Творчество учащихся

Никитина Наталия Петровна

достижения учащихся в разных мероприятиях

Скачать:


Предварительный просмотр:

1. Хушамат, ят, ашшĕ ячĕ                               Никитина Анжелика Юрьевна

2. Адрессем                                                      Патăрьел районĕ,  Алманчă сали,

                                                                           Советсен урамĕ, 8 çурт

                                                                          anzhelika1805@mail.ru

                                                                          8-960-310-99-04

3. Хăвăр çинчен кĕскен каласа пани             Эпĕ 2-мĕш класранпа сăвăсем сыратăп.

                                                                     Яланах сăвă конкурсĕсене хутшăнма тăрăшатăп.

                                                                      Грамотăсем те пур.

4. Сăвва электрон вулавăшра пичетлеме ирĕк паратăп.

5. Сăвă е сăвăсен ятне кăтартмалла.           «Вăрманта», «Кушак»

      Вăрманта

Сывлăш уçă-çке кунта,

Чечексем те умăнта,

Кайăксем юрлаç тата,

Мĕнле лайăх вăрманта!

Çырласем нумай унта,

Кĕркунне кăмпа та пур.

Ĕненместĕн пулсан та

Пирĕн пата килсе кур.

         Кушак

Пирĕн килте кушак пур,

Вăл ăслă та пит маттур.

Ирех тăрать, çăвăнать,

Шăши тытма вăл васкать.

Чупса тухать картишне,

Тапса сикет кĕлете.

Куçне чарса пăрахать,

Пĕр шăшине çаклатать.



Предварительный просмотр:

Моя Родина

Горжусь тобой, моя Россия!

Страны нет лучше и красивей!

Синь неба, золото полей,

В лесу поющий соловей.

Могучая моя держава!

Как не любить тебя, не славить?

И герб не зря у нас такой –

Орел двуглавый твой хранит покой.

Гляжу на герб родного края,

И сердце радость наполняет!

Венок, где шишки и узор из хмеля лист –

Чем край чувашский наш хвалить велит.

По центру – «Древо жизни»,

«Три солнца» светят изнутри.

Желтый цвет дарует жизнь,

А красный – к свободе ты иди.

Нам не страшно ничего,

Хоть снег идет, хоть дождик льет.

Но, кто в Чувашии живет

Пусть это знает – все прекрасно!        

Заявка

на участие в конкурсе на лучшее знание государственной символики

России  и Чувашии

 

- название работы                                                           «Моя Родина»

- номинация                                                                     Литературное творчество

- вид работы                                                                    Стихотворение

- сведения об авторе                                                        Никитина Анжелика Юрьевна

год рождения;                                                                   18.05.2000

класс                                                                                   5

домашний адрес                                                               Батыревский район

                                                                                            с.Алманчиково

                                                                                            ул.Советская, 8        

полное название образовательного учреждения           МОУ «Алманчиковская СОШ»

                                                                                            Батыревского района  

адрес образовательного учреждения                              Батыревский район

                                                                                            с.Алманчиково

                                                                                            ул.Ленина, 20        

- сведения о  руководителе                                              Никитина Наталия Петровна

                                                                                             учитель культуры родного края



Предварительный просмотр:

Чăваш Республикин Вĕрентÿ тата Çамрăксен политикин министерстви

Чăваш Республикин  вĕрентÿ институчĕ

Республикăри наци культурисен «Туслăх хĕлхемĕ» фестивалĕ

«Чăвашлăх тĕнчи» номинаци

Юхма Мишши – ача-пăча çыравçи

                                                                                  Ĕçе Патăрьел районĕнчи 

                                                                               Алманчăри вăтам шкулта

                                                                               8-мĕш класра вĕренекен

                                                                               Каруев Борис хатĕрленĕ

                                                                               Ертÿçи: тăван ен                                                                                  

                                                                               культурине вĕрентекен

                                                                               Никитина Наталия Петровна

Патăрьел - 2011

                                           

Умсăмах

                  Чăваш çĕр шывне – çĕр пин сăмах, çĕр пин юрă, çĕр пин тĕрĕ çĕр шывĕ теççĕ. Çакна эпир чăваш халăхĕн пултаруллă çыннисенчен те куратпăр. Пирĕн, чăвашсен, мухтанмалăх пур! Кам пĕлмест пулĕ Андриян Николаева, Петĕр Хусанкая, Константин Иванова, Митта Ваçлейне! Çак рете эпĕ хамăр ентеше, Сăкăт чăвашне, Юхма Мишшине те кĕртетĕп. Мĕн чухлĕ ĕç тăвать вăл чăваш халăхĕ валли? Кĕнеке хыççăн кĕнеке калăплать, статья хыççăн статья пичетлет. Пĕр пушă вăхăт та çук çыравçăн. Çав вăхăтрах ачасем валли те питĕ нумай кĕнеке çырса пичетлесе кăларчĕ.  

                 Юхма Мишшин хайлавĕсем пĕринчен тепри илемлĕрех, интереслĕрех, илĕртÿллĕрех. Вуланăçем вулас килсе тăрать. Хамăн тĕпчев ĕçне

        

Тĕллевсем:                 

 1) Хамăр тăрăхри паллă çынсен пултарулăхне тарăнрах тĕпчесе пĕлесси;

 2) Чăваш ача-пăча кĕнекисене пропагандăласси;

3) Чăваш халăхĕн мухтавлă паттăрĕсемпе паллашасси;

4) Тăван çĕр шыва хисеплеме, юратма вĕрентесси.

Задача:  Хамăн тĕпчев ĕçĕнче чăвашсен паллă писателĕн ача-пăча валли çырнă кĕнекисене тишкерсе унăн пурнăçри вырăнне палăртасси.

Юхма Мишши (Михаил Николаевич Ильин) чăваш халăх писателĕ, паллă тĕпчевçĕ-академик, çутлăх ĕçченĕ, тăлмач, культура деятелĕ. Вăл Чăваш Республикин Патăрьел районне кĕрекен Сăкăт ялĕнче 1936 çулхи ака уйăхĕн 10-мĕшĕнче çуралнă. Михаил Николаевич ырми-канми ĕçлет, кĕнеке хыççăн кĕнеке калăплать. Халăх кун-çулĕ, ун историйĕ çине тарăн куçĕсемпе тинкерсе пăхать. Чăваш литературинче, Атăлпа Урал хушшинче, тĕнче литературинче палăрмалла йĕр хăварчĕ хăйĕн тĕлĕнмелле хăватлă хайлавĕсемпе. Вăл нумай-нумай юмахсен, калавсен, повеçсен, романсен, пьесăсен, юрă-такмак, сăвă-поэмăсен авторĕ. Унăн хайлавĕсене тахçантанпах шкулсенче вĕренеççĕ.

Юхма Мишши И.Я.Яковлев ячĕллĕ Чăваш патшалăх педагогика институтне, А.Луначарский ячĕллĕ Театр институчĕ çумĕнчи Аслă творчество курсне вĕренсе пĕтернĕ. Республикăри краеведении музейĕнче, Шупашкарти 6-мĕш вăтам шкулта, Чăваш к5неке издательствинче, мĕнпур чăвашсен «Вучах» хаçатĕнче ĕçленĕ. Пĕтĕм чăвашсен обществăпа культура центрĕн президенчĕ тата Чăваш писателĕсен союзĕн правлени председателĕ.

Пĕрремĕш кĕнеки – «Оксана» повесть – 1962 çулта пичетленсе тухнă. Поэзире, прозăра, драматургире, публицистикăра хастар ĕçлет.

Юхма Мишши - чăваш литератури ани çине вăрçă хыççăн пырса кĕнĕ писательсенчен пĕри. Вăл нумай-нумай халапсемпе юмахсен, калавсен, пысăк калăпăшлă историлле романсен авторĕ те. 200 ытла кĕнеке пичетлесе кăларнă. Унăн кĕнекисене 144 чĕлхене куçарнă. Мĕн çамрăкранпах халăх сăмахлăхне пухатъ вăл, аллине ручкăпа тетрадь тытса чăваш ялĕсем тăрăх утнă, тăван халăхăн сăнарлă чĕлхине итлесе киленнĕ, тетрадь çине çыра-çыра илнĕ. Ватă мучисен калавĕсене тăнланă.  

Юхма Мишши академик тăван халăхăн пултаруллă ывăл-хĕрĕсен пархатарлă пурнăçне тĕпчесе, хăй çырнисене ала витĕр алласа чи витĕмлĕ сăмахсемпе вĕсен сăнарĕсене калăплать. Илер-ха виççĕмĕш космонавт Андриян Николаев чăваш ывăлĕ çинчен çырнисене. «Шуршăл ачи», «Çăлтăрсем чĕнеççĕ» кĕнекесенчи сыпăксене пĕрремĕш класрах вулаççĕ "пĕчĕк" чăвашсем.

Юхма Мишши хăйĕн хайлавĕсенче яланах ватăсене мăнукĕсемпе калаçтарать. "Кăвак çĕмренре" вилме выртнă асламăшĕ мăнукне Ильтелет çинчен каласа парать.

"Атăл шывĕ юха тăрать" романра Ашмар мучи пĕчĕк Уракпа пуплет. Аваллăх çинчен ăнлантарать. Тата çакна та калас пулать: Юхма Мишши хăйĕн повеçĕсемпе романĕнсенче ваттисем каланисене халăх  юррисене иле-иле кăтартать. Сăмахран, "Анне çăкăрĕ" романра атте-анне чĕлхине юратмалли пирки Туймăрса вилес умĕн каланă сăмахсене çырса панă.

Юхма Мишши - ырми-канми ĕçчен. Вăл ачасен тусĕ те. Ачасен театрĕ валли ятарласа пьесăсем - «Уйăх тулнă каç», «Кашнин хăйĕн телейĕ», «Шуракăш тĕкĕ», «Итлемен чăх чĕппи», «Пÿрнескепе унăн тусĕсем», «Улăм пукане», «Светофорпа Москвич», «Туслăхран вăйли çук» тата ытти пьесăсем - çырса парнелерĕ. Çак пьесăсем тăрăх лартнă спектакльсене тĕрлĕ çценăсем çинче курса савăнчĕç. Унăн пьесисем тăрăх лартнă спектакльсене тĕрлĕ çĕр-шывсенче те кăтартрĕç.

         Çав пьесăсем «Пуканепе Катемпи», «Мулкач валли шурă кĕрĕк», «Пÿрнескепе унăн тусĕсем» ятпа уйрăм кĕнекен тухрĕç. "Пуканесем юмах çĕр-шывĕнче" кĕнекене кĕнĕ пьесăсене те ачасем валли çырнă.

Юхма Мишши – ăста художник та. Акă, «Элпи чечекĕ» кĕнекери геройсем чăнласах та пирĕн куç умне ĕлĕк-авал пурăннă чăваш паттăрĕсен галерейи пек тухса тăраççĕ.

«Кашнине эп юрататăп» кĕнекене чăваш халăх писателĕ Юхма Мишши  ачасем валли ятарласа тĕрлĕ кайăк-кĕшĕк, чĕрчунсем, пулăсемпе нăрăсем çинчен çырнă кĕске сăвăсене кĕртнĕ. Кашни чĕрĕ чун ятне чăвашла та, вырăсла та çырса палăртнă. Ку сăвăсене пăхмасăр вĕренме те лайăх. Ачасем, сăвăпа паллашнă май, хăйсем те çав чĕрĕ чуна хут çине ÿкерме пултараççĕ.                                                                                          

Юхма Мишши ачасене çут çанталăкпа васкамасăр, майĕпелен калаçтарса çывăхлатмаллине  чухлать. Пĕр-пĕрне хисеплесе, юратса пурăнсан çеç эпир çут çанталăка сыхласа хăварма пултаратпăр. Этем чĕрĕ çут çанталăксăр пурăнма пултарайманнине те питĕ лайăх ăнланать автор.

 «Пÿрнескепе унăн тусĕсем» хайлавра хаваслă та яланах савăнăçлă Пÿрнеске ятлă ача çинчен çырнă.  Пÿрнеске хăйĕн юлташĕсемпе – ырă Чĕкеçпе, хăюллă Йытăпа, ăслă Лашапа Мăкăньпие хăтарни çинчен çырса панă.

Пĕтĕмлетÿ

Юхма Мишши кĕнекисем - асамлă кĕнекесем. Вĕсем ачасене ырра, ваттисене хисеплеме, çут çанталăка юратма, пĕр-пĕринпе туслă пулма,  йывăр вăхăтра пулăшма  вĕрентеççĕ. Ачасем валли нумай кĕнеке пичетлесе кăларчĕ. Юхма Мишши пьесисене тĕрлĕ театр сцени çинче курма пулать. Унăн хайлавĕсем  çăмăллăн вуланаççĕ, асра тытса юлма та йывăрах мар.  Хамăр тавра пулса иртекен ĕçсемпе пулăмсем çинчен пире тарăнрах пĕлтерет.

Малалла та çавăн пек ăслă, ырра вĕрентекен хайлавсемпе савăнтарасса эпир шансах тăратпăр.              



Предварительный просмотр:

                                               

Муниципальное образовательное учреждение «Алманчиковская средняя общеобразовательная  школа» Батыревского района

                                                                                                                                             

                                               

                                               Работа ученицы 4 класса  Никитиной Анжелики                                                                        

                                                         Руководитель: Никитина Наталия Петровна

                                           

                                                с. Алманчиково -2010 год                                       

                                                                                   Название работы. Детские игрушки

                                                                                           Автор: Никитина Анжелика

                                                                                          Руководитель: Никитина Н. П.

Введение.

Старинные игрушки издавна интересовали людей. И в нынешнее время есть исследующие их.

Изготовление игрушек- это творчество. Все, что попадало под руку , шло на изготовление игрушки. Прежде чем научиться жить в большом мире, каждый ребенок играя создает свой маленький мир, как бы проводит репетицию своей жизни.

Краткое содержание.

Ещё в глубокой древности предки чувашей специально изготавливали игрушки для своих детей. Для детей постарше делали маленькие орудия труда и музыкальные инструменты. Играя в такие игрушки и подражая взрослым, дети постепенно приучались к труду.

Дети и сами для себя придумывали игры и мастерили игрушки из древесины, веток, коры, трав, глины, шерсти, ткани, кости и другого материала.

Вывод.

У каждой народности есть свои игрушки. Эти игрушки помогают видеть прекрасное , учат жить в большом мире.

Чувашские игрушки развивали общий кругозор детей.

В разных уголках нашей республики живут народные умельцы, изготовляющие игрушки.  Вещи, изготовленные своими руками, нужны людям. Они помогают общаться друг с другом, узнать прошлое. Развитие человечества невозможно без знания прошлого. В нынешнее время в руках детей можно в редких случаях увидеть старинные игрушки. Но эти игрушки интересуют нас и по сегодняшний день.

История создания чувашских игрушек начинается с глубокой древности.Через игрушки ребенок познавал мир, его красоту, учился различать добро и зло. В селе игрушка имела огромное значение: умение передавалось из поколения в поколение, развивалась культура. Через игрушки ребенок учился творить добро.

                         Игрушки из растительных материалов.

Как и все мальчики на свете, чувашские дети любили транспортные игрушки: всевозможные тележки, колёсики, лошадки и др. Из древесины и коры делали всякие фигурки животных, посуду.

Девочки из древесины, соломы и кусочков ткани делали куклы. Для себя и кукол изготавливали украшения – бусы, браслеты, кольца.

Играя, дети приучались делать полезные вещи, например, плести корзины, обрабатывать  древесину, шить, вязать.

Каждый чувашский мальчик всегда носил с собой маленький складной ножик. Этот ножик был не просто игрушкой , а необходимым инструментом, когда , например, надо было сделать прочную палку, сплести корзину, подремонтировать лапоть или сломанную тележку.  

                                  Игрушки из соломы.

С игрушками, сделанными из дерева, играли недолго. Взрослые, смотря на возраст ребенка, меняли игрушки. Игрушки из соломы были лёгкие, могли делать различные движения.

В жизни крестьянина большое значение имела солома из ржи. Она мягкая. Из нее можно сделать различные фигурки. Даже когда высохнет, она не теряет своих качеств. Поставленный в поле сноп похож на человека. Всё это привело к мысли о создании куклы. Основу для куклы делали из соломы: сгибали пополам и перевязывали, верхняя часть – голова, нижняя – вместо платья. Потом приделывали руки, перпендикулярно вдев соломинки. Наряжали куклу лоскутками ткани.  

                                            Игрушки из глины

Среди чувашей мастеров по изготовлению из глины было много. Посуда в доме в основном была из этого материала. Взрослые не обижали и детей,  для них мастерили игрушки. Этим ремеслом занимались женщины.  В первое время для себя, а потом и для продажи.

Существовал определённый порядок работы с глиной. Её  смешивали с водой и песком и месили, как тесто. Мастерили игрушки, клали сушиться. Потом их разукрашивали.

В основном из глины лепили фигуры женщины, лошади,  птицы, медведя, всадника, оленя и не было одинаковых фигур.

Что – же они означали?  Фигура женщины - землю, лошадь – свет, тепло, идущий от солнца, плодородие, птица – воздух между небом и землёй. Крестьяне верили  их влияние на жизнь.

Изготовление игрушек из глины – одно из древних искусств. Это искусство народ сохранил до сих пор. Из глины сейчас изготовляют любимый детский музыкальный инструмент – свистульку.

                              Игрушки из шерсти.

Из шерсти изготавливали мячи разной величины. Дети, ухаживая за лошадьми и коровами, вычесывали им линящую шерсть, собирали её и скатывали – получался мягкий круглый мячик. Так же скатывая шерсть, делали небольшие фигурки.

                                 Изделия из кожи.

Из полосок кожи мальчики плели себе маленькие кнуты, делали пояса, могли пробовать шить и плести обувь. Из мелких кусков кожи вырезали цветы и разные фигурки. А если оставался кусок покрупнее, делали себе маленькие барабаны и бубны.

                          Игрушки из разных материалов.

Из костей, рогов и гусиных перьев ребята мастерили музыкальные инструменты.

Красивые гладкие косточки или камешки использовали в разных играх, просто любовались ими.

Для мячиков могли использовать мочевые пузыри животных. Их тщательно чистили, мыли, размягчали, надували через деревянные трубки и, пустив внутрь несколько горошин, завязывали.

Мне очень хотелось узнать, в настоящее время какие материалы используют ребята для изготовления игрушек. С этой целью я сделала опрос среди учащихся начальных классов.

Какие материалы используете для изготовления игрушек?

Вывод: ребята больше мастерят игрушки из глины (73 %), из соломы (16 %), из коры(5 %), из других материалов – 6 %.

      Что любите мастерить из глины?

Вывод: ребята из глины любят мастерить животных (68%), посуду(21%), фигуры людей(7%), другие игрушки(4%).

Итак, изготовление игрушек из глины – одно из древних искусств. Это искусство народ сохранил до сих пор. Из глины сейчас изготовляют любимый детский музыкальный инструмент – свистульку.

Приложение.