дистанционное обучение

Коновалова Наталья Алексеевна

 

Монолог на тему " keepoing fit" для подготовки к ОГЭ

Скачать:


Предварительный просмотр:

Task 3. You are going to give a talk about keeping fit. You will have to start in 1.5 minutes and speak for not more than 2 minutes (1012 sentences). Remember to say:

  • why doing sport is very important for modern teenagers;
  • what else besides sport  young people do to keep fit; 
  • what you  enjoy doing in your free time;
  • what your attitude to doing sports activities is.

I am going to give a talk about keeping fit.

To begin with, I want to say that doing sports is important for modern teenagers. Sport makes people strong, gives pleasure and develops a character. It is a good way to keep fit. But I believe it is not enough only to do sports to stay healthy.

Besides sports young people need to have right eating habits. We should avoid eating fast food. Our diet should include enough fruit and vegetables. And we should drink pure water. It is also important to plan your free time and have time to relax.

Personally, I try to keep fit and follow a healthy lifestyle too. In my free time I prefer doing sports. I go to the gym or to the swimming pool. I enjoy walking or riding a bike when the weather is fine. I also like to relax lying on the sofa with the book.

My attitude to sports activities is positive.

In conclusion I’d like to say that everyone should do something to stay healthy and feel happy.

That’s all.


Task 3. You are going to give a talk about keeping fit. You will have to start in 1.5 minutes and speak for not more than 2 minutes (1012 sentences). Remember to say:

  • why doing sport is very important for modern teenagers;
  • what else besides sport  young people do to keep fit; 
  • what you  enjoy doing in your free time;
  • what your attitude to doing sports activities is.

I am going to give a talk about keeping fit.

To begin with, I want to say that doing sports is important for modern teenagers. Sport makes people strong, gives pleasure and develops a character. It is a good way to keep fit. But I believe it is not enough only to do sports to stay healthy.

Besides sports young people need to have right eating habits. We should avoid eating fast food. Our diet should include enough fruit and vegetables. And we should drink pure water. It is also important to plan your free time and have time to relax.

Personally, I try to keep fit and follow a healthy lifestyle too. In my free time I prefer doing sports. I go to the gym or to the swimming pool. I enjoy walking or riding a bike when the weather is fine. I also like to relax lying on the sofa with the book.

My attitude to sports activities is positive.

In conclusion I’d like to say that everyone should do something to stay healthy and feel happy.

That’s all.



Предварительный просмотр:

Вводные фразы для 3 задания

В задании 3 по говорению в ОГЭ нужно высказаться на определённую тему

и раскрыть четыре пункта плана. В этом задании обязательно нужны

вступительная и заключительная фразы. Какие фразы использовать, чтобы

рассказ был логичным?

Введение

Nowadays more and more people understand that… (sport is important). –

В настоящее время всё больше людей понимают, что… (спорт важен).

There is no doubt that… (travelling is interesting and useful). –

Несомненно, что… (путешествия интересны и полезны).

It goes without saying that… (school is a big part of our lives). – Само собой

разумеется, что… (школа является значительной частью нашей

жизни).

Many people have… (pets at home). – Многие люди имеют… (домашних

животных дома).

Now I'm going to talk about… – Я собираюсь рассказать о…

Рассказ по пунктам плана

I think people (travel / do sports / learn languages) because… – Я думаю,

что люди… (путешествуют / занимаются спортом / изучают языки),

потому что…

Maybe they want to… – Возможно, они хотят…

For example, I often… – Например, я часто…

I would recommend (studying harder / that they study harder). – Я бы

порекомендовал (учиться усерднее).

I advise everyone to… – Я советую всем…

There are a lot of … in my (city / school / country / area). – В моём (городе /

школе / стране / районе) много…

Perhaps it's interesting to… (take photos / help elderly people / play mobile

games). – Возможно, это интересно… (фотографировать / помогать

пожилым людям / играть в игры на мобильном телефоне).

Отношение к чему-либо

I like / love / adore / am fond of / am keen on… because… – Мне нравится /

я люблю / обожаю…, потому что…

To be honest, I don't like / hate / loathe… because… – Честно говоря, мне

не нравится / я ненавижу / терпеть не могу…, потому что…

My attitude to … is positive / negative / neutral for several reasons. Firstly,

… – Моё отношение к … положительное / отрицательное /

нейтральное по нескольким причинам. Во-первых, …

Заключение

That is all I wanted to say about… – Вот и всё, что я хотел сказать о…

In conclusion, I would like to say that … is important for everyone. – В

заключение, я бы хотел сказать, что … важно для всех.

To sum up, I think everyone needs… (a friend / to do sports / help) –

Подводя итоги, я считаю, что всем нужен... (друг / спорт / помощь).

All in all, … seems… (exciting / interesting / terrible) for me. – В конце

концов, … кажется мне (захватывающим / интересным / ужасным).

Используйте любые фразы, можете несколько фраз из каждого раздела

вместе. Главная задача – составить логичный рассказ, полностью раскрыв

ВСЕ пункты плана.

33

1

2

3



Предварительный просмотр:

                   ПРЯМАЯ  И  КОСВЕННАЯ  РЕЧЬ.

                 DIRECT AND  REPORTED  SPEECH.

Прямая речь – то, что говорит сам человек. Имеет 2 части – главную и придаточную, после главной части ставится двоеточие и придаточная часть берется в кавычки. Косвенная речь – это передача слов другого человека. Также имеет 2 части – главную и придаточную, но между ними не ставится ни двоеточие, ни кавычки. Косвенная речь бывает двух видов.

 1. С главной частью в настоящем времени.

 2. С главной частью в прошедшем времени.

       1. Косвенная речь с главной частью в настоящем времени.

1.1. В случае положительного или отрицательного предложения меняются местоимения, вспомогательные глаголы и глаголы действия.

He says: "I like apples". – He says that he likes apples.

She says: "I don't like soup". – She says that she doesn't like soup.

1.2. При построении вопросительного предложения также меняются местоимения, вспомогательные глаголы и глаголы действия, однако также меняется и порядок слов. По виду предложение становится положительным, в конце него всегда ставится точка. Если вопрос общий (то есть не имеет вопросительного слова и начинается со вспомогательного глагола), то между главной частью и придаточной ставится слово  связка if или whether (соответствует в русском языке частице ли).

He asks: "Do you live here?" – He asks if I live here.

Если вопрос специальный (то есть он начинается  с вопросительного слова), то никакие дополнительные слова не добавляются, вопросительное слово само является словом – связкой.

She wants to know: "How long have you lived here?" – She wants to know how long I have lived here.

1.3. При построении побудительных предложений (то есть требований, когда надо что-либо сделать или не делать), различают положительные и отрицательные побудительные предложения. В случае положительного требования в прямой речи придаточная часть предложения начинается с глагола действия и тогда в косвенной речи перед глаголом действия вставляют частицу to. В конце предложения ставится точка.

The mother asks: "Come to me!" –The mother asks to come to her.

Если мы строим отрицательное требование, то в прямой речи придаточная часть предложения начинается с don't + глагол действия. Тогда в косвенной речи don't меняют на not to + глагол действия. В конце предложения также ставится точка.

The mother asks: "Don't do that again!" - The mother asks not to do that again.

1.4. Если в прямой речи в придаточной части стоит обращение к кому-либо, то в косвенной речи обращение выносится из придаточной части в главную, а глагол say при этом меняется на глагол tell (если предложение положительное или отрицательное) или на глагол ask (если это вопрос).

The teacher says: "Tom, give me your diary!" - The teacher tells Tom to give her his diary.

Ann says: "What are you doing here, Mike?" - Ann asks Mike what he is doing here.

2. Косвенная речь с главной частью в прошедшем времени.

В этом случае все вышесказанное также сохраняется, однако появляется так называемое согласование времен – The Sequence of Tenses. То есть, когда в главной части предложения в прямой речи стоит прошедшее время, то в придаточной части времена меняются по определенной схеме.

Present Simple на Past Simple; Present Continuous на Past Continuous;

Present Perfect на Past Perfect (had + глагол действия в III форме);

Present Perfect Continuous на Past Perfect Continuous (had been + глагол действия с –ing окончанием); Past Simple на Past Perfect;

Past Perfect не меняется, а сохраняется.

Past Continuous на Past Perfect Continuous (had been + глагол действия с     –ing окончанием); Past Perfect Continuous не меняется, а сохраняется.

Future Simple меняется на Future Simple – in – the – Past (would + глагол действия в I форме);

Future Continuous меняется на Future Continuous – in – the – Past (would + be + глагол действия с –ing окончанием);

Future Perfect меняется на Future Perfect – in – the – Past (would + have + глагол действия в III форме);

Future  Perfect Continuous меняется на Future Perfect Continuous – in – the – Past (would + have + been + глагол действия с –ing окончанием);

Кроме самих времен также меняются и признаки времени, а также некоторые другие определители.

today на that day;    tonight на that night;    now на then;

this на that;      these на those;     here на there;

last week на the previous week или на the week before (также month, year….);

next week на the next week или the following week (также month, year…);

yesterday на the day before; two days ago на two days before;

tomorrow на the next day или на the following day;

in two days на two days later.

 Nick said: “I will come to your party tomorrow, Helen.” – Nick told Helen that he would come to her party the next day.

Kate said: “Did you watch this film last week?” – Kate asked if I had watched that film the week before.  

Если в прямой речи в придаточной части стоит несколько предложений, то каждое предложение строится отдельно, обычно заново начиная с главной части.



Предварительный просмотр:

Turn into reported speech.

  1. Mum said to her son: “I’m angry with you”

Mum said to her son that _________________________________________

  1. Geoffrey said: “I’m cooking lunch today”

Geoffrey said that he ____________________________________________

  1. Their father says:” I can speak three languages”

Their father says______________________________ speak three languages.

  1. Paul said:” I have been on holidays”

Paul said that ________________________________________ on holidays.

  1. Peter said:” My sister went to Italy last Friday”

Peter said that_________________________________________________.

  1. The reporter said:”The thief came through the window”

The reporter said that __________________________ through the window.

  1. Mike says:” My sister doesn’t eat meat”

Mike says that ________________________________________________.

  1. Jenny said:” I have never been to Paris”

Jenny said that ________________________________________________

  1. Sheila said:”I will go to the concert with John tomorrow”

Sheila said that _______________________________________________

  1. The teacher said “The sun rises in the east”.

The teacher said ______________________________________________

Turn into reported speech.

  1. Mum said to her son: “I’m angry with you”

Mum said to her son that _________________________________________

  1. Geoffrey said: “I’m cooking lunch today”

Geoffrey said that he ____________________________________________

  1. Their father says:” I can speak three languages”

Their father says______________________________ speak three languages.

  1. Paul said:” I have been on holidays”

Paul said that ________________________________________ on holidays.

  1. Peter said:” My sister went to Italy last Friday”

Peter said that_________________________________________________.

  1. The reporter said:”The thief came through the window”

The reporter said that __________________________ through the window.

  1. Mike says:” My sister doesn’t eat meat”

Mike says that ________________________________________________.

  1. Jenny said:” I have never been to Paris”

Jenny said that ________________________________________________

  1. Sheila said:”I will go to the concert with John tomorrow”

Sheila said that _______________________________________________

  1. The teacher said “The sun rises in the east”.

The teacher said ______________________________________________