План-конспект урока в 5 классе

План  конспект  урока  в 5  классе составлен на  основе УМК " Английский  в  фокусе ". Авторы Ю. А. Ваулина, Д.Дули, О,Е. Подляко.На уроке  применяется  технология критического  мышления  и метод  коммуникативных  заданий.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл konspekt_uroka_5_klass.docx21.76 КБ

Предварительный просмотр:

План-конспект урока в 5  классе по английскому  языку  по  теме «Моя семья»

Составлен   на  основе  УМК «Английский  в  фокусе»   для  5  класса,

Авторы Ю.А.Ваулина,  Д.Дули, О.Е. Подоляко, В.Эванс

Технологии-   технология   развития критического  мышления, метод коммуникативных заданий

Модуль № 4  « Моя  семья»

Цели:

Активизировать речемыслительную деятельность.

Развивать все виды речевой деятельности.

Закрепить лексический материал по теме "Семья”, "Черты характера”.

Воспитывать межличностные отношения.

Задачи:

Обучающие:

практика речевой деятельности (монологической с использованием опорного конспекта, диалогической в форме интервью) по теме «Моя семья»

активизация лексики по теме «Семья», «Черты характера»

формирование и развитие коммуникативных умений

Развивающие:

развивать мышление, умение дать оценку, высказывать свое мнение на английском языке;

развитие творчества, фантазии, воображения;

Воспитательные:

воспитание чувства толерантности;

воспитание культуры общения;

формирование умения работать в команде, помогать друг другу;

воспитывать чувство любви и уважения к самым близким и дорогим людям.

Оборудование и оснащение урока:

 магнитная доска, карточки со словами по теме «Черты характера», фотокарточки семьи , компьютер, CD

Ход урока

I. Организационный момент.

T: Good morning, children! I’m glad to see you again. How are you?  Who is on duty today? Who is absent? Why is he/she absent? What date is it today? What day  of the week is it today? Let’s start our work. Today we’ll  interview our classmates about their families and speak about our families.

II. Фонетическая зарядка.

T: I want our lesson to be merry and bright. Let’s recite the poem about a family.

This is my father, this is my mother, this is my brother, this is my sister,

Father, mother, sister, brother, hand in hand with one another.

I love my father, I love my mother, I love my sister and my brother

III. Основная часть урока.

1. Речевая зарядка.

T: Let’s play the game "Agree or disagree”. Listen to my statements, please. If you agree, you will repeat my statement. If you disagree, correct the sentence. (Учитель предлагает учащимся согласиться или не согласиться с различными утверждениями. Если утверждение верное – ученик повторяет его, если утверждение неверное – ученик должен исправить его.)

Утверждения учителя:

1              Your sister is very naughty. (I disagree with you. My sister is not very naughty.)

2            Your mother is very caring. (I agree with you. My mother is caring.)

3               Your brother is kind. (I agree with you. My brother is kind.)

4              Your father is very  cool. (I agree with you. My father is cool.)

5              Your grandmother is sweet. (I agree with you. My grandmother is sweet.)

6              Your family is friendly. (I agree with you. My family is friendly.)

7              Your sister is noisy. (I disagree with you. My sister is not noisy)

2. Тренировка навыков диалогической речи (интервью).

T: Today we’ll speak about your families.  Now we’ll work in groups. You will interview one member of your group about his family. Use the words of ex. 3, 4 p. 57.They  can help you to make up the questions.

Учащиеся делятся на группы. В каждой группе выбирается ученик, который будет отвечать на вопросы остальных членов группы. Для составления вопросов учащиеся используют слова из упр. 3, с. 57 и вопросы упр. 4, с. 57. Ученики работают в группах в течение 5 минут, а затем разыгрывают диалоги у доски.

Примерные вопросы учащихся:

-          What is your family like?

-          What is your father’s (mother’s) name?

-          What does your mother (father) do?

-          What are their main characteristics?

-          Have you got any brothers or sisters?

-          Do you get on well with your family (sister? brother)?

-          What is your mother’s (father’s, sister’s, brother’s) hobby?

3. Физкультминутка.

Stand uр.Hands uр.

 Hands оn hips. Hands down.

Hands on your hips, hands on your knees,                                                                                                            Put them in front of you if you please.                                                                     Touch your shoulders, touch your nose,                                                                                                           Touch your ears, touch your toes.                                                                                                                      Raise your hands high in the air,                                                                                                                            At your sides, on your hair.                                                                                                                               Raise your hands as before                                                                                                                               While you clap: one, two, three, four.

Stand still. Sit down, please.

4. Практика в монологической речи (описание семьи).

T: And now I want you to tell us about your families, about your relatives. You may use these cards and the photos of your families.

Ученики получают опорные конспекты, с помощью которых рассказывают о своей семье, маме, папе и т. д., показывают свои семейные фотографии.

Пример опорного конспекта:

                                     My Family

My family is… (large, not large). There are …members in our family: a father, a mother (a sister, a brother, a granny …) and me. We are a close (loving, hospitable) family. We get on well with each other

                                 My mother

My mother’s name is…. She is …years old. She is … (a teacher, a doctor, a housewife, a shop-assistant). My mother is … (kind, loving, sociable, hospitable …). Her hobby is …I like her very much

                                    My father

I have got a father. His name is …. He is …years old. He is … (a driver, a worker,…). My father is …. His hobby is …. I get on well with my father.

                             My sister (brother)

I have got a sister (a brother). Her (his) name is …. She (he) is …years old. She (he) is a student (a pupil). My brother (sister) is … (naughty, obedient, responsible, sociable, friendly, serious). We get on well with my sister (brother).  

IV. Подведение итогов.        

T: Our time is over. Thank you for your work. Did you like the lesson? What did we do at the lesson?

V. Домашнее задание.

Написать сочинение о своей семье.