Краснопёрова Алла Георгиевна

Краснопёрова Алла Георгиевна

сайт преподавателя английского языка СПО

через тернии - к звёздам

Профессия: преподаватель СПО

Профессиональные интересы: педагогика

Увлечения: музыка

Регион: Краснодарский край

Населенный пункт: Краснодар

Место работы: Краснодарский технический колледж

Звание, ученая степень: советник Российской Академии Естествознания, доктор наук Международной Академии Естествознания

Век живи - век учись!
народное

Надеюсь мои материалы будут полезны преподавателям СПО.

О себе

Преподаватель несёт свет и просвещает людей.

Книги, которые сформировали мой внутренний мир

Глебова .Педагогическая энциклопедия.

Мардахаев. Социально-педагогический словарь.

Это мои настольные книги!

Мой взгляд на мир

Мир прекрасен и удивителен!

Мои достижения

4 медали РАЕ: медаль имени Вернадского, медаль Ушинского, медаль Сократа, медаль Локка.

Моё портфолио

Хочу поделиться практическим материалом по напиcанию разработки открытого  практического занятия по дисциплине " Иностранный язык".

Сценарий проведения практическое занятие

Тема

Станки. Профессионально-ориентированный текст

Цели:

развивающие:

- развивать навыки нахождения форм инфинитива в тексте

обучающие:

- обучить  навыкам   использования модальных глаголов на письме и в речи

воспитательные:

- развивать навыки пользоваться научной организацией труда на рабочем месте.

Задачи:

1.Обучить навыкам чтения, понимания профессионального текста.

2.Развивать навыки анкетирования.

3.Формировать умение правильно пользоваться отраслевыми словарями и справочниками.

ЗУН:

знать:

- основную терминологию, используемую в технической литературе и основную лексику, отражающую специальность;

- числительные;

- система модальности;

- образование и употребление глаголов в Past, Future Simple;

уметь:

- использовать неличные формы глаголов;

- правильно переводить неличные формы глаголов;

- читать и переводить тексты, тематически связанные с  профессией.

Ход работы

Студенты изучают лексику и выполняют задания.

1.Фонетическая, грамматическая зарядка

Студенты читают слова и фразы, объясняют грамматические явления, составляют с новой лексикой собственные предложения.

Lathes

 turning

boring

cylindrical

 conical

shaped

surfaces,

 threading

facing and

 processing

ends

drilling

 countersinking

deployment

holes

2.Основная часть

Студенты выполняют упражнения.

Упражнение 1. Прочитайте и  переведите. Подчеркните понятия и термины и сделайте их морфологический разбор. Перескажите текст.

 

Lathe

 

image

 

Classification of machine tools

Machines are classified by the set of attributes.

The class of precision machine tools is classified into five classes:

(H) Normal accuracy

(F) Increased Accuracy

(B) High precision

(A) is especially high accuracy

(C) is especially accurate machine (master machine)

Classification of machine tools by weight:

light (<1 m)

medium (1-10 m)

heavy (> 10 m)

unique (> 100 m)

Classification of machine tools in the degree of automation:

hand

semi-automatic

machines

CNC

Flexible manufacturing systems

 

Lathe - machine tool for machining (turning) pieces of metal and other materials in the form of solids of revolution. Performed on lathes turning and boring of cylindrical, conical and shaped surfaces, threading, facing and processing end drilling, countersinking, and deployment of holes, etc. Harvesting gets the rotation of the spindle, cutter - cutting tools - moves with the sled on the slide navigation shaft or spindle receiving the rotation of the feed mechanism.

The composition of the group turning machines are machines performing various operations of turning: stripping, chamfering, boring, etc.

Упражнение 2. Прочитайте и  переведите. Подчеркните понятия и термины и сделайте их морфологический разбор. Напишите текст, используя модальные глаголы. Сделайте интервьюирование по информации из текста.

 Safety requirements before the work beginning

at maintenance service between repairs

1. The works spent on elimination of malfunctions of an electric equipment of load-lifting cars under demands of machinists and not of the electro technical personnel, and surveys concerning safety of their performance are subdivided:

For the works which are carried out as current operation, with record in operative magazine;

The works which are carried out under the order of persons administratively-technicians, having group on an electro security not more low IV, with record in operative magazine.

As current operation - on service of an electric equipment of load-lifting cars it is authorized to the electrical engineer on duty in the presence of the machinist (crane operator) having group on an electro security II, to make following works:

Electric equipment survey;

Replacement of the fused lamps and fusible inserts;

Repair and replacement of the electro devices located in a cabin of the machinist (crane operator);

Check of serviceability of work of devices and safety controls, illumination, the alarm system and blocking, except for alarm system devices about pressure presence on the main things троллеях.

2. The electrical engineer, having received the demand from the machinist (crane operator), should make record in operative magazine, having named date and time of receipt of the demand, a surname and a post given the demand, the maintenance of the demand and time of the beginning of work.

After elimination of the found out malfunctions in the same magazine it is necessary to make record about the maintenance of the executed works and time of their termination.

Entry about elimination of malfunctions in the logbook of the machinist (crane operator) is simultaneously made.

3. At detection of the malfunctions which are not concerning the list works, carried out as current operation, the electrical engineer on duty should report on the senior on change on the found out lacks.

4. The works which are carried out under the order, with record in operative magazine:

Replacement of the burnt down electric motors;

Replacement of electromagnetic coils and brakes;

Adjustment of trailer switches;

Carrying out of periodic surveys.

Упражнение З. Подготовьте свой проект-презентацию  и обсудите его, защитив его по теме « Станки, электрооборудование, робототехника в промышленности края»

3. Выполнение практической работы

Студенты пишут в  тетрадях.

Упражнение 1.Допишите предложения с модальными глаголами. Найдите глаголы в простом времени и подчеркните их.

1. I don’t have to work on Saturdays. (usually) I……

2. I’ll be late home this evening. (probably)

3. We are going away tomorrow.(all)

4. (Don’t take me seriously.) I was joking. (only) I…

5. Did you enjoy the party? (both)…

6. (I’ve got a lot of housework to do.) I must write some letters. (also) I…

4.Проектная деятельность

Найдите в Интернете информацию по теме «Электромеханическое оборудование»и составьте свой проект.

5.Контрольные вопросы

1.Какие числительные бывают?

2.Как образуются количественные числительные?

3.Как образуются порядковые числительные?

4. Какие модальные глаголы известны?

5. Какие эквиваленты модальных глаголов известны?

7. Творческие задания (дополнительные)

Задание 1.Прочтите и переведите текст. Выпишите неличные формы глагола.

Heat treatment such as quenching, tempering, or annealing controls the nature of the grains and their size in the metal. Small amounts of other metals (less than 1per cent) are often added to a pure metal. This is called alloying and it changes the grain structure and properties of metals. All metals can be formed by drawing, rolling, hammering and extrusion, but some require hot-working. Metals are subject to metal fatigue and to creep (the slow increase in length under stress) causing deformation and failure. Both effects are taken into account by engineers when designing, for example, airplanes, gas-turbines, and pressure vessels for high-temperature chemical processes. Metals can be worked using machine-tools such as lathe, milling machine, shaper and grinder. The ways of working a metal depend on its properties. Many metals can be melted and cast in moulds, but special conditions are required for metals that react with air.

Задание 2. Прочтите и переведите текст. Выпишите неличные формы глагола.

The most important metal in industry is iron and its alloy – steel. Steel is an alloy of iron and carbon. It is strong and stiff, but corrodes easily through rusting, although stainless and other special steels resist corrosion. The amount of carbon in a steel influences its properties considerably. Steels of low carbon content (mild steels) are quite ductile and are used in the manufacture of sheet iron, wire, and pipes. Medium-carbon steels containing from 0.2 to 0.4 per cent carbon are tougher and stronger and are used as structural steels. Both mild and medium-carbon steels are suitable for forging and welding. High-carbon steels contain from 0.4 to 0.5 per cent carbon, are hard and brittle and are used in cutting tools, surgical instruments, razor blades and springs.

Задание 3. Прочтите и переведите текст. Выпишите неличные формы глагола.

The inclusion of other elements affects the properties of the steel. Manganese gives extra strength and toughness. Steel containing 4 per cent silicon is used for transformer cores or electromagnets because it has large grains acting like small magnets. The addition of chromium gives extra strength and corrosion resistance, so we can get rust-proof steels. Heating in the presence of carbon or nitrogen-rich materials is used to form a hard surface on steel (case-hardening). High-speed steels, which are extremely important in machine-tools, contain chromium and tungsten plus smaller amounts of vanadium, molybdenum and other metals.

Добавить грамоту в портфолио