Деятельность по обучению

Соловьёва Ирина

Методическая копилка

Скачать:


Предварительный просмотр:

      ФИО учителя: Соловьёва И.Г.

Класс: 7

Предмет: английский язык

      Тема: Washington DC  / Вашингтон: основные факты

Тип урока: урок применения знаний и умений, работа с текстом

Место и роль урока в изучаемой теме: Третий урок в теме США

Цель деятельности педагога: Развитие иноязычной коммуникативной компетенции в совокупности ее составляющих: речевая, языковая, социокультурная/межкультурная, компенсаторная, учебно-познавательная компетенции. 

Планируемые результаты

Предметные знания, предметные действия

УУД

регулятивные

познавательные

коммуникативные

личностные

в области предметной компетентности:

- повторить и закрепить пройденный материал по теме; развивать фонетические, лексические и грамматические навыки; умение отвечать вопросы;

в области языковой компетентности -

продолжать формировать навыки понимания на слух, побуждать к самостоятельному высказыванию по пройденной теме;

в области коммуникативной компетенции -воспитывать чувство уважения к собеседнику, способность осуществлять взаимную помощь по ходу выполнения задания, воспитывать индивидуальную культуру общения.

Самостоятельно ставить новые учебные цели и задачи; адекватно оценивать свои возможности достижения поставленной цели.

Искать в тексте и выделять нужную информацию, подбирать подходящие по смыслу грамматические формы

Четко и ясно выражать свои мысли, слушать других, вступать в диалог

Формирование навыков самостоятельного поиска, анализа и отбора и сохранения необходимой информации; формирование навыков взаимодействия с окружающимися при работе в группе; формирование культуры поведения.

Ход урока

Название

этапа урока

Задача, которая должна быть

решена(в рамках достижения планируемых результатов урока)

Формы организации деятельности учащихся

Действия учителя по организации деятельности учащихся

Действия учащихся (предметные, познавательные),

регулятивные)

Результат взаимодействия учителя и учащихся по достижению планируемых результатов урока

Диагностика

достижения планируемых результатов урока

1. Мотивация к учебной деятельности (2 мин)

Цели: погружение в языковую среду

1.Настраивает учащихся на работу, вводит в атмосферу иноязычной речи.

- Good morning boys and girls! I’m glad to see you! Sit down, please. How are you today?

- Let’s begin our lesson. What date is it today? What day of week is it today?

2.Организует фонетическую зарядку.

- At first let’s practice the English sound [æ]. You can see the tongue twister on the blackboard. Read it all together.

(Dan has a cap in his backpack).

1.Настраиваются на работу урока.

- Good morning teacher!

- We are fine!

- Today is the 28th of November.

- Today is Monday.

2.Развивают навык произношение английских звуков.

Умение слушать и слышать.

Выражение своего настроения. Совершенствование навыка произношения английских звуков.

2.Этап целеполагания и мотивация к учебной деятельности. Формулирование темы урока, постановка цели

 

(3 мин)

Цель-сформировать представления детей о том, что нового они узнают на уроке. Ознакомление с новым материалом. Развитие языковой догадки.  

 What do you know about Washington? 

Well now let's learn more about Washington DC. 

Учитель знакомит детей с листом самооценки и заполнению его в конце урока Цель- развитие навыков смыслового чтения, работа с текстом; 

Цель- сформулировать цель урока

 

После просмотра  изображения/видеоролика учащиеся озвучивают тему урока

We are going to speak about Washington DC.

Учащиеся демонстрируют готовность к целеполаганию: Прочитать текст, выделить нужную информацию, выполнить задания к тексту.

3. Работа в группах. 

You have four parts of the text about Washington DC. You should take them in order. It will be your first task.

After your work you may check your answers. Let`s check.

Составляют части текста в правильном порядке. После проверяют  ответы, заполняют листы самооценки (первое задание).

Your second task is to title these parts.

 Озаглавливают части текста, заполняют таблицу. После проверяют  ответы, заполняют листы самооценки (второе задание).

Last task:  mark the sentences True/ False

Отмечают правдивые/неправдивые предложения, заполняют таблицу.

6.Рефлексия учебной деятельности на уроке (3 мин) 

Цель-подведение изученного материала урока, установить соответствие полученного результата поставленной цели Учитель побуждает учащихся сделать вывод о том, что была ли достигнута цель урока, какую ценную узнали и приобрели

-What have you learnt today&

-Continue the sentences

I can describe….

I can talk and write about….

I can use…..

Rate yourself and fill in the blanks

Цель- осуществить констатирующий и прогнозирующий контроль по результату и способу действия.

Отвечают на вопросы учителя. Делают выводы Учащиеся оценивают степень выполнения задачи, высказываются по вопросам. Дети заполняют лист самооценки

Познавательные- оценивать процесс и результат деятельности

Коммуникативные- формулировать собственное мнение и позицию

Регулятивные- выделять и формулировать то, что изучили на уроке, осуществлять пошаговый контроль по результату

Организует рефлексию учащихся, предлагая выбрать:

Now I know…

Now I can…

I don’t know…

It was interesting…

It was boring…

I want to know more…

2.Объясняет домашнее задание.

I’m afraid it’s time to stop. You’ve done a great job. Open your diaries and write down the home task, please. You home task is to make up a small composition about the Washington DC. You should write 8-10 correct sentences to get 5.

Анализирует результаты урока, выбрав предложенный вариант фразы.

Оценивает свою работу.

2.Получают домашнюю работу, при необходимости уточняют его.



Предварительный просмотр:

Holidays and Traditions. Список английских слов №3

1. Kinds of holidays

  1. holiday — 1. выходной день 2. праздник
  2. festival — праздник
  3. holidays – каникулы (мн.ч.)
  4. day off – выходной
  5. family holiday – семейный праздник
  6. religious holiday – религиозный праздник
  7. public holiday = national holiday = state holiday – государственный праздник
  8. pagan holiday — языческий праздник

2. Main National and Religious (Pagan) Holidays

Guess the Russian names for the celebrations below:

  1. New Year’s Day
  2. Hogmanay
  3. St. Valentine’s Day
  4. Pancake Day =Shrovetide
  5. Defender of Motherland Day  (23 февраля — День защитника отечества)
  6. Women’s Day
  7. St. Patrick’s Day
  8. Easter
  9. April Fool’s Day
  10. May Day
  11. Victory Day
  12. Independence Day
  13. Day of Knowledge
  14. Teacher’s Day
  15. Thanksgiving Day
  16. Guy Fawkes Night
  17. Halloween
  18. Christmas
  19. Boxing Day

3. Main British Holidays

  • The main holidays in Great Britain are New Year’s Day, Good Friday (Пятница на Страстной неделе), Easter Monday, Labour Day, Christmas Day and Boxing Day.
  • Public holidays are called Bank Holidays because on these days banks, most of shops and offices are closed.
  • Besides public holidays the British people observe certain traditions on such days as Pancake Day, Guy Fawkes’ Night, St. Valentine’s Day, April Fool’s Day, St. Patrick’s Day, Halloween which are ordinary working days.
  • Christmas is the main religious holiday in many countries. It is celebrated in Europe on the 25th of December, in Russia on the 7th of January. It is the day when Christians celebrate the birth of Jesus Christ, though the actual date of his birth is not known.
  • Boxing Day (UK) is the next day after Christmas, when rich people give small presents in boxes to the servants, etc.
  • The New Year is not as widely celebrated as Christmas in Britain. Some people ignore it completely and go to bed at usual time. Others, however, do celebrate it in one way or another. The most common way of celebration is a New Year Party.
  • Hogmanay is the most popular holiday in Scotland, celebrated on the New Year’s Eve.
  • Easter is a very important festival in the Christian calendar. The Christians think that on the day of Easter Jesus Christ rose from dead. The actual date of Easter changes every year. The preparations for Easter really begin 40 days before Easter, on Shrove Tuesday. This marks the beginning of a period of fasting, called Lent.
  • There are also local festivals all through the year. In spring village children dance round Maypole (Майское дерево). Maypole is an ancient emblem of the beginning of summer. In ancient times it was a pagan spring festival. A tall pole decorated with flowers, maypole, was erected to which ribbons were attached and held by the dancers.
  • Guy Fawkes Night (UK) is on November, 5. Guy Fawkes Night goes back to the days of King James I who was vary unpopular as a protestant. So some of the Catholics made an attempt to blow up the Houses of Parliament. The man who was to explode the building was Guy Fawkes. But he was discovered, arrested and hanged. Since that time people burn a straw dummy of Guy Fawkes on a bonfire on the 5th of November.

4. Main American Holidays

  • National festivals in the USA are New Year’s Day, Thanksgiving Day, Independence Day, St. Patrick’s Day, Mother’s Day and Memorial Day.
  • New Year’s Day is a national holiday, people make promises, for example, to give up smoking, to change their life. Ii is not so important as in Russia, very small presents are given.
  • New Year Resolution is a promise which many people make before New Year. Usually they  want to improve their behavior and to give up bad habits.
  • Valentine’s Day is on February, 14. It is not a national holiday, but the holiday of love and friendship. It is one of the most loved holidays. There are romantic cards and gifts for those who are in love. The most popular wish:” Be my Valentine!” There are also cards for wives, husbands, mothers, fathers, and even grandparents.
  • St. Patrick’s Day is on March, 17.  It was a religious holiday. Now everybody wears green this day. Former Irish holiday (the Irish believed that St. Patrick freed Ireland from snakes.) Day of fun and parades.
  • April Fool’s Day is on April, 1. No one is sure how April’s Fool day got started. Most countries seem to have a day when people play tricks on each other. Children specially like these days. Some people think that trick days begin in India. People there celebrate a spring holiday called Holi. A favourite trick on Holi is to fill a bamboo pipe with coloured powder and blow the powder at people. Sometimes children fill the pipe with water and squirt each other.
  • Mother’s Day, Father’s Day  are the days when the Americans thank their parents, give them flowers and presents. In the UK there is only Mother’s Sunday.
  • Good Friday is the Friday before Easter (страстная пятница). On that dat people eat hot cross buns.
  • Easter Sunday, Easter Monday. The symbol of the holiday is Easter Bunny who brings the eggs. The traditional presents coloured eggs and chocolate eggs.
  • Memorial Day  is the last day in May. It is a national holiday (since 1917) to remember the soldiers killed in battles.
  • Independence Day  is on July,4. This day the USA became independent from the United Kingdom in 1776, when the Declaration of Independence was accepted.
  • Labour Day is the day to honor all the workers.
  • Columbus Day is on October, 12, 1492 Columbus discovered America. Now it is celebrated on the second Monday in October.
  • Thanksgiving Day is on the 4th Thursday in November. It is a national holiday, family holiday. The first Europeans on American land wanted to thank God and the Native Americans for their help during their first winter which was cold and hungry. Traditional food is turkey, mashed potatoes, pumpkin pies. The original celebration was held in 1621 after the first harvest in New England.
  • Halloween is on October, 31. It is not a national holiday. Children make costumes and go from house to house. They say “ Trick or treat ”. People give them tasty things.
  • Christmas is a national and religious holiday which is celebrated on December, 25. Santa Claus visits children and puts their presents into their stockings.

Holidays and Traditions. Задания

Задание 1. Describe any holiday. Your partner will guess. 

Задание 2. Answer the questions:
1) What American holidays do you know?
2) What British holidays do you know?
3) What holidays are celebrated both in Russia and the USA / Great Britain?
4) What is your favourite Russian holiday?
5) What is more important for you: a day off or a celebration?
6) How is Christmas celebrated in Great Britain and in Russia?

ОТВЕТЫ вы найдете в конце статьи.


Remember the holidays that are celebrated throughout the world:
1. New Year’s Day
2. St. Valentine’s Day
3. April Fool’s Day
4. Christmas
5. Easter

Задание 3. Complete the text about Russian holidays.

Another Russian ______ is Maslenitsa. It used to be a ______ holiday. Now it becomes a _____ to celebrate it. This holiday is loved by everybody. People celebrate it at the ____ of February or at the beginning of March. It lasts for a week. During this holiday people ____ the winter ____ and greet spring. In old times people usually cooked _____, had fires, burnt scarecrows of winter, sang songs and danced. _____, which are round and hot, symbolize the Sun. Now it is a merry holiday when people dance, sing songs and cook pancakes. Usually this holiday is ______ in parks.

The most important _____ holidays are Christmas and Easter. In Russia Christmas is celebrated on the 7th of January but in Europe and in the USA on the 25th of December. On that day Christians celebrate the birth of _______, though the actual date of his birth is not known.

The tradition to decorate Christmas tree came from Germany. In Russia this tradition was _____ by Peter the Great. It is a custom to decorate Christmas tree with candles, coloured lights and balls. The _______ Christmas colours are red and green. The traditional Christmas food is a roast turkey with vegetables and a Christmas pudding.

Answer the questions:

  1. What holidays does your family celebrate?
  2. What is your favourite holiday?
  3. Does your family have any special New Year traditions?
  4. Do you cook and eat any special holiday meals?
  5. Do you celebrate any religious holidays?
  6. Have you ever tried to celebrate any foreign holidays?
  7. What is the main holiday in our country? In Great Britain? In the USA?
  8. What holidays are celebrated throughout the world?
  9. Are there any differences in the celebrations and customs of New Year in European countries?

Теxt «To Celebrate or Not to Celebrate?»

Read three opinions on the matter of celebrations.

Phil’s opinion about celebrations: I don’t like any celebrations especially Christmas. It is getting more and more commercialized: some people spend lots of money on gifts, while others make lots of money selling gifts. My parents think that it is an old tradition. But I don’t understand the use of celebrating a holiday only because it is tradition. We can choose more interesting activities for holidays instead of sitting at the table with relations and discussing boring family problems. For me there is nothing like playing sports.

Sindy’s  opinion about celebrations: Celebrating? I’ve never thought about it. For me any holiday is just a day off. I don’t know if it is important for me what Guy Fawkes did or what evil spirits used o do. I don’t plan what to do. A day comes and my activities begin. There’s only one celebration that matters, it’s my birthday.

Helen’s  opinion about celebrations:  Celebrating is my joy. I like this perfect atmosphere. It takes time to make all the arrangements. But my favourite celebration is worth many efforts. The best moment is when the guests arrive. They are the people I love best. I greet them. They come to share the joy of the day. Their gifts make me think of the day again and again.

Answer the questions:

  1. What makes Phil dislike Xmas?
  2. What do his parents think about celebrations?
  3. What does he suggest instead of celebrating?
  4. What kind of person is Sindy, in your opinion?
  5. What kind of person is Helen, in your opinion?



Предварительный просмотр:

Прочитайте текст и вставьте вместо каждого пропуска нужную грамматическую форму, выбрав её из выпадающего списка.

 Halloween

I remember my first Halloween. It was a cold evening, 31 October, 1988. I was A____ far from my home country, B____ my British neighbours whose kids were very C____ about that day. I was thinking about my family when, suddenly, there was an energetic knock at the door. I opened the door wondering who was there knocking D____ loudly. To my surprise I saw a group of kids, dressed up as ghosts, witches, queens and cowboys. Two of them were carrying a E____ with cut out eyes, a nose and a mouth. There was a candle inside, and the holes were shining. “Trick or treat!” they shouted. I was surprised. I didn’t know what to do. My son Tom, told me, “Give them some sweets, Mummy, or they will play a trick on us.” “Like what?” I asked. “They can throw water on the windows, put a pin into the front door keyhole or break an egg on the windscreen of your car”, he explained.

 A 1) lived 2) live 3) lives 4) living

B 1) among 2) between 3) behind 4) with

C 1) tired 2) excited 3) tiring 4) exciting

D 1) such 2) such a 3) so 4) so a

E 1) potato 2) pumpkin 3) carrot 4) cabbage

 Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

A

B

C

D

E

Прочитайте текст и вставьте вместо каждого пропуска нужную грамматическую форму, выбрав её из выпадающего списка.

 

A Big Party

Mr Harris used to work in Dover, but then he changed his job, and he and his wife moved to another town. They did not have A____ friends there, but they soon met a lot of interesting people, and after a few weeks, they often B____ to dinner or to parties at other people’s houses.

Then Mrs Harris C____ to her husband, “We’ve been to a lot of other people’s houses, and now we must invite them to our house, mustn’t we?” “Yes, certainly,” answered her husband. “A big party will be the easiest, won’t it? Then we can start to invite people to dinner in small numbers next month.” D____ Mrs Harris said, ”Yes, I’ll invite all our friends here to a big party on 5th December.” “How many will that be?” Mr Harris asked. “Don’t invite too many.” Mrs Harris was beginning to write the invitations when her husband E____ that she was writing, “Party: 6.30 to 8.30 p.m.” “That isn’t very polite is it?” he said. “You’re telling our guests that they must go home at 8.30.” So Mrs Harris just wrote, “Party: 6.30 p.m .” A lot of guests came, and they all had a good time, so they did not go home at 8.30. In fact, they were still there at midnight when the door bell rang and a policeman arrived. He said, “You must stop making a noise, because someone has complained.”

 

A 1) much 2) a lot 3) many 4) little

B 1) invited 2) went 3) arrived 4) walked

C 1) spoke 2) told 3) asked 4) said

D 1) So 2) Soon 3) But 4) After

E 1) watched 2) saw 3) looked 4) noticed

 

Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

A

B

C

D

E

Прочитайте текст и вставьте вместо каждого пропуска нужную грамматическую форму, выбрав её из выпадающего списка.

 

The Pig and the Pencil

Pig was looking at A____ on the ground. Turtle came by. “What did you find, Pig?” she said. “What is that thing on the ground?” “Don’t you know?” said Pig. “I’ll show you what it is!” Pig put the pencil on his hat. “Oh, now I see!” said Turtle. “It looks B____ on your hat. You are so smart, Pig.” “I know, I know,” said Pig. Frog came by just then. “Oh, Frog! Look what Pig put on his hat,” said Turtle. “I see,” said Frog. “That C____ your hat look good, Pig. What a smart thing to do!” “Being smart is what I do best,” D____ Pig. “Now I’ll show you something more!” Pig put the pencil on his nose. “What a good place for it!” said Frog. “I think that’s the best place,” said Turtle. “You are E____ smart, Pig.”

 

A 1) anything 2) something 3) nothing 4) anywhere

B 1) better 2) worse 3) best 4) good

C 1) making 2) maked 3) makes 4) make

D 1) said 2) asked 3) answered 4) talked

E 1) such 2) such a 3) so a 4) so

 

Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

A

B

C

D

E

Прочитайте текст и вставьте вместо каждого пропуска нужную грамматическую форму, выбрав её из выпадающего списка.

 

I am your mother

Joyce is 24 years old. She has a baby daughter, but she can ’t take A____ of her baby. The government takes Joyce’s baby and gives her to B____ family. Joyce never forgets her daughter. For 20 years Joyce looks C____ her. She can ’t find her. She doesn’t know her daughter’s new name. She doesn’t know her daughter’s D____ . When Joyce is 44 years old, she gets a E____ at a small store.

A young woman works with Joyce at the store. The young woman’s name is Tammy. Tammy and Joyce are friends. One day at work Tammy begins to cry. “What’s the matter?” Joyce asks Tammy. “I’m looking for my birthmother and I can’t find her. I have only this photo. See? This is me when I was a baby.” Tammy shows Joyce the photo. Joyce looks at the photo for a long time. “Tammy,” Joyce says. “I think I'm your birth mother.”

 

 

A 1) love 2) care 3) kindness 4) attention

B 1) other 2) another 3) others 4) through

C 1) for 2) forward 3) after 4) his

D 1) school 2) country 3) address 4) character

E 1) place 2) work 3) department 4) job

 

Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

A

B

C

D

E

Прочитайте текст и вставьте вместо каждого пропуска нужную грамматическую форму, выбрав её из выпадающего списка.

 

A Lawn Chair Pilot

Larry Walters wants to be a pilot. He wants to A____ an airplane. But Larry is not a B____ man. He doesn’t have an airplane. He has only a lawn chair.

Larty ties 45 big balloons to his lawn chair and then sits C____ the chair. The lawn chair goes up. For a few minutes everything is fine. The view from the lawn chair is beautiful. Larry can D____ houses and trees below him.

He is happy. He is flying! The lawn chair goes up very E____ . Larry is afraid. “I don’t want to go very high,” Larry thinks. “I want to go down a little.” With a small gun Larry shoots 10 balloons. Unfortunately, Larry drops the gun, and it falls to the ground. The chair goes up and up. “I’m flying in a lawn chair and I want to come down!”

Larry flies in the lawn chair for 45 minutes. Then the balloons begin to lose air. Slowly the lawn chair comes down, and Larry is back on the ground. Larry says, “For 45 minutes I was a pilot — the pilot of a lawn chair.”

 

A 1) drive 2) ride 3) fly 4) lead

B 1) rich 2) famous 3) misery 4) popular

C 1) down 2) on 3) into 4) in

D 1) watch 2) see 3) notice 4) look

E 1) far 2) high 3) slow 4) tall

 

Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

A

B

C

D

E

Прочитайте текст и вставьте вместо каждого пропуска нужную грамматическую форму, выбрав её из выпадающего списка.

 

Maid Marian

Maid Marian was the pretty A____ lady Robin wanted to marry. She lived in Nottingham with her family. Marian helped B____ people too and often went to the forest to tell Robin about the C____ things the Sheriff did. The Sheriff sent his soldiers to arrest Maid Marian. “Do you know the outlaw called Robin Hood?” D____ the Sheriff. “No, I don’t,” said Marian. “I think you know him very E____ said the Sheriff. “Take her to the dungeon!” Robin received a secret message from Marian saying she was a prisoner in Nottingham Castle. “We must save her,” said the men. ’’Tomorrow is Nottingham Fair and the archery contest. Then tomorrow we will go and save Maid Marian and win the contest!” “We can dress as jugglers and clowns,” said Little John. They wore unusual suits for clowns and jugglers. The men looked so funny that everybody laughed!

 

A 1) little 2) tiny 3) young 4) small

B 1) happy 2) poor 3) excited 4) rich

C 1) wicked 2) kind 3) funny 4) boring

D 1) told 2) promised 3) called 4) asked

E 1) good 2) well 3) badly 4) long

 

Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

A

B

C

D

E

Прочитайте текст и вставьте вместо каждого пропуска нужную грамматическую форму, выбрав её из выпадающего списка.

 

The Tribe’s King

For three days we walked, the land on either side of Solomon’s road was rich and well cared for. We saw farms and A____ , with people planting crops and young boys looking after the animals, they were raising long B____ high above their heads and bringing them down on the animals’ backs, to drive them along. During the trip I was able to C____ to the older warrior, whose name was Infadoos. He told me all about Twala, their king, as well as their D____ and cultural systems. By the time we arrived at the king’s E____ was already something of an expert in their tribe’s affairs. I knew that their king was unpopular, as he was a man, who had killed his elder brother to gain the throne. When the king came, we could see that he was a fat, sweaty man, with only one eye. He looked at us and walked around us.

 

A 1) lakes 2) fields 3) rivers 4) towns

B 1) stones 2) flags 3) balloons 4) sticks

C 1) speak 2) ask 3) answer 4) tell

D 1) sports 2) foreign 3) political 4) traditional

E 1) garden 2) capital 3) house 4) palace

 

Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

A

B

C

D

E

Прочитайте текст и вставьте вместо каждого пропуска нужную грамматическую форму, выбрав её из выпадающего списка.

 

Tornadoes

Tornadoes are storms with very A____ turning winds and dark clouds. These winds are perhaps the strongest on B____ . They reach speeds of 300 miles per hour. The dark clouds are shaped like a funnell — wide at the top and narrow at the bottom. The winds are strongest in C____ centre of the funnel. Tornadoes are especially common in the United States, but only in certain parts. They occur mainly in the D____ states.

A hot afternoon in the spring is the most likely time for a tornado. E____ become dark. There is thunder, lightning and rain. A cloud forms a funnel and begins to twist. The funnel moves faster and faster. The faster the winds, the louder the noise. Tornadoes always move in a northeastern direction. They never last longer than eight hours.

 

 

A 1) angry 2) weak 3) cruel 4) strong

B 1) space 2) earth 3) ground 4) planet

C 1) the 2) that 3) this 4) a

D 1) unknown 2) central 3) foreign 4) farther

E 1) sun 2) sky 3) clouds 4) winds

 

Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

A

B

C

D

E

Прочитайте текст и вставьте вместо каждого пропуска нужную грамматическую форму, выбрав её из выпадающего списка.

 

My favourite room

Му favourite room is our kitchen. Perhaps the kitchen is the most important room in many houses, but it is particularly so in our house because it’s not only where we cook and eat but it’s also the main meeting place for family and friends. I have so many happy A____ of times spent there: special occasions such as homecomings or cooking Christmas dinner; troubled times, which B____ to comforting cups of tea in the middle of the night; ordinary daily events such as making breakfast on dark, cold winter mornings for sleepy children before sending them off to school, then sitting C____ to read the newspaper with a steaming hot mug of coffee. Whenever we have a party, people gravitate with their drinks to the kitchen. It always ends up the fullest and noisiest room in the house.

So what does this special room D____ like? It’s quite big, but not really huge. It’s big enough to have a good-sized oval table in the centre, E____ is the focal point of the room.

There is a large window above the sink, which looks out onto two apple trees in the garden. The cooker is at one end. At the other end is a wall with a large notice-board, which tells the story of our lives, past, present, and future, in words and pictures. All our world is there for everyone to read! Without doubt some of the happiest times of my life have been spent in our kitchen.

 

A 1) memorials 2) memoirs 3) souvenirs 4) memories

B 1) take 2) lead 3) drive 4) guide

C 1) up 2) down 3) on 4) around

D 1) glance 2) watch 3)see 4) look

E 1) what 2) who 3) which 4) where

 

Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

A

B

C

D

E

Прочитайте текст и вставьте вместо каждого пропуска нужную грамматическую форму, выбрав её из выпадающего списка.

 

Living in a city

Living in a city has both advantages and disadvantages. On the plus side, it is often easier to find job, and there is usually a choice of public transport, so you don’t need to own a car. Also, there are a lot of interesting things to A____ and places to see. For example, you can eat in good restaurants, visit museums, and go to the theatre and to concerts. What is more, when you want to relax, you can usually find a park where you can B____ the ducks or just sit on a park bench and read a book. All in all, city life is full of bustle and variety and you need never feel really bored.

However, for every plus there is a minus. For one thing, you might have a job, but unless it is very well-paid, you will not be able to C____ many of the things that there are to do, because living in a city is often quite expensive. It is particularly difficult to find good, cheap accommodation. What is more, public transport is sometimes crowded and dirty, particularly in the rush D____ , and even the parks can become very crowded, especially on Sundays when it seems that every city dweller is looking E____ some open space and green grass.

In conclusion, I think city life can be particularly appealing to young people, who like the excitement of the city and don’t mind the noise and pollution. However, many people, when they get older, and particularly when they have young children, often prefer the peace and fresh air of the countryside.

 

A 1) make 2) do 3) create 4) produce

B 1) eat 2) feed 3) provide 4) give

C 1) make 2) spend 3) bear 4) afford

D 1) second 2) minute 3) hour 4) day

E 1) for 2) after 3) at 4) up

 

Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

A

B

C

D

E

Прочитайте текст и вставьте вместо каждого пропуска нужную грамматическую форму, выбрав её из выпадающего списка.

 

The inuit people

The lives of the Inuit people of North America have changed a lot in 50 years. First, their name: people called them Eskimos, but now they are called Inuits, A____ means “the people”. They lived in igloos in the winter but today many of them live in houses in small towns. They hunted seals — they ate the meat and B____ clothes from the fur. Many of the people still wear seal-skin clothes today because they are very warm. Remember, the weather is extremely cold for many months of the year. 80-year-old Inuit, Mariano Tagalik, C____ us a little about her early life. “Our winter igloos were very warm. We cooked inside so sometimes it got too hot. When I was a child I took D____ most of my clothes when I was in our igloo. In the short summers we lived in seal-skin tents, but I spent as much time as possible playing outside.” To move over the snow, they wore special snowshoes on their feet, but today many Inuits E____ snowmobiles. These machines can travel long distances in a short time. In the past it took them days or weeks to travel the same distance.

 

A 1) who 2) what 3) which 4) when

B 1) did 2) made 3) fashioned 4) created

C 1) talked 2) told 3) said D) spoke

D 1) out 2) on 3) off 4) after

E 1) drive 2) lead 3) take 4) go

 

Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

A

B

C

D

E

Прочитайте текст и вставьте вместо каждого пропуска нужную грамматическую форму, выбрав её из выпадающего списка.

 

Christmas

Christmas is a joyful religious A____ when Christians celebrate the birth of Jesus Christ. To people all over the world, Christmas is a season of giving and receiving presents. In Scandinavian and other European countries, Father Christmas, or Saint Nicholas, comes B____ houses in the night and leaves gifts for the children. Saint Nicholas is represented as a kindly man with a red cloak and long white beard. He visited houses and left gifts, bringing people happiness in the coldest months of the year. Another character, the God Odin, C____ on a magical flying horse across the sky in the winter to reward people with gifts. These different legends D____ across the ages to make the present-day Santa Claus.

Although Santa Claus has origins in Norse and pre-Christian mythology, he took shape in the United States. Americans gave Santa Claus a white beard, E____ him in a red suit and made him a cheery old gentleman with red cheeks and a twinkle in his eye. American children believe that Santa Claus lives at the North Pole with his wife. All year he lists the names of children, both those who have been good and those who have been bad. He decides what presents to give to the good children. Santa Claus supposedly gets his list of toys from the millions of children who write to him at the North Pole.

 

A 1) leave 2) holiday 3) day off 4) rest

B 1) in 2) into 3) out of 4) to

C 1) came 2) controlled 3) went 4) rode

D 1) went 2) moved 3) passed 4) put

E 1) wore 2) gave 3) provided 4) dressed

 

Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

A

B

C

D

E

Прочитайте текст и вставьте вместо каждого пропуска нужную грамматическую форму, выбрав её из выпадающего списка.

 

Three families

In a small village in North Yorkshire, there’s a big old farmhouse where three families live together: Alice and George and their three children, John and Pamela and their two children, and Sarah and her baby daughter.

The adults A____ up the work between them. George does the cooking, Joe and Sue do most of the housework, Pam looks after the shopping and B____ the repairs, and Alice takes care of the garden. Alice, George and Sue go out to work; Joe works at home designing computer systems, and Pam, who is a painter, looks C____ the baby during the day.

Two of the children go to school in the village, but the three oldest ones go by bus to the secondary school in the nearest town, ten miles away. The three families get on D____ , and enjoy their way of life.

There are a few difficulties, of course. Their biggest worry at the moment is money — one of the cars E____ replacing, and the roof needs some expensive repairs. But this isn’t too serious — the bank has agreed to a loan, which they expect to be able to pay back in three years. And they all say they would much rather go on living in their old farmhouse than move to a luxury flat in a big city.

 

A 1) sort 2) unite 3) classify 4) divide

B 1) makes 2) takes 3) puts 4) does

C 1) up 2) after 3) at 4) forward

D 1) well 2) good 3) nice 4) fine

E 1) gets 2) has 3) needs 4) likes

 

Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

A

B

C

D

E

Прочитайте текст и вставьте вместо каждого пропуска нужную грамматическую форму, выбрав её из выпадающего списка.

 

The painter

Pablo Picasso showed his truly exceptional talent from a very young age. He learned to draw before he could talk. His father worked as a drawing teacher at a college. He was an amateur A____ . Pablo often watched his father paint and sometimes was allowed to help him. One evening his father was painting a picture of their pigeons when he had to B____ the room. He returned to find that Pablo had completed the picture, and it was so amazingly beautiful and lifelike that he gave his son his own palette and brushes. Pablo was just 13. From then onwards there was no stopping him. Many people realized that he was a genius but he disappointed those C____ wanted him to become a traditional painter. He was always D____ the rules of artistic tradition and shocked the public with his strange and really powerful pictures. He is probably best known for his “Cubist” pictures, which used only simple geometric E____ . His paintings of people were often made up of triangles and squares with their features in the wrong place. His work changed our ideas about art, and to millions of people modem art means the work of Picasso.

 

A 1) expert 2) actor 3) artist 4) performer

B 1) leave 2) live 3) go 4) come

C 1) which 2) what 3) who 4) whom

D 1) braking 2) breaking 3) doing 4) becoming

E 1) profiles 2) conditions 3) states 4) shapes

 

Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

A

B

C

D

E

Прочитайте текст и вставьте вместо каждого пропуска нужную грамматическую форму, выбрав её из выпадающего списка.

 

Robin Hood

Robin Hood is a legendary hero who lived in Sherwood Forest, in Nottingham, with his band of followers. Stories about him and his adventures began to A____ in the fourteenth century.

Everyone knows that Robin Hood robbed the rich to give to the poor. He chose to be an outlaw, that is, someone B____ lives “outside the law”, but he had his own ideas of right and wrong. He fought against injustice, and tried to give C____

people a share of the riches owned by people in authority and the Church. He had many D____ — he was a great sportsman, a brave fighter, and was very good with his bow and arrow.

He dressed in green, lived in the forest with his wife, Maid Mary, and his men. For food, they killed the King’s deer, and many days were spent eating, drinking, and playing games. He robbed the rich by capturing them as they E____ through the forest and inviting them to eat with him. During the supper, someone looked in their bags to see how much money they had. When it was finished, Robin asked them to pay for the meal, and of course, he knew how much to ask for! His main enemy was the Sheriff of Nottingham, who was always trying to capture Robin but never managed to do it. Some stories say that he probably killed Robin by poisoning him. In his dying moments, he shot a final arrow from his famous bow, and asked his men to bury him where the arrow landed.

 

A 1) become 2) look 3) move 4) appear

B 1) which 2) who 3) what 4) whose

C 1) ordinary 2) usual 3) normal 4) typical

D 1) aspects 2) standards 3) qualities 4) quantities

E 1) entered 2) arrived 3) crossed 4) traveled

 

Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

A

B

C

D

E

Прочитайте текст и вставьте вместо каждого пропуска нужную грамматическую форму, выбрав её из выпадающего списка.

 

St. Valentine’s day

St. Valentine’s Day has roots in several different legends that have A____ their way to us through the ages. One of the earliest popular symbols of the day is Cupid, the Roman god of Love, who is represented by the image of a young boy with bow and arrow. Three hundred years after the death of Jesus Christ, the Roman emperors still demanded that everyone believe in the Roman gods. Valentine, a Christian priest, had been thrown in B____ for his teachings. On February 14, Valentine was beheaded, not only because he was a Christian, but also because he had performed a miracle. He supposedly C____ the jailer’s daughter of her blindness. The night before he was executed, he wrote the jailer’s daughter a farewell letter, signing it, “From Your Valentine”. Another legend D____ us that this same Valentine, well-loved by all, wrote notes from his jail cell to children and friends who missed him. February, 14 was also a Roman holiday, held in E____ of a goddess. Young men randomly chose the name of a young girl to escort to the festivities. The custom of choosing a sweetheart on this date spread through Europe in the Middle Ages, and then to the early American colonies. Whatever the odd mixture of origins, St Valentine’s Day is now a day for sweethearts in Russia,too.

 

A 1) founded 2) found 3) looked 4) met

B 1) danger 2) punishment 3) court 4) prison

C 1) effected 2) cured 3) provided 4) corrected

D 1) tells 2) says 3) speaks 4) talks

E 1) pleasure 2) respect 3) honour 4) feeling

 

Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

A

B

C

D

E

Прочитайте текст и вставьте вместо каждого пропуска нужную грамматическую форму, выбрав её из выпадающего списка.

 

A Clever Answer

Susan was seventeen years old. She left school and went to a college for a year to learn typing. She A____ B____ two exams and got good marks. The fact was that she C____ with her parents. So she started looking for work. Many people needed typists at that time, so she D____ a few jobs. Susan chose one of them. So on Monday morning she hurried to the office and spoke to the manager, «I want to work here, but I expect you E____ me how much money you will pay me».

«The money is not really big», the manager answered, «you may get thirty pounds now, and thirty pounds after three months». Susan didn't think for a long time and replied, «Well, if you don't mind, then I’ll start working in three months' time».

 

A 1) must 2) had 3) could 4) has

B 1) take 2) took 3) to take 4) takes

C 1) is still 2) was still living 3) still lives 4) still has lived

D 1) was offered 2) is offered 3) offered 4) has offered

E 1) inform 2) informed 3) informing 4) to inform

 

Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

A

B

C

D

E

Прочитайте текст и вставьте вместо каждого пропуска нужную грамматическую форму, выбрав её из выпадающего списка.

 

A School for Geniuses?

Theodore Tally is thirteen. He is from London. He A____ lessons at school boring. He always finishes his schoolwork first. His report card B____ perfect. When the teacher asks the class questions, she C____ «Ok, Tyrone, you know the answer but D____ someone else a chance». Tyron thinks that all this is frustrating. Though he has friends, others E____ him a nerd*. Tyrone’s parents want to find a school for gifted children. They are sure their son will be better there.

 

* a nerd (informal, usually insulting) — a person who studies very hard and only thinks of school work.

 

A 1) find 2) is finding 3) found 4) finds

B 1) is 2) was 3) are 4) will be

C 1) said 2) say 3) says 4) is saying

D 1) give 2) to give 3) gave 4) gives

E 1) caled 2) call 3) to call 4) called

 

Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

A

B

C

D

E

Прочитайте текст и вставьте вместо каждого пропуска нужную грамматическую форму, выбрав её из выпадающего списка.

 

Mobile Phones: Good or Bad?

In Bangladesh the government wants A____ mobile phones for young people who are under sixteen. There B____ an opinion that mobile phones might C____ brain damage. They are more dangerous for teenagers than for adults because teenagers’ skulls are thinner. There are a lot of mobile phones thefts nowadays. This could D____ a very frightening experience. But a lot of parents feel that their kids E____ be safer if they have a mobile phone. Statistics says that young people smoke less these days because they spend more time talking and taking pictures. So mobile phones are pretty healthy.

 

A 1) to ban 2) banning 3) bans 4) ban

B 1) Are 2) is 3) am 4) was

C 1) cause 2) causes 3) caused 4) will cause

D 1) are 2) is 3) am 4) be

E 1) is 2) were 3) will be 4) be

 

Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

A

B

C

D

E

Прочитайте текст и вставьте вместо каждого пропуска нужную грамматическую форму, выбрав её из выпадающего списка.

 

Back to School

This is my usual September routine. My school day begins at 8:30 a.m. I A____ my house late and I have to run. When I B____ at school, the security guards tell me where to go. They are unfriendly. I C____ for my friends and we go to our classroom. We get information about our new classes and the teacher D____ us our schedules. Then we find our classes and meet our teachers. The first day at school is like a big party because everyone E____ their friends again.

 

A 1) will leave 2) left 3) am leaving 4) leave

B 1) arrive 2) arrives 3) will arrive 4) arrived

C 1) looked 2) were looking 3) look 4) looks

D 1) gives 2) give 3) will get 4) gave

E 1) see 2) saw 3) sees 4) Had seen

 

Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

A

B

C

D

E

Прочитайте текст и вставьте вместо каждого пропуска нужную грамматическую форму, выбрав её из выпадающего списка.

 

Му Friend John

John is my closest friend. We A____ in touch since we were together in Oxford. John B____ in the City now. He makes a lot of money. He says he C____ his student life and that very soon he D____ a partner in his firm. John likes me. And I can’t understand why. I don`t have a career, or money, or a flash car. But I also haven’t got a boss, a suit, or a tie, which I have to wear. So there is nothing that anyone can E____ me do or take away from me. I am absolutely free. John tries to hide that he likes me but he does and I let him do it.

 

A 1) were 2) are 3) have been 4) has been

B 1) work 2) worked 3) has worked 4) is working

C 1) doesn’t miss 2) don’t miss 3) wasn’t missing 4) haven’t missed

D 1) become 2) becomes 3) is becoming 4) will become

E 1) to make 2) made 3) make 4) makes

 

Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

A

B

C

D

E

Прочитайте текст и вставьте вместо каждого пропуска нужную грамматическую форму, выбрав её из выпадающего списка.

 

My Secretary

Rose is beautiful, smart and kind. She has a bigger heart than anyone I A____ . She does her job very well, everything B____ on time, but my love for Rose doesn`t depend on that job. I love her because she C____ on my side ever since we first met a year ago. She D____ about me. When I was a young man, I thought that one day I E____ a writer. Rose makes me believe that if I work hard, my dream will come true. She expects me to become a great writer. Right now she is typing the book which I have been writing for three years already.

 

A 1) have ever known 2) has ever known 3) know 4) knows

B 1) is organized 2) organized 3) organizes 4) is organizing

C 1) have always been 2) has always been 3) is always 4) was always

D 1) care 2) cared 3) cares 4) is caring

E 1) becomes 2) will become 3) become 4) Would become

 

Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

A

B

C

D

E

Прочитайте текст и вставьте вместо каждого пропуска нужную грамматическую форму, выбрав её из выпадающего списка.

 

Sunday

The next day was Sunday. George and Albinia A____ still asleep when Robert woke up. For a minute he B____ understand where he was and what C____ the day before. Then he remembered and his heart sank. He D____ out of bed and put on his clothes. Then he took the last piece of cake and drank the rest of the milk. He went out of the house. It E____ raining but the sky was covered with clouds. The sun stood high in the sky though it wasn`t shining very brightly. There were a lot of people in the park. Robert was afraid that somebody might recognize him.

 

A 1) was 2) are 3) is 4) were

B 1) can 2) could 3) couldn’t 4) can’t

C 1) happened 2) happens 3) has happened 4) had happened

D 1) get 2) got 3) gets 4) is getting

E 1) has stopped 2) stopped 3) had stopped 4) have stopped

 

Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

A

B

C

D

E

Прочитайте текст и вставьте вместо каждого пропуска нужную грамматическую форму, выбрав её из выпадающего списка.

 

The Rain Trick

It was a hot day in summer. Tom felt thirsty and thought it A____ nice to have a glass of cold beer in a bar. He found one and got in. He sat at one of the tables near the window and ordered a glass of beer. All around him he saw a lot of people B____ their lunch. While Tom was drinking his beer, he noticed that it had started C____ outside. And he D____ his umbrella at home. So he decided to take a second glass of beer and wait till the rain stopped. The people in the bar did the same as they didn`t want to go out into the rain. An hour passed, but there was no change in the weather. Tom could not wait any longer. He left the bar and stopped in surprise. There was no rain at all. But in front of the bar a fat woman was sitting. She E____ the pavement to make the people inside the bar believe that it was raining hard in the street. In this way people inside were made to believe it and order more and more food.

 

A 1) is 2) will be 3) was 4) would be

B 1) have 2) has 3) are having 4) having

C 1) rain 2) rains 3) raining 4) rained

D 1) had left 2) left 3) has left 4) have left

E 1) waters 2) was watering 3) watered 4) has been

 

Запишите в таблицу выбранные цифры под соответствующими буквами.

A

B

C

D

E



Предварительный просмотр:

ТЕХНОЛОГИЧЕСКАЯ КАРТА

ОТКРЫТОГО УРОКА АНГЛИЙСКОГО ЯЗЫКА В 9 «А» КЛАССЕ

ПО ТЕМЕ

THE PRINTED PAGE: NEWSPAPERS AND MAGAZINES”

Технологическая карта урока

Описание урока

Тип урока

Урок открытия новых знаний

Цели урока (образовательные, развивающие, воспитательные)

Цель урока:

Образовательные задачи:

  • формирование лексических навыков говорения и аудирования по теме «Печатные СМИ: газеты»;
  • развитие языковой догадки учащихся при прослушивании и чтении текстов;
  • формирование универсальных учебных действий при выполнении заданий с опорами на схему, слова, картинки.

Развивающие задачи:

  • развитие способности к продуктивным и репродуктивным видам речевой деятельности;
  • развитие умения работать в парах, в малых группах;
  • развитие умения приводить доводы за и против, отстаивать свою точку зрения.

Воспитательные задачи:

  • формирование представление учащихся о печатных СМИ в Великобритании;
  • формирование уважительного отношения к иноязычной культуре, к стране изучаемого языка,
  • развитие памяти, мышления, языковой догадки, образного восприятия, воображения средствами презентации.

Планируемые результаты

Предметные:

  • сформировать лексические навыки говорения по теме «СМИ»;
  • развить навыки аудирования по теме «Печатные СМИ»;
  • познакомить с британскими печатными изданиями СМИ.

(личностные):

  • познакомятся с различными видами британских газет и журналов;
  • расширят свой кругозора учащихся, обогатят свой внутренний мир;
  • овладеют начальными навыками адаптации в динамично изменяющемся и развивающемся мире;
  • сформируют уважительное отношение к иному мнению.

(метапредметные):

  • развитие внимания и догадки;
  • развитие навыков работы с текстом;
  • сформируют готовность слушать собеседника и вести диалог.

УУД

  • Личностные УУД:  Учащийся сможет осознать роль печатных СМИ в современном мире, понимать их плюсы и минусы;
  • Регулятивные УУД: ставить цель деятельности на основе определенной проблемы и существующих возможностей, наблюдать и анализировать собственную учебную и познавательную деятельность и деятельность других обучающихся в процессе взаимопроверки;
  • Коммуникативные УУД: уметь слушать и вступать в диалог, участвовать в коллективном обсуждении плюсов и минусов, работать в парах и строить продуктивное взаимодействие, организовывать учебное взаимодействие в группе;
  • Познавательные УУД: подбирать слова, соподчиненные ключевому слову, определяющие его признаки и свойства, находить в тексте требуемую информацию (в соответствии с целями своей деятельности) ориентироваться в содержании текста, делать вывод на основе критического анализа разных точек зрения, подтверждать вывод собственной аргументацией или самостоятельно полученными данными.

Структура урока

Этапы урока

Деятельность учителя

Деятельность учащихся

1. Орг. момент. Мотивационный этап, самоопределение к деятельности.


1) Приветствует учащихся, задает организационные вопросы, спрашивает учащихся, как у них дела.

- Good morning, students!

-Who is absent today?

- How are you? Are you ready to study?

2) Предлагает сформулировать самим тему урока, которая зашифрована в облаке слов и картинок с изображением газет и журналов на слайде презентации (метод «мозгового штурма»).

- Pupils, look at the screen. You can see many words and pictures in this unusual cloud. Read the words. What is the theme of the lesson?

Помогает учащимся сформулировать тему урока, опираясь на ключевые слова.

Right you are! Today we are going to speak about the means of communication, about the Printed Pages of Mass Media – newspapers, magazines.

3) Речевая разминка. Задает ученикам вопросы. Просит ответить на них.

- Do you like reading books?

- How does reading books help you in your life?

- Do you or your family read newspapers or magazines? Which ones?

- What kind of information can people get from newspapers and magazines?

- Is reading popular with young people nowadays? Is the interest in reading growing or becoming smaller?

1)Приветствуют учителя, называют отсутствующих в классе, рассказывают учителю о своем настроении.

2) Изучают и расшифровывают информацию на облаке слов и картинок, пытаются догадаться, чему будет посвящен урок.

Называют тему урока и объясняют свой выбор.

3) Отвечают на вопросы.

2. Актуализация знаний по теме «The Printed Page» и фиксация затруднений в деятельности.

1) Проверяет домашнее задание с глаголами publish, print, type (ex. 2, p. 69).

- Newspapers and magazines are printed. Articles in them are published. Authors type their articles. Let’s check up your home task with the confusable words to print, to publish, to type.

2) Предлагает посмотреть видеозапись, чтобы определить, что представляет из себя каждый вид газет в Великобритании.

Организует проверку понимания, задавая вопросы.

  • 3) Фонетическая зарядка на снятие сложностей в чтении текста (слова на слайде).
  • 4) Предлагает прочитать тексты с информацией о видах газет и журналов в Великобритании и сопоставить их с соответствующими заголовками к ним (ex. 5, p. 70-71).
  • - Newspapers play an important role in the life of the countries. What kinds of newspapers are there in the UK? Let’s find out it. Read the text and match its parts with their names.

1)Читают предложения с проставленными согласно смыслу глаголами на места пропусков.

2)Просматривают видео и затем отвечают на вопросы.

3) Повторяют за учителем слова.

4) Читают текст и сопоставляют его части с соответствующими заголовками. Объясняют, почему выбрали тот или иной заголовок, называя ключевые слова или словосочетания, доказывающие это.

3. Физкультминутка.

Предлагает одному из учащихся провести физразминку.

  • I think you are tired. Let’s do exercises.

Stand up, Hands up, hands down.

Hands on hips, Bend left, bend right.

Stand straight, Hands down, sit down.

Выполняют разминку.

4. Работа в парах с постановкой вопросов и выбора правильного ответа на них по тексту о видах газет в Великобритании.

Предлагает выполнить упражнение, построив вопросы и выбрать правильный вариант ответа из предложенных (ex. 6, p. 71-72).

- Read the text “The Press” again and make up the questions to these words. Work in pairs.

Выполняют упражнение в парах. Один учащийся строит и задает вопрос, другой выбирает правильный ответ из предложенных вариантов.

(What is a letterbox? …)

5. Актуализация знаний по теме «Печатные СМИ». Задание для определения типа газеты.

Организует выполнение упражнение на понимание разницы между видами газет.

- Determine the type of newspaper in its description. Distribute the following sentences for types of newspapers. And read your assumptions. (Выдаются отдельными предложениями. Нужно разложить по типам газет.)

Распределяют описания газет по их видам.

(Приложение)

6. Домашнее задание.

Объяснение домашнего задания (ex. 12, p. 74).

  • Get ready to speak about British newspapers. Be sure to mention:
  • national and local papers;
  • quality papers and tabloids;

- the modern revolution in newspaper business.

Записывают домашнее задание

7. Рефлексия.

Задает вопросы учащимся, какая была тема урока, что больше всего запомнилось.

Устно отвечают на три вопроса: «Что знал ученик, что хотел узнать, чему научился»

KWL chart:

  • Know
  • Want to know
  • Learnt

Благодарит учащихся за урок.

Анализируют свои действия на данном уроке и систематизируют полученные знания.

Приложение

Задание для определения типа газеты.

Распределите описания газет по их видам.

1. Quality (Serious) paper 2. Popular paper (Tabloid)

They are heavier.

Their information is always very reliable and true.

You can find jokes and crossword puzzles there.

Business people start their day with them.

Sometimes they don’t check their information and get in trouble for that.

They always separate facts and comments.

They publish a lot of photographs.

They write a lot about celebrities and their secrets, scandals and private life.

They publish horoscopes.



Предварительный просмотр:

Познавательные УУД подразделяются на общеучебные, логические действия, а также действия, направленные на постановку и решение проблем. К общеучебным действиям относят умение поставить задачу, выбрать способы ее решения, а также умения работы с информацией. К логическим - относят умения в области анализа и синтеза новых знаний, в установке причинно – следственных связей. Таким образом, организуя самостоятельную работу с учебником, применяя метод «взаимообъяснение», 6 используя задания, направленные на развитие логического мышления ребят и самостоятельный поиск информации, мы способствуем формированию данных УУД. Для развития познавательных УУД используются лексические упражнения типа «пчелиные соты» (составь слова из букв данного слова), «найди слово» и т.д. Анализировать учащихся можно научить и при прохождении грамматического материала. Синтезировать – при монологической и диалогической речи или при выполнении упражнений в учебнике: вставить недостающие слова, вставить недостающие буквы, завершить предложение, заполнить таблицу, догадаться о правиле образования степеней сравнения прилагательных и т.д

Среди технологий, методов и приёмов развития УУД в основной школе особое место занимают учебные ситуации, которые специализированы для развития определённых УУД. Они построены на предметном содержании и носят надпредметный характер. Типология учебных ситуаций в основной школе:  ситуация-проблема – прототип реальной проблемы, которая⎫ требует оперативного решения (с помощью подобной ситуации можно вырабатывать умения по поиску оптимального решения);  ситуация-иллюстрация – прототип реальной ситуации, которая⎫ включается в качестве факта в лекционный материал (визуальная образная ситуация, представленная средствами ИКТ, вырабатывает умение визуализировать информацию для нахождения более простого способа её решения);  ситуация-оценка – прототип реальной ситуации с готовым⎫ предполагаемым решением, которое следует оценить, и предложить своё адекватное решение;  ситуация-тренинг – прототип стандартной или другой ситуации⎫ (тренинг возможно проводить как по описанию ситуации, так и по её решению). Таким образом, мы можем сделать вывод, что в зависимости от того, какой результат нам требуется получить, мы вправе «адаптировать», изменять практически любое задание. УУД дают нам возможность ориентировать учащихся на учебную деятельность, как в предметном плане, так и в построении этой деятельности. УУД создают возможность самостоятельного успешного усвоения новых знаний, умений и компетентностей, включая организацию усвоения, то есть умения учиться.

2.2. Задания на формирование познавательных УУД Познавательные УУД включают в себя общеучебные и логические действия. Общеучебные, такие как умение строить устное высказывание, умение извлекать информацию из прослушанных текстов, умение работать с текстом, с таблицами, умение действовать по образцу, пользоваться справочным материалом, всегда находили отражение в заданиях на уроках английского языка. Такого типа задания всегда были и остаются основными в наших учебно-методических комплектах. А вот заданиям на формирования логических УУД, на наш взгляд, нужно уделить особое внимание и включать их в различные этапы урока. Рассмотрим некоторые из них. Task №1. Put the words in the right box. («Логические цепочки». В ходе выполнения данного задания учащиеся учатся находить логические связи 16 между его компонентами, распределяя слова в таблицу по определенной теме. Задание направлено на формирование грамматического навыка добавления окончания к глаголу при изучении темы "Present Continuous". Перед распределением глаголов по таблице рационально не представлять правила добавления окончания в готовом виде, а дать детям подумать над этими правилами предложив для анализа несколько примеров глаголов с уже добавленным окончанием. Находя логические связи, учащиеся легко выводят правило, а если ребенок самостоятельно определил правило путем своих личных рассуждений и умозаключений, это правило лучше усваивается.) Have, swim, go, work, meet, practice, eat, do, look, paint, serve, read, deliver, repair, wait, come.

Task №2. Find the jobs and circle them. («Найди слова») Цель: Обобщение лингвистического материала по теме. Совершенствование умений и навыков практического владения английским языком, привитие навыков самостоятельной работы по овладению языком, развитие языковых и речемыслительных способностей. Форма выполнения задания: парная работа, групповая. Описание выполнения задания: найди и обведи слова по теме «Jobs». Материалы: карточка со сканвордом.

Task №3. Write the countries in ABC. ( «Работа с названиями стран») Цель: Обобщение лингвистического материала по теме. Совершенствование умений и навыков практического владения английским языком, привитие навыков самостоятельной работы по овладению языком. Форма выполнения задания: парная работа, индивидуальная. Описание выполнения задания: прочитать названия стран и национальностей, записать их в алфавитном порядке. Brazil, UK, USA, Portugal, Australia, China, Russia, Britain, France, Japan, Canada, Greece, Italy, America Task №4. Name the words. («Развиваем логику». По определениям учащимся необходимо назвать слова, в данном слове обобщающее слово для всех предложенных понятий) 1. Study, lessons, marks (school) 2. Swim, the sun, hot (summer) 3. Ski, frosty, make a snowman (winter)



Предварительный просмотр:

Оценочный лист  метапредметных УУД  1 полугодие  

Модуль:

Руководитель:

  1. Не проявилось,
  2. проявилось частично или с помощью кого-то,
  3.  проявилось полностью без посторонней помощи

ФИО

Регулятивные УУД

Средний балл

Уровень

Находит  и формулирует проблему

Ставит е учебные цели и задачи  деятельности

Планирует свои действия в соответствии с поставленной

задачей

Выбирает из предложенных и ищет самостоятельно  средства достижения цели.

Оценивает результат

Соотносит реальные и планируемые результаты индивидуальной образовательной деятельности и делает выводы

Алимов Вячеслав Вадимович

0,6

0,6

0,6

0,6

0,6

0,6

0,6

Б

Ануфриенко Алексей Алексеевич

0,7

0,7

0,7

0,7

0,7

0,7

0,7

Б

Ганус Валентина Геннадьевна

1

1

1

1

1

1

1

Б

Григорьева Снежана Алексеевна

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

П

Дождева Арина Максимовна

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

Б

Домрачева Анна Алексеевна

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

П

Исаев Илья Алексеевич

1,1

1,1

1,1

1,1

1,1

1,1

1,1

Б

Левоненко Диана Владимировна

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

П

Масалов Денис Анатольевич

1,7

1,7

1,7

1,7

1,7

1,7

1,7

П

Мотовилова Галина Дмитриевна

1,4

1,4

1,4

1,4

1,4

1,4

1,4

Б

Разумов Кирилл Александрович

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

Б

Римарчук Самир Нофальевич

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

П

Терентьев Анатолий Павлович

1,3

1,3

1,3

1,3

1,3

1,3

1,3

Б

Фролова Дарья Сергеевна

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

Б

Черкасова Дарья Андреевна

1

1

1

1

1

1

1

Б

Шамрина Анжела Николаевна

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

П

Шамрина Анна Александровна

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

Б

Шаров Денис Владимирович

1,1

1,1

1,1

1,1

1,1

1,1

1,1

Б

Юдина Валерия Михайловна

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

П



Предварительный просмотр:

Оценочный лист  метапредметных УУД  1 полугодие  

Модуль:

Руководитель:

  1. Не проявилось,
  2. проявилось частично или с помощью кого-то,
  3.  проявилось полностью без посторонней помощи

ФИО

Регулятивные УУД

Средний балл

Уровень

Находит  и формулирует проблему

Ставит е учебные цели и задачи  деятельности

Планирует свои действия в соответствии с поставленной

задачей

Выбирает из предложенных и ищет самостоятельно  средства достижения цели.

Оценивает результат

Соотносит реальные и планируемые результаты индивидуальной образовательной деятельности и делает выводы

Афанасенко Яна Денисовна

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

Б

Брусенцева Ангелина Валентиновна

1

1

1

1

1

1

1

Б

Егорова Наталья Алексеевна

1,3

1,3

1,3

1,3

1,3

1,3

1,3

Б

Журавлев Игорь Александрович

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

П

Зайцев Андрей Игоревич

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

П

Зарубин Иван Викторович

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

П

Иванова Татьяна Константиновна

1,1

1,1

1,1

1,1

1,1

1,1

1,1

Б

Каримов Амирхан Дамирович

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

П

Кириллов Семён Андреевич

1,4

1,4

1,4

1,4

1,4

1,4

1,4

Б

Козловская Екатерина Евгеньевна

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

Б

Лашинская Софья Сергеевна

1,3

1,3

1,3

1,3

1,3

1,3

1,3

Б

Польев Дмитрий Юрьевич

1,3

1,3

1,3

1,3

1,3

1,3

1,3

Б

Польева Полина Юрьевна

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

Б

Решетов Эдуард Евгеньевич

1,3

1,3

1,3

1,3

1,3

1,3

1,3

Б

Рзаева Вусала Раджабовна

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

П

Тахтаракова Юлия Евгеньевна

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

П

Темертей Александр Андреевич

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

П

Шпаковская Елизавета Сергеевна

1,3

1,3

1,3

1,3

1,3

1,3

1,3

Б

Юркин Александр Александрович

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

Б



Предварительный просмотр:

Оценочный лист метапредметных УУД 1 полугодие    

Модуль: Руководитель:

  1. Не проявилось,
  2. проявилось частично или с помощью кого-то,
  3.  проявилось полностью без посторонней помощи

ФИО

ИКТ-компетенции

Средний балл

Уровень

работает с информацией, представленной в различных видах  (таблицах, схематических рисунках, схемах, матем. знаков и символов): извлекает и применяет её.

Находит информацию с использованием ресурсов библиотеки и интернета по указанному источнику

Алимов Вячеслав Вадимович

0,6

0,6

0,6

Б

Ануфриенко Алексей Алексеевич

0,7

0,7

0,7

Б

Ганус Валентина Геннадьевна

1

1

1

Б

Григорьева Снежана Алексеевна

1,6

1,6

1,6

П

Дождева Арина Максимовна

1,2

1,2

1,2

Б

Домрачева Анна Алексеевна

1,6

1,6

1,6

П

Исаев Илья Алексеевич

1,1

1,1

1,1

Б

Левоненко Диана Владимировна

1,6

1,6

1,6

П

Масалов Денис Анатольевич

1,7

1,7

1,7

П

Мотовилова Галина Дмитриевна

1,4

1,4

1,4

Б

Разумов Кирилл Александрович

1,2

1,2

1,2

Б

Римарчук Самир Нофальевич

1,6

1,6

1,6

П

Терентьев Анатолий Павлович

1,3

1,3

1,3

Б

Фролова Дарья Сергеевна

1,2

1,2

1,2

Б

Черкасова Дарья Андреевна

1

1

1

Б

Шамрина Анжела Николаевна

1,6

1,6

1,6

П

Шамрина Анна Александровна

1,2

1,2

1,2

Б

Шаров Денис Владимирович

1,1

1,1

1,1

Б

Юдина Валерия Михайловна

1,6

1,6

1,6

П



Предварительный просмотр:

Оценочный лист метапредметных УУД 1 полугодие    

Модуль: Руководитель:

  1. Не проявилось,
  2. проявилось частично или с помощью кого-то,
  3.  проявилось полностью без посторонней помощи

ФИО

ИКТ-компетенции

Средний балл

Уровень

работает с информацией, представленной в различных видах  (таблицах, схематических рисунках, схемах, матем. знаков и символов): извлекает и применяет её.

Находит информацию с использованием ресурсов библиотеки и интернета по указанному источнику

Афанасенко Яна Денисовна

1,2

1,2

1,2

Б

Брусенцева Ангелина Валентиновна

1

1

1

Б

Егорова Наталья Алексеевна

1,3

1,3

1,3

Б

Журавлев Игорь Александрович

1,6

1,6

1,6

П

Зайцев Андрей Игоревич

1,6

1,6

1,6

П

Зарубин Иван Викторович

1,6

1,6

1,6

П

Иванова Татьяна Константиновна

1,1

1,1

1,1

Б

Каримов Амирхан Дамирович

1,6

1,6

1,6

П

Кириллов Семён Андреевич

1,4

1,4

1,4

Б

Козловская Екатерина Евгеньевна

1,2

1,2

1,2

Б

Лашинская Софья Сергеевна

1,3

1,3

1,3

Б

Польев Дмитрий Юрьевич

1,3

1,3

1,3

Б

Польева Полина Юрьевна

1,2

1,2

1,2

Б

Решетов Эдуард Евгеньевич

1,3

1,3

1,3

Б

Рзаева Вусала Раджабовна

1,6

1,6

1,6

П

Тахтаракова Юлия Евгеньевна

1,6

1,6

1,6

П

Темертей Александр Андреевич

1,6

1,6

1,6

П

Шпаковская Елизавета Сергеевна

1,3

1,3

1,3

Б

Юркин Александр Александрович

1,2

1,2

1,2

Б



Предварительный просмотр:

Оценочный лист  метапредметных УУД   1 полугодие

Модуль:         

Руководитель:

  1. Не проявилось,
  2. проявилось частично или с помощью кого-то,
  3.  проявилось полностью без посторонней помощи

ФИО

Коммуникативные УУД

Средний балл

Уровень

Задает вопросы, необходимые для организации собственной деятельности  и сотрудничества с партнёром;

 Учитывает разные мнения и стремится к координации различных позиций в сотрудничестве;

Представляет результаты   своей деятельности публично

Формулирует собственное мнение и позицию;  

 Оказывает при групповой работе необходимую помощь

Осуществляет взаимный контроль и оказывает в сотрудничестве необходимую взаимопомощь.

Алимов Вячеслав Вадимович

0,6

0,6

0,6

0,6

0,6

0,6

0,6

Б

Ануфриенко Алексей Алексеевич

0,7

0,7

0,8

0,9

0,7

0,7

0,8

Б

Ганус Валентина Геннадьевна

1

1

1

1

1

1

1

Б

Григорьева Снежана Алексеевна

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

П

Дождева Арина Максимовна

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

Б

Домрачева Анна Алексеевна

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

П

Исаев Илья Алексеевич

1,1

1,1

1,1

1,1

1,1

1,1

1,1

Б

Левоненко Диана Владимировна

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

П

Масалов Денис Анатольевич

1,7

1,7

1,7

1,7

1,7

1,7

1,7

П

Мотовилова Галина Дмитриевна

1,4

1,4

1,4

1,4

1,4

1,4

1,4

Б

Разумов Кирилл Александрович

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

Б

Римарчук Самир Нофальевич

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

П

Терентьев Анатолий Павлович

1,3

1,3

1,3

1,3

1,3

1,3

1,3

Б

Фролова Дарья Сергеевна

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

Б

Черкасова Дарья Андреевна

1

1

1

1

1

1

1

Б

Шамрина Анжела Николаевна

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

П

Шамрина Анна Александровна

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

1,2

Б

Шаров Денис Владимирович

1,1

1,1

1,1

1,1

1,1

1,1

1,1

Б

Юдина Валерия Михайловна

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

1,6

П



Подписи к слайдам:

Слайд 2

Theme : The USA. Some new facts.

Слайд 3

Aim : to know some new facts about the USA

Слайд 4

The United States of America ( The USA) North American continent Atlantic Ocean Pacific Ocean Rocky Mountains Mississippi Alaska Hawaii Washington DC

Слайд 8

Homework : P. 96 ex.10 Write down the names of these places.



Подписи к слайдам:

Слайд 1

William Shakespeare

Слайд 2

Let me not to the marriage of true minds Admit impediments; love is not love Which alters when it alteration finds, Or bends with the remover to remove. О no, it is an ever-fixed mark That looks on tempests and is never shaken; It is the star to every wand'ring bark, Whose worth's unknown, although his height be taken. Love's not Time's fool, though rosy lips and cheeks Within his bending sickle's compass come; Love alters not with his brief hours and weeks, But bears it out even to the edge of doom. If this be error and upon me proved, I never writ, nor no man ever loved. Sonnet 116

Слайд 3

Мешать соединенью двух сердец Я не намерен. Может ли измена Любви безмерной положить конец? Любовь не знает убыли и тлена. Любовь – над бурей поднятый маяк, Не меркнущий во мраке и тумане. Любовь – звезда, которую моряк Определяет место в океане. Любовь – не кукла жалкая в руках У времени, стирающего розы На пламенных устах и на щеках, И не страшны ей времени угрозы. А если я неправ и лжет мой стих, То нет любви и нет стихов моих! ( сонет 116)

Слайд 4

William Shakespeare. The greatest English poet and dramatist. “All world’s a stage, and all the men and women merely players: they have their exits and entrances; and one man in his time plays many parts…” Весь мир – театр. В нем женщины, мужчины – все актеры. У каждого есть выходы, уходы, и каждый Не одну играет роль … В.Шекспир

Слайд 5

BIOGRAPHY 1564 - 1616 Unfortunately, very little is known about W. Shakespeare’s life, as nobody collected any facts for his biography during his lifetime.

Слайд 6

He was born in April 23, 1564 at Stratford-upon-Avon.

Слайд 7

This is the most famous house in England and one the most famous house in the world. Shakespeare’s birthplace in Henley Street. William Shakespeare’s father, John Shakespeare, was one of the wealthiest citizens, and his mother , Mary Arden, belonged to an ancient and distinguished Catholic family. John Shakespeare lived and kept his shop in this house. His eight children were born here. Two of them died young. William was their third child and the eldest son.

Слайд 8

W. SHAKESPEARE’S SCHOOL IN STRATFORD-UPON-AVON AT THE AGE OF 7 WILLIAM WAS SENT TO GRAMMAR SCHOOL, WHERE HE ACQUIRED THE KNOWLEDGE OF LATIN. HE STUDIED FOR 6 YEARS. AT THE AGE OF 14 HIS FATHER TOOK HIM FROM SCHOOL. WHAT HE DID BETWEEN 14-18 IS NOT KNOWN.

Слайд 9

"... around forty boys would have been taught in this room ..." This is the schoolroom where Shakespeare was educated . It is still in use. THE CLASSROOM

Слайд 10

The next record of Shakespeare’s life is his marriage to Anne Hathaway, a daughter of a wealthy yeoman, in 1582. Anne was 26, he was 18. In 1583 their first child, Susanna was born, and in 1585 the twins, Hamnet and Judith, followed her. The youngest, Hamnet died at the age of 11. After the birth of the twins we know absolutely nothing about Shakespeare’s life for the next seven years.

Слайд 11

MOVED TO WORK IN LONDON AT THE AGE OF 23 IN 1952. JOINED A TRAVELLING COMPANY OF ACTORS The Globe Theatre WORKED BOTH AS AN ACTOR AND A WRITER MOST OF HIS PLAYS WERE PERFORMED IN THE NEW GLOBE THEATRE He wrote 154 sonnets, 37 plays, 2 poems.

Слайд 12

GREAT SHAKESPEARE’ S PLAYS 1593 « THE COMEDY OF ERRORS » 1595 « ROMEO AND JULIET » 1599 « JULIUS CAESAR » 1600 « AS YOU LIKE IT » 1600 « TWELFTH NIGHT » 1601 « HAMLET » 1604 « OTHELLO » 1606 « KING LEAR » and others

Слайд 13

Shakespeare’s quotations The beginning of the end Начало конца All is well that ends well Всё хорошо, что хорошо кончается Much ado about nothing Много шума из ничего I must be cruel, only to be kind Из жалости я должен быть жесток Sweets to the sweets Прекрасное - прекрасной Brevity is the soul of wit Краткость-сестра таланта Love’s blind Любовь - слепа Life is not all cakes and ale Жизнь прожить – не поле перейти All the world ’ s a stage and all the men and women merely players Весь мир - театр . И всё мы в нем актёры.

Слайд 14

This is the Holy Trinity Church where Shakespeare was buried. It is interesting that he died on his birthday, 23 April, 1616.

Слайд 15

These 4 lines are said to have been written by himself. “Good friend, for Jesus' sake, forbear, To did the dust enclosed here ; Blessed be he that spores these stones, And cursed be he that moves my bones”. «О, добрый друг, во имя бога, Ты прах под камнем сим не трогай; Сна не тревожь костей моих; Будь проклят тот, кто тронет их!..» William Shakespeare was buried here in 1616.

Слайд 16

MONUMENTS NEW YORK STRATFORD ON AVON

Слайд 17

POTRAITS Which is real ? Nobody knows…

Слайд 18

СОНЕТЫ

Слайд 19

«Этим ключом Шекспир открыл своё сердце…» Уильям Водсворд Сонет ( итал . S onetto – «звучный») Сонет возник в XIII в. в Италии. Первый из известных сонетов был написан Якопо да Лентини (годы деятельности 1215 — 1233) — нотариусом при дворе короля Сицилии Фридриха II. Первые итальянские сонеты своим ритмом, строем, перекрёстной схемой рифмы были близки к народной песне. Параллельно с любовным возникают сонеты политический и сатирический.

Слайд 20

ДАНТЕ АЛИГЬЕРИ 13-14 век, Италия Никола Буало 17 век, Франция ФРАНЧЕСКО ПЕТРАРКА 14 век, Франция Пушкин А. С. 17-18 век, Россия Адам Мицкевич 19 век, Польша Вильям Вордсворт 18-19 век, Англия

Слайд 21

My mistress' eyes are nothing like the sun; Coral is far more red than her lips' red; If snow be white; why then her breasts are dun; If hairs be wires, black wires grow on her head. I have seen roses damasked, red and white, But no such roses see I in her cheeks, And in some perfumes is there more delight Than in the breath that from my mistress reeks. I love to hear her speak, yet well I know That music hath a far more pleasing sound; I grant I never saw a goddess go – My mistress when she walks treads on the ground. And yet, by heaven, I think my love as rare As any she belied with false compare. SONNET 130

Слайд 22

Old English Modern English Art Wert Dost Hath Finisht ’tis Thou Thy Are Were Do Has Finished It is You Your

Слайд 23

Перевод Н.Гербеля Сонет 130 Лицом моя любовь на солнце не похожа, Кораллы ярче, чем уста ее горят, Когда снег бел, то грудь прекрасной с ним не схожа, А волосы есть шелк - у ней их не каскад. Я видел много роз, в садах хранимых строго, Но им подобных нет у милой на щеках, А благовоний вкруг найдется лучших много, Чем то, что на ее покоются устах. Я лепету ее внимать люблю, но знаю, Что музыка звучит и лучше и нежней, И к поступи богинь никак не прировняю Вполне земных шагов возлюбленной моей. И все же для меня она стократ милее Всех тех, кого сравнить возможно б было с нею.

Слайд 24

Перевод Самуила Яковлевича Маршака Ее глаза на звезды не похожи, Нельзя уста кораллами назвать, Не белоснежна плеч открытых кожа, И черной проволокой вьется прядь. С дамасской розой, алой или белой, Нельзя сравнить оттенок этих щек. А тело пахнет так, как пахнет тело, Не как фиалки нежный лепесток. Ты не найдешь в ней совершенных линий, Особенного света на челе. Не знаю я, как шествуют богини, Но милая ступает по земле. И все ж она уступит тем едва ли, Кого в сравненьях пышных оболгали.

Слайд 25

http://images.yandex.ru http://www.stihi-rus.ru/World/Shekspir/ http://www.stratford.ru/sonets.html http://muzofon.com/search/ Таривердиев%20сонет http://ekplace.ru/files/browse/music/ русские/ п / Пугачева+Алла /



Подписи к слайдам:

Слайд 1

William Shakespeare

Слайд 2

Let me not to the marriage of true minds Admit impediments; love is not love Which alters when it alteration finds, Or bends with the remover to remove. О no, it is an ever-fixed mark That looks on tempests and is never shaken; It is the star to every wand'ring bark, Whose worth's unknown, although his height be taken. Love's not Time's fool, though rosy lips and cheeks Within his bending sickle's compass come; Love alters not with his brief hours and weeks, But bears it out even to the edge of doom. If this be error and upon me proved, I never writ, nor no man ever loved. Sonnet 116

Слайд 3

Мешать соединенью двух сердец Я не намерен. Может ли измена Любви безмерной положить конец? Любовь не знает убыли и тлена. Любовь – над бурей поднятый маяк, Не меркнущий во мраке и тумане. Любовь – звезда, которую моряк Определяет место в океане. Любовь – не кукла жалкая в руках У времени, стирающего розы На пламенных устах и на щеках, И не страшны ей времени угрозы. А если я неправ и лжет мой стих, То нет любви и нет стихов моих! ( сонет 116)

Слайд 4

William Shakespeare. The greatest English poet and dramatist. “All world’s a stage, and all the men and women merely players: they have their exits and entrances; and one man in his time plays many parts…” Весь мир – театр. В нем женщины, мужчины – все актеры. У каждого есть выходы, уходы, и каждый Не одну играет роль … В.Шекспир

Слайд 5

BIOGRAPHY 1564 - 1616 Unfortunately, very little is known about W. Shakespeare’s life, as nobody collected any facts for his biography during his lifetime.

Слайд 6

He was born in April 23, 1564 at Stratford-upon-Avon.

Слайд 7

This is the most famous house in England and one the most famous house in the world. Shakespeare’s birthplace in Henley Street. William Shakespeare’s father, John Shakespeare, was one of the wealthiest citizens, and his mother , Mary Arden, belonged to an ancient and distinguished Catholic family. John Shakespeare lived and kept his shop in this house. His eight children were born here. Two of them died young. William was their third child and the eldest son.

Слайд 8

W. SHAKESPEARE’S SCHOOL IN STRATFORD-UPON-AVON AT THE AGE OF 7 WILLIAM WAS SENT TO GRAMMAR SCHOOL, WHERE HE ACQUIRED THE KNOWLEDGE OF LATIN. HE STUDIED FOR 6 YEARS. AT THE AGE OF 14 HIS FATHER TOOK HIM FROM SCHOOL. WHAT HE DID BETWEEN 14-18 IS NOT KNOWN.

Слайд 9

"... around forty boys would have been taught in this room ..." This is the schoolroom where Shakespeare was educated . It is still in use. THE CLASSROOM

Слайд 10

The next record of Shakespeare’s life is his marriage to Anne Hathaway, a daughter of a wealthy yeoman, in 1582. Anne was 26, he was 18. In 1583 their first child, Susanna was born, and in 1585 the twins, Hamnet and Judith, followed her. The youngest, Hamnet died at the age of 11. After the birth of the twins we know absolutely nothing about Shakespeare’s life for the next seven years.

Слайд 11

MOVED TO WORK IN LONDON AT THE AGE OF 23 IN 1952. JOINED A TRAVELLING COMPANY OF ACTORS The Globe Theatre WORKED BOTH AS AN ACTOR AND A WRITER MOST OF HIS PLAYS WERE PERFORMED IN THE NEW GLOBE THEATRE He wrote 154 sonnets, 37 plays, 2 poems.

Слайд 12

GREAT SHAKESPEARE’ S PLAYS 1593 « THE COMEDY OF ERRORS » 1595 « ROMEO AND JULIET » 1599 « JULIUS CAESAR » 1600 « AS YOU LIKE IT » 1600 « TWELFTH NIGHT » 1601 « HAMLET » 1604 « OTHELLO » 1606 « KING LEAR » and others

Слайд 13

Shakespeare’s quotations The beginning of the end Начало конца All is well that ends well Всё хорошо, что хорошо кончается Much ado about nothing Много шума из ничего I must be cruel, only to be kind Из жалости я должен быть жесток Sweets to the sweets Прекрасное - прекрасной Brevity is the soul of wit Краткость-сестра таланта Love’s blind Любовь - слепа Life is not all cakes and ale Жизнь прожить – не поле перейти All the world ’ s a stage and all the men and women merely players Весь мир - театр . И всё мы в нем актёры.

Слайд 14

This is the Holy Trinity Church where Shakespeare was buried. It is interesting that he died on his birthday, 23 April, 1616.

Слайд 15

These 4 lines are said to have been written by himself. “Good friend, for Jesus' sake, forbear, To did the dust enclosed here ; Blessed be he that spores these stones, And cursed be he that moves my bones”. «О, добрый друг, во имя бога, Ты прах под камнем сим не трогай; Сна не тревожь костей моих; Будь проклят тот, кто тронет их!..» William Shakespeare was buried here in 1616.

Слайд 16

MONUMENTS NEW YORK STRATFORD ON AVON

Слайд 17

POTRAITS Which is real ? Nobody knows…

Слайд 18

СОНЕТЫ

Слайд 19

«Этим ключом Шекспир открыл своё сердце…» Уильям Водсворд Сонет ( итал . S onetto – «звучный») Сонет возник в XIII в. в Италии. Первый из известных сонетов был написан Якопо да Лентини (годы деятельности 1215 — 1233) — нотариусом при дворе короля Сицилии Фридриха II. Первые итальянские сонеты своим ритмом, строем, перекрёстной схемой рифмы были близки к народной песне. Параллельно с любовным возникают сонеты политический и сатирический.

Слайд 20

ДАНТЕ АЛИГЬЕРИ 13-14 век, Италия Никола Буало 17 век, Франция ФРАНЧЕСКО ПЕТРАРКА 14 век, Франция Пушкин А. С. 17-18 век, Россия Адам Мицкевич 19 век, Польша Вильям Вордсворт 18-19 век, Англия

Слайд 21

My mistress' eyes are nothing like the sun; Coral is far more red than her lips' red; If snow be white; why then her breasts are dun; If hairs be wires, black wires grow on her head. I have seen roses damasked, red and white, But no such roses see I in her cheeks, And in some perfumes is there more delight Than in the breath that from my mistress reeks. I love to hear her speak, yet well I know That music hath a far more pleasing sound; I grant I never saw a goddess go – My mistress when she walks treads on the ground. And yet, by heaven, I think my love as rare As any she belied with false compare. SONNET 130

Слайд 22

Old English Modern English Art Wert Dost Hath Finisht ’tis Thou Thy Are Were Do Has Finished It is You Your

Слайд 23

Перевод Н.Гербеля Сонет 130 Лицом моя любовь на солнце не похожа, Кораллы ярче, чем уста ее горят, Когда снег бел, то грудь прекрасной с ним не схожа, А волосы есть шелк - у ней их не каскад. Я видел много роз, в садах хранимых строго, Но им подобных нет у милой на щеках, А благовоний вкруг найдется лучших много, Чем то, что на ее покоются устах. Я лепету ее внимать люблю, но знаю, Что музыка звучит и лучше и нежней, И к поступи богинь никак не прировняю Вполне земных шагов возлюбленной моей. И все же для меня она стократ милее Всех тех, кого сравнить возможно б было с нею.

Слайд 24

Перевод Самуила Яковлевича Маршака Ее глаза на звезды не похожи, Нельзя уста кораллами назвать, Не белоснежна плеч открытых кожа, И черной проволокой вьется прядь. С дамасской розой, алой или белой, Нельзя сравнить оттенок этих щек. А тело пахнет так, как пахнет тело, Не как фиалки нежный лепесток. Ты не найдешь в ней совершенных линий, Особенного света на челе. Не знаю я, как шествуют богини, Но милая ступает по земле. И все ж она уступит тем едва ли, Кого в сравненьях пышных оболгали.

Слайд 25

http://images.yandex.ru http://www.stihi-rus.ru/World/Shekspir/ http://www.stratford.ru/sonets.html http://muzofon.com/search/ Таривердиев%20сонет http://ekplace.ru/files/browse/music/ русские/ п / Пугачева+Алла /



Предварительный просмотр:

Информация из школьного мониторинга профразвития педагогов

 (раздел «Качество предмета»)

ФИО педагога

Предмет

Учебный год

2018-2019

2019-2020

2020-2021

2021-2022

Соловьева Ирина Геннадьевна

английский язык

35%

39%

39%

49%