Конкурсный урок

Морозова Анастасия Сергеевна

Разработка урока для конкурса "Учитель года"

Скачать:


Предварительный просмотр:

Конспект открытого урока английского языка: "Читаем с удовольствием!»

Учебный предмет: английский язык.

Класс: 7  класс.

Тема урока:  "Читаем с удовольствием!"

Тип урока: урок-обобщение

Место урока в системе уроков:  Unit № 7 «The pleasure of reading»

Учитель: Морозова А.С.

     

Предполагаемые результаты:

Личностные

  1. Формирование:

- уважительного и доброжелательного отношения к культуре, языку, ценностям народов мира;

- нравственных чувств и нравственного поведения;

- готовности и способности вести диалог с другими людьми и достигать в нем взаимопонимания

Метапредметные

 - развитие  потребности в систематическом чтении как средстве познания мира и себя в этом мире;

 -  совершенствование навыков работы с информацией  - обобщение  и интерпретация информации, содержащейся в готовых текстах;

- понимание таких обобщенных понятий, как «образ», «структура».

Предметные

  1.   Развитие умения  читать и понимать основное содержание  аутентичного  текста.
  2.  Формирование умений строить связное монологическое высказывание с опорой на зрительную наглядность
  3. Развитие  умений давать краткую характеристику реальных людей и литературных персонажей

Универсальные учебные действия, формируемые  на уроке:

Познавательные УУД

  • Устанавливать причинно-следственные связи и давать объяснения на основе установленных причинно-следственных связей
  • Использовать знаково-символические (и художественно-графические) средства и модели при решении учебно-практических задач
  • Преобразовывать модели из одной знаковой системы в другую (таблицы, схемы, графики, диаграммы, рисунки и др.)

Коммуникативные УУД

  • Грамотно использовать речевые средства для решения различных коммуникативных задач
  • Строить монологическое высказывание

Регулятивные УУД

  • Планировать действия в соответствии с поставленной задачей (свои и группы), выбирая наиболее эффективные способы и пути достижения целей
  • Оценивать результаты деятельности на основе анализа имевшихся возможностей и условий её реализации

Личностные УУД

  • Высказывать собственное мнение, важное для них и подтвержденное аргументами.

 Используемые технологии:

  • игровые технологии
  • здоровьесберегающие технологии
  • технологии проблемного обучения

     Оснащение: 

  • Компьютер, аудиозапись
  • Презентация к уроку
  • Картинки с литературными произведениями

     

Формы  работы учащихся на уроке: 

  • групповая
  • парная
  • индивидуальная

     

План урока:

Основные этапы

Задания и упражнения.

1. Приветствие. Психологический настрой на работу.  

2. Целеполагание. Актуализация знаний.

Интеллектуальная разминка.

3.Развитие речевых навыков.

Обсуждение и описание книг разных жанров.

4.Повторение изученного.

«Угадай автора стихотворения». Презентация.

Игра "Найди слова".

5.Введение новых понятий.

Описание книги по обложке. Работа в группах.

6. Закрепление полученных знаний.

Составление плана.

Составление монологического высказывания «Роль книг в современном мире».

7.Рефлексия.

Составление  отзывов о прочитанной книге. Рекомендации прочитать произведение. Отзывы об уроке.

8. Подведение итогов учителем. Выставление оценок за урок. Комментирование оценок.

9.Домашнее задание

                                     

ХОД УРОКА

1. Good morning, dear friends! I’m glad to see you at the lesson! My name’s Morozova A.S. And just today I’ll be your English teacher. How are you today? Are you OK?  What a lovely day is it today, isn’t it? Let’s our lesson begin. But now let’s smile to each other and say ”Hello” to your face partner, say “Hello” to your shoulder partner. I wish you to be active, creative and don’t forget about good mood during the lesson.

 Oh, did you notice what I had with me? What is it? Who can guess about the theme of our lesson? Oh, just a second I’ve got another prompt. I’m reading the riddle about this, listen to me very attentively: “I can be thin or thick. I have a lot of pieces of paper. I usually have pictures too. I’ll help you to know something new. Who am I? You are right, well-done! But it’s not all. You must guess once more word to complete the theme. Look at me, please, what am I doing? Can you describe my actions? That’s right. You are perfect! And now we’ve got the whole theme! Pasha, read it, please! We shall discuss many important problems connected with our topic. Today we shall go to the conference where you exchange your opinions about different books, develop your skills in descriptions of them. But before it, let's do some exercises. Books are very important in our life. Nowadays it's almost impossible to imagine our life without books. Do you agree that books are our helpers? How do they help us?(слайд). I enjoy reading, and you?

Запись на доске: As you see we’ll talk about reading books

2. Look  at  the   blackboard. You can see some types of books, these words  are divided into different parts. You should join them together and tell me the right answers.

FA

RR

ASY

HO

K

PHY

FI

VE

ON

THR

ME

LER

CO

GRA

BOOK

BIO

CTI

L

COO

IL

OR

NO

NT

DY

     And now I’ll show you the books and you have to guess about their genres. What genre does this book have?

 Well done.

3.  I’ve read so many books and I’m confused with all these kinds of books. Help me, please to solve the problem. Look at the blackboard and try to find mistakes in the definitions.

 - Describes fairy tales and scientific discoveries - Science fiction

 - Description of  animal's life, made by other people or by himself - Biography

 - Genre of literature that makes people  laugh - Horror

  - Describes the different culinary recipes and holidays - Cookbook

     Let’s check your answers.

       - Describes scientific discoveries - Science fiction

       - Description of human’s life, made by other people or by himself - Biography

       - Genre of literature that aims to evoke in the reader a sense of  fearHorror

       - Describes the different culinary recipes – Cookbook

     4. And now let’s play

Try to guess –who is the author and from which poem these words are

 On seashore far a green oak towers,
And to it with a gold chain bound,
A learned cat whiles away the hours
By walking slowly round and round.
To right he walks, and sings a ditty;
To left he walks, and tells a tale….

Say it in Russian, please?

The lonely sail is showing white
Among the haze of the blue sea!..
What does it search in foreign part?
What left it in the native land?..

Just in front of my window
Stands a birch-tree white
All covered with snow
Glimmering silver bright.

 (На доске- незнакомые слова)

5. Let’s do another exercise. Do you like to do puzzles? I’ll give you some lists of paper. Find please the titles of books in the table. Look at the book's covers.  You’ve just several seconds. Time’s up. Who’s ready to answer?  Misha, will you, please?

l

i

t

t

h

r

e

e

b

e

i

b

g

w

b

g

e

c

n

a

t

p

e

t

t

e

r

p

e

r

t

u

n

e

p

r

o

a

n

s

l

l

z

n

v

u

b

l

k

e

e

l

r

i

h

v

i

l

e

r

p

r

i

n

c

e

n

g

u

d

l

v

c

p

o

r

h

o

o

d

g

u

l

l

i

v

e

r

v

b

c

i

n

d

e

r

e

l

l

a



1) Little prince, 2) Cinderella, 3) Robin Hood, 4) Three bears, 5) Gulliver, 6) Peter pen.

5.  So, your next task is to match the posters with the stories of the book. You have just 30 sec.  And now describe the 1st picture, please?

7. This is my favorite book. It’s so wonderful and interesting! I love the main character of it. His name is Harry Porter. He is very smart and curious. Misha, and what your favorite book is? Masha, what’s your favorite author of books? What kind of books do you prefer, Bob? Thank you for your answers.

  And now your task is to make the description of the book using this plan. For that listen to the text about the book what I like. Do you remember what its name is? OK. You are right! You may make some notices during the listening in your sheets of paper... Let’s start the tale.

Thank you. Well done! As you see it’s very simple to make a description of the book. That’s why your home task is to make the description of the book which is the best for you using this plan.

8. Let’s work in groups. You have to divide into 5 groups. Each group must prepare an answer to one question which consists of 5 or 6 sentences. After that you’ll have the whole monologue topic “The role of books in our life”

Now you can describe any book you want and share your opinions with your friends. So do you like our lesson? What is the role of the book in our modern life? How many genres do you know? What are they? Why people must read? Thank you for the lesson. I’ve led it with a very big pleasure. And I hope you’ve liked it too. Everyone I want to give the excellent mark. You’ve deserved it. Goodbye, children. I wish you good luck. Have a nice day.

 9. Рефлексия. Подведение итогов.

Отзывы обучающихся об уроке.

Выставление и комментирование  оценок.

Домашние задание:

1. описать свое любимое художественное произведение.

2. подготовить презентацию о самой популярной книге.