Открытый урок по предмету английский язык Тема: «Английский язык для молодых бизнесменов. Заключение контракта».

Бахарева Бэлла Алексеевна

Материал для проведения урока по теме Заключение контракта" в форме деловой игры

Скачать:


Предварительный просмотр:

Название урока……………… Открытый урок по предмету английский язык

Тема: «Английский язык для молодых бизнесменов. Заключение контракта».

ФИО, должность, учебное заведение

Бахарева Бэлла Алексеевна, преподаватель английского языка, ГБОУ СПО «Кызылский Транспортный техникум»

 …………………

СОДЕРЖАНИЕ ЗАНЯТИЯ

№ элемента

Элементы занятия, учебные вопросы

Добавления, изменения, замечания

1

2

3

I.

Организационный момент

2 мин.


1. Проверка готовности аудитории

Перед занятием


2. Выдача раздаточного материала

Перед занятием


3. приветствие группе  и присутствующим


4. проверка присутствующих

II

Основной этап, закрепление и повторение пройденного материала по теме «Заключение контракта. Использование технологии проекта»


Вступительное слово учителя

5мин.


Ведение в игровую ситуацию.

20-25мин.


Предситуативные упражнения методом репродукции


Вопросно-ответные упражнения: а) Ответы на вопросы с использованием материалов таблицы №°1


б) Составление плана предстоящей игры


Определение сотрудников компании.

III

Развитие навыков монологической речи в форме устно-обобщающего контроля. Технология проектного обучения. 1.Презентация директорами своих фирм 2. Дискуссия по теме 3.Развитие навыков диалогической речи. Интервью 4. Ситуативные диалоги

45 мин.

VI

Подведение итогов урока и оценка результатов совместной деятельности

5 мин.

Преподаватель: Бахарева Б.А.

ПЛАН ЗАНЯТИЯ

(открытый урок)

Предмет: Английский язык

Группа

Дата

Тема занятия: «Заключение контракта»

Вид занятия (тип урока): Ролевая игра; комбинированный

Цель занятия

Учебная

1. Формирование и развитие речевых навыков (монологическая и диалогическая речь);

2. Развитие лексических навыков по теме

Воспитательная:

1. Создание благоприятного психологического климата, способствующего формированию личности учащегося;

2. Усиление мотивации, сохранение интереса к изучению иностранного языка;

Развивающая:

1. Расширение сферы общения в иноязычной среде.

Межпредметные связи:

Иностранный язык – менеджмент

Иностранный язык – маркетинг

Иностранный язык – документационное обеспечение управления

ОБЕСПЕЧЕНИЕ ЗАНЯТИЯ

A.        Раздаточный материал 1. Опорный конспект

                                                 2. Тексты деловых писем

                                                3.Таблицы для заполнения

                                                4. Карточки для составления коротких диалогов

Б. Технические средства обучения 1.Компьютер;

                                                               2.Мультимедиа

                                                               

B.        Литература:

 основная: Опорный конспект

дополнительная: Любимцева С.Н. «Деловой английский для начинающих (таблицы)»

                         И.П   Агабегян «Деловой английский» стр.  145-157

 О.Б. Дворецкой, Н.Ю. Казырбаевой, Н.В. Новиковой  «Business English For Schools»

Открытый урок по предмету английский язык

Тема: «Английский язык для молодых бизнесменов. Заключение контракта».

Наиболее сложной проблемой профильного обучения английскому языку является сочетание работы над языковым материалом с работой по усвоению предметных знаний. Предметным содержанием профессиональной составляющей профильного курса английского языка является минимизированная система знаний о деятельности предприятия, производящего какую-либо продукцию, включая планирование, производство, рекламу, продажу, то есть, о составных частях маркетинга, и о требованиях к персоналу современной компании, чертах характера, качествах личности современного специалиста; иными словами, об элементах менеджмента.

На уроках английского языка происходит перенос этих знаний в новые условия. Таким образом, междисциплинарные связи облегчают работу по усвоению предметных знаний.

В техникуме же предполагается только заложить основы делового английского, так как студенты, которые будут продолжать образование в ВУЗе, будут углублять свои знания далее.

Изложу ход урока проведенного, на II курсе техникума (уровень 10-11 кл СШ)\ Учитывая, что учащимся необходимо некоторое время на обдумывание монологических высказываний и диалогов, данный урок продолжался 2 академических часа.

Задачи: 1) Развитие лексических навыков

2) Развитие речевых умений (монологическая и диалогическая речь) 3)Создание благоприятного психологического климата способствующего формированию личности учащихся.

План урока:

Т: Dear friends. Welcome to the English courses for young businessman! We have been discussing the problems of business for about one year and today, as a result of our work, you'll kave an opportunity to use your knowledge in new situations. I'm far from imagining that all of you will become businessmen, but I believe that the knowledge of business vocabulary will be of some use in your future occupation and ever day life.

We have studies such themes as "Business Correspondence", "Advertising" "Preliminary Discussion" "Performing the Contract" and now we are going to practice the role-play "Concluding the Contract". In our role-play you'll take the parts of different characters, for example, President of the Company, Manager, Secretary etc. Before we start our role-play, we have to determine the situation. This letter will helps us to do this. Let's read it and then we'll determine the situation and de scribe the roles.

На доске и у стендов есть экземпляры, содержащие текст письма-предложения от компании Super Toys, производящей мягкие игрушки. Студенты просматривают текст письма и готовятся отвечать на вопросы самостоятельно. Затем проводится заполнение таблицы на доске (II и III столбики).

Т: Answer the questions and try to prepare a plan of the following role-play (таблица №2). Итогом заполнения данной таблицы II и III столбиков должен явится план предстоящей деловой игры:

  1. Representations of the companies.
  2. Advertising Campaign: TV advertisement for the newspaper, advertising letters.
  3. Enquiry and offer.
  4. Preliminary discussion.
  5. Signing the contract.

Для лучшей наглядности план может быть записан на доске. После этого определяем сотрудников каждой компании.

Т: The people involved in the role-play are:

Super Toys:  President of the company,  Advertising Manager,  employees of the

Advertising department, Secretary Sales Manager.

Toy Hamper: Director, Secretary, Shop assistant, Purchase Manager.

Во время того, как называют участников студенты, исполняющий данную роль должен встать и представиться.

P1: My name is Oorshak.. I'm a president of the company Super Toys.

P2: My name is Kyrqys. I'm a Secretary in Toy Hamper.

Затем следует описание ролей.

T:What must these characters do? Let's fill in the table (Table 3).

Далее следует составление таблицы №3. После того, как таблица заполнена каждый из участников может рассказать о своих обязанностях, например:

Р1: I'm a Secretary. I make an appointment for the preliminary discussion of the new contract and prepare an offer.

Преподаватель может активизировать данный вид монолога высказывание путем постановки вопросов. Так можно спросить президента фирмы:

  1. How old is your firm?
  2. How many people employ at your firm? и т.д.

Сценарий проведения игры:

а)        представление компаний.

1) Super Toys President: I'm President of the joint-stock company Super Toys. The history of our company is not so long, but it has been very successful. Our company was sounded in 1966. We produce and sell a sot of toys: head gehogs, giraffes, bears, wolves. We have many offers, we deal with a lot of companies all over the world. It is profitable. The management of the company runs the company successfully. Last year was particulary good. Our total sales increased greatly.

Далее следует выступление директора универмага.

Director of Toy Hamper: If you want to buy something you go to the shop. It is very convenient to do shopping in our supermarket. We have many departments under one roof. You can buy dresses blouses, skirts, coats and many other things in our women's clothing department. In the men's clothing department you can buy suits, trousers, overcoats, and ties. In tjie knitwear department you can buy sweaters, pullovers, and woolen jackets. You can buy vacuum-cleaners, washing machines. TV sets, tape-recorders, and new models of computers in the electric appliances departments. Our managers and shop assistants are polite and highly qualified. Our customers like to do their shopping here.

б)        президент компании Super Toys проводит совещание.

President: Dear friends! Colleagues! 1 have invited you to discuss the following question. Christmas is approaching and we have to advertise our new toys. Which of them will be in great demand before chrismas?

Sales Manager: I think our new product Timothy Teddy Bear is a good present for Christmas. We have developed a new model recently. It can talk, crawl and cling to people. It is 30 ст. high and it operates via 4AA rechargeable batteries. Every one likes teddy bears. Children leke teddy bears. Grown-ups like teddy bears. It will be in great demand. We'll receive many orders.

Кроме ролей, обозначенных в таблице, имеются роли редактора газеты и президента телевизионной компании. Эти персонажи должны определить условия и цены на размещение рекламы в газете и на телевидении соответственно.

Т: You have to imagine that you are one of the characters in the situation. Look at the list on the black board and decide who you are going to be. You must understand who you are, what you are going to do and to say. Think of suitable questions and remember that you may be asked about things you do not have in \ our role description. Work out in detail how you will lay the scene and make sure you all agree. If necessary, we'll rehearse the situation.

После того, как составлен план ролевой игры, определены главные действующие лица и дано описание ролей, создаются рабочие группы, включающие учащихся разного уровня обученности. Исполнитель роли президента компании и директора супермаркета следует предложить более сильным ученикам, хорошо владеющим как приемами подготовки высказываний, так и технологий группового взаимодействия. Они будут осуществлять организаторские и консультативные функции. Начинается работа по реализации плана игры.

Учащиеся коллективно или индивидуально на основе изученных образцов писем, диалогов, текстов отбирают речевой материал для своей роли, консультационную помощь оказывают лидеры каждой группы и преподаватель.

Для проведения игры можно сдвинуть по два рабочих стола для сотрудников каждой компании, которые разместить за ними лицом к партнерам. Во главе каждого стола - руководитель компании, в центе аудитории — стол для проведения переговоров. Для красочного оформления аудитории использовать плакаты, подготовленные в качестве рекламных объявлений в газету (можно сделать несколько плакатов, т.к. в отделе рекламы компании Super Toys работают 4 сотрудника)

в)        Реклама. Реклама была заснята на видео в процессе подготовки к открытому уроку. Этот вид деятельности студенты уже использовали при изучении темы

"Hotel".

Advertising Manager: Collegues! We must advertise our Timothy Teddy Bears. We

must publish and advertisement in our local newspaper and prepare a TV commercial.

Идет просмотр рекламного ролика, плакатов, представляющих продукцию компании.

г)        Телефонные разговоры менеджера по рекламе с редактором газеты президентом телекомпании.

Advertising Manager: I must call the Editor of our local newspaper and the President

of our local TV company and make appropriate arrangements.

Good morning. Mrs ……..Manager of Super Toys speaking. Can I speak to the Editor?

Editor: Editor speaking.

Advertising  Manager:  We'd  like the advertisement of our new product to be

published. Having used your newspaper in the past with excellent results, we are

approaching you first this time to see what terms you can offer us. We would be

prepared to go for a multiple insertion of, say, ten issues this would work out cheaper.

Editor:  You can advertise your toys in our newspaper. One square cm costs $5. Does

it suit you?

Advertising Manager: Yes, splendid. Good-bye.

Набирает следующий номер.

Good morning Mrs...., Manager of Super Toys speaking. Can I speak to the

President?

President: President speaking.

Advertising Manager: We have a new product available very soon and in order to

give it maximum publicity we would like to advertise on your television network. We

are interested in day time when plenty of children are viewing, and would like about

30 seconds twice a week. Is this possible?

President: Certainly. If you have your TV advertisement ready we'll send you our

details of advertising rates and if they suit your management you will bring us your

materials.

Advertising Manager: Thank you. That's a deal. Good-bye.

д)Рекламные письма.

Sales manager: Let's send the advertising letters to the largest toy shops. (Зачитывает рекламное письмо,  использовавшееся в процессе подготовки ролевой игры).

е)        Запрос: Секретарь зачитывает заранее подготовленное письмо и передает его в компанию Toy Hamper.

Secretary of Toy Hamper: We've received a letter from Super Toys. I think we can

order a consignment of the bears. Ive written an enquiry.

Dear Ms ...

We were greatly impressed by the samples of your bears. We are interested in

establishing contacts with you and would like to order 100 bears for prompt delivery

provided your terms and conditions are acceptable for us.

We are looking forward to hearing from you.

Yours sincerely,

Purchase Manager

ж)        Предложение. Секретарь зачитывает подготовленное письмо и передает его в компанию Super Toys.

Secretary of Super Toys: We've received an enquiry from Toy Hamper. They're going to buy our toys. This is our offer.

Dear Ms ....

Thank you for your enquiry which has been given our careful attention.

We can make a firm offer to meet any delivery dates. The prices and terms of payment will depend on our mutual agreement. If you place a big order we shall be able to give you a discount. Your early reply will be appreciated.

Yours sincerely.

President of Super Toys: we are perfectly able to meet your dates. We have a big

stock. Have you seen our contract form?

Director of Toy Hamper: Not yet.

President of Super Toys: here you are.

Director of Toy Hamper: And you remember my remark, Ms ..., don't you? I said: If the price is competitive, we would like you to give us a discount of 5%.

President of Super Toys: That's too much. As a special concession we can give you a

3% discount. And payment by an irrevocable confirmed Letter of Credit, which you will open right after signing the contract.

Director of Toy Hamper: Good, it's a deal. We'll be able to sign a contract right away.

к) Исполнение контракта. Товар поступает в магазин.

Purchase Manager of Toy Hamper: While doing business, different problems arise sometimes. For example discrepancy in the documents, customs clearance, inferior quality of the goods, or short delivery of the goods. Businessmen meet to settle the problems as personal contracts have become the most efficient means of promoting a better understanding in all spheres of human activity. Businessmen hold talks politely and tactfully and try to keep up business relations. They arrange for immediate shipment of short-delivered goods and replace the inferior ones. But I must say it is alv\a\ s a pleasure to do business with Super Toys, we usually have no problems with their products. The quality of the goods is always excellent.

В магазин приходят люди и покупают плюшевых медвежат.

Для того чтобы данная ролевая игра имела элемент неожиданности, можно ввести роль миссис Аббот, которую исполнит преподаватель или специально подготовленный учащийся.

The end is quite unexpected for you. Mrs Abbot has bought a bear from Toy Hamper and has a complaint.

Sales Manager

з) Телефонный разговор о назначении встречи.

Purchase Manager: we've received an offer from Super Toys and we are going sign a

contract with this firm. Make an appointment for Tuesday, we must discuss some

business matters in detail, please.

Toy Hamper Secretary: Hello! Is this Super Toys?

Super Toys Secretary: Yes, secretary speaking.

Who is calling?

Toy Hamper Secretary: Ms ... of Toy Hamper.

We've received your offer and our President would like to have a meeting with yours

to settle some business matters. I'd like to make an appointment. Is your President

available on Tuesday?

Super Toys Secretary: Is 10 o'clock all right for you?.

Toy Hamper Secretary: Yes, that's fine. Good-bye.

и) Обсуждение контракта.

President of Super Toys: Good morning, Ms ....

Glad to meet you. How are you?

Director of Toy Hamper: Fine, thank you, and you?

President of Super Toys: I'm fine too. This way, please. Sit down, please. Would you

like tea or coffee?

Director of Toy Hamper: Tea, please. Well, Ms ..., we've studied your offer and

seen your samples.

President of Super Toys: And what is your final dicision?

Director of Toy Hamper: We like samples. The quality is excellent and we think the

goods will go down well if the price is reasonable.

President of Super Toys: You are right. We've been selling goods successfully.

Timothy Teddy Bear is our brand-new product. Are you going to place a big order?

Director of Hamper: Yes, 50 bears for prompt delivery and 150 for delivery in 3

equal parts of 50 per week within a month of signing the contract.

Super Toys, Chattisfield Road, NEWTOWN

Tel. No: 2567 591048 Fax No: 651087

21 November 2000

Purchase Manager Toy Hamper 45 Church Street NEWTOWN

NE4 9 LP

Dear Ms...

TIMOTHY TEDDY BEAR

We are writing to tell you about our brand-new product which, we think, will revolutionise the teddy bear word. TIMOTHY TEDDY BEAR stands a full 30 cm high and is made of dark brown plush fur. It talks, crawls and even clings to people! It operates via 4 AA rechargeable batteries.

TIMOTHY TEDDY BEAR will normally be $9.99 retail each, but for a limited time only we are offering you supplies at $7.50. Why not try 20 or even 30 at this very special price?

We know you will be pleased to hear that one of our representatives will call on you within the next few days to show you TIMOTHY TEDDY BEAR in person. We are sure that you will be as impressed as we are with this exciting new product.

Yours sincerely,

Sales Manager

Table 1

Mrs About: I have bought a bear from you to give to my daughter at Christmas and at home I Found out that the stuffing is escaping (продемонстрировать) from the bear. I am asking you to replace the bear. What will Purchase manager of Toy Hamper do to settle the problem?

Вариант ответа.

Purchase Manager of Toy Hamper: Dear Mrs About, all the bears we sell are manufactured to very high standards and it is very unpleasant to hear about the stuffing escaping from it. I can only say that it is the first problem of this sort we have ever had and we'll take your complaint very seriously and contact the manufacturer for the comments.

Заключении две компании должны разыграть диалог «обсуждение проблемы».

ВОЗМОЖНЫЙ ВАРИАНТ:

Purchase Manager of Toy Hamper: Dear Ms..., we have had a complaint from our customes Mrs Abbot. She has bought a bear to give her daughter as a present and found out that the stuffing is escaping from the bear.

Super Toys Sales Manager: We are very sorry to hear it and we'll cover the expenses for your replacing of the toy. I can say that we shall examine all the circumstances of the damage and hope our business relations continue.

После завершения ролевой игры дается оценка результатов совместной деятельности, рассматривается вклад в подготовку и презентацию игры каждого учащегося

Литература:

  1. Добсон Энн. Как писать деловые письма. Практическое руководство/Пер, с англ. - Челябинск, 1997.
  2. Лукьянова НА. Настольная книга бизнесмена. Учебное пособие. -М.. 1996.
  3. Любимцева С.К, Тарковская Б.М., Памухина   Л.Г. Деловой английский для начинающих. - М., 1996. - С. 299-325.
  4. Памухина Л.Г., Дворникова Т.В., Тарковская Б.М. Деловая поездка за рубеж. - М, 1989. - С. 21-35.
  5. . "Иностранные языки в школе" 2002, №1