4. Every morning my brother and I (to get) up at six o’clock and (to go) to the river to bathe. 5. Now it (to be) winter and it (to be cold). 6. We (to go) to the sea-side again. It (to be) very pleasant there. 7. I (to like) the seaside and the country summer. 8.They always (to discuss) questions about their homework together. 9. My brother (to live) in Novosibirsk.

3. Переведите на английский язык следующие пары слов.

Мало окон, мало детей, мало воды, мало деревьев, мало сахара, мало друзей, мало книг, мало времени, мало мальчиков, мало девочек, мало работы, мало молока, мало чашек.

4.        Вставьте в предложения little или few.Предложения переведите.

1)        He has ... English books.

2)        My mother has ... time.

3)        There are ... flowers in the garden.

4)        There is ... water in my glass.

5)        We have ... trees around the house.

6)        There are ... cups on the table.

7)        Ann has ... friends in her group.

8)        They have ... children in their family.

9)        We have ... money.

10)        Bill has ... milk in his cup.

11)        There is ... chalk on the teacher’s table.

12)        There is ... bread on the plate.

5.        Образуйте сравнительную и превосходную степени прилагательных. Переведите на русский язык.

1)        Weak, strong, silly, high, tall, green, dry, old, far, good.

3)        Popular, modern, useful, expensive, difficult.

6.        Переведите на английский язык.

Гуще, тоньше, ниже, краснее, глубже. Наилучший, самый плохой, самый черный, самый длинный, сильнейший. Прекраснее, внимательнее. Самый известный, самый гибкий.

7.        Раскройте скобки, употребляя необходимую форму прилагательного. Предложения переведите.

Образец: This is the (small) room in our flat.

 This is the smallest room in our flat.

1. In winter the days are (short) than in summer.

2. The Volga is (deep) than the Neva.

3. His second play is (interesting) than his first play.

4. My brother is (young) than yours.

5. English grammar is (difficult) than English spelling.

6. Nick is (attentive) student than you.

7. Russia is a very (large) country.

8. What is the name of the (high) mountain in Asia?

9. There is a (great) number of cars and buses in the streets of Moscow than in any other city of Russia.

8.        Вставьте в предложения as ... as или so ... as.Предложения переведите.

1)        Football is ... popular ... hockey.

2)        She is ... tall ... her elder sister.

3)        Your cousin is not ... pretty ... your sister.

4)        Tennis is not ... popular ... football.

5)        The bedroom is ... wide ... the living room.

9. Прочитайте и письменно переведите текст

My weekdays

On week days I usually get up at eight o’clock, because I go to the Technical School. The first thing I do as soon as I wake up is to go and have as hover. It wakes me up. After that I go into my bedroom to get dressed. In 15 minutes I am ready for breakfast. It may be porridge or «Corn Flakes» with milk, a cup of tea or coffee and a sandwich. After breakfast I put on my coat, take the bag and go to the Technical School. As I live not far from the Technical School it takes me only 15 minutes to get there. I don’t want to be late so I come to the Technical School a few minutes before the bell. I leave my coat in the cloakroom and go upstairs to look up the timetable.

We usually have three lectures every day. After the lectures are over I go home and have dinner there. I usually begin with soup, follow by hot meat or fish, potatoes and vegetables, a sweet. Then I drink a cup of tea. Sometimes when I have to stay at the Technical School after classes I go to the canteen and have dinner there. When I come home I have a short rest. If the weather is very cold I stay at home, but if it is fine and there is no rain I needn’t stay at home and may go out. In the evening I do my homework. My sister studies English at school. She is fifteen years old, she has English lessons on Tuesdays and Thursdays. Sometimes I help her with her lessons. She gives me her text-book and I explain the meaning of some English words to her. She is good at English and answers me readily. Then I may read an English book or play chess with my father. At twelve I am ready to go to bed.

I. Ответьте на вопросы:

1. When do you get up on your week days?

2. Do you wake up yourself or does an alarm-clock wake you up?

3. What time does the alarm-clock wake you up?

4. Do you do your morning exercises every day?

5. Who makes breakfast for you?

6. Some people look through newspapers or listen to the latest news on the radio while having breakfast. What about you?

7. Do you work?

8. Where do you work?

9. What time do you leave for work?

10. How long does it take you to get there?

11. When does your work begin?

12. How long does it last?

13. What time do you come home?

14. What do you do in the evenings?

15. How often do you go to the library to get ready for classes?

16. What time do you usually go to bed?

ПРИЛОЖЕНИЕ 1

ГОСУДАРСТВЕННОЕ АВТОНОМНОЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ ТЮМЕНСКОЙ ОБЛАСТИ

«ЗАВОДОУКОВСКИЙ АГРОПРОМЫШЛЕННЫЙ ТЕХНИКУМ»

ЗАОЧНОЕ ОТДЕЛЕНИЕ

Регистрационный №_____

Дата регистрации «__» ___2015 г.

КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА

ПО ДИСЦИПЛИНЕ «ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК»

Выполнил:

Иванов И.И.

группа АТХз-01-15

Проверил:

Бабакова Н.С.

2015 г.



Предварительный просмотр:

ГОСУДАРСТВЕННОЕ АВТОНОМНОЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ

ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ

ТЮМЕНСКОЙ ОБЛАСТИ

«ЗАВОДОУКОВСКИЙ АГРОПРОМЫШЛЕННЫЙ ТЕХНИКУМ»

ОГСЭ.03 ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК (АНГЛИЙСКИЙ)

Методические указания и задания контрольной работы

для студентов заочной формы обучения

по программе подготовки специалистов среднего звена

 19.02.11 Технология продукции общественного питания

Заводоуковск, 2015

РАССМОТРЕН

предметно-цикловой комиссией

Председатель _________Ж П. Сычева

Протокол №___«___»________2015 г.

Составлена в соответствии              с требованиями ФГОС СПО к уровню, содержанию и качеству подготовки выпускников

УТВЕРЖДЕНО

методическим советом

Председатель ________ Ж.А. Харлова

Протокол №____«___»________2015 г.

Организация-разработчик:

Государственное автономное профессиональное образовательное учреждение Тюменской области «Заводоуковский агропромышленный техникум»

Разработчик:

Бабакова Надежда Сергеевна, преподаватель иностранных языков ГАПОУ ТО «Заводоуковский агропромышленный техникум»

СОДЕРЖАНИЕ

ЦЕЛЬ ОБУЧЕНИЯ

4

ЗАЧЁТНЫЕ И ЭКЗАМЕНАЦИОННЫЕ ТРЕБОВАНИЯ

4

МЕТОДИЧЕСКИЕ УКАЗАНИЯ К ВЫПОЛНЕНИЮ КОНТРОЛЬНОЙ РАБОТЫ

4

ОБРАЗЕЦ ВЫПОЛНЕНИЯ КОНТРОЛЬНОЙ РАБОТЫ

5

КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА № 1. ВАРИАНТ № 1

6

КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА № 1. ВАРИАНТ № 2.

10

КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА № 2. ВАРИАНТ № 1.

КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА № 2. ВАРИАНТ № 2.

КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА № 3. ВАРИАНТ № 1.

КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА № 3. ВАРИАНТ № 2.

ПРИЛОЖЕНИЕ 1

18

ЦЕЛЬ ОБУЧЕНИЯ

В современных условиях широкого развития международных связей практическое владение иностранным языком приобретает очень большое значение для специалистов различных областей науки, техники и культуры.

В условиях заочного обучения практическое владение английским языком означает умение читать и понимать литературу на английском языке по специальности широкого профиля. Приобретённые знания, умения и навыки должны обеспечивать будущему специалисту возможность использовать в своей работе литературу на английском языке, извлекать из неё полезную информацию, делать переводы текстов или выдержек из них на русский язык.

ЗАЧЁТНЫЕ И ЭКЗАМЕНАЦИОННЫЕ ТРЕБОВАНИЯ

Зачёт. Допускаются студенты, выполнившие контрольное задание и полностью усвоившие требуемый лексико-грамматический материал. Для получения зачёта студент должен:

  • прочитать и письменно перевести текст со словарём объёмом 800 печ. знаков /ч;
  • прочитать и понять без словаря новый научно-популярный текст объёмом 800 печ. знаков и передать его содержание на русском языке.

Примечание.

  1. Зачтённые контрольные задания с исправлением ошибок необходимо предъявлять преподавателю до зачёта.
  2. При сдаче нормы по чтению и переводу текстов иметь тетрадь с выписанными словами ко всем проработанным текстам.

МЕТОДИЧЕСКИЕ УКАЗАНИЯ К ВЫПОЛНЕНИЮ

КОНТРОЛЬНОЙ РАБОТЫ

  1. Каждое контрольное задание в данных указаниях даётся в 2 вариантах. Студент должен выполнить один из  вариантов в соответствии с последними цифрами номера зачетной книжки: студенты, у которых последняя цифра зачётной книжки нечётная, выполняют 1 вариант; студенты, у которых последняя цифра зачётной книжки чётная, выполняют 2 вариант.
  2. Контрольные задания должны быть представлены в рукописном виде аккуратно, чётким, разборчивым почерком. При выполнении работы оставляйте в тетради или на листе широкие поля для замечаний, объяснений и указаний преподавателя-рецензента. Контрольная работа выполняется в отдельной тетради с нумерацией страниц и соблюдением полей для замечаний рецензентов. Текст рукописный (подчерк разборчивый).  Либо печатный вариант на листах формата А4, шрифтом Times New Roman, 14 пт., межстрочный интервал 1,5, поля: верхнее – 2 см, нижнее – 2 см, левое – 2 см, правое – 2 см, выравнивание текста – по ширине, красная строка – 1,25. Титульный лист оформляется в соответствии с приложением 1.
  3. Решение задач желательно располагать в порядке номеров, указанных в задании, номера задач следует указывать перед условием. Условия заданий должны переписываться полностью в контрольную тетрадь.
  4. Если в работе допущены недочёты и ошибки, то студент должен выполнить все указания преподавателя, сделанные в рецензии.
  5. Контрольные работы должны быть выполнены в срок (в соответствии с учебным планом-графиком). В период сессии работы на проверку не принимаются.
  6. При выполнении работы иностранный текст нужно переписывать на левую страницу тетради, а на правой странице передавать его русский перевод.
  7. Контрольное задание может быть возвращено студенту без проверки, если при его выполнении не соблюдались указанные выше правила. Работа, выполненная не по своему варианту, не учитывается и возвращается студенту без оценки.

ОБРАЗЕЦ ВЫПОЛНЕНИЯ КОНТРОЛЬНОЙ РАБОТЫ

Поля

Задание:

1.Употребите соответствующие структуры: there is, there are. Предложения переведите.

Поля

По-английски

По-русски

1)There is a pencil in the table.

На столе карандаш.

Контрольная работа №1

Вариант 1

Для того чтобы правильно выполнить задание I, необходимо усвоить следующие разделы грамматики английского языка:

  1. степени сравнения прилагательных и наречий;
  2. местоимения much, many, few, little, a few, a little;
  3. настоящее неопределенное (простое) время - The Present Indefinite (Simple) Tense;
  4. оборот there is\are;
  5. типы вопросов в английском языке.

Литература:

  1. И. П. Агабекян Английский язык  для ССУЗов М., 2009
  2. 90 основных правил английской грамматики с упражнениями для школьников и поступающих в вузы Р. В.Резник, Т. С. Сорокина и др. М., 2002
  3. Большой справочник для школьников и поступающих в вузы Е. М. Базанова, И. Ю. Баканова и др.М., 2002

Выполните следующие упражнения:

1.        Употребите соответствующие структуры: there is, there are. Предложения переведите.

1)        ... ... are in the bag.

2)        ... ... two books on the table.

3)        ... ... small tables and a lamp near the bed.

4)        ... ... a thick red carpet in my room.

5)        ... ... a beautiful picture and a map on the wall.

6)        ... ... a car near the house.

2.        Образуйте сравнительную и превосходную степени прилагательных. Переведите на русский язык.

1)        Small, big, large, warm, happy, cold, deep, clean, bad.

3)        Beautiful, interesting, attentive, careful, flexible.

3.        Переведите на английский язык.

        умнее, чище, зеленее, проще, больше, высочайший, самый чистый, наихудший, слабейший, интереснее, дешевле, самый известный, самый гибкий.

4.        Раскройте скобки, употребляя необходимую форму прилагательного. Предложения переведите.

Образец: This is the (small) room in our flat.

 This is the smallest room in our flat.

1)        The rivers in America are (long) than in Europe.

2)        Which is (large): the United States or Canada?

3)        The island of Great Britain is (small) than Greenland.

4)        The London underground is the (old) in the world?

5)        Is this the (cold) room in the house?

6)        This is his (favourite) film.

7)        Tom is (clever) than his brother.

8)        My sister is six years (old) than I.

9)        Summer is the (hot) season.

5.        Вставьте в предложения as ... as или so ... as.Предложения переведите.

1)        Our students are … bright … Professor Brown’s students.

2)        I am … thin … you.

3)        These flowers are not … beautiful … roses.

4)        Your trees are ... high … this building.

5)        This child is not ... small ... that one.

6.        Переведите на английский язык следующие пары слов.

Много книг, много столов, много воды, много молока, много машин, много комнат, много снега, много лет, много яблок, много чая, много студентов, много дней, много времени.

7.        Вставьте в предложения much или many.Предложения переведите.

1)        I have ... books in my bag.

2)        There are ... students in our group.

3)        There is ... milk in the cup.

4)        There is ... show on the ground.

5)        He has ... sugar in his tea.

6)        ... of these students are not from my group.

7)        ... in this work is too difficult to me.

8)        There are ... teachers at our University, and ... of them are women.

9)        We have ... exercises for homework.

10)        She has ... children in her family.

11)        There are ... apples on the table.

12)        They have ... windows in their classroom.

8. В следующих предложениях раскройте скобки и замените инфинитив глагола временной формой группы Indefinite (Simple).  Задайте специальный вопрос к каждому предложению. Поставьте каждое предложение в отрицательную форму. Переведите предложения на русский язык.

1. I (to go) to Moscow. 2. We (to be) in Riga. 3. He (to be) here. 4. She (to go) to Kiev. 5. I (to sleep) very well. 6. You (to speak) to him. 7. He (to play) tennis for a long time. 8. I (to go) to the sea-side. 9. I (to speak) English at the lesson.

9. Прочитайте и письменно переведите текст

My working day

On weekdays I usually get up early. The alarm-clock wakes me up at 7 o’clock. I get up, open the window and do my morning exercises. Then I go to the bathroom where I clean my teeth and wash myself. After that I dress and sit down to breakfast. Usually I make breakfast myself.

While having breakfast, I listen to the latest news on the radio. After breakfast I go to work. I leave the house at 8 and go to the nearest bus stop. I work in a small business company as a secretary. While studying at school I have studied typewriting, computing and business organization. The company where I work is rather far from our house and I generally go there by bus. It takes me thirty minutes to get to work. On my way there I can read a book or a newspaper. My working day begins at nine, but I arrive at work at ten minutes to nine. At one o’clock I have a break for lunch. I usually have lunch in the canteen. Then I come back and work till five o’clock. My working day lasts seven hours. Sometimes during the working day we have short coffee breaks. I come home at about six o’clock in the evening. I have dinner together with my parents and then go to the Technical School. The lectures begin at seven o’clock. I live not far from the Technical School, so I usually walk there. It takes me only ten minutes to get there and I always come to the lectures in time.

The lectures are over at a quarter to ten. When I come back from the Institute I have supper and then we sit in the living room, drink tea, watch TV and talk. On the days when I have no classes at the Technical School I generally stay at home. I do my homework and write test- papers. Sometimes I go to the library where I work two or three hours. As a rule I have no free time on my week- days. At about twelve at night I go to bed.

Vocabulary

to wake up - просыпаться

to get up - вставать

to wash (oneself) - вставать

to fail - не сдать, провалить (об экзаменах)

entrance examinations – вступительные экзамены

a company - компания

typewriting - машинопись

computing – работа на компьютере

It takes me thirty minutes to get there – мне нужно 30 минут,

чтобы доехать (добраться) туда

to have a break - иметь перерыв

to have dinner - обедать

to go to work – идти на работу

to come back - возвращаться

week-days – будние дни

I.Ответьте на вопросы:

1. When do you get up on your working day?

2. Do you wake up yourself or does an alarm-clock wake you up?

3. What time does the alarm-clock wake you up?

4. Do you do your morning exercises every day?

5. Who makes breakfast for you?

6. Some people look through newspapers or listen to the latest news on the radio while having breakfast. What about you?

7. Do you work?

8. Where do you work?

9. What time do you leave for work?

10. How long does it take you to get there?

11. When does your work begin?

12. How long does it last?

13. What time do you come home?

14. What do you do in the evenings?

15. How often do you go to the library to get ready for classes?

16. What time do you usually go to bed?

Вариант 2

Для того чтобы правильно выполнить задание I , необходимо усвоить следующие разделы грамматики английского языка:

  1. степени сравнения прилагательных и наречий;
  2. местоимения much, many, few, little, a few, a little;
  3. настоящее неопределенное (простое) время - The Present Indefinite (Simple) Tense;
  4. оборот there is\are;
  5. типы вопросов в английском языке.

Литература:

  1. И. П. Агабекян Английский язык  для ССУЗов М., 2009
  2. 90 основных правил английской грамматики с упражнениями для школьников и поступающих в вузы Р. В.Резник, Т. С. Сорокина и др. М., 2002
  3. Большой справочник для школьников и поступающих в вузы Е. М. Базанова, И. Ю. Баканова и др.М., 2002

1.        Употребите соответствующие структуры: there is, there are. Предложения переведите.

1... ... there are children and a dog in the yard.

2... ... there is  some juice in this cup.

3... ... there is no chalk in the box.

4... ... there are no students there.

5... ... there are no cats in his flat.

6... ... there is  no car near her office.

2. В следующих предложениях раскройте скобки и замените инфинитив глагола  временной формой группы Indefinite (Simple). Задайте специальный вопрос к каждому предложению. Поставьте каждое предложение в отрицательную форму. Переведите предложения на русский язык.

1. It (to be) always very warm in summer. 2. I (to give) him the letter. 3. I (to live) in the country. 4. Every morning my brother and I (to get) up at six o’clock and (to go) to the river to bathe. 5. Now it (to be) winter and it (to be cold). 6. We (to go) to the sea-side again. It (to be) very pleasant there. 7. I (to like) the seaside and the country summer. 8.They always (to discuss) questions about their homework together. 9. My brother (to live) in Novosibirsk.

3. Переведите на английский язык следующие пары слов.

Мало окон, мало детей, мало воды, мало деревьев, мало сахара, мало друзей, мало книг, мало времени, мало мальчиков, мало девочек, мало работы, мало молока, мало чашек.

4.        Вставьте в предложения little или few.Предложения переведите.

1)        He has ... English books.

2)        My mother has ... time.

3)        There are ... flowers in the garden.

4)        There is ... water in my glass.

5)        We have ... trees around the house.

6)        There are ... cups on the table.

7)        Ann has ... friends in her group.

8)        They have ... children in their family.

9)        We have ... money.

10)        Bill has ... milk in his cup.

11)        There is ... chalk on the teacher’s table.

12)        There is ... bread on the plate.

5.        Образуйте сравнительную и превосходную степени прилагательных. Переведите на русский язык.

1)        Weak – weaker – the weakest

Strong – stronger – the strongest

silly, high, tall, green, dry, old, far,

good – better – the best

3)        Popular – popular– (the) more popular

 modern, useful, expensive, difficult.

6.        Переведите на английский язык.

Гуще, тоньше, ниже, краснее, глубже. Наилучший, самый плохой, самый черный, самый длинный, сильнейший. Прекраснее, внимательнее. Самый известный, самый гибкий.

7.        Раскройте скобки, употребляя необходимую форму прилагательного. Предложения переведите.

Образец: This is the (small) room in our flat.

 This is the smallest room in our flat.

1. In winter the days are (short) than in summer.

In winter the days are shorter than in summer.

2. The Volga is (deep) than the Neva.

3. His second play is (interesting) than his first play.

His second play is interesting than his first play.

4. My brother is (young) than yours.

5. English grammar is (difficult) than English spelling.

6. Nick is (attentive) student than you.

7. Russia is a very (large) country.

Russia is the very largest country.

8. What is the name of the (high) mountain in Asia?

What is the name of the highest mountain in Asia?

9. There is a (great) number of cars and buses in the streets of Moscow than in any other city of Russia.

There is a greater number of cars and buses in the streets of Moscow than in any other city of Russia.

8.        Вставьте в предложения as ... as или so ... as.Предложения переведите.

1)        Football is as popular as hockey.

2)        She is so tall as her elder sister.

3)        Your cousin is not as pretty as your sister.

4)        Tennis is not as popular as football.

5)        The bedroom is as wide as the living room.

9. Прочитайте и письменно переведите текст

My weekdays

On week days I usually get up at eight o’clock, because I go to the Technical School. The first thing I do as soon as I wake up is to go and have as hover. It wakes me up. After that I go into my bedroom to get dressed. In 15 minutes I am ready for breakfast. It may be porridge or «Corn Flakes» with milk, a cup of tea or coffee and a sandwich. After breakfast I put on my coat, take the bag and go to the Technical School. As I live not far from the Technical School it takes me only 15 minutes to get there. I don’t want to be late so I come to the Technical School a few minutes before the bell. I leave my coat in the cloakroom and go upstairs to look up the timetable.

We usually have three lectures every day. After the lectures are over I go home and have dinner there. I usually begin with soup, follow by hot meat or fish, potatoes and vegetables, a sweet. Then I drink a cup of tea. Sometimes when I have to stay at the Technical School after classes I go to the canteen and have dinner there. When I come home I have a short rest. If the weather is very cold I stay at home, but if it is fine and there is no rain I needn’t stay at home and may go out. In the evening I do my homework. My sister studies English at school. She is fifteen years old, she has English lessons on Tuesdays and Thursdays. Sometimes I help her with her lessons. She gives me her text-book and I explain the meaning of some English words to her. She is good at English and answers me readily. Then I may read an English book or play chess with my father. At twelve I am ready to go to bed.

I. Ответьте на вопросы:

1. When do you get up on your week days?

2. Do you wake up yourself or does an alarm-clock wake you up?

3. What time does the alarm-clock wake you up?

4. Do you do your morning exercises every day?

5. Who makes breakfast for you?

6. Some people look through newspapers or listen to the latest news on the radio while having breakfast. What about you?

7. Do you work?

8. Where do you work?

9. What time do you leave for work?

10. How long does it take you to get there?

11. When does your work begin?

12. How long does it last?

13. What time do you come home?

14. What do you do in the evenings?

15. How often do you go to the library to get ready for classes?

16. What time do you usually go to bed?

КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА № 2

Вариант 1

Для того чтобы правильно выполнить I часть контрольной работы, необходимо усвоить следующие разделы грамматики английского языка:

  1. Местоимения (личные, притяжательные, указательные, возвратные, вопросительные);
  2. Множественное число существительных;
  3. Имя числительное;
  4. Модальные глаголы и их эквиваленты;
  5. Согласование времен.

Выполните следующие упражнения:

1. Вставьте вместо пропусков личное или возвратное местоимение.

  1. Where shall … meet, Bob?
  2. James took the book and opened ….
  3. We don’t dress … for dinner here.
  4. I taught … to play the guitar.
  5. Selfish people only care about …


2. Вставьте вместо пропусков неопределенные местоимения “some”, “any” или “no”.

  1. There aren’t … students at the moment.
  2. Sorry, I have … matches.
  3. Do you have … money?
  4. The box was empty. There were apples in it.
  5. Pour me … milk, please.


3. Закончите предложения, используя притяжательные местоимения my, your, his, her, our, their.

  1. You must make up … own mind.
  2. The children had to cook … own supper.
  3. Bill borrowed Jenny’s car … own can was being repaired.
  4. I’ll bring … own sheets and towels.
  5. Every dog had … own special basket to sleep in.
  6. You should do … own washing up.

4. Образуйте множественное число существительных, сделав необходимые изменения во всем предложении. Предложения переведите.

Образец: The child is from Mexico, he is 10 years old. (Ребенок из Мексики, ему 10 лет.) – The children are from Mexico, they are 10 years old. (Дети из Мексики, им по 10 лет.)

  1. He is my favourite actor.
  2. My friend is a student.
  3. There is a big fish in the river.
  4. The bookshelf is between the mirror and the sofa.
  5. I can see a sheep in the field.

5. Напишите прописью следующие числительные.

25, 64, 85, 145, 652, 789, 249, 635, 341, 986, 1256, 3685, 4586, 9832, 12456, 98745,  14595,182365, 156932, 2563841.

6. Переведите предложения на английский язык.

  1. Мэри знает пять иностранных языков.
  2. У Джона двести восемнадцать тысяч долларов.
  3. Ты должен написать эти слова три раза.
  4. В каждой комнате есть по два окна.
  5. Джеймс хотел выпить третий стакан сока.
  6. Старший брат Барбары работает менеджером по продажам.
  7. Твоя домашняя работа состоит из упражнений десяти упражнений на сто двенадцатой странице.
  8. Боб увидел ноль на экране монитора.

7. Выберите в скобках правильный вариант модального глагола. Переведите предложения.

  1. The fridge is full, so we … (must not/needn’t) go shopping.
  2. Our employees … (can/must) sign this agreement.
  3. We … (may/ought to) reserve a table in advance if we want to have dinner there.
  4. I … (can’t/needn’t) believe it! You … (have to/must) be joking.
  5. Ann … (must/is to) finish school next year.
  6. Sorry, I’m late. I … (needed to/had to) wait for the plumber.
  7. What time do we … (should/have to) be at the railway station?
  8. Don’t wait for me tonight. I … (might/must) be late.
  9. I … (maynot/can’t) watch this film. It’s too boring.
  10. We’ve got a dishwasher, so you … (couldn’t/needn’t) wash-up.
  11. You look very pale, I  think you … (need/should) stay at home.
  12. … (Could/Might) you, please, pass me the mustard?

8. Вставьте подходящие модальные глаголы (must, may, can, need, to have to, to be able to).

  1. They spent all the morning on the river bank. Only Ann … return home as she … not stay in the sun for such a long time.
  2. How do you feel when you … take a test? — I'm always a little frightened and unhappy. 10. She … decorates a room nicely.
  3. We … not afford to pay the bill.
  4. He’s got a lung problem and he … go to hospital every two weeks.
  5. Ann … not go to his birthday party yesterday because she … go to the dentist.
  6. You … take medicine three times a day before meals. You … not stop taking it until you have finished the bottle. Don’t forget. You … drink water as much as you … You … get up tomorrow if you like. You … not stay in bed all the time. But you … not do any work at all. You … just relax for a few days.

9. Раскройте скобки, употребляя глаголы в требующемся времени.

  1. I suppose they (to send) a dog after the burglar immediately.
  2. He said he (to leave) tomorrow morning.
  3. She says she already (to find) the book.
  4. He stopped and listened: the clock (to strike) five.
  5. She said she (can) not tell me the right time, her watch (to be) wrong.
  6. I asked my neighbour if he ever (to travel) by air before.
  7. The policeman asked George where he (to run) so early.
  8. The delegates were told that the guide just (to go) out and (to be) back in ten minutes.

10. Переведите на английский язык, соблюдая правило согласования времен.

  1. Я думал, что ты в Москве.
  2. Я не знал, что ты уже вернулся в Санкт-Петербург.
  3. Мы надеялись, что поедем в Лондон.
  4. Учитель сказал, что наши друзья из Лондона прислали письмо.
  5. Она сказала, что ее подруга пригласила ее в театр.
  6. Мы боялись, что не купим билет в театр.
  7. Мы увидели, что дети играют в песке.
  8. Она сказала, что больше не будет купаться, потому что вода холодная.
  9. Моя двоюродная сестра сказала, что любит оперу и будет рада пойти с нами в театр, хотя уже дважды слушала «Травиату».

Часть II. Упражнение 1. Прочтите и переведите текст, а затем выполните следующие за ним упражнения.

At the Oriental Market

Today we are going to the oriental market for shopping. It will be a wonderful trip. You’ll taste cheese, home-baked bread and smoked pork. Everything is cooked fresh, daily, and the quality of the produce is superb. There is a huge variety of foods such as figs, beans, butter herbs, olives, dates, almonds and other nuts. Just look at the tomatoes ripened and so full of flavour, the crates full of peppers, aubergines and avocados.

You’ll find fresh herbs, such as parsley and leaf coriander, as well as some more exotic vegetables – okra, fresh black-eyed beans and purple leafy artichokes, oranges, grapefruit and lemons, strawberries and black cherries, plums, apricots, peaches and nectarines, watermelons and melons, sweet seedless grapes and pinkish grapes. Don’t miss the delicious green and purple figs.

A lot of slithering silver fish make an attractive sight in the market – red mullet, sea bream, sea bass and the delicious swordfish. You will also find octopus, squid and cuttlefish.

Moving on to the meat stalls, you’ll see plenty of red carcasses. After all what self-respecting cook would accept meat wrapped in polyethylene?

Meat is eaten very fresh, and you may well notice the difference in flavour. Lamb and beef are lean and tasty and have excellent quality. Goat has a pleasant, slightly gamy flavour; it’s very lean and well worth trying.

The delicatessen stall sell honey and a range of different olives and tubs of cheese made from goats’, ewes’ or cows’ milk.

Sausage varies in flavour, depending on where it is made. The meat content is very high and usually crushed coriander, hot peppers and other spices are added. Before being smoked, the sausages are soaked in red wine.

Look at the sacks of pulses stacked in front of you to discover a wide range of beans and dried peas as well as nuts of every description.

But perhaps it’s time to leave the market? No, not quite. Let’s stop at one of the mobile baking stands on our way out. There is fresh, seed-coated bread, buns full of black olives, mint and onion sesame paste, tasty pastries and sausage rolls in these stands.

Last look out for delicious almond-filled pastries or lady fingers, honey soaked doughnuts in syrup.

You are always welcome at the oriental market!

Упражнение 2. Подберите английские эквиваленты к следующим предложениям:

  1. Это будет замечательное путешествие.
  2. Качество продуктов превосходное.
  3. Только взгляните на помидоры, зрелые и такие ароматные.
  4. Вы всегда купите там свежую зелень, такую как петрушка и кинза.
  5. Обилие отливающей серебром скользкой рыбы придает рынку привлекательный вид.
  6. Не пропустите вкусный зеленый и пурпурный инжир.
  7. Вы найдете там осьминогов, кальмаров, каракатиц.
  8. Направляясь к мясным рядам, вы увидите огромное количество красных туш.
  9. Вы можете легко заметить разницу в аромате.
  10. Перед копчением колбасы вымачивают в красном вине.
  11. Пора покидать рынок.
  12. Давайте перед уходом с рынка остановимся около одной из тележек с выпечкой.

Упражнение 3. Подберите русские эквиваленты к следующим словосочетаниям:

home-baked bread, smoked pork, a huge variety of food, fresh black-eyed beans, a lot of slithering silver fish, self-respecting cook, slightly gamy flavour, depending on where it is made, before being smoked, one of the mobile baking stands, honey soaked doughnuts in syrup.

Упражнение 4. Ответьте на вопросы:

  1. What will you taste at the oriental market?
  2. Is everything cooked fresh daily?
  3. The quality of the produce is superb, isn’t it?
  4. Why should you look at the tomatoes?
  5. What is there in the crates?
  6. What can you see moving on to the meat stalls?
  7. Where can you buy honey and different olives?
  8. Does sausage vary in flavour? What does its flavour depend on?
  9. Would you like to visit the oriental market?
  10. What would you taste and buy there?

КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА № 2

Вариант 2

Для того чтобы правильно выполнить I часть контрольной работы, необходимо усвоить следующие разделы грамматики английского языка:

  1. Местоимения (личные, притяжательные, указательные, возвратные, вопросительные);
  2. Множественное число существительных;
  3. Имя числительное;
  4. Модальные глаголы и их эквиваленты;
  5. Согласование времен.

Выполните следующие упражнения:

1. Вставьте вместо пропусков личное или возвратное местоимение.

  1. He is quit right, I agree with … completely.
  2. I looked at … in the mirror and left the house in a very good mood.
  3. “Who is it?” — “It’s … may I come in?”
  4. Mr. Lloyds is very fat … weighs over a hundred kilos?
  5.  … introduced his wife to the quests.


2. Вставьте вместо пропусков неопределенные местоимения “some”, “any” или “no”.

  1. He does his homework without … difficulty.

  2. These yeas all the apples are red, we are going out this morning to pick …

  3. I’d like … water, please.

  4. There weren’t … tomatoes left.

  5. I won’t go with you. I have … free time.


3. Закончите предложения, используя притяжательные местоимения my, your, his, her, our, their.

  1. I left … car in the garage.
  2. Mary hung … coat on the peg.
  3. Jack had … hair cut.
  4. Neil and David ate … supper.
  5. I hope you enjoy … holiday.
  6. We’ll invite you round to … house sometime and complete these by adding a possessive with own.

4. Образуйте множественное число существительных, сделав необходимые изменения во всем предложении. Предложения переведите.

Образец: The child is from Mexico, he is 10 years old. (Ребенок из Мексики, ему 10 лет.) – The children are from Mexico, they are 10 years old. (Дети из Мексики, им по 10 лет.)

  1. The woman liked the story.
  2. The white mouse is in the box.
  3. The policeman is an American.
  4. His wife is a secretary.
  5. This is a sandwich with butter and cheese.

5. Напишите прописью следующие числительные.

87, 12, 29, 48, 54, 82, 94, 102, 132, 286, 456, 478, 810, 1350, 3458, 5981, 10372, 69517, 599021, 1123654.

6. Переведите предложения на английский язык.

  1. Мы выполняем первую часть второй контрольной работы, упражнение шестое.
  2. Джон пишет сегодня двенадцатое письмо.
  3. Сегодня тридцатое марта.
  4. Вчера было девятое января 2016 года.
  5. Джек должен выучить сто тридцать пять слов.
  6. Сегодня шестьсот двадцать третий день с начала шоу.
  7. Джейн родилась в 1980 году.
  8. Это была третья попытка Джеймса сдать экзамен по английскому языку.

7. Выберите в скобках правильный вариант модального глагола. Переведите предложения.

  1. He … (can’t/couldn’t) open the window as it was stuck.
  2. Interpreters … (may/must) translate without dictionaries.
  3. … (Can/May) I use me your bike for today?
  4. … (May/Could) you give me the recipe for this cake?
  5. I hardly ever see Jane, she … (may/might) have moved to Africa.
  6. Take an umbrella. It … (may/can) rain.
  7. You … (could/should) stop smoking. You know you … (cannot/must not) buy health.
  8. You … (may/must) finish the article as soon as possible.
  9. Liz doesn’t … (ought to/have to) keep to a diet anymore.
  10. Lara … (can/might) get a playstation for her birthday.
  11. You … (must not/needn’t) read in the dark.
  12. My grandfather is retired, so he … (shouldn’t/doesn’t have to) go to work.

8. Вставьте подходящие модальные глаголы (must, may, can, need, to have to, to be able to).

  1. You … not come to help them tomorrow: the work is done.
  2. You … not change the whole text as the beginning is all right. You … only rewrite the second part of it.
  3.  … you help me now? — I am afraid not: I am in a great hurry. I shall be free in the evening. Come to my place at about eight, and I … help you.
  4. John … not tell us the rules of the game: we know them.
  5.  … I return the book to you on Friday? I am afraid I … not finish it before. — No, that is too late. You … bring it to me not later than Wednesday.
  6. It is already six o’clock. We … hurry if we don’t want to be late.
  7. … you translate this text into English? — I think I …

9. Раскройте скобки, употребляя глаголы в требующемся времени.

  1. I knew they (to wait) for me at the metro station and I decided to hurry.
  2. I didn’t know that you already (to wind) up the clock.
  3. I was afraid that the little girl (not to be) able to unlock the front door and (to go) upstairs to help her.
  4. He says that he (to know) the laws of the country.
  5. Sarie understood why Lanny (not to come) the previous evening.
  6. She asked me whether I (to remember) the legend about a faithful lion.
  7. He understood that the soldiers (to arrest) him.
  8. He could not understand why people (not to want) to take water from that well.

10. Переведите на английский язык, соблюдая правило согласования времен.

  1. Я боялся, что заблужусь в лесу.
  2. Она знала, что мы никогда не видели ее картины.
  3. Ученый был уверен, что найдет решение проблемы.
  4. Я знал, что ты приехал в Санкт-Петербург, и полагал, что ты навестишь меня.
  5. Мы не думали, что он так рассердится.
  6. Мы вчера узнали, что она больна.
  7. Он думал, что она не придет в школу.
  8. Я знал, что моя сестра изучает французский язык, и думал, что она поедет в Париж.
  9. Мне сказали, что ты мне звонил.

Часть II. Упражнение 1. Прочтите и переведите текст, а затем выполните следующие за ним упражнения.

At the Supermarket

There are many kinds of shops catering for needs of the population. You can go shopping to small food stores: the grocery store, liquor store, store of dairy products, butcher’s, bakery, greengrocer’s, fishmonger’s, confectionary, candy store.

But I prefer to shop in large stores – supermarkets. Supermarkets sell more just food. Many sell items for the car, household goods, cosmetics and cigarettes. Some even sell books, medicines and flowers.

A large modern supermarket has been opened recently not far from my block of flats and most often I go shopping there. I am its regular customer now.

When you come into the supermarket, you have to take a food basket or a shopping cart to put all the products you buy.

All the necessary foodstuffs can be bought here: meat, fish, milk, grocery, baked items, sweets, cooked sausages, smoked foods, vegetables and fruits.

In the meat aisle the customers can buy beef, pork, mutton, veal, poultry and game.

There is always a rich choice of fish there: live carp, pike, bream and sheat fish. There is much fresh-frozen fish: perch, cod, plaice and some other like pike-perch and sturgeon. There is herring, kipper and much tinned fish too.

In the grocery aisle you can see all kinds of cereals: oatmeal, semolina, rice, buckwheat, millet, pearl barley. You can buy cooking soda, spices, flour, pea, potato flour, salt, oil, macaroni, vermicelli, noodles and some other products. Everything is sold in ready packets.

You go to the dairy counter to buy milk products. There is always a wide choice of them: milk in bottles and packets, cream, kefir, sour cream, cheese, curds, cottage, cream cheese, many kinds of yoghurt, mayonnaise, margarine and butter. Most often eggs are sold in the dairy department too.

At the bread counter you take loaves of brown (rye) or white (wheat) bread, rusks, rolls and buns.  

There is a big choice of items in the confectionary: sugar, granulated sugar, caramel, sweets, chocolates, bars of chocolate, biscuits, pastry, jam puffs, fancy cakes, tarts, fruit cakes, wafers, marmalade and also tea, coffee, cocoa.

Next to it is the delicatessen counter (deli) which offers you all kinds of sausages: boiled, half-smoked and smoked, liver paste, ham, lean boiled pork with spices (buzhenina), tinned beef and pork.

The green grocery and fruit aisles look very attracting. Here you can buy fresh, tinned and dried vegetables, fruit and greens. Juice pears, apples, plums, grapes, oranges, tangerines, bananas, lemons and pineapples are sold in every season. In spring and summer the shop has a great variety of berries: strawberries, cherries, raspberries, black and red currants, gooseberries. In autumn and winter – red bilberries and cranberries and all year round you can have fruit and berry jams.

After buying all the necessary products, you come up to the cashier’s desk to pay the money. Sometimes there are a lot of customers in the shop and you have to get in line, but most often it doesn’t take much time.

If you are a smart shopper, you compare prices, pick out foodstuffs, always look at the date on the labels of perishable foods, check the change and look for bargains. As the English say, “A penny saved is a penny earned.”

Упражнение 2. Подберите русские эквиваленты к следующим словосочетаниям:

Shops catering for needs of the population, regular customer, to put all the products you buy, tinned fish, all kinds of cereals, ready packets, a big choice of items, all year round, it doesn’t take much time, to compare prices.

Упражнение 3. Переведите на английский язык, используя слова и выражения из текста.

  1. В супермаркетах продают не только продукты питания.
  2. Большой современный супермаркет недавно открыли недалеко от моего дома.
  3. Здесь вы можете купить все необходимые продукты питания.
  4. Там всегда большой выбор рыбы.
  5. Все продается в готовых упаковках.
  6. Яйца часто также продают в молочном отделе.
  7. Дальше – прилавок с деликатесами.
  8. Торговый ряд с овощами и фруктами выглядит очень привлекательно.
  9. Сделав покупки, вы подходите к кассе, чтобы заплатить деньги.
  10. Иногда в магазине много покупателей и вы вынуждены стоять в очереди.

Упражнение 4. Ответьте на вопросы:

  1. Which is preferable for you – to buy food in a big supermarket or small shops? Why?
  2. Is the shop where you prefer to buy food close to your block of flats or far from it?
  3. What is your favourite supermarket?
  4. Are the food stuffs expensive or cheap there?
  5. Do you pay attention to the price of the foodstuffs?
  6. How do you make choice when buying food?
  7. Do you pay attention to the brand name when you buy food?
  8. Do you buy at once or look around for lower prices?
  9. How often do you go shopping?
  10. Do you often buy expensive products?
  11. What kind of products are those?
  12. When does it happen?
  13. How do you pay – in cash, by checks or by credit card?

ПРИЛОЖЕНИЕ 1

ГОСУДАРСТВЕННОЕ АВТОНОМНОЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ ТЮМЕНСКОЙ ОБЛАСТИ

«ЗАВОДОУКОВСКИЙ АГРОПРОМЫШЛЕННЫЙ ТЕХНИКУМ»

ЗАОЧНОЕ ОТДЕЛЕНИЕ

Регистрационный №_____

Дата регистрации «__» ___2015 г.

КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА

ПО ДИСЦИПЛИНЕ «ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК»

Выполнил:

Иванов И.И.

группа ОПз-01-15

Проверил:

Бабакова Н.С.

2015 г.



Предварительный просмотр:

ГОСУДАРСТВЕННОЕ АВТОНОМНОЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ

ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ

ТЮМЕНСКОЙ ОБЛАСТИ

«ЗАВОДОУКОВСКИЙ АГРОПРОМЫШЛЕННЫЙ ТЕХНИКУМ»

ОГСЭ.03 ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК (АНГЛИЙСКИЙ)

Методические указания и задания контрольной работы

для студентов заочной формы обучения

по программе подготовки специалистов среднего звена

 38.02.11 Товароведение и экспертиза качества потребительских товаров

Заводоуковск, 2015

РАССМОТРЕН

предметно-цикловой комиссией

Председатель _________Ж П. Сычева

Протокол №___«___»________2015 г.

Составлена в соответствии              с требованиями ФГОС СПО к уровню, содержанию и качеству подготовки выпускников

УТВЕРЖДЕНО

методическим советом

Председатель ________ Ж.А. Харлова

Протокол №____«___»________2015 г.

Организация-разработчик:

Государственное автономное профессиональное образовательное учреждение Тюменской области «Заводоуковский агропромышленный техникум»

Разработчик:

Бабакова Надежда Сергеевна, преподаватель иностранных языков ГАПОУ ТО «Заводоуковский агропромышленный техникум»

СОДЕРЖАНИЕ

ЦЕЛЬ ОБУЧЕНИЯ

4

ЗАЧЁТНЫЕ И ЭКЗАМЕНАЦИОННЫЕ ТРЕБОВАНИЯ

4

МЕТОДИЧЕСКИЕ УКАЗАНИЯ К ВЫПОЛНЕНИЮ КОНТРОЛЬНОЙ РАБОТЫ

4

ОБРАЗЕЦ ВЫПОЛНЕНИЯ КОНТРОЛЬНОЙ РАБОТЫ

5

КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА. ВАРИАНТ № 1

6

КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА. ВАРИАНТ № 2

10

ПРИЛОЖЕНИЕ 1

18

ЦЕЛЬ ОБУЧЕНИЯ

В современных условиях широкого развития международных связей практическое владение иностранным языком приобретает очень большое значение для специалистов различных областей науки, техники и культуры.

В условиях заочного обучения практическое владение английским языком означает умение читать и понимать литературу на английском языке по специальности широкого профиля. Приобретённые знания, умения и навыки должны обеспечивать будущему специалисту возможность использовать в своей работе литературу на английском языке, извлекать из неё полезную информацию, делать переводы текстов или выдержек из них на русский язык.

ЗАЧЁТНЫЕ И ЭКЗАМЕНАЦИОННЫЕ ТРЕБОВАНИЯ

Зачёт. Допускаются студенты, выполнившие контрольное задание и полностью усвоившие требуемый лексико-грамматический материал. Для получения зачёта студент должен:

  • прочитать и письменно перевести текст со словарём объёмом 800 печ. знаков /ч;
  • прочитать и понять без словаря новый научно-популярный текст объёмом 800 печ. знаков и передать его содержание на русском языке.

Примечание.

  1. Зачтённые контрольные задания с исправлением ошибок необходимо предъявлять преподавателю до зачёта.
  2. При сдаче нормы по чтению и переводу текстов иметь тетрадь с выписанными словами ко всем проработанным текстам.

МЕТОДИЧЕСКИЕ УКАЗАНИЯ К ВЫПОЛНЕНИЮ

КОНТРОЛЬНОЙ РАБОТЫ

  1. Каждое контрольное задание в данных указаниях даётся в 2 вариантах. Студент должен выполнить один из  вариантов в соответствии с последними цифрами номера зачетной книжки: студенты, у которых последняя цифра зачётной книжки нечётная, выполняют 1 вариант; студенты, у которых последняя цифра зачётной книжки чётная, выполняют 2 вариант.
  2. Контрольные задания должны быть представлены в рукописном виде аккуратно, чётким, разборчивым почерком. При выполнении работы оставляйте в тетради или на листе широкие поля для замечаний, объяснений и указаний преподавателя-рецензента. Контрольная работа выполняется в отдельной тетради с нумерацией страниц и соблюдением полей для замечаний рецензентов. Текст рукописный (подчерк разборчивый).  Либо печатный вариант на листах формата А4, шрифтом Times New Roman, 14 пт., межстрочный интервал 1,5, поля: верхнее – 2 см, нижнее – 2 см, левое – 2 см, правое – 2 см, выравнивание текста – по ширине, красная строка – 1,25. Титульный лист оформляется в соответствии с приложением 1.
  3. Решение задач желательно располагать в порядке номеров, указанных в задании, номера задач следует указывать перед условием. Условия заданий должны переписываться полностью в контрольную тетрадь.
  4. Если в работе допущены недочёты и ошибки, то студент должен выполнить все указания преподавателя, сделанные в рецензии.
  5. Контрольные работы должны быть выполнены в срок (в соответствии с учебным планом-графиком). В период сессии работы на проверку не принимаются.
  6. При выполнении работы иностранный текст нужно переписывать на левую страницу тетради, а на правой странице передавать его русский перевод.
  7. Контрольное задание может быть возвращено студенту без проверки, если при его выполнении не соблюдались указанные выше правила. Работа, выполненная не по своему варианту, не учитывается и возвращается студенту без оценки.

ОБРАЗЕЦ ВЫПОЛНЕНИЯ КОНТРОЛЬНОЙ РАБОТЫ

Поля

Задание:

1.Употребите соответствующие структуры: there is, there are. Предложения переведите.

Поля

По-английски

По-русски

1)There is a pencil in the table.

На столе карандаш.

Контрольная работа №1

Вариант 1

Для того чтобы правильно выполнить задание I, необходимо усвоить следующие разделы грамматики английского языка:

  1. степени сравнения прилагательных и наречий;
  2. местоимения much, many, few, little, a few, a little;
  3. настоящее неопределенное (простое) время - The Present Indefinite (Simple) Tense;
  4. оборот there is\are;
  5. типы вопросов в английском языке.

Литература:

  1. И. П. Агабекян Английский язык  для ССУЗов М., 2009
  2. 90 основных правил английской грамматики с упражнениями для школьников и поступающих в вузы Р. В.Резник, Т. С. Сорокина и др. М., 2002
  3. Большой справочник для школьников и поступающих в вузы Е. М. Базанова, И. Ю. Баканова и др.М., 2002

Выполните следующие упражнения:

1.        Употребите соответствующие структуры: there is, there are. Предложения переведите.

1)        ... ... are in the bag.

2)        ... ... two books on the table.

3)        ... ... small tables and a lamp near the bed.

4)        ... ... a thick red carpet in my room.

5)        ... ... a beautiful picture and a map on the wall.

6)        ... ... a car near the house.

2.        Образуйте сравнительную и превосходную степени прилагательных. Переведите на русский язык.

1)        Small, big, large, warm, happy, cold, deep, clean, bad.

3)        Beautiful, interesting, attentive, careful, flexible.

3.        Переведите на английский язык.

        умнее, чище, зеленее, проще, больше, высочайший, самый чистый, наихудший, слабейший, интереснее, дешевле, самый известный, самый гибкий.

4.        Раскройте скобки, употребляя необходимую форму прилагательного. Предложения переведите.

Образец: This is the (small) room in our flat.

 This is the smallest room in our flat.

1)        The rivers in America are (long) than in Europe.

2)        Which is (large): the United States or Canada?

3)        The island of Great Britain is (small) than Greenland.

4)        The London underground is the (old) in the world?

5)        Is this the (cold) room in the house?

6)        This is his (favourite) film.

7)        Tom is (clever) than his brother.

8)        My sister is six years (old) than I.

9)        Summer is the (hot) season.

5.        Вставьте в предложения as ... as или so ... as.Предложения переведите.

1)        Our students are … bright … Professor Brown’s students.

2)        I am … thin … you.

3)        These flowers are not … beautiful … roses.

4)        Your trees are ... high … this building.

5)        This child is not ... small ... that one.

6.        Переведите на английский язык следующие пары слов.

Много книг, много столов, много воды, много молока, много машин, много комнат, много снега, много лет, много яблок, много чая, много студентов, много дней, много времени.

7.        Вставьте в предложения much или many.Предложения переведите.

1)        I have ... books in my bag.

2)        There are ... students in our group.

3)        There is ... milk in the cup.

4)        There is ... show on the ground.

5)        He has ... sugar in his tea.

6)        ... of these students are not from my group.

7)        ... in this work is too difficult to me.

8)        There are ... teachers at our University, and ... of them are women.

9)        We have ... exercises for homework.

10)        She has ... children in her family.

11)        There are ... apples on the table.

12)        They have ... windows in their classroom.

8. В следующих предложениях раскройте скобки и замените инфинитив глагола временной формой группы Indefinite (Simple).  Задайте специальный вопрос к каждому предложению. Поставьте каждое предложение в отрицательную форму. Переведите предложения на русский язык.

1. I (to go) to Moscow. 2. We (to be) in Riga. 3. He (to be) here. 4. She (to go) to Kiev. 5. I (to sleep) very well. 6. You (to speak) to him. 7. He (to play) tennis for a long time. 8. I (to go) to the sea-side. 9. I (to speak) English at the lesson.

9. Прочитайте и письменно переведите текст

My working day

On weekdays I usually get up early. The alarm-clock wakes me up at 7 o’clock. I get up, open the window and do my morning exercises. Then I go to the bathroom where I clean my teeth and wash myself. After that I dress and sit down to breakfast. Usually I make breakfast myself.

While having breakfast, I listen to the latest news on the radio. After breakfast I go to work. I leave the house at 8 and go to the nearest bus stop. I work in a small business company as a secretary. While studying at school I have studied typewriting, computing and business organization. The company where I work is rather far from our house and I generally go there by bus. It takes me thirty minutes to get to work. On my way there I can read a book or a newspaper. My working day begins at nine, but I arrive at work at ten minutes to nine. At one o’clock I have a break for lunch. I usually have lunch in the canteen. Then I come back and work till five o’clock. My working day lasts seven hours. Sometimes during the working day we have short coffee breaks. I come home at about six o’clock in the evening. I have dinner together with my parents and then go to the Technical School. The lectures begin at seven o’clock. I live not far from the Technical School, so I usually walk there. It takes me only ten minutes to get there and I always come to the lectures in time.

The lectures are over at a quarter to ten. When I come back from the Institute I have supper and then we sit in the living room, drink tea, watch TV and talk. On the days when I have no classes at the Technical School I generally stay at home. I do my homework and write test- papers. Sometimes I go to the library where I work two or three hours. As a rule I have no free time on my week- days. At about twelve at night I go to bed.

Vocabulary

to wake up - просыпаться

to get up - вставать

to wash (oneself) - вставать

to fail - не сдать, провалить (об экзаменах)

entrance examinations – вступительные экзамены

a company - компания

typewriting - машинопись

computing – работа на компьютере

It takes me thirty minutes to get there – мне нужно 30 минут,

чтобы доехать (добраться) туда

to have a break - иметь перерыв

to have dinner - обедать

to go to work – идти на работу

to come back - возвращаться

week-days – будние дни

I.Ответьте на вопросы:

1. When do you get up on your working day?

2. Do you wake up yourself or does an alarm-clock wake you up?

3. What time does the alarm-clock wake you up?

4. Do you do your morning exercises every day?

5. Who makes breakfast for you?

6. Some people look through newspapers or listen to the latest news on the radio while having breakfast. What about you?

7. Do you work?

8. Where do you work?

9. What time do you leave for work?

10. How long does it take you to get there?

11. When does your work begin?

12. How long does it last?

13. What time do you come home?

14. What do you do in the evenings?

15. How often do you go to the library to get ready for classes?

16. What time do you usually go to bed?

Вариант 2

Для того чтобы правильно выполнить задание I , необходимо усвоить следующие разделы грамматики английского языка:

  1. степени сравнения прилагательных и наречий;
  2. местоимения much, many, few, little, a few, a little;
  3. настоящее неопределенное (простое) время - The Present Indefinite (Simple) Tense;
  4. оборот there is\are;
  5. типы вопросов в английском языке.

Литература:

  1. И. П. Агабекян Английский язык  для ССУЗов М., 2009
  2. 90 основных правил английской грамматики с упражнениями для школьников и поступающих в вузы Р. В.Резник, Т. С. Сорокина и др. М., 2002
  3. Большой справочник для школьников и поступающих в вузы Е. М. Базанова, И. Ю. Баканова и др.М., 2002

1.        Употребите соответствующие структуры: there is, there are. Предложения переведите.

1... ... children and a dog in the yard.

2... ... some juice in this cup.

3... ... no chalk in the box.

4... ... no students there.

5... ... no cats in his flat.

6... ... no car near her office.

2. В следующих предложениях раскройте скобки и замените инфинитив глагола  временной формой группы Indefinite (Simple). Задайте специальный вопрос к каждому предложению. Поставьте каждое предложение в отрицательную форму. Переведите предложения на русский язык.

1. It (to be) always very warm in summer. 2. I (to give) him the letter. 3. I (to live) in the country. 4. Every morning my brother and I (to get) up at six o’clock and (to go) to the river to bathe. 5. Now it (to be) winter and it (to be cold). 6. We (to go) to the sea-side again. It (to be) very pleasant there. 7. I (to like) the seaside and the country summer. 8.They always (to discuss) questions about their homework together. 9. My brother (to live) in Novosibirsk.

3. Переведите на английский язык следующие пары слов.

Мало окон, мало детей, мало воды, мало деревьев, мало сахара, мало друзей, мало книг, мало времени, мало мальчиков, мало девочек, мало работы, мало молока, мало чашек.

4.        Вставьте в предложения little или few.Предложения переведите.

1)        He has ... English books.

2)        My mother has ... time.

3)        There are ... flowers in the garden.

4)        There is ... water in my glass.

5)        We have ... trees around the house.

6)        There are ... cups on the table.

7)        Ann has ... friends in her group.

8)        They have ... children in their family.

9)        We have ... money.

10)        Bill has ... milk in his cup.

11)        There is ... chalk on the teacher’s table.

12)        There is ... bread on the plate.

5.        Образуйте сравнительную и превосходную степени прилагательных. Переведите на русский язык.

1)        Weak, strong, silly, high, tall, green, dry, old, far, good.

3)        Popular, modern, useful, expensive, difficult.

6.        Переведите на английский язык.

Гуще, тоньше, ниже, краснее, глубже. Наилучший, самый плохой, самый черный, самый длинный, сильнейший. Прекраснее, внимательнее. Самый известный, самый гибкий.

7.        Раскройте скобки, употребляя необходимую форму прилагательного. Предложения переведите.

Образец: This is the (small) room in our flat.

 This is the smallest room in our flat.

1. In winter the days are (short) than in summer.

2. The Volga is (deep) than the Neva.

3. His second play is (interesting) than his first play.

4. My brother is (young) than yours.

5. English grammar is (difficult) than English spelling.

6. Nick is (attentive) student than you.

7. Russia is a very (large) country.

8. What is the name of the (high) mountain in Asia?

9. There is a (great) number of cars and buses in the streets of Moscow than in any other city of Russia.

8.        Вставьте в предложения as ... as или so ... as.Предложения переведите.

1)        Football is ... popular ... hockey.

2)        She is ... tall ... her elder sister.

3)        Your cousin is not ... pretty ... your sister.

4)        Tennis is not ... popular ... football.

5)        The bedroom is ... wide ... the living room.

9. Прочитайте и письменно переведите текст

My weekdays

On week days I usually get up at eight o’clock, because I go to the Technical School. The first thing I do as soon as I wake up is to go and have as hover. It wakes me up. After that I go into my bedroom to get dressed. In 15 minutes I am ready for breakfast. It may be porridge or «Corn Flakes» with milk, a cup of tea or coffee and a sandwich. After breakfast I put on my coat, take the bag and go to the Technical School. As I live not far from the Technical School it takes me only 15 minutes to get there. I don’t want to be late so I come to the Technical School a few minutes before the bell. I leave my coat in the cloakroom and go upstairs to look up the timetable.

We usually have three lectures every day. After the lectures are over I go home and have dinner there. I usually begin with soup, follow by hot meat or fish, potatoes and vegetables, a sweet. Then I drink a cup of tea. Sometimes when I have to stay at the Technical School after classes I go to the canteen and have dinner there. When I come home I have a short rest. If the weather is very cold I stay at home, but if it is fine and there is no rain I needn’t stay at home and may go out. In the evening I do my homework. My sister studies English at school. She is fifteen years old, she has English lessons on Tuesdays and Thursdays. Sometimes I help her with her lessons. She gives me her text-book and I explain the meaning of some English words to her. She is good at English and answers me readily. Then I may read an English book or play chess with my father. At twelve I am ready to go to bed.

I. Ответьте на вопросы:

1. When do you get up on your week days?

2. Do you wake up yourself or does an alarm-clock wake you up?

3. What time does the alarm-clock wake you up?

4. Do you do your morning exercises every day?

5. Who makes breakfast for you?

6. Some people look through newspapers or listen to the latest news on the radio while having breakfast. What about you?

7. Do you work?

8. Where do you work?

9. What time do you leave for work?

10. How long does it take you to get there?

11. When does your work begin?

12. How long does it last?

13. What time do you come home?

14. What do you do in the evenings?

15. How often do you go to the library to get ready for classes?

16. What time do you usually go to bed?

ПРИЛОЖЕНИЕ 1

ГОСУДАРСТВЕННОЕ АВТОНОМНОЕ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ ТЮМЕНСКОЙ ОБЛАСТИ

«ЗАВОДОУКОВСКИЙ АГРОПРОМЫШЛЕННЫЙ ТЕХНИКУМ»

ЗАОЧНОЕ ОТДЕЛЕНИЕ

Регистрационный №_____

Дата регистрации «__» ___2015 г.

КОНТРОЛЬНАЯ РАБОТА

ПО ДИСЦИПЛИНЕ «ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК»

Выполнил:

Иванов И.И.

группа Тз-01-15

Проверил:

Бабакова Н.С.

2015 г.