Главные вкладки
Дистанционное обучение
Задания для дистанционного обучения. Будут полезны тем, кто готовится к сдаче ОГЭ, ЕГЭ по предмету "Английский язык", кто готовится к ВПР по английскому языку, кто хочет улучшить свои знания
oge.fipi.ru
speaking.svetlanaenglishonline.ru/
Есть возможность скачать все задания в pdf файлах, а также можно тренировать отдельные задания. Можно записывать ответ. В конце программа предложить преобразовать файл с вашим ответом (это займёт некоторое время) и скачать его в MP3 формате.
Данный тренажёр поможет прочувствовать ситуацию экзамена и выработать стратегию подготовки ответа с учетом тайминга.
Exam Simulator обеспечивает условия, максимально приближенные к настоящему экзамену.
en-oge.sdamgia.ru/
В качестве дополнительного ресурса для развития навыков аудирования можно порекомендовать - esl-lab.com. Здесь много заданий, распределенных по уровням и темам.
Для всех, кто решил сдавать ОГЭ по английскому языку, пригодится наша подборка полезных ресурсов для подготовки к экзамену:
1. Сайт ФИПИ
oge.fipi.ru
Сайт института педагогических измерений предоставляет открытый банк экзамеционных вариантов заданий. Новая версия открытого банка содержит только актуальные задания по всем аспектам экзамена.
2. Сайт "Svetlana English Online"
speaking.svetlanaenglishonline.ru/
Есть возможность скачать все задания в pdf файлах, а также можно тренировать отдельные задания, а не весь вариант подряд. Можно пропускать время на подготовку и сразу же записывать ответ. В конце программа предложить преобразовать файл с вашим ответом (это займёт некоторое время) и скачать его в MP3 формате.
Данный тренажёр поможет прочувствовать ситуацию экзамена и выработать стратегию подготовки ответа с учетом тайминга.
3. Сайт "Exam Simulator" exam-simulator.ru/
Этот тренажер получил официальную сертификацию от ФИПИ (разработчика экзамена), это означает, что он полностью подходит под формат ОГЭ и ЕГЭ.
Exam Simulator обеспечивает условия, максимально приближенные к настоящему экзамену.
Очень удобный интерфейс действительно упрощает вашу подготовку к ОГЭ.
4. Сайт Гущина Д. Д. "Решу ОГЭ"
en-oge.sdamgia.ru/
Дистанционная обучающая система для подготовки к государственным экзаменам позволяет составлять индивидуальные тесты для отработки определённых заданий.
На "Решу ОГЭ" можно тренировать устную и письменную части ОГЭ по иностранным языкам в эмуляторе ОГЭ. Программа близка к той, которая используется на ОГЭ, но имеет дополнительную возможность прослушивания своих ответов устной части и проверки ответов письменной части.
5. Сайт "Randall's ESL Cyber Listening"
В качестве дополнительного ресурса для развития навыков аудирования можно порекомендовать - esl-lab.com. Здесь много заданий, распределенных по уровням и темам.
Скачать:
| Вложение | Размер |
|---|---|
| 80.1 КБ | |
| 20.74 КБ | |
| 17.81 КБ | |
| 134 КБ |
Предварительный просмотр:
СЛОВООБРАЗОВАНИЕ (основные правила)
Приставки существительных:
Re-reconstruction; co- cooperation; dis- disadvantage; in- independence; mis- misunderstanding; im- impossibility; un- unemployment; il- illegal
Суффиксы существительных:
-ability, -ibility- probability; -age- breakage; -al- arrival; -ance, -ence - difference; -dom- kingdom; -er,-or- inventor; hood-childhood; -ian- historian; -ion -action; -sion, -ssion- collection; -ism- tourism; -ment- agreement; -ness- kindness; -our- colour; -ship- friendship; -th- depth; -ti (-ity)-safety; -ure (-ture) –mixture; -ist-artist; -ess - fortress; -ant-assistant; -ing- building.
Приставки прилагательных:
Un- unhappy; in- independent; dis- disappointing; im -important; non- non-ferrous; ir- irregular; post-post-war; il- illegal; inter-interdependent.
Суффиксы прилагательных:
-able (-ible) - от глаголов - to read- readable ; - ive - от глаголов – to act –active; - ful - от существительных –hope- hopeful; beauty- beautiful ; - less - от существительных – hope- hopeless, help- helpless; - al - от существительных – norm- normal ; - ic - от существительных – atom- atomic; - ent, -ant – evident, current, important ; - y - от существительных – dirt- dirty .
Приставки глаголов:
Co-cooperate; de-decode; dis-disbelieve; in- input; im- immigrate; inter- interact;
ir- irritate; over-overcome; re- rebuilt; mis- misunderstand
Суффиксы глаголов:
-en- deepen; -fy-classify; -ize-organize; -ate-activate
СЛОВООБРАЗОВАНИЕ 7- 8 классы.
Ex. 1. Образуйте от данных глаголов существительные с помощью
суффикса -ment. Переведите на русский язык:
Develop, achieve, move, arrange, treat, state, improve, agree, equip, govern, require, measure, announce, amuse, argue, advertise, invest.
Ex. 2. Образуйте прилагательные с помощью суффиксов -ful и -less, переведите их на русский язык:
Beauty, thank, hope, doubt, help, colour, use, care.
Ex. З. Образуйте от данных глаголов существительные с помощью суффикса -ег или -or. Переведите на русский язык:
To lead, to write, to read, to visit, to speak, to sleep, to act, to direct, to conduct, to drive, to fight, to mine, to report, to sing, to skate, to swim, to teach, to travel, to sail, to invent, to found, to compose.
Ex. 4. Образуйте от данных слов существительные с помощью суффикса -ist, -ism, -ian. Переведите на русский язык:
Special, social, art, capital, economy, international, piano, technic, mathematics, statistics, politics, music, electric, Russia, Hungary, Canada, India.
are, aim, use, shape, fruit, power, thought, harm, colour.
Ex. 5. Образуйте прилагательные с помощью суффиксов -able, -ible, ]переведите их на русский язык:
Change, convert, prevent, break, compare, desire, profit, read, comfort, respect, expect,fashion,flex.
Ex. 6. Образуйте наречия с помощью суффикса -1у и переведите их:
Bad, first, part, quick, strong, short, silent, rapid, wide, extreme, cruel, kind, happy.
Ex. 7. Определите, к каким частям речи относятся выделенные слова:
1. Не works as a teacher. 2. I saw one of his works at the exhibition. 3. I was waiting for your report. 4. They report the results of their experiment every Monday. 5. His report contains some of his thoughts about the experiment. 6. You’ll make progress if you work hard. 7. He thought about his new work. 8. I have a present for you. 9. I am busy at pre sent. 10. He presented me with a book.
Ex. 8. Определите, к какой части речи относятся данные слова. Переведите их:
Beautiful, function, artist, musician, heartless, economic, worker, badly, act, action, active, basic, fruitless, population, movement, historic, democratic, work, daily, literature, picture, organization, friendship, highly, leader, fight, fighter, national, impressive, hopeful, hopeless, beautiful, special, specialist, define, definition, humanism, humanist, humanistic, use, useful, useless.
Ex. 9. Образуйте прилагательные от существительных при помощи следующих суффиксов: -al, -ful, -ous, -у, -able, -ible, -ic, -less, -ish. Переведите пары слов.
Reason, beauty, hope, doubt, care, aim, use, desire, boy, success, heart, experiment, form, office, danger, fame, electron, base, nature, cloud, sun, child, Scott, history, home.
Ex. 10. Переведите предложения. Определите, к каким частям речи относятся выделенные слова. Назовите сложные слова:
1. Many pupils study English. 2. My grandfather has a large study. 3. Who ruled this country? 4. All sportsmen must obey the rules of the game. 5. The Soviet Union is tied by friendship with India in their work for peace. 6. All peace-loving people work for peace for the whole of mankind.
WORD-BUILDING (exercises)
Ex. 1 С помощью приставок и суффиксов, преобразуйте слово в скобках в подходящую по смыслу часть речи:
A
1) I would like to know all the ……………….. about this game. (inform)
2) I’m waiting for my friend’s…………………from Boston. (arrive)
3) My grandfather was a great ……………..(travel)
4) It is very ……………… today. (wind)
5) Which is the ………….. way of travelling? (quick)
6) I like travelling by ……………(rail)
7) Lucy is fond of ……………(paint)
8) I’m sorry, where is the ……………(bath)
9) I’d like to know about the buses’ ………….(time)
10) All the houses in our town have got modern………….(convenient)
B
11) I don’t have …………. water in our country house. (run)
12) Modern flats are large and …………(comfort)
13) The ………..in the corner is old but beautiful. (fire)
14) What is your………? (occupy)
15) She is not ….(marry)
16) I’d like to be a……..(drive)
17) The …….usually brings newspapers in the morning.(post)
18) All the mistakes……….by the teacher. (correct)
19) The……. was very old (build).
20) She looks sad and ………(happiness)
Ex . 2 С помощью приставок и суффиксов, преобразуйте слово в скобках в подходящую по смыслу часть речи.
- Flowers …. bees. (attractive)
- You should be more ….with your money. (care)
- Is there an ….. ? (explain)
- They consulted a very ….lawyer. (experience)
- These birds … their nests out of straw. (building)
- We are ….. of our country. (pride)
- This piece of music was …. for the piano. (compose)
- The young man was very … to the ladies. (attention)
- Shall I make the .....? Robert this is Julia. (introduce)
- I have no….. in politics. (interesting)
- It was my final….. (decide)
- The meat we were eating was very….. (taste)
- A. Pushkin was….. for his nice poems. (fame)
- Please, …. your report . It’s too long. (short)
- Control your …..(curious)
- The ….. of doctors agree that smoking is extremely harmful to health. (major)
- The boy got a ….. cut on his leg. (pain)
- In the Middle Ages ships were….. by the stars. (navigation)
- I gave you enough…. (warn)
- She believes in ….. (socialist)
- The child saw a bird with …… wings. (colour)
- We ….. to move to a large house. (decision)
- She has demonstrated a remarkable….. to get things done. (able)
- We’ll be met on…. (arrive)
- From the… point of view all the maps are equally good. (practice)
- Who made this…..? (discover)
- She was the first…... to win two Nobel Prizes in science. (science)
- This business has been….for about three months. (computer)
- The magazine is well- illustrated and is …..interesting.(extreme)
- There are two dining-rooms in the flat, one for reception and the other for … use. (privacy).
СЛОВООБРАЗОВАНИЕ
Ex. 1. Переведите следующие слова, выделите в них суффиксы и префиксы:
Untrue, prehistoric, ultramodern, postwar, ex-champion, anti-body, de- compose, decode, deform, depart, discover, disappearance, reread, reconstruct, coauthor, unequal, misunderstand, undress, disarm, anti-fascist, cooperation, co-existence, interaction, superhuman, ultra-violet.
Ex. 2. Определите, к какой части речи относятся следующие слова. Переведите их:
Achievement - achieve, resistance - resistant, assistance - assist - assistant, celebration - celebrate, difference - different, city - citizen, nation - national - nationality, measure - measurement, develop - development, act - active - activity, contain - container, discover - discovery - discoverer, literature - literary, graduate - graduation - undergraduate - post-graduate, educate - education, progress - progressive, act - action - activity - active, govern - governor - government.
Ex. 3. Найдите и выделите суффиксы в данных словах и определите, к какой части речи эти слова относятся:
British, foolish, understandable, heartless, pitiless, successful, experiment, function, musician, socialist, artist, capitalism, professional, fundamental, industrial, doubtful, useful, different, treatment, creative, attractive, peaceful, dangerous, elementary, childish, active, economic, director, worker, passage, marriage, silence, freedom, kingdom.
Ex. 4. Образуйте глаголы с помощью суффикса -en:
Red, tight, soft, deep, short, dark, bright, weak, black, white, sweet, sharp, strong, long.
Ex.5. Образуйте глаголы от данных существительных. Переведите их:
Turn, smile, smoke, snow, start, stay, step, stop, study, talk, visit, rest, air, paper, cover, handle, cause, watch, act, address, answer, brush, clean, cross, crowd, wave, wish, work, dance, doubt, dress, end, fight, help, hope, joke, laugh, lift, light, love, mind, paper, pencil, place, plan, play, post, reply, report, return, sail, show.
Ex. 6. Переведите на русский язык. Выделите словообразующие элементы. Определите, к какой части речи относятся данные слова:
React, reaction, reactor, reactivity; science, scientific, scientist; industry, industrial, industrious; cold, coldly, coldness; dark, darkness, darken; happy, happily, happiness, unhappy; equal, equally, unequal, equality; free, freedom, freely; attention, attentive, attentively; sun, sunny, sunless; care, careful, careless, carefully, carelessness; to differ, different, difference, indifferent; England, English, Englishman, poison, poisonous, extreme,extremely,extremity,extremist,friend,friendship,friendly,unfriendly.
Ex. 7. Переведите следующие сложные слова:
Aircraft, airspace, Air Force , summer-resort, rest-house, custom-house, dining-room, dining car, living-room , fireplace, nightlife, newsagent, sunglasses, popstar, snowboarding, bungee jumping, earthquake, greenhouse, laptop, software, science-fiction, solar system, so-called, haircut , hairbrush, icebox, newspaper, notebook, rain forest ,lifetime , raincoat, sportsman, sunshine, sunrise, sunset, sunflower, body-piercing.
Ex. 8. Прочтите следующие пары слов, соблюдая ударения. Переведите их:
An accent - to accent, a contract - to contract, a content - to content, a contest - to contest,an increase-to increase, a convict - to convict, a perfect - to perfect, a record - to record,refuse-to refuse,a refugee-to refuge.
Ex. 9. Проанализируйте состав следующих слов. Определите части речи. Дайте начальную форму. Переведите слова:
Powerful, inventor, high-quality, network, demoralize, profitable, dislike, disagree, movement, shorten, incorrect, electricity, fruitful, fruitless, happiness, dangerous, noisy, sunny, rainy, badly, strongly, reading, teaching, rebuild, retell, leader, teacher, unhappy, unusual, translation, cooperation, schoolboy, icebreaker.
Ex. 10. Напишите сложные существительные, исходя из объяснений.
Например: A machine for drying hair – hair drier.
1. A thing for opening tins - ... . 2. A machine for playing records - ... . 3. A machine for mixing food - ... . 4. A thing that times eggs (when they are boiling) - ... . 5. Things for warming people’s legs - ... . 6. Stuff that kills flies - ... . 7. A liquid that removes paint - ... . 8. A tool that opens bottles - ... . 9. A thing for peeling potatoes - ... . 10. A liquid for removing eye makeup - ... . 11. Stuff for freshening the air - ... .
Ex. 11. Распределите прилагательные по трем группам: 1) люди, 2) места, 3) вещи:
Obstinate, unspoilt, hand-made, waterproof, easy-going, breathtaking, aggressive, deserted, overgrown, overcrowded, cunning, picturesque, arrogant, long-lasting, spoilt, automatic, accurate, artificial.
Ex. 12. Выберите слово с нужным по смыслу префиксом или суффиксом.
1. I know Jim Kerry is very popular but I find him totally childish / childlike. 2. I couldn’t work out whom the letter was from. The signature was childish / childlike. 3. Sarah is so childish / childlike. She always plays trick on her friends. 4. It was wonderful to watch the tiny lambs playing. I got such childish / childlike pleasure from the experience. 5. Sophie is extremely sensitive / sensible at the moment. Anything you say seems to upset her. 6. Karen is not a very sensitive / sensible person. She wore high-heeled shoes for our four-mile walk. 7. I’ve never known her to tell a lie. She’s a very true / truthful person. 8. I can never watch sad films that are based on true / truthful a story. They always make me cry. 9. Susan is so intolerable / intolerant of other people. She never accepts anyone else’s opinion, and she always thinks she knows best. 10. I find Mark’s behaviour intolerable / intolerant. It’s unfair to be so selfish. 11. We’re having an economic / economical crisis at the moment. James has lost his job and I don’t know how we are going to pay the rent. 12. It’s more economic / economical to drive slowly. You can do a lot more miles to the gallop.
Ex.13. Подберите к каждой тройке слов такое, чтобы с его помощью образовать составные существительные, используйте слова: board, green, paper, book, birthday, blood, rain, site, road, sports, ice, water, day, night, hand , case, sun, bag.
Например: camp..., building..., bomb... – campsite, building site, bomb-site.
1. ...test, ...pressure, ...donor. 2. ...fall, ...melon, ...skiing. 3. ...house, ...grocer, ...salad. 4. ...club, ...mare, ...shift. 5. brief..., suit..., book... . 6. paper..., plastic..., shoulder... . 7. ...bow, ...coat, ...drop. 8. ...shine, ...rise, ...set. 9. ...works, ...sign, ...rage. 10. black..., floor..., notice... . 11. ...light, ...break, ...dream. 12. ...shake, ...writing, ...book. 13. ...cube, ...berg, ...rink. 14. ...cake, ...present, ...card. 15. ...scape, ...lady, ...slide. 16. ...car, ...center, ...ground. 17. address..., visitor’s..., note... .
Ex. 14. Дополните предложения сложными существительными в скобках (это могут быть и составные существительные, и существительные в притяжательном падеже в простой или аналитической форме).
1. Your coat is on the ... (back, chair). 2. You’ve just spilt the ... (milk, cat). 3. Can you buy some ... (paper, toilet). 4. I never listened to my ... (advise, parents). 5. Can you buy a ... (wine, bottle) to have with supper? 6. What did that ... (road, sigh) say? Did you see it? 7. It’s such a mess in here. There are empty ... (wine, bottles) everywhere. 8. The ... (Prime Minister, duties) include entertaining heads of the state. 9. The ... (my shoe, heel) has come off. 10. Can I borrow your ... (brush, hair)? 11. What happened at the ... (film, end)? 12. Here is ... (today, news). 13. Where is the nearest ... (Metro, station)? 14. It’s my ... (anniversary, parents, wedding) next week. 15. The ... (company, success) is due to its efficiency. 16. I’ve got a ... (fortnight, holiday) next month. 17. The ... (government, economic policy) is confusing. 18. My children go to the local ... (school, state). 19. The annual ... (rate, inflation) is about 4 percent. 20. Are there any ... (coffee, cups) in your bedroom? There are none in the kitchen. 21. Do you want a ... (coffee, cup)?
Ex.15. Заполните пропуски глаголом или существительным: advice – to advise, use – to use, abuse – to abuse, belief – to believe, relief – to relieve, grief – grieve, excuse – to excuse, breath – to breathe, half – to halve, house – to house, safe – to save, bath – to bathe.
1. It is my personal ... that this man is innocent. 2. Let me listen to your chest. Take a deep ... and say “Ah”. 3. You should put your valuables in the ... . 4. Drug ... is a terrible problem all over the world. 5. I know it isn’t good for my skin, but I love sun ... . 6. I’ve been so worried about you! It’s such a ... to see you at last! 7. “What are we going to do with this cake?” “Cut it in two. You take ... and I’ll take ... .” 8. Can you show me how to ... this new coffee machine? 9. The refugees are ... in temporary accommodation. 10. She apologizes for her behavior, and said it was because she’d had a busy day, but that’s no ... for breaking all the plates. 11. People need time to ... after the death of someone they love. 12. Take my ... . Never marry for money. Marry for love.
Ex.16. Напишите слово противоположное по значению, используя префикс
Kind, honest, credible, appear, fair, equal, pleased, continue, fasten, normal, employed, friendly, trust, professional, known, cover, safe, use, probable, important, emotional.
Ex. 17. Переведите слова на русский язык. Определите префикс и его значение:
Coauthor, undress, disarm, postwar, illegal, unkind, reconstruct, deformation, prewar, antihero , ex-champion, superhuman, disagreement.
Ex. 18. Назовите глаголы, от которых образованы следующие существительные:
Protection, show, writer, worker, movement, investigation, achievement, statement, reader, department, equipment, construction, organization, reporter, arrival, improvement, conductor, establishment, development, education, definition, regulation, assistance, agreement.
Ex. 19. Переведите без словаря. Определите, к какой части речи относятся слова:
a) Specialist, institute, university, culture, cultural, centre, central, nation, national, international, organization, minister, nature, natural, traditional, progressive, moral, social, socialist, public, programmer, popular, modern, revolution, revolutionary, final, talent, continent, festival, political, experiment, experimentation, electricity, technical, transformation, system, systematically, practice, practical, seminar, lecture, lecturer, period, historic, history, professor, complex, form, acceleration, instrument, philosopher, idea, basic, fundamental, conceptions, mass, class, element, motor, method, problem, energy, radio, text, material, temperature, progress, television.
b) 1. France and England are European countries. 2. In the evening we like to listen to classical music. 3. We saw a comedy at the Drama Theatre last night. 4. Your train leaves from platform two. 5. This jazz orchestra gave several concerts in our town. 6. In 1610 Galileo constructed the first tele scope in the world. 7. This was a dangerous experiment.
Ex. 20. Проанализируйте следующие слова, какие они? Определите их составляющие. Переведите на русский язык:
Ice-hockey, world-wide, bedroom, newspaper, long-term, birthplace, sportsman, apple-juice, peace-loving, schoolchildren, football, highland, television, underground, north-west, sometimes, lowland, landscape, well-known, multinational, network, vice-president.
Словообразование 9- 11 классы
Таблица 1. Префиксация
Префикс – часть слова, которая ставится перед корнем. С помощью префикса слово принимает новое значение. В большинстве случаев слово не переходит в другую часть речи, но бывают исключения.
Префикс + Корень = Новое слово
Примеры
- re + build (строить) = rebuild (перестроить по новой)
- mis + conduct (поведение) = misconduct (плохое поведение)
В таблице рассмотрены префиксы, которые встречаются наиболее часто.
Приставки и их значения | Примеры |
un- , dis- , in- , non- , il- , im- , ir- : указывают на отрицание, делают слово противоположным по значению |
|
|
|
|
|
|
|
mis- : меняет смысл слова на «неверный», «ложный» |
|
re- : «снова», «вновь»; сделать что-либо повторно |
|
co-: аналог приставки в русском языке «со» |
|
Таблица 2. Суффиксация
Суффикс – часть слова, которая ставится после корня. Суффикс придает слову новое значение и обычно преобразовывает его в другую часть речи.
Корень + Суффикс = Новое слово
Примеры
- teach + er = teacher (учитель)
- child + hood = childhood (детство)
В таблице рассмотрены суффиксы, которые встречаются наиболее часто.
Суффикс и его значения | Примеры |
Образование существительного | |
-er, -or, -ar: из глагола переходит существительное в значении «исполнитель действия» |
|
-ment, -age, -ure, -dom, -tion, -sion: |
|
-hood, -ship: образуют существительные от других существительных |
|
-ist: используется для указания принадлежности к профессии или политическому званию |
|
-ian: указывают на национальность, реже профессию |
|
-ness: преобразовывает прилагательное в существительное |
|
Образование прилагательного | |
-ful: образует прилагательные от существительных и означает наличие качества |
|
-able, -ible: образуют прилагательные от глаголов и выражают возможность подвергнуться действию, выраженному соответствующим глаголом |
|
-less: образует прилагательные от существительных и означает отсутствие качества |
|
-ish: национальная принадлежность; качество |
|
-y: образует прилагательные от существительных |
|
Образование глагола | |
-en: образует глаголы от прилагательных и существительных |
|
-fy, -ify: обычно образует глаголы от прилагательных |
|
-ise, -ize: обычно образует глаголы от существительных |
|
Таблица 3. Конверсия
Конверсия – переход слова в другую часть речи, без изменения его структуры.
Глагол > существительное | |
to call (кричать, звонить) | call (крик, телефонный звонок) |
to hope (надеяться) | hope (надежда) |
to attack (атаковать) | attack (атака) |
Глагол > существительное (с изменением ударения и произношения) | |
to ac'cent (акцентировать) | 'accent (акцент) |
to use (использовать): буква s читается как русская з | use (использование): буква s читается как русская с |
to excuse (извиняться): буква s читается как русская з | excuse (извинение): буква s читается как русская с |
to pre'sent (дарить) | 'present (подарок) |
Существительное > глагол | |
love (любовь) | to love (любить) |
trip (путешествие) | to trip (отправляться в путешествие) |
film (фильм) | to film (снимать фильм) |
Прилагательное > существительное | |
calm (спокойный) | calm (спокойствие) |
black (чёрный) | black (чёрный цвет) |
dead (мёртвый) | dead (мертвец) |
Таблица 4. Словосложение
Словосложение – соединение двух слов и более в сложное слово. Такие слова пишутся как через дефис, так и слитно.
Сложные существительные | |
toothpaste (зубная паста) | существительное (tooth) + существительное (paste) |
highway (большая дорога, шоссе) | прилагательное (high) + существительное (way) |
underworld (преисподняя) | предлог (under) + существительное (world) |
haircut (стрижка, причёска) | существительное (hair) + глагол (cut) |
Сложные глаголы | |
to babysit (присматривать за ребенком) | существительное (baby) + глагол (sit) |
to window-shop (рассматривать витрины) | существительное (window) + существительное (shop) |
to downgrade (понижать) | наречие (down) + существительное (grade) |
to blackwash (клеветать) | прилагательное (black) + существительное (wash) |
Сложные прилагательные | |
smoke-free (бездымный) | существительное (smoke) + прилагательное (free) |
part-time (занимающий меньше стандартного времени) | существительное (part) + существительное (part) |
short-sighted (близорукий) | прилагательное (short) + глагол (sighted) |
Сложные наречия | |
outside (снаружи) | предлог (out) + существительное (side) |
everywhere (везде, всюду) | прилагательное (every) + наречие (where) |
Таблица 5. Сокращение
Усеченные слова | ||
laboratory | lab | лаборатория |
refrigerator | fridge | холодильник |
cinematograph | cinema | кинематограф |
Аббревиатуры и сокращения | ||
electronic mail | электронная почта | |
between | betw. | между, в промежутке |
United Nations Organization | U.N.O. | Организация Объединённых Наций (ООН) |
Слова-гибриды (образование нового слова путем сочетания частей нескольких слов) | ||
documentary + drama | docudrama | документальная драма |
science + fiction | sci-fi | научная фантастика |
smoke + fog | smog | густой туман с дымом и копотью; смог |
Словообразование (Word Formation) ПРИМЕРЫ
Задание 1. Подберите приставки un- , dis- , in- , non- , ir- к словам, обращая внимание на контекст.
Пример: His ...action will lead to no good. - His inaction will lead to no good.
1. This place was ...appealing and melancholic.
2. Don't ...member our country!
3. But it is ...sense! You can't swim across the Drake Passage by yourself.
4. You are so ...responsible! You didn't come to rehearsal yesterday.
5. She always cheats on her husband. She is a ...loyal wife.
Задание 2. От слов в рамке образуйте новые слова с помощью суффиксов. Заполните пропуски в предложениях подходящими по смыслу словами.
equip, doubt, art, free, equal, Russia |
Пример: equip - equipment
We need hunting ... to kill a bear. - We need hunting equipment to kill a bear.
1. ... is the most valuable thing for a person.
2. She was ... whether the new shoes will be any better.
3. They always ... their results.
4. These ... paintings are so terrible!
5. My friend from Spain likes ... cuisine.
Задание 3. Измените выделенные существительные на глаголы с помощью конверсии. Соответственно переделайте предложения.
Пример: I have a walk with his friends every day. - He walks with his friends every day.
1. My mother is standing in a queue now.
2. She pushed me with an elbow.
3. Paola is giving a call to her friend now.
4. I had plans for tomorrow.
5. We made a mistake about that book.
Задание 4. Выберите правильные варианты ответов (словосложение). Заполните пропуски образованными словами по смыслу.
Пример: 1. c) - airman
My husband is ... . - My husband is an airman.
1. air | a) care |
2. copy | b) sighted |
3. rain | c) man |
4. birth | d) coat |
5. health | e) book |
6. short | f) place |
1 .I was born in India. And what is your ...?
2. Write in your ... an essay about summer vacation.
3. My brother is ... .
4. It's raining outside. You should put on your ... .
5. ... in our country is at top level.
Задание 5. Расшифруйте сокращения.
Пример: POV - point of view.
1. TMI 2. CD 3. ASAP 4. HR 5. EU 6.VIP
Ответы
Задание 1. 1. unappealing | Задание 3. 1. My mother is queuing now. | Задание 5. 1. too much information |
Задание 2. 1. freedom | Задание 4. 1. birthplace |
Упражнения на словообразование (с ответами)
1. Добавьте один из суффиксов (-er, -r, -ian, -ist, -man) к словам, чтобы образовалось название профессии. Переведите образовавшиеся слова.
Н-р: police (полиция) – policeman (полицейский)
- music (музыка) 8. science (наука)
- journal (журнал) 9. art (искусство)
- post (почта) 10. sports (спорт)
- drive (водить машину) 11. manage (управляться)
- reception (встреча) 12. photograph (фотография)
- electric (электрический) 13. interpret (переводить)
- politics (политика) 14. build (строить)
15. fire (огонь)
2. Посмотрите на суффиксы существительных и прилагательных. Образуйте недостающие слова в столбцах и переведите образовавшиеся слова.
Существительные: -ness, -ion, -ation, -ment, -ance, -ition
Прилагательные: -al, -y, -ly, -ful, -ous, -tific
1) Прилагательное Существительное
1. lucky (удачный) luck (удача)
2. …… happiness (счастье)
3. wonderful (чудесный) ……
4. …… speed (скорость)
5. greedy (жадный) ……
6. …… friend (друг)
7. …… danger (опасность)
8. traditional (традиционный) ……
9. …… science (наука)
10. ill (больной) ……
11. …… truth (правда)
12. …… profession (профессия)
13. …… business (бизнес)
14. healthy (здоровый) ……
15. …… wealth (богатство)
2) Существительное Глагол
- investigation (расследование) investigate (расследовать)
- …… invite (приглашать)
- discussion (обсуждение) ……
- …… appear (выглядеть)
5. …… organize (организовать)
6. …… relax (расслабляться)
7. competition (соревнование) ……
- …… invent (изобретать)
3. Составьте как можно больше слов, добавляя к основе приставки и суффиксы. Используйте словарь. Переведите образовавшиеся слова.
Н-р: help (помогать) – helpful (услужливый), helpfulness (услужливость), unhelpful (неуслужливый), helpless (беспомощный), helplessness (беспомощность)
Приставка Основа/корень слова Суффикс
1. possible
2. polite -ful
un- 3. stress
4. thought
5. agree -ity
mis- 6. use
7. like
8. taste -less
im- 9. understand
10. hope
11. care -ness
in- 12. mortal
13. human
14. success -ment
dis- 15. conscious
16. popular -able
17. profit
Предварительный просмотр:
Тренировочные тесты на словообразование
Test 1.
- This is the most . . . . . . concert I‘ve ever been to. (Expense)
- Her husband’s not a very…...person. (Patience)
- Susan is very…...and wants to do well. (Ambition)
- Show some……. Don’t you like the idea? (Enthuse)
- Her problem is that she has not enough……in herself. (Confide)
- Dan is really very……, even rude sometimes. (Polite)
- I haven’t been to the cinema…… . (Recent)
- Mary…… and they never s aw her again. (Appear)
1. Expensive
2. Patient
3.Ambitious
4.Enthusiasm
5. Confidence
6.Impolite
7.Recently
8.Disappeared
Test 2.
- Most people have no real…… in ghosts.(Believe)
- Mark Twain wrote many…… stories. (Humour)
- The children’s…… at the concert was excellent. (Behave)
- Rita asked for a …… and cashier gave her one. (Receive)
- Do you think you have the…… to pass the exam? (Able)
- You need a lot of …… to write a good story. (Imagine)
- I read an interesting …… in the newspaper. (Advertise)
- Their friendship began in their …… . (Child)
Test 3.
- I’m telling you the ……! I swear! (True)
- Your composition isn’t good enough. You’ll have to …… it. (Write)
- Did you know Ann used to work as a …… when she was younger? (Wait)
- They need your …… before they can do it. (Sign)
- It all happened quite…… . I didn’t have time to think. (Sudden)
- I’m sure his new film is going to be a huge…… .(Succeed)
- Did Paul give an …… for his actions? (Explain)
- The …… of the village are all very kind. (Inhabit)
Test 4.
- The leaflet gives a brief…… of each place. (Describe)
- Can you give us a quick …… of how it works? (Explain)
- Olga broke the vase during an …… with her husband. (Argue)
- Gold is a very …… metal. (Value)
- Peter began to feel depressed and …… . (Help)
- His book is the result of years of …… research. (Care)
- This snake is not …… at all. (Danger)
- The bright flowers make the room look….. . (Cheer)
Test 5.
1. Teenagers nowadays are more interested in ……. problems. (Globe)
2. Have you seen the new Levi …… on TV? (Advertise)
3. I looked everywhere but I couldn’t find him. He’s …… (Appear)
4. It’s very…… to drink and drive. (Danger)
5. Can you give me some more …… about this adventure holiday? (Inform)
6. We need to put up some …… for tonight’s party. (Decorate)
7. The weather today will be cold and…… . (Wind)
8. Margarita was very …… with the service. (Satisfy)
Test 6.
- They put a lot of …… on him to agree to their demands. (Press)
- I’ve had three…… nights and l feel exhausted. (Sleep)
- If you have problems with your ……, see a doctor. (Circulate)
- I’m feeling very …… today. I think I’ll go for a run. (Energy)
- Remember that …… are also human. (Examine)
- His nose was quite …… for days after he’d it pierced. ( Pain)
- There are a lot of …… restaurants in this area. (Fashion)
- Although she isn’t beautiful, most men find her quite…… (Attract).
Test 7.
1.The food was completely …… ; he was a useless cook .(Taste)
2. There were over 500 ……to the temple every day .(Visit )
3. You can’t hope to win the race without any …… .(Train)
4. In spite of her ……,Jane continued her journey .(Hungry )
5.Hard as he tried , he was unable to find …… .(Solve )
6.I …… speaking , I don’t think Latin is a useful subject .(Person)
7.You need to organize your time more …… (Efficient )
Test 8.
- Stories are more ……. than lists of words .(Memory )
- His exam results were very …… . (Please )
- Passing exams will help you to get a ……job .(Good )
- You should revise on a regular …… (Base )
- There are books that are specially …….for foreign learners.(Simple )
- A degree is a very useful…….to have .(Qualify )
- I hope you will take into …… what I have just said to you .(Consider )
- This new book had many beautiful ……in it .(ILLUSTRATE)
Test 9.
1.My aunt became …….when she went to America. (Fame)
2.Paul sings …….; I’m surprised he isn’t a professional singer. (Beauty)
3.I was …….to see all my old friends again. (Delight )
4.They bought some …… for their new house. (Furnish )
5. She lives in a really ……mansion in the suburbs. (Luxury )
6. Are you sitting ……. in that chair ? (Comfort )
7.Everyone was nervous about the ……’s visit. (Inspector)
8.Our teacher has a really strong ……. . (Person)
9.His father has the best …… of ancient coins. (Collect)
Test 10.
1.The teacher wanted to know what my greatest …….(Ambitious)
2.I……ever go to the theatre. I don’t like it .(Hard )
3.Marina has a very …… manner , which I appreciate .(Relax)
4.Her son took part in the world ……last year .(Champion)
5.I was …….when victor said I was beautiful.(Flatter)
6. Julia got a ……for best leading actress .(Nominate )
7.She’s a very ……thinker .(Origin)
8.Her friend is very …….! You can trust him .(Rely)
Ответы к тренировочным тестам.
Test 1.
1. Expensive
2. Patient
3.Ambitious
4.Enthusiasm
5. Confidence
6.Impolite
7.Recently
8.Disappeared
Test 2.
- Belief
- Humorous
- Behaviour
- Receipt
- Ability
- Success
- Advertisement
- Childhood
Test 3.
1. Truth
2. Rewrite
3. Waitress
4. Signature
5. Suddenly
6. Success
7.Explanation
8. Inhabitants
Test 4.
- Description
- Explanation
- Argument
- Valuable
- Helpless
- Careful
- Dangerous
- Cheerful
Test 5.
1. Global
2. Advertisement
3. Disappeared
4. Dangerous
5. Information
6. Decorations
7. Windy
8. Satisfied
Test 6.
1. Pressure
2. Sleepless
3. Circulation
4. Energetic
5. Examiners
6.Painful
Test 7.
1.Tasteless
2. Visitors
3.Training
4 . Hunger
5. Solution
6. Personally
7. Efficiently
Test 8.
1. Memorable
2. Pleasant
3. Better
4. Basis
5. Simplified
6. Qualification
7. Consideration
8. ILLustrations
Test 9.
- Famous
- Beautifully
- Delighted
- Furniture
- Luxurious
- Comfortably
- Inspector
- Personality
- Collection
Test 10.
- Ambition
- Hardly
- Relaxed
- Championship
- Flattered
- Nomination
- Original
- Reliable
Предварительный просмотр:
СЛОВООБРАЗОВАНИЕ (Test)
1. Определите, к какой части речи относятся данные слова. Переведите их:
Beautiful, function, artist, musician, heartless, economic, worker, badly, act, action, active, basic, fruitless, population, movement, historic, democratic, work, daily, literature, picture, organization, friendship, highly, leader, fight, fighter, national, impressive, hopeful, hopeless, beautiful, special, specialist, define, definition, humanism, humanist, humanistic, use, useful, useless.
2. Переведите слова на русский язык. Определите префикс и его значение:
Coauthor, undress, disarm, postwar, illegal, unkind, reconstruct, deformation, prewar, antibody, ex-champion, superhuman, ultrashort.
3. Образуйте прилагательные от существительных при помощи следующих суффиксов: -al, -ful, -ous, -у, -able, -ible, -ic, -less, -ish. Переведите пары слов.
Reason, beauty, hope, doubt, care, aim, use, desire, boy, success, heart, experiment, form, office, danger, fame, electron, base, nature, cloud, sun, child, Scott, history, home.
4. Переведите предложения. Определите, к каким частям речи относятся выделенные слова. Назовите сложные слова:
1. Many pupils study English. 2. My grandfather has a large study. 3. Who ruled this country? 4. All sportsmen must obey the rules of the game. 5. The Soviet Union is tied by friendship with India in their work for peace. 6. All peace-loving people work for peace for the whole of mankind.
5. Назовите глаголы, от которых образованы следующие существительные:
Protection, show, writer, worker, movement, investigation, achievement, statement, reader, department, equipment, construction, organization, reporter, arrival, improvement, conductor, establishment, development, education, definition, regulation, assistance, agreement.
6. Переведите без словаря. Определите, к какой части речи относятся слова:
a) Specialist, institute, university, culture, central, national, nation, international, organization, Soviet, minister, nature, natural, traditional, progressive, moral, social, socialist, public, programmer, popular, modern, revolution, revolutionary, final, talent, continent, festival, political, experiment, experimentation, electricity, technical, transformation, system, systematically, practice, practical, seminar, lecture, lecturer, period, historic, history, professor, complex, form, acceleration, instrument, philosopher, idea, basic, fundamental, conceptions, mass, class, element, motor, method, problem, energy, radio, text, material, temperature, progress, television.
b) 1. France and England are European countries. 2. In the evening we like to listen to classical music. 3. We saw a comedy at the Drama Theatre last night. 4. Your train leaves from platform two. 5. This jazz orchestra gave several concerts in our town. 6. In 1610 Galileo constructed the first telescope in the world. 7. This was a dangerous experiment.
7. Проанализируйте следующие слова, какие они? Определите их составляющие. Переведите на русский язык:
Ice-hockey, world-wide, bedroom, newspaper, long-term, birthplace, sportsman, apple-pie, peace-loving, schoolchildren, football, highland, television, underground, north-west, sometimes, lowland, landscape, well-known, multinational, network, vice-president.
8. Поставьте слово, указанное в скобках, в нужную форму.
1. My father is very ... (act) even though he’s seventy. 2. I’ve always wanted to work in the theatre, but ... (act) it isn’t a very secure profession. 3. I ... (hope), we’ll soon find a solution to the problem. 4. Look ... (care) to the left and to the right before crossing the road. 5. It was very ... (care) of you to lose my watch. 6. I take two ... (day) newspapers and three Sunday papers. 7. You’ve broken my camera! Look at it! It’s ... (use)! 8. Thanks for the advice. It was really ... (use). 9. I have some very ... (noise) neighbours. 10. She became ... (fame) as a result of her invention.
Предварительный просмотр:
СЛОВООБРАЗОВАНИЕ КАК СЛОЖНЫЙ ЭЛЕМЕНТ АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА (WORD-BUILDING)
В ходе обучения иностранному языку, в частности, английскому, у студентов возникает масса вопросов при переводе слов той или иной части речи. В связи с этим необходимо остановиться на основных способах словообразования в английском языке.
В современном английском языке имеется несколько способов словообразования:
1) конверсия (образование новых слов без изменения их написания и произношения)
2) словосложение (образование нового слова путем сложения двух слов в одно)
3) изменение ударения в слове (и получение нового слова другой части речи).
4) аффиксация (прибавление к корню суффикса или префикса)
Конверсия как способ словообразования. Словосложение. Изменение ударения.
Иногда слово может менять свое значение и выполнять новую синтаксическую функцию в предложении, не изменяя при этом написания и произношения (конверсия). Наиболее распространенным является образование глаголов от существительных: master (хозяин) - to master (управлять), house (дом) - to house (размещать), water (вода) - to water (поливать). Но глаголы могут быть образованы и от прилагательных: empty (пустой) - to empty (опустошать) white (белый) - to white (белить).
Словосложение - это объединение полнозначных слов или их основ в сложное слово. Вновь образованное сложное слово пишется слитно или через дефис: airfield - аэродром (air - воздух, field - поле), air-base - авиабаза (air - воздух, base - база), airman - авиатор (air - воздух, man - мужчина), schoolday - школьный день (school - школа, day - день), birthplace - место рождения (birth - рождение, place - место).
Сложные слова могут состоять из двух существительных, первое из которых приобретает значение прилагательного. В этом случае слова пишутся отдельно. Например: service dress - форменная одежда, одежда для службы (service - служба, dress - платье), shop window - витрина (shop - магазин, window - окно), skim milk - снятое молоко (to skim - снимать (накипь и т.д.), milk - молоко).
Многие существительные совпадают по форме с глаголами, но отличаются ударением. Как правило, в существительных ударение падает на первый слог, а в соответствующих глаголах - на второй: export (экспорт) - to export (экспортировать) present (подарок) - to present (дарить).
Словообразование с помощью аффиксации.
Образование новых слов может происходить при помощи присоединения к основе слова суффиксов или префиксов (приставок). Префиксы присоединяются к корню слова в начале, а суффиксы - в конце. Слова, образованные с помощью префиксов или суффиксов, в отличие от простых слов, называются производными.
Самым продуктивным является этот вид словообразования. В ходе обучения английскому языку уделяется большое внимание этому способу словосложения.
Префиксы, как и суффиксы, могут присоединяться к различным частям речи, изменяя при этом значение основы слова, например: happy (счастливый) - unhappy (несчастный) - happiness (счастье) - happily (счастливо); help (помощь) - helper (помощник) - helpful (полезный) - helpless (беспомощный).
Наиболее употребительные приставки (префиксы) и их значения:
1. Префикс со значением “снова”, “заново”, “вновь”, “пере”:
re- | to construct (строить) - to reconstruct (перестроить), to read (читать) - to reread (перечитать), to write (писать) - to rewrite (переписать) |
2. Префиксы, которые придают слову противоположное значение или обозначают противоположное действие:
un- dis- de- anti- counter- contra- | to dress (одеваться) - to undress (раздеваться), to tie (связывать) - to untie (развязывать) to appear (появляться) - to disappear (исчезать) formation (формирование) - deformation (деформация) fascist (фашист) - anti-fascist (антифашист) attack (атака) - counterattack (контратака) to contradict (противоречить, возражать) |
3. Префиксы, имеющие отрицательное значение:
a- ab- un- im- in- ir- il- dis- mis- non- | amoral (аморальный, безнравственный) absent (отсутствующий), abnormal (ненормальный) kind (добрый) - unkind (недобрый) possible (возможный) - impossible (невозможный) ability (способность) - inability (неспособность) regular (регулярный) - irregular (нерегулярный) legal (легальный) - illegal (нелегальный) honest (честный) - dishonest (нечестный), to understand (понимать) - to misunderstand (неправильно понять) interference (вмешательство) - non-interference (невмешательство) | ! NOTE ! Приставка, которая начинается на “i” изменяется в зависимости от того, какая за ней стоит буква: il + l, ir + r, im + b, m, p. |
4. Префиксы, имеющие значение “сверх”, “пере”, “чрезмерно”:
over- super- ultra- extra- | to pay (платить) - to overpay (переплатить) human (человеческий) - superhuman (сверхчеловеческий) short (короткий) - ultra-short (ультракороткий) extraordinary (необычный) |
5. Префиксы со значением “между”, “взаимно”:
со- inter- | existence (существование) - co-existence (сосуществование) national (национальный) - international (интернациональный) |
6. Префиксы, которые переводятся как
а) “перед”:
рге- fore- | war (война) - pre-war (довоенный), historic (исторический) - prehistoric (доисторический) to foresee (предвидеть) |
б) “после”:
post- | war (война,) - post-war (послевоенный), revolutionary (революционный) - post-revolutionary (послереволюционный) |
в) “недостаточно”, “недо-“:
under- | to pay (платить) - to underpay (оплачивать низко, т.е. недостаточно оплачивать, недоплачивать), production (производство) - underproduction (недопроизводство) |
г) “под”:
sub- | division (разделение) - subdivision (подразделение), committee (комиссия, комитет) - subcommittee (подкомиссия) |
д) “экс”, “бывший”:
ex- | champion (чемпион) - ex-champion (бывший чемпион) |
е) само-, авто-
auto- | autobiography (автобиография), automatic (автоматический) |
ж) полу-
semi- | semifinal (полуфинал), semicircle (полукруг) |
з) через-, транс-
trans- | transatlantic (трансатлантический) |
и) вверх, кверху, наверху
up- | upstairs (вверх по лестнице), upside (верхняя часть), to uproot (вырывать с корнем) |
к) двойной, два, дважды
bi- | bilingual (двуязычный), bi-monthly (выходящий два раза в месяц) |
л) имеющий дело с книгами
bibli(o)- | bibliography (библиография) |
м) относящийся к жизни
bio- | biography (биография) |
н) второстепенное значение
by- | by-street (переулок, улочка) |
о) много-, мульти-, поли-
multi- poly- | multicolored (многоцветный), multimillionaire (мультимиллионер) polyglot (полиглот), polytechnic (политехнический) |
п) второстепенное значение
by- | by-street (переулок, улочка) |
7. Префикс глагола, имеющий значение “делать”:
en- | large (большой) - to enlarge (увеличивать, делать больше), danger (опасность) - to endanger (подвергать опасности), force (сила) - to enforce (принуждать, настаивать) |
Основные суффиксы существительных:
1. Суффиксы, обозначающие принадлежность к
а) политическому направлению профессии или нации:
-ist -an, -ian | Communist (коммунист), Marxist (марксист}, materialist (материалист); artist (художник), typist (машинистка), pianist (пианист), historian (историк), librarian (библиотекарь), musician (музыкант); Russian (русский), Bulgarian (болгарин) |
2. Суффикс, обозначающий учение, теорию, качество:
-ism | marxism (марксизм), heroism (героизм) |
3. Суффиксы, обозначающие действующее лицо, его занятие или должность:
-ег, -or -ee, -eer | to teach (учить) - teacher (учитель), to direct (руководить) - director (руководитель) employee (служащий), refugee (беженец, эмигрант), auctioneer (аукционер), |
4. Суффикс, обозначающий результат действия:
-ment -ade | achievement (достижение), agreement (согласие), government (правительство) lemonade (лимонад), blockade (блокада) |
5. Суффиксы, обозначающие
а) состояние:
-hood -ship -cy, -acy | brotherhood (братство), childhood (детство), manhood (мужественность) dictatorship (диктатура), friendship (дружба), leadership (руководство) accuracy (точность), infancy (младенчество), supremacy (превосходство) |
б) действие, состояние:
-age -ing -ence -ance -ion, -tion -ition, -ation -sion -al | shortage (нехватка), marriage (брак, супружество), voyage (путешествие) hunting (охота), crossing (пересечение, перекресток), living (житье) silence (молчание), difference (различие) importance (важность), resistance (сопротивление) collection (собрание, коллекция), dictation (диктант, диктовка) competition (соревнование), hesitation (сомнение, колебание) decision (решение) removal ( удаление), arrival (прибытие), refusal (отказ), approval (одобрение) |
в) качество или состояние:
-dom -ness -ty | freedom (свобода), kingdom (королевство), wisdom (мудрость) coldness (холод), darkness (темнота), kindness (доброта), weakness (слабость) activity (активность), safety (безопасность) |
г) место действия, занятие или состояние
-ery | bakery (булочная), surgery (кабинет хирурга), cookery (кулинария), slavery (рабство) |
д) род занятий, отрасль науки
-ics | physics (физика), politics (политика) |
Основные суффиксы прилагательных:
1. Суффикс, образующий прилагательные от существительных и обозначающий национальную принадлежность или слабую степень качества:
-ese -ish | Chinese (китаец, китайский), Japanese (японец, японский) Pole (поляк) - Polish (польский), Scott (шотландец) - Scottish (шотландский) red (красный) - reddish (красноватый), child (ребенок) - childish (ребячливый, детский) |
2. Суффиксы, образующие прилагательные от глаголов и обозначающие наличие качества:
-ive -ent -ant | to act (действовать) - active (активный), to talk (разговаривать) – talkative (разговорчивый) to differ (различать) - different (различный), to insist (настаивать) - insistent (настойчивый) to observe (наблюдать, замечать) - observant (наблюдательный, внимательный) |
3. Суффиксы, образующие прилагательные от существительных
и обозначающие наличие качества, свойства:
-ic -al -ful -ous -у | base (основа) - basic (основной), economy (экономика) - economic (экономический) centre (центр) - central (центральный) culture (культура) - cultural (культурный), beauty (красота) - beautiful (красивый) peace (мир) - peaceful (мирный), fame (слава) - famous (знаменитый) cloud (облако) - cloudy (облачный), sun (солнце) - sunny (солнечный) |
4. Суффиксы, образующие прилагательные от различных частей
речи и обозначающие
а) качество, свойство:
-аrу -огу | element (элемент) - elementary (элементарный) illusion (иллюзия) - illusory (обманчивый, иллюзорный) |
б) способность что-либо сделать, состояние, качество:
-able - ible | to change (изменить) - changeable (изменчивый) to eat (есть) - eatable (съедобный), reason (разум) - reasonable (разумный) |
в) отсутствие качества:
-less | useless (бесполезный), windless (безветренный) |
Основные суффиксы глаголов:
-ate -en -fy, -ify -ize, -ise | active (активный) - to activate (активизировать) short (короткий) - to shorten (укоротить) pure (чистый) - to purify (очищать), simple (простой) - to simplify (упрощать) character (характер) - to characterize (характеризовать) |
Основные суффиксы наречий
Суффиксы, образующие наречия от
а) прилагательных, иногда - существительных, порядковых числительных и причастий:
-ly | bad (плохой) - badly (плохо), part (часть) - partly (частично), first (первый) - firstly (во-первых) |
б) существительных и наречий и обозначающие направление (или направленность):
-wards -ward | North (север) - northward(s) (к северу, на север), after (после) - afterwards (впоследствии, позже, потом), back (обратно, назад) - backward(s) (назад, в обратном направлении) home (дом, домой) - homeward (к дому, по направлению к дому) |
NOTE! В английском языке большое место занимают слова, заимствованные из других языков. Такие слова называются интернациональными. По корню этих слов легко догадаться об их значении. Например: telegram (телеграмма), orchestra (оркестр), concert (концерт) и др. Умение подмечать интернациональные слова в значительной степени облегчает работу по переводу текста.
Тренировочные упражнения
Ex. 1. Переведите следующие слова, выделите в них суффиксы и префиксы:
Untrue, prehistoric, ultramodern, postwar, ex-champion, anti-body, decompose, decode, deform, depart, discover, disappearance, reread, reconstruct, coauthor, unequal, misunderstand, undress, disarm, anti-fascist, cooperation, co-existence, interaction, superhuman, ultra-violet.
Ex. 2. Определите, к какой части речи относятся следующие слова. Переведите их:
Achievement - achieve, resistance - resistant, assistance - assist - assistant, celebration - celebrate, difference - different, city - citizen, nation - national - nationality, measure - measurement, develop - development, act - active - activity, contain - container, discover - discovery - discoverer, literature - literary, graduate - graduation - undergraduate - post-graduate, educate - education, progress - progressive, act - action - activity - active, govern - governor - government.
Ex. З. Образуйте от данных глаголов существительные с помощью суффикса -ег или -or. Переведите на русский язык:
To lead, to write, to read, to visit, to speak, to sleep, to act, to direct, to conduct, to drive, to fight, to mine, to report, to sing, to skate, to swim, to teach, to travel, to sail, to invent, to found, to compose.
Ex. 4. Образуйте от данных слов существительные с помощью суффикса -ist, -ism, -ian. Переведите на русский язык:
Special, social, art, capital, economy, international, piano, technic, mathematics, statistics, politics, music, electric, Russia, Hungary, Canada, India.
Ex. 5. Образуйте от данных глаголов существительные с помощью суффикса -ment. Переведите на русский язык:
Develop, achieve, move, arrange, treat, state, improve, agree, equip, govern, require, measure, announce, pave.
Ex. 6. Образуйте прилагательные с помощью суффиксов -ful и -less, переведите их на русский язык:
Beauty, thank, hope, doubt, care, aim, use, shape, fruit, power, thought, harm, colour.
Ex. 7. Образуйте прилагательные с помощью суффиксов -able, -ible, переведите их на русский язык:
Change, convert, prevent, break, compare, desire, profit, read, comfort, respect, expect.
Ex. 8. Найдите и выделите суффиксы в данных словах и определите, к какой части речи эти слова относятся:
British, foolish, understandable, heartless, pitiless, successful, experiment, function, musician, socialist, artist, capitalism, professional, fundamental, industrial, doubtful, useful, different, treatment, creative, attractive, peaceful, dangerous, elementary, childish, active, economic, director, worker, passage, marriage, silence, freedom, kingdom.
Ex. 9. Образуйте глаголы с помощью суффикса -en:
Red, tight, soft, deep, short, dark, bright, weak, black, white, sweet, sharp, strength.
Ex. 10. Образуйте наречия с помощью суффикса -1у и переведите их:
Bad, first, part, quick, strong, short, silent, rapid, wide, extreme, cruel, kind, happy.
Ex. 11. Образуйте глаголы от данных существительных. Переведите их:
Turn, smile, smoke, snow, start, stay, step, stop, study, talk, visit, rest, air, paper, cover, handle, cause, watch, act, address, answer, brush, clean, cross, crowd, wave, wish, work, dance, doubt, dress, end, fight, help, hope, joke, laugh, lift, light, love, mind, paper, pencil, place, plan, play, post, reply, report, return, sail, show.
Ex. 12. Переведите на русский язык. Выделите словообразующие элементы. Определите, к какой части речи относятся данные слова:
React, reaction, reactor, reactivity; science, scientific, scientist; industry, industrial, industrious; cold, coldly, coldness; dark, darkness, darken; happy, happily, happiness, unhappy; equal, equally, unequal, equality; free, freedom, freely; attention, attentive, attentively; sun, sunny, sunless; care, careful, careless, carefully, carelessness; to differ, different, difference, indifferent; England, English, Englishman; fame, famous.
Ex. 13. Переведите следующие сложные слова:
Airport, armchair, bathroom, bedroom, bookcase, bookshelf, classroom, custom-house, dining-room, drawing-room, fireplace, folksong, gentleman, hairbrush, icebox, newspaper, notebook, postcard, post-office, raincoat, sportsman, sunshine, writing-table.
Ex. 14. Прочтите следующие пары слов, соблюдая ударения. Переведите их:
An accent - to accent, a contract - to contract, a content - to content, a contest - to contest, a convoy - to convoy, a convict - to convict, a perfect - to perfect, a record - to record.
Ex. 15. Определите, к каким частям речи относятся выделенные слова:
1. Не works as a teacher. 2. I saw one of his works at the exhibition. 3. I was waiting for your report. 4. They report the results of their experiment every Monday. 5. His report contains some of his thoughts about the experiment. 6. You’ll make progress if you work hard. 7. He thought about his new work. 8. I have a present for you. 9. I am busy at present. 10. He presented me with a book.
Ex. 16. Проанализируйте состав следующих слов. Определите части речи. Дайте начальную форму. Переведите слова:
Powerful, inventor, high-quality, network, demoralize, profitable, dislike, disagree, movement, shorten, incorrect, electricity, fruitful, fruitless, happiness, dangerous, noisy, sunny, rainy, badly, strongly, reading, teaching, rebuild, retell, leader, teacher, unhappy, unusual, translation, cooperation, schoolboy, icebreaker.
Ex. 17. Напишите сложные существительные, исходя из объяснений.
Например: A machine for drying hair – hair drier.
1. A thing for opening tins - ... . 2. A machine for playing records - ... . 3. A machine for mixing food - ... . 4. A thing that times eggs (when they are boiling) - ... . 5. Things for warming people’s legs - ... . 6. Stuff that kills flies - ... . 7. A liquid that removes paint - ... . 8. A tool that opens bottles - ... . 9. A thing for peeling potatoes - ... . 10. A liquid for removing eye makeup - ... . 11. Stuff for freshening the air - ... .
Ex. 18. Напишите словосочетания по модели число+ существительное+существительное (! не забывайте что число и первое существительное соединяется дефисом и что это существительное обычно стоит в единственном числе)
Например: a walk lasting for three miles – a three-mile walk.
1. A girl who has just celebrated her sixteenth birthday - ... . 2. A flight lasting for ten hours - ... . 3. A note that is worth twenty pounds - ... . 4. A language course that lasts four weeks - ... . 5. A drive that takes three hours - ... . 6. A meal that consists of three courses - ... . 7. A holiday that lasts two weeks - ... . 8. A delay at the airport that went on for two hours - ... . 9. A letter that goes on for ten pages - ... . 10. A university course that takes three years - ... . 11. A prison sentence of ten years - ... . 12. A hotel with five stars - ... . 13. A speed limit of 30 miles an hour - ... . 14. A house that was built two hundred years ago - ... .
Ex. 19. Распределите прилагательные по трем группам: 1) люди, 2) места, 3) вещи:
Obstinate, unspoilt, hand-made, waterproof, easy-going, breathtaking, aggressive, deserted, overgrown, overcrowded, cunning, picturesque, arrogant, long-lasting, spoilt, automatic, accurate, artificial.
Ex. 20. Выберите слово с нужным по смыслу префиксом или суффиксом.
1. I know Jim Kerry is very popular but I find him totally childish / childlike. 2. I couldn’t work out whom the letter was from. The signature was childish / childlike. 3. Sarah is so childish / childlike. She always plays trick on her friends. 4. It was wonderful to watch the tiny lambs playing. I got such childish / childlike pleasure from the experience. 5. Sophie is extremely sensitive / sensible at the moment. Anything you say seems to upset her. 6. Karen is not a very sensitive / sensible person. She wore high-heeled shoes for our four-mile walk. 7. I’ve never known her to tell a lie. She’s a very true / truthful person. 8. I can never watch sad films that are based on true / truthful a story. They always make me cry. 9. Susan is so intolerable / intolerant of other people. She never accepts anyone else’s opinion, and she always thinks she knows best. 10. I find Mark’s behaviour intolerable / intolerant. It’s unfair to be so selfish. 11. We’re having an economic / economical crisis at the moment. James has lost his job and I don’t know how we are going to pay the rent. 12. It’s more economic / economical to drive slowly. You can do a lot more miles to the gallop.
Ex. 21. Подберите к каждой тройке слов такое, чтобы с его помощью образовать составные существительные, используйте слова: board, green, paper, book, birthday, blood, rain, site, road, sports, ice, water, day, night, hand, case, sun, bag.
Например: camp..., building..., bomb... – campsite, building site, bomb-site.
1. ...test, ...pressure, ...donor. 2. ...fall, ...melon, ...skiing. 3. ...house, ...grocer, ...salad. 4. ...club, ...mare, ...shift. 5. brief..., suit..., book... . 6. paper..., plastic..., shoulder... . 7. ...bow, ...coat, ...drop. 8. ...shine, ...rise, ...set. 9. ...works, ...sign, ...rage. 10. black..., floor..., notice... . 11. ...light, ...break, ...dream. 12. ...shake, ...writing, ...book. 13. ...cube, ...berg, ...rink. 14. ...cake, ...present, ...card. 15. ...scape, ...lady, ...slide. 16. ...car, ...center, ...ground. 17. address..., visitor’s..., note... .
Ex. 22. Дополните предложения сложными существительными в скобках (это могут быть и составные существительные, и существительные в притяжательном падеже в простой или аналитической форме).
1. Your coat is on the ... (back, chair). 2. You’ve just spilt the ... (milk, cat). 3. Can you buy some ... (paper, toilet). 4. I never listened to my ... (advise, parents). 5. Can you buy a ... (wine, bottle) to have with supper? 6. What did that ... (road, sigh) say? Did you see it? 7. It’s such a mess in here. There are empty ... (wine, bottles) everywhere. 8. The ... (Prime Minister, duties) include entertaining heads of the state. 9. The ... (my shoe, heel) has come off. 10. Can I borrow your ... (brush, hair)? 11. What happened at the ... (film, end)? 12. Here is ... (today, news). 13. Where is the nearest ... (Metro, station)? 14. It’s my ... (anniversary, parents, wedding) next week. 15. The ... (company, success) is due to its efficiency. 16. I’ve got a ... (fortnight, holiday) next month. 17. The ... (government, economic policy) is confusing. 18. My children go to the local ... (school, state). 19. The annual ... (rate, inflation) is about 4 percent. 20. Are there any ... (coffee, cups) in your bedroom? There are none in the kitchen. 21. Do you want a ... (coffee, cup)?
Ex. 22. Заполните пропуски глаголом или существительным: advice – to advise, use – to use, abuse – to abuse, belief – to believe, relief – to relieve, grief – grieve, excuse – to excuse, breath – to breathe, half – to halve, house – to house, safe – to save, bath – to bathe.
1. It is my personal ... that this man is innocent. 2. Let me listen to your chest. Take a deep ... and say “Ah”. 3. You should put your valuables in the ... . 4. Drug ... is a terrible problem all over the world. 5. I know it isn’t good for my skin, but I love sun ... . 6. I’ve been so worried about you! It’s such a ... to see you at last! 7. “What are we going to do with this cake?” “Cut it in two. You take ... and I’ll take ... .” 8. Can you show me how to ... this new coffee machine? 9. The refugees are ... in temporary accommodation. 10. She apologizes for her behavior, and said it was because she’d had a busy day, but that’s no ... for breaking all the plates. 11. People need time to ... after the death of someone they love. 12. Take my ... . Never marry for money. Marry for love.
Ex. 22. Напишите слово противоположное по значению, используя префикс
Kind, honest, credible, appear, fair, equal, pleased, continue, fasten, normal, employed, friendly, trust, professional, known, cover, safe, use, probable, important, emotional.




