Задания на период дистанционного обучения

Котова Анастасия Васильевна

Уважаемые студенты, на данной странице вы сможете найти задания по дисциплине Иностранный язык (английский). Каждый файл содержит информацию по группам, для которых выдано задание, а также срокам сдачи работ. Убедительная просьба относиться к выполнению заданий со всей ответственностью.  Работы, направленные позже заявленного срока, согласно положению о текущем контроле и промежуточной аттестации принимаются в течение 2х недель и также будут проверены, а оценка будет выглядеть как среднее арифметическое из неудовлетворительной оценки и оценки за вашу работу. В случае вашей болезни или плохого самочувствия предупредите меня для корректировки вашего плана работ. Все возникающие вопросы следует направлять личным сообщением на https://vk.com/kotovanastasia Онлайн уроки и консультации проводятся на платформе Zoom (на ваш личный e-mail или вашему куратору предварительно будет направлена сcылка для входа).

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon 31.10.20_english.doc24.5 КБ
Microsoft Office document icon 24.10.20_english.doc25 КБ
Microsoft Office document icon 1_kurs_05.06.2020.doc56 КБ
Microsoft Office document icon 1_kurs_18-29_maya.doc721.5 КБ
Microsoft Office document icon 2_kurs_18-29_maya.doc31.5 КБ
Microsoft Office document icon inostrannyy_yazyk_tt37_18-25_maya.doc882.5 КБ
Microsoft Office document icon inostrannyy_yazyk_1_kurs_06-13.05.doc1.82 МБ
Microsoft Office document icon inostrannyy_yazyk_vtoroy_kurs_06-13_2.doc1.86 МБ
Microsoft Office document icon inostrannyy_yazyk_oi3_06.05.doc995.5 КБ
Microsoft Office document icon inostrannyy_yazyk_tt37_06-13_1.doc1.46 МБ
Microsoft Office document icon inostrannyy_yazyk_1_kurs.doc31.5 КБ
Microsoft Office document icon inostrannyy_yazyk_2_kurs.doc31.5 КБ
Microsoft Office document icon inostrannyy_yazyk_oi_2.doc31 КБ
Microsoft Office document icon inostrannyy_yazyk_37.doc31.5 КБ
Microsoft Office document icon inostrannyy_yazyk_1_kurs_18-23.04.2020.doc42 КБ
Microsoft Office document icon inostrannyy_yazyk_2_kurs_18-23.04.2020_-_kopiya.doc131 КБ
Microsoft Office document icon inostrannyy_yazyk_tp2.doc33.5 КБ
Microsoft Office document icon inostrannyy_yazyk_tt37_s_13_po_23_aprelya.doc32 КБ
Microsoft Office document icon inostrannyy_yazyk_1_kurs_08.04.2020.doc37 КБ
Microsoft Office document icon inostrannyy_yazyk_oi-02_08-13-15.04.doc47.5 КБ
Microsoft Office document icon inostrannyy_yazyk_1_kurs_06.04.2020.doc27 КБ
Microsoft Office document icon inostrannyy_yazyk_2_kurs_06-08.04.2020.doc730.5 КБ
Microsoft Office document icon inostrannyy_yazyk_oi-02_06.04.doc33.5 КБ
Файл inostrannyy_yazyk_37_06-10.04.docx15.86 КБ
Microsoft Office document icon inostrannyy_yazyk_1_kurs_audirovanie.doc52.5 КБ
Microsoft Office document icon inostrannyy_yazyk_oi-02.doc25 КБ
Microsoft Office document icon inostrannyy_yazyk_37.doc24.5 КБ
Microsoft Office document icon zadaniya_1_kurs.doc43.5 КБ
Файл zadanie_423433.docx125.35 КБ
Файл tt-37_inostrannyy.docx5.58 КБ
Microsoft Office document icon zadanie_po_distsipline_inostrannyy_yazyk_angliyskiy_te-31.doc113 КБ
Microsoft Office document icon zadanie_po_distsipline_inostrannyy_yazyk_angliyskiy_te-37.doc54 КБ
Microsoft Office document icon zadanie_po_distsipline_inostrannyy_yazyk_4235oi234.doc208.5 КБ
Microsoft Office document icon zadanie_po_distsipline_inostrannyy_yazyk_oi-02.doc38 КБ
Microsoft Office document icon zadanie_po_distsipline_inostrannyy_yazyk_4143_36_tmtp.doc109.5 КБ
Microsoft Office document icon zadanie_po_distsipline_inostrannyy_yazyk_e51_op03.doc109.5 КБ

Предварительный просмотр:

Задание по английскому языку за 31.10.20г.

  • ТП1-07

Выполнить конспект в тетради по страницам 30-31 (подготовить вопросы), а также выполнить упражнения 2.3 (с 9го) и 2.5

  • ПО1-01

Выполнить конспект в тетради по страницам 54-57 (то, что сегодня проговаривали), а также выполнить упражнения 4.8 и 5.1

  • ТП3-05

Выполнить Тест 2 на страницах 22-23



Предварительный просмотр:

Задание по английскому языку за 24.10.20г.

  • ТП1-07

https://edu.skysmart.ru/student/mezidukifu

Ваша задача перейти по ссылке, зарегистрироваться на сайте (пишем реальные имена) и выполнить тест. Результаты автоматически придут мне на почту.

Срок выполнения работы до 8 вечера 26.10.20г.

  • ПО1-01

Выполнить конспект в тетради по страницам 47-50 (то, что сегодня проговаривали), а также упражнения 4.2, 4.3, 4.4, 4.5 и 4.6

  • ТП3-05

Выполнить упражнения 1, 2 и 3 на страницах 17 и 18.



Предварительный просмотр:

Задание по дисциплине Иностранный язык (английский)

для групп Э1-51, Оп1-03, Тм1-01, Тп1-06, Тт1-43, Кр1-02

Перейдите по ссылке:

https://edu.skysmart.ru/student/virupelusi

Пройдите регистрацию и выполните следующие задания:

Задание 1: Прочитайте текст и вставьте вместо каждого пропуска подходящее слово, выбрав его из выпадающего списка.

Задание 2: Прослушайте текст и укажите верно (true) или ложно (false) утверждение.

По окончании работы ваш файл будет автоматически направлен мне на проверку.

Срок сдачи работы: до 14:00 05.06.2020 г.



Предварительный просмотр:

Задание по дисциплине Иностранный язык (английский)

для групп Э-51, Оп-03, Тм-01, Тп-06, Тт-43, Кр-02

Задание 1: Прочтите текст. Выпишите все незнакомые слова и протранскрибируйте их. Затем запишите чтение текста на диктофон. На проверку сдается аудиофайл, которому следует присвоить имя в формате фамилия и имя, например «ИвановИван», «ПетровИван» и т.д.  Файл направляется на электронный адрес puipr@mail.ru

Срок сдачи работы: до 14:00 18.05.2020 г.

Задание 2: Подготовьте письменный перевод текста.

Срок сдачи работы: до 14:00 25.05.2020 г.

Задание 3: Выполните письменно все упражнения.

Срок сдачи работы: до 14:00 29.05.2020 г.



Предварительный просмотр:

Задание по дисциплине Иностранный язык (английский)

для групп Тэ-33 и Тэ-34

Задание 1: Прочтите текст. Выпишите все незнакомые слова и протранскрибируйте их. Затем запишите чтение первого текста (упражнение 1) на диктофон. На проверку сдается аудиофайл, которому следует присвоить имя в формате фамилия и имя, например «ИвановИван», «ПетровИван» и т.д.  Файл направляется на электронный адрес puipr@mail.ru

Срок сдачи работы: до 14:00 18.05.2020 г.

Задание 2: Подготовьте письменный перевод текста 2 (упражнение 2).

Срок сдачи работы: до 14:00 25.05.2020 г.

Задание 3: Выполните письменно упражнение 3.

Срок сдачи работы: до 14:00 29.05.2020 г.

  1. Read the text.

All substances, solids, liquids or gases, are composed of one or more of the chemical elements. Each element is composed of identical atoms. Each atom is composed of a small central nucleus consisting of protons and neutrons around which orbit shells of electrons. These electrons are very much smaller than protons and neutrons. The electrons in the outermost shell are called valence electrons and the electrical properties of the substance depend on the number of these electrons. Neutrons have no electric charge, but protons have a positive charge while electrons have a negative charge. In some substances, usually metals, the valence electrons are free to move from one atom to another and this is what constitutes an electric current.

  1. Read and translate the text, then do exercise 3.

Electricity consists of a combination of free electrons along a conductor. To produce this current flow, a generator is placed at the end of the conductor in order to move the charge.

Conductors

Electricity needs a material which allows a current to pass through easily, which offers little resistance to the flow and is full of free electrons. This material is called a conductor and can be in the form of a bar, tube or sheet. The most commonly used conductors are wires, available in many sizes and thicknesses. They are coated with insulating materials such as plastic.

Semiconductors

Semiconductors such as silicon and germanium are used in transistors and their conductivity is halfway in between a conductor and an insulator. Small quantities of other substances, called impurities, are introduced in the material to increase the conductivity.

Insulators

A material which contains very few electrons is called an insulator. Glass, rubber, dry wood resists the flow of electric charge, and as such they are good insulating materials.

3. Read the text again and decide if the following statements are true (T) or false (F), then correct the false ones. 

  1. A flow of electrons moving inside a conductor creates an electric current.
  2. A generator is used to move the charges.
  3. Electrons can easily pass through any material.
  4. Any material is a good conductor.
  5. Conductors are coated with insulators.
  6. The presence of free electrons affects the conductivity of materials.
  7. Impurities are introduced to increase conductivity.
  8. Insulating materials resist the flow of electrons.



Предварительный просмотр:

Задание по дисциплине Иностранный язык (английский)

для группы ТТ3-37

Задание 1: Прочтите текст. Выпишите все незнакомые слова и протранскрибируйте их. Затем запишите чтение всего текста на диктофон. На проверку сдается аудиофайл, которому следует присвоить имя в формате фамилия и имя, например «ИвановИван», «ПетровИван» и т.д.  Файл направляется на электронный адрес puipr@mail.ru

Срок сдачи работы: до 14:00 18.05.2020 г.

Задание 2: Подготовьте письменный перевод текста и выполните письменно все упражнения.

Срок сдачи работы: до 14:00 25.05.2020 г.


Предварительный просмотр:

Предварительный просмотр:


Предварительный просмотр:

Задание по дисциплине Иностранный язык (английский)

для группы Ои3-02

Задание: Подготовьте письменный перевод текста и выполните письменно все упражнения.

Срок сдачи работы: до 14:00 06.05.2020 г.


Предварительный просмотр:


Предварительный просмотр:

Задание по дисциплине Иностранный язык (английский)

для групп Э-51, Оп-03, Тм-01, Тп-06, Тт-43, Кр-02

Задание: Выполните задания для самостоятельной работы студентов по следующим темам в формате рефератов или презентаций.

Срок сдачи работы: до 14:00 29.04.2020 г.

  1.  «Путешествия»: подготовить реферат на тему «Путешествие по своей стране и за рубежом – схожесть и различия». (1 реферат)
  2.  «Страноведение»: подготовка презентаций по темам раздела. Примерная тематика: история развития России, Великобритании, США, политическая система этих стран. Достопримечательности столиц и крупные города этих стран. (1 презентация)

Требования по оформлению работ.

  1. Реферат выполняется на английском языке (шрифт Times New Roman, 14, выравнивание по ширине, интервал 0 пт, межустрочный – одинарный) должен содержать:
  • Титульный лист (содержит информацию о учебном заведении, теме и авторе работы, город и год).
  • Основную часть сообщения.
  • Список литературы, с указанием всех источников.

  1. Презентация выполняется на английском языке должна содержать:
  • Слайд титульный (содержит информацию о учебном заведении, теме и авторе работы, город и год).
  • Основную часть (не менее 5 слайдов).
  • Список литературы, с указанием всех источников.



Предварительный просмотр:

Задание по дисциплине Иностранный язык (английский)

для групп Тт-42, Тэ-33, Тэ-34

Задание: Выполните задания для самостоятельной работы студентов по следующим темам в формате рефератов или презентаций.

Срок сдачи работы: до 14:00 29.04.2020 г.

  1.  «Основы практической грамматики и лексики»: написание рефератов по темам «Мои друзья», «Мое хобби», «Правила поведения за столом: в России, США и Великобритании», «Способы путешествий», «Занятия спортом». (1 реферат)
  2.  «Страноведение»: подготовка презентаций по темам раздела. Примерная тематика: история развития России, Великобритании, США, политическая система этих стран. Достопримечательности столиц и крупные города этих стран. (1 презентация)

Требования по оформлению работ.

  1. Реферат выполняется на английском языке (шрифт Times New Roman, 14, выравнивание по ширине, интервал 0 пт, межустрочный – одинарный) должен содержать:
  • Титульный лист (содержит информацию о учебном заведении, теме и авторе работы, город и год).
  • Основную часть сообщения.
  • Список литературы, с указанием всех источников.

  1. Презентация выполняется на английском языке должна содержать:
  • Слайд титульный (содержит информацию о учебном заведении, теме и авторе работы, город и год).
  • Основную часть (не менее 5 слайдов).
  • Список литературы, с указанием всех источников.



Предварительный просмотр:

Задание по дисциплине Иностранный язык (английский)

для группы Ои-02

Задание: Выполните задания для самостоятельной работы студентов по следующим темам в формате рефератов или презентаций.

Срок сдачи работы: до 14:00 29.04.2020 г.

  1.  «Документоведение»: написание рефератов по темам раздела. Примерные темы: «Классификация видов документов», «Основные реквизиты документов и требования к их оформлению», «Современные технологии организации работы архивистов» и др. (1 реферат)
  2.  «Архивоведение»: подготовка презентации по теме «Информационные базы данных», «Почему я выбрал профессию «делопроизводитель», и др. (1 презентация)

Требования по оформлению работ.

  1. Реферат выполняется на английском языке (шрифт Times New Roman, 14, выравнивание по ширине, интервал 0 пт, межустрочный – одинарный) должен содержать:
  • Титульный лист (содержит информацию о учебном заведении, теме и авторе работы, город и год).
  • Основную часть сообщения.
  • Список литературы, с указанием всех источников.

  1. Презентация выполняется на английском языке должна содержать:
  • Слайд титульный (содержит информацию о учебном заведении, теме и авторе работы, город и год).
  • Основную часть (не менее 5 слайдов).
  • Список литературы, с указанием всех источников.



Предварительный просмотр:

Задание по дисциплине Иностранный язык (английский)

для группы ТТ-37

Задание: Выполните задания для самостоятельной работы студентов по следующим темам в формате рефератов или презентаций.

Срок сдачи работы: до 14:00 29.04.2020 г.

  1.  «Свойства материалов»: написание рефератов по темам раздела. Примерные темы: «Механические свойства материалов», «Физические свойства материалов» и др. (1 реферат)
  2.  «Металлообработка»: подготовка презентации по теме. Примерные темы: сплавы, производство пластмассы, смолы и их применение, основные принципы сварки, конструкции автомобилей, типы моторов, метрические системы. Известные люди науки, инженерии, технологии. (1 презентация)

Требования по оформлению работ.

  1. Реферат выполняется на английском языке (шрифт Times New Roman, 14, выравнивание по ширине, интервал 0 пт, межустрочный – одинарный) должен содержать:
  • Титульный лист (содержит информацию о учебном заведении, теме и авторе работы, город и год).
  • Основную часть сообщения.
  • Список литературы, с указанием всех источников.

  1. Презентация выполняется на английском языке должна содержать:
  • Слайд титульный (содержит информацию о учебном заведении, теме и авторе работы, город и год).
  • Основную часть (не менее 5 слайдов).
  • Список литературы, с указанием всех источников.



Предварительный просмотр:

Задание по дисциплине Иностранный язык (английский)

для групп Э1-51, Оп1-03, Тт1-43, Тп1-06, Тм1-01, Кр1-02

Задание 1: Прочтите текст. Выпишите все незнакомые слова и протранскрибируйте их. Затем запишите чтение первого абзаца на диктофон. На проверку сдается аудиофайл, которому следует присвоить имя в формате фамилия и имя, например «ИвановИван», «ПетровИван» и т.д.  Файл направляется на электронный адрес puipr@mail.ru

Срок сдачи работы: до 14:00 15.04.2020 г.

Задание 2: Подготовьте письменный перевод текста.

Срок сдачи работы: до 14:00 17.04.2020 г.

Задание 3: Выполните письменно все упражнения.

Срок сдачи работы: до 14:00 22.04.2020 г.

Задание 4: Подготовьте на выбор презентацию или сообщение по теме «Holidays in Britain».

Срок сдачи работы: до 14:00 24.04.2020 г.

Holidays in Britain  

British people like any other nation like holidays. It is a time to rest and spend with relatives and friend. One of the most popular holidays in Britain is St. Valentine's Day. Every February 14th, boys and girls, husbands and wives, friends and even colleagues tell each other about their love and thank each other for the support and understanding. People send Valentine cards. They are not signed, instead people write "Your Valentine". The first Valentine of all was a Christian bishop. Before his death he sent a note of friendship to his jailer's blind daughter.

Most people in England like Pancake Race on Shrove Tuesday. At home families have pancakes for dinner. At school teachers and children have pancakes for school dinner. Everyone knows that pancakes are tasty, but not everyone knows that in England on Shrove Thursday, people race with them, fight for them. At Westminster School, in London, there is a pancake fight. The school cook tosses a pancake high into the air. The boys (one from each class) fight for the pancake. The boy who has the biggest piece is the winner.

Mothering Day is another old holiday in Britain. In the middle of March young people present their mothers with small gifts, flowers and a special kind of cake. This kind of cake was especially popular in the Middle Ages, but it is also possible to buy them today. Mothering Sunday is not the same as Mother's Day, which is an American holiday and is celebrated in May.

But the most famous holidays in Britain are Easter and Christmas. Easter is the time to present spring flowers and presents in the form of eggs. Christmas presents can be found under the Christmas tree. Most big offices, schools, colleges and universities have a dance or a party at Christmas. Christmas is an exciting time, but it can also be a very expensive time. You need money to buy Christmas presents for your family and friends, you need money to buy clothes for Christmas parties and so on. But British people like holidays and celebrate them with pleasure.

Упражнение 1: Выпишите  ВСЕ слова, оформленные окончанием - s , определите по грамматическим признакам, какой частью речи они являются, и какую функцию это окончание выполняет, т.е. служит ли оно:

а) показателем  3-го лица единственного числа глагола в  Present Simple;
6) признаком множественного числа имени существительного;

        в) показателем притяжательного падежа имени существительного

Например,

А) knows, …

Б) holidays, …

В) Valentine's Day, …

Задание 2: Перепишите предложения, вставляя подходящие местоимения, предложения, и переведите их:

1. He has a lot of friends. … friends are also students.

2. The Smirnovs have a car.  … car is expensive.

Задание 3: Перепишите предложения, вставляя прилагательные в нужной форме, предложения переведите:

        1. English today is (important) international language.

        2. The (much) I thought of that plan, the (little) I liked it.

Задание 4: Перепишите предложения, вставляя подходящие предлоги, предложения переведите:

  1. Slovakia is the centre … Europe.
  2. They go … school … the morning.

Задание 5: Выпишите сказуемое в каждом предложении, определите его время, напишите форму инфинитива, предложения переведите:

  1. Our teacher writes a lot of sentences on the blackboard.
  2. Andrew danced well last night.

Например,

She speaks English well.

Она хорошо говорит по-английски.

Speaks – Present Simple, to speak.



Предварительный просмотр:

Задание по дисциплине Иностранный язык (английский)

для групп Тт-42, Тэ-33, Тэ-34

Задание 1: Прочтите текст. Выпишите все незнакомые слова и протранскрибируйте их. Затем запишите чтение первых трех абзацев на диктофон. На проверку сдается аудиофайл, которому следует присвоить имя в формате фамилия и имя, например «ИвановИван», «ПетровИван» и т.д.  Файл направляется на электронный адрес puipr@mail.ru

Срок сдачи работы: до 14:00 15.04.2020 г.

Задание 2: Подготовьте письменный перевод текста.

Срок сдачи работы: до 14:00 17.04.2020 г.

Задание 3: Выполните письменно все упражнения.

Срок сдачи работы: до 14:00 22.04.2020 г.

Задание 4: Подготовьте на выбор презентацию или сообщение по теме «Travelling».

Срок сдачи работы: до 14:00 24.04.2020 г.

Примечание. Текст можно увеличить, он вставлен в файл как картинка



Предварительный просмотр:

Задание по дисциплине Иностранный язык (английский)

для группы Тп2-05

Задание 1: Прочтите текст. Выпишите все незнакомые слова и протранскрибируйте их. Затем запишите чтение первой части текста (The list of Table Don'ts) на диктофон. На проверку сдается аудиофайл, которому следует присвоить имя в формате фамилия и имя, например «ИвановИван», «ПетровИван» и т.д.  Файл направляется на электронный адрес puipr@mail.ru

Срок сдачи работы: до 14:00 15.04.2020 г.

Задание 2: Подготовьте письменный перевод текста.

Срок сдачи работы: до 14:00 17.04.2020 г.

Задание 3: Подготовьте на выбор презентацию или сообщение по теме «The etiquette».

Срок сдачи работы: до 14:00 29.04.2020 г.

The etiquette

The list of Table Don'ts.

1. Elbows are never put on the table while one is eating.

2. Don't lift your plate up to your mouth.

3. Don't push back your plate when finished. It remains exactly where it is until whoever is waiting on you removes it.

4. Don't lean back and announce, 'I'm through'. The fact that you have put your fork and knife together on the plate shows that you have finished.

5. Don't wait until all plates are served; after a few guests have been served, it is perfectly all right to start eating.

6. Don't let others see what you have in your mouth.

7. Don't make a noise when eating.

8. Put the food in your mouth with your fork, never with your knife.

The list of Table Dos.

1. Put your napkin on your lap. Do not wear it around your neck.

2. Gravy should be put on the meat, and the condiment, pickles and jelly at the side of whatever they accompany.

3. All juicy or soft fruit or cake is best eaten with a fork and when necessary a spoon or a knife also.

4. When passing your plate for a second helping always leave a knife and a fork on the plate and be sure the handles are far enough on not to topple off.

5. You may use your knife or a piece of dry crust as a pusher to guide and hold each mouthful for the fork to lift.

6. Fish bones are taken between finger and thumb and removed between compressed lips.

7. Bread should always be broken into moderate-sized pieces with the fingers before being eaten.



Предварительный просмотр:

Задание по дисциплине Иностранный язык (английский)

для группы Тт-37

Задание 1: Прочтите текст. Выпишите все незнакомые слова и протранскрибируйте их. Затем запишите чтение первого абзаца на диктофон. На проверку сдается аудиофайл, которому следует присвоить имя в формате фамилия и имя, например «ИвановИван», «ПетровИван» и т.д.  Файл направляется на электронный адрес puipr@mail.ru

Срок сдачи работы: до 14:00 15.04.2020 г.

Задание 2: Подготовьте письменный перевод текста.

Срок сдачи работы: до 14:00 17.04.2020 г.

Задание 3: Выполните письменно все упражнения.

Срок сдачи работы: до 14:00 23.04.2020 г.

Задание 4: Подготовьте на выбор презентацию или сообщение по теме «SCIENCE AND TECHNOLOGY».

Срок сдачи работы: до 14:00 25.04.2020 г.

SCIENCE AND TECHNOLOGY

In recent years, scientific and technological developments have drastically changed life on our planet as well as our views both of us as individuals in society and of entire Universe as a whole. Today, science and technology are closely related. Many modern technologies such as nuclear power and space flights depend on science and the application of scientific knowledge and principles. Each advance in pure science creates new opportunities for the development of new ways of making things to be used in daily life. In turn, technology provides science with new and more accurate instruments for its investigation and research.

Technology refers to the ways in which people use discoveries to satisfy needs and desires, to alter the environment, to improve their lives. Throughout human history, men and women have invented tools, machines, materials and techniques, to make their lives easier.

Of course, when we speak of technology today, we are looking at it in a much narrower sense. Generally, we mean industrial technology, or the technology that began about 200 years ago with the development of power-driven machines, growth of the factory system, and mass production of goods that has created the basis for our modern society. Today we often say that we live in an age of science and technology. According to one estimate, 90 % of all the scientists who ever lived, were alive and active in the 1970-s. This increased scientific activity has brought new ideas, processes, and inventions in ever-growing amount.

The scientific revolution that began in the 16th century was the first time that science and technology began to work together. Thus, Galileo, who made revolutionary discoveries in astronomy and physics, also built an improved telescope and patented a system of lifting water. However, it was not until the 19th century that technology truly was based on science and inventors began to build on the work of scientists. For example, Thomas Edison built on the early experiments of Faraday and Henry in his invention of the first practical system of electrical lighting. So too, Edison carried on his investigations until he found the carbon filament for the electric bulb in a research laboratory. This was the first true modern technological research.

In a sense, the history of science and technology is the history of all humankind.

2. Прочитайте следующие утверждения и определите, являются ли они согласно тексту верными (T), неверными (F)

  1. Science and technology are not related at all.
  2. The application of the latest achievements in industry demands great knowledge and good polytechnical training.
  3. The scientific revolution began in the 16th century.
  4. Galileo made revolutionary discoveries in astronomy and physics.
  5. Faraday found the filament for the electric bulb.

3. Ответьте письменно на вопросы.

1) Why do many modern technologies depend on science?

2) What is a technology in a narrow sense?

3) Why do we say that we live in the age of science and technology?

4) What does technology provide science?

4. Восстановите предложения согласно логике текста.

The history of science and technology is the history of all mankind.

Today science and technology are closely related.

Scientific and technological developments have changed life on our planet.

Throughout human history men and women have invented tools, machines, materials and techniques to make their lives easier.

90 % of all the scientists lived and worked in the 1970-s.

Убедительная просьба ко всем студентам данной группы направляйте свои работы на электронный адрес puipr@mail.ru в строго в указанные сроки.



Предварительный просмотр:

Задание по дисциплине Иностранный язык (английский)

для групп Э1-51, Оп1-03, Тт1-43, Тп1-06, Тм1-01, Кр1-02

Задание: Выполните тест по пройденному материалу. Задание дано по вариантам, поэтому вспоминаем свою рассадку в кабинете 408 и пишем свой вариант. На проверку сдается фото письменно выполненной работы, файлу следует присвоить имя в формате фамилия, имя и номер варианта, например «ИвановИван1», «ПетровИван2» и т.д.

Срок сдачи работы: до 14.00 10.04.2020 г. Работы направляются на электронный адрес puipr@mail.ru

Вариант 1

1. Поставьте существительное во множественное число: Flower     man     language    country     address

2. Напишите 3 формы глагола: Build    lose    give    drive     forget

3. Поставьте прилагательное в сравнительную и превосходную степень:  Old    happy     interesting    good

4. Выберите правильный вариант глагола:

1) … she in the park yesterday? (were, is was)

2) Mike and Nick … at 3 o’clock tomorrow. (are, were, will be)

3) Did you … English last week? (has, have, had)

4) They … 5 lessons tomorrow. (had, have, will have)

5) The teacher … us at the next lesson. (asked, asks, will ask)

6) Usually our lesson … at 8.30. (will begin, begins, begin)

7) He … this book when he was a child. (has, have, had)

5. Из четырех предложенных вариантов выберите единственно правильный.

1.Mike is looking for … job.                                      a) a    b) the     c) an     d) –

2. I want those books. Please give … to me.              a) they     b) them     c) those     d) these

3. It was 10 o’clock. I … leave.                                  a) must     b) had     c) have to     d) had to

4. If I don’t know a word I … in my dictionary.      a) look     b) look for     c) look up     d) look at

5. How much money do you spend … food each month?        a) on     b) at     c) for     d) to

6. You should … alone at night.      a) not drive     b) not to drive     c) don’t drive     d) not driven

7. She is a kind of person … likes to go to parties.         a) which     b) who     c) whom     d) where

8. Tom … study hard but now he doesn’t study very hard.

a) use     b) didn’t use to     c) used     d) used to

9. Have you ever been to England? Yes, I … there last year.

a) was being     b) had been     c) have been     d) was

10. He was supposed … after the matter.                a) to look     b) look     c) looked     d) looking

11. Before you …, don’t forget to turn off the TV set.

a) will leave     b) leftб     c) leave     d) have left

12. I heard a knock on the door but when I opened it there was … outside.

a) somebody     b) nobody     c) anyone     d) anything

13. Why is Mike late? He has … missed the nine o’clock train or something really serious has happened to him.                                                        a) either     b) neither     c) both     d) so

14. Will you give me two … stamps?                        a) else     b) still     c) more     d) another

15. Can you tell us … amusing story?                       a) another     b) other     c) else     d) more

Вариант 2

1. Поставьте существительное во множественное число: Child   person    family     umbrella     bus

2. Напишите 3 формы глагола: Come     take     catch     go     cost

3. Поставьте прилагательное в сравнительную и превосходную степень: Cold     pretty     important     bad

4. Выберите правильный вариант глагола:

1) We … not in the fourth last summer. (was, were, will be)

2) Where … they now? (are, am, were)

3) … he got a car? (will have, has, have)

4) We … a new flat next year. (have, will have, had)

5) They … to the radio yesterday morning. (listening, listened, listen)

6) I … tennis tomorrow. (will play, played, play)

7) She always … to the shop on Sunday. (go, goes, went)

5. Из четырех предложенных вариантов выберите единственно правильный.

1. Could you close … window, please.                                     a) a     b) the     c) an     d) –

2. We are going for a walk. You can go with … .                    a) we     b) us     c) our     иd) ours

3. It was a through train so we … change trains.

a) mustn’t     b) hadn’t     c) didn’t have to     d) had not to

4. If I want to buy a jacket I always … .             a) try it on     b) try on it     c) try it     d) it try on

5. We have been warned … the danger of smoking here.  a) about     b) against     c) at     d) from

6. You’d better … out alone at night.           a) not to go     b) don’t go    c) not go     d) didn’t go

7. A vegetarian is someone … doesn’t eat meat.         a) whom     b) who     c) which     d) whose

8. When Tom was a child he … ice-cream, but he doesn’t like it now.    

a) use to eat     b) used eat     c) use eat     d) used to eat

9. It was raining when Kate … the bus.

a) waits     b) was expecting     c) expected     d) was waiting for

10. They were supposed … with us till Monday.     a) stayed    b) stay    c) to stay    d) had stayed

11. I will give you my address when I … somewhere to live.

a) find     b) will find     c) found     d) have found

12. We don’t know … about car engines.

a) nothing     b) something     c) anything     d) everything

13. I … like the film nor the novel it’s based on.               a) both     b) neither     c) so     d) either

14. Is the baby … crying?                                                   a) still     b) yet     c) else     d) more

15. You needn’t say anything … .                                      a) yet     b) other     c) else     d) still



Предварительный просмотр:

Задание по дисциплине Иностранный язык (английский)

для группы Ои-02

Задание 1: Письменно переведите текст, выпишите и выучите все незнакомые слова.

Срок сдачи работы: до 14:00 10.04.2020 г.

Задание 2: Выполните упражнения после текста.

Срок сдачи работы: до 14:00 15.04.2020 г.

Задание 3: Подготовьте презентацию по теме «MODERN COMPUTER TECHNOLOGIES»

Срок сдачи работы: до 14:00 17.04.2020 г.

"TYPES OF SOFTWARE»

A computer to complete a job requires more than just the actual equipment or hardware we see and touch. It requires Software — programs for directing the operation of a computer or electronic data.

Software is the final computer system component. These computer programs instruct the hardware how to conduct processing. The computer is merely a general-purpose machine which requires specific software to perform a given task. Computers can input, calculate, compare, and output data as information. Software determines the order in which these operations are performed.

Programs usually fall in one of two categories: system software and applications software.

System software controls standard internal computer activities. An operating system, for example, is a collection of system programs that aid in the operation of a computer regardless of the application software being used. When a computer is first turned on, one of the systems programs is booted or loaded into the computers memory. This software contains information about memory capacity, the model of the processor, the disk drives to be used, and more. Once the system software is loaded, the applications software can be brought in.

System programs are designed for the specific pieces of hardware. These programs are called drivers and coordinate peripheral hardware and computer activities. User needs to install a specific driver in order to activate a peripheral device. For example, if you intend to buy a printer or a scanner you need to worry in advance about the driver program which, though, commonly goes along with your device. By installing the driver you «teach» your mainboard to «understand» the newly attached part.

Applications software satisfies your specific need. The developers of application software rely mostly on marketing research strategies trying to do their best to attract more users (buyers) to their software. As the productivity of the hardware has increased greatly in recent years, the programmers nowadays tend to include as much as possible in one program to make software interface look more attractive to the user. These class of programs is the most numerous and perspective from the marketing point of view.

Data communication within and between computers systems is handled by system software. Communications software transfers data from one computer system to another. These programs usually provide users with data security and error checking along with physically transferring data between the two computer's memories. During the past five years the developing electronic network communication has stimulated more and more companies to produce various communication software, such as Web-Browsers for Internet.

Vocabulary:

aid — помощь

to attach — присоединять

control — управление

developer — разработчик

equipment  — оборудование

general-purpose — общего назначения

internal — внутренний

mainboard — материнская плата

memory capacity — вместимость памяти

peripheral — периферийный

regard — отношение

regardless — несмотря на, безотносительно,

security — безопасность

specific — конкретный, определенный

to boot — загружать

to check — проверять

to complete — совершать, завершать

to conduct — проводить

to develop — развивать, проявлять

to direct — управлять, руководить

to handle — управлять, обращаться с

to install — устанавливать, встраивать, инсталлировать

to provide with — обеспечивать чем-либо

to require — требовать

to secure — обеспечивать безопасность

to transfer — переводить, переносить

Web-browser — «браузер» (программа, позволяющая пользователю искать и считывать информацию с глобальной электронной сети Internet)

1.Ответьте на вопросы по тексту:

1. What is software?

2. In what two basic groups software (programs) could be divided?

3. What is system software for?

4. What is an operating system — a system software or application software?

5. What is a «driver»?

6. What is application software?

7. What is application software used for?

8. What is the tendency in application software market in the recent years?

9. What is the application of the communication software?

2. Выполите упражнение письменно. 

Which of the listed below statements are true/false. Specify your answer using the text:

1) Computer programs only instruct hardware how to handle data storage.

2) System software controls internal computer activities.

3) System software is very dependable on the type of application software being used.

4) The information about memory capacity, the model of the processor and disk drives are unavailable for system software.

5) The driver is a special device usually used by car drivers for Floppy-disk driving.

6) It is very reasonable to ask for a driver when you buy a new piece of hardware.

7) Software developers tend to make their products very small and with poor interface to save computer resources.

8) Communication software is in great demand now because of the new advances in communication technologies.

9) Application software is merely a general-purpose instrument.

10) Web-browsers is the class of software for electronic communication through the network.

3. Найдите эквиваленты в тексте.

1) Программное обеспечение определяет порядок выполнения операций.

2) Прикладные программы выполняют поставленную вами конкретную задачу (удовлетворяют вашу потребность).

3) Этот класс программ — самый многочисленный и перспективный с точки зрения маркетинга.

4) Системные программы предназначены для конкретных устройств компьютерной системы.

5) Устанавливая драйвер, вы <учите» систему «понимать» вновь присоединенное устройство.

6) Когда компьютер впервые включается, одна из системных программ должна быть загружена в его память.

7) Развитие систем электронной коммуникации за последние пять лет стимулировало производство соответствующих программных продуктов возрастающим числом компаний-разработчиков.

Убедительная просьба ко всем студентам данной группы -  направляйте свои работы на электронный адрес puipr@mail.ru строго в указанные сроки (напоминаю вам, что выполненные работы в формате doc/docx не принимаются).



Предварительный просмотр:

Задание по дисциплине Иностранный язык (английский)

для групп Э1-51, Оп1-03, Тт1-41, Тт1-43, Тп1-06, Тэ1-36, Тм1-01, КР1-02

Задание: Прочтите один из текстов на выбор. Выпишите все незнакомые слова и протранскрибируйте их. Затем запишите чтение текста на диктофон. На проверку сдается аудиофайл, которому следует присвоить имя в формате фамилия, имя и номер текста, например «ИвановИван3», «ПетровИван1» и т.д.

Срок сдачи работы: до 14.00 08.04.2020 г. Работы направляются на электронный адрес puipr@mail.ru

  1. Recycling is a technology that helps protect the environment and cut down on usage of raw materials. The steel, paper and glass industries recycle a lot. The largest recycler is the steel industry. It recovers more than 70 per cent of its original materials. For example, since 1988 they have produced the majority of new metal cans from old ones. Metal parts for cars and planes are other examples of recycling steel. Fragments of waste glass are widely used in construction. For producing writing paper and pens, used packing boxes are an ideal material. They are cheap and easy to recycle. Nowadays more and more recycling centres are appearing in our towns and cities.
  2. Nowadays solar energy is widely used as an alternative form of power. Solar panels transform the energy from the sun into electricity. The first plane that does not need fuel was constructed in France in 2015. It uses only the sun's energy. The panels are placed on the huge wings of the plane. It doesn’t fly very fast. Solar energy can make the plane move at only 140 miles an hour. However, the plane is able to travel round the world. It is safe and can successfully cross areas of bad weather. In the future, engineers hope to construct a model that people can fly in. Our dream of environmentally friendly transport may come true very soon. Would you like to take a flight on the solar plane?
  3. Nowadays people can’t imagine their kitchen without a refrigerator. The first refrigerators appeared at the end of the 18th century. They looked different: they were just iceboxes. The refrigerators of the past were just wooden boxes, sometimes lined inside with metal. People put ice into the box and then placed the food inside to keep it cool. The refrigerator, similar to the one that we have now, was produced by General Electric in 1911, in France. It was very expensive. In those days, with the same money you could buy two cars. Today, in developed countries almost every family has enough money to buy a refrigerator for their kitchen. It’s hard to imagine how difficult and uncomfortable our lives would be without a refrigerator.


Предварительный просмотр:

Задание по дисциплине Иностранный язык (английский)

для групп Тт1-42, Тэ2-33, Тэ2-34

Задание: 1. Письменно переведите текст, выпишите все незнакомые слова в тетрадь.

Срок сдачи работы: до 14.00 08.04.2020 г.

2. Выполните упражнения (письменно) с 1 по 6.

Срок сдачи работы: до 14.00 11.04.2020 г.

Убедительная просьба ко всем студентам данных групп направляйте свои работы на электронный адрес puipr@mail.ru строго в указанные сроки (напоминаю вам, что выполненные работы в формате doc/docx не принимаются)

C:\Users\Преподаватель\Desktop\1.png

См. продолжение на следующей странице.

C:\Users\Преподаватель\Desktop\2.png

См. продолжение на следующей странице.

C:\Users\Преподаватель\Desktop\3.png



Предварительный просмотр:

Задание по дисциплине Иностранный язык (английский)

для группы Ои-02

Срок сдачи работы: до 14:00 08.04.2020 г.

Задание: Перейдите по предложенной ссылке

https://www.bbc.co.uk/learningenglish/english/features/english-at-work/01-the-interview

просмотрите видеозапись, и выполните следующее задания:

  1. Выучите и переведите письменно следующие выражения из текста, составьте с ними свои предложения:
  • interview for a job as a sales executive
  • as long as you say the right things
  • you're on your own now
  • an example of good team working
  • CV
  • handed my assignments in late

  1. Переведите данную часть записи:

Anna: Also… timekeeping is important to me…

Narrator: "Timekeeping is important to me" – that's good!

Anna: I always try to complete my work on time. At university I never handed my assignments in late.

Paul: That's good to hear. We like punctuality here…

Denise: Excuse me Paul. Sorry it's a bit late – but I thought you might like a biscuit with your tea.

Paul: Hmm thanks….oh lovely, custard creams… mmm. Now Hannah, finally I wanted to ask you what exactly made you apply for this job at this company?

Anna: Errrr… ooo… well. The reason I applied is….

Narrator: Yes, yes, yes Anna? Do you need a bit more time to think?

Anna: Errr…mmm…

  1. Ответьте письменно на вопрос:
  • What was Anna's role in the university debating society?

Убедительная просьба ко всем студентам данной группы -  направляйте свои работы на электронный адрес puipr@mail.ru строго в указанные сроки (напоминаю вам, что выполненные работы в формате doc/docx не принимаются).



Предварительный просмотр:

Задание по дисциплине Иностранный язык (английский)

для группы Тт-37

Задание 1: Выполните упражнения I- IV письменно.

Срок сдачи работы: до 14:00 08.04.2020 г.

Задание 1: Выполните письменный перевод текста и упражнение VI.

Срок сдачи работы: до 14:00 10.04.2020 г.

I.     Read and memorize the words:

deposits – залежи

mineral – минерал

quantity – количество

quality – качество

rare elements –редкие элементы

superhard steel – сверхпрочная сталь

iron ore –железная руда

economic growth –экономический рост

alloy, n, v – сплав, сплавлять

tungsten –вольфрам

precious –драгоценный

semi-precious – полудрагоценный

natural resource –природные ресурсы

occur – встречаться

equal –равный

possess – обладать.

II. Read the following international words and give the corresponding Russian words:

Mineral, region, limit, role, industry, element, economic, product, practically, base, effective, effectively, result, operation, energy, variant, mixture, practice.

III. Translate the following words:

Equip, equipment, equal, equally, wide, widely, know, known, mountain, mountainous, geology, geological, grow, growth, development, develop, practice, practical, practically, vary, variety, various, contain, container, unknown.

        

IV. Give the names of metals:

Медь, олово, цинк, свинец, никель, алюминий, ниобий, вольфрам, ванадий, платина, железо, ртуть, магний, марганец.

V. Translate the text

“The Oldest Iron and Steel Base of Russia”.

The Urals are know as a region possessing the greatest mineral recourses in the world Hundreds of millions of years ago there was a sea where the Urals now are. The present day Urals are a small part of the one – time (когда-то) mountainous country which had by geological changes, the action of water, sun and air.

Over 1 200 deposits of various minerals have been found there, among them – some 900 kinds of metals ores and minerals. Greatest attention is paid to the mining of niobium deposits – the only deposits of this kind in the world.  Niobium is high – grade types of steel.

The Urals mountains contain also vast (great) deposits of tungsten and vanadium whish are largely used for smelting superhard steels. The iron ores of the Urals are often spoken about as having no equal in quantity and variety.

Non ferrous metals (copper, lead, tin, zinc, nickel, aluminum) which play a vital role in heave industry occur in Ural mountains as well as rare elements, precious and semi – precious metals and stones. The resources of platinum are known as the largest in the world.

The economic growth of the country is greatly influenced by the Urals. The Urals plants produce a large variety of metal alloys and various equipment  which are widely used all over the country. Most of high – grade steel products are also produced there.

As to the further development of the region, it can be said that practically it has no limits.

VI.   Translate the expressions using the text:

  1. металл будущего
  2. дальнейшее развитие региона
  3. практически не имеет ограничений
  4. тот металл, необходимый в производстве
  5. большое внимание уделяется
  6. геологические изменения
  7. единственные залежи такого вида в мире
  8. играет главную роль в тяжелой промышленности
  9. различное оборудование
  10. в настоящее время
  11. драгоценные и полудрагоценные металлы и камни
  12. экономическое развитие страны.

Убедительная просьба ко всем студентам данной группы направляйте свои работы на электронный адрес puipr@mail.ru строго в указанные сроки (напоминаю вам, что выполненные работы в формате doc/docx не принимаются). Данную работу можно сдать выполненной полностью сразу 10.04.2020г.



Предварительный просмотр:

Задание по дисциплине Иностранный язык (английский)

для групп Э1-51, Оп1-03, Тт1-41, Тт1-43, Тп1-06, Тэ1-36, Тм1-01

Срок сдачи работы: до 14.00 28.03.2020 г.

Задание: Перейдите по ссылке

 http://oge.fipi.ru/os/docs/8BBD5C99F37898B6402964AB11955663/questions/7F8F91B641AEB32E4DC5DB2F64B41B58/data89919n0.mp3

прослушайте запись и выполните упражнения. Все три задания содержатся в одном файле, все паузы включены в аудиозапись.

1. Вы два раза услышите четыре коротких диалога, обозначенных буквами А, B, C, D. Установите соответствие между диалогами и местами, где они происходят: к каждому диалогу подберите соответствующее место действия, обозначенное цифрами. Используйте каждое место действия из списка 1–5 только один раз. В задании есть одно лишнее место действия.

1. 

In a classroom

2. 

In a shopping centre

3. 

In a hospital

4. 

At a party

5. 

In a gym hall

 Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

Диалог

А

B

C

D

Место действия

2. Вы два раза услышите пять высказываний, обозначенных буквами А, В, С, D, Е. Установите соответствие между высказываниями и утверждениями из следующего списка: к каждому высказыванию подберите соответствующее утверждение, обозначенное цифрами. Используйте каждое утверждение из списка 1–6 только один раз. В задании есть одно лишнее утверждение.

The speaker talks about

  

1. 

the dangers of careless driving.

2. 

traffic problems.

3. 

his/her new job.

4. 

sports car races.

5. 

his/her recent journey.

6. 

different means of transport.

Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

Монолог

А

B

C

D

Е

Утверждение

3. Вы услышите разговор двух друзей. В заданиях 3–8 в поле ответа запишите одну цифру, которая соответствует номеру правильного ответа. Вы услышите запись дважды.

1. Why is Andrew going to Greece?

  

 1) 

To see the sights.

  

 2) 

To take a language course.

  

 3) 

To visit a relative.

2. Why is Andrew’s flight delayed?

  

 1) 

The weather is bad.

  

 2) 

The plane is unsafe.

  

 3) 

The reason is unknown.

3. What means of transport does Andrew prefer?

  

 1) 

Train.

  

 2) 

Plane.

  

 3) 

Coach.

4. What does Andrew’s mother do for a living?

  

 1) 

She is a teacher.

  

 2) 

She is a travel agent.

  

 3) 

She is a guide.

5.What country is Andrew going to see next?

  

 1) 

Italy.

  

 2) 

France.

  

 3) 

Greece.

6. What foreign language does Andrew speak?

  

 1) 

Italian.

  

 2) 

French.

  

 3) 

Spanish.



Предварительный просмотр:

Задание по дисциплине Иностранный язык (английский)

для группы Ои-02

Срок сдачи работы: до 14:00 28.03.2020 г.

Задание: Перейдите по следующей ссылке

https://www.youtube.com/watch?v=qRO38UQGH7A

просмотрите видеозапись, и выполните следующее задания:

  1. Подготовьте письменный конспект по основному содержанию видеоролика (фразы этикетного характера при знакомстве) либо подготовьте презентацию по теме на основе информации данной в видеоролике.
  2. Составьте мини диалог по теме «Pleased to meet you». Диалог составляется каждым студентом письменно.

-



Предварительный просмотр:

Задание по дисциплине Иностранный язык (английский)

для группы Тт-37

Срок сдачи работы: до 14:00 28.03.2020 г.

Задание: Перейдите по следующей ссылке

 https://www.youtube.com/watch?v=otVFDo9YSM8 

просмотрите видеозапись по теме «Steel Manufacturing - Iron/Steel Making to Rolling» и выполните следующее задание на выбор:

  1. Подготовить письменный конспект по основному содержанию видеоролика.
  2. Подготовить презентацию по теме на основе видеоролика.
  3. Подготовить реферат по теме.



Предварительный просмотр:

Задание по дисциплине Иностранный язык (английский)

для групп Э1-51, Оп1-03, Тт1-41, Тт1-43, Тп1-06, Тэ1-36, Тм1-01

Срок сдачи работы: до 25.03.2020 г.

Задание: Выполните письменный перевод текста, а также сделайте все упражнения после текста (перевод и упражнения оформляются в тетради письменно, работа в формате doc, docx не принимается).

1. Прочитайте тексты, письменно их переведите и установите соответствие между текстами А–G и заголовками 1–8. В ответ запишите цифры, в порядке, соответствующем буквам. Используйте каждую цифру только один раз. В задании есть один лишний заголовок.

1. Popular snack invention

2. Getting round the world

3. A new favourite in the East

4. Travelling outside the Earth

5. Events in honour of the vegetable

6. Vegetable language

7. Recipes to cook the vegetable

       8. New and frightening

A. From Spain, potatoes spread to all parts of Europe. Spanish ships carried the vegetable to Italy in around 1560, making that country the first after Spain to eat potatoes. A bit later, the potato reached Austria and France, England and Germany, Portugal and Ireland. The potato was introduced to India, possibly as early as 1615, and then reached the most remote parts of China. In 1792 Captain William Bligh planted the first potatoes in Australia.

B. It is not unusual for new foods to be met with skepticism and fear, especially those arriving from a faraway continent. The potato, however, had a harder battle for acceptance than many other vegetables from the Americas. People didn’t like its unusual, ugly appearance and originally bitter taste. Besides, the potato was not mentioned in the Bible and it was often associated with the devil.

C. In the United States, the potato has found its way into pop culture and has been used in lots of idiomatic phrases. A couch potato, for example, means an inactive person; hot potato indicates a dangerous topic; small potatoes refers to something that is not a big deal; meat and potatoes means simple food. Calling someone a potato head is not a compliment because it means someone who is not very clever.

D. In 1853, that typically American product, the potato chip, was invented by pure accident. Annoyed when the guest of the restaurant sent back his fried potatoes because they were too thick, George Crum, the chef, thought he would teach him a lesson. He sliced some potatoes paper thin, deep-fried, and salted them. The guest loved them. However, potato chips began to be commercially manufactured only in 1915.

E. Potatoes are still making history. In October 1995, the potato became the first vegetable to be grown in space. NASA created the technology with the goal of feeding astronauts on long space voyages and, eventually, feeding future space colonies. The environmentally friendly potato was chosen due to its ability to grow under different conditions.

F. Potato festivals are very popular in the United States. They are held in autumn to celebrate farmers and the potato. During the festivals adults and children take part in fun parades and carnivals, taste new potato dishes, learn about growing potatoes, and join in some fun potato competitions. There are usually huge firework displays in the evening.

 G. According to the United Nations report the annual diet of an average citizen in the beginning of the 21st century included about 33 kg of potatoes. However, the local importance of the potato is extremely variable. It remains an essential vegetable in Europe, but the most rapid increase has occurred in southern and eastern Asia. Nearly a third of the world's potatoes are harvested in China and India nowadays.

 

Текст

A

B

C

D

E

F

G

Заголовок

       

       

       

       

       

       

       

2. Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно грамматически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

 

5. It was holiday time and Kevin could allow himself to sleep till late. When he _______________ (WAKE) up, it was late morning. Kevin looked through the window.

6. His grandfather__________________ (PLANT) something in the small garden in front of the house.

7. A couple of large white ________________ (BUTTERFLY) were flying beside him. Kevin put on his shorts and a T-shirt and went off to his grandfather.

8. “If you go on sleeping till midday, you __________________ (MISS) the whole summer,” said the old man.

9. Kevin laughed and hugged him: “Don’t worry. It’s only the _________________ (FOUR) day of my holidays. I still have two weeks ahead.”

10. “Right,” agreed the grandfather, “And tomorrow we are going fishing. It means you need to get up at five in the morning.” Kevin made a face but __________________ (NOT / PROTEST).

11. The next morning, at dawn, the grandfather shook Kevin’s shoulder. When the boy opened his eyes, the old man gave ________________ (HE) two fishing rods.

12. “They are both yours,” said the grandfather, “They _________________ (MAKE) of bamboo.

13. An old friend of mine made them himself and they are much ________________ (GOOD) than anything you can find in the shops.” Kevin took the rods – they were light and very smooth.

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слово, напечатанное заглавными буквами в скобках так, чтобы оно лексически соответствовало содержанию текста. Заполните пропуск полученным словом.

14. «The Turners were not used to snow. The most they ever got in Birmingham was an inch or so each winter. Even that happened quite __________________(RARE).»

15. «The __________________(FUN) thing was that a tiny bit of snow was enough to cancel school and even to close some businesses.»

16. «One night, in March of 1993, something very __________________(EXCITE) happened.»

17. «Very cold air from Canada created the "Storm of the Century". When the Turner kids woke up on Saturday morning, there were 17 inches of __________________(WONDER) snow as far as the eye could see.»

18. «The Turners were in shock. They had no idea what to do. Though Mr. Turner was an experienced __________________(DRIVE) he chose to leave his car in the garage.»



Предварительный просмотр:

Задание по дисциплине Иностранный язык (английский)

для групп Тт1-42, Тэ2-34, Тэ2-33

Выполните письменный перевод текста, выписать, выучить слова (Active vocabulary). Срок сдачи работ 25.03.2020.

Выполните упражнения с 1 по 7 письменно в тетради.

Срок сдачи работ до 14.00 28.03.2020




Предварительный просмотр:

Задание по дисциплине Иностранный язык (английский)

для группы Тт-37

Срок сдачи работы: 25.03.2020 г.

Задание: Выполните письменный перевод текста, слова после текста выписать и выучить. Написать на английском значение выделенных слов и составить с ними предложение на англ. (перевод и упражнения оформляются в тетради письменно, работа в формате doc, docx не принимается).

Mechanical Properties of Materials

Designers and engineers are usually more interested in the behavior of materials under load or when in a magnetic field than in why they behave as they do.

Yet the better one understands the nature of materials and the reasons for their physical and mechanical properties the more quickly and wisely will he/she be able to choose the proper material for a given design. Generally, a material property is the measured magnitude of its response to a standard test performed according to a standard procedure in a given environment. In engineering materials the loads are mechanical or physical in nature and the properties are recorded in handbooks or, for new materials, are made available by the supplier. Frequently such information is tabulated for room-temperature conditions only, so when the actual service conditions are at subfreezing or elevated temperatures, more information is needed.

All materials have properties that designers must use to their best advantage. The following terms describe these properties: Ductility is a softness present in some materials, such as copper andaluminum, that permits them to be formed by stretching (drawing) or hammering without breaking. Wire is made of ductile materials that can be drawn through a die. Brittleness is a characteristic of metals that will not stretch without breaking, such as cast irons and hardened steels. Malleability is the ability of a metal to be rolled or hammered withoutbreaking. Hardness is the ability of a metal to resist being dented when it receives a blow. Toughness is the property of being resistant to cracking and breaking while remaining malleable. Elasticity is the ability of a metal to return to its original shape after being bent or stretched.

Vocabulary

load нагрузка

design конструкция

magnitude величина

environment внешние условия

handbook справочник

available доступный

supplier поставщик

subfreezing ниже точки замерзания

elevated повышенный

ductility ковкость, тягучесть

softness мягкость

stretching растяжение

drawing вытяжка

hammering ковка

breaking разрыв, обрыв

wire проволока, провод

die матрица

brittleness хрупкость

brittle хрупкий, ломкий

cast iron чугун

harden упрочнять

steel сталь

malleability ковкость, пластичность

rolled катаный

hardness твердость

dent зуб, зубец

dented зубчатый

toughness ударная вязкость

resistant стойкий

cracking разрушение, растрескивание

malleable ковкий, тягучий

elasticity упругость

shape форма

bent изогнутый, гнутый

stretched растянутый



Предварительный просмотр:

Задание по дисциплине Иностранный язык (английский)

для группы Тэ-31

Срок сдачи работы: до 14.00 ч. 21.03.2020 г.

Задание: Выполните письменный перевод текста, а также сделайте все упражнения после текста (перевод и упражнения оформляются в тетради письменно, работа в формате doc, docx не принимается).

Electromagnetic Relay

Electromagnetic devices called relays are widely used in various branches of industry.

The main parts of a relay are an electromagnet, a spring and an armature. When a current starts flowing in the electromagnet winding, the armature moves and the spring closes the contacts. The primary circuit of a relay is its electromagnet circuit and the secondary circuit is the one closed by the contacts.

When there is no current in the relay’s primary circuit, the spring pulls the armature and the contacts open.

Fig. 18 shows how a relay is used to control the work of an electric motor. The relay is placed close to the motor which is connected to its secondary circuit. The armature closes the contacts of the secondary circuit, and the motor starts operating; it will stop when the relay opens.

Without a relay, conductors with a large cross-section would have to be brought to the motor. This would be very uneconomical. The current in a relay is tens and even thousands of times smaller than that used to power the motor. Therefore, the connecting wires can have small cross-sections.

Fig. 18

In many systems the relay primary circuit operates automatically. Every evening and morning street lights are switched on and off from the main control panel by means of a great number of relays.

1. Answer the following questions:

1. What are the main parts of a relay?

2. How is a relay put into operation?

3. When does the spring pull the armature?

4. What wires connect the panel with the relay?

5. By what means are street lights switched on and off?

2. Match the questions and the answers

1. In what position does die switch have high (low) resistance?

2. What are die functions of the switch?

3. In what position is the switch open? Closed?

4. In what way is the switch connected to the circuit?

a) Switches are used to open and close the circuits.

b) Closed is the on-position; open is the off-position.

c) The switch is connected in series with the load.

d) In the on-position the closed switch has a very low resistance, which results in maximum current in the load with zero voltage loss across the switch. When the switch is off it has a very high resistance and no current flows through the circuit.



Предварительный просмотр:

Задание по дисциплине Иностранный язык (английский)

для группы Тт-37

Срок сдачи работы: до 14.00 ч. 21.03.2020 г.

Задание: Выполните письменный перевод текста, а также сделайте все упражнения после текста, лексику выучить (перевод и упражнения оформляются в тетради письменно, работа в формате doc, docx не принимается).

PHYSICAL PROPERTIES OF METALS AND ALLOYS

The word constitution used with reference to metallic substances does not have the same meaning as composition. Constitution denotes the manner of arrangement of the metal atoms as to geometric form in solid crystals, and the regular or ordered arrangement of different kinds of metal atoms and their relation to each other in such a crystal.

The pattern formed by this orderly arrangement of the atoms is known as the space lattice.

Most metals crystallize with one of the three following lattice structures:

  • Close-packed cubic: copper, nickel, lead, aluminium, cobalt, silver, gold, platinum.
  • Body-centred   cubic:   iron,   molybdenum,   tungsten,   chromium.
  • Hexagonal  close-packed:   zinc,  cadmium,  magnesium,  beryllium, titanium.

This union of atoms into a geometric array is the physical difference between liquid and solid metal.

The formation of metal crystals within  a melt begins at each cooling surface of the liquid mass and extends from the exterior to the interior as heat is lost from the mass. Every change in the conditions of cooling, such as increasing or decreasing the rate at which heat is conducted away from the freezing mass, will have an influence on the size and shape of the crystals and, therefore, on the constitution and properties of the solidified mass.

Melting and Boiling Points. - The temperature at which a metal melts, is called the melting point, the metals of lower melting points are generally the soft metals and those of high melting the hard metals.

The boiling point of a substance depends on the surrounding-pressure. The term "boiling point" refers to the temperature at which the metal boils under normal atmospheric pressure.

Electrical   Conductivity. - The  electrical   conductivity of  a substance is the electrical conducting power of a unit length per  unit of cross-sectional  area.  The electrical  resistance  of metals or alloys is increased by decreasing the size of the crystals and, therefore, increasing the number of crystal boundaries. In general, all metals increase in resistivity with increase in  impurities.  The resistivity of metals  is  also  increased  in most cases by an increase in temperature.

Heat Conductivity. - Heat conductivity is measured as the heat conducting ability of a unit length or thickness of a substance per unit of cross-sectional area.

Magnetism. - Magnetism is measured as the magnetic force exerted by a unit volume of a substance under standard magnetizing force.  Iron, cobalt and  nickel  are the only metals possessing considerable magnetism at room temperature, and they become non-magnetic when heated to a certain temperature.  Strong permanent magnets have been  made chiefly of one of several  compositions of steel,  but in  recent years  a number of magnet alloys of much greater magnetism, able to exert   forces  many times  their  own  weights,   have  been   developed.

Density and Porosity. - Porosity, the quality of containing pores is lack of denseness. Density, on the other hand, denotes weight per unit of volume. The distinction will be manifest from the fact that some heavy metals, like grey cast ironware porous enough to leak under heavy hydraulic pressures, whereas some lightweight metals, like aluminium, are dense and compact.

Most metals expand on heating and contract on cooling.

Colour. - Most of the metals are silvery white or grey in colour. Copper is the only red metal, and gold the only yellow one, although a number of copper-base alloys are also yellow. All solid metals have metallic lustre, although the true colour and lustre of many metals are often obscured by a coating of oxide — which may be white, grey, red, brown, bluish, or black.

NOTES AND  COMMENTARY

with    reference   to – по отношению к

the same meaning – то же значение

the manner or arrangement – способ расположения as to – что касается

to each other – друг к другу

is   known, as   the   space   lattice  - известен как пространственная решетка

close-packed    cubic – кубическая с плотно упакованными атомами

body-centred cubic – кубическая объемно-центрированная структура 

hexagonal    close-packed – гексагональная с плотно упакованными атомами

union of atoms into a geometric array – объединение атомов в геометрическом порядке

within   a   melt – в расплавленном металле

as the heat is lost from the mass – по мере того, как масса теряет тепло

every  change – каждое изменение

the rate at which heat is conducted away   from – скорость, с какой тепло отдается из

an   influence   on – влияние на

melting   point – точка плавления

depends on зависит от

the metal boils under – металл кипит при

the electrical conducting power of a unit length per unit of cross sectional area – электрическая проводимость

the number of crystal boundaries – число границ кристаллов

in    most    cases – в большинстве случаев

the   only - единственный

 at room temperature – при комнатной температуре when heated to a certain temperature – при нагревании до определенной температуры

 able   to   exert   forces   many   times their   own   weights – могут обладать подъемной силой во много раз большей своего собственного веса

is lack of зд. лишена

on the other hand – с другой стороны

weight   per   unit   of   volume – вес на единицу объема like  grey  cast  iron – подобно серому чугуну under  heavy  hydraulic   pressure – под большим гидравлическим давлением

whereas – в то время, как

most metals expand on  heating – большинство металлов расширяются при нагревании

silvery  white or grey in colour – серебристо-белого или серого цвета

the only yellow one – единственный желтый металл

copper-base    alloys – сплавы с медной основой

the  true colour and  lustre – истинный цвет и блеск

by  a  coating  of  oxide – покрытием окисла

EXERCISES

  1. Answer the questions.
  1. Name the main physical properties of metals and alloys.
  2. What does the boiling point of a substance depend on?
  3. When do most metals extend?
  4. What is the difference between liquid and solid metal?
  5. What metals possess considerable magnetism at room temperature?

  1. Match the term with its definition.

     1) porosity

     2) composition

     3) melting point

     4) boiling point

     5) electrical conductivity

     6) density

a) the temperature at which a metal melts

b) the electrical conducting power of a unit of cross sectional area

c) the quality of containing pores is lack of denseness

d) the temperature at which the metal boils under normal atmospheric pressure

e) the manner of arrangement of metal atoms as to geometric form in solid crystals

f) weight per unit of volume

  1. Find in the text sentences containing the following words and translate them into Russian.
  1. solid crystals
  2. composition
  3. surface
  4. cooling
  5. electrical resistance
  6. lightweight metals
  7. to leak
  8. resistivity
  9. the solidified mass
  10. denseness



Предварительный просмотр:

Задание по дисциплине Иностранный язык (английский)

для групп Тт-42, Тэ-35,Ои-03, Тэ-34

Срок сдачи работы: до 14.00 ч. 21.03.2020 г.

Задание: Выполните письменный перевод текста, а также сделайте все упражнения после текста (перевод и упражнения оформляются в тетради письменно, работа в формате doc, docx не принимается).



Предварительный просмотр:

Задание по дисциплине Иностранный язык (английский)

для группы Ои-02

Срок сдачи работы: до 14.00 ч. 21.03.2020 г.

Задание: Выполните письменный перевод текста, а также сделайте все упражнения после текста (перевод и упражнения оформляются в тетради письменно, работа в формате doc, docx не принимается).

My plans for future

I would like to talk about my plans for future, because it`s significant to start planning your career  beforehand.  I  study  at  the  Institute  of  Economics  and Entrepreneurship so when I graduate and get my diploma I will be able to find a job in the sphere of business.

What  kind  of  knowledge  and  what  traits  of  character  should  I  have  to succeed?  These are the questions that people  often  ask  themselves.  Nowadays employers demand perfect knowledge, work experience, a  range  of  transferable skills and such qualities as efficiency, punctuality, practicality, creativity and many others. If you want to get a good job, you must convince your employer that you are the best  candidate  for  it.  Choosing your  future  job  you  should  take  into consideration your interests, abilities and opportunities. Besides, you should know your employer's requirements.

If  you  want  to  become  a  good  specialist,  to  keep  your  job  and  to  get  a promotion, you should be competent. It is a combination of knowledge, skills and behavior,  the  ability  to  perform  a  specific  role.  Today  executives  and  managers don't  only  speak  of  skills  and  qualifications  of  their  employees,  but  of  their competencies  that  measure  a  person's  appropriateness  for  a  particular  job.

Competence  development  is  a  long  process  that  requires  training  and  personal development. Competence grows through experience. The ability to make the right decision is crucial in the world of business. A well-considered decision will lead your team to success; a poor decision can result into failure. A good employee should demonstrate problem-solving capability and think about what is to be achieved and how it is to be achieved. Many companies

need people who can work effectively in different countries and cultures. Therefore it is important to know at least one foreign language. A person must remember that the traditions and customs that he or she is used to may be inadmissible in another country. That is why one should be aware of intercultural differences.

 1. Найдите  в  тексте  и  письменно  переведите  на  русский  язык следующие выражения.

Efficiency, employer's requirements, qualifications, make the right decision, result into failure, inadmissible, to succeed, practicality, executives.

2. Соотнесите  выражения  в  левой  колонке  с  их  английскими эквивалентами в правой.

Компетенции

Навыки

Планировать  карьеру

заранее

Профессиональная

подготовка

Получить повышение

Принимать во внимание

Способность  решать

проблемы

Соответствие данной работе

Хорошо  обдуманное решение

problem-solving capability

get a promotion

appropriateness  for  a  particular

job

take into consideration

skills

competencies

training

well considered decision

plan your career beforehand

3. Письменно ответьте на вопросы по тексту.

1. What do employers demand from potential employees?

2. What  should  you  take  into  consideration  apart  from  your  interests  and

abilities?

3. Why is it important to be competent?

4. Competence grows through experience, doesn`t it?

5. Why is it crucial to make the right decision in the world of business?

6. Is it necessary for a future businessman to know foreign languages? Why?
4. Поставьте  слова  в  нужном  порядке,  чтобы  получились утвердительные или вопросительные предложения.

1. family/ the/am/my/in/I/oldest

2. sister/me/my/than/younger/is

3. class/who/oldest/the/in/is/the?

4. book/interesting/than/my/more/your/is/book

5. bought/expensive/shop/the/in/watch/most/Peter/the

6. difficult/isn’t/English/as/ Japanese/as  

7. weather/better/today/than/much/is/yesterday/the

5. Задайте  вопросы  к  следующим  предложениям,  начиная  со  слов, данных в скобках.

1. Anna is tired. (How…?)

2. Sue is watching television. (What…?)

3. They will go home after they do the work. (When…?)

4. They are going on holiday. (When…?)

5. I was at home last Sunday. (Where…?)

6. This is my cup. (Which…?)

7. Fifty people were invited to Helen`s wedding. (How many…?)

8. Sue doesn`t go to work by car. (Why…?)

9. Nicola went on holiday with Joanne. (Who….?)

10. She has taught French for many years. (How long…?)  

7. Задайте все типы вопросов к предложениям.

1. They are working in the garden.

2. We will go to New York next year.

3. You have just read this book.

4. They were in many countries.

5. They like playing tennis.

6. Прочитайте текст об авторе книг о Гарри Поттере Дж. Роулинг. Выберите наиболее подходящий вариант ответа из предложенных ниже, чтобы заполнить пропуски.

She (1) __________ born on 31 July 1965.

She (2)__________ 7 Harry Potter books and although she says she won't write

any more, lots of her fans hope her seventh one won't be her last.

She (3) __________ as an English Language teacher in Portugal for a short

time in the early 90s.

Her books about Harry Potter (4)__________ incredibly successful and so far she

(5)__________ more than Ј500 million from them.

She (6)__________ married twice and has two children – one from each

marriage.

 Варианты ответов:

(1) has been / was / is

(2) writes / has wrote / has written

(3) has worked / worked / is worked

(4) have / have been / has been

(5) has made / has make / makes

(6) has / has been / was



Предварительный просмотр:

Задание по дисциплине Иностранный язык (английский)

для групп Тт-41, Тт-43, Тэ-36, Тм-01, Тп-06

Срок сдачи работы: до 14.00 ч. 21.03.2020 г.

Задание: Выполните все упражнения письменно (упражнения оформляются в тетради письменно, работа в формате doc, docx не принимается).

1. Выполните письменный перевод текстов. Установите  соответствие  между  текстами  A–E  и  рубриками  1–6.  Занесите  свои ответы  в  тетради.  Используйте  каждую  цифру  только  один  раз.  В  задании  одна рубрика лишняя.

1. Helping the poor                                                4. Sports

2. Politics                                                         5. Food

3. Shopping                                                         6. Sightseeing


 A. What an incredible end to the men’s NCAA basketball national championship game last night! It was the Villanova Wildcats (a Philadelphia team) versus the University of North Carolina Tar Heels. Both teams took the lead throughout the game. And the score was 74-71 for Villanova with just a few seconds left. Then it got really interesting.

B. The U.N. was formally set up, or founded, just after the end of the Second World War in 1945. It replaced the League of Nations. This organization was formed after the end of the First World War (1914–1918). Its main purpose was to stop any future wars from happening. Yet the League was not successful and it failed to prevent the start of the Second World War in 1939.

C. In 1749 the Dutch House in Kuskovo was erected in memory of Peter the Great, whom Field Marshal Boris Sheremetev served as companion-in-arms. This house is modeled on typical late seventeenth-century Dutch town house. It is a two-storey brick building. The house was plastered and painted in imitation of brickwork.

D. Imagine walking into a grocery store, putting the food items you want into your bag and then just walking out. Done. No checkout lines. No looking for your wallet. Amazon (the online store that started out by selling books) is opening a grocery store just like that in a few months. They made the announcement yesterday. There will only be one store at first – in Seattle, Washington.

E. At a restaurant in Madrid, Spain, regular paying customers come for breakfast and lunch. In the evening, the restaurant is reserved exclusively for the homeless. The money that’s made from the meals paid for earlier in the day is used to provide free dinners for homeless people later that night. The restaurant seats 50 people and each night the restaurant feeds 100 homeless people.

2. Прочитайте  приведённый  ниже  текст, письменного его переведите.  Преобразуйте,  если  необходимо,  слова, напечатанные  заглавными  буквами  в  конце  строк,  обозначенных  номерами  7–12,  так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы 7–12.  


3. Прочитайте  текст  и  заполните  пропуски  13–18  словами,  напечатанными  в  правой

колонке  под  цифрами  1–8 и письменно его переведите.  Каждое  из  этих  слов  может  быть  использовано  только

один  раз.  В  ответе  укажите  цифры,  под  которыми  значатся  выбранные  Вами  слова.

Два слова в этом списке 1–8 лишние.



Предварительный просмотр:

Задание по дисциплине Иностранный язык (английский)

для групп Э-51,Оп-03

Срок сдачи работы: до 14.00 ч. 21.03.2020 г.

Задание: Выполните все упражнения письменно (упражнения оформляются в тетради письменно, работа в формате doc, docx не принимается).

1. Выполните письменный перевод текстов. Установите  соответствие  между  текстами  A–E  и  рубриками  1–6.  Занесите  свои ответы  в  тетради.  Используйте  каждую  цифру  только  один  раз.  В  задании  одна рубрика лишняя.

1. Helping the poor                                                4. Sports

2. Politics                                                                 5. Food

3. Shopping                                                         6. Sightseeing


 A. What an incredible end to the men’s NCAA basketball national championship game last night! It was the Villanova Wildcats (a Philadelphia team) versus the University of North Carolina Tar Heels. Both teams took the lead throughout the game. And the score was 74-71 for Villanova with just a few seconds left. Then it got really interesting.

B. The U.N. was formally set up, or founded, just after the end of the Second World War in 1945. It replaced the League of Nations. This organization was formed after the end of the First World War (1914–1918). Its main purpose was to stop any future wars from happening. Yet the League was not successful and it failed to prevent the start of the Second World War in 1939.

C. In 1749 the Dutch House in Kuskovo was erected in memory of Peter the Great, whom Field Marshal Boris Sheremetev served as companion-in-arms. This house is modeled on typical late seventeenth-century Dutch town house. It is a two-storey brick building. The house was plastered and painted in imitation of brickwork.

D. Imagine walking into a grocery store, putting the food items you want into your bag and then just walking out. Done. No checkout lines. No looking for your wallet. Amazon (the online store that started out by selling books) is opening a grocery store just like that in a few months. They made the announcement yesterday. There will only be one store at first – in Seattle, Washington.

E. At a restaurant in Madrid, Spain, regular paying customers come for breakfast and lunch. In the evening, the restaurant is reserved exclusively for the homeless. The money that’s made from the meals paid for earlier in the day is used to provide free dinners for homeless people later that night. The restaurant seats 50 people and each night the restaurant feeds 100 homeless people.

2. Прочитайте  приведённый  ниже  текст, письменного его переведите.  Преобразуйте,  если  необходимо,  слова, напечатанные  заглавными  буквами  в  конце  строк,  обозначенных  номерами  7–12,  так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию из группы 7–12.  


3. Прочитайте  текст  и  заполните  пропуски  13–18  словами,  напечатанными  в  правой

колонке  под  цифрами  1–8 и письменно его переведите.  Каждое  из  этих  слов  может  быть  использовано  только

один  раз.  В  ответе  укажите  цифры,  под  которыми  значатся  выбранные  Вами  слова.

Два слова в этом списке 1–8 лишние.