Контрольно измерительные материалы ОГСЭ.03.Английский язык и Немецкий язык
рабочая программа на тему

Суровцев Валентин Иванович

КИМ ОГСЭ.03.Английский язык 43.02.02.Парикмахерское искусство

Скачать:


Предварительный просмотр:

Комплект

контрольно-измерительных материалов

учебной дисциплины ОГСЭ.03.Английский язык

программы подготовки специалистов среднего звена (ППССЗ)

по специальности

43.02.02.Парикмахерское искусство.

  1. Паспорт комплекта контрольно-оценочных средств по учебной дисциплине

ОГСЭ 03. Английский язык

  1. Общие положения

Контрольно-измерительные материалы (КИМ) предназначены для контроля и оценки образовательных достижений обучающихся, освоивших программу учебной дисциплины ОГСЭ 03. Английский язык.

Комплект КИМ включает контрольные материалы для проведения текущего контроля и промежуточной аттестации в форме письменного экзамена.

Комплект КИМ разработан на основании:

 -  программы подготовки специалистов среднего звена по специальности

43.02.02.Парикмахерское искусство.

- программы учебной дисциплины ОГСЭ.03.Английский язык.

  1. Результаты освоения дисциплины, подлежащие проверке.

Результаты обучения

(освоенные умения, усвоенные знания)

Формы и методы контроля и оценки результатов обучения

знать/понимать:

– значения новых лексических единиц, связанных с тематикой данного этапа и с соответствующими ситуациями общения;

– языковой материал: идиоматические выражения, оценочную лексику, единицы речевого этикета, перечисленные в разделе «Языковой материал» и обслуживающие ситуации общения в рамках изучаемых тем;

Экспертная оценка выполнения практических заданий;

опрос;

тестирование;

Экзамен

 – новые значения изученных глагольных форм (видо-временных, неличных), средства и способы выражения модальности; условия, предположения, причины, следствия, побуждения к действию;

Экспертная оценка выполнения практических заданий;

опрос;

тестирование;

Экзамен

– лингвострановедческую, страноведческую и социокультурную информацию, расширенную за счет новой тематики и проблематики речевого общения;

Экспертная оценка выполнения практических заданий;

опрос;

тестирование;

Экзамен

– тексты, построенные на языковом материале повседневного и профессионального общения, в том числе инструкции и нормативные документы по специальностям;

Экспертная оценка выполнения практических заданий;

опрос;

тестирование;

дифференцированный зачет

уметь:

говорение

 – вести диалог (диалог–расспрос, диалог–обмен мнениями/суждениями, диалог;

–побуждение к действию, этикетный диалог и их комбинации) в ситуациях официального и неофициального общения в бытовой, социокультурной и учебно-трудовой сферах, используя аргументацию, эмоционально-оценочные средства;

– рассказывать, рассуждать в связи с изученной тематикой, проблематикой прочитанных/прослушанных текстов; описывать события, излагать факты, делать сообщения;

– создавать словесный социокультурный портрет своей страны и страны/стран изучаемого языка на основе разнообразной страноведческой и культуроведческой информации;

Экспертная оценка выполнения практических заданий;

опрос;

тестирование;

Экзамен

аудирование

– понимать относительно полно (общий смысл) высказывания на изучаемом иностранном языке в различных ситуациях общения;

– понимать основное содержание аутентичных аудио- или видеотекстов познавательного характера на темы, предлагаемые в рамках курса, выборочно извлекать из них необходимую информацию;

– оценивать важность/новизну информации, определять свое отношение к информации;

Экспертная оценка выполнения практических заданий;

опрос;

тестирование;

Экзамен

чтение

– читать аутентичные тексты разных стилей (публицистические, художественные, научно-популярные и технические), используя основные виды чтения (ознакомительное, изучающее, просмотровое/поисковое) в зависимости от коммуникативной задачи;

Экспертная оценка выполнения практических заданий;

опрос;

тестирование;

Экзамен

письменная речь

– описывать явления, события, излагать факты в письме личного и делового характера;

– заполнять различные виды анкет, сообщать сведения о себе в форме, принятой в стране/странах изучаемого языка;  

Экспертная оценка выполнения практических заданий;

опрос;

тестирование;

Экзамен

использовать приобретенные знания и умения в практической и профессиональной деятельности, повседневной жизни.

 

  1. Структура контрольного задания

ВАРИАНТ 1

Задание 1. Составь мини диалог Прочитай фразы. Подбери к каждой фразе подходящую ответную реплику.

(1) - Hi Jeanne! How are you? -  

(2) - I’m also well, thanks! How’s the weather in Ottawa today? –

(3) - You know, as usual. It’s quite foggy and chilly. –

(4) - How is summer in Ottawa?-

(a) - I’m fine, thank you! And how are you?

(b) - It’s a fine weather, but it’s a bit rainy. How about London? Is the weather good there?

(c) - Yes, summer in London is gorgeous.

(d)- Well, it is nice, of course. It can also rain sometimes or be cloudy, but in general it’s warm and sunny.

Задание 2. Составь предложения из предложенных слов.

  1. we, when, ill, are, call, we, doctor, the.
  2. us, he, examines.
  3. the, doctor, illness, the, diagnoses

Задание 3. Выбери подходящее по смыслу слово.

Rugby.

There is a certain type of (1) ______ called rugby. The game is called so because it was originated at Rugby — a well-known English public school. As well as common football it is a game played by two(2) _____ of fifteen (3)______ each. The game takes place on a field 100 meters long and 80 meters wide. There are goal posts at both ends of the field. Rugby is played with an oval or egg-shaped ball which can be carried by hands and kicked. The (4)______ is passed from hand to hand in order to be thrown across the goal line. It is a rather violent(5) ______, which is why the players must be big and strong. Another requirement for the players is to wear helmets, masks and chest and shoulder .

Game, football, players, teams, ball.

Задание 4. Английский друг попросил тебя рассказать о твоем отце, напиши небольшой рассказ о нем.

В твоем рассказе должна содержаться следующая информация: His name, age, hobby, work, personal characteristics, home duties, likes.

Задание 5. Подбери к слову перевод.

1.unique

2. sharp-minded

3. talented

4. empty-headed

5. awkward

6. stubborn

a) неуклюжий, b) пустоголовый, c) упрямый, d) талантливый, e) неповторимый, f) смышленый

Задание 6. Переведи русские слова и словосочетания на английский язык.

1.I have always wanted to spend more time in the (1)______________ (сельская местность).

2.I can pick (2) ____________(ягоды и грибы).

3.The best thing in the countryside is the (3)____________ (свежий воздух).

Задание 7. Выпишите из текста 6 глаголов в прошедшем времени и определите их начальную форму.

ENGLISH POST-OFFICE

Jane and John lived in an old house in an English village. John worked at home. The village post-office was in one room in their house and John worked there. The people in the village bought stamps, envelopes and newspapers in Jane and John's1 house. The red postbox was on the front door. John and Jane were very happy in their house and they liked it very much.

Задание 8. Подбери к слову его описание.

Countryside is…

1) the first wife of Prince Charles.

2) the medical service in Russia.

3) the area outside of the city.

4) the first and famous tennis tournament.

Задание 9. Прочитайте текст, ответьте на вопросы. Используйте краткие ответы.

Living in the City.

Living in the city has both advantages and disadvantages. From one hand, it is always easier to find a good job or to visit interesting places and exhibitions. There is also a good choice of public transport. From the other hand, the noise and pollution level in big cities is really high. As for me, I quickly become tired of it. I live in Krasnodar with my family. It’s the biggest city in Krasnodar region and its capital. It is also the cultural, political and social center of the region. I should say that the city is really beautiful and many people from smaller towns and villages come to work and study here. What they like about the city is that there are lots of interesting things to do and places to see. They also like job and study opportunities. There are lots of good universities and large companies in Krasnodar. There are also many ways to spend the weekends, for example, visiting a museum, going to the cinema or theatre, shopping, eating in good restaurants, going to concerts, etc. If people want to relax they go to parks for a walk or to read a book. In general, the city offers various opportunities and you never get bored. However, there are some disadvantages as well. Sometimes it’s difficult to find a cheap apartment, so living in a city becomes very expensive. The roads are full of cars which pollute the air and the traffic is really heavy on weekdays. Public transport is also over-crowded. That’s why many people leave the city at weekends. They try to relax in the countryside, where the air is much fresher and there isn’t any noise from cars. We also go away each Saturday and Sunday to visit my grandparents.

Вопросы:

1.What is easier to find in the city?

2.What ways to spend the weekends are there in the city?

3.Where do many people go on weekends?

Эталоны ответов

Вариант 1

Задание 1

Задание 2

Задание 3

Задание 5

Задание 6

Задание 7

Задание 8

Задание 9

1a

When we are ill we call the doctor

1game

1e

Countryside

Lived-live

3

A good job

2b

He examines us

2 teams

2f

berries and mushrooms

worked-work

visiting a museum, going to the cinema or theatre, shopping, eating in good restaurants, going to concerts

3c

The doctor diagnoses the illness

3 players

3d

fresh air

Was-be

In the countryside

4d

4 ball

4b

Bought-buy

5 football

5a

Were-be

6c

Liked-like

ВАРИАНТ 2

 Задание 1. Составь мини диалог Прочитай фразы. Подбери к каждой фразе подходящую ответную реплику.

(1) - Hi. –

(2) - How’s the weather there today? –

(3) - What’s the temperature? –

(4) - Have you heard what the weather is going to be like tomorrow? –

(a) -It’s really cold. It snowed all day and the schools closed early.

(b) -Hi.

(c) -I was watching the news a little earlier. They said its probably going to snow tomorrow.

(d) -Its 30 degrees now. It was even colder this morning.

Задание 2. Составь предложения из предложенных слов.

  1. a headache, have, we, when, go, we, the, to, doctor.
  2. our, temperature, takes, he.
  3. medicine, prescribes, doctor, a.

Задание 3. Выбери подходящее по смыслу слово.

Cricket.

Cricket is a popular summer sport in Britain. There are many cricket clubs in the country. Cricket (1)____wear a certain uniform — white boots, a white T-shirt and white trousers. One cricket (2)______ takes a terribly long time. There are two teams of 11(3) ______ each and test matches between national teams can last up to 5 days. The spectators have to be very patient. The game is played on a pitch with a wicket at each end. The (4)_____ of the game have changed over the years. It is a game which is associated with long sunny summer afternoons, the smell of new-mown grass and the sound of leather (5)_____ beating the willow cricket bat. Cricket is more popular among men, but it is also played by women and girls.

Players, ball, game, rules, player.

Задание 4. Английский друг попросил тебя рассказать о твоих бабушке или дедушке, напиши небольшой рассказ о нем (о ней).

В твоем рассказе должна содержаться следующая информация: his (her) name, age, hobby, work, personal characteristics, home duties, likes.

Задание 5. Подбери к слову перевод.

1. tactful

2. emotionally stable

3. sensitive

4. cheerful

5. shy

6. envious

a) застенчивый, b) чувствительный, c)тактичный, d) эмоционально уравновешенный, e)веселый, f) завистливый

Задание 6. Переведи русские слова и словосочетания на английский язык.

1.My grandparents live in the (1) __________(деревня).

2.I like (2) _________(старомодный дом).

3.Many farms have a (3) __________(амбар).

Задание 7. Выпишите из текста 6 глаголов в прошедшем времени и определите их начальную форму.

ELLEN PEEL

Ellen Peel was over nineteen years old. Her father died in 1915 and her mother died in 1916. Ellen started her first work in a rich family in London. She got up at 6 o'clock in the morning and cleaned the rooms. At 7 o'clock she had breakfast. She got only twenty pounds for her job. In 1921 she went to another family and became a baby-sitter. There were four children in the family and Ellen loved them. She lived in the family for twenty years. Ellen Peel looked after the people's children till she was seventy years old.

Задание 8. Подбери к слову его описание.

Wimbledon is…

1) the first wife of Prince Charles.

2) the medical service in Russia.

3) the area outside of the city.

4) the first and famous tennis tournament.

Задание 9. Прочитайте текст, ответьте на вопросы. Используйте краткие ответы.

Living in the City.

Living in the city has both advantages and disadvantages. From one hand, it is always easier to find a good job or to visit interesting places and exhibitions. There is also a good choice of public transport. From the other hand, the noise and pollution level in big cities is really high. As for me, I quickly become tired of it. I live in Krasnodar with my family. It’s the biggest city in Krasnodar region and its capital. It is also the cultural, political and social center of the region. I should say that the city is really beautiful and many people from smaller towns and villages come to work and study here. What they like about the city is that there are lots of interesting things to do and places to see. They also like job and study opportunities. There are lots of good universities and large companies in Krasnodar. There are also many ways to spend the weekends, for example, visiting a museum, going to the cinema or theatre, shopping, eating in good restaurants, going to concerts, etc. If people want to relax they go to parks for a walk or to read a book. In general, the city offers various opportunities and you never get bored. However, there are some disadvantages as well. Sometimes it’s difficult to find a cheap apartment, so living in a city becomes very expensive. The roads are full of cars which pollute the air and the traffic is really heavy on weekdays. Public transport is also over-crowded. That’s why many people leave the city at weekends. They try to relax in the countryside, where the air is much fresher and there isn’t any noise from cars. We also go away each Saturday and Sunday to visit my grandparents.

 Вопросы:

1.In what town does the author live?

2.What is difficult to find in the city?

3.Whom does author visit on weekends?

Эталоны ответов

Вариант 2

Задание 1

Задание 2

Задание 3

Задание 5

Задание 6

Задание 7

Задание 8

Задание 9

1b

When we have a headache, we go to the doctor

1 players

1c

The village

Was-be

4

Krasnodar

2a

He takes our temperature

2 game

2d

The old-fashioned house  

Died-die

3d

A doctor prescribes medicine

3 player

3b

The barn

Started-start

grandparents

4c

4 rules

4e

Got-get

5 ball

5a

Became-become

6f

Went-go

ВАРИАНТ 3

Задание 1. Составь мини диалог Прочитай фразы. Подбери к каждой фразе подходящую ответную реплику.

(1) - Hello, lovely day, isn't it? –

(2) - Yes, it says it will be bright and sunny. –

(3) - You are right. –

(4) -See you.

(a) -Hello.

(b) -How nice. Nice weather for outing.

(c) - Absolutely wonderful, nice and warm. What's the weather forecast for tomorrow? Do you know? ]

(d) - See you later.

Задание 2. Составь предложения из предложенных слов.

1. have, a toothache, we, when, to, we, go, the, dentist.

2. heart, our, he, examines.

3. gives, a, doctor, us, prescription.

Задание 3. Выбери подходящее по смыслу слово.

Tennis.

Tennis is another favourite (1)______ of the Englishmen. People all over the world know (2)_______ which is the center of lawn (3)______. It is the oldest tennis (4)________ in the world considered by many people to be the most prestigious. It takes place over two weeks in late June and early July. Wimbledon is known for its traditions — strict white dress code for competitors, the absence of sponsor advertising around the courts and some others. Every tennis (5)________ dreams of taking part at this tournament. Wimbledon, player, sport, tournament, tennis 

Задание 4. Английский друг попросил тебя рассказать о твоей матери, напиши небольшой рассказ о ней.

В твоем рассказе должна содержаться следующая информация: his (her) name, age, hobby, work, personal characteristics, home duties, likes.

Задание 5. Подбери к слову перевод.

1. irresistible

2. aggressive

3. good-hearted

4. intelligent

5. easy-going

6. charming

a) покладистый, b) добросердечный, c) симпатичный, d) неотразимый, e)агрессивный, f) умный

Задание 6. Переведи русские слова и словосочетания на английский язык.

1.My grandparents have a (1) _________(маленький дом).

2.I enjoy spending my (2)________(выходные и праздники) there.

3.It is very relaxing to walk alone (3)_________ ( сельская дорога).

Задание 7. Выпишите из текста 6 глаголов в прошедшем времени и определите их начальную форму.

A NIGHT STORY

I watched a long film on TV last night, and it was very late when I went to bed. I read a book in bed because I couldn't go to sleep. I fell asleep at about two o'clock at night but I woke up suddenly at three because I heard a loud noise in the kitchen. I walked downstairs, opened the kitchen door and I saw — our cat! I shouted at it, and it ran away through the open kitchen window.

Задание 8. Подбери к слову его описание.

Princess Diana is…

1) the medical service in Russia.

2) the area outside of the city.

3) the first and famous tennis tournament.

4) the first wife of Prince Charles

Задание 9. Прочитайте текст, ответьте на вопросы. Используйте краткие ответы

Living in the City.

Living in the city has both advantages and disadvantages. From one hand, it is always easier to find a good job or to visit interesting places and exhibitions. There is also a good choice of public transport. From the other hand, the noise and pollution level in big cities is really high. As for me, I quickly become tired of it. I live in Krasnodar with my family. It’s the biggest city in Krasnodar region and its capital. It is also the cultural, political and social center of the region. I should say that the city is really beautiful and many people from smaller towns and villages come to work and study here. What they like about the city is that there are lots of interesting things to do and places to see. They also like job and study opportunities. There are lots of good universities and large companies in Krasnodar. There are also many ways to spend the weekends, for example, visiting a museum, going to the cinema or theatre, shopping, eating in good restaurants, going to concerts, etc. If people want to relax they go to parks for a walk or to read a book. In general, the city offers various opportunities and you never get bored. However, there are some disadvantages as well. Sometimes it’s difficult to find a cheap apartment, so living in a city becomes very expensive. The roads are full of cars which pollute the air and the traffic is really heavy on weekdays. Public transport is also over-crowded. That’s why many people leave the city at weekends. They try to relax in the countryside, where the air is much fresher and there isn’t any noise from cars. We also go away each Saturday and Sunday to visit my grandparents.

Вопросы:

1.What is the capital of Krasnodar region?

2.What is really heavy on weekends?

3.What do you can visit in the city?

Эталоны ответов

Вариант 3

Задание 1

Задание 2

Задание 3

Задание 5

Задание 6

Задание 7

Задание 8

Задание 9

1a

When we have a toothache we go to the dentist

1sport

1d

a small house

Watched-watch

4

Krasnodar

2c

He examines our hearts

2 Wimbledon

2e

weekends and holidays

Was-be

a cheap apartment

3b

A doctor gives us prescription

3 tennis

3b

rural road

Could-can

Museum, cinema, theatre, restaurants

4d

4 tournament

4f

Woke-wake

5 player

5c

Heard-hear

6a

Walked-walk

ВАРИАНТ 4

Задание 1. Составь мини диалог Прочитай фразы. Подбери к каждой фразе подходящую ответную реплику.

(1) -Good day. –

(2) - It's a beautiful morning, isn't it? –

(3) - It's 20° С now. I've just heard on the radio the temperature may rise to 29° С in the afternoon. –

(4) - Well, as for me, I like hot weather better than cold. –

(a) - Oh, yes, most lovely. There isn't a cloud in the sky and the sun is shining brightly.

(b) - Good day.

(c) - I can't stand cold weather either.

(d) - It wouldn't be very nice.

Задание 2. Составь предложения из предложенных слов.

1.lungs, he, our, examines.

2.teeth, the, our, examines, dentist.

3.stomachache, a, we, have, when, the, doctor, call, we.

Задание 3. Выбери подходящее по смыслу слово.

Golf.

Golf is a (1)_____ of business community. In Great Britain it is very common to establish good business relations playing golf. The equipment for this game is quite expensive as well as the entrance to a prestigious golf (2)______, so not everyone can afford it. Golf is a (3)______ and golf stick game (4)____ on a natural (5)______. In this game one has to knock a ball into a hole.

Club, played, field, game, ball

Задание 4. Английский друг попросил тебя рассказать о твоём брате или сестре, напиши небольшой рассказ о нем (о ней).

В твоем рассказе должна содержаться следующая информация: his (her) name, age, hobby, work, personal characteristics, home duties, likes.

Задание 5. Подбери к слову перевод.

1. energetic

2. generous

3. simple-hearted

4. educated

5. brave

6. handsome

a) храбрый, b) образованный, c) энергичный, d) красивый, e)простодушный, f) щедрый

Задание 6. Переведи русские слова и словосочетания на английский язык.

1.I can swim in the (1) _______( местное озеро).

2.I`d like to plant many(2) _________ (фруктовые деревья).

3.(Пастух) spends a lot of time looking after sheep.

Задание 7. Выпишите из текста 6 глаголов в прошедшем времени и определите их начальную форму.

MONICA COX

Monica Cox is a tennis player. She had won a lot of competitions. She started playing tennis with her father when she was three years old. Two years ago she went to America to a famous tennis school in California. Monica and her father travelled to many countries. Last month they went to Australia. Monica played well but she didn't win. She hasn't played at Wimbledon yet, but she hopes to do so.

Задание 8. Подбери к слову его описание.

Russia health system is…

1) the first and famous tennis tournament.

2) the area outside of the city.

3) the medical service in Russia.

4) the first wife of Prince Charles

Задание 9. Прочитайте текст, ответьте на вопросы. Используйте краткие ответы.

Living in the City.

Living in the city has both advantages and disadvantages. From one hand, it is always easier to find a good job or to visit interesting places and exhibitions. There is also a good choice of public transport. From the other hand, the noise and pollution level in big cities is really high. As for me, I quickly become tired of it. I live in Krasnodar with my family. It’s the biggest city in Krasnodar region and its capital. It is also the cultural, political and social center of the region. I should say that the city is really beautiful and many people from smaller towns and villages come to work and study here. What they like about the city is that there are lots of interesting things to do and places to see. They also like job and study opportunities. There are lots of good universities and large companies in Krasnodar. There are also many ways to spend the weekends, for example, visiting a museum, going to the cinema or theatre, shopping, eating in good restaurants, going to concerts, etc. If people want to relax they go to parks for a walk or to read a book. In general, the city offers various opportunities and you never get bored. However, there are some disadvantages as well. Sometimes it’s difficult to find a cheap apartment, so living in a city becomes very expensive. The roads are full of cars which pollute the air and the traffic is really heavy on weekdays. Public transport is also over-crowded. That’s why many people leave the city at weekends. They try to relax in the countryside, where the air is much fresher and there isn’t any noise from cars. We also go away each Saturday and Sunday to visit my grandparents.

 Вопросы:

1.Are there many universities in the city?

2.Is public transport over-crowded in the city?

3.What choice we do we have in the city?

Эталоны ответов

Вариант 4

Задание 1

Задание 2

Задание 3

Задание 5

Задание 6

Задание 7

Задание 8

Задание 9

1b

He examines our lungs

1game

1c

The local lake

Had-have

3

Yes

2a

The dentist examines our teeth

2club

2f

The fruit trees

Started-start

Yes

3d

When we have a stomachache  we call the doctor

3ball

3e

The Shepherd

Was-be

We doesn’t choice

4c

4played

4b

Went-go

5field

5a

Travelled-travel

6d

Played-play



Предварительный просмотр:

Комплект

контрольно-измерительных материалов

учебной дисциплины ОГСЭ.03.Немецкий язык

программы подготовки специалистов среднего звена (ППССЗ)

по специальности

43.02.02.Парикмахерское искусство.

  1. Паспорт комплекта контрольно-оценочных средств по учебной дисциплине

ОГСЭ 03. Немецкий язык

  1. Общие положения

Контрольно-измерительные материалы (КИМ) предназначены для контроля и оценки образовательных достижений обучающихся, освоивших программу учебной дисциплины ОГСЭ 03. немецкий язык.

Комплект КИМ включает контрольные материалы для проведения текущего контроля и промежуточной аттестации в форме письменного экзамена.

Комплект КИМ разработан на основании:

 -  программы подготовки специалистов среднего звена по специальности

43.02.02.Парикмахерское искусство.

- программы учебной дисциплины ОГСЭ.03.Немецкий язык.

  1. Результаты освоения дисциплины, подлежащие проверке.

Результаты обучения

(освоенные умения, усвоенные знания)

Формы и методы контроля и оценки результатов обучения

знать/понимать:

– значения новых лексических единиц, связанных с тематикой данного этапа и с соответствующими ситуациями общения;

– языковой материал: идиоматические выражения, оценочную лексику, единицы речевого этикета, перечисленные в разделе «Языковой материал» и обслуживающие ситуации общения в рамках изучаемых тем;

Экспертная оценка выполнения практических заданий;

опрос;

тестирование;

Экзамен

 – новые значения изученных глагольных форм (видовременных, неличных), средства и способы выражения модальности; условия, предположения, причины, следствия, побуждения к действию;

Экспертная оценка выполнения практических заданий;

опрос;

тестирование;

Экзамен

– лингвострановедческую, страноведческую и социокультурную информацию, расширенную за счет новой тематики и проблематики речевого общения;

Экспертная оценка выполнения практических заданий;

опрос;

тестирование;

Экзамен

– тексты, построенные на языковом материале повседневного и профессионального общения, в том числе инструкции и нормативные документы по специальностям;

Экспертная оценка выполнения практических заданий;

опрос;

тестирование;

Экзамен

уметь:

говорение

 – вести диалог (диалог–расспрос, диалог–обмен мнениями/суждениями, диалог;

–побуждение к действию, этикетный диалог и их комбинации) в ситуациях официального и неофициального общения в бытовой, социокультурной и учебно-трудовой сферах, используя аргументацию, эмоционально-оценочные средства;

– рассказывать, рассуждать в связи с изученной тематикой, проблематикой прочитанных/прослушанных текстов; описывать события, излагать факты, делать сообщения;

– создавать словесный социокультурный портрет своей страны и страны/стран изучаемого языка на основе разнообразной страноведческой и культуроведческой информации;

Экспертная оценка выполнения практических заданий;

опрос;

тестирование;

Экзамен

аудирование

– понимать относительно полно (общий смысл) высказывания на изучаемом иностранном языке в различных ситуациях общения;

– понимать основное содержание аутентичных аудио- или видеотекстов познавательного характера на темы, предлагаемые в рамках курса, выборочно извлекать из них необходимую информацию;

– оценивать важность/новизну информации, определять свое отношение к информации;

Экспертная оценка выполнения практических заданий;

опрос;

тестирование;

Экзамен

чтение

– читать аутентичные тексты разных стилей (публицистические, художественные, научно-популярные и технические), используя основные виды чтения (ознакомительное, изучающее, просмотровое/поисковое) в зависимости от коммуникативной задачи;

Экспертная оценка выполнения практических заданий;

опрос;

тестирование;

Экзамен

письменная речь

– описывать явления, события, излагать факты в письме личного и делового характера;

– заполнять различные виды анкет, сообщать сведения о себе в форме, принятой в стране/странах изучаемого языка;  

Экспертная оценка выполнения практических заданий;

опрос;

тестирование;

Экзамен

использовать приобретенные знания и умения в практической и профессиональной деятельности, повседневной жизни.

 

  1. Структура контрольного задания

Вариант 1

Lesen Sie und übersetzen den Text

Traum vom Computer.

Thomas geht gern in die Schule, doch am liebsten spielt er Fußball. 13 Jahre ist er alt und Fan von Barussia Dortmund. Wenn er in seinem engen Zimmer sitzt und Hausaufgaben macht, dreht er sich oft zum Borussia-Poster an der Wand um. Sein großes Vorbild ist der dänische Spieler Fleming Povlsen.

Thomas sitzt nicht gern in seinem Zimmer. Es ist nur 5 Quadratmeter groß. Hier fühle ich mich nicht wohl. Es gibt keinen Platz, um irgendetwas zu machen. Ein Gefühl, als wenn man irgendwo eingeklammert ist. Abends liegt er stundenlang wach, hört Musik oder sieht fern. Der Fernseher ist für Thomas "das Beste im Zimmer". Gerne wäre er in das größere Zimmer seiner älteren Schwester gezogen. Doch da wohnt jetzt der Onkel. Seine Schwester wohnt mit ihrem Freund in der Wohnung des Onkels. "Eine neue Wohnung zu finden, ist schwer", meint Thomas, "darum wohnt der Onkel jetzt bei uns."

Oft träumt Thomas von einem großen hellen Zimmer mit einem Computer und viel Spielzeug. "Mein Zimmer ist ja nur ein Schlafplatz." Viele Kinder in seinem Alter haben ein größeres Zimmer. Dort steht alles, was man sich denken kann. Thomas Eltern können sich solchen Luxus nicht leisten. Sie haben sieben Kinder, von denen noch sechs zu Hause sind.

Die Familie wohnt seit elf Jahren in einer Siedlung für Obdachlose. Thomas Vater war fast 13 Jahre arbeitslos. Damals lebten sie von der Sozialhilfe. "Über den Schützenverein hat er jetzt zum Glück wieder Arbeit bekommen" erzählt Thomas. Seine Mutter geht dreimal in der Woche putzen.

Aber auch jetzt reicht das Geld nur knapp aus, um die ganze Familie zu ernähren. Zu Essen gibt es nur einfache Sachen: "Meistens Suppen mit Speck."

Manchmal nervt Thomas, dass er so viele Geschwister hat: "Es gibt viel Streit und wenig Spielzeug." Seit langem wünscht er sich ein Computerspiel "aber das ist für uns zu teuer."

Thomas möchte es später einmal besser haben und strengt sich in der Schule an. Seine Lieblingsfächer sind Englisch, Deutsch und Religion. Religion mag er besonders: "Da wird immer über Gott geredet, und wir wollen alles über ihn wissen."

Obwohl er keine neuen Sachen trägt und kein Geld in der Tasche hat, fühlt sich Thomas in der Schule nicht ausgeschlossen. "In unserer Klasse sind viele Ausländer, die noch weniger haben als ich." Nach der Schule geht er mit seinen Freunden auf den Rasen und spielt Fußball.

Nach der Hauptschule will Thomas richtig trainieren und später einmal Fußballstar werden, "wie Fleming Povlsen." Die Tricks guckt er sich bei den Profis im Stadion ab. Immer, wenn er genügend Geld gespart hat, kauft er sich für 10 Mark eine Stehplatz-Karte. Ab und zu bekommt er von seiner Mutter ein bißchen Geld. "Dann brauche ich nicht so lange zu sparen."

Juma 3/94 S. 36

Texterläuterungen

  1. der Fan- болельщик
  2. sich umdrehen - оборачиваться
  3. eingeklammert sein - быть зажатым
  4. wach liegen - лежать без сна
  5. Gerne wäre er in das größere Zimmer gezogen - он охотно переехал бы в большую комнату.
  6. sich einen Luxus leisten - позволить себе роскошь
  7. eine Siedlung für Obdachlose - посёлок для бездомных
  8. der Schützenverein - общество защиты
  9. putzen- убирать
  1. das Geld reicht nur knapp aus - денег едва хватает
  2. sich anstrengen - стараться
  3. sich nicht ausgeschlossen fühlen - чувствовать себя не исключённым
  4. der Rasen- газон, лужайка
  5. der Fußballstar - звезда футбола

I. Richtig oder falsch sind folgende Aussagen?

1. Thomas ist 15 Jahre alt.

a) Richtig

b) Falsch

2. Sein großes Vorbild ist der dänische Fußballspieler Fleming Povlsen.

a) Richtig

b) Falsch

3.Sein Zimmer ist 15 Quadratmeter groß.

a) Richtig

b) Falsch

4. In seinem Zimmer fühlt sich Thomas wohl.

a) Richtig

b) Falsch

5. Oft träurnt Thomas von einem großen hellen Zimmer mit einem Computer.

a) Richtig

b) Falsch

6. Thomas Lieblingsfächer sind Mathematik, Geschichte und Chemie.

a) Richtig

b) Falsch

7. Nach der Schule geht er mit seinen Freunden auf den Rasen und spielt Fußball.

a) Richtig

b) Falsch

II. Verbinden Sie

  1. Thomas träumt oft
  2. Zum Glück hat Thomas Vater
  3. Das Geld reicht nur knapp aus
  4. In der Schule fühlt sich Thomas
  5. Thomas Eltern können sich solchen Luxus

a) über den Schützenverein wieder Arbeit bekommen

b) um die ganze Familie zu ernähren

  1. nicht ausgeschlossen
  2. nicht leisten

e) von einem großen Zimmer mit einem
Computer

III. Finden Sie die richtige Antwort aus den vier angegebenen. Kreuzen Sie die Nummer der richtigen Antwort an

  1. Thomas ist

a) 13 Jahre alt

b) 14 Jahre alt

c) 15 Jahre alt

d) 18 Jahre alt

2. Abends liegt er stundenlang wach und

  1. liest ein Buch
  2. hört Musik
  3. denkt an sein Leben
  4. spielt Schach

3. Im größeren Zimmer wohnt jetzt

  1. seine Schwester
  2. seine Tante
  3. sein Onkel
  4. sein Bruder

4. Thomas träumt oft von

  1. einer Reise nach Frankreich
  2. einem großen hellen Zimmer
  3. einem Auto
  4. seinem eigenen Zimmer

5. Thomas Eltern haben

  1. 5 Kinder
  2. 7 Kinder
  3. 3 Kinder
  4. 5 Kinder

6. Die Familie wohnt seit… in einer Siedlung für Obdachlose.

  1. 11 Jahren
  2. 14 Jahren
  3. 15 Jahren
  4. 7 Jahren

7. Das Geld reicht jetzt nur knapp aus,

  1. um eine neue Wohnung zu kaufen.
  2. um die ganze Familie zu ernähren.
  3. um einen neuen Sportanzug zu kaufen.
  4. um einen neuen Fernseher zu kaufen. 

8. Nach der Schule

  1. spielt Thomas Fußball
  2. macht Thomas seine Hausaufgaben
  3. hilft Thomas seiner Mutter im Haushalt
  4. hört Thomas Musik

9. Nach der Schule will Thomas

  1. in der Berufsschule lernen
  2. Fußballstar werden
  3. im Betrieb arbeiten
  4. im Betrieb arbeiten

IV. Finden Sie die entsprechenden Äquivalente

  1. Thomas ist Fan von Barussia Dortmund.
  2. Es gibt viel Streit und wenig Spielzeug.
  3. Mein Zimmer ist ja nur ein Schlafplatz.
  4. Ab und zu bekommt er von seiner Mutter ein bisschen Geld.

a. Есть много споров и мало игрушек.

b. Моя комната только для сна

c. Иногда он получает от своей мамы немного денег.

d. Томас - болельщик Баруссии Дортмунд.

V. Beantworten Sie die Fragen zum Text

  1. Warum fühlt sich Thomas nicht wohl in seinem Zimmer?
  2. Was ist der Fernseher für Thomas?
  3. Was macht Thomas abends?
  4. Wovon träumt Thomas oft?
  5. Seit wann wohnt die Familie in einer Siedlung für Obdachlose?
  6. Was gibt es in der Familie zu Essen?
  7. Wie fühlt sich Thomas in der Schule?
  8. Womit beschäftigt sich Thomas jeden Tag nach der Schule?

Эталоны ответов

Вариант 1

1

2

3

4

5

6

7

8

9

I

b

a

b

b

a

b

a

II

e

a

b

d

c

III

a

b

c

b

b

a

b

a

b

IV

d

a

b

c

V

Вариант 2

Lesen Sie und übersetzen den Text

"Das erste Honorar"

(Was der Schriftsteller Sergej Michalkow Kindern zu erzählen hatte).

Sergej Michalkow lebte in Russland. Viele seiner Bücher sind in der damaligen DDR erschienen. Berliner Kinder hatten vor einiger Zeit Glück, Sergej Michalkow persönlich kennenzulernen. Die Kinder waren gleich zu Beginn überrascht: Sergej Michalkow sprach sehr gut deutsch. Er erzählte ihnen aus seinem Leben.

Als er selbst noch ein Schüler war, machte er seinen ersten Versuch, ein kleines Buch zu schreiben. Das ist leicht gesagt, aber schwer getan. Auch ein junger Schriftsteller muss seinen Lesern etwas Neues, Lernenwertes mitteilen, er muss anschaulich und spannend schreiben. Als Sergej Michalkow seine erste Geschichte geschrieben hatte, nahm er das Manuskript und ging zu einem Moskauer Buchverlag. Dort wurde es gelesen, aber für eine Veröffentlichung war es noch nicht geeignet. Er bekam dafür drei Rubel Belohnung. Das war sein erstes Honorar. Sergej Michalkow erzählte den Berliner Kindern, dass er sich 300 Bonbons dafür kaufte und sie allesamt auf dem Heimweg aufaß. Aber die Bonbons hatten ihm Mut gemacht. Er unternahm immer neue Versuche. Doch jedes Mal antwortete der Buchverlag: Nicht brauchbar. Schließlich wurden seine Ausdauer und sein Fleiß doch belohnt: Mit 15 Jahren wurde sein erstes Manuskript gedruckt.

Texterläuterungen

1. damalig – бывший

2. überraschen – удивлять

3. der Versuch – попытка

4. lernenwert – достойный изучения

5. das Manuskript – рукопись

6. der Buchverlag – издательство

7. die Veröffentlichung – опубликование

8. neue Versuche unternehmen – предпринимать новые попытки

9. die Ausdauer – терпение

10. drucken - печатать.

I. Richtig oder falsch sind folgende Aussagen?

1. Viele seiner Bücher sind in der BRD erschienen.

a) Richtig

b) Falsch

2. Sergej Michalkow sprach sehr gut deutsch.

a) Richtig

b) Falsch

3. Als Sergej Michalkow seine erste Geschichte geschrieben hatte, ging zu einem Leningrader Buchverlag

a) Richtig

b) Falsch

4. Er bekam dafür drei Rubel Belohnung.

a) Richtig

b) Falsch

5. Er kaufte sich dafür 400 Bonbons.

a) Richtig

b) Falsch

6. Die Bonbons hatten ihm Mut gemacht.

a) Richtig

b) Falsch

7. Mit 14 Jahren wurde sein erstes Manuskript gedruckt.

a) Richtig

b) Falsch

II. Verbinden Sie

1. Viele seiner Bücher

2. Als er selbst noch ein Schüler war

3. Das ist leicht gesagt,

4. Als er seine erste Geschichte geschrieben hatte,

5. Schließlich wurden seine Ausdauer und sein Fleiß

a) doch belohnt

b) ging zu einem Moskauer Buchverlag.

c) sind in der damaligen DDR erschienen.

d) aber schwer getan.

e) schrieb er ein kleines Buch

III. Finden Sie die richtige Antwort aus den vier angegebenen. Kreuzen Sie die Nummer der richtigen Antwort an

1. Sergej Michalkow sprach sehr gut … .

a) französisch

b) englisch

c) russisch

d) deutsch

2. Als er selbst noch ein Schüler war, versuchte er

a) zu komponieren

b) Fußball zu spielen

c) ein kleines Buch zu schreiben

d) Fremdsprachen zu lernen

3. Als Sergej Michalkow seine erste Geschichte geschrieben hatte, nahm er das Manuskript

a) und ging ins Lebensmittelgeschäft

b) und ging zu einem Moskauer Buchverlag

c) und ging in die Bibliothek

d) besuchte er das Bolschoi Theater

4. Er bekam dafür …Belohnung.

a) drei Rubel

b) fűnf Rubel

c) 20 Rubel

d) 12 Rubel

5. Er kaufte sich dafür … Bonbons

a) 300 Bonbons

b) fűnf Bonbons

c) 25 Bonbons

d) 120 Bonbons

IV. Finden Sie die entsprechenden Äquivalente

1. Berliner Kinder hatten vor einiger Zeit Glück, Sergej Michalkow persönlich kennenzulernen.

2. Die Kinder waren gleich zu Beginn überrascht.

3. Er nahm das Manuskript und ging zu einem Moskauer Buchverlag.

4. Er kaufte sich dafür 300 Bonbons und aß sie allesamt auf dem Heimweg auf.

a. Сначала дети были очень удивлены.

b. Он купил себе 300 конфет и съел их по дороге домой.

c. Берлинским детям посчастливилось лично познакомиться с Сергеем Михалковым.

d. Он взял рукопись и пошёл в Московское издательство.

V. Beantworten Sie folgende Fragen:

1. Wo lebte Sergej Michalkow?

2. Wo erschienen viele seiner Bücher?

3. Wann schrieb er sein erstes Buch?

4. Wohin ging Sergej Michalkow, als er seine erste Geschichte geschrieben hatte?

5. Was fűr ein Honorar bekam er dafűr?

6. Was kaufte er dafűr?

7. Mit wem aß er Bonbons auf?

8. Wann wurde sein erstes Manuskript gedruckt.

Эталоны ответов

Вариант 2

1

2

3

4

5

6

7

8

9

I

b

a

b

a

b

a

b

II

c

e

d

b

a

III

d

c

b

a

a

IV

c

a

d

b

V

Вариант 3

Lesen und übersetzen Sie den Text

Der berühmte tschechische Pädagoge Komensky

Der Lebensweg des großen tschechischen Pädagogen glich einer Wanderung. Ein hartes Schicksal jagte ihn durch Europa und erhob über alle Nationen zum "Lehrer der Völker".

Komensky wurde 1592 in Mähren geboren. Er hat früh seine Eltern verloren und ist mit 16 Jahren zum Besuch einer Lateinschule gekommen. 1611 wurde er als einer der besten Schüler zum Studium nach Deutschland geschickt. Drei Jahre später wurde er zum Rektor der Lateinschule, wo er einmal studiert hatte.

Seine wichtigsten pädagogischen Werke wurden in alle europäischen und viele asiatischen Sprachen übersetzt.

1641 kam er als berühmter Pädagoge nach England und dann über Holland nach Schweden. Er kehrte nach Lissa zurück, aber bald darauf vernichtete der Krieg sein Haus, Bibliothek und Manuskripte. Ein Obdach fand er in Amsterdam. Hier starb er 1670, ohne seine Heimat wiederzusehen.

Texterläuterungen

  1. gleichen – напоминать что-либо;
  2. das Schicksal – судьба;
  3. erheben – поднимать;
  4. verlieren – терять;
  5. vernichten – уничтожать;
  6. bald darauf – вскоре;
  7. das Obdach – кров

I. Richtig oder falsch sind folgende Aussagen?

1. Der Lebensweg des großen bulgarischen Pädagogen glich einer Wanderung.

a) Richtig

b) Falsch

2. Ein hartes Schicksal jagte ihn durch Afrika.

a) Richtig

b) Falsch

3. Komensky wurde 1592 in Mähren geboren.

a) Richtig

b) Falsch

4. Er ist mit 15 Jahren zum Besuch einer Lateinschule gekommen.

a) Richtig

b) Falsch

5. 1611 wurde er als einer der besten Schüler zum Studium nach Deutschland geschickt.

a) Richtig

b) Falsch

6. Vier Jahre später wurde er zum Rektor der Lateinschule.

a) Richtig

b) Falsch

7. Seine wichtigsten pädagogischen Werke wurden in alle europäischen und viele asiatischen Sprachen übersetzt.

a) Richtig

b) Falsch

II. Verbinden Sie

  1. Er ist mit 16 Jahren zum Besuch
  2. 1611 wurde er als einer der besten Schüler
  3. Der Lebensweg des großen tschechischen Pädagogen
  4. 1641 kam er als berühmter Pädagoge
  5. Ein Obdach

a) nach England und dann nach Schweden.

b) zum Studium nach Deutschland geschickt.

c) glich einer Wanderung.

d) einer Lateinschule gekommen.

e) fand er in Amsterdam.

III. Finden Sie die richtige Antwort aus den vier angegebenen. Kreuzen Sie die Nummer der richtigen Antwort an

  1. Ein hartes Schicksal jagte ihn durch … .
  1. Asien
  2. Deutschland
  3. Europa
  4. Polen
  1. Komensky wurde 1592 in …geboren.
  1. Mähren
  2. Bonn
  3. Moskau
  1. Berlin
  1. 1611 wurde er als einer der besten Schüler zum Studium nach … geschickt.
  1. Russland
  2. Deutschland
  3. Asien
  4. Berlin
  1. Seine wichtigsten pädagogischen Werke wurden in europäischen und viele asiatischen Sprachen übersetzt.
  1. drei
  2. fűnf
  3. alle
  4. zwei

5. 1641 kam er als berühmter Pädagoge nach… .

a) Deutschland

b) Bonn

c) England

d) Schweden

IV. Finden Sie die entsprechenden Äquivalente

  1. Er hat früh seine Eltern verloren.
  2. 1611 wurde er als einer der besten Schüler zum Studium nach Deutschland geschickt.
  3. Komensky ist mit 16 Jahren zum Besuch einer Lateinschule gekommen.
  4. Der Krieg vernichtete sein Haus, Bibliothek und Manuskripte.
  1. В 16 лет Коменский начал посещать латинскую школу.
  2. Он рано потерял своих родителей.
  3. Война уничтожила его дом, библиотеку и рукописи.
  4. В 1611 году его как лучшего ученика послали учиться в Германию.

V. Beantworten Sie folgende Fragen:

  1. Wo und wann wurde Komemensky geboren?
  2. Wo studierte Komensky?
  3. Wann wurde er als einer der besten Schüler zum Studium nach Deutschland geschickt?
  4. In welche Sprachen wurden seine pädagogischen Werke übersetzt?
  5. Wann wurde er zum Rektor der Lateinschule?
  6. Wann kam er als berühmter Pädagoge nach England und dann über Holland nach Schweden?
  7. Wo fand Komensky ein Obdach?
  8. Wo und wann starb er?

Эталоны ответов

Вариант 3

1

2

3

4

5

6

7

8

9

I

b

b

a

b

a

b

a

II

d

b

c

a

e

III

c

a

b

b

c

IV

b

d

a

c

V


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Комплект контрольно-измерительных материалов для промежуточной аттестации учебной дисциплины «Иностранный язык (английский)» специальность № 54.02.01 «Дизайн (по отраслям)»

Контрольно-измерительные  материалы (КИМ) предназначены для контроля и оценки образовательных достижений обучающихся, освоивших программу учебной дисциплины «Иностранный язык (английский)&r...

Рабочие программы ОГСЭ.03 Английский язык и Немецкий язык

ОГСЭ.03 Английский язык 43.02.02.Парикмахерское искусство...

Контрольно измерительные материалы ОП.06 Иностранный язык (деловой)

КИМ ОП.06 Иностранный язык (деловой) 43.01.01. Официант, бармен...

Контрольно-измерительные материалы по дисциплине Иностранный язык (английский), 2-4 курсы

Представлены материалы для проведения срезового тестирования по дисциплине Иностранный язык (английский), 2-4 курсы, спецальности: Сестринское дело и Лабораторная диагностика. Каждая работа представле...

КОМПЛЕКТ КОНТРОЛЬНО-ИЗМЕРИТЕЛЬНЫХ МАТЕРИАЛОВ ПО УЧЕБНОЙ ДИСЦИПЛИНЕ ОУДб.04 ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК программы подготовки специалистов

комплект контрольно-измерительных   материалов по учебной дисциплинеОУДб.04 ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК        программы подготовки специалистов среднего звена (...

Комплект контрольно-измерительных материалов по учебной дисциплине ОГСЭ.03 Иностранный язык по специальности СПО 21.02.01 Разработка и эксплуатация нефтяных и газовых месторождений

Комплект контрольно-измерительных материалов предназначен для проверки результатов освоения учебной дисциплины (далее - УД) ОГСЭ.03 Иностранный язык программы подготовки специалистов среднего звена (П...