Методические рекомендации для студентов специальности 101101 “Гостиничный сервис”.
методическая разработка по теме

Железникова Вера Андреевна

Методические указания предназначены для студентов заочного отделения специальности 101101 “Гостиничный сервис”.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл metodichkak3k.docx109.76 КБ

Предварительный просмотр:

Введение

Методические указания предназначены для студентов заочного отделения специальности 100105 “Гостиничный сервис”.

        Весь материал подобран с учетом требований программы по английскому языку, которая предусматривает изучение учебного материала на заочном отделении, в основном, самостоятельно.

        Программа по английскому языку ставит перед собой две задачи:

        1) оказать практическую помощь студентам, самостоятельно изучающим английский язык;

        2) проверить знание студентами пройденного ими учебного материала.

        За весь период обучения на заочном отделении студенты выполняют одну из предложенных контрольных работ и сдает их на проверку в установленные сроки. Перед тем как приступить к выполнению контрольных заданий, студентам следует изучить указанный учебный материал, выполнить контрольно-тренировочные упражнения, а затем уже приступать к выполнению контрольной работы.

        Контрольно-тренировочные упражнения могут выполняться студентами на практических занятиях по английскому языку в аудиторных условиях, на учебно-консультационных пунктах, а также в качестве самостоятельной работы.

        Каждая контрольная работа содержит лексико-грамматическое задание и профессиональный текст для чтения и перевода

Пояснительная записка

 

Данные методические указания составлены в соответствии с Государственными требованиями к обучению и практическому владению иностранными языками в повседневном общении и профессиональной деятельности, направлены на повышение общей и коммуникативной культуры специалистов среднего звена, совершенствование качества профессионального образования, интеллектуализацию и повышение мобильности специалиста.

Основной целью “Иностранный язык” является обучение практическому владению разговорно-бытовой речью и деловым языком специальности для активного применения, как в повседневной, так и в профессиональной деятельности.

Критерием практического владения иностранным языкам является умение достаточно свободно пользоваться относительно простыми средствами в основных видах речевой деятельности: говорении, аудировании, чтении и письме.

Практическое владение языком предполагает умение самостоятельно работать со специальной литературой с целью получения профессиональной информации, оформлять Деловую переписку, вести беседу, переговоры.

 

В процессе изучения курса “Иностранный язык” студент должен знать:

 

  • правила чтения по типам слогов, словосочетания, интонацию;
  • лексический и грамматический минимум, необходимый для чтения и перевода текстов по специальности и для овладения устными письменными формами профессионального общения на английском языке;
  • технику перевода профессиональных текстов (со словарём);
  • устойчивые выражения, наиболее разговорные формы-клише (обращение, приветствие, благодарность и т.д.;
  • особенности делового и научного стилей языка в рамках специальности.

Студент должен уметь:

         

  • читать и переводить тексты профессиональной направленности, а также общекультурного общенаучного характера;
  • распознавать значение слов по контексту;
  • работать с источником информации;
  • составлять связный текст с использованием ключевых слов на бытовые темы и профессиональной направленности.

 

Требования к оформлению контрольной работы

 

  1. Контрольная работа выполняется в печатном варианте.
  2. Первая страница должна быть оставлена чистой для рецензии преподавателя.
  3. Задания нужно переписать в работу.
  4. При переводе с английского языка на русский каждое предложение нужно писать с новой строки: английское - на левой, а его перевод - на правой странице листа.
  5. Проверенная контрольная работа должна быть исправлена студентом согласно указаниям преподавателя, а недостаточно усвоенные темы семестра дополнительно проработаны перед устным экзаменом.

МЕТОДИЧЕСКИЕ РЕКОМЕНДАЦИИ

Раздел I. Грамматика.

 Грамматический материал, необходимый для выполнения контрольных работ

  1. Местоимения (личные, возвратные, притяжательные ).
  2. Числительные.
  3. Глагол to be в настоящем, прошедшем и будущем времени.
  4. Глагол to have в настоящем, прошедшем и будущем времени.
  5. Времена группы Simple.
  6. Оборот there is/ there are.
  7. Предлоги.
  8. Степени сравнения прилагательных.
  9. Времена группы continuos.
  10. Образование множественного числа существительных.
  11. Притяжательного падежа имени существительного.
  12. Неопределенных местоимений и наречий.
  13. Видовременные формы глаголов.
  14. Виды вопросов.
  1. Времена группы Simple.
  2. Времена группы Continuous.
  3. Времена группы Perfect.
  4. Модальные глаголы и их заменители.
  5. Страдательный залог. (Passive Voice).
  1. Согласование времен в главном и придаточном предложениях

Тема 1. Личные, притяжательные,  возвратные местоимения, указательные и вопросительные местоимения.

Знать: значение местоимения как части речи, личные местоимения и их падежи, функции в предложении; две формы притяжательных местоимений, особенности перевода на русский язык; употребление возвратных местоимений; особенности указательных, вопросительных местоимений в английском языке; особенности рода, числа и падежа указательных местоимений, способы перевода на русский язык.

Уметь: находить данные местоимения в предложениях, определять их синтаксические функции и переводить на русский язык; ставить личные местоимения в именительный и объектный падежи, заменять личные местоимения притяжательными; образовывать и использовать в речи личные, притяжательные, указательные и возвратные местоимения.

 

Вопросы для самоконтроля:

  1. Значение местоимений как части речи.
  2. Какова синтаксическая функция личных и притяжательных местоимений?
  3. Чем отличается употребление личных местоимений в именительном и косвенном падеже?
  4. Чем отличается употребление притяжательных местоимений в основной и абсолютной форме?
  5. Как образуются возвратные местоимения?
  6. Для чего служат вопросительные местоимения? Где они располагаются в предложении?
  7. В чем состоят особенности употребления указательных местоимений?

Тема 2  Единственное и множественное число имен существительных.

Знать: основные способы образование множественного числа существительных; существительные, которые образуют множественное число не по правилам; исчисляемые и неисчисляемые существительные; правила правописания и произношения окончаний; исключения.

Уметь: образовывать и использовать в речи формы множественного числа имен существительных; распознавать формы множественного числа в предложениях.

        

Вопросы для самоконтроля:

1.        Какие существительные называются исчисляемыми, какие неисчисляемыми?

2.        Как образуется множественное число существительных?

3.        В каких случаях к основе существительного прибавляется окончание – es?

4.        Назовите существительные, которые образуют множественное число не по правилу.

5.        Какие существительные всегда употребляются во множественном числе?

6.        Какие существительные всегда употребляются только в единственном числе?

7.        Какие существительные имеют одну и туже форму единственного  и множественного числа?

Тема 3. Спряжение глагола to be.

Знать: спряжение глагола to be в настоящем, будущем и прошедшем временах, образование вопросительной и отрицательной форм.

Уметь: образовывать утвердительную, вопросительную и отрицательную формы предложений с глаголом to be; использовать в речи формы глагола to be; распознавать формы глагола to be в предложениях и текстах.

Вопросы для самоконтроля:

  1. Какова роль глагола to be в предложении?
  2. В чем особенность спряжения глагола по временам?
  3. Каковы формы глагола to be в настоящем, прошедшем и будущем временах?

Тема 4. Притяжательный падеж имен существительных.

Знать: образование форм притяжательного падежа; значение предлога of в образовании притяжательного падежа имен существительных.

Уметь: использовать и образовывать в речи формы притяжательного падежа; распознавать формы притяжательного падежа в предложениях.

Вопросы для самоконтроля:

  1. Как образуется притяжательный падеж имен существительных?
  2. В каких случаях употребляется предлог of для образования притяжательного падежа имен существительных?
  3. Как образуется притяжательный падеж имен существительных, которые образуются во множественном числе не по правилу?

Тема 5. Порядок слов в английском предложении.

Знать: особенности построения простого предложения в английском языке, фиксированный порядок слов (в сравнении с русским языком), синтаксический анализ предложений.

Уметь: синтаксический анализ предложений по данной схеме, составлять предложения в соответствии с порядком слов.

Вопросы для самоконтроля:

  1. В чем отличие в построении предложений в английском языке от русского?
  2. Какой порядок слов называется фиксированным?
  3. Как называется порядок слов в утвердительных и вопросительных предложениях?

Тема 6. Числительные.

Знать: значение числительных; особенности образования количественных и порядковых числительных;  чтение хронологических дат, дробных и простых числительных.

Уметь: читать числа и хронологические даты; правильно употреблять числительные в речи; образовывать количественные и порядковые числительные.

Вопросы для самоконтроля:

  1. Как образуются количественные числительные от 13 до 19?
  2. Какова особенность в образовании количественных числительных от 20 до 90, обозначающих круглые десятки?
  3. Какова особенность в образовании порядковых числительных?
  4. Как образуются дробные числительные?
  5. Как читаются хронологические даты?

Тема 7. Определенный и неопределенный артикли.

Знать: что такое артикль; основные случаи употребления определенного и неопределенного артикля; случае, когда артикль не употребляются; особенности употребления артиклей с географическими названиями; словосочетания в которых употребляется или не употребляется артикль.

Уметь: образовывать и использовать в речи определенный и неопределенный артикль.

 

        Вопросы для самоконтроля:

  1. Что такое артикль?
  2. С какой частью речи употребляется?
  3. Какие артикли существуют? В чем разница в употреблении?
  4. Когда не употребляются артикли?
  5. Назовите особые случаи употребления неопределенного и определенного артикля.

Тема 8. Предлоги места, времени и направления.

Знать: значение предлогов места, времени и направления; особенности употребления предлогов; употребления предлогов с некоторыми словами, такими как school, work, home, morning, night, evening и другие.

Уметь: употреблять данные предлоги в речи; переводить предложения с русского на английский и наоборот.

Вопросы для самоконтроля:

  1. Каково значение предлогов места, времени и направления?
  2. В чем особенность употребления предлогов?
  3. Назовите словосочетания, в которых необходимо запомнить тот или иной предлог.

Тема 9. Оборот there +be.

Знать: случаи употребления данного оборота; оборот there + be в Present, Past и Future Simple; особенности перевода предложений с данным оборотом на русский язык; значение оборота.

Уметь: переводить предложения с оборотом на русский язык; образовывать вопросительную и отрицательную формы;  использовать в речи конструкции there + be.

 

Вопросы для самоконтроля:

  1. В чем особенность перевода предложений с оборотом there + be на русский язык?
  2. Каков порядок слов в предложении с оборотом there + be?
  3. Какой порядок слов в предложении с оборотом there + be?
  4. Как образовываются вопросительная и отрицательная формы?
  5. В каких случаях данная конструкция не употребляется?

Тема 10. Степени сравнения прилагательных.

Знать: способы образования степеней сравнения прилагательных; особенности образования сравнительной и превосходной степеней прилагательных и наречий; случаи образования степеней сравнения не по правилу.

Уметь: образовывать сравнительную и превосходную степени прилагательных и наречий; распознавать формы степеней сравнения прилагательных в текстах.

Вопросы для самоконтроля:

  1. Как образуются сравнительная и превосходная степень у односложных прилагательных?
  2. Как образуются степени сравнения у многосложных прилагательных?
  3. В чем особенность образования степеней сравнения прилагательных?
  4. При помощи каких суффиксов образовываются сравнительная и превосходная степени сравнения?
  5. Какие прилагательные образуют степени сравнения не по правилу?
  6. В каком случае, сравнивая два предмета, мы употребляем положительную степень?

Тема 11. Основные типы вопросительных предложений.

Знать: основные типы вопросов (общий, специальный, альтернативный и разделительный); порядок слов в общем, специальном, альтернативном и  разделительном вопросе; особенности образования специальных вопросов к подлежащему.

Уметь: образовывать и использовать в речи основные типы вопросов.

Вопросы для самоконтроля:

  1. Какой порядок слов в общем и специальном вопросах?
  2. Чем отличается общий вопрос от специального?
  3. Чем отличается специальный вопрос к подлежащему от вопросов к другим членам предложения?
  4. Как образуется альтернативный вопрос?
  5. Как образуется разделительный вопрос?

Тема 12. Группа временных форм Simple (Indefinite). Формы глагола в Present Simple, Past  Simple, Future Simple.

12.1. Спряжение глаголов в Present Simple Tense.

Знать: какое действие обозначает данное время; употребление глаголов группы Present Simple; образование утвердительных предложений;  особенности образования утвердительных предложений, в которых подлежащее выражено 3 лицом, единственного числа; как переводятся глаголы на русский язык; особенности употребление вспомогательных глаголов; образование вопросительной и отрицательной форм; наречия времени.

Уметь: переводить предложения с глаголами в Present Simple с английского языка на русский язык и наоборот; образовывать утвердительные, вопросительные и отрицательные формы глаголов; использовать в речи предложения с глаголами в форме Present Simple.

 

Вопросы для самоконтроля:

  1. Какое действие обозначает время Present Simple?
  2. Как образуется время Present Simple?
  3. Какова особенность употребления глаголов в форме 3 лица, единственного числа?
  4. Укажите вспомогательные глаголы, которые используются в предложениях с Present Simple.
  5. Как образуются вопросительные и отрицательные предложения с глаголами в Present Simple?
  6. Чем отличается употребление времени Present Simple от Present Continuous?

12.2.  Спряжение глаголов в Past Simple Tense.

Знать: какое действие обозначает данное время; правильные и неправильные глаголы; образование глаголов в Past Simple; употребление вспомогательного глагола did;  образование вопросительных и отрицательных предложений с глаголами в Past Simple;                              часто употребляемые неправильные глаголы; порядок слов в английском предложении; наречия времени.

Уметь: правильно определять время глагола в предложении; переводить предложения с  английского языка на русский язык и наоборот; образовывать глаголы в Past Simple; образовывать вопросительную и отрицательную формы; использовать в речи предложения с глаголами в форме Past  Simple.

Вопросы для самоконтроля:

  1. Какое действие обозначает данное время?
  2. Как образуются прошедшее время правильны глаголов?
  3. Как образуется прошедшее время неправильных глаголов?
  4. При помощи какого вспомогательного глагола образуются вопросительная и отрицательная формы?
  5. Какие показатели времени (наречия времени) вы знаете?

12.3. Спряжение глаголов в Future Simple Tense.  

Знать: какое действие обозначает данное время; образование глаголов в Future Simple Tense; особенности употребление вспомогательного глагола shall / will; образование утвердительной, вопросительной и отрицательной форм; наречия времени; употребление времени Future Simple после if и when.

Уметь: правильно определять время глагола в предложении; переводить предложения с  английского языка на русский язык и наоборот; образовывать утвердительные, вопросительные и отрицательные предложения с глаголами в Future Simple Tense.

Вопросы для самоконтроля:

  1. Какое действие обозначает данное время?
  2. Какова особенность образования глаголов в Future Simple?
  3. Какой вспомогательный глагол используется для образования данного времени?
  4. Как образуются вопросительная и отрицательная формы глаголов в Future Simple?
  5. Какие глаголы не употребляются в Future Simple?
  6. Какие показатели времени (наречия времени) вы знаете?

Тема 13. Группа временных форм Continuous (Progressive). Формы глагола в Present Continuous, Past Continuous, Future Continuous.

 

13.1. Спряжение глаголов в Present Continuous Tense.

Знать: какое действие обозначает данное время; случаи, когда время Present Continuous употребляется для передачи будущего времени; употребление глаголов группы Present Continuous; образование утвердительных предложений; как переводятся глаголы в данном времени на русский язык; употребление вспомогательных глаголов; образование вопросительной и отрицательной форм; наречия времени; глаголы, которые не употребляются во времени Present Continuous.

Уметь: переводить предложения с глаголами в Present Continuous с английского языка на русский язык и наоборот; образовывать утвердительные, вопросительные и отрицательные формы глаголов; использовать в речи предложения с глаголами в форме Present Continuous; отличать время Present Continuous от Present Simple.

Вопросы для самоконтроля:

  1. Какие действия описывают глаголы в Present Continuous и как образуются?
  2. Какие наречия времени характерны для времени Present Continuous?
  3. Употребляется ли Present Continuous для выражения будущего действия?
  4. Какие глаголы не употребляются во времени Present Continuous?

13.2. Спряжение глаголов в Past Continuous Tense.

Знать: какое действие обозначает данное время; употребление глаголов группы Past Continuous; образование утвердительных предложений; как переводятся глаголы в данном времени на русский язык; употребление вспомогательных глаголов; образование вопросительной и отрицательной форм; наречия времени.

Уметь: переводить предложения с глаголами в Past Continuous с английского языка на русский язык и наоборот; образовывать утвердительные, вопросительные и отрицательные формы глаголов; использовать в речи предложения с глаголами в форме Past Continuous.

Вопросы для самоконтроля:

  1. Какие действия описывают глаголы в Past  Continuous и как образуются?
  2. Какие наречия времени характерны для времени Past  Continuous?
  3. Какие глаголы не употребляются во времени Past Continuous?

13.3. Спряжение глаголов в Future Continuous Tense.

Знать: какое действие обозначает данное время; употребление глаголов группы Future Continuous; образование утвердительных предложений; как переводятся глаголы в данном времени на русский язык; употребление вспомогательных глаголов; образование вопросительной и отрицательной форм; наречия времени.

Уметь: переводить предложения с глаголами в Future Continuous с английского языка на русский язык и наоборот; образовывать утвердительные, вопросительные и отрицательные формы глаголов; использовать в речи предложения с глаголами в форме Future Continuous.

Вопросы для самоконтроля:

  1. Какие действия описывают глаголы в Future Continuous и как образуются?
  2. Какие наречия времени характерны для времени Future Continuous?
  3. Какие глаголы не употребляются во времени Future Continuous?

Тема 14.1. Группа временных форм Perfect. Формы глагола в Present Perfect, Past Perfect.

14.1. Спряжение глаголов в Present Perfect Tense.

Знать: какое действие обозначает данное время; образование причастия II правильных и неправильных глаголы; образование глаголов в Present Perfect; употребление вспомогательного глагола to have; образование вопросительных и отрицательных предложений с глаголами в Present Perfect; часто употребляемые неправильные глаголы; порядок слов в английском предложении; наречия времени; отличительные особенности времени Present Perfect от Past Simple.

Уметь: правильно определять время глагола в предложении; переводить предложения с  английского языка на русский язык и наоборот; образовывать глаголы в Present Perfect; образовывать утвердительную, вопросительную и отрицательную формы; использовать в речи предложения с глаголами в форме Present Perfect.

Вопросы для самоконтроля:

  1. Как образуется 3-ья форма у правильных глаголав?
  2. Как образуется 3-ья форма у неправильных глаголав?
  3. Какие действия описывают глаголы в Present Perfect и как образуются?
  4. Сравните употребление Present Perfect и Past Indefinite.
  5. Какие наречия времени характерны для времени Present Perfect?

14.2. Спряжение глаголов в Past Perfect Tense.

Знать: какое действие обозначает данное время; образование причастия II правильных и неправильных глаголы; образование глаголов в Past Perfect; употребление вспомогательного глагола to have; образование вопросительных и отрицательных предложений с глаголами в Past Perfect; часто употребляемые неправильные глаголы; порядок слов в английском предложении; наречия времени; отличительные особенности времени Past Perfect от Past Simple.

Уметь: правильно определять время глагола в предложении; переводить предложения с  английского языка на русский язык и наоборот; образовывать глаголы в Past Perfect; образовывать утвердительную, вопросительную и отрицательную формы; использовать в речи предложения с глаголами в форме Past Perfect.

Вопросы для самоконтроля:

  1. Какие действия описывают глаголы в Past Perfect и как образуются?
  2. Сравните употребление Past Perfect и Past Indefinite.
  3. Какие наречия времени характерны для времени Past Perfect?

Тема 15. Согласование времен в главном и придаточном предложениях.

Знать: на какие предложения (главные или придаточные) распространяется правило согласования времен;  в чем заключается правило согласования времен; исключения из правила согласования времен; особенности перевода предложений, в которых соблюдается правило согласования времен; согласование времен в утвердительном предложении; согласование времен в общих и специальных вопросах.

Уметь: понимать согласование времен в утвердительных предложениях, общих и специальных вопросах; использовать данные предложения в речи.

Вопросы для самоконтроля:

  1. Что такое согласование времен?
  2. Есть ли в русском языке согласование времен?
  3. Какие правила нужно соблюдать при согласовании времен?
  4. В каких случаях не соблюдается правило согласования времен?

Тема 16. Страдательный залог (Passive Voice).

Знать: что такое страдательный и действительный залог, чем они отличаются; как образуется страдательный залог; какие времена не употребляются в страдательном залоге (Future Continuous); образование вопросительных и отрицательных предложений; значение предлога by; способы перевода предложений с глаголами в страдательном залоге на русский язык; употребление глаголов to tell, to say.

Уметь: употреблять формы страдательного залога в Simple, Continuous и Perfect; распознавать страдательный залог в тексте; переводить предложения с русского языка на английский, использую страдательный залог; использовать в речи формы страдательного залога.

Вопросы для самоконтроля:

  1. Что такое залог? Чем отличается действительный залог от страдательного?
  2. Как образуется форма страдательного залога?
  3. Какие времена не употребляются в страдательном залоге?
  4. Как образуются вопросительные и отрицательные предложения, в которых есть страдательный залог?

Тема 17. Модальные глаголы can, may, must, should, shall, would, need и их заменители.

Знать: что такое модальный глагол; отличие модального глагола от других глаголов; особенности употребления смыслового глагола после модальных;  формы, значение и функции модальных глаголов и их заменители; особенности употребления модальных глаголов; формы прошедшего и будущего времени модальных глаголов.

Уметь: использовать в речи формы модальных глаголов и их эквиваленты; различать формы модальных глаголов и их заменителей.

Вопросы для самоконтроля:

  1. Какие глаголы называются модальными?
  2. Какие характерные черты имеют модальные глаголы?
  3. В какой форме употребляется смысловой глагол после модального?
  4. Для чего нужны заменители модальных глаголов?
  5. Как образуются формы прошедшего и настоящего времени?

Раздел 2.

Чтение.

В учебном аспекте в плане чтения объектами изучения являются лексические навыки по определенным темам. Формируются и совершенствуются грамматические навыки, развивается умение понимать содержание обстоятельственных, безличных и дополнительных предложений. Учимся определять связи (отношения) между частями текста (внутри предложения) посредством лексических и грамматических средств; догадываться о значении неизвестных слов по контексту.

Чтение с полным охватом прочитанного предполагает детальное, полное изучение текста. Поэтому требуется развитие таких умений, как умение работать со словарем (развитие этого умения автоматически включается в упражнения к тексту), умение догадываться о значении слов (по звучанию, по графическому написанию, по контексту, по словообразованию). Эти умения совершенствуются в адекватных упражнениях.

Знать: грамматику в необходимом объеме, лексику по определенным темам, особенности перевода с английского языка на русский язык и наоборот.

Уметь: читать тексты общекультурного, общенаучного характера и тексты по специальности; определять содержание текста по знакомым словам, интернациональным словам, географическим названиям и т.п.; распознавать значение слов по контексту; выделять главную и второстепенную информацию; пользоваться общими и отраслевыми словарями и справочниками на иностранном языке.

 

Вопросы для самоконтроля:

  1. Прочтите текст и попробуйте понять его общее содержание, определите о чем этот текст в общем.
  2. Выпишите наиболее часто повторяющиеся слова, определите их значение, посмотрите в каком контексте они употреблены.

Контрольно-тренировочные упражнения.

1. Замените выделенные слова личными местоимениями.

1. Ben is from London. 2. Youcef is from Algiers. 3. Mr. and Mrs. Snowdown aren’t from Scotland. 4. Hans is a driver. 5. Brenda is a teacher. 6. Tatiana and her sister live in Moscow. 7. John and I are good friends. 8. Josh speaks English very well. 9. My sister and I are twins. 10. Jonathan comes from England.

2. Заполните пропуски притяжательными местоимениями.

1. This is Mr. Simpson. And this is … daughter. 2. This is Mr. White. And this is … wife. 3. This is Ivan. And these are … children. 4. My name is Ann. And these are … parents. 5. These are Tom and Jack. And these are … sisters. 6. This is my dog. And this is … house. 7. This is Mary. And this is … doll. 8. This is Brain. And this is … car. 9. We are sisters. These are … mother.

3. Дополните предложения, используя возвратные местоимения.

А. 1. Nobody wants to go to the cinema with me, so I will have to go …  2. Nobody wants to go to the basketball game with Andrew, so … 3. Nobody wants to go bowling with us, so … 4. Nobody wants to go walk with you, so … 5. Nobody wants to have dinner with Mrs. Rosen, so … 6. Nobody wants to play cards with you and your brother, so …

B. 1. I will give you the money to buy the trees, but you will have to plant them … 2. We will make the shelves .…  3. The work  … isn’t difficult, but we simply haven’t the time to do it. 4. The tents … were small, but there was a big building where we could play or read. 5. Buy me some fruit and take some for .… 6. The old man was walking up the street talking to ….  7. I always draw the picture for our wall newspaper …. 8. I hear you are going to Paris. I hope you will enjoy ….

4. Поставьте выделенные слова в единственное число, соответственно, изменяя форму глагола to be, и переведите предложения.

                              Образец.  These pencils are red. – This pencil is red.

1. These men are miners. 2. Those pictures are very fine. 3. We are not children. 4. These pens are bad. 5. They are typists. 6. These women are doctors. 7. Those girls are very clever. 8. The texts are interesting. 9. You are from Great Britain. 10. My friends are engineers.

5. Поставьте указательные местоимения:

     а) во множественное число и сделайте соответствующие изменения в предложениях:

1. This is an apple. 2. This is a knife. 3. This is a letter. 4. This man is a student. 5. That woman is a teacher. 6. That girl is his daughter. 7. This shelf is full of books. 8. Is this newspaper fresh? – Yes, it is. 9. Is that box empty (пустой)? – No, it isn’t. 10. Does that fellow know you? 11. That is not a desk. 12. Doesn’t this gentleman come to see you very often?

     б)  в единственное число и сделайте соответствующие изменения в предложениях:

1. These are matchers. 2. These matchers are bad. 3. Are these glasses? 4. These are not boxes. 5. These are German Magazines. 6. Are those desks or table? 7. Those fellows are not my friends. 8. Are those your pupils? 9. Those pencils are hers. 10. Are these your note-books? 11. These are not letter. 12. Are those men your roommates?

6. Заполните пропуски личными формами глагола to be:

1. Mike … a student. He … nineteen. He has two sisters. His sisters’ names … Helen and Ann. They … schoolgirls. 2. I … on duty today. 3. Mr. Pike and his wife …  away from London. They … in Brighton now. 4. My family … not large. We … four: my mother, my father, my sister and myself. 5. I … sorry. … I come in? … you free now? I want to speak to you. 6.  … anybody (кто-либо) absent from the class? – No, all … present. 7. These … not small letters. These … capital letters. 8. This … a boy and that … a girl. 9. Those students’ bags … not here. 10. … your name Nick? – Yes, it …. 11. … you from Leningrad? – No, I … from Sent Petersburg. 12. My parents … not very old, my father … fifty-five, and my mother … fifty.

7. Раскройте скобки и поставьте глагол to be в соответствующую форму в зависимости от смысла предложения:

1. Now I (to be) eighteen years old. Last year I (to be) seventeen. 2. Peter (to be) in the 10th form now. 3. We (to be) never late for classes. 4. Yesterday several students (to be) absent from the lecture. Today all (to be) present. 5. The first class next Monday (to be) maths. 6. There (to be) an interesting program on TV tonight. 7. Our teacher of English (to be) ill last week. 8. I called up his parents several times, but nobody answered. Probably they (to be) at home at that moment. 9. It (to be) time to have a break. We (to be) tired.  10. Tom (to be) very busy last month: he (to be) on a business trip and had a lot of things to do. 11. The Browns (not to be) present at the party next Saturday, they (to be going) to the country. 12. (To be) schoolchildren usually on vacation early in January?

8. Переведите на английский язык, употребляя глагол  to be  в соответствующей форме:

1. Вы были больны на прошлой неделе? 2. Не пора ли начинать урок? 3. Пора идти обедать (go for lunch). 4. Где вы были в прошлое воскресенье? 5. Будете ли вы свободны после занятий? 6. Мы видели (saw) новый фильм вчера. Фильм был интересный, не так ли? 7. Вы были на лекции (at the lecture) или на собрании в это время?  8. Когда он был маленьким, у него было много игрушек (toys). 9. В субботу она будет в Париже (Paris), в четверг она была в Санкт-Петербурге (St. Petersburg), а сейчас она в Москве. 10. Ника не будет завтра дома в 4 часа. Вчера он уехал в деревню (village).

9. Образуйте от следующих прилагательных сравнительную и превосходную степень.

        Dirty, clean, near, bad, famous, little, much, clever, good, expensive, cheap, important, pale, hot, beautiful, large, practical, fat, early, pretty, happy, bright, dark, dry, fresh, quick, late, nice, rich, sad, wet, thin, thick, weak, funny, easy, lazy, ugly.

10. Перепишите исчисляемые и неисчисляемые существительные в 2 столбика и переведите их.

         

        Time, water, machine, music, snow, word, coffee, money, idea, family, knowledge, sea, hour, tree, silver, meat, happiness, information, speed, book, news, house, friend, milk, student, pen, paper, clothes, picture, air.

11. Образуйте форму множественного числа следующих существительных:

frog –

party –                             roof –

wife –                              driver –

play –                              tomato –

speed –                            box –

paper –                            student –

baby –                       German –

meat –                      

potato –                     friend –

bench –                     knowledge –

news –                       word –

tooth –                      

idea –                             lady –

love –                            deer –

life –                              

clothes –

bus –                              peace –

sea –                              

mouse –                         coffee –

story –                      

woman –                   hour –

gold –                        

tea –                          love –

county –                    foot –

street –  

mother –


12.  Употребите притяжательный падеж существительных.

        

        Образец: The poems of Lermontov. – Lermontov’s poems.

        1. The toy of the children. 2. The questions of my son. 3. The wife of my brother. 4. The table of our teacher. 5. The life of animals. 6. The voice of this girl. 7. The new book of the pupils. 8. The letter of Peter. 9. The car of my parents. 10. The room  of your fried. 11. The handbags of these women. 12. The flat of my sister is large. 13. The children of my sister are not at home. 14. The room of the boys is large.

13. Замените существительные в притяжательном падеже на сочетание предлога of с именем существительным, где возможно.

        Например: He always takes his brothers’ books. — He always takes books of his brothers.

        1. The only thing she wanted was to see her parents’ house again. 2. No one could explain the young girl’s behaviour at yesterday’s supper. 3. Last Sunday’s rugby match was disappointing. Our team lost. 4. The boy was looking through a children’s magazine. 5. After an hour’s break we resumed our work. 6. At that time he lived in a little flat for economy’s sake. 7. It was four and a half hours’ ride. 8. I don’t like cow’s milk. 9. He was puzzled by Ann and Peter’s visit. 10. When Friday came, he was at his wit’s ends. 11. She dropped in at the chemist’s to buy some aspirin. 12. This is John’s coat, and that is Peter’s.

14. Объясните наличие или отсутствие артикля перед существительными.

        1. Last week I met my friend. He was with a young girl. The girl was a student of our Academy. 2. This is a pencil. The pencil is red. 3. She is a teacher.  She is our teacher of English. 4. It is a lake. The lake is deep. It’s one of the deepest lakes in the world. 5.  There are many flowers in your garden. The flowers are beautiful. 6. Did you write а plan? Give me your plan, please. 7. The Black Sea is in the South of Russia. 8. This is Nick. Не works as an engineer. He is а good engineer.  9. There are some schools in our street. The schools are new. 10. Yury Gagarin was the first cosmonaut of the world. 11. In summer the sky is blue and the sun shines brightly. 12. The Petrovs are friendly. 13. This is Ann’s book. I don’t like such books. 14. Winter begins in December.

15. Вставьте артикли а, an, the, где необходимо:

        1. This ... pencil is broken. Give me  that ... pencil, please. 2. I have ... ten programmes on my TV. 3. Му friend has ... car.  … car is broken now. 4. I got ... letter from my friend yesterday.  ... letter was very long. 5. She has two ... daughters and one ... son. Her ... son is ... student. 6. Му... brother’s  ... friend has no ... dog. 7. This is ... house.  ... house is white. 8. They have … party.  … party is ... birthday party. 9. I read ... good book yesterday. ... book was interesting and funny.

16. Переведите предложения. Объясните наличие или отсутствие артикля перед существительными.

        1. Хотите еще кофе? — Нет, спасибо. Кофе очень горячий, я бы выпил чаю. 2. Ты слышал, что Ивановы получили новую квартиру? 3. Я собираюсь повторить слова и грамматику 13-го урока. 4. Ты был когда-нибудь в Южной Америке? — Да, 5 лет тому назад. 5. США состоят из 50 штатов. 6. Я гостил (останавливался) у Петровых, коша был в Киеве. 7. Андорра — маленькая страна. Она расположена между Францией и Испанией. 8. Посмотри, снег около фабрики почти черный. 9. Москва стоит на Москве-реке. 10. а) Эта страна экспортирует кофе; б) Кофе слишком крепкий для меня. 11. Не сидите на солнце слишком много в жаркий день. Это не очень полезно. 12. Дайте мне, пожалуйста, молоко. Я люблю молоко за обедом. 13. Я хочу выпить стакан минеральной воды.

17. Образуйте сравнительную и превосходную степень от следующих прилагательных и наречий

1. large, tall, long, easy, hot, big, cold, nice, bad, strong, short, wide, good, happy, high, low, busy, well, little, many, far.

2. wonderful, necessary, quickly, interesting, comfortable, popular, active, famous, pleasant, beautiful, slowly, clearly.

18. Переведите предложения на русский язык.

1. This book is not so interesting as that one. 2. The Baltic Sea is not so warm as the Black Sea. 3. The more you read, the more you know. 4. Му brother is not as tall as you are. 5. The earlier you get up, the more you can do. 6. Today the wind is as strong as it was yesterday. 7. Your room is as light as mine. 8. John knows Russian as well as English. 9. Маry is not so lazy as her brother. 10. The longer the night is, the shorter the day. 11. The less people think, the more they talk.

19. Переведите на английский язык, обращая внимание на сравнительные конструкции.

1. Сегодня такой же жаркий день, как и вчера. 2. Он такой же сильный, как и его брат. 3. В прошлом году зима была такая же холодная, как и в этом. 4. Он катается на коньках так же хорошо, как и ты, правда? 5. Наша улица не такая узкая, как ваша, не так ли? 6. Моя дочь не такая высокая, как эта девочка. 7. В июле погода не была такой хорошей, как в августе. 8. Сегодня я встала не так рано, как в будний день. 9. Вы думаете, завтра он будет так же занят, как сегодня? 10. Его мать не такая старая, как его отец. Она на пять лет моложе его.

20. Вставьте предлоги on, in или into.

1. There are many people ... the park today. 2. There is a girl standing ... the bridge. Why is she crying? — She has dropped her doll ... the water. 3.  There is no tea ... my cup. 4. Pour some tea ... my cup. 5. Put these flowers ... the windowsill. 6. I saw many people ... the platform waiting for the train. 7. We went ... the garden and sat down ... a bench. 8. The teacher hung a picture ... the blackboard. 9. I opened the door and went ... the classroom. The teacher was writing some words ... the blackboard. The pupils were writing these words ... their exercise books. There were some books and pens ... the teacher’s table. There were two maps ... the wall and some flowers ... the windowsills. I saw a pen ... the floor. I picked it up and put it ... the table. 10. He put his hand ... his pocket, took out a letter and dropped it ... the mailbox which hung ... the wail of the house. Then he got... his car and drove off. 11. Where is the book? — It is ... the table. 12. Where is the tea? — It is ... the cup. 13. Put the plates ... the table. 14. Put the book ... the bag. 15. There is a beautiful picture ... the wall.

21. Вставьте предлоги in или to.

1. In winter I usually go ... bed at ten o'clock because I learn ... school and have to get up early. But in summer, when I don't go ... school and live ... the country, I like to go ... bed late. 2. Do you like to read ... bed? 3. We did not want to stay ... town on such a hot day, so we went ... the country. 4. It is very late. Go ... bed at once. 5. Where is your little sister? — She is ... bed. Mother always puts her ... bed at eight o’clock. 6. In summer my mother does not go ... work and I don’t go ... school. We live ... the country. My father goes ... work every day, so he stays ... town. But sometimes he comes ... the country after work and goes back ... town early in the morning, when I am still... bed.

22. Вставьте предлоги at или on.

1. I get up ... seven o’clock or ... a quarter past seven. 2. ... Sunday I usually get up ... nine o’clock or ... half past nine. But last Sunday I slept very long and got up only ... noon. 3. My birthday is ... the ninth of July. 4. The school year begins ... the first of September. 5. ... the twenty-fifth of December people celebrate Christmas. 6. ... Wednesday I usually have a lot of homework. 7. Lev Tolstoy liked to get up ... sunrise. 8. Our lessons are usually over ... twenty minutes to two. 9. They returned from the wood ... sunset. 10. I began writing my composition ... seven o’clock and finished only ... midnight.

23. Вставьте to be в нужной форме:

        1. There … a telegram on the table. 2.  … there any telegrams from Moscow? – Yes, there … some. 3.  … there  … a flight for Moscow tomorrow? – Yes, there … . 4. There  … much snow last winter. 5. There … a lot of stars and planets in space. 6. … there … a lift  in your future house? – Yes,  there … . 7. Some years ago there … many old houses in our street. 8. … there any lectures yesterday? –No, there … .  9. … there a lamp over the table? – Yes, there … . 10. … there a test last lesson? – No, there … . 12. Soon there … a new film on.

24. Переведите, используя обороту there is (there are).

1. Рядом с этим министерством есть школа. Школа находится рядом с этим министерством. 2. На доске несколько английских предложений. Английские предложения (написаны) на доске. 3. В этой книге много новых слов. Новые слова на шестой странице. 4. В городе несколько парков. Парки находятся в центре города. 5. На полу много игрушек. Много игрушек лежит на полу. 6. На стуле висело несколько платьев. Платья висели на стуле. 7. В вазе стояли цветы. Цветы стояли в красивой вазе. 8. Около дома стояло несколько мужчин и женщин. Мужчины и женщины стояли около дома. 9. В этом городе пять новых кинотеатров.

25. Переведите на английский язык, обращая внимание на перевод оборота there is (there are).

1. Несколько лет назад на этой улице был завод и несколько домов. 2. Сейчас в парке много детей. 3. В классе несколько студентов. 4. В контрольной работе нет ошибок. 5. В этом журнале есть интересные статьи? 6. На доске нет мела. 7. В портфеле есть учебник и пять тетрадей. 8. В этой комнате есть телефон? 9. Сейчас нет времени переводить эту статью. 10. Что висит (находится) на стене? — На стене карта и несколько картин. 11. В чашке не было чая. 12. Сколько текстов было в этом учебнике? — Там было несколько текстов. 13. На этой странице нет никаких грамматических правил. 14. На этой улице была школа? 15. Сколько страниц в твоей тетради? 16. Здесь нет воды. 17. Около окна стояли стол и шесть стульев.

26. Переведите, правильно применяя глаголы to have и оборот to have (has) got.

1. У моего друга не было этой книги дома. 2. У тебя было вчера время пойти к нему? - Нет. 3. Мы хорошо провели время в Москве. 4. На прошлой неделе у меня были интересные английские журналы. 5. У Пети была большая квартира? 6. Они завтракали рано утром.,7- Вы обедали вчера у сестры? - Да. 8. Когда у вас был урок французского? 9. Вчера у меня было немного работы.

27. Допишите следующие предложения,  образуя расчлененные вопросы:

1. She looks like you, ...? 2. It isn’t cold to-day,...? 3. You saw him at the club yesterday, ...? 4. They will not come to-day, ...? 5. You haven’t bought your ticket yet, ...? 6. You play chess, ...? 7. You will travel by train, ....  8. He can’t speak French, ...? 9. She ought to go there at once,...? 10. They are not in town, ...? 11. We shall see you tomorrow, ...? 12. You don’t know her,...?

28. Напишите следующие предложения в вопросительно-отрицательной форме:

1. The book was interesting, 2. He went to the Caucasus last summer. 3. He can play chess. 4. He has finished his work. 5. He knows her address. 6. We shall be able to spend a month them. 7. He would like to come with us. 8. I am working hard. 9. He will come in the evening. 10. She knows that man. 11. They were glad to see him. 12. They are at the office.

29. Образуйте из утвердительного предложения разделительный вопрос.

Например: She has already come. — She has already come, hasn’t she?

1. They will return in a month. 2. Let’s buy a loaf of bread. 3. Open the window, 4. I am late. 5. There is a theatre in the centre of the city. 6. She has never been to the Zoo. 7. I am right. 8. Don’t go there. 9. Peter and Ann know English well. 10. He didn’t do his homework. 11. Let’s go to the country. 12. There were no mistakes in his dictation. 13. She will not be playing the piano at twelve. 14. They can’t speak German at all. 15. She knows him.

30. Поставьте к следующим предложениям вопросы:

                а) общие;

                б) специальные;

                в) разделительные.

1. There is a book on the table. 2. He works hard today. 3. We shall  leave for Moscow next week. 4. They read  that book yesterday. 5. Bob’s parents don’t go to work on Sunday. 6. It is not cold today. 7.  Helen swam well, when she was a schoolgirl.  8. I learn English at school. 9. They will show you how to get there. 10. He didn’t fell well that evening.

31. Задайте вопросы к выделенным словам.

1. Sam usually meets Jack, when he is at the bus-stop. 2. Roger speaks to Jane every day. 3. They come from Italy.  4. Jim is a student. 5. They think he does it. 6. The woman’s name is Carol Webster. 7. I don’t like to buy some products in this shop, because sometimes they are not fresh. 8. Our teacher speaks to us in English. 9. We hate them, they are so stupid. 

32.  Напишите следующие числительные.

0, 12, ½, 22, 39, 43, 55, 68, 73, ¼ ,86, 94, 134, 282, 304, 471, 938, ¾, 1963.

5 : 20                                6 : 05                                10 : 50

9 : 15                                12 : 30                                14 : 30

21 : 00                                16 : 45                                    11 : 35

33. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present Continuous.

1. Timothy (to feed) his dog. 2. Mr. Jones (to clean) his yard. 3. Nancy (to paint) her kitchen. 4. Our neighbours (to wash) their car. 5. I (to wash) my hair. 6. Who (to fix) your sink? 7. What she (to do) now? — She (to dance). 8. The children (to brush) their teeth. 9. What he (do) at the moment? — He (to fix) his bicycle. 10. They (to have) a big dinner together. 11. The boys (to run) about in the garden. 12. I (to do) my homework. 13. John and his friends (to go) to the library. 14. Ann (to sit) at her desk. She (to study) geography. 15. A young man (to stand) at the window. He (to smoke) a cigarette. 16. The old man (to walk) about the room. 17. The dog (to lie) on the floor.

34. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present Continuous или Past Continuous.

1. I (to write) an English exercise now. 2. I (to write) an English exercise at this time yesterday. 3. My little sister (to sleep) now. 4 My little sister (to sleep) at this time yesterday. 5. My friends (not to do) their homework now. They (to play) volleyball. 6. My friends (not to do) their homework at seven o’clock yesterday. They (to play) volleyball. 7.  She (to read) the whole evening yesterday. 8.  She (not to read) now. 9. Now she (to go) to school. 10. What you (to do) now? — I (to drink) tea. 11. You (to drink) tea at this time yesterday? — No, I (not to drink) tea at this time yesterday, I (to eat) a banana. 12. My sister is fond of reading. She (to read) the whole evening yesterday, and now she (to read) again. 13. Look! My cat (to play) with a ball. 14. When I went out into the garden, the sun (to shine) and birds (to sing) in the trees.

35. Переведите, используя Present Continuous.  

1. О чем вы рассказываете своим друзьям? - Я рассказываю им о новом фильме.  2. Вы сейчас пишете диктант? - Нет, мы делаем упражнение 9. 3. Куда вы идете вечером? - Мы идем в парк. 4. Когда они приезжают в Москву? - Они приезжают утром. 5. Мы уезжаем в Москву. 6. Эти студенты делают упражнение или переписывают текст? 7. Кого встречают эти студенты? - Они встречают иностранных студентов.

36. Переведите, употребляя Past Continuous.

1. Я спешил на работу, когда встретил своего старого друга.  2.  Когда зазвонил телефон, они обсуждали этот вопрос. 3. Когда я вышел из комнаты, они играли в шахматы. 4. Они сидели за столом, когда я начал рассказывать эту историю. 5. В 10 утра мы слушали радио. 6. Мы путешествовали, когда получили письмо от родителей. 7. Мы ходили по магазинам, когда увидели его. 8. Он вошел в комнату и увидел, что отец читал газету.

37. Переведите на английский язык, употребляя Future Continuous.

1. Завтра в это время они будут играть в футбол. 2. Когда мы приедем в Ригу, они будут встречать нас на вокзале. 3. В это время на следующей неделе мы будем путешествовать. 4. Она будет заниматься английским с 9 до 11? – Да.  5. Мы придем в 5 часов. - Хорошо, я буду вас ждать. 6. Что будут делать дети, когда мы придем домой? - Они будут обедать. 7. Он придет к нам на этой неделе. 8. Я думаю, мы встретимся со своими друзьями через несколько дней.

38. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present Simple.

1. My working day (to begin) at seven o’clock. I (to get) up, (to switch) on the radio and (to do) my morning exercises. It (to take) me fifteen minutes. At half past seven we (to have) breakfast. My father and I (to leave) home at eight o’clock. He (to take) a bus to his factory- My mother (to be) a doctor, she (to leave) home at nine o’clock. In the evening we (to gather) in the living room. We (to watch) TV and (to talk). 2. My sister (to get) up at eight o’clock. 3. She (to be) a schoolgirl. She (to go) to school in the afternoon. 4. Jane (to be) fond of sports. She (to do) her morning exercises every day. 5. For breakfast she (to have) two eggs, a sandwich and a cup of tea. 6. After breakfast she (to go) to school. 7. It (to take) him two hours to do his homework. 8. She (to speak) French well.

39. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Future Simple.

1. I want to get a medical checkup. I (to go) to my doctor tomorrow. 2, He (to give) me a complete examination. 3. The nurse (to lead) me into one of the examination rooms. 4. I (to take) off my clothes and (to put) on a hospital gown. 5. Mr. Setton (to come) in, (to shake) my hand, and (to say) “hello”. 6. I (to stand) on his scale so he can measure my height and my weight. 7. He (to take) my pulse. 8. Then he (to take) my blood pressure. 9. After he takes my blood pressure, he (to take) some blood for a blood analysis. 10. He (to examine) my eyes, ears, nose and throat. 11. He (to listen) to my heart with a stethoscope. 12. Then he (to take) a chest X-ray and (to do) a cardiogram (EKG). 13. After the checkup I (to go) home and (to wait) for Dr. Setton’s call.

40. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present Continuous, Present Simple или в Future Simple.

1. I (to play) chess tomorrow. 2. I (not to play) chess tomorrow. 3. You (to play) chess tomorrow? 4. He (to play) chess every day. 5. He (not to play) chess every day. 6. He (to play) chess every day? 7. They (to play) chess now. 8. They (not to play) chess now. 9. They (to play) chess now? 10. Nick (to go) to the park now. 11. Nick (to go) to school every day. 12. Nick (to go) to school tomorrow. 13. I (to miss) your excellent cooking! 14. You ever (to buy) presents? 15. You (to think) it (to be) easy or difficult to choose the right presents for people? 16. What present your mother (to receive) for her next birthday?

41. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present Simple или Future Simple. (Все предложения относятся к будущему).

1. If I (to stay) some more days in your town, I (to call) on you and we (to have) a good talk. 2. He (to go) to the Public Library very often when he (to be) a student. 3. As soon as I (to return) from school, I (to ring) you up. 4. You (to pass) many towns and villages on your way before you (to arrive) in Moscow. 5. I (to stay) at home till she (to come). Then we (to go) to the theatre if she (to bring) tickets. 6. After I (to finish) school, I (to enter) the University. 7. When he (to return) to St. Petersburg, he (to call) on us. 8. If I (to see) him, I (to tell) him about their letter. 9. We (to gather) at our place when my brother (to come) back from Africa. 10. I (to sing) this song with you if you (to tell) me the

42. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Past Simple.

1. What your neighbours (to do) yesterday? 2. Mr. Smith (to fix) his car yesterday morning. 3. His wife (to water) plants in the garden. 4. Their children (to clean) the yard and then they (to play) basketball. 5. In the evening their boys (to listen) to loud music and (to watch) TV. 6. Their little girl (to cry) a little and then (to smile). 7. Her brothers (to shout) at her. 8. Mrs. Smith (to work) in the kitchen. 9. She (to bake) a delicious apple pie. 10. She (to cook) a good dinner. 11. She (to wash) the dishes and (to look) very tired. 12. The children (to brush) their teeth, (to yawn) a little and (to go) to bed. 13. Their mother (to change) her clothes and (to brush) her hair. Then she (to talk) on the phone. 14. Her husband (to smoke) a cigarette and (to talk) to his wife. 15. They (to wait) for the bus. The bus (to arrive) at 9 o’clock. 16. They (to visit) their friends. 17. They (to dance) a lot there.

43. Переведите, используя Present Simple.

1. Она не часто пишет мне. 2. Она часто пишет вам? 3. Мой друг работает в школе. 4. Он не ходит туда каждое утро. 5. Ее друг занимается английским каждое утро? 6. Наш учитель говорит по-английски и по-французски. 7. Этот мальчик не делает упражнения дома. 8. Он изучает английский или немецкий?

44. Переведите, используя Past Simple.

1. С кем вы были в министерстве в тот день? 2. Ты был в школе или дома в 5 часов вечера? 3. Какой это был человек? Кем он был по профессии? 4. Сколько раз в неделю вы бывали в институте в прошлом году? 5. Вчера было воскресенье. 6. Погода была здесь холодная на прошлой неделе? - Нет, погода была очень хорошая.

45. Переведите на английский язык, употребляя Future Simple.

1. Я думаю, что в твоем диктанте не будет много ошибок.  2. Фильм будет очень интересным. 3. Когда ваш сын начнет изучать иностранный язык? 4. Занятия не закончатся в часа. 5. Он думает, вам не понравится новый балет. 6. Вы сможете закончить эту работу завтра?  7.  Он будет дома в 9 часов? - Нет. 8. Не звоните мне вечером. Я буду занята.

46. Употребите глагол-сказуемое в форме Present Continuous или Present Simple:

1. I (to read) a very interesting book. 2. Usually my friends (to read) a lot. 3. He (to swim) very fast. 4. Look! Somebody (to swim) over there. 5. What you (to do) tonight? Let’s (to go) to the cinema. 6. What they usually (to do) at the week-end? 7. Where Alec (to be)? – He (to be) in the garden. I think he (to do) his morning exercises. 8. He always (to do) his morning exercises with the window open. 9. Mrs. Grey seldom (to cook) meals at home. 10. Mother (to be) in the kitchen? – Yes, she (to be). She (to cook) something now. 11.We never (to play football) in the gym (спорт. зал). 12. The Dynamo team (to play) very well today. 13. I’d like to see Professor Smith. – Sorry. He is out at the moment. He (to lecture).

47. В следующих предложениях измените время глагола на Present Perfect. Переведите предложения на русский язык.

1. The pupils are writing a dictation. 2. My friend is helping me to solve a difficult problem. 3. I am learning a poem. 4. She is telling them an interesting story. 5. Kate is sweeping the floor. 6. The waiter is putting a bottle of lemonade in front of him. 7. I am eating my breakfast. 8. We are drinking water. 9. He is bringing them some meat and vegetables. 10. You are putting the dishes on the table. 11. They are having tea. 12. She is taking the dirty plates from the table. 13. The children are putting on their coats. 14. Susan is making a new dress for her birthday party. 15. She is opening a box of chocolates.

48. Раскройте скобки, употребляя глаголы в требующейся форме, так чтобы получить Present Continuous или Present Perfect.

1. What are you (to do) here? — I am (to write) a letter to my friends. 2. Who has (to write) this article? 3. What language are you (to study)? 4. We have already (to learn) a lot of English words. 5. What is she (to teach) them? 6. Who has (to teach) you to do it? 7. He has just (to do) something for us. 8. Have you (to find) the book? 9. What are you |to look) for? 10. What are you (to talk) about? 11. We have just (to talk) about it. 12. He has just (to say) something about it.

49. Past Simple  или  Present Perfect. Выберите правильный вариант.  

        1. Sarah ... her key. (lost, have lost,  has lost) 2. Mr. McKean ... Egypt several times. (visited, have visited,  has visited)  3. I  ... to London two months ago.  (have bееn, was, have gone) 4. Tom ... this film twice. (saw, has saw,  has seen) 5. She ... to us yet. (didn’t write,  hasn’t written, doesn’t write) 6. Randy ... me since July. (didn’t visit,  hasn’t visited,  not visited) 7. Last Sunday I ... the National Gallery. (visited, have visited, did visit) 8. When I was а child I ... in the country. (have lived, was lived, lived) 9. How long ... in New York? (have you been; have you gone; did you be) 10. ... ever ... а car? (Did you ... drive; Have you ... driven; Have you ... drived)

50.  Past Simple  или Past Continuous.

1. I ... down the street yesterday when I saw а man I know. 2. She ... at the bus stop when it started to rain. 3. Her husband ... out of the window to see what was happening in the yard. 4. The police picked him up when he ... the rules. 5. When the phone rang, he … it. 6. When the phone rang he ... the dishes. 7. Не ... to work when he had an accident. 8. The children ... outside when the lesson began. 9. I ... а book when the lights went out. 10. Не ... near the beach when he saw а shark. 11. The incident happened while I ... to work.

51. Поставьте глаголы, данные в скобках, в нужную форму.

1. I just (tell) you the answer. 2. I (tell) you the answer yesterday. 3. John and Richard just (go) away. 4. She a1ready (answer) the letter. 5. She (answer) it on Tuesday. 6. John and David (go) away five minutes ago. 7. I (read) that book in the summer holidays. 8. The baker (sell) now all his cakes. 9. I (not see) him for three years. I wonder where he is. 10. I (fly) over Loch Ness last week. - You (see) the Loch Ness monster? 11. You (wear) your hair long when you were at school? - Yes, my mother (insist) on it. 12. He (not smoke) for two weeks. 13. You (1ock) the door before you left the house? 14. I (read) his book when I was at school. 15. Here are your shoes; I just (clean) them.

52. Раскройте скобки и употребите нужный модальный глагол must, have to или be to в нужной форме.

1. You … (not to tell) him about it. It’s a secret. 2. It looks like rain. You … (to take) your raincoats. 3. You … (not to talk) so loudly here. 4. In his youth he … (to work) from morning till night to earn his living. 5. He … (to wait) at the station till it stopped raining. 6. The secretary informed us when the manager … (to come). 7. They … (to leave) on Saturday, but because of the delay with their visas they … (to book) tickets for Monday. 8. They … (not to tell) him anything about it before they get further instructions. 9. He … (to leave) for London that night. 10. … I (to do) it all by myself?

53. Вставьте модальные глаголы may или саn.

1. ... I come in? 2. What time is it? — It ... be about six o’clock, but I am not sure. 3. I ... not swim, because until this year the doctor did not allow me to be more than two minutes in the water. But this year he says I... stay in for fifteen minutes if I like, so I am going to learn to swim. 4. Libraries are quite free, and any one who likes ... get books there. 5. I ... come and see you tomorrow if I have time. 6. Take your raincoat with you: it... rain today. 7. Do you think you ... do that? 8. I ... finish the work tomorrow if no one bothers me any more.

54. Вставьте модальные глаголы may (might) или can (could).

1. ... you help me? 2. I... not imagine her speaking in public: I knew that she was so shy. 3. Some thing was wrong with the car: he ... not start it. 4. A fool ... ask more questions than a wise man ... answer. 5. She asked me if she ... use my telephone. 6. ... I use your pen? 7. ... I find a pen on that table? 8. You ... read this book: you know the language well enough. 9. You ... take this book: I don’t need it. 10. ... I help you? 11. ... I ask you to help me? 12. The school was silent: nothing ... be heard in the long dark corridors. 13. Waiting ... be endless, you know. 14. ... you tell me the nearest way to the city museum?

55. Переведите, используя модальный глагол сап и его эквивалент to be able to

1. Вы смогли вчера вечером пойти в театр? 2. Он смог прийти к нам на прошлой неделе. 3. Мне очень хорошо было видно эту улицу. 4. Она не смогла написать нам письмо. 5. Мы не смогли обсудить этот вопрос в понедельник. 6. Я смогу начать работу завтра утром. 7. Он сможет добраться туда только к вечеру. 8. Вы сможете перевести завтра эти статьи? 9. Он сможет в пять часов встретить этих инженеров? 10. Она не сможет закончить эту работу завтра.

56. Переведите, используя глагол must

1. Вы, должно быть, ошибаетесь, на двадцать пятой странице нет таких слов. 2. По всей вероятности, они все еще сдают экзамены. 3. Они, наверное, пишут сочинение около трех часов и скоро должны закончить. 4. Посмотрите-ка на столе что-то лежит, он, должно быть, оставил вам записку. 5. Ей, должно быть, не удалось убедить его отказаться от этого плана. 6. Официант, должно быть, не понял иностранца и принес ему не то блюдо.

57. Переведите, используя глагол may

1. Возможно, он и знает обо всем, да не хочет нам сказать, 2. Уже пять часов. - Подождите немного, он может скоро прийти, 3. Где Павел? - Не знаю, он, возможно, пошел в консерваторию. 4; Скажи ему, что он мог бы  быть более внимательным .к своим старшим друзьям. 5. Хотя похоже на то, что будет дождь, но, кто знает, может быть, завтра будет хорошая погода. 6. Вы можете встретить это выражение в любой книге.

58. Переведите, используя модальные глаголы must, should, to be to, need to и обороты to have to (to have to)

1. Тебе пришлось рано вставать вчера? - Да. 2. Вы не должны бояться делать ошибки, если хотите хорошо говорить по-английски. 3. К сожалению, мы вынуждены остаться в городе этим летом. 4. Тебе не следует начинать новую книгу, если ты не закончил читать эту. 5. Вам пришлось пойти к врачу еще раз?6. Я думаю, вам следует послать ей цветы. Она их очень любит. 7. У меня была высокая температура, и мне пришлось пропустить эту лекцию.

59. Поставьте глаголы данных предложений в страдательный залог.

A. используя времена группы Simple.

Например: Tom gave her a book. — She was given a book. или The book was given to her.

1. He broke my watch. 2. The teacher explained the rule to the students. 3. He often asks me to help them. 4. They usually do written exercises in class. 5. She will make a new discovery soon. 6. Steve will make a report at the conference. 7. They play tennis all year round. 8. His friends never forgave his betrayal.

В.  используя времена группы Simple (употребляя предлоги).

Например: She looks after him well. — He is well looked after (by her).

1. We sent for the police. 2. They speak much about this book. 3. They often laugh at him. 4. They listened to our conversation very attentively. 5.1 think they will wait for us only in a week. 6. Nobody took notice of his late arrival. 7. We looked through all the advertisements very attentively. 8. He was a brilliant speaker, and whenever he spoke, the audience listened to him with great attention.

С. используя времена группы Continuous.

Например: They are solving a difficult problem now. — The problem is being solved now.

1. Don’t come in! The professor is examining students. 2. Can I read the article? — No, the secretary is typing it. 3. We had to hurry. They were waiting for us. 4. It was noisy. Nobody was listening to him. 5. Does he realize that they are laughing at him? 6. Look at this man. I think he is following us. 7. Listen carefully! He is giving a very interesting talk. 8. The waiter is serving us rather fast.

D. используя времена группы Perfect.

Например: They have already brought the medicine. — The medicine has already been brought.

1. We have repaired our house lately. 2. When the fire brigade came, the fire had destroyed the building. 3. The athlete has shown much better results since this coach trains him. 4. I will have answered all the business letters by noon. 5. The president of the board has signed the document. 6. Is she washing the floor? — No, she has already washed it. 7. By his arrival they had repaired his car. 8. He has booked the tickets and the clerk will have brought them by 2 o’clock.

60. Раскройте скобки, употребляя глаголы в Present, Past или Future Simple Passive.

1. My question (to answer) yesterday. 2. Hockey (to play) in winter. 3. Mushrooms (to gather) in autumn. 4. Many houses (to burn) during the Great Fire of London. 5. His new book (to finish) next year. 6.  Flowers (to sell) in shops and in the streets. 7. St. Petersburg (to found) in 1703. 8. Bread (to eat) every day. 9. The letter (to receive) yesterday. 10. Nick (to send) to Moscow next week. 11. I (to ask) at the lesson yesterday. 12. I (to give) a very interesting book at the library last Friday. 13. Many houses (to build) in our town every year. 14. This work (to do) tomorrow. 15. This text (to translate) at the last lesson.

КОНТРОЛЬНЫЕ РАБОТЫ

Вариант 1.

I. Переведите текст в письменной форме.

Moscow.

            Moscow is the capital of Russia. It is one of the oldest Russians cities. Moscow was founded in 1147 by the Prince Yuri Dolgoruky.

            Moscow became the capital of the young Soviet Republic in 1918. Now it’s the largest political, scientific and cultural center. The population of Moscow is about 10 million people. There are more than 80 institutes of higher education in Moscow. The Moscow State University is the center of our educational system.

            There are many places of interest in Moscow. The Kremlin standing on the bank of the Moscow River is the oldest part of the city. It was built under the tsar Ivan III in the fifteenth century. Moscow is famous for its theatres and museums. The Bolshoi and Maly theatres, the Pushkin Museum of Fine Arts, the Treyakov Gallery, the Andrey Rublev Museum and others are well known all over the world.

            The Moscow Metro is comfortable and very fast. The first line of the Moscow Metro was constructed in 1935. Since that time Muscovites have built many new lines and terminals.

II. Письменно ответьте на следующие вопросы:

  1. Where is the Kremlin situated?
  2. What places of interest do you know in Moscow?

III. Выберите нужную форму глагола to be и переведите предложения на русский язык.

  1. He … at the lecture yesterday.
  2. The test … difficult.
  3. They … second year-students next year.
  4. Yesterday it … my day off.
  5. I …  tomorrow morning.
  6. I … a student  three year ago.

IV. Напишите предложения в вопросительной, а затем в отрицательной форме и переведите предложения на русский язык.

  1. We have five lessons every day.
  2. We had four exams last term.
  3. Students will have five exams in June.
  4. My friend wrote to me very often last year.
  5. I shall forget about it.
  6. They have a good and light flat.

V. Поставьте глаголы, данные в скобках, в Past Indefinite (Simple) Tense.

  1. The course of study (to last) five years.
  2. He (to graduate) from the university last year.
  3. They (to take) five exams last term.
  4. Yesterday I (to meet) Mary at the Ministry.
  5. Last year we (to read) interesting books at our English lessons.
  6. I (to give) my book to Nick.

VI. Составьте три предложения, используя слова, данные в колонках, и переведите их на русский язык.

              There is                            a college                        in our town.

                    There are                          fifteen schools                a university

VII. Заполните пропуски предлогами по смыслу.

  1. All pupils study a foreign language … school.
  2. The Welsh are fond …  folk music, singing and poetry.

Вариант 2.

I. Переведите текст в письменной форме.

New York.

            New York is one of the largest cities in the world. It is situated on the Hudson River. In 1626 the Dutch Trade Company bought Manhattan Island from the local Indians for twenty-four dollars. At present Manhattan Island is the center of New York and its business section.

            New York is the city of skyscrapers. The highest skyscraper is the Empire State Building. It has 102 stories and its height is 380 meters. Not far from the Empire State Building is Rockefeller Center. Rockefeller Center Houses all kinds of offices, enterprises, theatres and music halls.

            Wall Street is the financial heart of the USA. The National Bank and large offices are situated there. Broadway is the longest street in the city. It is 29 kilometers long. Broadway is the street of the best known theatres and cinemas.

            The Statue of Liberty greets everybody who comes to New York by sea. Millions of emigrants from all parts of the world cross the ocean, hoping to find a better and happier life there.

II. Письменно ответьте на следующие вопросы:

  1. What is the highest building in New York?
  2. What is the longest street in New York?

III. Выберите нужную форму глагола to be и переведите предложения на русский язык.

  1. History … my favourite subject at school.
  2. Private schools … expensive.
  3. We … engineers in five years.
  4. Today the weather … bad.
  5. There … a lot of people at the lecture yesterday.
  6. Where … you an hour ago?

IV. Напишите предложения в вопросительной, а затем в отрицательной форме и переведите предложения на русский язык.

  1. Children have a break on lunch in the morning.
  2. We had a difficult test yesterday.
  3. He will have an interesting job next year.
  4. They returned home in the evening.
  5. You will finish your work tomorrow.
  6. I have two questions to ask.

V. Поставьте глаголы, данные в скобках, в Past Indefinite (Simple) Tense.

  1. They (to study) many subjects last year.
  2. He (to enter) the university in 1998.
  3. I (to go) to the university by bus.
  4. I (to see) her last Tuesday.
  5. We (to begin) to work yesterday.
  6. She (to ask) me many questions again.

VI. Составьте три предложения, используя слова, данные в колонках, и переведите их на русский язык.

There is                          many students                         at the lecture

There are                        modern equipment                  in our town    

                                               only one private school

VII. Заполните пропуски предлогами по смыслу.

  1. There are three terms … a school year.
  2. University classes start … September.
  3. In America all children from 6 to 16 go … school.  

Вариант 3.

I. Переведите текст в письменной форме.

Washington.

            Washington is the capital of the United States. It is situated on the Potomac River in the District of Columbia. Washington is not the largest city in the United States but in the political sense it is the most important city.

            Washington has one major business and that business is government. Many people living in Washington work for the federal government. At 1600 Pennsylvania Avenue there is the White House where the President lives and has his office.

            The Capitol, with its great Hall of Representatives and the Senate, is the highest building in Washington. There is a law against building structures more than 90 feet high in the capital. With its beautiful buildings and its three-lined avenues Washington attracts a lot of visitors.

           The capital has world-known art galleries, museums and monuments. One of the most interesting museums in Washington is the National Art and Space Museum. The museum has aircraft and spacecraft that were important in aviation history. There are even rocks that the astronauts brought to the Earth after their Moon landing.

II. Письменно ответьте на следующие вопросы:

  1. What is the highest building in Washington?
  2. What is the most interesting museum in Washington?

III. Выберите нужную форму глагола to be и переведите предложения на русский язык.

  1. School education in the USA … free.
  2. They … second year-student last year.
  3. History … the first lesson tomorrow.
  4. She … at home now.
  5. I … able to go to classes soon.
  6. Which of you … in the hospital yesterday?

IV. Напишите предложения в вопросительной, а затем в отрицательной форме и переведите предложения на русский язык.

  1. They have secretarial courses this year.
  2. This teacher had two lectures yesterday.
  3. You will have three exams next term.
  4. I finished work at five o’clock the day before yesterday.
  5. The exams will begin on the third of January.

V. Поставьте глаголы, данные в скобках, в Past Indefinite (Simple) Tense.

  1. My brother (to get) a grand for further education.
  2. The teacher (to ask) many questions at the lesson.
  3. He (to go) to primary school at the age of five.
  4. I (to read) a book and (to go) to bed at 11 o’clock.
  5. We (to begin) to work after dinner yesterday.
  6. I (to meet) her yesterday and she (to tell) me about it.

VI. Составьте три предложения, используя слова, данные в колонках, и переведите их на русский язык.

                 There is                    2 600 universities                 in the USA

                 There are                 many students                       at the university

                                                 a large library

VII. Заполните пропуски предлогами по смыслу.

  1. All pupils study a foreign language … school.
  2. There was only a primary school … our village.
  3. They have no lectures … Sundays.

Вариант 4.

I. Переведите текст в письменной форме.

Distance Education over the World.

            Distance education over the world has a history of more than 100 years. But it gained popularity only after 1970’s.

            Many countries like China, England, Japan, Russia, Spain and the USA use this method, especially in higher education.

            For example, the Open University in England has more than 80 000 students who take about 140 courses per year. This university has 260 local teaching and 13 information centers.

            Such factors as age, place, and daily activity do not serve as limiting factors in distance education. Distance education has two main advantages over traditional classroom education. The first advantage is a solution to the problem of teaching staff shortage and the second one is the low cost of education which gives many people an opportunity to receive higher education.

            It is a system of education for different people at any age. This education allows each student to have an individual scheme of study.

II. Письменно ответьте на следующие вопросы:

  1. What countries use distance education?
  2. What are the advantages of distance education?

III. Выберите нужную форму глагола to be и переведите предложения на русский язык.

  1. He … at the lecture yesterday.
  2. The test … difficult.
  3. They … second-year students next year.
  4. Yesterday it … my day off.
  5. I … in tomorrow morning.
  6. I … a student three years ago.

IV. Напишите предложения в вопросительной, а затем в отрицательной форме и переведите предложения на русский язык.

  1. They had an English lesson yesterday.
  2. Students will have five exams in June.
  3. This university has a distance education department.
  4. The students usually go home after classes.
  5. There will be a lot of people at the lecture today.
  6. He had a fresh newspaper.

V. Поставьте глаголы, данные в скобках, в Past Indefinite (Simple) Tense.

  1. They (to study) many subjects last year.
  2. He (to enter) the university in 1998.
  3. I (to go) to the university by bus.
  4. I (to see) her last Tuesday.
  5. We (to begin) to work yesterday.
  6. She (to ask) me many questions again.

VI. Составьте три предложения, используя слова, данные в колонках, и переведите их на русский язык.

              There is                     a college                       in our town

              There are                 fifteen schools

                                               a university

VII. Заполните пропуски предлогами по смыслу.

  1. All pupils study a foreign language … school.
  2. There was only a primary school … our village.
  3. They have no lectures … Sundays.

Вариант 5.

I. Переведите текст в письменной форме.

                                          “O” Level and “A” Level Examinations.

            Pupils at secondary schools in England (that is, pupils between the age of twelve and eighteen) have two main exams to worry about. They take the first one when they are about fifteen. It is called “O” (ordinary) level.

            Many pupils take “O” level in about seven or eight different subjects. There are a lot of subjects to choose from carpentry to ancient languages.

            For a lot of jobs it’s quite enough to have four or five “O” levels and usually these include English and Math.

            Some pupils leave school when they are fifteen. But if they stay at school, they go to the sixth form and start working for second main exam: “A” (advanced) level. It’s a difficult exam, so pupils don’t usually take it in more than three subjects.

            Three “A” levels are enough to go to the university. But if they want to go to such universities as Oxford and Cambridge they take special exams as well. If you don’t want to go to the university, you get a good job with two or three “A” levels.

II. Письменно ответьте на следующие вопросы:

  1. When do pupils take their “O” level exam?
  2. How many “A” levels are enough to go to university?

III. Выберите нужную форму глагола to be и переведите предложения на русский язык.

  1. History … my favourite subject at school.
  2. Private schools … expensive.
  3. We … engineers in five years.
  4. The weather … bad yesterday.
  5. There … a lot of people at the lecture today.
  6. Where … you an hour ago?

IV. Напишите предложения в вопросительной, а затем в отрицательной форме и переведите предложения на русский язык.

  1. They have secretarial courses this year.
  2. This teacher had two lectures yesterday.
  3. You will have three exams next term.
  4. I finished work at five o’clock.
  5. The exams will begin on the third of January.
  6. He has very interesting books at home.

V. Поставьте глаголы, данные в скобках, в Past Indefinite (Simple) Tense.

  1. The course of study (to last) five years.
  2. He (to graduate) from the university last year.
  3. They (to take) five exams last term.
  4. Yesterday I (to meet) Mary at the Ministry.
  5. Last year we (to read) interesting books at our English lessons.
  6. I (to give) my book to Nick.

VI. Составьте три предложения, используя слова, данные в колонках, и переведите их на русский язык.

                      There is                          2 600 universities                in the USA

                      There are                        many students                     in the university

                                                                 a large library

VII. Заполните пропуски предлогами по смыслу.

  1. There are 42 universities … Great Britain.
  2. About 5% of the population in Great Britain go … schools.

Вариант 6.

I. Переведите текст в письменной форме.

Russia. Geographical Position.

            Russia, or the Russian Federation, is the largest sate in the new Commonwealth of Independent States (CIS). It covers a total area of over 17 million square kilometers.

            The country washed in the North by the Arctic Ocean and its seas: the Barents, Chukchee, East Siberian, Kara, Laptev and White Seas, in the South by the Black, Azov and Caspian Seas, in the East by the  Bering Sea, the of Japan and Okhotsk Sea, in the West by the Baltic Sea.

            Russia encompasses within its territory immense differences in climate, economic conditions and cultural traditions. It is one of the largest administrative areas in the world.

            The immensity of the Russian Federation is hard to imagine. A flight from Moscow to Magadan takes eight hours.

            Russia borders on fourteen countries including the former republics of the USSR, which are now independent states.

            Russia is reach in mineral resources. It has deposits of coal, oil, natural gas, iron, gold, nickel, etc.

II. Письменно ответьте на следующие вопросы:

  1. What area does Russia cover?
  2. What seas is Russia washed by?

III. Выберите нужную форму глагола to be и переведите предложения на русский язык.

  1. He … at the lecture yesterday.
  2. Private schools … expensive.
  3. They … second-year students next year.
  4. I … a student three years ago.
  5. She … at home now.
  6. The test … difficult.

IV. Напишите предложения в вопросительной, а затем в отрицательной форме и переведите предложения на русский язык.

  1. We have five lessons every day.
  2. Students will have four exams in June.
  3. My friend wrote to me very often last year.
  4. This teacher had two lectures yesterday.
  5. I have some questions to ask.
  6. They have a good and light flat.

V. Поставьте глаголы, данные в скобках, в Past Indefinite (Simple) Tense.

  1. They (to study) many subjects last year.
  2. He (to enter) the university in 1998.
  3. I (to go) to the university by bus.
  4. Last year we (to read) interesting books of English writer.
  5. I (to give) my book to Nick.
  6. The course of study (to last) five years.

VI. Составьте три предложения, используя слова, данные в колонках, и переведите их на русский язык.

                     There is               many students                          at the lecture

                     There are             only one private school            in our town

                                                     a university

VII. Заполните пропуски предлогами по смыслу.

  1. All pupils study a foreign language … school.
  2. There was only a primary school … our village.

Вариант 7.

I. Переведите текст в письменной форме.

London.

London is the capital of Great Britain, it is situated on the river Thames. It is one of the largest cities in the world. Its population is about 9 million people.

In the West End there are many famous museums, theatres, palaces and parks. The British Museum is one of the most-famous museums in the world. It contains the most important collection of things from Greece and Egypt, including the famous Egyptian mummies. The West End includes Trafalgar Square, Piccadilly Circus and the main shopping areas of Oxford Street, Regent Street and Bond Street.

The Houses of Parliament built in the 19th century, are the place where the English Government sits. Big Ben is the name given to the clock and the bell of the clock tower of the Houses of Parliament. The great bell weighs thirteen and a half tons. Buckingham Palace is the home of Britain’s Kings and Queens. Every day a lot of tourists come to see the ceremony of Changing the Guard in front of Buckingham Palace.

The East End grew with the spread of industries to the east of the City, and the growth of the port of London. It is one of those areas of London where people from abroad have come to find work. The East End is especially famous as the centre of the clothing industry in London.

II. Письменно ответьте на следующие вопросы:

  1. How many people live in London?
  2. What is the East End famous for?

III. Выберите нужную форму глагола to be и переведите предложения на русский язык.

  1. They ... first-year students now.
  2. She ... a professor at Oxford two years ago.
  3. I ... an engineer in five years.
  4. They ... at their office yesterday morning.
  5. He … out tomorrow afternoon.
  6. The weather ... very fine here last week.

IV. Напишите предложения в вопросительной, а затем в отрицательной форме и переведите предложения на русский язык.

  1. They had an English lesson yesterday.
  2. Students will have five exams in June.
  3. This university has a distance education department.
  4. The students usually go home after class.
  5. There will be a lot of people at the lecture today.
  6. He had a fresh newspaper.

V. Поставьте глаголы, данные в скобках, в Past Indefinite (Simple) Tense.

  1. Не (to get) a degree in chemistry last year.
  2. I (to pass) my entrance exams successfully a few days ago.
  3. They (to read) many books on management last term.
  4. An Englishman (to come) to New York.
  5. I (to get up) early today.
  6. The weather (to be) good and my friends and I (to go) to the park.

VI. Составьте три предложения, используя слова, данные в колонках, и переведите их на русский язык.

There is                   many institutes                         in our country                                                                                                                                                  

                        There are                a good library                            at our university                                                                                                                                                                

                                                         many students

VII. Заполните пропуски предлогами по смыслу.

  1. English was difficult... me in the first term.
  2. There are three terms ... a school year.
  3. Usually our lessons begin ... 9 o’clock.

Вариант 8.

I. Переведите текст в письменной форме.

Russia. Physical Features.

            Russia is a land of long rivers and large lakes. The North Dvina, the three mighty Siberian rivers: Ob, Lena and Enisei, and the Amur rank with the Nile and the Amazon among the world’s longest rivers.

            The largest of all Russia’s rivers is the Volga. This river is a major transport rout from North to South and source of hydroelectric energy. It rises north of Moscow and Valdai Hills.

            The three largest lakes in Russia are Baikal in South-Eastern Siberia and Ladoga and Onega in Northern Russia. Baikal is the world’s most ancient lake and the deepest one. It contains one-fifth of the world’s fresh water.

            The relief of Russia is mostly flat. Russia is located on two plains: the Great Russian Plain and the Western Siberian Plain.

            There are three main mountain chains in Russia. The Caucasus is a range of mountains which extends from the Black Sea to the Caspian Sea. The highest mountain in the Caucasus, in the Russian Federation and in the whole Europe is Mount Elbrus.

II. Письменно ответьте на следующие вопросы:

  1. What are the longest rivers in Russia?
  2. What is the role of Volga?

III. Выберите нужную форму глагола to be и переведите предложения на русский язык.

  1. He … at the lecture yesterday.
  2. I … tomorrow in the morning.
  3. History … my favourite subject.
  4. There … a lot of people at the lecture yesterday.
  5. Where … you?
  6. Today the weather … bad.

V. Напишите предложения в вопросительной, а затем в отрицательной форме и переведите предложения на русский язык.

  1. Children have a break on lunch in the morning.
  2. We had a difficult test yesterday.
  3. He will have an interesting job next year.
  4. They returned your work tomorrow.
  5. You will finish your work tomorrow.
  6. I have two questions to ask.

V. Поставьте глаголы, данные в скобках, в Past Indefinite (Simple) Tense.

  1. They (to study) many subjects last year.
  2. He (to enter) the university in 1998.
  3. I (to go) to the university by bus.
  4. I (to see) her last Tuesday.
  5. We (to begin) to work yesterday.
  6. She (to ask) me many questions again.

VI. Составьте три предложения, используя слова, данные в колонках, и переведите их на русский язык.

                    There is              many students                                    at the lecture

                    There are            modern equipment                             in our town

                                               only one private school

VII. Заполните пропуски предлогами по смыслу.

  1. There are three terms … a school year.
  2. University classes start … September.
  3. In America all children from 6 to 16 go … school.

Вариант 9.

I. Переведите текст в письменной форме.

England.

           The largest and most densely populated part of the United Kingdom is England. The population of England is 47 837 million people. England is washed by the North Sea, the Irish Sea, the English Channel and the Strait of Dover. The name “England” is derived from Angles. Roman ruled lasted for over 300 years from A.D. The last invasion of England took place in 1066 when Duke William of Normandy defeated the English at the Battle of Hastings. At that time the English language was very much transformed.

            The capital of England is London, which is the largest city in Britain. It is situated on the river Thames (the most important one). There are many rivers in England, the longest is the Severn. England is mostly a lowland country. Upland regions are in the north and the south-west. Northern England, Midland and South England – each is different but very picturesque.

            The English like to spend their holiday in Lake District, which is in the Northern England.

            The main industries in England are the wool industry (with its center in Leeds and Bradford), heavy machinery, shipbuilding, the cotton industry (the center is Manchester).

 II. Письменно ответьте на следующие вопросы:

  1. What is the population of England?
  2. When was the last invasion of England?

III. Выберите нужную форму глагола to be и переведите предложения на русский язык.

  1. He … at the lecture yesterday.
  2. The test … difficult.
  3. They … second year students next year.
  4. Yesterday it … my day off.
  5. I … tomorrow morning.
  6. I … a student three years ago.

IV. Напишите предложения в вопросительной, а затем в отрицательной форме и переведите предложения на русский язык.

  1. We have five lessons every day.
  2. We had four exams last term.
  3. Students will have five exams in June.
  4. My friend wrote to me very often last year.
  5. I shall forget about it.
  6. They have a good and light flat.

V. Поставьте глаголы, данные в скобках, в Past Indefinite (Simple) Tense.

  1. The course of study (to last) five years.
  2. He (to graduate) from the university last year.
  3. They (to take) five exams last term.
  4. Yesterday I (to meet) Mary at the Ministry.
  5. Last year we (to read) interesting book in English.
  6. I (to give) my book to Nick.

VI. Составьте три предложения, используя слова, данные в колонках, и переведите их на русский язык.

               There is                          a college                                    in our town.

               There are                       fifteen schools

                                                     a university

VII. Заполните пропуски предлогами по смыслу.

  1. All pupils study a foreign language … school.
  2. There was only a primary school … our village.

Вариант 10.

I. Переведите текст в письменной форме.

Wales.

            In 1301 after defeating the native princes of Wales, King Edward I of England named his son Prince of Wales. Since then the eldest son of the King or Queen of England has traditionally been given this title. In 1536 Wales was brought into the English system of national and local government by Act of Union.

            Most of Britain was inhabited by Celts until the 4th century. Welsh and English are both official languages in Wales now.

            The population of Wales is over 3 million people. About 75% of the people of Wales live in urban districts.

            Wales is a highland country of old, hard rocks. North Wales is a country of mountains and deep valleys. South Wales is a land of high hills. The capital of Wales is Cardiff (an industrial city and a port). Cardiff is an administrative and educational center. Such industries as coal-mining, steel production, electronics, and electrical engineering are developed in this part of the country.

            The Welsh are fond of folk music, singing and poetry. Welsh literature is one of the oldest in Europe.

II. Письменно ответьте на следующие вопросы:

  1. What is the official language of Wales?
  2. What is the population of Wales?

III. Выберите нужную форму глагола to be и переведите предложения на русский язык.

  1. History … my favourite subject.
  2. Private schools … expensive.
  3. We … engineers in five years.
  4. Today the weather … bad.
  5. There … a lot of people at the lecture yesterday.
  6. Where … you an hour ago?

IV. Напишите предложения в вопросительной, а затем в отрицательной форме и переведите предложения на русский язык.

  1. Children have a break on lunch in the morning.
  2. We had a difficult test yesterday.
  3. He will have an interesting job next year.
  4. They retuned home in the evening.
  5. You will finish your work tomorrow.
  6. I have two questions to ask.

V. Поставьте глаголы, данные в скобках, в Past Indefinite (Simple) Tense.

  1. They (to study) many subjects at school.
  2. He (to enter) the university in 1998.
  3. I (to go) to the university by bus.
  4. I (to see) her last Tuesday.
  5. We (to begin) to work yesterday,
  6. She (to ask) me many questions again.

VI. Составьте три предложения, используя слова, данные в колонках, и переведите их на русский язык.

                There is                             many students                            at the lecture

                There are                          modern equipment                     in our town

                                                         only one private school

VII. Заполните пропуски предлогами по смыслу.

  1. There are three terms … a school year.
  2. University classes start … September.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

МЕТОДИЧЕСКИЕ УКАЗАНИЯ для выполнения практических работ по дисциплине «Предпринимательство в сфере сервиса» специальность 101101 «Гостиничный сервис»

Методические указания для проведения 7 (семи) практических работ для 3 курса учащихся по дисциплине "Предпринимательство в сфере сервиса" были разработаны в нашем СПб Техническом колледже два года наз...

МЕТОДИЧЕСКИЕ УКАЗАНИЯ для выполнения практических работ по дисциплине «Организация туризма» для студентов специальности 101101 «Гостиничный сервис»

Методические указания для выполнения практических работ по дисциплине "Организация туризма" для студентов 3 курса СПО специальности 101101 "Гостиничный сервис" являются дополнением к курсу лекций и те...

МЕТОДИЧЕСКИЕ УКАЗАНИЯ для выполнения практических работ по дисциплине «Организация обслуживания в гостиничных и туристких комплексах» специальность 101101 «Гостиничный сервис»

Методические указания  для выполнения практических работ по дисциплине "Организация обслуживания в гостиничных и туристских комплексах" для студентов СПО являются дополнением к курсу лекций и тес...

Календарно-тематическое планирование по учебной дисциплине "Русский язык и культура" речи для студентов специальности 101101 «Гостиничный сервис» (углубленная подготовка)

Календарно- тематическое планирование учебной дисциплины  РУССКИЙ ЯЗЫК И КУЛЬТУРА РЕЧИ для студентов специальности  101101 «Гостиничный сервис» (углубленная подготовка)...

Методические указания к выполнению выпускной квалификационной работы по специальности 101101 "Гостиничный сервис"

Данные методические указания  являются методическим пособием по выполнению и оформлению выпускной квалификационной работы для студентов специальности по специальности 101101 «Гостиничный сервис» ...

Методическая разработка по дисциплине "Иностранный язык" Правила составления делового документа на английском языке для студентов 1 курса , специальности 101101 "Гостиничный сервис"

Методические рекомендации содержат практические советы по деловой корреспонденции на английском языке. Представлены примеры составления основных деловых документов, таких как деловое письмо, резюме, с...

Методическая разработка недели специальности 101101 Гостиничный сервис

Методическая разработка недели специальности 101101 Гостиничный сервис...