Рабочая тетрадь с методическими указаниями для выполнения практических работ для студентов I и II курсов
методическая разработка по теме

Кузнецова Людмила Александровна

Рабочая тетрадь с методическими указаниями для выполнения практических работ для студентов I  и II курсов

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon dlya_pechati_rabochaya.doc355 КБ

Предварительный просмотр:

ГБОУ СПО Пензенский многопрофильный колледж

Отделение «Архитектура»

Л. А. Кузнецова

Английский язык

Рабочая тетрадь

с методическими указаниями

для выполнения практических работ

для студентов I и II курса

Год обучения:

Студент:

Группа:

Преподаватель:

Пенза 2012

Автор-составитель: Л.А. Кузнецова, преподаватель английского языка

ГБОУ СПО Пензенский многопрофильный колледж отделение «Архитектура»

Рецензенты:

Е.Ф.Ашаева, председатель ЦМК «Общих гуманитарных и социально-экономических дисциплин» ГБОУ СПО Пензенский многопрофильный колледж отделение «Архитектура»

 

Рабочая тетрадь с методическими указаниями для поэтапного изучения   грамматических времен (простые времена – I курс, длительные и совершенные времена– II курс) английского глагола, выполнения практических занятий, для студентов  среднего-профессионального обучения Пензенского многопрофильного колледжа. Авт. - сост. Л.А.Кузнецова; Пензенский многопрофильный колледж отделение «Архитектура».–Пенза: ПАСК,2012. – 28с.

 

Данная рабочая тетрадь создана в помощь студентам для систематизации  и совершенствования  знаний о грамматических формах  глагола действительного залога. Каждая глава состоит из системы упражнений, которые постепенно усложняются, а выполнение теста после каждой изученной главы может являться одной из формы сдачи  зачета по дисциплине «Английский язык» на I или II курсе в средних профессиональных образовательных учреждениях.

Введение

         Данная рабочая тетрадь одновременно является кратким систематическим справочником по грамматическим формам глагола и сборником упражнений.

         Как известно, наибольшая эффективность учебного процесса достигается при последовательном и взаимосвязанном изучении практикума, что подтверждается содержанием рабочей тетради, которая состоит из трех глав, списка неправильных глаголов и рекомендуемой литературы.

        Первая глава времена группы «Simple » изучается на первом курсе, вторая и третья времена групп «Continuous» и «Perfect » - на втором.

        Тетрадь содержит краткие и четкие объяснения правил употребления грамматических времен действительного залога. В каждой главе имеется по три таблицы образования форм настоящего, прошедшего и будущего времени, которые помогают вспомнить теоретическую основу  каждого из грамматических времен прежде, чем учащийся приступит к выполнению практических упражнений. После изучения каждого из времен следуют упражнения, которые могут быть использованы как для повторения и проверки навыков, так и для закрепления знаний по нескольким грамматическим временам.

         Множество практических разно-уровневых упражнений делают эту тетрадь удобной как для работы в аудитории, так и для самостоятельных занятий. Лексический и грамматический состав упражнений отвечает требованиям рабочих программ по английскому языку для средних профессиональных образовательных учреждений.

         Данная тетрадь содержит список 100 наиболее употребляемых форм неправильных глаголов. Кроме того, после каждого раздела имеется обобщающий тест, выполнение которого, может являться одной из форм получения дифференцированного зачета на определенном курсе обучения дисциплины «английский язык».

        Данная тетрадь помогает  не только систематизировать ранее изученный грамматический материал, но и значительно расширить свои знания о структуре английского языка,  выработать умения и навыки, позволяющие свободно исследовать широкий диапазон грамматических структур в реальных ситуациях общения.

ВРЕМЕНА ДЕЙСТВИТЕЛЬНОГО ЗАЛОГА

(The Active Voice)

Для выражения времени совершения действия – настоящего, прошедшего и будущего – английский глагол имеет своеобразную систему глагольных времен (Tenses). Глагольные времена делятся на 3 группы:

  1. Группа « простых » времен           (Simple Tenses)
  2. Группа « длительных» времен      (Continuous Tenses)
  3. Группа « совершенных» времен    (Perfect Tenses)

Глава I. Simple Tense

Группа « простых » времен состоит из:

- настоящего простого времени   (Present Simple Tense)

- прошедшего простого времени (Past Simple Tense)

- будущего простого времени     (Future Simple Tense)

Времена группы Simple употребляются, в отличие от других времен других групп, только для констатации факта совершения действия в настоящем, прошедшем и будущем, без указания на его длительность, законченность и безотносительно к какому-либо другому действию или моменту.

1.1.Present Simple Tense

Настоящее простое время – описывает обычные, повторяющиеся действия как факт – безотносительно к их длительности или к результату действия.

Ex. I go to college every day.

 – Я хожу в колледж каждый день.

В этом высказывании интересует не время, потраченное на дорогу, не процесс движения, не результат походов, а сам факт:    я хожу в колледж, а не на работу.

Time Expressions used with Present Simple:

Временные наречия, используемые с Present Simple:

Every day                     every morning        every year              never

at night                         in the evening         always                    rarely

In the afternoon             usually                   often                      sometimes

Примечание:

  1. В утвердительной форме настоящего времени глагол будет изменяться только в 3-ем лице единственном лице (he, she, it), т.е. к инфинитиву глагола будет прибавляться окончание   s / es;
  2. Вопросительная форма настоящего времени образуется с помощью вспомогательного глагола     do/ does + V1   (глагол в первой форме);
  3. Отрицательная форма настоящего времени образуется с помощью вспомогательного глагола    do/ does +частица not + V1.

Образование форм глагола в Present Simple

Affirmative

Negative

Interrogative

I       talk

Long form

Short form

Do       I    talk?

I       do not talk

I       don’t talk

You  talk

You  do not talk

You  don’t talk

Do    you talk?

He    talks

He    does not talk

He   doesn’t talk

Does    he talk?

She   talks

She  does not talk

She  doesn’t talk

Does   she talk?

It      talks

It     does not talk

It     doesn’t talk

Does    it   talk?

We   talk

We   do not talk

We   don’t talk

Do    we   talk?

You  talk

You  do not talk

You  don’t talk

Do  you    talk?

They talk

They do not talk

They don’t talk

Do  they   talk?

                                                                                                (Таб.1.1.)

Правописание:

● Глаголы, оканчивающиеся на

   -ss, -sh, -ch, -x, -o →  es                    I watch – He watches

Глаголы, оканчивающиеся на

   - согласную +Y → ies                      I study – He studies

Глаголы, оканчивающиеся на

   - гласные ( a,o,e,u) + y → ys            I buy –He buys 

Exercises.

I. Write the verbs in the third person singular.

  1. I fly –it ________                      4. I play – she _________
  2. You run – he ________             5. We hurry –he _________

     3. We catch- she ___________      6. You stay – she ___________

II. Complete the sentences as in the example:

            Long form                                   Short form

1. She does not like apples.              She doesn’t like apples.

2. We ______work on Sunday.      2. We _______work on Sunday.

3. He ______ help me.                   3. He _______help me.

4. They _______drive fast.            4. They _____drive fast.

5. It _______ fly.                            5. It _______fly.

III. Put the verbs in brackets in the “Present Simple”.

My friend John 1) ________(have) a horse. It 2) _____ (be)  a beautiful animal with big  eyes and a long tail. Its name is Bella and it 3) ______ (love) people. It 4) _________ (not/bite) or kick and it is always friendly. It 5) _______ (eat) apples and hay but it 6) ______ (not/eat) meat. Horses 7) ______ (not/like) meat. John  usually 8) ________ (ride) her horse every day after school. He 9) __________ (not/go) into the town because there is too much traffic. There 10) _________ (not/be) many cars in the country so she 11) ________ (take) Bella there. It often 12) _______ (rain) in England so at night Bella and other horses 13) ________ (sleep) in a stable. It 14) ________ (not/be) easy looking after a horse but John 15) ________ (enjoy) it very much.

IV. Make the following sentences negative and interrogative.

1. You know the answer.

2. George usually has breakfast at eight.

3. Children like sweets.

4. His father finishes work at 6.

5. You remember the address.

Оценка:_________

Подпись преподавателя:_________

1.2.Past Simple Tense

Прошедшее простое время служит для выражения действия, совершившегося или совершавшегося в прошлом. Это время употребляется  в повествовании, т.е. при изложении событий, имевших место в прошлом, а также в разговоре о прошедших событиях, для выражения обычного, повторяющегося прошедшего действия.

Ex. We worked yesterday.   – Мы работали вчера.

Time Expressions used with Past Simple:

Временные наречия, используемые с Past Simple:

Yesterday            on Monday               the other day          when

An hour ago        in 2007                            during the war         then

A week/ day/ month/ year ago

Last week/ day/ month/ year

Образование времени Past Simple

По способу образования прошедшего времени все глаголы в английском языке можно разделить на две группы:

 Правильные глаголы                                                Неправильные  глаголы

          ( regular verbs)                                                        (irregular verbs)

                           ⁄                                                                                  \

        Образуются путем                                      Смотри таблицу неправильных

        прибавления к основе                                  глаголов, используй II форму

        окончания – ed (-d)                                                       (Past)

Если глагол правильный, то возможно следующее преобразование прошедшего времени.

Правописание :

1. глагол, оканчивающийся на- e - -d

Like – liked

Hate –hated

2. глагол, оканчивающийся на согласную удвоенную согласную +ed

Prefer –preferred

Travel-travelled

3. глагол, оканчивающийся на согласную +y  -ied

Carry –carried

Study-studied                                    

4. глагол, оканчивающийся на гласную +y  ed

Play – played

Stay-stayed 

Образование форм глагола в Past Simple

Рассмотрим образование прошедшего времени на примере правильного глагола to stay –(оставаться), так как это правильный глагол то его форма в Past Simple будет stayed.

   

Affirmative

Negative

Interrogative

I       stayed

Long form

Short form

Did I stay?

I       did not stay

I       didn’t stay

You  stayed

You  did not stay

You  didn’t stay

Did you stay?

He    stayed

He    did not stay

He   didn’t stay

Did he stay?

She   stayed

She   did not stay

She  didn’t stay

Did she stay?

It      stayed

It      did not stay

It     didn’t stay

Did it stay?

We   stayed

We   did not stay

We   didn’t stay

Did we stay?

You  stayed

You  did not stay

You  didn’t stay

Did you stay?

They stayed

They did not stay

They didn’t stay

Did they stay?

                                                                                                                                                                                                                 (Таб.1.2.)

Примечание:

  1. Утвердительная форма прошедшего времени будет иметь одну и ту же форму глагола во всех лицах и числах, несмотря на то, что глагол будет являться правильным или неправильным;
  2. Вопросительная форма прошедшего времени образуется с помощью вспомогательного глагола did (вторая форма от глагола do)+существительное или местоимение + V1 (глагол в первой форме);
  3. Отрицательная форма прошедшего времени образуется с помощью вспомогательного глагола did (вторая форма от глагола do)+частица not + V1 (глагол в первой форме).

Exercises.

I.Write the “Past Simple” of the following regular verbs.

1. open - _________        4. empty - ___________      7. smoke- ________

2. love - ____________   5. quarrel -___________    8. play-____________    

3. plan - ____________  6. try -       _____________ 9. cry - ____________

II. Choose a verb from the box to fill in the blanks with “Present” or “Past Simple”.

Finish,  go, have, be

 

Peter  usually 1)  __________ work at 4.30 p.m.  Yesterday he 2) ________work at 1.00 p.m. He usually 3) ________ home by train. Yesterday he 4) _____________ home by taxi. He usually 5) _________ dinner at home. Yesterday he 6) _________ dinner in a restaurant with his friends. He usually 7) ________ to bed early. Yesterday he 8) _________ to bed late because it 9) _________ his birthday.

III. Put the verbs in brackets into the “Past Simple”.

Pamela    :  What 1) _______________(you/ do) last weekend?

Tony       :  I 2) __________ (go) to my cousin's house.

Pamela  : 3) _________(be) it far?

Tony       : No, it only 4) __________ (take) us 30 minutes.

Pamela  : 5) ___________ (you/ stay) there long?

Tony      : We 6) __________ (stay) only for the weekend.

               What 7) ____________ (you/ do) last weekend?

Pamela  : My family and I  8) _________ (take) the dog and we

                  9) ________ (have) a picnic on the beach.

Tony      : 10) ___________(be) it sunny?

Pamela  : Yes, the sun 11) __________(shine) all day.

IV. Put the verbs into the Past Simple Tense.

1. I sleep well.                                     __________

2. The weather is fine.                         __________

3. You eat too little.                             __________

4. I know the answer.                           __________

5. Their child often falls ill.                 __________

V. Imagine that you are asking your fried question about the trip. Make up questions from the given words.

Model: Where/ go                           - Where did you go?

  1. go/on business
  2. where/ stay
  3. go alone/ with a group
  4. how/ travel
  5. the food / expensive

Оценка:_________

Подпись преподавателя:_________

1.3.Future Simple Tense

Будущее простое время – употребляется для выражения действия, которое совершится или будет совершаться в будущем. Это время может обозначать как однократное, так и повторяющееся действие. Future Simple переводится на русский язык будущим временем глагола как совершенного, так и несовершенного вида, в зависимости от общего смысла предложения:

Ex: He will return to Moscow in a few days.  

– Он вернется в Москву через  несколько дней.  

They will take English lessons twice a week.

 -  Они будут брать английские уроки два раза в неделю.

Time Expressions used with Future Simple:

 Временные наречия, используемые с Future Simple:

Tomorrow                           Next week/ month/ year  

Tonight                               In a week/ month/ year

Soon                        

Образование форм  глагола в Future Simple

Affirmative

Negative

Interrogative

I         will pay

Long form

Short form

Will    I   pay?

I       will not pay

I      won't pay

You   will pay

You will not pay

You won't pay

Will  you pay?

He     will pay

He   will not pay

He   won't pay

Will   he  pay?

She    will pay

She  will not pay

She  won't pay

Will  she  pay?

It       will pay

It     will not pay

It      won't pay

Will    it   pay?

We    will pay

We   will not pay

We   won't pay

Will  we   pay?

You   will pay

You  will not pay

You  won't pay

Will  you  pay?

They  will pay

They will not pay

They won't pay

Will  they pay?

                                                                                                                       (Таб.1.3.)

Примечание:

  1. Future Simple образуется при помощи вспомогательного глагола  will + V1 (форма инфинитива смыслового глагола  без частицы to);
  2. Отрицательная форма образуется при помощи отрицательной частицы not, которая ставится после вспомогательного глагола;
  3. В вопросительной форме вспомогательный глагол ставится перед подлежащим, за которым следует смысловой глагол.

Exercises.

I. Fill in “will” or “won't”.

Johnny   : Mum, 1) _______ I need to take my umbrella on holiday?

Mum     : No, I don't think it 2) _______ rain. Spain is a very hot country.

Johnny  : 3) ________ they speak English there?

Mum     : No, they 4) ________ speak English. They speak Spanish in Spain.

Johnny  : 5) __________ I like Spain, Mum?

Mum    : I don't know Johnny. Maybe you 6) ______ like it. Maybe you 7) ______.

Johnny : Mum, I hope you 8) _______ leave me there.

Mum    : Stop asking so many questions or I 9) ________ leave you there!

II. Fill in “will” or “won't”.

Jim    : 1) _______ we go to “Snacks” restaurant for lunch?

Mary : No, you 2) ________ like the food there. I think you 3) ______like the    new café in York Street.  

Jim     : O.K. We 4) ______ take the bus there. 5) _________I phone John and ask him if he wants to come?

Mary  : I'm sure he 6) _________ want to come, but we 7) _______ have time to wait for him here.

Jim    : 8) ________ I tell him to meet us there?

Mary : That's a good idea. Tell him we 9) _________ meet him outside the café. There 10) _______be a lot of people so he 11) ________ find us inside.

Jim     : 12) ________ I tell him to be there in half an hour? 13) _______ that be enough time?

Mary  : Yes, I think so.

Оценка:_________

Подпись преподавателя:_________

Revising test.

Choose the form of the verb( Present, Past or Future Simple).

1. If it ________ ( to rain) again, I don’t know how to dress.

a) rain                      b) rains                           c) will rain

2. Why ________ ( you/ to return) so early?

a) did you return      b) have you returned     c) were you return

3. We _________ ( to stay) with the Robins for two days and returned home.

a) were staying        b) stayed                        c) did stay

4. _________ ( you/ to hear) the news last night?

a) heard you           b) did you hear              c) were you hearing

5. When I _______ ( to be) at school, we ________ ( to take) exams in all the subjects.

a) am. . . .was          b) was. . .  take               c) was. . . took

6. What time _________ ( the plane/ arrive) at the airport?

a) do the plane arrive            b) the plane arrives         c) does the plane arrive

7. Ask them when they __________ ( to return) from their vacation.

a) return                  b) will return                   c) shall return

8. Where _________ ( you/ to get) these pretty earrings?

a) does you get       b) you get                        c) did you get

9. _________ ( you / to be) at Kate's birthday party?

a) did you be                b) were you                      c) have you been

10. I _________ ( to be) ready by 7 o’clock.

a) was                          b) were                             c) did be

11. She _________ ( to cook) about two hours yesterday.

a) was cooking            b) cooks                           c) cooked

12. He ________ ( to run) away from home three times

 when he _____ ( to be) fourteen.

a) run . . . was            b) ran . . . was                  c) runs . . . was

13. He _________ ( to visit) her tomorrow.

a) visits                      b) will visit                       c) shall visit

14. The students _________ ( to tidy) their hostel-room yesterday.

a) will tidy                 b) tidied                           c) tidy

15. Mike ________ ( to be) the cleverest student of our group.

a) was                       b) is                                  c) will be             

Оценка:_________                                           Подпись преподавателя:_________

Глава II. Continuous Tense

Группа « длительных » времен  состоит из:

- настоящего длительного времени    (Present Continuous Tense)

- прошедшего длительного времени  (Past Continuous Tense)

- будущего длительного времени       (Future Continuous Tense)

Времена группы Continuous употребляются для выражения действий, которые совершаются в определенный момент в настоящем, прошедшем или будущем.

2.1.Present Continuous Tense

Настоящее длительное время – употребляется для выражения действия, длящегося в настоящий момент или период. С глаголами, которые обозначают действие, а не состояние, Present Continuous обычно не употребляется :

To feel (чувствовать)             To know (знать)                      To consist (состоять)

To be (быть, находиться)      To remember (помнить)        To hate (ненавидеть)

To live (жить)                         To think (думать)                   To believe ( верить)

To stay (оставаться)              To want (хотеть)                     To contain (содержать)

To hear (слышать)                To like (нравиться)                 To forget ( забывать)

To see (видеть)                      To love (любить)                    To possess (обладать)

                       

Ex.         He is typing a letter now.  

– Он печатает письмо сейчас.          ( Present Continuous) 

NOT USED: I know you better now.

 – Я знаю вас лучше сейчас               (Present Simple)

Time Expressions used with Present Continuous:

 Временные наречия, используемые с Present Continuous :

Now                                           At the moment                               At present 

                             Образование форм глагола в Present Continuous        

         

Affirmative

Negative

Interrogative

I      am reading

Long form

Short form

Am  I    reading?

I    am    not reading

I    amn't   reading

You are reading

You are  not reading

You aren’t reading

Are you reading?

He    is  reading

He   is   not reading

He   isn’t   reading

Is    he   reading?

She  is  reading

She  is   not reading

She  isn’t   reading

Is   she  reading?

It      is  reading

It    is     not reading

It      isn’t   reading

Is    it    reading?

We  are reading

We   are not reading

We   aren’t  reading

Are we   reading?

You  are reading

You  are not reading

You  aren’t reading

Are you  reading?

They are reading

They are not reading

They aren’t reading

Are they reading?

                                                                                                (Таб.2.1.)

Примечание:

  1. Present Continuous образуется при помощи вспомогательного глагола to be в настоящем времени ( am, is, are) и V1 + ing к основному глаголу т.е. формы причастия настоящего времени (Present Participle);
  2. Отрицательная форма образуется при помощи отрицательной частицы not, которая ставится после вспомогательного глагола, затем следует   V1 + ing;
  3. В вопросительной форме вспомогательный глагол ставится перед подлежащим, за которым следует V1 + ing.

                               

Правописание:

1. глагол, оканчивающийся на- e - -ing

Write-writing                            Drive- driving

2. глагол, оканчивающийся на согласную удвоенную согласную +ing

Swim-swimming                      BUT     Open-opening

Sit-sitting                                               Wait-waiting

3. глагол, оканчивающийся на гласные ie  y +ing

Die- dying

Lie-lying                                             

Exercises.

I. Add “-ing” to the following verbs and put them in the correct list.

Make, begin, hit, shave, drink, play, lie, fly, cut, sleep, smoke, meet, take, drop.

        + ing

    -ie   →y+ing

     -e-  → ing

Double conson +ing      

1.

1.

1.

1.

2.

2.

2.

2.

3.

3.

3.

3.

4.

4.

4.

4.

 5.

 5.

 5.

 5.

II. Complete the text with the list of verbs.

Cook, open, look, snow, stay, drink, sit, listen, sleep, sing.

It is Christmas Day. Mr. Huston 1) is drinking tea. Mrs. Huston 2) __________ the Christmas dinner. The boys 3) ____________ Christmas calors. Grandfather and grandmother 4) ____________ on the sofa. Grandmother 5) __________ to the boys singing but grandfather 6) ___________.  The girls 7) __________ their presents. The dog 8) ___________ at the girls. It is very cold. It 9)_________ outside and so the Hustons 10) _________ at home tonight.

III. Put the verbs in brackets into the “Present Simple” or “Present Continuous”.

  1. He often  ___________ ( go) to the cinema.
  2. They _______________ (watch) TV at the moment.
  3. John is outside. He ___________ ( wash) the car.
  4. Nina usually _________ ( drive)  to work.
  5. Father __________(lie) on the sofa now.
  6. Claire __________ (not/ like) pizza.

IV. Translate into English.

1. Зачем вы это объясняете? Все это понимают.

2. Ты всегда пишешь левой рукой?

3. Мы уезжаем отдыхать в Испанию.

4. А знаешь, о чем я думаю? Конечно нет.

5. В этих краях осенью часто идет дождь.

6. Ты видишь их? Вон они сидят за тем столиком.

Оценка:_________

Подпись преподавателя:_________

2.2.Past Continuous Tense

Прошедшее длительное время –  выражает прошедшее действие в процессе его совершения, т.е. незаконченное длительное действие. Оно переводится на русский язык прошедшем временем глагола несовершенного вида..

Ex: He was writing his exercises at five o'clock.

 Он писал упражнения в пять часов. (т.е. он начал писать упражнения до    пяти  часов и в пять часов все еще их писал)  

                             

Time Expressions used with Past Continuous:

 Временные наречия, используемые с Past Continuous:

At 6 o'clock yesterday                          at midnight

At noon                                                 at that moment

The whole evening                               when I came home

From . . .till  yesterday                          all morning yesterday  

Образование форм глагола в Past Continuous

Affirmative

Negative

Interrogative

I     was    studying

I      wasn’t    studying

Was   I     studying?

You were studying

You weren’t  studying

Were you studying?

He    was   studying

He   wasn’t    studying

Was   he   studying?

She   was   studying

She  wasn’t    studying

Was  she   studying?

It       was    studying

It     wasn’t    studying

Was    it    studying?

We   were  studying

We  weren’t   studying

Were  we  studying?

You  were studying

You  weren’t  studying

Were you  studying?

They were studying

They weren’t studying

Were they  studying?

                                                                                               (Таб.2.2.)

Примечание:

  1. Past Continuous образуется при помощи вспомогательного глагола to be  в форме прошедшего времени (was, were) +V1+ing;
  2. Отрицательная форма образуется при помощи отрицательной частицы not, которая ставится после вспомогательного глагола (was, were), затем следует   V1 + ing;
  3. В вопросительной форме вспомогательный глагол (was, were) ставится перед подлежащим, за которым следует V1 + ing.

Exercises.

I. Put the verbs into Past Continuous.

1. I _____________  ( write) an English exercise at that time yesterday.

2. My little sister _____________ (sleep) at 5 o'clock yesterday.

3. She ____________  (read) the whole evening yesterday.

4. When I came home, my parents _____________  (watch) TV.

5. He ____________ ( do) the homework when mother came home.

II. Use “Past Simple” or “Past Continuous”.

1. I ___________ ( go) to the cinema yesterday.

2. I ___________ ( go) to the cinema at 4 o'clock yesterday.

3. He _____________ ( not to sleep) when father came home.

4. What Nick _________ (do) when you came to his place?

III. Write the correct form of the verbs, using the past simple or past  continuous tenses.

Dan : I __________(see) Joanna and Sue in the park on Saturday.                                

Rob : Oh yes. _____________( they/ play) tennis? They usually do on Saturdays.

Dan : No, they ( not/ be) __________ . They ________ (run) round the park.

Rob : __________ ( you/ say) ________ hello?

Dan : Yes, I ________ ( shout) but they __________ ( not/ answer).

Rob : Maybe they __________ ( not/ see) you.

Оценка:_________

Подпись преподавателя:_________

2.3.Future Continuous Tense

Будущее длительное время –  выражает будущее действие в процессе его совершения, т.е. незаконченное длительное действие. Оно переводится на русский язык будущим временем глагола несовершенного вида.

Ex:  I will be working at 6 o'clock tomorrow.

         Я еще буду работать в 6 часов завтра. (т.е. я начал работать и буду  еще продолжать работать в 6 часов завтрашнего дня)

Time Expressions used with Future Continuous:

 Временные наречия, используемые с Future Continuous:

At 6 o'clock tomorrow                      all day long

All the time                                       all day tomorrow

The whole evening                           from five till six tomorrow

Образование форм глагола в Future Continuous           

Affirmative

Negative

Interrogative

I      will   be working

I      will not be working

Will I     be working?

You will  be working

You will not be working

Will you be working?

He   will  be working

He   will not be working

Will he   be working?

She  will  be working

She  will not be working

Will she  be working?

It     will   be working

It     will not be working

Will  it    be working?

We   will be working

We   will not be working

Will we   be working?

You  will be working

You  will not be working

Will you  be working?

They will be working

They will not be working

Will they be working?

                                                                                                (Таб.2.3.)

Примечание:

  1. Future Continuous образуется при помощи вспомогательного глагола will  be  +V1+ing;
  2. Отрицательная форма образуется при помощи отрицательной частицы not, которая ставится после первого вспомогательного глагола (will +not +be+  V1 + ing;
  3. В вопросительной форме первый вспомогательный глагол (will) ставится перед подлежащим +be+ V1 + ing.

Exercises.

I. Use Future Continuous.

1. I ________________(prepare) for my examination in May.

2. He _______________( read) the whole evening.

3. They ______________ ( work) in the library from three till five.

4. He _________________ (not/ meet) us at the station.

5. ________________ ( write) he to Mary tomorrow at 5 o' clock?

II. Choose “Future Simple” or “Future Continuous”.

1. At midnight I ____________  ( watch) the comedy film.

2. Tomorrow I ____________ (sleep) all day long.

3. From five till six I ___________ ( do) the homework.

4. He __________ (write) a play during the summer.

5. When I come back, they __________ ( have) supper.

Оценка:_________

Подпись преподавателя:_________

Revising test.

Choose the form of the verb (Present, Past, Future Simple or Present, Past, Future Continuous).

1. Don’t worry! I _________ (to wait) for you when you _____

( to come) .You won't be lost.

a) will wait . . . will come    b) am waiting . . . come      c) will be waiting . . . come.

2. While she ______ (to cook) the children _____ (to begin) to argue and finally __________ ( to quarrel) .

a) cooked . . . began . . . had quarreled        b) was cooking . . . began. . . quarreled

3. Since they ________ ( to come) to Washington he hasn’t spoken English.

a) have come            b) had come                             c) came

4. She ___________ (constantly/ to speak) about her garden!

a) is constantly speaking      b) was constantly speaking   c) constantly speaks  

5. I _______ ( just/ to leave ) the room when I _______

( to hear) some strange noise behind.

a) was just leaving . . . had heard    b) was just leaving . . .heard

6.The student _______ ( to test) now.

a) tests                     b) is testing                              c) tested

7. I ________ ( to want) to be a dentist until I _______ ( to be) twelve.

a) had wanted. . . was     b) wanted . . . has been           c) wanted . . . was

8. I __________ ( to spend) a fortnight in hospital last year.

a) spent                 b) was spending                      c) has spent

9. After dinner Mike ______ ( to read) for two hours, then he _______ ( to watch) TV, and then he _________ ( to talk) on the phone for half an hour.

a) read. . . watched. . . talked                   b) was reading . . . watched . . . was talking  

10. What________ ( you/to do) yesterday from 6 till 9?

a) were you doing    b) did you do           c) had you been doing

11. She _______ ( to lie) in the sun too long and got burnt.

a) lied                      b) was lying             c) lay

12. Would you let me have a copy of your book as soon as you _______________ ( to finish) it, please?

a) will finish           b) finish                   c) finished

13. The group __________ ( to work) carelessly the other day.

a) worked                    b) was working                   c) has worked

14. Why _________ ( you / to return) so early?

a) did you return         b) have you returned           c) had you returned

15. It ________ ( to be) already  dark and it _______ ( to rain).

a) was . . .  rained                      b) was. . . was raining    

Оценка:_________

Подпись преподавателя:_________

Глава III. Perfect Tense

Группа « совершенных » времен состоит из:

- настоящего  совершенного времени   (Present Perfect Tense)

- прошедшего совершенного  времени  (Past Perfect Tense)

- будущего совершенного времени        (Future Perfect Tense)

Времена группы Perfect употребляются для выражения действий, предшествующих настоящему моменту или определенному моменту в прошедшем или будущем времени.

Ex: Has the secretary come?              - Пришел ли секретарь?

( Говорящего интересует результат действия  has come , т.е. он хочет выяснить, здесь ли секретарь.)

3.1.Present Perfect Tense

Настоящее совершенное время - употребляется для выражения действия, совершившегося к настоящему моменту, результат которого имеется налицо в настоящем времени. Оно может выражать действие, совершившееся как непосредственно перед моментом речи, так и в более отдаленное время в прошлом.

Present Perfect переводится на русский язык прошедшим временем глагола совершенного вида, а иногда и несовершенного вида, в зависимости от смысла предложения.

Ex: I have broken my pencil.      – Я сломал свой карандаш.

Time Expressions used with Present Perfect:

 Временные наречия, используемые с Present Perfect:

Ever                                         already                            for

Just                                          yet                                   since

Never                                      how long                         recently

Образование форм глагола в Present Perfect   

Affirmative

Negative

Interrogative

I      have eaten

Long form

Short form

Have  I    eaten?

I      have not eaten

I      haven’t eaten

You have eaten

You have not eaten

You haven’t eaten

Have you eaten?

He    has eaten

He     has not eaten

He    hasn’t eaten

Has    he   eaten?

She  has eaten

She   has not eaten

She   hasn’t eaten

Has   she  eaten?

It     has eaten

It       has not eaten

It       hasn’t eaten

Has    it    eaten?

We   have eaten

We    have not eaten

We   haven’t eaten

Have  we  eaten?

You  have eaten

You   have not eaten

You  haven’t eaten

Have  you eaten?

They have eaten

They  have not eaten

They haven’t eaten

Have they  eaten?

                                                                                                (Таб.3.1.)

Примечание:

1. Present Perfect образуется при помощи вспомогательного глагола to have в форме настоящего времени (have/ has) и формы причастия прошедшего времени (Past Participle) смыслового глагола или V3 (правильных и неправильных глаголов);

2. Отрицательная форма образуется при помощи частицы not, которая ставится после вспомогательного глагола, затем следует (Past Participle) смыслового глагола или V3.

3. В вопросительной форме вспомогательный глагол to have ставится перед подлежащим, затем следует (Past Participle) смыслового глагола или V3.

Exercises.

I. Write the past participle of the following verbs.

1. sleep _________                        2. open _________    

3. find __________                       4. arrive ___________

5. give __________                       6. buy ____________

7. take __________                       8. make ___________

II. Choose a verb from the list, use the “ Present Perfect” and complete the sentences.

                Drink, break, make, phone, clean, arrive, wash.

1. She ___________________ a vase.

2. We ___________________ the room.

3. I _____________________ the beds.

4. He  ___________________ his friend.

5. The plane ______________ .

6. They __________________ their hair.

7. You  __________________ a glass of Coke.

III. Fill in with “ yet” , “ ago” , “ ever”, “ last night”, “ for”, “ since”.

1. My father went to Spain two days _________ .

2. He has known her ___________ 1999.

3. She hasn’t finished her work ____________.

4. Have you ________ seen an elephant?

5. We went to bed at 10 o'clock ____________.

6. He ahs been in Madrid _____________ ten years.

IV. Make up the questions with how long.

1. I know the Browns.

2. Fred is a teacher.

3. Alice and Ben are married.

4. We are great friends.

5. My husband has a beard.

6. I visited Paris last month.

Оценка:_________

Подпись преподавателя:_________

3.2.Past Perfect Tense

Прошедшее совершенное время – употребляется:

●  для выражения действия, завершившегося до какого-либо момент или другого действия в прошлом:

Ex:   We had translated the article by 5 o'clock.

– Мы (уже) перевели статью к   пяти часам.

● в предложениях, в которых одно действие завершилось до другого действия, длящегося в прошлом:

Ex:   He had visited his friend and was listening to music when I came.

  • Он (уже) посетил своего друга и слушал музыку, когда я пришел.

Past Perfect переводится на русский язык прошедшим временем глагола совершенного, а иногда и несовершенного вида, в зависимости от смысла предложения.

Time Expressions used with Past Perfect:

 Временные наречия, используемые с Past Perfect:

By five o'clock                                By the 15th of December                By that time

By Saturday                                     By the end of the year

Образование форм глагола  в  Past Perfect         

Affirmative

Negative

Interrogative

I        had come

Long form

Short form

Had   I    come?

I      had not come

I      hadn’t come

You   had come

You had not come

You hadn’t come

Had you  come?

He     had come

He   had not come

He   hadn’t come

Had  he   come?

She    had come

She  had not come

She  hadn’t come

Had  she come?

It       had come

It     had not come

It      hadn’t come

Had   it   come?

We    had come

We   had not come

We   hadn’t come

Had  we  come?

You   had come

You  had not come

You   hadn’t come

Had  you come?

They had come

They had not come

They hadn’t come

Had  they come?

                                                                                                (Таб.3.2.)

Примечание:

  1. Past Perfect образуется при помощи вспомогательного глагола to have в форме прошедшего времени ( had) и формы причастия прошедшего времени ( Past Participle) смыслового глагола или V3 ;
  2. Отрицательная форма образуется при помощи частицы not, которая ставится после вспомогательного глагола had, затем следует (Past Participle) смыслового глагола или V3;
  3. В вопросительной форме вспомогательный глагол had ставится перед подлежащим, затем следует (Past Participle) смыслового глагола или V3.     

Exercises.

I. Write the verb into Past Simple or Past Perfect.

1. Tom _________ ( return) from the cinema by 5 o'clock.

2. When we ________ ( come) to the station, the train already __________(leave).

3. Nick __________ ( think) that his father ____________ ( not yet come ) home.

4. Kate __________ ( give) me the book which she _________ ( buy) the day before.

5. When I _____________ ( wake) up yesterday, mother already __________ ( go) to work.

6. All my friends __________ (be) glad to hear that I _________ ( pass) all the examinations successfully.

7. During the holidays my friend __________ (visit) the village where he __________

( live) in his childhood.

8. By the time we____________ (come) to see him, he _________ (return) home.

Оценка:_________

Подпись преподавателя:_________

3.3.Future Perfect Tense

Будущее совершенное время  – употребляется для выражения будущего действия, которое совершится доопределенного момента в будущем. Future Perfect переводится на русский язык будущим временем глагола совершенного вида.

Ex : We will  have translated the article by 5 o'clock.

       Мы (уже) переведем статью к пяти часам.

Time Expressions used with Future Perfect:

 Временные наречия, используемые с Future Perfect:

By 5 o'clock tomorrow                    by the end of the year    

By Saturday                                     by that time                          by the 15th of March

Образование форм глагола в Future Perfect

Affirmative

Negative

Interrogative

I        will have told

I         will not have told

Will I     have told?

You  will have told

You   will not have told

Will you have told?

He     will have told

He     will not have told

Will he   have told?

She   will have told

She    will not have told

Will she  have told?

It       will have told

It       will not have told

Will  it    have told?

We    will have told

We    will not have told

Will we   have told?

You  will have told

You   will not have told

Will you  have told?

They will have told

They  will not have told

Will they have told?

                                                                                                (Таб.3.3.)

Примечание:

  1. Future Perfect образуется при помощи вспомогательного глагола to have в форме будущего времени (will have) и формы причастия прошедшего (Past Participle)смыслового глагола или V3;
  2. Отрицательная форма образуется при помощи частицы not, которая ставится после первого вспомогательного глагола will+not+have+(Past Participle) или V3,  краткая форма вспомогательного глагола  won't;
  3. В вопросительной форме первый вспомогательный глагол ставится перед подлежащим, затем следует 2-ой вспомогательный глагол +Past Participle или V3.

 Exercises.

I. Write the verb in Future Simple, Future Continuous or Future Perfect.

1. I ________ ( do) my homework tomorrow.

I _________ ( do) my homework at 6 o'clock tomorrow.

I __________ ( do) my homework by 6 o'clock tomorrow.  

2. When I come home tomorrow, my family _________(have) supper.

3. Don’t come to my place tomorrow. I _________ ( write) a composition the whole evening.

4. How many pages you __________ (read) by 5 o'clock tomorrow?

5. Whom ________________ (visit) you by that time?

Put the verbs in brackets in the correct form.

         Mara Campos ____________ (to become) a rising star in the Progressive Party. She __________ (to begin) her political career while she _________ (to study) at Woodsville University. When she first _________ (to stand) as a candidate for Woodsville, she ____________ (not/ to win) many votes – Woodsville is a traditional town, and no woman ____________ (ever/ to be) a candidate there before. “They ___________ (to elect) the same man, year after year, “she told me” , and they just ____________ ( to laugh) at me when I _________( to get up) to speak”. But she was the winning candidate in the next election, and since then she __________ (to snow) herself to be a hard-hitting speaker who ___________ (never/ to be) afraid to say what she thinks.

         In recent months she _________ (to fight) hard to improve the position of women. She told me the reason . “ I began this campaign because  women _______________

(continually/ to write) to me, complaining of how their husbands ___________ (to treat)them. Sometimes their husbands __________ (to throw) them out of the family home and left them without any possessions. The law always ___________ (to take) the husband's side in such cases”.

          When I __________ (to interview) Maria Campos last week, she __________

 (to plan) a new campaign on this question. She _________ (already/ to persuade) some of the country's most important legal experts to support her. “The law must be changed”, she _________ (to say) to me.

Оценка:_________

Подпись преподавателя:_________

Revising test.

Choose the form of the verb (Present, Past, Future Simple; Continuous or Perfect). 

1. His works . . . . . . . . into many languages.

a) have been translated             b) be translated       c) having been translated

2. A new magazine . . . . . . . just . . . . . . . . to them.

a) is being shown                     b) shown                 c) has been shown

3.Yesterday, we . . . . . . . . . to a restaurant.

a) go                                         b) are going            c) went

4.Don't talk while you . . . . . . . .       .

a) ate                                        b) are eating            c) eats

5. He . . . . . . . . a book now.

a) is reading                             b) reads                   c) read

6. Look outside! It . . . . . . . .            .

a) snowed                                b) snows                  c) is snowing

7. Eva . . . . . . . . her bag last week.

a) loses                                    b) is losing               c) lost

8. I don’t think he . . . . . . . . the race.

a) doesn’t win                         b) shall win              c) will win

9. . . . . . . . . this film before?

a) do you see                          b) did you see           c) have you seen

10. John . . . . . . . . . his homework yet.

a) have not finished              b) is finishing            c) hasn’t finished

11. Tom usually . . . . . . . . something on Saturdays.

a) has built                            b) builds                    c) is building

12. She . . . . . . . . the picture at 5 o’clock tomorrow.

a) will draw                          b) will have drawn     c) will be draw

13. They . . . . . . . . . an expensive car last year.

a) buy                                   b) bought                    c) have bought

14. I . . . . . . . . . to Penza twice since 2004.

a) went                                 b) go                           c) have been

15. Tomorrow I . . . . . . . . . some buildings materials.

a) buy                                  b) bought                     c) will buy

Оценка:_________

Подпись преподавателя:_________

Приложение

СПИСОК НЕПРАВИЛЬНЫХ ГЛАГОЛОВ

LIST OF IRREGULAR VERBS

                                                                                                                             

Infinitive

V1

Past

V2

Past Participle

V3

Present

Participle

Translating

1

arise

arose

arisen

arising

подниматься

2

be

was/were

been

being

быть, являться

3

bear

bore

born

bearing

родить

4

become

became

become

becoming

сделаться, стать

5

begin

began

begun

beginning

начинать (ся)

6

bend

bent

bent

bending

гнуть

7

bind

bound

bound

binding

связывать

8

bite

bit

bit

biting

кусать (ся)

9

bleed

bled

bled

bleeding

Истекать кровью

10

blow

blew

blown

blowing

дуть

11

break

broke

broken

breaking

ломать (ся)

12

breed

bred

bred

breeding

воспитывать

13

bring

brought

brought

bringing

приносить

14

build

built

built

building

строить

15

burn

burnt

burnt

burning

гореть, жечь

16

buy

bought

bought

buying

покупать

17

cast

cast

cast

casting

кидать

18

catch

caught

caught

catching

ловить

19

choose

chose

chosen

choosing

выбирать

20

come

came

come

coming

приходить

21

cost

cost

cost

costing

стоить

22

cut

cut

cut

cutting

резать

23

dig

dug

dug

digging

рыть, копать

24

do

did

done

doing

делать

25

draw

drew

drawn

drawing

рисовать

26

dream

dreamt

dreamt

dreaming

мечтать

27

drink

drank

drunk

drinking

пить

28

drive

drove

driven

driving

вести, гнать

29

eat

ate

eaten

eating

есть, кушать

30

fall

fell

fallen

falling

падать

31

feed

fed

fed

feeding

кормить

32

feel

felt

felt

feeling

чувствовать

33

fight

fought

fought

fighting

бороться

34

find

found

found

finding

находить

35

flee

fled

fled

fleeing

спасаться

36

fly

flew

flown

flying

летать

37

forget

forgot

forgotten

forgetting

забывать

38

get

got

got

getting

получать

39

give

gave

given

giving

давать

40

go

went

gone

going

идти, ходить

41

grow

grew

grown

growing

расти

42

hang

hung

hung

hanging

висеть

43

have

had

had

having

иметь

44

hear

heard

heard

hearing

слышать

45

hide

hid

hidden

hiding

прятать

46

hold

Held

held

holding

держать

47

keep

kept

kept

keeping

хранить, держать

48

know

knew

known

knowing

знать

49

lead

led

led

leading

вести

50

learn

learnt

learnt

learning

учить (ся)

51

leave

left

left

leaving

покидать

52

lend

lent

lent

lending

давать взаймы

53

let

let

let

letting

позволять

54

light

lit

lit

lighting

зажигать

55

lose

lost

lost

losing

терять

56

make

made

made

making

делать

57

mean

meant

meant

meaning

значить

58

meet

met

met

meeting

встречать

59

put

put

put

putting

класть

60

read

read

read

reading

читать

61

ride

rode

ridden

riding

ездить верхом

62

rise

rose

risen

rising

подниматься

63

run

ran

run

running

бежать

64

say

said

said

saying

сказать

65

see

saw

seen

seeing

видеть

66

sell

sold

sold

selling

продавать

67

send

sent

sent

sending

посылать

68

set

set

set

setting

устанавливать

69

shake

shook

shaken

shaking

трясти

70

shine

shone

shone

shining

сиять, блестеть

71

shoot

shot

shot

shooting

стрелять

72

shut

shut

shut

shutting

закрывать

73

sing

sang

sung

singing

петь

74

sink

sank

sunk

sinking

погружаться

75

sit

sat

sat

sitting

сидеть

76

sleep

slept

slept

sleeping

спать

77

smell

smelt

smelt

smelling

нюхать, пахнуть

78

speak

spoke

spoken

speaking

говорить

79

spend

spent

spent

spending

тратить

80

spoil

spoilt

spoilt

spoiling

портить

81

spread

spread

spread

spreading

распространять

82

spring

sprang

sprung

springing

прыгать

83

stand

stood

stood

standing

стоять

84

steal

stole

stolen

stealing

красть

85

strike

struck

struck

striking

ударять

86

strive

strove

striven

striving

бороться

87

swear

swore

sworn

swearing

клясться

88

swim

swam

swum

swimming

плавать

89

take

took

taken

taking

брать

90

teach

taught

taught

teaching

обучать

91

tear

tore

torn

tearing

разрывать,рвать

92

tell

told

told

telling

сказать

93

think

thought

thought

thinking

думать

94

throw

threw

thrown

throwing

бросать

95

understand

understood

understood

understanding

понимать

96

wear

wore

worn

wearing

носить

97

weep

wept

wept

weeping

плакать

98

win

won

won

winning

выигрывать

99

wind

wound

wound

winding

крутить

100

write

wrote

written

writing

писать

Содержание

Введение    -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -    3

Глава I.  Simple Tense -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -   4

1.1. Present Simple (настоящее простое) -  -  -  -  -  -  -   4

1.2. Past Simple (прошедшее простое) -  -  -  -  -  -  -  -   6

1.3. Future Simple (будущее простое)  -  -  -  -  -  -  -  -   9

Глава II.  Continuous Tense  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -   12

2.1. Present Continuous (настоящее длительное) -  -  -   12

2.2. Past Continuous (прошедшее длительное) -  -  -  -  -14

2.3. Future Continuous (будущее длительное) -  -  -  -  - 15

Глава III. Perfect Tense  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -18

3.1. Present Perfect (настоящее совершенное) -  -  -  -  - 18

3.2. Past Perfect (прошедшее совершенное) -  -  -  -  -  - 20

3.3. Future Perfect (будущее совершенное) -  -  -  -  -  -  21

Приложение -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  25

Список неправильных глаголов  -  -  -  -  -  -  -  -   -   -   25

Содержание -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  28

Литература  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  -  29

 

Литература

1.Вейхман, Григорий Абрамович. Новое в грамматике современного английского языка. Учебное пособие для вузов. 2-е изд., допол. и испр.- М.:ООО «Издательство Астрель»: ООО «Издательство АСТ»,2002.-544с.

2.Зверховская, Елена Владимировна, Косиченко, Елена Федоровна. Секреты английской грамматики: Учеб.пособ.- М.:Изд «Иностранный язык»,2004.-688с.

3.Качалова, Ксения Николаевна, Израилевич, Ерухим Евелевич. Практическая грамматика английского языка.- СПб.: Базис, Каро, 2005.-608 с.

4.Комаровская, Софья Давыдовна. Современная английская грамматика. Практический курс. «Вслед за Мёрфи»: Учебник по грамматике английского языка. – 2-е изд., исп. – М.: Книжный дом « Университет», 2002. -400с.,ил.

5. Virginia Evans. English Grammar Practice. Longman 2002.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Методические указания по выполнению практических работ для студентов по учебной дисциплине «Экономика»

Методические указания по выполнению практических работ составлены  в помощь студентам для самостоятельного выполнения ими практических работ и подготовки к семинарским занятиям, предусмотренных р...

Методические указания по выполнению практических работ для студентов

Методические указания  по выполнению практических работ  для студентов«КОНТРОЛЬНЫЕ НОРМАТИВЫ ПО ВИДАМ УПРАЖНЕНИЙ»Данные методические указания предназначены для студентов при ...

рабочая тетрадь с методическими указаниями для выполнения практических работ по дисциплине «Педагогика»

рабочая тетрадь с методическими указаниями для выполнения практических работ по дисциплине«Педагогика»...

Методические указания по выполнению практических работ и организации самостоятельной работы по профессиональному модулю «Выполнение работ по рабочей профессии «Кассир» для студентов СПО специальности38.02.01Экономика и бухгалтерский учет (по отраслям)

Методические указания содержат общие указания по выполнению практических работ и организации самостоятельной работы студентов, задания для практических работ, задания для самостоятельной работы, тесты...

СБОРНИК ПРАКТИЧЕСКИХ ЗАНЯТИЙ МДК02.02 БУХГАЛТЕРСКАЯ ТЕХНОЛОГИЯ ПРОВЕДЕНИЯ И ОФОРМЛЕНИЯ ИНВЕНТАРИЗАЦИИ Методические указания по выполнению практических работ и организации самостоятельной работы для студентов СПО специальности 38.02.01 Экономика и бухгалт

Методические указания содержат общие указания по выполнению практических работ и организации самостоятельной работы студентов, задания для практических работ, задания для самостоятельной работы, тесты...

Методические указания по выполнению практических работ по учебной дисциплине ОП.02 Общая картография для студентов II курса специальности 21.02.08 Прикладная геодезия

Методические указания по выполнению практических работ направлены на получение навыков умений: выполнять картометрические определения на картах, определять элементы математической основы топографическ...

Методические указания по выполнению практических работ по дисциплине "Информатика" для студентов 2 курса

Методические указания по выполнению практических работ по дисциплине "Информатика" для студентов 2 курса...