"Спорт в нашей жизни"
план-конспект урока на тему

Киселев Сергей Васильевич

Конспект урока-конкурса по дисциплине «Иностранный язык»

на тему: «Спорт в нашей жизни»

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon zdorovesberezhenie_urok.doc64 КБ

Предварительный просмотр:

Конспект урока-конкурса по дисциплине «Иностранный язык»

на тему: «Спорт в нашей жизни»

Цели урока:

- дидактические: систематизировать знания студентов по теме «Спорт»;

- воспитательные: воспитывать уважительное отношение к культурным ценностям, спорту; воспитывать такие черты характера, как взаимопомощь и сотрудничество;

- развивающие: способствовать развитию произносительных навыков, умения применять лексику по теме «Спорт»; развивать логическое мышление, умение обобщать, сравнивать; развивать навыки самостоятельной работы и работы в команде.

Используемые технологии: игровая технология, интерактивная технология, технология обучения в сотрудничестве, элементы здоровьесберегающей технологии, информационная технология.

Раздаточный материал: карточки с заданиями

ТСО: мультимедийная установка.

План урока:

  1. Организационный момент                                                                       1 мин
  2. Речевая зарядка (вступительное слово ведущего)                                2 мин                      
  3. Приветствие команд.                                                                             10 мин
  4. Первый конкурс “Guess the sport” («Угадай вид спорта»).                  5 мин
  5. Второй конкурс “Match the words” («Соединить слова»).                   5 мин
  6. Третий конкурс “What sports they are” («Какой вид спорта»).            7 мин                                                
  7. Четвертый конкурс “Friendly numbers” («Веселые цифры»).            10 мин
  8. Пятый конкурс “How do we call people who…” («Как называются люди, которые…»).                                                                                5 мин
  9. Шестой конкурс “Crazy questions” («Сумасшедшие вопросы»).        5 мин
  10. Седьмой конкурс “Guess the famous sportsmen” («Угадай знаменитых спортсменов»).                                                                             5 мин
  11. Восьмой конкурс. Вопросы ведущего.                                                  5 мин
  12. Девятый конкурс. Домашнее задание команд.                                    10 мин
  13. Подведение итогов викторины                                                               5 мин

Действующие лица:

  1. Ведущий (the chief).
  2. Жюри (the jury).
  3. 2-е команды (2 teams).
  4. Преподаватель (the teacher).

Конспект урока

  1. Организационный момент

Teacher: - Hello, dear friends! We are glad to see you! No one can deny that sport has great meaning in our life. That’s why we are here today. There will be a quiz game “Sports in our life”.

    - Let me introduce the main characters of this game. They are: the chief who will lead the game, the jury will estimate the teams, two teams and our guests.

    - Well, let’s begin!

  1. Речевая зарядка

Chief: - Everybody knows that sport is an important part in our life. It helps us in different ways: to keep in good health, to build our character.  Sport makes us strong, fast, patient. During this game we shall talk about different kinds of sport (running, parcour, swimming and so on) and about famous sportsmen. The jury will estimate the teams and put the points for each competition.

     - In the beginning I want teams to introduce themselves.

  1. Приветствие команд

Капитаны представляют свои команды.

  1. Первый конкурс “Guess the sport” («Угадай вид спорта»)

Chief: - Listen the rule: you will see the certain kind of sport in our screen and write down them in your papers. The names of the sports must be written in correct form. Each correct name of sport will be estimate like one point.

   На экране по очереди появляются картинки следующих видов спорта:

Football

Volleyball

Chess

Tennis

Basketball

Hockey

Snowboarding

Surfing

Bungee jumping

Skiing

Skating

Cycling

Swimming

Diving

  1. Второй конкурс “Match the words” («Соединить слова»)

Chief: - Your task is to match the words and translate them.

  • Keep fit
  • To feel bad
  • Dairy products
  • To keep to a diet
  • An emblem of the competition
  • Good for heart
  • Regular exercises
  • Rich in vitamins
  • To take temperature
  • Молочные продукты
  • Эмблема соревнования
  • Быть в хорошей форме
  • Богатый витаминами
  • Придерживаться диеты
  • Плохо себя чувствовать
  • Полезно для сердца
  • Регулярные упражнения
  • Измерять температуру

  1. Третий конкурс “What sports they are” («Какой вид спорта»)

Chief: - Now I shall give you descriptions of some kinds of sport and your task is to listen and say what sports they are. Translate the sentences.

  • It is a game for two or four players who hit a ball with rackets across a net. (tennis)

  • A round ball is used in this game. Two teams of players kick it. They are not allowed to handle the ball. (football)

  • It is a team game played with oval ball. (rugby)

  • It is a game played on a table using round wood bats and a small plastic ball. (ping-pong)

  1. Четвертый конкурс “Friendly numbers” («Веселые цифры»)

Chief: - There is a chain of numbers; your task is to decode the words using the alphabet and translate them.

  • 19, 16, 15, 18, 20, 19, 13, 1, 14. (sportsman)

  • 15, 12, 25, 13, 16, 9, 3       7, 1, 13, 5, 19. (Olympic games)

  • 23, 18, 5, 19, 20, 12, 9, 14. (wrestling)

  1. Пятый конкурс “How do we call people who…” («Как называются люди, которые…»).

Chief: - How do we call people who:

  • Play football (footballer or football player)
  • Tennis (tennis player)
  • Go swimming (swimmer)
  • Jumping (jumper)
  • Running (runner)
  • Windsurfing (surfer)

  1. Шестой конкурс “Crazy questions” («Сумасшедшие вопросы»)

Chief: - Choose the right answer and decode the main word.

  1. How do we call the most important sports event in the world?

  • Tennis tournaments at Wimbledon (n)
  • The World Youth Games (g)
  • The Olympic Games (h)

  1. He decided to revive the Olympic Games at the end of the 19th century?

  • Vladislav Tretyak (a)
  • Pierre de Coubertin (e)
  • Robin the Bobbin (o)

  1.  An apple a day keeps … away

  • the doctor (a)
  • the teacher (y)
  • the policemen (i)   

  1. They are rich in vitamins

  • crisps (m)
  • fruits and vegetables (l)
  • fast food (r)

  1. The right food keeps you …

  • well (t)
  • ill (k)
  • funny (p)

  1. Never … to keep fit

  • laugh (x)
  • eat (l)
  • smoke (h)

(The main word is health)

  1.  Седьмой конкурс “Guess the famous sportsmen” («Угадай знаменитых спортсменов»)

Chief: - You’ll see the famous sportsmen on the screen. Your task is to guess who they are.

   На экране по очереди появляются фотографии следующих спортсменов:

Динара Сафина

Игорь Акинфеев

Илья Ковальчук

Девид Бэкхэм

Алина Кабаева

Андрей Аршавин

  1. Восьмой конкурс. Вопросы ведущего

Chief: - Well, now answer my questions:

  1. What kinds of sports are popular in Russia?
  2. Are you against or for sports and why?
  3. Is sport important for you?
  4. What’s your favorite kind of sport?
  5. Do you prefer active kinds of sports or passive?

  1. Девятый конкурс. Домашнее задание команд

Chief: - Last task is your homework.

    Каждая команда по очереди рассказывают про свой любимый вид спорта и показывают видеоклип. (Приложения 1, 2)

  1. Подведение итогов викторины  

Chief: - The game is over. Now I want the jury to estimate the teams and account the points.

  Во время подведения итогов, ведущий игры задает вопросы зрителям:

  1. Где зародились Олимпийские игры?
  2. Назовите олимпийский девиз.
  3. Назовите эмблему Олимпийских игр.
  4. Перечислите экстремальные виды спорта.

Жюри объявляет результаты.

Chief: - If you have good health you in a good mood. We must eat fruits and vegetables; we shouldn’t drink a lot of alcohol and of course go in for sports. Thank you for your attention!

Приложение 1

PARCOUR

        

     It is a mixture of  acrobatic, running, fighting and a fantasy of the tracers. On the one hand it is a trick sport, because it is physical activity but on the other hand it is a style of life because it has no set of rules, team work or competitiveness. In parcour the whole control is important. It is a developing sport that has a lot of effective elements, somersaults and other dangerous tricks. Tracers haven’t got special equipment or clothes. They can use only resources of their own bodies. The main idea of parcour is getting over obstacles in your path.

Приложение 2

Skateboarding

     It’s an entertainment extreme kind of sports representing driving on a roller board (skateboard) with overcoming of obstacles and performance of complex (difficult) figures. A person who skateboards is most often referred to as a skateboarder or just skater.

     Skateboarding was born in 1940s in California. It’s divided on some kinds: vert (driving in the ramp), driving in mini-ramp and pool-skating (driving in pool). For each kind there is an engineering or tricks.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

"Проценты в нашей жизни" Методическое пособие по дисциплине "Математика"

В данном методическом пособии представлена методика использования технологии анализа конкретных ситуаций в проекте «Проценты в нашей жизни»....

Классный час "Что такое деньги в нашей жизни?"

Классный час  "Что такое деньги в нашей жизни?"...

Методическая разработка внеклассного мероприятия, посвященного дню охраны труда «Охрана труда – наша жизнь, наше здоровье»

Внеклассное мероприятие для обучающихся образовательных учреждений. Проводится ежегодно в апреле,  посвящается   дню охраны труда....

Классный час "Спорт как образ жизни"

Классный час с элементами проектной деятельности. Классный час нацелен на формирование положительного отношения к спорту, развитие коммуникативных и личностных УУД....

Презентация "Спорт наша жизнь"

Спортивная жизнь в нашей группе...

Арт-проект "Наша жизнь - наши мысли"

Арт-проект "Наша жизнь -наши мысли" как пропаганда здорового образа жизни, как рассуждение о том, что в жизни самое важное и ценное для человека, к чему надо идти и на что нацеливаться, а им...