Фонд оценочных средств по дисциплине ОГСЭ.03 Иностранный язык в профессиональной деятельности (английский язык) для специальности 15.02.15 Технология металлообрабатывающего производства
учебно-методический материал

Оценочные средства разработаны в соответствии с ФГОС СПО по специальности 15.02.15 Технология металлообрабатывающего производства.

Оценочные средства предназначены для контроля и оценки образовательных достижений обучающихся, освоивших программу учебной дисциплины ОГСЭ.03 Иностранный язык в профессиональной деятельности (английский язык).

Оценочные средства включают контрольные материалы для проведения промежуточной аттестации в форме дифференцированного зачёта

 

 

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл 15.02.15_os_ogse.03_inostrannyy_yazyk_v_pd_angliyskiy.docx478.79 КБ

Предварительный просмотр:

Министерство науки и высшего образования Российской Федерации

Федеральное государственное бюджетное образовательное

учреждение высшего образования

«РЯЗАНСКИЙ ГОСУДАРСТВЕННЫЙ РАДИОТЕХНИЧЕСКИЙ УНИВЕРСИТЕТ

ИМЕНИ В.Ф. УТКИНА»

Рязанский станкостроительный колледж РГРТУ

ФОНД

ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДСТВ

ПО УЧЕБНОЙ ДИСЦИПЛИНЕ

ОГСЭ.03 ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК В ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ

(АНГЛИЙСКИЙ ЯЗЫК)

для специальности Технология металлообрабатывающего производства

Квалификация выпускника

Техник-технолог

Рязань 2023

Рассмотрено и рекомендовано к утверждению на заседании цикловой комиссии гуманитарных дисциплин

Протокол №8 от

Председатель комиссии Евлампиева Т.В.

Разработчик: Евтеева Т.А., Симонова Г.Б., Царькова О.А., преподаватели РССК «РГРТУ»


СОДЕРЖАНИЕ

Стр.

4

9

39

50

1 ПАСПОРТ ФОНДА ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДСТВ ПО УЧЕБНОЙ ДИСЦИПЛИНЕ/МДК

2 СПЕЦИФИКАЦИЯ ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДСТВ

3 МАТЕРИАЛЫ ДЛЯ ПРОМЕЖУТОЧНОЙ АТТЕСТАЦИИ ПО УЧЕБНОЙ ДИСЦИПЛИНЕ

4 ПЕРЕЧЕНЬ МАТЕРИАЛОВ, ОБОРУДОВАНИЯ И ИНФОРМАЦИОННЫХ ИСТОЧНИКОВ


1 ПАСПОРТ ФОНДА ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДСТВ ПО УЧЕБНОЙ ДИСЦИПЛИНЕ Иностранный язык в профессиональной деятельности

Общие положения

Оценочные средства разработаны в соответствии с ФГОС СПО по специальности Технология металлообрабатывающего производства.

Оценочные средства предназначены для контроля и оценки образовательных достижений обучающихся, освоивших программу учебной дисциплины ОГСЭ.03 Иностранный язык в профессиональной деятельности (английский язык).

Оценочные средства включают контрольные материалы для проведения промежуточной аттестации в форме дифференцированного зачёта[1]

обучающийся должен владеть сформированными компетенциями в соответствии с ФГОС СПО, учебным планом:

ОК 01 Выбирать способы решения задач профессиональной деятельности, применительно к различным контекстам.

ОК 02 Осуществлять поиск, анализ и интерпретацию информации, необходимой для выполнения задач профессиональной деятельности.

ОК 03 Планировать и реализовывать собственное профессиональное и личностное развитие.

ОК 04 Работать в коллективе и команде, эффективно взаимодействовать с коллегами, руководством, клиентами.

ОК 05 Осуществлять устную и письменную коммуникацию на государственном языке с учетом особенностей социального и культурного контекста.

ОК 06 Проявлять гражданско-патриотическую позицию, демонстрировать осознанное поведение на основе традиционных общечеловеческих ценностей, применять стандарты антикоррупционного поведения.

ОК 09 Использовать информационные технологии в профессиональной деятельности.

ОК 10 Пользоваться профессиональной документацией на государственном и иностранном языке.

ПК Планировать процесс выполнения своей работы на основе задания технолога цеха или участка в соответствии с производственными задачами по изготовлению деталей.

ПК Осуществлять сбор, систематизацию и анализ информации для выбора оптимальных технологических решений, в том числе альтернативных в соответствии с принятым процессом выполнения своей работы по изготовлению деталей.

ПК Разрабатывать технологическую документацию по обработке заготовок на основе конструкторской документации в рамках своей компетенции в соответствии с нормативными требованиями, в том числе с использованием систем автоматизированного проектирования.

ПК Осуществлять выполнение расчетов параметров механической обработки и аддитивного производства в соответствии с принятым технологическим процессом согласно нормативным требованиям, в том числе с использованием систем автоматизированного проектирования.

ПК Осуществлять подбор конструктивного исполнения инструмента, материалов режущей части инструмента, технологических приспособлений и оборудования в соответствии с выбранным технологическим решением, в том числе с использованием систем автоматизированного проектирования.

ПК Оформлять маршрутные и операционные технологические карты для изготовления деталей на механических участках машиностроительных производств, в том числе с использованием систем автоматизированного проектирования.

ПК Осуществлять разработку и применение управляющих программ для металлорежущего или аддитивного оборудования в целях реализации принятой технологии изготовления деталей на механических участках машиностроительных производств, в том числе с использованием систем автоматизированного проектирования.

ПК Осуществлять реализацию управляющих программ для обработки заготовок на металлорежущем оборудовании или изготовления на аддитивном оборудовании в целях реализации принятой технологии изготовления деталей на механических участках машиностроительных производств в соответствии с разработанной технологической документацией.

ПК Организовывать эксплуатацию технологических приспособлений в соответствии с задачами и условиями технологического процесса механической обработки заготовок и/или аддитивного производства сообразно с требованиями технологической документации и реальными условиями технологического процесса.

ПК Разрабатывать планировки участков механических цехов машиностроительных производств в соответствии с производственными задачами, в том числе с использованием систем автоматизированного проектирования.

ПК Планировать процесс выполнения своей работы в соответствии с производственными задачами по сборке узлов или изделий.

ПК Осуществлять сбор, систематизацию и анализ информации для выбора оптимальных технологических решений, в том числе альтернативных в соответствии с принятым процессом выполнения своей работы по сборке узлов или изделий.

ПК Разрабатывать технологическую документацию по сборке узлов или изделий на основе конструкторской документации в рамках своей компетенции в соответствии с нормативными требованиями, в том числе с использованием систем автоматизированного проектирования.

ПК Осуществлять выполнение расчетов параметров процесса сборки узлов или изделий в соответствии с принятым технологическим процессом согласно нормативным требованиям, в том числе с использованием систем автоматизированного проектирования.

ПК Осуществлять подбор конструктивного исполнения сборочного инструмента, материалов исполнительных элементов инструмента, приспособлений и оборудования в соответствии с выбранным технологическим решением, в том числе с использованием систем автоматизированного проектирования.

ПК Оформлять маршрутные и операционные технологические карты для сборки узлов или изделий на сборочных участках машиностроительных производств, в том числе с использованием систем автоматизированного проектирования.

ПК Осуществлять разработку управляющих программ для автоматизированного сборочного оборудования в целях реализации принятой технологии сборки узлов или изделий на сборочных участках машиностроительных производств, в том числе с использованием систем автоматизированного проектирования.

ПК Осуществлять реализацию управляющих программ для автоматизированной сборки узлов или изделий на автоматизированном сборочном оборудовании в целях реализации принятой технологии сборки узлов или изделий на сборочных участках машиностроительных производств в соответствии с разработанной технологической документацией.

ПК Организовывать эксплуатацию технологических сборочных приспособлений в соответствии с задачами и условиями технологического процесса сборки узлов или изделий сообразно с требованиями технологической документации и реальными условиями технологического процесса.

ПК Разрабатывать планировки участков сборочных цехов машиностроительных производств в соответствии с производственными задачами, в том числе с использованием систем автоматизированного проектирования.

ПК Осуществлять диагностику неисправностей и отказов систем металлорежущего и аддитивного производственного оборудования в рамках своей компетенции для выбора методов и способов их устранения.

ПК Организовывать работы по устранению неполадок, отказов металлорежущего и аддитивного оборудования и ремонту станочных систем и технологических приспособлений из числа оборудования механического участка в рамках своей компетенции.

ПК Планировать работы по наладке и подналадке металлорежущего и аддитивного оборудования на основе технологической документации в соответствии с производственными задачами.

ПК Организовывать ресурсное обеспечение работ по наладке металлорежущего и аддитивного оборудования в соответствии с производственными задачами, в том числе с использованием SCADA систем.

ПК Контролировать качество работ по наладке, подналадке и техническому обслуживанию металлорежущего и аддитивного оборудования и соблюдение норм охраны труда и бережливого производства, в том числе с использованием SCADA систем.

ПК #1054;существлять диагностику неисправностей и отказов систем сборочного производственного оборудования в рамках своей компетенции для выбора методов и способов их устранения.

ПК Организовывать работы по устранению неполадок, отказов сборочного оборудования и ремонту станочных систем и технологических приспособлений из числа оборудования сборочного участка в рамках своей компетенции.

ПК Планировать работы по наладке и подналадке сборочного оборудования на основе технологической документации в соответствии с производственными задачами согласно нормативным требованиям.

ПК Организовывать ресурсное обеспечение работ по наладке сборочного оборудования в соответствии с производственными задачами, в том числе с использованием SCADA систем.

ПК Контролировать качество работ по наладке, подналадке и техническому обслуживанию сборочного оборудования и соблюдение норм охраны труда и бережливого производства, в том числе с использованием SCADA систем.

ПК Планировать деятельность структурного подразделения на основании производственных заданий и текущих планов предприятия.

ПК Организовывать определение потребностей в материальных ресурсах, формирование и оформление их заказа с целью материально-технического обеспечения деятельности структурного подразделения.

ПК Организовывать рабочие места в соответствии с требованиями охраны труда и бережливого производства в соответствии с производственными задачами.

ПК Контролировать соблюдение персоналом основных требований охраны труда при реализации технологического процесса, в соответствии с производственными задачами.

ПК Принимать оперативные меры при выявлении отклонений от заданных параметров планового задания при его выполнении персоналом структурного подразделения.

ПК Разрабатывать предложения на основании анализа организации передовых производств по оптимизации деятельности структурного подразделения.

Результаты освоения дисциплины, подлежащие проверке. Распределение оценивания результатов обучения по видам контроля

Результаты обучения

(освоенные умения, усвоенные знания)[2]

Основные показатели оценки результатов[3]

Виды аттестации

кр

Текущий контроль

Промежуточная аттестация

Умения

У1. вести диалог (диалог-расспрос, диалог-обмен мнениями/суждениями, диалог-побуждение к действию, этикетный диалог и их комбинации) в ситуациях официального и неофициального общения;

-правильное построение предложений в утвердительной, вопросительной и отрицательной форме.

+

У2. сообщать сведения о себе и заполнять различные виды анкет, резюме, заявлений и др.;

Заполнение анкет, заявлений, резюме

+

+

+

У3. понимать относительно полно (общий смысл) высказывания на английском языке в различных ситуациях профессионального общения;

Воспринимать на слух языковой материал

+

+

У4. читать чертежи и техническую документацию на английском языке;

Перевод и чтение незнакомых слов

+

+

+

У5. называть на английском языке инструменты, оборудование, оснастку, приспособления, станки используемые при выполнении профессиональной деятельности;

Перевод и чтение незнакомых слов

+

+

+

У6. применять профессионально-ориентированную лексику при выполнении профессиональной деятельности;

Применение технических терминов в речи и на письме

+

+

+

У7. устанавливать межличностное общение между участниками движения WS разных стран;

Правильное построение предложений

+

У8. самостоятельно совершенствовать устную и письменную профессионально-ориентированную речь, пополнять словарный запас

Чтение и перевод текстов технической направленности

+

Знания

З1. лексический и грамматический минимум, необходимый для чтения и перевода (со словарем) английского профессионально-ориентированного текста;

Владение терминами технической направленности

+

+

+

З2. лексический и грамматический минимум, необходимый для заполнения анкет, резюме, заявлений и др.;

Составление и заполнение документов

+

+

+

З3. основы разговорной речи на английском языке;

Отличие частной и деловой беседы

+

З4. профессиональные термины и определения для чтения чертежей, инструкций, нормативной документации

Знание терминов технической направленности

+

+

+

2 СПЕЦИФИКАЦИЯ ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДСТВ

Для текущего контроля используется: опрос тестирование, оценка выполнения контрольных работ, оценка самостоятельной работы и другие. [4]

Формами промежуточной аттестации являются: дифференцированный зачет.

Контрольная работа №1 (Modals)

ВАРИАНТ 1

Задание 1. Переведите предложения. Объясните употребление модальных глаголов и их эквивалентов.

1. Who is to answer my question?

2. Are they allowed to visit you?

3. Could you give me the recipe for this cake?

Задание 2. Замените модальные глаголы соответствующими эквивалентами.

1. He couldn’t explain anything.

2. You must not tell lies.

3. May his friend use my camera?

Задание 3. Вставьте необходимые модальные глаголы.

1. I … not go to the theatre with them last night, I … revise the grammar rules and words for the test.

2. … you play the piano before?

3. She has done her work that’ why she … go home.

4. You … hear this music everywhere, it’s very popular.

Задание 4. Переведите английскую пословицу, обращая внимание на модальные глаголы. Попробуйте написать русский эквивалент.

A man can do no more he can.

Задание 5. Напишите краткое сообщение (5-7 предложений) по теме «Ценностные ориентиры молодежи. Досуг».

ВАРИАНТ 2

Задание 1. Переведите предложения. Объясните употребление модальных глаголов и их эквивалентов.

1. Nobody could translate this text.

2. We are to take exams in June.

3. Don’t wait for me tonight. I might be late.

Задание 2. Замените модальные глаголы соответствующими эквивалентами.

1. They must stay here.

2. You can’t buy a new car.

3. May I switch on the light?

Задание 3. Вставьте необходимые модальные глаголы.

1. Mum, …I buy an ice-cream?

2. He … not miss his classes.

3. You… not worry. Allis going to be fine.

4. He … give up smoking after a heart attack.

Задание 4. Переведите английскую пословицу, обращая внимание на модальные глаголы. Попробуйте написать русский эквивалент.

Anyone who has to ask the price cannot afford it.

Задание 5. Напишите краткое сообщение (5-7 предложений) по теме «Ценностные ориентиры молодежи. Спорт».

ВАРИАНТ 3

Задание 1. Переведите предложения. Объясните употребление модальных глаголов и их эквивалентов.

1. He has to do this task at once.

2. She should be more attentive to her parents.

3. He couldn’t open the window as it was stuck.

Задание 2. Замените модальные глаголы соответствующими эквивалентами.

1. Can you read?

2. I must not go to the cinema now.

3. The students may use a calculator at the Maths lessons.

Задание 3. Вставьте необходимые модальные глаголы.

1. You don’t look well, you … consult the doctor.

2. In winter we … often skate.

3. He … to help his friend.

4. The child doesn’t want to eat soup. You … have given her sweets before dinner.

Задание 4. Переведите английскую пословицу, обращая внимание на модальный глагол. Попробуйте написать русский эквивалент.

People who live in glass houses should not throw stones at their neighbours.

Задание 5. Напишите краткое сообщение (5-7 предложений) по теме «Ценностные ориентиры молодежи. Досуг».

ВАРИАНТ 4

Задание 1. Переведите предложения. Объясните употребление модальных глаголов и их эквивалентов.

1. Must I attend this meeting? – No, you needn’t.

2. He had to leave for Moscow earlier.

3. You look very pale. I think you should stay at home.

Задание 2. Замените модальные глаголы соответствующими эквивалентами.

1. May he take these books?

2. My friend cannot drive a car.

3. Nobody must read in bed.

Задание 3. Вставьте необходимые модальные глаголы.

1. Why … I give you my money?

2. Your daughter … have told about it.

3. They … to be more careful.

4. You …cross the road when the lights are red.

Задание 4. Переведите английскую пословицу, обращая внимание на модальные глаголы. Попробуйте написать русский эквивалент.

You must learn to walk before you can run.

Задание 5. Напишите краткое сообщение (5-7 предложений) по теме «Ценностные ориентиры молодежи. Спорт».

ВАРИАНТ 5

Задание 1. Переведите предложения. Объясните употребление модальных глаголов и их эквивалентов.

1. You should have shown your notes to the teacher.

2. Who is able to do this work?

3. I hardly ever see Jane, she might have moved to Africa.

Задание 2. Замените модальные глаголы соответствующими эквивалентами.

1. Can they run quickly?

2. She might read this book last year.

3. Kate must not ask his advice.

Задание 3. Вставьте необходимые модальные глаголы.

1. My friend lives a long way from his college and … get up early.

2. … I go with you?

3. You … not come so early.

4. I am afraid you will miss the last train. … take a taxi?

Задание 4. Переведите английскую пословицу, обращая внимание на модальный глагол. Попробуйте написать русский эквивалент.

He who falls today may rise tomorrow.

Задание 5. Напишите краткое сообщение (5-7 предложений) по теме «Ценностные ориентиры молодежи. Досуг».

ВАРИАНТ 6

Задание 1. Переведите предложения. Объясните употребление модальных глаголов и их эквивалентов.

1. I asked him, but he wouldn’t listen to me.

2. He was allowed to take this book.

3. Interpreters must translate without dictionary.

Задание 2. Замените модальные глаголы соответствующими эквивалентами.

1. She may not go there tomorrow.

2. Can Jack play the guitar very well?

3. You must go to bed now.

Задание 3. Вставьте необходимые модальные глаголы.

1. All of us … be in time for classes.

2. She … not speak any foreign language.

3. My friends … to arrive tomorrow.

4. I think you … buy this book.

Задание 4. Переведите английскую пословицу, обращая внимание на модальный глагол. Попробуйте написать русский эквивалент.

A bird maybe known by its song.

Задание 5. Напишите краткое сообщение (5-7 предложений) по теме «Ценностные ориентиры молодежи. Спорт».

Контрольная работа №2 (Passive Voice)

ВАРИАНТ 1

Задание 1. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Passive Voice.

1. At the last competition the first prize (to win) by our team.

2. Two new engineers (to introduce) to the head of the department tomorrow.

3. Many houses (to build) in our town every year.

Задание 2. Раскройте скобки, употребляя глагол в Active или Passive Voice.

1. Nobody (to see) him yesterday.

2. The light (not to turn) off.

3. The students (to greet) the famous lecturer warmly.

Задание 3. Измените в данных предложениях действительный залог на страдательный.

1. The police arrested the man.

2. They are building a new school.

3. We will change the date of the meeting.

4. They were still doing this task.

5. I have translated the whole text.

Задание 4. Составьте из данных слов и словосочетаний несколько предложений в разных временах страдательного залога. Обстоятельственные слова нужно употреблять согласно выбранному времени.

We / ask/ him/ about his holidays.

Задание 5. Заполните пропуски в таблице, используя следующие термины: drilling, welding, forging, cutting, pressworking, rolling, casting, extrusion


ВАРИАНТ 2

Задание 1. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Passive Voice.

1. The question (to settle) as soon as they arrived.

2. Don't worry, everything will be all right: the children (to take) to the theatre by the teacher.

3. I (to ask) at the lessons.

Задание 2. Раскройте скобки, употребляя глагол в Activeили Passive Voice.

1. The telegram (to receive) tomorrow.

2. The boy (to punish) for misbehaving.

3. We (to finish) the work by tomorrow.

Задание 3. Измените в данных предложениях действительный залог на страдательный.

1. People use this road very often.

2. He told me these stories.

3. Tourists were packing things.

4. Mike will wait for us tomorrow.

5. By six o'clock they had finished the work.

Задание 4. Составьте из данных слов и словосочетаний несколько предложений в разных временах страдательного залога. Обстоятельственные слова нужно употреблять согласно выбранному времени.

They / discuss/ the new novel.

Задание 5. Соедините термины с описаниями операций

a) is pulling metal through a die.

2.Hot- working

b) is pouring of molten metal into special forms (moulds) in which the metal cools down and takes the appropriate form.

c) is the process of changing the form or cross section of a piece of metal at a temperature below the softening or recrystallization point.

#1057;asting

d) is a metal forming process in which metal stock is passed through one or more pairs of rolls to reduce the thickness and to make the thickness uniform.

e) refers to processes where metals are

deformed above their recrystallization temperature. Such temperatures are usually

well above room temperatures.

ВАРИАНТ 3

Задание 1. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Passive Voice.

1. Soon he (to send) to a sanatorium.

2. The light (to turn) on when it is dark.

3. I (to give) a very interesting book at the library last Friday.

Задание 2. Раскройте скобки, употребляя глагол в Activeили Passive Voice.

1. He (to give) me this book next week.

2. By three o'clock everything (to prepare).

3. They (to look) for the girl everywhere.

Задание 3. Измените в данных предложениях действительный залог на страдательный.

1. They will complete the work tomorrow.

2. His colleagues gave him a present.

3. We are parking the car there.

4. He locked his suitcase.

5. By three o'clock the workers had loaded the trucks.

Задание 4. Составьте из данных слов и словосочетаний несколько предложений в разных временах страдательного залога. Обстоятельственные слова нужно употреблять согласно выбранному времени.

He /not ask/ me/ his address.

Задание 5. Заполните пропуски в таблице, используя следующие термины: drilling, welding, forging, cutting, pressworking, rolling, casting, extrusion


ВАРИАНТ 4

Задание 1. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Passive Voice.

1. The book (to discuss) at the next conference.

2. Grandmother's letter (to receive) the day before.

3. This work (to do) every day.

Задание 2. Раскройте скобки, употребляя глагол в Activeили Passive Voice.

1. The answer to this question (to find) in the encyclopedia.

2. The dictation (to write) without mistakes.

3. They (not to listen) to the boy.

Задание 3. Измените в данных предложениях действительный залог на страдательный.

1. We kept food in the fridge.

2. The workers are repairing the road.

3. They will complete the work tomorrow.

4. Mary teaches French at school.

5. They have made a number of important experiments in this laboratory.

Задание 4. Составьте из данных слов и словосочетаний несколько предложений в разных временах страдательного залога. Обстоятельственные слова нужно употреблять согласно выбранному времени.

She/ show/ him/ the way to the metro station.

Задание 5. Соедините термины с описаниями операций

a) is pulling metal through a die.

working

b) is pouring of molten metal into special forms (moulds) in which the metal cools down and takes the appropriate form.

c) is the process of changing the form or cross section of a piece of metal at a temperature below the softening or recrystallization point.

#1057;asting

d) is a metal forming process in which metal stock is passed through one or more pairs of rolls to reduce the thickness and to make the thickness uniform.

e) refers to processes where metals are

deformed above their recrystallization temperature. Such temperatures are usually

well above room temperatures.

ВАРИАНТ 5

Задание 1. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Passive Voice.

1. The composition (to write) next Wednesday.

2. An interesting entertainment (to promise) us yesterday.

3. This texts (to translate) at the lessons.

Задание 2. Раскройте скобки, употребляя глагол в Activeили Passive Voice.

1. We (to show) the historical monuments of the capital to the delegation.

2. Whom (to write) the poem by?

3. She (to look) after the patients well.

Задание 3. Измените в данных предложениях действительный залог на страдательный.

1. He will advertise them this job tomorrow.

2. This company is building supermarkets.

3. My boss pays him 40 Dollars a week.

4. We were inviting them to the party the whole evening.

5. They are repairing the clock now.

Задание 4. Составьте из данных слов и словосочетаний несколько предложений в разных временах страдательного залога. Обстоятельственные слова нужно употреблять согласно выбранному времени.

He / introduce/ me /to his friends.

Задание 5. Заполните пропуски в таблице, используя следующие термины: drilling, welding, forging, cutting, pressworking, rolling, casting, extrusion


ВАРИАНТ 6

Задание 1. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Passive Voice.

1. He (to tell) to prepare a speech tomorrow.

2. This house (to build) in 1960.

3. The trees (to plant) in the autumn.

Задание 2. Раскройте скобки, употребляя глагол в Activeили Passive Voice.

1. You (to find) interesting information about the life in the USA in this book.

2. Her dress (to wash and iron).

3. They (to ask) for our address.

Задание 3. Измените в данных предложениях действительный залог на страдательный.

1. Children were learning languages.

2. The secretary will look through documents tomorrow.

3. Mary baked the cakes.

4. They are testing a new apparatus.

5. They have recently built a huge plant in the town.

Задание 4. Составьте из данных слов и словосочетаний несколько предложений в разных временах страдательного залога. Обстоятельственные слова нужно употреблять согласно выбранному времени.

They/ build/ abridge /over the river.

Задание 5. Соедините термины с описаниями операций

a) is pulling metal through a die.

2.Hot- working

b) is pouring of molten metal into special forms (moulds) in which the metal cools down and takes the appropriate form.

c) is the process of changing the form or cross section of a piece of metal at a temperature below the softening or recrystallization point.

#1057;asting

d) is a metal forming process in which metal stock is passed through one or more pairs of rolls to reduce the thickness and to make the thickness uniform.

e) refers to processes where metals are

deformed above their recrystallization temperature. Such temperatures are usually

well above room temperatures.

Контрольная работа №3.

ВАРИАНТ 1

Задание 1. Переведите на русский язык, обращая внимание на причастие.

  1. The boy lay sleeping when the doctor came.
  2. While being examined, the boy could not help crying.
  3. Having prescribed the medicine, the doctor went away.
  4. A letter sent from St Petersburg today will be in Moscow tomorrow.

Задание 2. Раскройте скобки, употребляя требующуюся форму причастия.

  1. The dishes (to wash) by Kate looked very clean.
  2. The girl (to write) on the blackboard is our best student.
  3. (to spend) twenty years abroad, he was happy to be coming home.
  4. (to be) so far away from home, he still felt himself part of the family.

Задание 3. Определите, изображенную на чертеже операцию и опишите ее.

(Rolling)

Определите, изображенную на чертеже операцию и опишите ее.

(Drawing)

ВАРИАНТ 2

Задание 1. Переведите на русский язык, обращая внимание на причастие.

  1. He saw some people in the post office sending telegrams.
  2. While putting the eggs into basket, she broke one of them.
  3. A fish taken out of the water cannot live.
  4. The broken arm was examined by the doctor.

Задание 2. Раскройте скобки, употребляя требующуюся форму причастия.

  1. Translate the words (to write) on the blackboard.
  2. (to translate) by a good specialist, the story preserved all the sparkling humour of the original.
  3. (to approve) by the critics, the young author’s story was accepted by a serious magazine.
  4. I think that the boy (to stand) there is his brother.

Задание 3. Определите, изображенную на чертеже операцию и опишите ее.

(Forging)

Определите, изображенную на чертеже операцию и опишите ее.

(Extrusion)

ВАРИАНТ 3

Задание 1. Переведите на русский язык, обращая внимание на причастие.

  1. A person sunbathing on the beach must be very careful.
  2. Some of the questions put to the lecturer yesterday were very important.
  3. Having been shown the wrong direction, the travelers soon lost their way.
  4. The medicine prescribed by the doctor was bitter.

Задание 2. Раскройте скобки, употребляя требующуюся форму причастия.

  1. Everything (to write) here is quite right.
  2. The girl (to wash) the dishes is my sister.
  3. (to lie) down on the soft couch, the exhausted child fell asleep at once.
  4. (to phone) the agency, he left (to say) he would be back in two hours.

Задание 3. Определите, изображенную на чертеже операцию и опишите ее.

(Rolling)

Определите, изображенную на чертеже операцию и опишите ее.

(Drawing)

ВАРИАНТ 4

Задание 1. Переведите на русский язык, обращая внимание на причастие.

  1. Looking out of the window, he saw his mother watering the flowers.
  2. The books written by Dickens give us a realistic picture of the 19th century England.
  3. Taking a dictionary, he began to translate the text.
  4. Having written his first book, he couldn’t help worrying about the reaction of the critics.

Задание 2. Раскройте скобки, употребляя требующуюся форму причастия.

  1. The house (to surround) by tall trees is lovely.
  2. I picked up the pencil (to lie) on the floor.
  3. (to wait) for some time in the hall, he was invited into the drawing room.
  4. She went to work, (to leave) the child with the nurse.

Задание 3. Определите, изображенную на чертеже операцию и опишите ее.

(Forging)

Определите, изображенную на чертеже операцию и опишите ее.

(Extrusion)

ВАРИАНТ 5

Задание 1. Переведите на русский язык, обращая внимание на причастие.

  1. Hearing the sounds of the music, we stopped talking.
  2. This is a church built many years ago.
  3. A line seen through this crystal looks double.
  4. Having thrown the ball into the water, the boy couldn’t get it back.

Задание 2. Раскройте скобки, употребляя требующуюся форму причастия.

  1. (not to wish) to discuss that difficult and painful problem, he changed the subject.
  2. (to wait) in the hall, he thought over the problem he was planning to discuss with the old lady.
  3. I will show you a picture (to paint) by Hogarth.
  4. The wall (to surround) the house was very high.

Задание 3. Определите, изображенную на чертеже операцию и опишите ее.

(Rolling)

Определите, изображенную на чертеже операцию и опишите ее.

(Drawing)

ВАРИАНТ 6

Задание 1. Переведите на русский язык, обращая внимание на причастие.

  1. She put a plate of fried fish in front of me.
  2. Seeing clouds of smoke over the house, the girl cried “Fire” “Fire”
  3. The tree struck by lightning was all black and leafless.
  4. Standing at the window she was waving her hand.

Задание 2. Раскройте скобки, употребляя требующуюся форму причастия.

  1. (to write) in very bad handwriting, the letter was difficult to read.
  2. she looked at the enormous bunch of roses with a happy smile, never (to give) such a wonderful present before.
  3. Yesterday we were at a conference (to organize) by the students of the Machine-building college.
  4. When we came nearer, we saw two boys (to come) to us.

Задание 3. Определите, изображенную на чертеже операцию и опишите ее.

(Forging)

Определите, изображенную на чертеже операцию и опишите ее.

(Extrusion)

Контрольная работа № 4.

ВАРИАНТ 1

Задание #1056;аскройте скобки, употребляя глаголы в нужной форме условных предложений.

  1. I (to write) the composition long ago if you had not disturbed me.
  2. If he were not such an outstanding actor, he (not to have) so many admirers.
  3. If it (to rain), we shall have to stay at home.

Задание 2. Напишите предложение три раза, образуя условные предложения I,II и III типов.

  1. If he (to work) hard, he (to achieve) great progress.
  2. If they (not to go)to Moscow, they (not to hear) the famous musicians.
  3. My father (to have) more free time if he (not to read) so many newspapers.
  4. If you (not to be) busy, you (to come) to our party.
  5. I (to translate) the text if you (to give) me your dictionary for a couple of days.

Задание 3. Образуйте условное предложение.

1. You left the child alone in the room, so he hurt himself. If ...

2. He speaks English badly: he has no practice. If ...

Задание 4. Передайте следующие предложения в косвенной речи.

  1. “Do you know where the Browns live?” we asked a passerby.
  2. “My nephew is a very capable young man”, said the woman.
  3. Mary said “I will be back soon”
  4. “We saw a lot of places of interest when we were travelling around Europe last summer” said Walter.
  5. «Please don’t take the books from my table” said Lena to me.
  6. She said “He has just left”.

ВАРИАНТ 2

Задание #1056;аскройте скобки, употребляя глаголы в нужной форме условных предложений.

  1. If he (to work) hard, he would have achieved great progress.
  2. If you were not so careless about your health, you (to consult) the doctor.
  3. You will never finish your work if you (to waste) your time like that.

Задание 2. Напишите предложение три раза, образуя условные предложения I,II и III типов.

  1. If I (to know) English, I (to enjoy) Byron’s poetry.
  2. I (be) delighted if I (to have) such a beautiful fur-coat.
  3. If he (not to read) so much, he (not to be) so clever.
  4. We (to stay) at home if you (not to get) tickets for the Philharmonic.
  5. You (to consult) the doctor if you (not to be) so careless about your health.

Задание 3. Образуйте условное предложение.

1. The girl did not study well last year and received bad marks. If ...

2. The sea is rough, and we cannot sail to the island. If ...

Задание 4. Передайте следующие предложения в косвенной речи.

  1. “There are a lot of trains to my station on Sunday” said Andrew to us.
  2. “Have you seen any plays by Shakespeare?” asked my friend.
  3. Misha said “I saw them at my parents house last year”.
  4. “Don’t eat too much ice cream” Nick’s mother said to him.
  5. “We shall not go to college on Sunday”, Kate said.
  6. “Do you like chocolates?” my little sister said to me.

ВАРИАНТ 3

Задание #1056;аскройте скобки, употребляя глаголы в нужной форме условных предложений.

  1. If it is not too cold, I (not to put) on my coat.
  2. If she (to ask) me yesterday, I should certainly have told her all about it.
  3. I should be delighted if I (to have) such a beautiful fur-coat.

Задание 2. Напишите предложение три раза, образуя условные предложения I,II и III типов.

  1. If it (not to be) too cold, I (not to put) on my coat.
  2. I (to write) the composition if you (not to disturb) me.
  3. His vocabulary (to increase) greatly if he (to read) fifty pages.
  4. You (to go) to the Philharmonic much more often if you really (to love) music.
  5. You (to understand) the rule if you (not to miss) the teacher’s explanation.

Задание 3. Образуйте условное предложение.

1. Why didn't you watch the cat? It ate all the fish. If ...

2. I will expect my friend to come, that’s why I cannot go to the cinema with you. If ...

Задание 4. Передайте следующие предложения в косвенной речи.

  1. “Don’t sit up late” said the man to Kate.
  2. He said “I haven’t seen my cousin today”.
  3. Oleg said “My room is on the second floor”.
  4. Mary said “I will be back soon”.
  5. The teacher said to Mike “Does your father work at a factory?”
  6. “When did you come home yesterday?” I said to Nick.

ВАРИАНТ 4

Задание #1056;аскройте скобки, употребляя глаголы в нужной форме условных предложений.

  1. If he (not to read) so much, he would not be so clever.
  2. If they (not to go) to Moscow last year, they would not have heard that famous musician.
  3. I (not to do) it if you do not ask me.

Задание 2. Напишите предложение три раза, образуя условные предложения I,II и III типов.

  1. Your health (to be) much better if you (to do) your morning exercises.
  2. He certainly (to tell) her all about it if she (to ask) him.
  3. If you (not to understand) the rule, you (not to write) the test-paper successfully.
  4. I (not to do) it if you (not to ask) me.
  5. If you (to give) me your address, I (to write) you a letter.

Задание 3. Образуйте условное предложение.

  1. You cannot enjoy this merry evening party because you have a toothache. If ...
  2. He broke his bicycle and so he did not go to the country. If ...

Задание 4. Передайте следующие предложения в косвенной речи.

  1. “Don’t be afraid of my dog” said the man to Kate.
  2. Mike said “We have bought these books today”.
  3. Our teacher said “Thackeray’s novels are very interesting”.
  4. Jane said “I will come to school early tomorrow”
  5. “Do you wash your face and hands every morning?”
  6. She said “I spent my holidays in the Crimea last year”.

ВАРИАНТ 5

Задание #1056;аскройте скобки, употребляя глаголы в нужной форме условных предложений.

  1. If my friend (to be) at home, he will tell us what to do.
  2. You (not to miss) the teacher's explanation if you had arrived in time.
  3. If she (not to be) so absent-minded, she would be a much better student.

Задание 2. Напишите предложение три раза, образуя условные предложения I,II и III типов.

  1. If my friend (to be) at home, he (to tell) us what to do.
  2. If you (to write) the test-paper successfully, you (not to get) a “two”.
  3. The children (to play) snowballs if it (to snow).
  4. We (to settle) this matter with him if we (to have) his telephone number.
  5. Your brother (to become) much stronger if he (to take) cold baths regularly.

Задание 3. Образуйте условное предложение.

  1. We shall not go to see them because it is very late. If ...
  2. The box was so heavy that I could not carry it. That’s why I took a taxi. If ...

Задание 4. Передайте следующие предложения в косвенной речи.

  1. “Don’t go for a walk today” the doctor said to Pete.
  2. Nick said “I have never been to London. I will go there next year”.
  3. The mother said “The children are in the nursery”.
  4. They said “We will go to the river tomorrow”.
  5. She said to us “They arrived in St Petersburg yesterday”.
  6. “Do you usually spend your holidays in the south? I asked my brother.

ВАРИАНТ 6

Задание #1056;аскройте скобки, употребляя глаголы в нужной форме условных предложений.

  1. If you (to give) me your address, I shall write you a letter.
  2. If you (to do) your morning exercises every day, your health would be much better.
  3. You would have understood the rule if you (not to miss) the teacher’s explanation.

Задание 2. Напишите предложение три раза, образуя условные предложения I,II и III типов.

  1. If he (not to be) very busy, he (to agree) to go to the museum with us.
  2. They (to take) measures if they (to know) it before.
  3. If you (to ring) me up, I (to tell) you a secret.
  4. If he (not to pass) his examination, he (not to get) a scholarship.
  5. We (to meet) if my friend (to work) in my office.

Задание 3. Образуйте условное предложение.

1. I did not translate the article yester day because I had no dictionary. If ...

2. You know the material well enough, but you are very absent-minded, and that’s why you always make many mistakes. If ...

Задание 4. Передайте следующие предложения в косвенной речи.

  1. “Don’t worry over such a small thing” she said to me.
  2. “I have no time for lunch today” said the boy to his mother.
  3. She said “I am free tonight”.
  4. He asked me “When will you go to the canteen”?
  5. “Do you often meet my sister at the library?” he asked me.
  6. The secretary said to me “the delegation arrived in St Petersburg yesterday”.

Контрольная работа №5

ВАРИАНТ 1

Задание #1047;амените придаточные предложения инфинитивными оборотами:

  1. The window was so dirty that they could not see through it.
  2. She was so foolish that she could not understand my explanation.

Задание 2. Переведите на английский язык, употребляя застывшие словосочетания с инфинитивом:

  1. По меньшей мере, он не пришел во время.
  2. На вашу квартиру приятно смотреть.
  3. Сказать по правде, она все поняла.

Задание 3. Вставьте частицу "to" перед инфинитивом, где необходимо.

1. I couldn’t see her … leave early.

2. Stormy weather caused the airline … cancel out flight.

3. Tony seems … know a lot about global warming.

4. The nurse saw the children … roll up their sleeves.

ВАРИАНТ 2

Задание 1. Замените придаточные предложения инфинитивными оборотами:

  1. She has got so fat that she cannot wear this dress now.
  2. Here are some more facts which will prove that your theory is correct.

Задание 2. Переведите на английский язык, употребляя застывшие словосочетания с инфинитивом:

  1. Твоя учёба оставляет желать лучшего.
  2. Все написали тест, не говоря уже обо мне.
  3. По правде говоря, я был болен.

Задание3. Вставьте частицу "to" перед инфинитивом, где необходимо.

1. Don’t allow … her to marry Mike.

2. Mother asked … him to explain his words.

3. Jill made me … play a joke on Tom.

4. We saw him … steal the wallet.

ВАРИАНТ 3

Задание #1047;амените придаточные предложения инфинитивными оборотами:

  1. I have only a few minutes in which I can explain these words to you.
  2. I have an examination which I must take soon, so I can’t go to the theatre with you.

Задание 2. Переведите на английский язык, употребляя застывшие словосочетания с инфинитивом:

  1. Короче говоря, он не пришел.
  2. Ваш отчет оставляет желать лучшего.
  3. Начнем с того, что я не ждал вас.

Задание 3. Вставьте частицу "to" перед инфинитивом, где необходимо.

1. We must … hurry up.

2. Mark was unable … do anything else.

3. They couldn’t … fall asleep till midnight.

4. Sheila refused … delete files and folders about cooking.

ВАРИАНТ 4

Задание #1047;амените придаточные предложения инфинитивными оборотами:

  1. Here are some tablets which will relieve your headache.
  2. They were so empty-headed that they could not learn a single thing.

Задание 2. Переведите на английский язык, употребляя застывшие словосочетания с инфинитивом:

  1. На ваш сад приятно смотреть.
  2. Короче говоря, мы закончили работу во время.
  3. По меньшей мере, он не опоздал.

Задание 3. Вставьте частицу "to" перед инфинитивом, где необходимо.

1. The teacher made John … apologize.

2. What are you planning … eat for lunch?

3. That old car may not … cost much.

4. I don’t want … wait any longer.

ВАРИАНТ 5

Задание #1047;амените придаточные предложения инфинитивными оборотами:

  1. Here is something which will warm you up.
  2. She was so inattentive that she did not notice the mistake.

Задание 2. Переведите на английский язык, употребляя застывшие словосочетания с инфинитивом:

  1. Твое сочинение оставляет желать лучшего.
  2. Для начала она открыла все окна.
  3. По правде говоря, я очень устал.

Задание3. Вставьте частицу "to" перед инфинитивом, где необходимо.

1. Henry promised ... help her.

2. This old photograph made me ... cry.

3. I really hope ... get an interesting job soon.

4. You must ... pay for the service.

ВАРИАНТ 6

Задание 1. Замените придаточные предложения инфинитивными оборотами:

  1. Don’t forget that she has a baby which she must take care of.
  2. The box is so heavy that nobody can carry it.

Задание 2. Переведите на английский язык, употребляя застывшие словосочетания с инфинитивом:

  1. Мягко выражаясь, она была невежлива.
  2. Ваша работа оставляет желать лучшего.
  3. Сказать по правде, я не люблю футбол.

Задание 3. Вставьте частицу "to" перед инфинитивом, где необходимо.

1. I’ve decided ... start a new project.

2. She is trying ... learn Italian.

3. Can you ... lend me your dictionary, please?

Контрольная работа №6.

Вариант 1

Задание 1. Переведите на русский язык, обращая внимание на причастие.

  1. The boy lay sleeping when the doctor came.
  2. While being examined, the boy could not help crying.
  3. Having prescribed the medicine, the doctor went away.
  4. A letter sent from St Petersburg today will be in Moscow tomorrow.
  5. The girl putting the book on the shelf is our new librarian.
  6. The dress bought at the department store was very beautiful.

Задание 2. Раскройте скобки, употребляя требующуюся форму причастия.

  1. The dishes (to wash) by Kate looked very clean.
  2. The girl (to write) on the blackboard is our best student.
  3. (to spend) twenty years abroad, he was happy to be coming home.
  4. (to be) so far away from home, he still felt himself part of the family.

Вариант 2

Задание 1. Переведите на русский язык, обращая внимание на причастие.

  1. He saw some people in the post office sending telegrams.
  2. While putting the eggs into basket, she broke one of them.
  3. A fish taken out of the water cannot live.
  4. The broken arm was examined by the doctor.
  5. Having descended the mountain, the heard a man calling for help.
  6. Everybody looked at the dancing girl.

Задание 2. Раскройте скобки, употребляя требующуюся форму причастия.

  1. Translate the words (to write) on the blackboard.
  2. (to translate) by a good specialist, the story preserved all the sparkling humour of the original.
  3. (to approve) by the critics, the young author’s story was accepted by a serious magazine.
  4. I think that the boy (to stand) there is his brother.

Вариант 3

Задание 1. Переведите на русский язык, обращая внимание на причастие.

  1. A person sunbathing on the beach must be very careful.
  2. Some of the questions put to the lecturer yesterday were very important.
  3. Having been shown the wrong direction, the travelers soon lost their way.
  4. The medicine prescribed by the doctor was bitter.
  5. While using a needle, you should be careful not to prick your finger.
  6. Entering the room, she turned on the light.

Задание 2. Раскройте скобки, употребляя требующуюся форму причастия.

  1. Everything (to write) here is quite right.
  2. The girl (to wash) the dishes is my sister.
  3. (to lie) down on the soft couch, the exhausted child fell asleep at once.
  4. (to phone) the agency, he left (to say) he would be back in two hours.

Вариант 4

Задание 1. Переведите на русский язык, обращая внимание на причастие.

  1. Looking out of the window, he saw his mother watering the flowers.
  2. The books written by Dickens give us a realistic picture of the 19th century England.
  3. Taking a dictionary, he began to translate the text.
  4. Having written his first book, he couldn’t help worrying about the reaction of the critics.
  5. While crossing the street, one should first look to the left and then to the right.
  6. Being very ill, she could not go to school.

Задание 2. Раскройте скобки, употребляя требующуюся форму причастия.

  1. The house (to surround) by tall trees is lovely.
  2. I picked up the pencil (to lie) on the floor.
  3. (to wait) for some time in the hall, he was invited into the drawing room.
  4. She went to work, (to leave) the child with the nurse.

Вариант 5

Задание 1. Переведите на русский язык, обращая внимание на причастие.

  1. Hearing the sounds of the music, we stopped talking.
  2. This is a church built many years ago.
  3. A line seen through this crystal looks double.
  4. Having thrown the ball into the water, the boy couldn’t get it back.
  5. While crossing the street, one should first look to the left and then to the right.
  6. The stolen money was returned to the bank.

Задание 2. Раскройте скобки, употребляя требующуюся форму причастия.

  1. (not to wish) to discuss that difficult and painful problem, he changed the subject.
  2. (to wait) in the hall, he thought over the problem he was planning to discuss with the old lady.
  3. I will show you a picture (to paint) by Hogarth.
  4. The wall (to surround) the house was very high.

Вариант 6

Задание 1. Переведите на русский язык, обращая внимание на причастие.

  1. She put a plate of fried fish in front of me.
  2. Seeing clouds of smoke over the house, the girl cried “Fire” “Fire”
  3. The tree struck by lightning was all black and leafless.
  4. Standing at the window she was waving her hand.
  5. The right word spoken at the right time may have very important results.
  6. Having done his homework, he was thinking hard.

Задание 2. Раскройте скобки, употребляя требующуюся форму причастия.

  1. (to write) in very bad handwriting, the letter was difficult to read.
  2. she looked at the enormous bunch of roses with a happy smile, never (to give) such a wonderful present before.
  3. Yesterday we were at a conference (to organize) by the students of the Machine-building college.
  4. When we came nearer, we saw two boys (to come) to us.

Контрольная работа №7.

Вариант 1

Задание 1. Переведите на русский язык, обращая внимание на герундий.

  1. Repairing cars is his business.
  2. It goes without saying.
  3. Taking a cold shower in the morning is very healthy.
  4. She likes sitting in the sun.
  5. But she hates being ignored.
  6. After being corrected by the teacher, the students’ papers were returned to them.

Задание 2. Переведите на английский язык, употребляя герундий.

  1. Перестаньте разговаривать.
  2. Мы уже закончили чтение этой книги.
  3. Он отрицал, что совершил преступление.

Вариант 2

Задание 1. Переведите на русский язык, обращая внимание на герундий.

  1. Have you finished writing?
  2. I like skiing, but my sister prefers skating.
  3. My watch wants repairing.
  4. She has always dreamt of living in a small house by the sea.
  5. She enjoys being photographed because she thinks she’s beautiful.
  6. The place is worth visiting.

Задание 2. Переведите на английский язык, употребляя герундий.

  1. Продолжайте петь.
  2. Вы не против того, чтобы открыть окно?
  3. Она отрицала, что украла деньги.

Вариант 3

Задание 1. Переведите на русский язык, обращая внимание на герундий.

  1. He talked without stopping.
  2. I had no hope of getting an answer before the end of the month.
  3. Some people can walk all day without feeling tired.
  4. She hates being laughed at.
  5. Don’t be nervous! Stop biting your nails!
  6. She denied having been at home that evening.

Задание 2. Переведите на английский язык, употребляя герундий.

  1. Он рассмеялся.
  2. Она отрицала, что украла деньги.
  3. Я не возражаю против того, чтобы остаться дома и почитать книгу.

Вариант 4

Задание 1. Переведите на русский язык, обращая внимание на герундий.

  1. I had the pleasure of dancing with her the whole evening.
  2. Living in little stuffy rooms means breathing poisonous air.
  3. She misses seeing the neighbours of course.
  4. She likes being stared at because she thinks she’s attractive.
  5. I wondered at my mother’s having allowed the journey.
  6. On being told the news, she turned pale.

Задание 2. Переведите на английский язык, употребляя герундий.

  1. Она бросила курить.
  2. Наконец, они перестали смеяться.
  3. Простите, что разбил эту вазу.

Вариант 5

Задание 1. Переведите на русский язык, обращая внимание на герундий.

  1. Let’s go boating.
  2. She has no hope of discussing it with him.
  3. Usually she enjoyed talking to them and didn’t mind helping them.
  4. Can you remember having seen the man before?
  5. He gave up smoking a few years ago.
  6. She has always dreamt of travelling round the world.

Задание 2. Переведите на английский язык, употребляя герундий.

  1. Я очень люблю рисовать.
  2. Нам пришлось отложить поездку до следующей субботы.
  3. Избегайте показывать людям, что вы их боитесь.

Вариант 6

Задание 1. Переведите на русский язык, обращая внимание на герундий.

  1. His father disliked wasting time on such trifles.
  2. Avoid making mistakes if you can.
  3. Beethoven continued writing music after he became deaf.
  4. She has risen to be head of the company in spite of being a woman in a man’s world.
  5. This film is worth watching.
  6. They burst out laughing.

Задание 2. Переведите на английский язык, употребляя герундий.

  1. Ребенок любит рассказывать стихи.
  2. Я перестала есть мясо и получаю удовольствие от здоровой пищи.
  3. Перестаньте дрожать.

3 МАТЕРИАЛЫ ДЛЯ ПРОМЕЖУТОЧНОЙ АТТЕСТАЦИИ ПО УЧЕБНОЙ ДИСЦИПЛИНЕ

Предметом оценки являются умения и знания. Контроль и оценка осуществляются с использованием следующих форм и методов:

- дифференцированный зачет

Текст задания:

Список заданий для дифференцированного зачета

ЗАПОЛНЕНИЕ АНКЕТ

Вариант №1

Заполните анкету при приеме на работу

Name:________________________________________________________________________

Date of Birth:__________________________________________________________________

Present Address:________________________________________________________________

Tel. Number:___________________________________________________________________

Indicate Dates You Attended School:

Elementary, From__________________________ to___________________________________

Нigh School, From _________________________to___________________________________

College, From _____________________________to___________________________________

Other ( Specify Туре and Dates ):__________________________________________________

List Below All Present and Past Employment, Beginning with Most Recent

Соmраnу

Name

From

Mo/Yr

То

Mo/Yr

Name of

Supervisor

Reason

for leaving

Weekly

salary

Job

description

1)

2)

3)

4)

5)

6)

May we contact the employers listed above?__________________________________________

Indicate which ones you wish us to contact:___________________________________________

Remarks:______________________________________________________________________

Вариант №2

Заполните анкету при пересечении границы.

Date__________________________________________________________________________

Name ________________________________________________________________________

Мaiden Name__________________________________________________________________

Given Name ___________________________________________________________________

Date of birth___________________________________________________________________

Place of birth __________________________________________________________________

Nationality____________________________________________________________________

Occupation____________________________________________________________________

Passport №____________________________________________________________________

Оn (date of entering the country)___________________________________________________

Going to______________________________________________________________________

Coming from___________________________________________________________________

Вариант №3

По прибытии в Лондонский аэропорт на таможне следует заполните карточку прибытия.

LANDING CARD

Family name___________________________________________________________________

Forenames ____________________________________________________________________

Sex (male/ female)______________________________________________________________

Date of birth (Day /Month/Year) __________________________________________________

Place of birth __________________________________________________________________

Nationality ____________________________________________________________________

Occupation ____________________________________________________________________

Address in United Кingdom ______________________________________________________

Signature _____________________________________________________________________

Вариант №4

Чтобы получить пластиковую карточку в английском банке, заполните следующую анкету.

Fore Names (in full) _____________________________________________________________

Surname ______________________________________________________________________

Date of birth ___________________________________________________________________

Sex (М/F) _____________________________________________________________________

Nationality (Name the country) ____________________________________________________

Мarital status (married/divorced/live separately) ______________________________________

Number of dependant children ____________________________________________________

Home phone number ____________________________________________________________

Mobile phone number ___________________________________________________________

E-mail address _________________________________________________________________

Вариант №5

Заполните анкету для работы в одной из зарубежных компаний.

Preliminary Application Form

Name (as shown in the passport)

Native country

Permanent address

Date of Birth

Place of Birth

Religion

Telephone (with code)

E-mail

School number, years of study

Work experience

Native Language

Knowledge of English

skill

fluently

well

рооr

speak

read

write

Signature

Вариант №6

Перед отъездом в международный студенческий лагерь заполните анкету.

Name (as shown in the passport)

Sex

Address

Telephone (with the code)

Date of Birth

Place of Birth

Emergency contact

Name

Address

Telephone

ПЕРЕВОД ТЕКСТОВ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ НАПРАВЛЕННОСТИ

Вариант №1

Переведите на русский язык

Grinders

Grinders remove metal by a rotating abrasive wheel. The wheel is composed of many small grains of abrasive, bonded together, with each grain acting as a miniature cutting tool. The process gives very smooth and accurate finishes. Only a small amount of material is removed at each pass of the wheel, so grinding machines require fine wheel regulation.

Вариант №2

Переведите на русский язык

Rolling

In metalworking rolling is a metal forming process in which metal stock is passed through one or more pairs of rolls to reduce the thickness and to make the thickness uniform. The most common rolled product is sheet. Rolling can be done either hot or cold. If the rolling is finished cold, the surface will be smoother and the product stronger.

Вариант №3

Переведите на русский язык

Drawing

Metal is subjected to large amounts of strain (deformation). Drawing consists of pulling metal through a die. An example of drawing is wire drawing. The diameter reduction that can be achieved in one die is limited, but several dies in series can be used to get the desired reduction.

Вариант №4

Переведите на русский язык

Extrusion

Extrusion is pushing the billet to flow through the orifice of a die. Products may have either a simple or a complex cross section. Aluminium window frames are the examples of complex extrusions. Tubes or other hollow parts can also be extruded. The initial piece is a thick-walled tube, and the extruded part is shaped between a die on the outside of the tube and a mandrel held on the inside.

Вариант №5

Переведите на русский язык

Sheet-metal forming

Sheet-metal forming is widely used when parts of certain shape and size are needed. The thickness of the sheet changes little in processing. The metal is stretched just beyond its yield point (2 to 4 percent strain) in order to retain the new shape. Bending can be done by pressing between two dies. Shearing is a cutting operation similar to that used for cloth.

Вариант №6

Переведите на русский язык

Forging

Forging is the shaping of a piece of metal by pushing with open or closed dies. It is usually done hot in order to reduce the required force and increase the metal's plasticity. Open-die forging is usually done by hammering a part between two flat faces. It is used to make parts that are too big to be formed in a closed die or in cases where only a few parts are to be made.

Вариант №7

Переведите на русский язык

TYPES OF AUTOMATION

Manufacturing is one of the most important application fields for automation technology. There are several types of automation in manufacturing : fixed automation, programmable, automation and flexible automation. Fixed automation, sometimes called «hard automation». A numerical-control machine-tool is a good example of programmable automation.

Вариант №8

Переведите на русский язык

Drilling Machine

To drill a hole usually hole-making machine-tools are used. They can drill a hole according to some specification, they can enlarge it, or they can cut threads for a screw or to create a smooth hole. Drilling machines are different in size and function, from portable drills to radial drilling machines.

Вариант №9

Переведите на русский язык

SAFETY RULES FOR MILLING MACHINES

Milling machines require special safety precautions while being used.

l. Do not make contact with the revolving cutter.

2. Place a wooden pad or suitable cover over the table surface to protect it from possible damage.

3. Do not attempt to tighten arbor nuts using machine power.

Вариант №10

Переведите на русский язык

LATHE

Lathe is still the most important machine-tool. It produces parts of circular cross-section by turning the workpiece on its axis and cutting its surface with a sharp stationary tool. The tool may be moved sideways to produce a cylindrical part and moved towards the workpiece to control the depth of cut. Nowadays all lathes are power-driven by electric motors.

Задания по темам:

Определите изображенную на чертеже операцию и опишите ее.

(Rolling)

Определите изображенную на чертеже операцию и опишите ее.

(Drawing)

Определите изображенную на чертеже операцию и опишите ее.

(Forging)

Определите изображенную на чертеже операцию и опишите ее.

(Extrusion)

Назовите составные части фрезерного станка на английском языке

Назовите составные части токарного станка на английском языке

Раздел грамматики.

Вопросы:

  1. Что такое инфинитив?
  2. Что является признаком инфинитива в предложении.
  3. Когда инфинитив употребляется без частицы to, приведите примеры.
  4. Назовите устойчивые словосочетания с инфинитивом.
  5. Что такое сложное подлежащее, приведите примеры.
  6. Что такое сложное дополнение, приведите примеры.
  7. Назовите виды причастия в английском языке.
  8. Как образуются формы причастий, приведите примеры.
  9. Какими членами предложения могут являться причастия.
  10. Как переводятся различные виды причастия на русский язык.
  11. Что такое герундий, дайте формулу образования.
  12. Свойствами каких частей речи обладает герундий.
  13. Каким членом предложения может выступать герундий.
  14. Какими способами можно перевести герундий на русский язык.

Наименование объектов

контроля и оценки

Основные показатели оценки результатов

У4. читать чертежи и техническую документацию на английском языке;

Перевод и чтение незнакомых слов

У5. называть на английском языке инструменты, оборудование, оснастку, приспособления, станки используемые при выполнении профессиональной деятельности;

Перевод и чтение незнакомых слов

У6. применять профессионально-ориентированную лексику при выполнении профессиональной деятельности;

Применение технических терминов в речи и на письме

З1. лексический и грамматический минимум, необходимый для чтения и перевода (со словарем) английского профессионально-ориентированного текста;

Владение терминами технической направленности

З2. лексический и грамматический минимум, необходимый для заполнения анкет, резюме, заявлений и др.;

Составление и заполнение документов

З4. профессиональные термины и определения для чтения чертежей, инструкций, нормативной документации

Знание терминов технической направленности

Время выполнения: 90 минут

Критерии оценки:

- оценка «отлично» - Полная реализация коммуникативного намерения. Умение запрашивать необходимую информацию и давать развернутые ответы на вопросы собеседника. В речи нет лексических ошибок, словарный запас богат и разнообразен. В речи нет грамматических ошибок, речь богата разнообразными грамматическими конструкциями. Развернутый и верный ответ на задание по грамматике, приведение достаточного количества правильных примеров.

- оценка «хорошо» - Высказывание соответствует коммуникативной задаче. Цель общения достигнута. Логичные и связные вопросы и ответы на вопросы с небольшими неточностями. Словарный запас соответствует поставленной задаче, имеются неточности в их употреблении. В речи присутствуют грамматические ошибки, не затрудняющие понимания или используются однообразные грамматические конструкции. Речь в целом понятна, допускаются отдельные фонетические ошибки. Верный ответ на задание по грамматике, приведение правильных примеров, допускаются незначительные ошибки и неточности.

- оценка «удовлетворительно» - Коммуникативная задача выполнена в ограниченном объеме. Взаимодействие не всегда логично, имеются повторы. Нелогичные и несвязные вопросы и ответы на вопросы. Словарный запас соответствует поставленной задаче, имеются большие неточности в их употреблении. В речи присутствуют грамматические ошибки, затрудняющие понимание. Речь в целом понятна, но допускается большое количество фонетических ошибок. Задание по грамматике содержит значительное количество ошибок и неточностей.

- оценка «неудовлетворительно» - Полная неспособность реализовать коммуникативную задачу. Отказ от ответа на вопросы. Словарного запаса недостаточно для выполнения задания (произнесение бессвязных фраз). В речи присутствуют грамматические ошибки, препятствующие пониманию. Понимание речи затруднено из-за большого количества фонетических ошибок. Задание по грамматике не выполнено.

4 ПЕРЕЧЕНЬ МАТЕРИАЛОВ, ОБОРУДОВАНИЯ И ИНФОРМАЦИОННЫХ ИСТОЧНИКОВ

Требования к минимальному материально-техническому обеспечению:

Для реализации программы учебной дисциплины должны быть предусмотрены следующие специальные помещения:

Кабинет «Иностранных языков»,

оснащенный оборудованием:

  • посадочные места по количеству обучающихся;
  • рабочее место преподавателя;
  • комплект учебно-наглядных пособий, включающий географические карты стран изучаемого языка, грамматические таблицы;
  • основной учебник или пособие.
  • техническими средствами обучения:
  • компьютер с лицензионным программным обеспечением и мультимедиапроектор;
  • аудиовизуальный комплекс.

Информационное обеспечение обучения

Для реализации программы учебной дисциплины библиотечный фонд образовательной организации должен иметь печатные и/или электронные образовательные и информационные ресурсы, рекомендуемые для использования в образовательном процессе. В качестве основной литературы образовательная организация использует учебники, учебные пособия, предусмотренные в примерной основной образовательной программе(ПООП)

Основные источники:

  1. Агабекян, И.П. Английский язык для ссузов[Текст]:учебное пособие. Москва: Проспект, #1089;.
  2. Агабекян, И.П. Английский язык/[Текст] И.П.Агабекян.-Изд.25-е,стер.-Ростов н/Д:Феникс, (Среднее профессиональное образование)

Дополнительные источники:

  1. Безкоровайная, Г.Т. PlanetofEnglish. Учебник английского языка (+CD) – М: Академия, 2015.
  2. Голубев А.П. Английский язык для технических специальностей: учебник, серия – Среднее профессиональное образование. Издательство – Академия, 2014.
  3. Всем, кто учится [Электронный ресурс] – режим доступа:


[1] В случае отсутствия промежуточной аттестации выбираем формы контроля текущей аттестации (контрольная работа, тест,и т.п.)

[2] Комплексные умения и знания из программы учебной дисциплины.

[3] Указываются диагностируемые показатели, по которым можно констатировать усвоение знаний и освоение умений .

[4] Выбрать из перечисленного списка


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Фонд оценочных средств по дисциплине Правовое и документационное обеспечение профессиональной деятельности для специальности 43.02.14 Гостиничное дело

Фонд оценочных средств по дисциплине Правовое и документационное обеспечение профессиональной деятельности для специальности 43.02.14 Гостиничное дело...

Фонд оценочных средств по дисциплине Правовое и документационное обеспечение профессиональной деятельности для специальности 43.02.11 Гостиничный сервис

Фонд оценочных средств по дисциплине Правовое и документационное обеспечение профессиональной деятельности для специальности 43.02.11 Гостиничный сервис...

Методическая разработка «Практикум по учебной дисциплине «Иностранный язык в профессиональной деятельности (Английский язык) для студентов специальности 08.02.01 Строительство и эксплуатация зданий и сооружений»

Методическая разработка  «Практикум по учебной дисциплине «Иностранный язык в профессиональной деятельности (Английский язык) для студентов специальности 08.02.01 Строительство и эксп...

КОМПЛЕКТ КОНТРОЛЬНО-ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДСТВ ПО СГ 02. ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК В ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ

В результате освоения учебной дисциплины «СГ 02. Иностранный язык в профессиональной деятельности» обучающийся должен обладать умениями, знаниями, которые формируют профессиональную компет...

КОМПЛЕКТ КОНТРОЛЬНО-ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДСТВ ПО СГ 02. ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК В ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ

В результате освоения учебной дисциплины «СГ 02. Иностранный язык в профессиональной деятельности» обучающийся должен обладать умениями, знаниями, которые формируют профессиональную компет...

Рабочая программа учебной дисциплины СГ.02 Иностранный язык в профессиональной деятельности - Английский язык для специальности 15.02.16 Технология машиностроения

Учебная дисциплина «Иностранный язык в профессиональной деятельности» является обязательной частью социально-гуманитарного цикла образовательной программы в соответствии с ФГОС СПО по спец...