Dream school. Урок для 10 класса общеобразовательных школ.

Данный урок разработан на основе учебника  Spotlight с элементами игры "Шесть шляп мышления"

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл dream_school_2016.docx556.7 КБ

Предварительный просмотр:

План-конспект урока по теме:

«Dream School»

для 10 класса

Урок разработан учителем

 английского языка

ГБОУ лицей №590

Красносельского района

Санкт-Петербурга

Кадовбиной Инной Николаевной

Цели:

Образовательные:

развитие навыков чтения и говорения по теме

расширение словарного запаса

создание условий для самореализации учащихся при решении поставленных задач

Воспитательные:

формирование навыков общения

повышение интереса к изучению английского языка

Развивающие:

развитие внимания

развитие логического мышления

развитие языковой догадки

Задачи:

тренировка навыков чтения с целью поиска заданной информации в тексте

совершенствование навыков и умений речевой деятельности

обучение выражать и аргументировать свое отношение к заданной проблеме

Оснащение урока: доска, раздаточный материал, ПК, презентация в Power Point

Ход урока

Организационный момент

British kids are having problems at school. In this lesson, students read about a TV chef who wants to improve education in Britain. They invent their ideal school and then present their ideas to their classmates.

Речевая зарядка

What’s your favourite subject at school?

What’s your least favourite subject at school?

Teacher could tell the students what he(she) liked (and why) when he(she) were at school.

•  Write the following anagrams of school subjects on the board. Students unjumble the anagrams in pairs. Ask the first pair to finish to write the school subjects on the board.

1 STORYHI   2 GRAGEOPHY   3 THAMS   4 SICUM   5 LISHNGE

Answers: 1 History, 2 Geography, 3 Maths, 4 Music, 5 English

What else do you study (studied) at school?

 Are any subjects obligatory?

What exams do people usually take before they leave school?

What do you know about official school exams in the UK?

UK education: Full-time education in is compulsory for all children aged between 5 and 16 in the UK. Students can then continue their secondary studies for a further two years. Students usually do GCSE exams at age 16 then  A levels at 18.

Основная часть

1.

Now we are going to read a text called «Dream School»

Can you predict which of the following the text might be about:

  1. A dream interpretation school.
  2. A perfect school
  1. A school where pupils learn while they are sleeping

Hand out the texts.

Dream School

Everyone in Britain knows Jamie Oliver, the multimillionaire TV chef. But when he left school at 16 with just 2 GCSE qualifications his teachers didn’t imagine that he would become so famous a few years later. Jamie’s school experience is unfortunately not unusual. In the UK, 47% of young people leave school at 16 with very few qualifications.

Jamie is now on TV again in the documentary series Jamie’s Dream School. The programme tries to create the school that Jamie wanted when he was younger. A class of 20 kids aged 16-18 are taught subjects by a team of experts in their field including hip hop vocalist Tinchy Stryder and around-the- world sailor Ellen MacArthur. The idea is to inspire the young people to become interested in learning, to feel positive about school and to encourage them to stay in education. If you want to go to Dream school you can see clips of this fascinating show on YouTube.

What’s your idea of a Dream school? A newspaper asked school students to describe their ideal school. These were some of the things that the children wanted:

 A flexible timetable

Time to understand things

Speakers that play music instead of a bell

A teacher-pupil swap day

 A very big door so that everyone can go into school together

Tables in the playground

More flexibility to choose subjects

Better whiteboards

A bigger building

More stationery for pupils

Longer ICT lessons

Nice, smiling teachers

 Friendly children

  • Set a 2-minute time limit for students to read the text to check if their prediction was correct.  (B  is the correct answer)
  •       Read the text again and decide if the statements in ex. A are True or False.

Ex. A

1 Jamie Oliver is famous for cooking.

2 Jamie passed a lot of exams at school.

3 Jamie’s Dream school is a reality TV programme.

4 Jamie wants to help young people to learn more at school.

5 The teachers at Dream school are education experts.

6 School children told a newspaper that they want more discipline but no exams.

Answers: 1true, 2 false (2 GCSE qualifications), 3 true, 4 true, 5 false

(experts in their field), 6 (exams and discipline are not mentioned)

Optional: Fast finishers can invent more school subject anagrams like at the beggining of the lesson.

Ex. B

  • Find in the text one or two examples of school and education vocabulary.

  • Students continue in pairs.  Ask the pair with the most words to read out their list then invite others to add to the list.

(school, GCSE qualifications, teachers, class, subjects, learning, education, students, timetable, bell, understand, teacher-pupil, whiteboards, lessons)

2.

Which of the items on the «Ideal school» list relate to:

students  (e.g., friendly children)

teachers  (e.g., nice, smiling teachers)

facilities   (e.g., better whiteboards)

materials  (e.g., more stationery)

the school building  (e.g., very big door)

discipline  (not mentioned in text)

3. Game “Six Thinking Hats”

 Данное задание можно выполнять индивидуально, в группах или парах. Каждый или каждая пара/группа должны проанализировать предложенный план с позиции способа мышления, характерного для цвета выбранной шляпы.

 http://planeta.tspu.ru/files/image/white.png

Белая шляпа

Белый цвет беспристрастен и объективен, как чистый лист бумаги. Факты, информация, вопросы - вот что ляжет ровными строчками на белый лист.

http://planeta.tspu.ru/files/image/%281%29.png

Красная шляпа

Красный цвет символизирует гнев, внутреннее напряжение. В красной шляпе человек отдает себя во власть эмоций, интуиции, чувств. Какие у меня по этому поводу возникают чувства? 

http://planeta.tspu.ru/files/image/%282%29.png

Желтая шляпа

Желтый цвет солнечный, жизнеутверждающий. Человек в желтой шляпе полон оптимизма, он ищет Преимущества. Почему это стоит делать? Каковы преимущества? 

http://planeta.tspu.ru/files/image/%283%29.png

Черная шляпа

Черный цвет мрачный, зловещий, словом – недобрый. В черной шляпе человек проявляет осторожность. Сработает ли это? Что здесь неправильно? В чем недостатки? 

http://planeta.tspu.ru/files/image/%284%29.png 

Зеленая шляпа

Зеленый цвет – это цвет свежей листвы, изобилия, плодородия. Зеленая шляпа символизирует творческое начало и расцвет новых идей. 

 http://planeta.tspu.ru/files/image/%285%29.png

Синяя шляпа

Синий цвет – это цвет неба. Синяя шляпа связана с организацией и управлением. Чего мы достигли? Что нужно делать дальше? 

Белая шляпа - Подготовьте 1-минутный рассказ о своей школе, включив только факты, цифры, без аргументации.
 
Красная шляпа - Подготовьте 1-минутный рассказ о своей школе, включив как можно больше различных прилагательных, как негативных, так и позитивных.
Черная шляпа - Подготовьте 1-минутный рассказ о своей школе, включив как можно больше негативных черт.
Желтая шляпа - подготовьте 1-минутный рассказ о своей школе, включив как можно больше позитивных черт
Зеленая шляпа - Подготовьте 1-минутный рассказ о своей школе, включив как можно больше будущих инноваций.

Синяя шляпа - Подготовьте 1-минутный рассказ о своей школе, включив как можно больше интересных идей, представленных другими группами

Copy the table and make some notes, you have to prepare 1-min story about your school, including as many ides as you can.

Facilities

        Materials

  School building

         Exams

       Discipline

       Teachers

       Students

          Other

And now you are going to present your ideas to the class. Use your notes to prepare a mini presentation.

Useful language:

Our ideal school is / has

We think that

We would like more / less

 

Заключительная часть урока.

1.  What was the best part of the lesson? Why?

Did you have any particular difficulties?

Any other comments you would like to add.

  1. Оценка деятельности учащихся.
  2. Домашнее задание.