Описание картинки и подготовка учащихся к устной части ОГЭ и ЕГЭ

Бородачева Елена Анатольевна

Предварительный просмотр:

УПРАВЛЕНИЕ ОБРАЗОВАНИЯ АДМИНИСТРАЦИИ                                                                                                                                                г. ДЗЕРЖИНСКА НИЖЕГОРОДСКОЙ ОБЛАСТИ

Ресурсный центр      «Описание  картинки» (из опыта работы)

Выступление Царапиной Т.И., учителя английского языка  МБОУ «Гимназия №38»

1слайд  Описание картинки в нашей гимназии – это итоговая контрольная работа для учащихся 5 класса, готовиться к которой мы начинаем заранее. 

2 слайд Если вы захотите найти материал по этой проблеме в интернете, то, к сожалению, его не так много. Чаще всего это просто отдельные таблицы или рекомендации по описанию картины художника. Всё это не подходит для того, чтобы научить школьников описывать обыкновенную картинку или фотографию.

3слайд    Методическое объединение учителей английского языка составило подробную схему описания картинки, которая состоит из трёх больших разделов:

  1. Вступление
  2. Главные части
  1. Место
  2. Погода и время года
  3. Люди и их действия
  4. Внешность одного героя
  1. Заключение

Помимо этого здесь даны рекомендации, набор ключевых фраз, зрительные опоры, подборка небольших текстов на чтение и аудирование, грамматические таблицы, помогающие научить школьников описывать картинки.

4слайд  Во вступлении, использовав одну из вступительных фраз, данных в разработке учащиеся отвечают на вопросы кого и где они видят. C:\Documents and Settings\Администратор\Мои документы\Мои рисунки\Изображение\Изображение 056.jpg

5слайд  Главные части

  1. Описание места действия

Помимо восклицательных предложений, показывающих отношение говорящего к тому, что он видит,  и подходящих ко многим картинкам, например «What picturesque scene!”, “The place is rather nice!”, “How wonderful the view is!”,  здесь представлены ключевые слова, опираясь на которые учащиеся делают подробное описание картинки.C:\Documents and Settings\Администратор\Мои документы\Мои рисунки\Изображение\Изображение 056.jpg

Этот позволяет ученику ничего не упустить из виду.

Даны примеры правильного построения предложений с причастными оборотами.

6слайд  Конечно, не обходится без дежурных заготовок, выучив которые ученики могут употребить потом для всех картинок.

Everything around is full of life and joy.

There are a lot of high trees that add to the beauty of the place.

How fine it is to live in such a place.   etc.

7слайд 2) Природа и погода

 Если фотография сделана на улице, а так чаще всего и бывает, необходимо описать погоду и время года, которое изображено на картинке. Готовя к этой части работы, я беру несколько текстов на чтение, где описаны различные времена года и природные явления.

8слайд  Словарный запас учащихся увеличивается,  выполняются упражнения по активному использованию лексики по теме, повторяется ранее изученная лексика в новых ситуациях. Повторяем грамматические правила: «Степени сравнения прилагательных», «Образование прилагательных от существительных с помощью суффикса «у».

Fog – foggy

Sun – sunny

Wind – windy

9слайд  Затем составляем описание погоды по нескольким картинкам: зима, лето, ранняя весна, поздняя весна, ранняя осень, поздняя осень. В качестве опоры предлагаются: план, набор слов,  вопросы.

10слайд  3) Люди и их действия.

Работу над описанием действий людей начинаем с повторения времён Present Continuous(основное для описания действий, происходящих на картинке),  Present Perfect, Present Simple, Future Simple. Использование этих времён позволяет объяснить то, что мы видим, предположить, что они уже сделали и предположить, чем могут заняться потом.

Например:

The children have just had breakfast. Now they are playing in the yard. I think they are fond of playing different games. They will probably go swimming as it is very hot.

11слайд       4) Описание внешности

Прежде чем приступить к описанию внешности человека, составляем план описания

  1. Возраст
  2. Рост
  3. Телосложение
  4. Волосы/причёска
  5. Лицо
  6. Одежда
  7. Характер

12слайд  Повторяем грамматические правила, например « Порядок слов (прилагательных) перед существительным», «Исчисляемые и неисчисляемые существительные», «Артикли»

13слайд     III. Заключение. Общее впечатление о картинке: понравилась / не понравилась, чем запомнилась, о чём напоминает, с чем связана.

14слайд  Пособия, помогающие подготовить учащихся начальной школы и 5 класса «Skills Builder for Young Learners” (Starters, Movers, Flyers) Elizabeth Gray, Express Publishing

15слайд Используя данные учебники, последовательно через разные виды речевой деятельности (аудирование, чтение, говорение и письмо) происходит обучение описанию картинки. В текстах на аудирование можно услышать, где находятся герои, как выглядят, что делают.

16 слайд Тексты постепенно усложняются: в упражнениях из учебника “ Flyers” присутствуют несколько героев, может быть описана природа, место действия, как одеты герои, их внешность.

17 слайд Мои ученики очень любят выполнять задания такого типа «Раскрась и нарисуй». На дом они получают  задание - дорисовать картинку,  раскрасить её до конца и описать. (включить звуковой файл)

18,19 слайды В этих учебниках картинки всегда сопровождают тексты на чтение. Перед глазами учащихся представлен образец правильно построенного предложения с причастием или сложноподчинённое предложение с which/ who/that.

 Например: The girl who is wearing a red dress is looking at the books.

The boy sitting at the table is reading a book.

20 слайд Примером задания на говорение может служить задание “Find the difference”,  где учащиеся могут сравнить похожие картинки и найти разницу.

или 21 слайд задание составить рассказ по нескольким картинкам.

22 слайд Для учащихся средней и старшей школы могу порекомендовать учебники " Solutions" разного уровня

23 слайд  Здесь представлены упражнения на тренировку времени Present Continuous, в качестве опоры даны глаголы в инфинитиве и картинка.

24 слайд Задание соединить начало и конец предложения, выбрать подходящие к картинке.

25 слайд Задание на аудирование: Прослушайте описание картинки и выберете подходящие  предложения (включить звуковой файл)

26 слайд Ответьте на вопросы по картинке, объясните свои догадки. Вопросы:

Where the people in the photo?

What are they doing?

Why do you think they are so happy?

What makes you happy in everyday life and why?

27,28 слайды Различные виды упражнений « Выбери слова, подходящие к каждой фотографии», «Выберите прилагательные к каждой картинке», «Вставьте пропущенные слова к описанию», «Сравните фотографии, отвечая на вопросы»

29 слайд В учебникe “Longman Exam Activator”  можно найти ключевые фразы, типа

The picture shows…

The people in the picture look happy because…

It seems me that the people in the picture…

Both photos show…

30-35 слайды Я часто использую этот учебник в 9 классе, так как здесь представлена пошаговая работа с картинками. Даны примеры разнообразных упражнений, слова – опоры, набор подходящих картинок, можно услышать варианты описания как одной, так и двух фотографий.

36 слайд В заключение хочется порекомендовать:

  • начинать работу по описанию картинки как можно раньше
  • составить план или схему, лучше с кем-нибудь из коллег
  • обеспечить себя и учащихся необходимыми пособиями и учебниками
  • работать последовательно, усложняя и увеличивая лексический и грамматический материал
  • обучение описанию вести через обучение аудированию и чтению
  • готовить учащихся к ограниченным временным рамкам (как при подготовке так и при ответе).

Учебники и пособия для подготовки

  1. " Solutions" ( Pre-Intermediate). Tim Falla, Paul А Davies. Oxford University Press, 2011.
  2. " Solutions" ( Intermediate). Tim Falla, Paul А Davies. Oxford University Press, 2011 .
  3.  " Solutions" (Upper- Intermediate). Tim Falla, Paul А Davies. Oxford University Press, 2011
  4. "PET. Practice Tests.” Sharon Ashton, Barbara Thomas. Pearson, 2012
  5.  “Longman Exam Activator” Bob Hastings, Marta Uminska. Pearson, 2010
  6. “YLE Tests Flyers” Petrina Cliff,  Oxford, 2010


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

Appearance Н e/she has got (a)…. a nd…. Н e/she has got (a )….with …… Her/his ………is/are ……… Her/his ……… is …. and he/she is wearing it…

Слайд 2

Порядок слов Мнение -длина – форма – цвет - существительное She has got big blue eyes with long bushy eyelashes. Her hair is long and dark. She has got beautiful full rosy lips.

Слайд 3

Перевод a middle-aged tall woman a thin woman of medium height short curly light brown hair long straight blond(e) hair a young slim woman with wavy red hair and green eyes a thick moustache and a beard he is old with lots of wrinkles she is young with lots of freckles an old fat woman with a lovely smile she is very pretty he is funny with great sense of humour


Предварительный просмотр:

Предварительный просмотр:


Предварительный просмотр:



Предварительный просмотр:

Описание картинки (фотографии)

Первый способ

*начните с общего описание того, что видите

The picture shows a busy street in the centre of the city

I can see a group of people sitting round a table

*затем переходите к деталям

The man in the middle of the picture is wearing a strange hat

I think the grandmother isn’t very happy

*старайтесь использовать выражения, помогающие в описании фото           

In the picture…

In the middle of….

On the left…

On the right…

In the bottom /top

In the left/right corner

In the foreground

In the background

Как выразить уверенность

Of course he will…

He’ll certainly…

I’m absolutely sure she won’t…

He can’t be…

It is going to rain.

He must have offended her.

Второй способ

*начните с фактов, с объективного описания:

The picture shows an old woman and a boy.

The woman is carrying a shopping bag.

*далее переходите к интерпретации

The woman looks rather poor.

She may be the boy’s grandmother.

*не забывайте об опорных выражениях при описании картинки

The woman looks very happy.

It looks as if she’s enjoying herself.

He may be older than he looks.

They could be close friends  

They seem to be celebrating something

It’s probably a birthday party

_________________________________

Как выразить возможность/вероятность

I suppose they’ll…

They may be…

I don’t think they’ll..

Perhaps he was driving too fast

It’s possible that she lost her way.

Seasons

winter

summer

spring

autumn

weather

rainy

snowy

foggy

cold

warm

hot

fine

nice

terrible

bright

the sun

windy

Nature

earth

river

lake

sea

ocean

mountain

hill

field

forest

tree

leaf (leaves)

star

ground

high

deep

long

short

large



Предварительный просмотр:

  1. Here is a nice picture that I’d like to describe. To begin with, in this picture I can see a group of people outdoors. They are in a village.
  2. 1) Have a look. What a wonderful view. There is a bank of a deep river in the foreground. We can see two boys swimming in it and a lot of people near it. In the centre of the picture there are two big buildings. One of them on the right is a village shop I think. In front of the shop on the road there is a new red car. No doubt it is very expensive and fast.

Look! In the background we can see a house which is not built and two people who are working there. In the far distance we can see a rocket which is going to take off. Everything around is full of life and joy. There is a lot of green grass and green bushes which add to the beauty of the place. There is so much light and fresh air. How fine it is to rest in such a place.

2) I am sure it is summer because the grass is green and people are wearing light clothes. It is hot. The weather is fine. The sky is blue and cloudless I think. As for me I like such weather. Besides summer is my favourite season. There are many long sunny days and there is no school. There is much travelling, new friends and a lot of interesting things to see and to do.

3) So the children in the picture are having holidays. How happy they are! Look!.......

  1. Here is a nice picture that I’d like to describe. To begin with, in this picture I can see a group of people outdoors. They are in a village.
  2. 1) Have a look. What a wonderful view. There is a bank of a deep river in the foreground. We can see two boys swimming in it and a lot of people near it. In the centre of the picture there are two big buildings. One of them on the right is a village shop I think. In front of the shop on the road there is a new red car. No doubt it is very expensive and fast.

Look! In the background we can see a house which is not built and two people who are working there. In the far distance we can see a rocket which is going to take off. Everything around is full of life and joy. There is a lot of green grass and green bushes which add to the beauty of the place. There is so much light and fresh air. How fine it is to rest in such a place.

2) I am sure it is summer because the grass is green and people are wearing light clothes. It is hot. The weather is fine. The sky is blue and cloudless I think. As for me I like such weather. Besides summer is my favourite season. There are many long sunny days and there is no school. There is much travelling, new friends and a lot of interesting things to see and to do.

3) So the children in the picture are having holidays. How happy they are! Look!.......



Предварительный просмотр:

ТЕХНОЛОГИЧЕСКАЯ КАРТА УРОКА

СИСТЕМА ПОДГОТОВКИ К УСТНОЙ ЧАСТИ ОГЭ

учителя английского языка МБОУ «Гимназия № 38»

19.02.18 Тема: «Подготовка к ОГЭ»

Подтема: «Устная часть ОГЭ»

 ТИП УРОКА: Урок систематизации и обобщения знаний и умений

Цель урока: Развитие речевых умений МУР

Воспитательная задача: Развивать толерантность у учащихся, умение работать в парах, минигруппах

Образовательная задача: Научиться высказываться логично и связанно по изученным темам

Развивающая задача: Развивать речевые способности учащихся

УУД  формируемые на уроке

Регулятивные  УУД: Учатся осуществлять самонаблюдение, самоконтроль, самооценку, учатся работать в минигруппах, парах.

Познавательные УУД:  Учитывая правила и грамматические модели, учатся составлять монологические высказывания, отвечать на вопросы

Коммуникативные УУД: Развитие умений сотрудничества и взаимопомощи в совместном решении поставленных задач

Оборудование и материалы к уроку 

  1. Учебник: Solutions (Intermediate) Oxford University Press, 2013
  2. ОГЭ по английскому языку: практическая подготовка М.Манн, С.Тейлор-Ноулз, Macmillan, 2017
  3. Презентация к уроку
  4. Мультимедийная система
  5. Интерактивная доска
  6. Компьютер
  7. Раздаточный материал
  8. Материалы с сайта  http://www.fipi.ru/     

https://speechpad.ru/

Этапы урока

Деятельность учителя

Деятельность учащихся

  1. Организационный этап

Слайд 1Приветствует учащихся, проверяет готовность обучающихся к уроку.

Приветствуют учителя и гостей

  1. Постановка цели и задач урока.

Мотивация учебной деятельности учащихся

Cлайд2Учитель создаёт эмоциональный настрой, уточняет понимание учениками поставленной цели урока

.

Обучающиеся, смотрят на картинку, высказывают догадки о цели и задачах урока, заполнение карты самооценки

  1. Актуализация знаний

Cлайд 3 Повторение задания 1, временные рамки.

Cлайд 4 Учитель формулирует задание, побуждает к выведению правила чтения согласных

(сочетания c, g, ch)

Cлайд 5 Учитель формулирует задание, побуждает к выведению правила чтения гласной буквы «а»

Слайд 6 –текст из банка данных

Учитель контролирует выполнение задания

Работают в командах (выбирают слова по 2 типам прочтения букв), соединяют слова транскрипцией

Выразительно читают, выводят правила

Проверка техники чтения текста из ОГЭ

  1. Обобщение и систематизация знаний. Подготовка учащихся к обобщённой деятельности.

Воспроизведение на новом уровне (переформулированные вопросы)

Слайд7  – Учитель напоминает, как выполнять  задание (ответы на вопросы), предлагаются 2 варианта прослушивания вступительных инструкций(аудио1,2)

Слайд 8 Учитель предлагает прослушать вопросы личного характера

Слайд 9 Учитель предлагает повторить инструкции и ответить на вопросы”HOW”

Слайд10 Учитель предлагает повторить инструкции и ответить на вопросы”WHAT/WHICH”(аудио3)

Cлайд11 Учитель предлагает повторить инструкции и ответить на вопросы”WHY”

Учитель контролирует выполнение работы

Слайд13-14 Учитель предлагает повторить, как отвечать на гипотетические вопросы и ответить на них

Учитель контролирует выполнение работы

Слайд 15 Учитель предлагает вопросы интервью о работе (аудио4)

 Учащиеся угадывают тему опроса

Учащиеся отвечают на вопросы личного характера

Учащиеся отвечают на вопросы c ”HOW”  

Учащиеся отвечают на вопросы”WHAT/WHICH”

Слайд 12 Учащиеся cоставляют диалоги с ”WHY”

Учащиеся повторяют правила и отвечают в командах на гипотетические вопросы с опорой на ключевые слова

Учащиеся отвечают на вопросы

  1. Применение знаний и умений в новой ситуации

Слайд 16 Учитель предлагает повторить инструкции выполнения 3 задания (монолог по 3 опциям)

Слайд 17Учитель объясняет задание, организует взаимопроверку

Слайд 18

Учащиеся читают инструкции.

Учащиеся работают в группах, выполняют задание (релевантные предложения)

  1. Контроль усвоения, обсуждение допущенных ошибок и их коррекция.

Слайд

Учитель контролирует выполнение работы

Слайд 8 Составление вопросов и подборка ответов

Слушают инструкцию по составлению диалога Получают зрительную опору 1, 2,3 , составляют

  1. Рефлексия (подведение итогов занятия). Анализ и содержание итогов работы, формирование выводов по изученному материалу.

Подведение итогов. Учитель оценивает работу учеников, обеспечивает положительную реакцию на оценку, акцентирует внимание на конечных результатах учебной деятельности

Заполнение таблицы

Подводят итоги, формулируют конечный результат своей работы на уроке: чему научились, что получилось, что не получилось, почему.


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

Тема «Подготовка к устной части ОГЭ, 2 задание» ТИП УРОКА : Урок систематизации и обобщения знаний и умений Цель урока : Развитие речевых умений

Слайд 2

Speaking Task 2 Do this quiz to see how much you know about it. How many questions do you have to answer ? a) 5; b) 6; c) 7 How much time do you have to think and to answer each question ? a) 40 seconds; b) 60 seconds; c) 1.5 minutes Is it possible to give sort answers ? a) yes; b) no

Слайд 3

EXAM PRACTICE TASK 2 Remember: Listen to the information at the start of the telephone survey. It tells you what the survey is about. Listen carefully so that you know what subject you will be answering questions about.

Слайд 4

Answering simple questions Remember: The first question on the telephone survey may be simple. Answer the question using a full sentence.

Слайд 5

Simple /Difficult Questions 1)What pet would you like to have if any? 2)What pets are most popular with people in your country? 3)Why , in your opinion, do a lot of people enjoy keeping pets? 4)Where do most people get their pets? 5)Do you think adopting a pet means a serious responsibility? Why? 6)What pet would you recommend to a person who has no experience with pets? Why? 1 ) What pet would you recommend to a person who has no experience with pets? Why? 2) Do you think adopting a pet means a serious responsibility? Why? 3)Why , in your opinion, do a lot of people enjoy keeping pets? 4)Where do most people get their pets? 5) What pets are most popular with people in your country? 6) What pet would you like to have if any?

Слайд 6

Answering How questions Remember: You may be asked a question with H ow often/How much/How many Reply to these questions using full answers starting with “ I …” Useful language about/approximately/roughly once/twice/three times a week/month/year p er week/month/year

Слайд 8

Answering What/Which questions Remember: You may be asked a question beginning with What or Which . The answer to that question will be a statement of fact, either about you or about people generally . It’s better to use the direct w ord order in your answer(beginning with the Subject and then the Predicate) What is your favourite holiday? I like Christmas most of all./ Christmas is my favourite holiday.

Слайд 9

Answering What/Which questions ( two categories) What kind of music do you usually listen to? What kind of books do young people read now? What do your friends think about homemade presents? What film has impressed you most of all lately ? What fashion brands are most popular among teenagers? Which is the best season for travelling in your opinion?

Слайд 11

What kind of music do you usually listen to? What kind of books do young people read now? What do your friends think about homemade presents? What film has impressed you most of all lately? What fashion brands are most popular among teenagers? Which is the best season for travelling in your opinion ? I don’t like them. I like to read adventure books. I prefer casual style. Some people think winter is the best season but I don’t. Pop and country. I enjoy watching different films . Are they relevant? Why? Give your own answers Match the questions to the responses.

Слайд 12

Answering What/Which questions

Слайд 13

Answering WHY questions You may be asked a question beginning with Why . The answer to that question will be a reason. Your answer to a question like that should be your opinion of people generally, not just about you personally, and should give a reason.

Слайд 14

Complete the dialogues USEFUL LANGUAGE Because, because of (the fact that ) Firstly, … Secondly,… One reason why…is that… Another reason is that… The main reason why…is that Besides,…Furthermore,…

Слайд 16

Answering hypothetical questions You may be asked a question including a modal such as would, should or could. They are asking about something that is not true right now but which could be true . Your answer to a question like that will talk about the situation using would, should or could USEFUL LANGUAGE I would tell… I think they should… I would say they should…. One thing they could do is….

Слайд 18

Answering hypothetical questions USEFUL LANGUAGE I would tell… I think they should… I would say they should…. One thing they could do is…. 1 2 Two Teams

Слайд 19

EXAM PRACTICE Задание 2 (участие в условном диалоге-расспросе) – максимум 6 баллов. Оценивается отдельно каждый из шести ответов. Баллы Ответ на вопросы 1–6 1 балл. Дан полный ответ на поставленный вопрос; допущенные отдельные фонетические , лексические и грамматические погрешности не затрудняют понимания 0 баллов. Ответ на вопрос не дан, ИЛИ ответ не соответствует заданному вопросу, ИЛИ ответ дан в виде слова или словосочетания, И/ИЛИ допущены фонетические и лексические и грамматические ошибки, препятствующие пониманию ответа №2, №4

Слайд 20

HOMEWORK: http :// www.fipi.ru/content/otkrytyy-bank-zadaniy-oge answer the questions in a telephone survey and make a recording (page 5 , №1,2)

Слайд 21

Useful Advice If you are not sure you understand the q uestion correctly, don’t worry, try to guess the unknown words from the context and answer. If you’ve made a mistake and you’ve noticed it you may answer again. Don’t keep silent, try to answer. You may use these sentences: It’s a difficult question for me. I don’t really know the answer to the question

Слайд 22

Remember * Listen to the information at the start of the telephone survey. It tells you what the survey is about . * The first question on the telephone survey may be simple. Answer the question using a full sentence . *You may be asked a question with How often/How much/How many. Reply to these questions using full answers starting with “I …” *The answer to that question beginning with What or Which will be a statement of fact, either about you or about people generally. *The answer to the question beginning with Why will be a reason. Your answer to a question like that should be your opinion of people generally, not just about you personally, and should give a reason. *You may be asked a question including a modal such as would, should or could. Your answer to a question like that will talk about the situation using would, should or could

Слайд 23

Памятка по выполнению задания 35 1. Внимательно прослушайте вопрос и постарайтесь понять его содержание. Если что-то в вопросе осталось непонятным , постарайтесь догадаться и начинайте сразу отвечать. Лучше ответить на вопрос так, как он вами понят, чем не ответить вообще. 2. Помните, что для ответа на вопрос у вас есть 40 секунд и это время превышать нельзя. 3. Отвечайте на вопросы конкретно, полными предложениями, говорите громко, четко и не слишком быстро. 4. Обращайте внимание на грамматическое оформление своих ответов. Если вы поняли, что сделали ошибку, можно повторно сформулировать свой ответ, помня о лимите времени. В этом случае засчитывается последняя фраза.



Предварительный просмотр:

Задание 2 УСТНАЯ ЧАСТЬ ЕГЭ

I. You are going to study abroad for three months and want to find a swimming pool you could attend. You’d like to get more information about this swimming pool. In 1.5 minutes you are to ask five questions to find out the following:

1) location of the swimming pool
2) opening hours
3) sauna availability
4) price for 3 months
5) discounts for students

II. You are going to visit Japan this summer and you’d like to have more information about the flights to Japan. In 1.5 minutes you are to ask five questions to find out the following:

1) departure dates
2) travel time
3) return ticket price
4) discounts for students
5) buying the ticket online

III. You are considering starting breakdance lessons and now you’d like to get more information. In 1.5 minutes you are to ask five direct questions to find out about the following:

1) tuition fee
2) course location
3) duration of the course
4) special clothes
5) evening classes

IV. You are considering buying the book and now you’d like to get more information. In 1.5 minutes you are to ask five direct questions to find out about the following:

1) if it’s a paperback edition
2) number of illustrations
3) vegetarian dishes
4) the price
5) audio version of the book

V. You are considering going on this sightseeing tour and now you’d like to get more information. In 1.5 minutes you are to ask five direct questions to find out the following:

1) duration of the tour
2) the starting point
3) number of bridges you’ll visit
4) the price for a group of 10
5) discounts for students

VI. You are considering buying the appliance and now you’d like to get more information. In 1.5 minutes you are to ask five direct questions to find out about the following:

1) price
2) if one can buy it online
3) number of functions
4) guarantee period
5) recipe book to go with the unit

VII. You are considering visiting the fitness club and now you’d like to get more information. In 1.5 minutes you are to ask five direct questions to find out about the following:

  1. location
    2) opening hours
    3) price of the season ticket
    4) if individual sessions are possible
    5) swimming pool

VIII. You are considering buying some flowers and now you’d like to get more information. In 1.5 minutes you are to ask five direct questions to find out about the following:

  1. location
    2) opening hours
    3) kinds of flowers in stock
    4) if they sell pot plants
    5) discounts for big orders

IX. You are considering going on a Hot Air Balloon Ride in Russia, in the suburbs of St. Petersburg, and now you’d like to get more information. In 1.5 minutes you are to ask five direct questions to find out about the following:

1) age restriction
2) range of destinations
3) working hours
4) duration of the ride
5) cost of an individual ride

X. You are considering having a holiday in Dover and now you’d like to get more information. In 1.5 minutes you are to ask five direct questions to find out about the following:

1) transference
2) accommodation
3) price for a week for one
4) group discounts
5) excursions

XI. You have to buy online a book by one of the following writers (left to the right): Mark Twain, Edgar Allan Poe, F. Scott Fitzgerald, Ernest Hemingway and you’d like to get more information. In 1.5 minutes you are to ask five direct questions to find out about the following:

1) availability of books
2) price of a book
3) delivery time
4) cost of delivery
5) payment options

XII. You are considering taking up an English course in order to improve your language skills and you found an advertisement on the internet and now you’d like to get more information. In 1.5 minutes you are to ask five direct questions to find out about the following:

1) location
2) duration of an intermediate course
3) number of students in a group
4) tuition fee
5) discounts

XIII. In the shop window of a clothes shop you saw an advertisement for a vacancy and now you’d like to get more information. In 1.5 minutes you are to ask five direct questions to find out about the following:

1) vacancies for teens
2) experience
3) probation period
4) working hours
5) salary

XIV. You have are considering to visit a new shopping centre and you’d like to get more information. In 1.5 minutes you are to ask five direct questions to find out about the following:

  1. opening hours
  2. location
    3) loyalty cards
    4) parking options
    5) toy shops

XV. You are considering planting a tree in order to help to save environment and now you’d like to get more information. In 1.5 minutes you are to ask five direct questions to find out about the following:

1) location
2) things to bring
3) timing
4) price for participating
5) discounts

XVI. You are considering taking part in a volunteer programme abroad and now you’d like to get more information. In 1.5 minutes you are to ask five direct questions to find out about the following:

1) age restriction
2) types of programmes available
3) range of destinations
4) duration of placements
5) cost of a two-week course

XVII. You are considering joining a chorus-studio and now you’d like to get more information. In 1.5 minutes you are to ask five direct questions to find out about the following:

1) range of the repertoire
2) acceptance
3) admission fee
4) location
5) dates of the rehearsals

XVIII. You are considering attending a computer-generated product exhibition and now you’d like to get more information. In 1.5 minutes you are to ask five direct questions to find out about the following:

1) location
2) underground stations nearby
3) opening hours
4) discounts for students
5) taking photos


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

! Вступление where and when the photo was taken (прошедшее простое время) what/who is in the photo (настоящее простое) what is happening (настоящее длительное) why you keep the photo in your album (настоящее простое) why you decided to show the picture to your friend (прошедшее простое время) ! Заключение

Слайд 2

Начало I’ve chosen photo number … ( обязательно начинаем с этой фразы!) Вступление ! As you know I like taking photos. It is my hobby and I can't miss an opportunity to do it. Now I want to show you one of my best photos. You know, taking photos is my favourite hobby and I always take loads of photos wherever I go.

Слайд 3

1 опция (прошедшее простое время) Отвечаем на вопрос where and when the photo was taken I took this photo during my journey (two years ago \ last summer) when I was in …. ( любой город или страну или смотреть по фотографии) My family and I went on holidays to … and visited some historical places.

Слайд 4

2 опция (настоящее простое) Отвечаем на вопрос what/who is in the photo In the foreground of the picture you can see… ( кого мы видим You can’t see me because I’m taking the photo. They are very happy because at last their dream came true ( если мы видим счастливые лица на фото) In the background of the picture you can see… ( Можно также использовать конструкцию there is/are…) The weather is …The sun is shining. It is rather hot… The people are wearing light casual clothes, because it’s summer and the weather is fine.

Слайд 5

3 опция what is happening (настоящее длительное) It’s quiet obvious, that they are admiring the beauty of this place. Some of these people are taking photos of wonderful buildings. They are all excited by this place. Nothing special is happening in the picture. You see, the sun is setting down. The sand looks like real gold.

Слайд 6

4 опция (настоящее простое) Отвечаем на вопрос why you keep the photo in your album I keep this photo in my album because looking at this photo makes me go back in that time. Moreover, I used this photo for my school project ( название проекта в зависимости от темы, например My family, My travelling, My hobby и так далее) I keep this photo in my album because it reminds me of …./because it was our first visit…

Слайд 7

5 опция (прошедшее простое время) Отвечаем на вопрос why you decided to show the picture to your friend I decided to show this picture to you because I want you to appreciate my photography skills. Besides you have never been to China and I would like you to go there with us next year. I decided to show this photo to you because it carries pleasant memories.

Слайд 8

Заключение ! Нужно успеть подвести итог In conclusion , I should say that taking photos is a very useful hobby, because it helps us to memorize the best moments of our life. All in all, I like this photo very much and I’m sure you like it too\and you want to go there. That’s all I wanted to say. ( Закончите Ваш ответ этой фразой)

Слайд 9

Task 3. These are photos from your photo album. Choose one photo to describe to your friend. You will have to start speaking in 1.5 minutes and will speak for not more than 2 minutes (12 – 15 sentences). In your talk remember to speak about: · where and when the photo was taken · what/who is in the photo · what is happening · why you keep the photo in your album · why you decided to show the picture to your friend

Слайд 10

I have chosen picture number three. You know, taking photos is my favourite hobby and I always take loads of photos wherever I go. This one was taken last summer. My family and I went on holidays to China and visited some historical places. In the background you can see some ancient Chinese buildings of unusual architecture. In the foreground you can see a group of tourists and my family. The people are wearing light casual clothes, because it’s summer and the weather is fine. It’s quiet obvious, that they are admiring the beauty of this place. Some of these people are taking photos of wonderful buildings. They are all excited by this place. I keep this photo in my album because it reminds me of …./because it was our first visit… I decided to show this picture to you because I want you to appreciate my photography skills. Besides you have never been to China and I would like you to go there with us next year. In conclusion I should say that taking photos is a very useful hobby, because it helps us to memorize the best moments of our life. That’s all I wanted to say.



Предварительный просмотр:

Task 4. Study the two photographs. In 1.5 minutes be ready to compare and contrast the photographs:

 

∙€€€give a brief description (action, location)

∙€€€say what the pictures have in common

∙€€€say in what way the pictures are different

∙€€€say which kind of life you’d prefer 

∙€€€explain why

 

You will speak for not more than 2 minutes. You have to talk continuously.

 

1.

http://ege.fipi.ru/os11/docs/4B53A6CB75B0B5E1427E596EB4931A2A/questions/961AB7D903EB94A34FC67A5E5E4B4C81(copy1)/innerimg0.jpg  

2.

http://ege.fipi.ru/os11/docs/4B53A6CB75B0B5E1427E596EB4931A2A/questions/961AB7D903EB94A34FC67A5E5E4B4C81(copy1)/innerimg1.jpg

Task 4. Study the two photographs. In 1.5 minutes be ready to compare and contrast the photographs:

·       give a brief description of the photos (action, location)

·       say what the pictures have in common

·       say in what way the pictures are different

·       say which of the activities presented in the pictures you’d prefer

·       explain why

You will speak for not more than 2 minutes (1215 sentences). You have to talk continuously.

1.

2.

undefined

undefined

 

Task 4. Study the two photographs. In 1.5 minutes be ready to compare and contrast the photographs:

·       give a brief description of the photos (action, location)

·       say what the pictures have in common

·       say in what way the pictures are different

·       say which of the celebrations in the pictures you like more

·       explain why

You will speak for not more than 2 minutes (1215 sentences). You have to talk continuously.

1.

2.

undefined

undefined

 

Task 4. Study the two photographs. In 1.5 minutes be ready to compare and contrast the photographs:

·       give a brief description of the photos (action, location)

·       say what the pictures have in common

·       say in what way the pictures are different

·       say which of the leisure activities presented in the pictures you’d prefer

·       explain why

You will speak for not more than 2 minutes (1215 sentences). You have to talk continuously.

1.

2.

undefined

undefined

 

Task 4. Study the two photographs. In 1.5 minutes be ready to compare and contrast the photographs:

·        give a brief description of the photos (action, location)

·        say what the pictures have in common

·        say in what way the pictures are different

·        say which of the ways of reading a book presented in the pictures you’d prefer

·        explain why

You will speak for not more than 2 minutes (12–15 sentences). You have to talk continuously.

Photo 1.

undefined

Photo 2.

undefined

 

Task 4. Study the two photographs. In 1.5 minutes be ready to compare and contrast the photographs:

·        give a brief description of the photos (action, location)

·        say what the pictures have in common

·        say in what way the pictures are different

·        say which of the ways of spending free time presented in the pictures you’d prefer

·        explain why

You will speak for not more than 2 minutes (12–15 sentences). You have to talk continuously.

Photo 1.

undefined

Photo 2.

undefined

 

Task 4. Study the two photographs. In 1.5 minutes be ready to compare and contrast the photographs:

·        give a brief description of the photos (action, location)

·        say what the pictures have in common

·        say in what way the pictures are different

·        say which of the ways of taking care of your health presented in the pictures you’d prefer

·        explain why

You will speak for not more than 2 minutes (12–15 sentences). You have to talk continuously.

Photo 1.

undefined

Photo 2.

undefined

 

Task 4. Study the two photographs. In 1.5 minutes be ready to compare and contrast the photographs:

·        give a brief description of the photos (action, location)

·        say what the pictures have in common

·        say in what way the pictures are different

·        say which of the ways of spending your free time presented in the pictures you’d prefer

·        explain why

You will speak for not more than 2 minutes (1215 sentences). You have to talk continuously.

Photo 1.

undefined

Photo 2.

undefined

 

Task 4. Study the two photographs. In 1.5 minutes be ready to compare and contrast the photographs:

·        give a brief description of the photos (action, location)

·        say what the pictures have in common

·        say in what way the pictures are different

·        say which of the places presented in the pictures you’d prefer to live in

·        explain why

You will speak for not more than 2 minutes (1215 sentences). You have to talk continuously.

Photo 1.

undefined

Photo 2.

undefined

 

http://ege.fipi.ru/os11/images/addfav.gif http://ege.fipi.ru/os11/admin/images/view0.gif http://ege.fipi.ru/os11/images/chk_ds.gif

C0257B


undefined Task 4. Study the two photographs. In 1.5 minutes be ready to compare and contrast the photographs:

·        give a brief description of the photos (action, location)

·        say what the pictures have in common

·        say in what way the pictures are different

·        say which of the seasons presented in the pictures you’d prefer

·        explain why

You will speak for not more than 2 minutes (1215 sentences). You have to talk continuously.

Photo 1.

undefined

Photo 2.

undefined

 

Task 4. Study the two photographs. In 1.5 minutes be ready to compare and contrast the photographs:

·        give a brief description of the photos (action, location)

·        say what the pictures have in common

·        say in what way the pictures are different

·        say which of the foods presented in the pictures you’d prefer

·        explain why

You will speak for not more than 2 minutes (1215 sentences). You have to talk continuously.

Photo 1.

undefined

Photo 2.

undefined

Task 4. Study the two photographs. In 1.5 minutes be ready to compare and contrast the photographs:

·        give a brief description of the photos (action, location)

·        say what the pictures have in common

·        say in what way the pictures are different

·        say which kind of transport presented in the pictures you prefer

·        explain why

You will speak for not more than 2 minutes (1215 sentences). You have to talk continuously.

Photo 1.

undefined

Photo 2.

undefined


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 2

Task 2. Study the advertisement. You are going to study abroad for three months and want to find a swimming pool you could attend. You’d like to get more information about this swimming pool. In 1.5 minutes you are to ask five questions to find out the following: 1) location of the swimming pool 2) opening hours 3) sauna availability 4) price for 3 months 5) discounts for students You have 20 seconds to ask each question.

Слайд 3

Клише для задания 2 в части «Говорение» по английскому языку

Слайд 12

31. Recommendations — рекомендации . Do you have any recommendations? 32. Services that they provide during the trip — обслуживание , которое они предоставляют во время поездки . What services do you provide during the trip? 33. Tours that they have — Туры , которые имеются . How many tours do you have? 34. Free Wi-Fi / website . Is there access to free Wi-Fi? Is there a website of your shop? 35. Functions of the device / advantages of the device What functions does that device have? What advantages does that device have?

Слайд 16

Task 2. Study the advertisement. You are going to visit Japan this summer and you'd like to have more information about the flights to Japan. In 1.5 minutes you are to ask five questions to find out the following: 1) departure dates 2) travel time 3) return ticket price 4) discounts for students 5) buying the ticket online You have 20 seconds to ask each question.


 

Комментарии

Бородачева Елена Анатольевна

Оказавшись на мастер-классе "Устная часть ЕГЭ - стимул к овладению устной речью", который проводил Мильруд Р.П. на международном форуме в НИРО, мне было приятно услышать, что, обучая своих учащихся описанию картинки, я использую такие же упражнения, как и Растислав Петрович. Только, возможно, не умею так рассказать, не владею понятийным аппаратом.

Бородачева Елена Анатольевна

Сейчас требования к устной части ОГЭ и ЕГЭ изменились , последние материалы относятся как раз к 2018-2019 году. но старые разработки я не стала убирать, так как они могу оказать хорошую помощь в обучении учащихся устной речи