методическая разработка внеклассного мероприятия по англ. языку

 

                         Министерство образования и науки Российской Федерации

                       Федеральное Государственное Образовательное Учреждение

                                     Среднего профессионального образования

                                  Уфимский колледж Статистики Информатики и

                                                    Вычислительной Техники

 

 

 

Внеклассное  мероприятие по английскому языку.

Викторина  по страноведению.

 

imageimageimage

imageimage

(  США,   ВЕЛИКОБРИТАНИЯ)

Согласовано:  __________                      Составлено:_________

Председатель ПЦК                                     Преподаватель УКСИВТ

Каримова Р.Ф.                                             Розова И.Г.

«  »_______2011                                                    «  »______2011

                                                                                                                                                                                                 Методист УКСИВТ

____________

Байсакова Р.Р.

«  »______2011

 

Пояснительная   записка.

      Задачи  гуманизации образования,т.е. приобщение студентов к культурному  наследию и духовным ценностям  своего и других  народов, может  успешно  решаться в процессе  изучения  иностранного   языка. Немаловажную помощь в этом может оказать использование  страноведческого  материала.

      При  отборе  содержания национально- культурного компонента из всего многообразия лингвострановедческого  материала выделяется  то, что  имеет  педагогическую  ценность , что  способно способствовать не только  обучению  на  иностранном  языке,  но и приобщению  к  культуре  страны  изучаемого языка.

     К  принципам  отбора  страноведческого  материала  можно  отнести:

  1. Принцип  аутентичности, обеспечивающий расширение    страноведческого кругозора  студентов;
  2. Принцип  воздействия  на  эмоциональную и  мотивационную сферу  личности с учетом  возрастных особенностей и интересов  ребят; данный  принцип  позволяет отобрать из большого  количества  страноведческого материала тот , который  наиболее  интересен  студентам;
  3. Принцип  методической  ценности  для формирования базовых речевых  навыков и умений студентов.

      Использование  страноведческого материала при обучении  иностранному  языку  актуально, так как  студенты  приобщаются  к  культуре  страны изучаемого языка  (  по мнению  психологов  подростки  особенно чутки и  восприимчивы к  чужой  культуре) и во- вторых, при работе с лингвострановедческим  материалом создаются  хорошие  предпосылки для  всестороннего  развития  личности студента.

    Данная  методическая  разработка  содержит материал для  проведения  викторины  по  страноведению. В  мероприятии  участвуют  студенты второго  курса  после  изучения   лингво- страноведческого  материала  о  странах  изучаемого  языка: Великобритании и США.  Студентам  предлагаются  различные  задания: определить страну( о какой  стране  идет речь), представить презентацию, решить  кроссворд; так же  предлагается  работа с   географической картой.

     При проведении  мероприятия используются методы проектов, иллюстративный метод( демонстрация презентаций, видеофрагментов), исследовательский, репродуктивный. Форма  проведения: групповая, интегрированная ( связь с предметами: география, история).

      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Информационный  лист.

Преподаватель:  Розова И.Г.

Группы:  2т1,2т2,2п1,2п2.

Дата проведения:  12 декабря 2011г.

Тема:    Викторина  по страноведению.( Великобритания, США).

Цели:

Воспитательные:

-формирование  коммуникативных навыков;

-расширение кругозора  студентов;

-развитие  умений  работы в команде;

Развивающие:

-развитие  умственных  способностей;

-формирование  умений  работать с  различными  источниками информации;

-развитие  умений анализировать и систематизировать  учебный  материал;

Оборудование и техническое обеспечение:

-методическая  разработка мероприятия;

-презентации студентов;

-компьютер, интерактивная доска;

 

 

 

 

 

 

Ход  занятия.

Teacher:

  -Good afternoon, my dear friends! Today we are going to speak about English- speaking countries, the United States of  America   and the United Kingdom of Great  Britain  and  Northern Ireland. Of course, we shouldn’t forget about our country and some tasks will  be connected with Russia. So, let me introduce the students of the groups  of technical department and the students of the programming department. They are going to  show us their knowledge in country studying and prepare some creative tasks.  These ladies  and  gentlemen  are  our  jury  and  I  ask  you   to  give  some  assessments to  both  teams and   at  the end  give  us  the  results  of  this  intellectual game. So, let’s begin. I would like to tell you about the plan of our lesson.

  1. Greetings.  (Teams will present us their  participants.)
  2.  The  competition:  The British and American Signs.
  3. Tests.
  4. Home tasks.
  5. Captain Quiz
  6. Crossword.
  7. Presentations.
  8. Greetings.

Teacher:

 -So, let’s give the opportunity to the teams to present their participants.

2.   The competition:  The British and American Signs.

Teacher:

 -The next task is the following: having listened to the particular statements, you should determine the country to which these statements are associated with and rise a flag of this country.(If the statement is associated with the USA, you will rise the American flag  and vs. If the statement is connected with the  UK, you will rise the British flag  ). So, let’s start.

3.Tests.

Teacher:

-And now I’ll give some minutes to do the following tests.

1.It is a country of valleys & highlands.image

image

2.It is a country of rocky mountains. image

image

3.People in this country are conservative and modest. image

image

4.People in this country are ambitious and businesslike. image

image

5.In this country you can find huge skyscrapers.image

image

6.In this country you can find one of the oldest natural monument Stonehenge. image

image

7.In this country you can buy matryoshkas and balalaikas. image

image

8.It is a country where Niagara Falls is situated.image

image

9.It is a country of Shakespeare's birthplace. image

image

10.People in this country have five o’clock tea.image

image

11.The national symbol in this country is called “Union Jack”. image

image

 

3.Tests

 Teacher:

 -And now I’ll give some minutes to do the following tests.

4.Home tasks.

Teacher:

- So it’s time to know what you have prepared for us as a home task. When I told you about your home task I suggested you doing  the following  things: to sing song or to recite a poem, to make a poster or may be some  kind of show and I know that  our programmers have made a movie, a defective story where the students of group 2p1 and 2p2  took  fn  active  part.

(watching a movie).

-Well, what about the students of technical department, they will perform  a song of the great American singer… So, let’s listen to   Ivan  and Arthur.

(performing  the  song).

- I  think,  our  jury  will  give  some estimations to our participants.

5.Captain Quiz.

 

 

Teacher:

-  Now it’s time for Captain Quiz. At  the  interactive  blackboard  you can see  the  table. Your  task  is  to fill it  as quickly as possible. So, I invite  our  Captains  to the blackboard  and do  this task.

 

 

 

 

 

The UK

The USA

1.The full name of the country

 

 

2. Capital

 

 

3. Area

 

 

4. Main cities

 

 

5.The Political System

 

 

6.Famous people of this country

 

 

7.Places to visit

 

 

8.Traditions and Customs

 

 

 

6. Compelling the crossword.

Teacher:

 

 -Well, my dear friends. The students of different groups made some crosswords concerning the English- speaking countries  at home. And  I have chosen the one.  I’ll give  you some minutes to complete this crossword. Please, work in group.

image

image

 

  1. Presentations.

Teacher:

- So, the last task is  the  presentation of the county. I think, the first will be the UK. I would ask the participant of the British team to tell us about this country. Thank you. And now, the participant of the American team will present us his country, the USA.

 -  So, our lesson is coming to an end and I would like to say that all the participants showed us good knowledge. I see that you’ve learned much information about English- speaking countries and I believe that this knowledge will help you in your future life, in your future profession. Thank you.

    - I would like to announce the results of the competitions. (Announcing the results)

8. Estimation.

Teacher:

 - I want to thank all the participants  and of this competition and our guests and give the following marks  to the  students.

 

 

The  assessments  table.

 

 The name of the competitions.

The British team.

The American team.

Greetings

(from1 to 5 points)

 

 

THE UK  or the US(from 1 to 11)

 

 

Tests

(from 1 to 14)

 

 

Home task

(from 1 to 5)

 

 

Captain Quiz

( from 1 to 8)

 

 

Completing

the   crossword

(from 1 to 10)

 

 

Presentations

(from 1 to 5)

 

 

The total  points.

 

 

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл met_razr_po_stranov..docx203.01 КБ

Предварительный просмотр:

                         Министерство образования и науки Российской Федерации

                       Федеральное Государственное Образовательное Учреждение

                                     Среднего профессионального образования

                                  Уфимский колледж Статистики Информатики и

                                                    Вычислительной Техники

Внеклассное  мероприятие по английскому языку.

Викторина  по страноведению.

 

(  США,   ВЕЛИКОБРИТАНИЯ)

Согласовано:  __________                      Составлено:_________

Председатель ПЦК                            Преподаватель УКСИВТ

Каримова Р.Ф.                                       Розова И.Г.

«  »_______2011                                     «  »______2011

                                                                                                                                                                                                 Методист УКСИВТ

____________

Байсакова Р.Р.

«  »______2011

Пояснительная   записка.

      Задачи  гуманизации образования,т.е. приобщение студентов к культурному  наследию и духовным ценностям  своего и других  народов, может  успешно  решаться в процессе  изучения  иностранного   языка. Немаловажную помощь в этом может оказать использование  страноведческого  материала.

      При  отборе  содержания национально- культурного компонента из всего многообразия лингвострановедческого  материала выделяется  то, что  имеет  педагогическую  ценность , что  способно способствовать не только  обучению  на  иностранном  языке,  но и приобщению  к  культуре  страны  изучаемого языка.

     К  принципам  отбора  страноведческого  материала  можно  отнести:

  1. Принцип  аутентичности, обеспечивающий расширение    страноведческого кругозора  студентов;
  2. Принцип  воздействия  на  эмоциональную и  мотивационную сферу  личности с учетом  возрастных особенностей и интересов  ребят; данный  принцип  позволяет отобрать из большого  количества  страноведческого материала тот , который  наиболее  интересен  студентам;
  3. Принцип  методической  ценности  для формирования базовых речевых  навыков и умений студентов.

      Использование  страноведческого материала при обучении  иностранному  языку  актуально, так как  студенты  приобщаются  к  культуре  страны изучаемого языка  (  по мнению  психологов  подростки  особенно чутки и  восприимчивы к  чужой  культуре) и во- вторых, при работе с лингвострановедческим  материалом создаются  хорошие  предпосылки для  всестороннего  развития  личности студента.

    Данная  методическая  разработка  содержит материал для  проведения  викторины  по  страноведению. В  мероприятии  участвуют  студенты второго  курса  после  изучения   лингво- страноведческого  материала  о  странах  изучаемого  языка: Великобритании и США.  Студентам  предлагаются  различные  задания: определить страну( о какой  стране  идет речь), представить презентацию, решить  кроссворд; так же  предлагается  работа с   географической картой.

     При проведении  мероприятия используются методы проектов, иллюстративный метод( демонстрация презентаций, видеофрагментов), исследовательский, репродуктивный. Форма  проведения: групповая, интегрированная ( связь с предметами: география, история).

     

 

Информационный  лист.

Преподаватель:  Розова И.Г.

Группы:  2т1,2т2,2п1,2п2.

Дата проведения:  12 декабря 2011г.

Тема:    Викторина  по страноведению.( Великобритания, США).

Цели:

Воспитательные:

-формирование  коммуникативных навыков;

-расширение кругозора  студентов;

-развитие  умений  работы в команде;

Развивающие:

-развитие  умственных  способностей;

-формирование  умений  работать с  различными  источниками информации;

-развитие  умений анализировать и систематизировать  учебный  материал;

Оборудование и техническое обеспечение:

-методическая  разработка мероприятия;

-презентации студентов;

-компьютер, интерактивная доска;

Ход  занятия.

Teacher:

  -Good afternoon, my dear friends! Today we are going to speak about English- speaking countries, the United States of  America   and the United Kingdom of Great  Britain  and  Northern Ireland. Of course, we shouldn’t forget about our country and some tasks will  be connected with Russia. So, let me introduce the students of the groups  of technical department and the students of the programming department. They are going to  show us their knowledge in country studying and prepare some creative tasks.  These ladies  and  gentlemen  are  our  jury  and  I  ask  you   to  give  some  assessments to  both  teams and   at  the end  give  us  the  results  of  this  intellectual game. So, let’s begin. I would like to tell you about the plan of our lesson.

  1. Greetings.  (Teams will present us their  participants.)
  2.  The  competition:  The British and American Signs.
  3. Tests.
  4. Home tasks.
  5. Captain Quiz
  6. Crossword.
  7. Presentations.
  1. Greetings. 

Teacher:

 -So, let’s give the opportunity to the teams to present their participants.

2.   The competition:  The British and American Signs.

Teacher:

 -The next task is the following: having listened to the particular statements, you should determine the country to which these statements are associated with and rise a flag of this country.(If the statement is associated with the USA, you will rise the American flag  and vs. If the statement is connected with the  UK, you will rise the British flag  ). So, let’s start.

3.Tests.

Teacher:

-And now I’ll give some minutes to do the following tests.

1.It is a country of valleys & highlands. 

2.It is a country of rocky mountains.

3.People in this country are conservative and modest.  

4.People in this country are ambitious and businesslike.  

5.In this country you can find huge skyscrapers. 

6.In this country you can find one of the oldest natural monument Stonehenge.

7.In this country you can buy matryoshkas and balalaikas.

8.It is a country where Niagara Falls is situated. 

9.It is a country of Shakespeare's birthplace.

10.People in this country have five o’clock tea. 

11.The national symbol in this country is called “Union Jack”.

3.Tests

 Teacher:

 -And now I’ll give some minutes to do the following tests.

4.Home tasks.

Teacher:

- So it’s time to know what you have prepared for us as a home task. When I told you about your home task I suggested you doing  the following  things: to sing song or to recite a poem, to make a poster or may be some  kind of show and I know that  our programmers have made a movie, a defective story where the students of group 2p1 and 2p2  took  fn  active  part.

(watching a movie).

-Well, what about the students of technical department, they will perform  a song of the great American singer… So, let’s listen to   Ivan  and Arthur.

(performing  the  song).

- I  think,  our  jury  will  give  some estimations to our participants.

5.Captain Quiz.

Teacher:

-  Now it’s time for Captain Quiz. At  the  interactive  blackboard  you can see  the  table. Your  task  is  to fill it  as quickly as possible. So, I invite  our  Captains  to the blackboard  and do  this task.

The UK

The USA

1.The full name of the country

2. Capital

3. Area

4. Main cities

5.The Political System

6.Famous people of this country

7.Places to visit

8.Traditions and Customs

6. Compelling the crossword.

Teacher:

 -Well, my dear friends. The students of different groups made some crosswords concerning the English- speaking countries  at home. And  I have chosen the one.  I’ll give  you some minutes to complete this crossword. Please, work in group.

  1. Presentations.

Teacher:

- So, the last task is  the  presentation of the county. I think, the first will be the UK. I would ask the participant of the British team to tell us about this country. Thank you. And now, the participant of the American team will present us his country, the USA.

 -  So, our lesson is coming to an end and I would like to say that all the participants showed us good knowledge. I see that you’ve learned much information about English- speaking countries and I believe that this knowledge will help you in your future life, in your future profession. Thank you.

    - I would like to announce the results of the competitions. (Announcing the results)

8. Estimation.

Teacher:

 - I want to thank all the participants  and of this competition and our guests and give the following marks  to the  students.

The  assessments  table.

 The name of the competitions.

The British team.

The American team.

Greetings

(from1 to 5 points)

THE UK  or the US(from 1 to 11)

Tests

(from 1 to 14)

Home task

(from 1 to 5)

Captain Quiz

( from 1 to 8)

Completing

the   crossword

(from 1 to 10)

Presentations

(from 1 to 5)

The total  points.