2.2. Совершенствование методов обучения и воспитания через проведение открытых педагогических мероприятий на уровне ДОУ

Натпит-оол Антонида Донгаковна

Салааларым-кежээлерим

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл "Салааларым-кежээлерим"29.02 КБ

Предварительный просмотр:

Муниципальное бюджетное дошкольное образовательное учреждение

детский сад «Артыш» с. Ак-Тал Чеди-Хольского кожууна

Открытое занятие по развитию речи:

«Салааларым - кежээлерим»

Воспитатель 1 категории:

Натпит-оол Антонида Донгаковна

2018г

Шаандакы оюн-тоглаа,

Чанчылдарны дтргизээли.

Оюн – кичээл:

«Салааларым – кежээлерим»

Сорулгазы:

1. Уругларны тыва улустун чаагай чанчылдарынга ундезилеп, куш-ажылга, чараш аажы-чанга, найыралдыг чорукка кижизидер.

2. Тыва улустун шаандакы уттундурган оюннары – биле таныштырып ооредир.

3. Дыл-домаан чеченчидип, куш-дамыр сайзыралын чедип алыр.

4. Аянныг номчулгага чанчыктырар.

Дерии:  Улегер домактар бижээн плакаттар.

Улугер домактар:

                       Тоогу билбес – алдаар.

                       Торел билбес – турээр.

        Чанчылдын чаражы эки.

        Сагыштын агы эки.

Чепта эжип ооренир,

Чеченни сактып ооренир.

Кичээл шагынын чорудуу:

  1. Тема-биле таныштырар.
  2. Беседа

Оюннар дамчыштыр бичии уруг келир уеде ажыл.

Амыдыралынга херектиг эге билиглерни чанчылдарны угаап алыр. Оон ангыда оларнын дыл-домаа, угаан- бодалы, куш-дамыры сайзыраар, оюннар бичии уругларнын могап-шылааже кылыр ажылы.

Тыва уруглар ада-огбелернин бурун шагдан бээр бодап тыпканы оюннарын салгалдар дамчыштыр ооренп ап, ойнап чоруурлар. Чамдык оюннар уттундуруп, чидип азы чаартынып, чаа-чаа оюннар чоортутыптынып турар. Оюннардан чоннун шаандан тура кылып  келген ажыл-ижин, оон аажы-чанын, сонуургадып билип ап болур.

Бо кичээл шагында чугле салаалар-биле оюннарын корээлинер.

  1. Салаалар дугайында шулуктер.
  1.       Оя соглээн, шынын соглээн

Салаа  шупту аттарлыг де.

Биче, улуг аайы-биле

Билдилиг-даа ажылгыр-даа.

  1.     Дагыр эргек болганы чок
  1. Тывызыктар.
  1.       Салааларым шыны херек

Тытвызыкта база кирген

      Сагынгырлар тыпсыннар дээш

Дыннааганап чурттап чоруур.

  1.       Салаа-быдаа садыргай

      Сайым моге тогерик.

  1.       Адыр-адыр салааларлыг

      Агбан-огбен хевирлерлиг.

  1.       Улуг, биче алышкылар

      Узаныр алышкылар

      Чарылбас алышкылар

       Чазаныр алышкылар.

  1.  Чустери хой

       Чузуну чангыс алышкылар

       Адыры хой

       Ажылы чангыс алышкылар.

  1. Салаа - биле ойнаар оюннар.

Салааларнын дузазаы-биле тыва лулустун дыка хой оюннарын ойнап чораан.

  Оюн «Матпаадыр»

Матпаадыр паштанырбажы-крлуг бажын тудар

Ортаа-мерген от салыр

Уваа-шээжек уруктаар

Биче-боовей чээрген чыыр

Бууре чиир, арбай хоорар

Авазынга дузалажыр, былгааш тудар

«Арбай хоор» (2)

Матапаадыр башкылаар

Бажы-курлуг малдаар

Отраа-Мерген от салыр

Уваа-Шээжек уран-шевер

Биче-Моовей бижик коор

Кылбас тутпас чувези чок

Кызыл-Маадыр алышкылар.

Бо оюн болза уругалрнын дыл-доман сайзырадыр, дурген харыыга ооредир.

                  Оюн «Боодей ог»

Хаяалыг хун харап келгеш,

Ханаларга херелденген.

Алдын хунум чырыткылааш,

Бодей оомну оортуп чорзун (уруглар ог кылдыр турупкаш оюнну ойнаар)

  1. Шулуктер.
  1. Салааларым саны он бол

Санаарымга белен даа бол

Аразындан суг-даа отпес

Адырып даа шыдавас мен.

  1. Акы-дуема бугу чонум

Адыштанган салаалары

Чудуруктар болу берзе

Шуут-ла кан дег кучулер ол.

  1. Холдарывс кужу-биле

Чурталгавыс тургузар бис

Холдарывыс тутчуп алгаш

Чуртталгавыс хогжудер бис.

  1. Холдарымнын салаалары

Ховар диген эртине-дир

Амыдырал чечектедир

Ажылчыннар, дарганнар – дыр.

  1. Холдарымнын салаалары

игилимни ойнап чорзун.

Ижи-биле, кужу-биле

Ие чуртум каастап чорзун.

Туннел: Кичээл шагында чунун дугайында чугаалаштывыс уруглар?

- Салаалар-биле ойнаар кандыг оюннар билип алдынар уруглар?

- Ол оюннарнын ужур-дузазы кандыгыл уруглар?

Бо оюнда хойжу, тараажы ог-буленин демниг ижин чечен арга-биле коргускен. Уруглары хой догерген, бичиилери чээрген чыган, арбай хоорган, авазынга дузалашкан.    Паштаныр кижи авазы Матпаадыр, эн хеймери-Биче-Боовей, база-ла бар шаа-шаа биле ажылга киржип турар, анаа тараа былгаарынкоргузуп чоруй, оюнну кичигейлээшкин-биле каткы-хогже шилчиткени ажылгыр, демниг-ле болза, тодуг-даа, хлглуг-даа чурттаар бис деп, арат кижинин элдээрткен амыдыралы угаадыг болур.

2. Оюн «Кичик-кичик»

Улуг бурунгуларывыстын оюну. Уран-мерген, чечен состуг «Кичик-Кичик».

- Бо чул?

-Сап сала.

- Чуп-чудурук.

-  Бип-билек

- Кып-кыры

- Оп-ожун

-Чап-чарын

-Тас колдук.

Кичик-кичик хирен билин

Кичик-кичик  хирин чулун

Кичик, кичик, кичик, кичик.

3. Физиктиг минутка.

Алышкылар бежелээн

Ажы-чаны ангы-ангы

Матпаадыр (чаяннаар)

Бажы курлуг (бажын борбаннадыр)

Ортаа мерген олутпай (олурар)

Уваа-шээжек элдепсинер

 Бичии – Боовей чиик-чиик (маннар).

  4.      10 эки деп чул ол? Чангыс деп чул?

Чангыс коргенин уттур бе?

Ийи холу – биле тутканын салыр бе?

Уш буду киженниг аът уш артты ашпас бе?

Дорт ыяшты эптезе, эзер база болбас бе?

Беш салааз- биле чуну-даа кылып болбас бе?

Алды хананы эптезе ог болбас бе?

Чеди-Хаан сылдыс унуп келзе, дун душпес бе?

Сес мллрейге тиилезе, маадыр болбас бе?

Тос чузун малды азыраза, тодуг догаа болбас бе?

Ийи холдун салаалары катса, он болбас бе?

2). Тала тыртар дивенер

Матпаадыр деп шолалыг

Маадыр тырык моге мен.

Баян ойнай бергенде

Баскыыштарда ырак чоок,

Балды сывы тутканда

Магаданчыг узун мен.

3). Улуг салаа- удуртуйн дээр

Башкы салаа- башкылаайн дээр

Ортаа салаа- очулдурайн дээр

Бичии салаа- бижээчилээйн дээр.

Хеймер салаа- хевирлейн дээр

Корбес сен бе, шуптузу-ла

Хойну билир эртемдээннер.

4). Бапаа маадыр –хой кадарзын

Бажы-Курлуг – сиген кессин

Ортаа салаа- кажаа тутсун

Бичии салаа- инек сагзын

Хеймер салаа- анай тутсун

Салааларым кандыг-дыр че

Салымныг-ла малчыннар аа?

5). Матпаадыр баштактаныр

Бажы-Шаны – баяннаар

Ортаа- Мерген ойнадыр

Уян-Шевек – улус чалаар

Биче-Шоомей – бир ыр ырлаар

Кандыг-дыр чээ, салааларым

Кайгамчык-ла артистер аа?

6). Бапаа- матпа бажын тутсун

Бажы-Шаны – машина мунзун

Ортаа- салаа орук кылзын

Увай-шевер – угулзалазын

Биче-Шоомей бийир кылзын

Кылбазы чок билбези чок

Кыпсынчыг-ла салаалар аа?

7). Маадыр- бапаа- бажын аштазын

Бажы-шапчык – манчы тутсун

Ортаа- Мерген- одун салзын

Уян-Шээжек – улдуртсун

Биче-Шоомей – сиске салзын

Аъш-чем база кылып билир

Азарганчыг салаалар?

Самоанализ занятия

Группа: старшая

Тема: «Салааларым-кежээлерим»

Вид: открытое занятие по развитию речи.

Цель: Развивать  мелкую моторику, разговорную речь, координацию в пространстве, воображение, зрительную, двигательную память.

Материалы к занятию: пословицы, практический, словесный, игровой.

Методы и приемы: наглядный, практический, словесный, игровой.

Длительность занятия: 25 минут.

Соответствие программному содержанию в старшей группе, уровню знаний детей.

В водной части: провела беседу о пальчиковых тувинских народных играх, затем перешла на народные игры.

В основной части: дети читали чтишки, играя на своих пальчиках, считая до десяти. Провела физминутку «Считалку».

В заключительной части: детям задала вопросы на закреплении. Что, они узнали на сегодняшней занятии? Дала домашнее задание.

Для решения поставленных задач применила следующие методы и приемы: наглядный, практический, словесный.

На занятии дети проявляли: активность, внимание, интерес. Поведение детей на занятии было хорошее, они были дисциплинированы, организованны.

         Характеристика условий проведения занятия: мною были соблюдены санитарно-гигиенические требования занятия.

Общая оценка занятия: считая, что занятие провела на хорошем уровне, с поставленной задачей справилась. Дети, работали активно с интересом.

На занятии присутствовало:  8 детей.