Индия -Англо говорящая страна.
план-конспект урока

Хакимова Зумурут Курбановна

БЮДЖЕТНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ

ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ

ХАНТЫ-МАНСИЙСКОГО АВТОНОМНОГО ОКРУГА – ЮГРЫ

«ЛАНГЕПАССКИЙ ПОЛИТЕХНИЧЕСКИЙ КОЛЛЕДЖ»

ФИЛИАЛ В ГОРОДЕ ПОКАЧИ

 

 

 

 

 

 

 

Разработка урока

 

«India-Англо говорящая страна»

 

 

Преподаватель: Иностранных языков

Хакимова Зумурут Курбановна

                                                                           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 «Индия- Англо говорящая страна»

 

План урока:

1.      Оргмомент.

2.      Актуализация знаний студентов.

3.      Обобщение и систематизация знаний.

4.      Рефлексия.

5.      Домашнее задание.

Ход урока.

1.   Оргмомент.

      Проверка готовности студентов к работе и ознакомление с темой урока.

Сообщение целей и задач урока.(слайд 2)

Hello, dear students!

We are glad to see, you at this lesson today!  

Who is absent today? Are you ready?

Let’s start our lesson!

Listen to us very attentively and try to do all the tasks. Our moto today is «Study hard, our power is in our knowledge! »

2.   Актуализация знаний студентов.

      Подготовка студентов к работе в группах (командах) над обобщающей темой урока: «Культура и общество Индии».

Слайд на экране, по ключевым словам, по данной теме:

Key words

SouthАsia – Южная Азия

astate - государство

population - население

enlightened-просвещенный

religion–религия, вера

a language - язык

a custom - обычай

agriculture - сельское хозяйство

a vegetarian - вегетарианец

a caste system - кастовая система

asociety - общество

majority - большинство

drought-засуха

togovern - управлять, править

alaw - закон, право

anadvent - наступление

topreserve–хранить, поддерживать

monsoon - муссон

ancient - древний

unjust - несправедливый

a rickshaw - рикша

a sari - сари

tofind - находить

Задания группам (командам).

Задание    № 1.

      Каждой команде было дано опережающее задание: подготовить сообщения по теме обобщающего урока. После выступления участник от команды задает ключевой вопрос другим командам по основному содержанию своего выступления на английском языке.

      На экране слайды презентаций от команд. Выступление участников и ответы команд на вопросы. Подведение итогов по заданию № 1. (15 минут)

(максимальное количество баллов – 3 балла)

Задание    № 2. (слайд 17)

Просмотр видеоматериала по транспортной системе Индии. После просмотра каждая команда получает вопрос на понимание содержания видеоматериала на английском языке. (8 минут)

(максимальное количество баллов – 1 балл)

Задание по видеоматериалу командам:

        Team№1

Make up the short retelling in Russian.

        Team №2

Make up the  short retelling in English.

        Team №3

                Give us the title of this video and the main question to this video.

Задание № 3

       Каждая команда получает задание (дать краткую характеристику религии) и вопросы по основным религиям, зародившимся в Индии. (Индуизм, Джайнизм, Буддизм) (8 минут)

(максимальное количество – 3 балла)

Вопросы командам:

  1. В современной Индии существует кастовое деление общества?

(Конечно, ведь варно-кастовая система освящена религией индусов, однако кастовая дискриминация запрещена 15 статей конституции Индии).

  1. Почему зародившись в Индии, буддизм не прижился в этой стране?

(Буддизм, который провозгласил равенство людей по рождению, противоречил основному миропониманию индийцев, разделенных на касты)

  1. В чем основное отличие джайнизма от буддизма?

(Буддизм видит освобождение души в просветлении и достижении нирваны. Джайнизм – в аскетизме и ахимса (т.е. в не причинении вреда действием словом и мыслью)

Задание № 4

Найти соответствия буквы к каждой цифре.(3 минуты)

Find the correct letter(B) to every figure (A)

A

B

Team №1

  1. About 13 per cent of Indians are … in religion.
  2. The majority of people in India speak …
  3. In India most villagers are …

Team №2

  1. Painting of the past was closely connected with …
  2. The two ancient best-known texts in Indian literature are …
  3. The official Head of the State is …

Team №3

  1. India had got Independence in 1947 …
  2. The caste system is not regarded by most Hindus as …
  3.  In general India’s climate is governed …
  1. farmers.
  2. by the monsoon or seasonal rain-bearing wind.
  3. the president.
  4. Unjusted (несправедливый).
  5. water transport
  6. under the leading of Mahatma Gandhi
  7. weather and nature
  8. Hindi
  9. “Ramayana and Mahabharata”
  10. muslims

T.№1                                     T.№2                               T.№3

1

2

3

4

5

6

7

8

9

 

J

H

A

G

I

C

F

D

B

 

(максимальное количество – 2 балла)

Задание № 5

          Каждой команде демонстрируются на экране фотографии основных достопримечательностей Индии с краткой аннотацией на английском языке. Команде необходимо назвать и описать данную достопримечательность на русском языке. (5 минут)

(максимальное количество – 3 балла)

Задание № 6

Задание на проверку усвоения основных понятий и терминов по данной теме. Каждой команде предлагается разгадать кроссворд. (3 минуты)

(максимальное количество – 2 балла)

Задание № 7

Определите истинность или ложность следующих утверждений по данной теме. (5 минут)

(максимальное количество – 5 баллов)

Team №1

№1 Hindus Cow is equal to the status of "Mother" in India.

№2 India is a constitutional monarchy

№3 India's climate is under the influence of monsoon and rains. There are 3 typical types of climate: hot, wet, cool.

№4 Indira Gandhi is a famous world-known actress of India
№5 Taj-Mahal is the mausoleum, built in New-Delhi

Team №2

№1 The main Law of India is the Constitution, adopted in 1950
№2There is only 1 nationality - Hindus in India

№3 There are many religious directions in India, such as Hinduism, Islam, Christianity, Sikhism and others

№4 Classical Indian music, dance and drama are closely connected with the ancient time of the development of India
№5 India is situated in South Africa

Team №3

№1 Hindi is the official state language in India
№2 India borders on Indonesia, Pakistan, China and many other countries
№3 The society of India are divided into 2 social classes: bourgeoisie and peasantry
№4 We can't say that religious and philosophical fields are very popular and numerous in Indian literature
№5 A great amount of customs and traditions play an important role in a life of the society in India

Ответы к заданиям TrueFalseTask 5

Team№1

  1. True
  2. False
  3. True
  4. False
  5. False

Team №2

  1. True
  2. False
  3. True
  4. True
  5. False

Team №3

  1. - True
  2. - True
  3. - False
  4. - False
  5. - True

Задание № 8

В этом задании каждой команде нужно правильно разложить по колонкам карточки с названием варн, краткой соответствующей характеристикой каждой варне и профессиональной специализацией, характерной для каждой варны. (3 минуты)

(максимальное количество – 2 балла)

Задание № 9

Каждая команда получает фото выдающегося деятеля Индии. Необходимо определить личность деятеля и дать краткую информацию на английском языке об этом деятеле. (6 минут)

(максимальное количество – 2 балла)

Задание № 10

Блиц-опрос. (5 минут)

(максимальное количество – 5 баллов)

Team №1

1.      What animal is regarded as a main sacral religious one?

2.      What type of the state is India?

3.      Is industry or agriculture the main branch in the economy of India?

4.      What is the second official language for business, education in India?

5.      What type of transport is the cheapest in India?

Team №2

1.      How many people is the population of India?

2.      A lot of religious complexes and temples, famous Mysore palace are situated in this place, what is it?

3.      What is one of the most well-known Indian clothes for women?

4.      What animal is the national symbol of power, strength and grace in India?

5.      What is the main religion for 80% percent population in India?

Team №3

1.      What is the state official language in India?

2.      What is the main type in passengers and cargo transportation in India?

3.      What is the name of the huge mausoleum, built of white marble in Agra?

4.      What social system is on the basis of the Indian society?

5.      What city is the center of Indian film industry, advertisement, fashion and  trade?

Short quick questions

Team №1

1.      A cow;

2.      A federal republic;

3.      Agriculture;

4.      English;

5.      Rickshaw;

Team №2

1.      Over 1 billion people;

2.      Karnataka;

3.      - A sari;

4.      Is a tiger;

5.      Hindaizm;

Team №3

1.      Hindi;

2.      Railway;

3.      Taj-Mahal;

4.      Caste system;

5.      A Mumbai.

Задание № 11

Ознакомиться с содержанием текста. Заполнить цифры 1-6 в предложениях соответствующими буквами. (3 минуты)

(максимальное количество – 2 балла)

Team № 1 – 1,4

Team № 2 – 3,6

Team № 3 – 2,5

Vaishali

Vaishaliderives itsnamefromKingVishal, of theMahabharatage. 1________, Vaishaliserved asthecapitalofthevibrant republican Licchavi state since before the birth of Mahavira (c. 599 B.C.E). That suggests Vaishali may have been the first republic in the world, similar to those 2________. In that period, Vaishali had been an ancient metropolis and the capital city of the republic of the Vaishali state, which covered most of the Himalayan Gangetic region of present-day Bihar state, India. Few records remain 3________. The Vishnu Purana records thirty-four kings of Vaishali, the first being Nabhaga, believed to have abdicated his throne over a matter of human rights and believed to have declared: "I am now a free tiller of the soil, king over my acre." The last among the thirty-four, Sumati, was considered a contemporary of Dasaratha, father of the Hindu god, Lord Rama.

Texts pertaining to both Jainism and Buddhism, 4________, make numerous references to Vaishali. 5________, Vaishali had been established as a republic by the sixth century B.C.E., prior to the birth of Gautama Buddha in 563, making it the world's first republic. Lord Mahavira had been born in the republic of Vaishali. Gautama Buddha delivered his last sermon at Vaishali and announced his Parinirvana there. Vaishali, also renowned as the land of Ambapali, the great Indian courtesan, appeared in many folktales, 6________. Ambapali became a disciple of Buddha.

1.      later found in ancient Greece

B. even before the advent of Buddhism and Jainism

C. which have preserved much information on Vaishali and the other Mahajan Padas

D. that describe the early history of Vaishali.

E. based on the information found in those texts

F. as well as in Buddhist literature

H. and the islands belong to Spain

1

2

3

4

5

6

      

Ответы:

T.№1) 1-B; 4-C                               

 T.№3) 2- A; 5 - E

T.№2) 3 –D; 6-F

 

Задание № 12

Каждой команде кратко рассказать об индийской национальной одежде и традициях. (6 минут)

(максимальное количество – 2 балла)

3. Обобщение и систематизация знаний. (5 минут)

(максимальное количество – 5 баллов)

Тестирование по теме: «Культура и общество Индии»

The test about India

Team №1

  1. The name of this country is on the honor of ...

1.      of the mountain;

2.      of the river;  

3.      of the ruler;

4.      of the God.

  1. The date of independence from Great Britain is …
    a) 1923;

b)    1930;

c)     1947;    

d)     1950.

  1. The form of government is…

a) federal republic;

b)      parliamentary monarchy;

c)      absolute monarchy.

  1. The population of India is…

a)     below 600 million people;

b)     600-700 million people;

c)      800-900 million people;

d)      more than 1 billion people.

  1. The place of India in the world by the area is…

a)       4th place;

b)       5th place;

c)       6th place;

d)       7th place.        

Team №2

  1. In India the largest, in number, religion is…

a)       Hinduism;        

b)       Islam;

c)       Christianity;

d)       Judaism;

  1. The average life age is…

a)       60,2 years;

b)       65,8 years;      

c)        70,6 years;

d)        75,2 years.

  1. The largest city in India by population is…

a)       Kolkata;

b)       Delhi;

c)       Bangalore;

d)       Mumbai.        

  1. These  areas of India are full of vegetation is…

a) savannas;

b) jungle;         

c) tundra;

d) desert.

  1. The name of the first Indian civilization is…

a) India;

b) Harappa;        

c) Delhi.

d)Hindi

Team №3

  1. The name of the Indian God who brought relief from drought was…

a) Indra;        

b) Buddha;

c) Rama;

d) Krishna;

  1. The name of the category is not included in the caste was…

1.      Dirty;

2.      Untouchable;         

3.      Offended;

4.      Suffering;

  1. The modern lifestyle of Hindus is based on…

a) fashion and advertisement;

b) nature and climate;

c) customs and traditions;        

d) music and literature;

  1. Buddha's name means…

a) single;

b) enlightened;                

c) faithful;

d) good;

  1. Now we use……numbers invented by Hindus.

a) Indian;

b) Arabic;        

c) Roman;

d) Chinese;

(Ответы)

The test about India

Team №1

1) b

2) c

3) a

4) d

5) d

Team №2

1) a

2) b

3) d

4) b

5) b

Team №3

1) a

2) b

3) c

4) b

5) b

Команды подсчитывают баллы. Преподаватели выставляют оценки командам.

  1. Рефлексия.

We have just discussed the most famous and popular facts about India!  

 I hope our lesson was interesting and useful for you.

What do you feel while discussing our topic during the lesson?

Positive/ negative emotions

Студенты определяют свое эмоциональное состояние на уроке, студенты делятся своими впечатлениями от урока:

Positive emotions

Negative emotions

Surprise

Irritation

Happiness

Boredom

Joy

Sadness

Success

Unsatisfaction

Admiration

Anxiety

Interest

Fear

Satisfaction

 
  1. Домашнее задание: написать мини сообщение «Индия моими глазами»

1.      Составить презентацию об одной достопримечательности или об одном выдающимся деятеле Индии.

2.      Составить диалог по теме с использованием ключевых слов.

Технологическая карта урока.

Этап урока

Цель

Содержание учебного материала

Деятельность

преподавателя

Деятельность

студентов

Методическое

обеспечение

занятия

1.Оргмомент

Проверка

готовности студентов  к работе и ознакомление

с темой урока

Сообщение темы урока и целей урока

Приветствие. Проверяет готовность студентов к уроку, озвучивает

тему урока.

Приветствуют преподавателя,

Проверяют свою готовность к уроку,

Знакомятся с темой и особенностями проведения урока

мультимедийная презентация

2.Актуализация знаний студентов.

Подготовить

студентов к работе в группах (командах) над обобщающей темой:

«Культура и общество Индии»

Вопросы и задания группам (командам).

Задания по группам (командам):

1. Опережающее задание по командам: подготовить сообщения по теме обобщающего урока.

2. Видеоматериал по транспортной системе Индии. Вопросы на понимание содержания видеоматериала на английском языке.

Задание по видеоматериалу командам:

Team№1

Make up short retelling in Russian.

Team №2

Make up short retelling in English.

Team №3

Give us the title of this video and the main question to this video.

3.Каждая команда должна дать краткую характеристику и ответить на вопросы по основным религиям, зародившимся в Индии.  (Индуизм, Джайнизм, Буддизм)

Вопросы командам:

В современной Индии существует кастовое деление общества?

Почему зародившись в Индии, буддизм не прижился в этой стране?

В чем основное отличие джайнизма от буддизма?

3.Задание на соответствие по теме урока.

5. Каждой команде демонстрируются на экране фотографии основных достопримечательностей Индии с краткой аннотацией на английском языке.

6. Кроссворды, содержащие основные понятия и термины по теме.

7. задания на определение истинности или ложности утверждений по данной теме.

8. задания для каждой команды: нужно правильно разложить по колонкам карточки с названием варн, краткой соответствующей характеристикой каждой варне и профессиональной специализацией, характерной для каждой варны.

9. Задания на определение личности выдающегося деятеля. Каждой команде нужно дать краткую информацию на английском языке об этом деятеле.

10. Блиц-опрос командам.

1.                    Уясняют задачи урока.

2.                    Анализируют документальный материал,

3.                    Осуществляют поиск необходимой информации.

4.Подготовка сообщений по теме урока

5.Отвечают на вопросы и задания

мультимедийная презентация, документальные источники, портреты выдающихся деятелей, дополнительная литература, интернет-ресурсы, раздаточный материал.

3. Обобщение и систематизация знаний

Целостное осмысление, обобщение и закрепление знаний

Тестирование.

Создает условия для проведения проверочного теста

Выполняют тесты.

тестовый материал.

4. Первичное закрепление

Обобщение и систематизация знаний.

Подведение итогов урока

1. Подводит итоги.

2. Подсчитывает баллы команд (групп).

3. Выставляет оценки командам.

1. Анализируют урок

2. Подсчитывают баллы команд.

2. Подводят итоги

мультимедийная презентация.

5 этап.

Рефлексия

Выяснить степень усвоения темы

Слайды мультимедийной

презентации.

1. Обсуждение допущенных ошибок и их коррекция.

Дают ответы на вопросы.

Определяют свое эмоциональное состояние на уроке.

мультимедийная презентация.

Информация о домашнем задании.

Закрепление материала урока

Слайды мультимедийной презентации с темами эссе.

Инструктаж по выполнению домашнего задания

Запись домашнего задания

мультимедийная презентация, раздаточный материал.

 

 

 

 

India, country that occupies the greater part of South Asia. Its capital is New Delhi, built in the 20th century just south of the historic hub of Old Delhi to serve as India’s administrative centre. Its government is a constitutional republic that represents a highly diverse population consisting of thousands of ethnic groups and likely hundreds of languages.With roughly one-sixth of the world’s total population, India is the second most populous country, after China.

Direct administration by the British, which began in 1858, effected a political and economic unification of the subcontinent. When British rule came to an end in 1947, the subcontinent was partitioned along religious lines into two separate countries—India, with a majority of Hindus, and Pakistan, with a majority of Muslims; the eastern portion of Pakistan later split off to form Bangladesh. Many British institutions stayed in place (such as the parliamentary system of government); English continued to be a widely used lingua franca; and India remained within the Commonwealth. Hindi became the official language (and a number of other local languages achieved official status), while a vibrant English-language intelligentsia thrived.

India remains one of the most ethnically diverse countries in the world. Apart from its many religions and sects, India is home to innumerable castes and tribes, as well as to more than a dozen major and hundreds of minor linguistic groups from several language families unrelated to one another. Religious minorities, including Muslims, Christians, Sikhs, Buddhists, and Jains, still account for a significant proportion of the population; collectively, their numbers exceed the populations of all countries except China. Earnest attempts have been made to instill a spirit of nationhood in so varied a population, but tensions between neighbouring groups have remained and at times have resulted in outbreaks of violence. Yet social legislation has done much to alleviate the disabilities previously suffered by formerly “untouchable” castes, tribal populations, women, and other traditionally disadvantaged segments of society. At independence, India was blessed with several leaders of world stature, most notably Mohandas (Mahatma) Gandhi and Jawaharlal Nehru, who were able to galvanize the masses at home and bring prestige to India abroad. The country has played an increasing role in global affairs.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


ТЕХНОЛОГИЧЕСКАЯ КАРТА УРОКА

ТЕМА: «Культура и Общество Индии»

1.         Дисциплина: «Иностранный язык и «Культурология»

2.         Форма занятия: интегрированный урок

Тема урока: «Культура и общество Индии».

Вид урока: урок-игра

Тип урока: мультимедийный, повторительно-обобщающий.

 Цель урока: в игровой форме обобщить и систематизировать знания по теме: «Культура и общество Индии».

     Задачи урока:

Обучающие:

·         актуализировать знания о материальной и духовной культуре Индии, полученные на уроках Культурологии и Иностранного языка.

·         проверить знания об особенностях экономического и культурного развития Индии, на основе практических заданий, а также осуществить контроль развития и совершенствования практического владения английским языком в игровых ситуациях.

Развивающие: развивать образное мышление, развивать творческую активность студентов, тем самым прививая интерес к изучению общего развития культуры государств мира на примере Индии, развивать умения осуществлять комплексный поиск информации по теме, способствовать развитию умений анализировать, сравнивать, делать выводы, рационально решать познавательные и проблемные задачи; работать с документами, тестами.

Воспитательные: воспитывать умение работать в группе, влиять на личность студентов, способствовать осознанию себя гражданами не только своей страны, но и гражданами мира, способствовать умению ориентироваться в социально-экономическом и культурном развитии народов мира на примере Индии.  

11.  Методы обучения: игровой и наглядно-иллюстрированный методы обучения.

12.  Формы работы: систематизация и обобщение, игровые приемы, работа студентов с документальными источниками, тестами, формулировка выводов, использование мультимедийной презентации.

13.  Средства обучения: компьютер, мультимедийный проектор, экран, мультимедийная презентация, флаг, герб, гимн Индии.

14. Критерии и методы диагностики эффективности занятия: получение каждой группой (командой) максимальное количество баллов.

15.   Межпредметные связи: История. Культурология. Обществознание. Религиоведение.

     В данную методическую разработку входят:

  • технологическая карта урока
  • конспект урока с подробным описанием хода урока
  • презентация урока
  • раздаточный материал, используемый в ходе занятия

16. Литература:

  1. В.Г. Тимофеев, А.Б. Вильнер, О.Б. Дворец кая и др. Учебник английского языка для учреждений НПО и СПО. Gateway: General English Courcebook М.: ОИЦ «Академия», ОАО «Московские учебники», 2011
  2. А.П. Голубев, Н.В. Балюк, И.Б. Смирнова. Учебник «Английский язык»,М: Академия, 2011.
  3. И.П. Агабекян. Учебное пособие. Английский язык для ССУЗов, М: Проспект, 2008.
  1. Мир культуры (Основы культурологии).  Быстрова А.Н.  М.: Изд. Федора Конюхова; Новосибирск. 2012. 

История культуры Древнего Востока. (Учебное пособие) Титаренко И.Н.  2010.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл indiya_anglo_govoryashchaya_strana.docx39.5 КБ

Предварительный просмотр:

БЮДЖЕТНОЕ УЧРЕЖДЕНИЕ

ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ

ХАНТЫ-МАНСИЙСКОГО АВТОНОМНОГО ОКРУГА – ЮГРЫ

«ЛАНГЕПАССКИЙ ПОЛИТЕХНИЧЕСКИЙ КОЛЛЕДЖ»

ФИЛИАЛ В ГОРОДЕ ПОКАЧИ

Разработка урока

«India-Англо говорящая страна»

Преподаватель: Иностранных языков

Хакимова Зумурут Курбановна

        

 «Индия- Англо говорящая страна»

План урока:

  1. Оргмомент.
  2. Актуализация знаний студентов.
  3. Обобщение и систематизация знаний.
  4. Рефлексия.
  5. Домашнее задание.

Ход урока.

1.   Оргмомент.

      Проверка готовности студентов к работе и ознакомление с темой урока.

Сообщение целей и задач урока.(слайд 2)

Hello, dear students!

We are glad to see, you at this lesson today!  

Who is absent today? Are you ready?

Let’s start our lesson!

Listen to us very attentively and try to do all the tasks. Our moto today is «Study hard, our power is in our knowledge! »

2.   Актуализация знаний студентов.

      Подготовка студентов к работе в группах (командах) над обобщающей темой урока: «Культура и общество Индии».

Слайд на экране, по ключевым словам, по данной теме:

Key words 

SouthАsia – Южная Азия

astate - государство

population - население

enlightened-просвещенный

religion–религия, вера

a language - язык

a custom - обычай

agriculture - сельское хозяйство

a vegetarian - вегетарианец

a caste system - кастовая система

asociety - общество

majority - большинство

drought-засуха

togovern - управлять, править

alaw - закон, право

anadvent - наступление

topreserve–хранить, поддерживать

monsoon - муссон

ancient - древний

unjust - несправедливый

a rickshaw - рикша

a sari - сари

tofind - находить

Задания группам (командам).

Задание    № 1.

      Каждой команде было дано опережающее задание: подготовить сообщения по теме обобщающего урока. После выступления участник от команды задает ключевой вопрос другим командам по основному содержанию своего выступления на английском языке.

      На экране слайды презентаций от команд. Выступление участников и ответы команд на вопросы. Подведение итогов по заданию № 1. (15 минут)

(максимальное количество баллов – 3 балла)

Задание    № 2. (слайд 17)

Просмотр видеоматериала по транспортной системе Индии. После просмотра каждая команда получает вопрос на понимание содержания видеоматериала на английском языке. (8 минут)

(максимальное количество баллов – 1 балл)

Задание по видеоматериалу командам:

        Team№1

Make up the short retelling in Russian.

        Team №2

Make up the  short retelling in English.

        Team №3

                Give us the title of this video and the main question to this video.

Задание № 3

       Каждая команда получает задание (дать краткую характеристику религии) и вопросы по основным религиям, зародившимся в Индии. (Индуизм, Джайнизм, Буддизм) (8 минут)

(максимальное количество – 3 балла)

Вопросы командам:

  1. В современной Индии существует кастовое деление общества?

(Конечно, ведь варно-кастовая система освящена религией индусов, однако кастовая дискриминация запрещена 15 статей конституции Индии).

  1. Почему зародившись в Индии, буддизм не прижился в этой стране?

(Буддизм, который провозгласил равенство людей по рождению, противоречил основному миропониманию индийцев, разделенных на касты)

  1. В чем основное отличие джайнизма от буддизма?

(Буддизм видит освобождение души в просветлении и достижении нирваны. Джайнизм – в аскетизме и ахимса (т.е. в не причинении вреда действием словом и мыслью)

Задание № 4

Найти соответствия буквы к каждой цифре.(3 минуты)

Find the correct letter(B) to every figure (A)

A

B

Team №1

  1. About 13 per cent of Indians are … in religion.
  2. The majority of people in India speak …
  3. In India most villagers are …

Team №2

  1. Painting of the past was closely connected with …
  2. The two ancient best-known texts in Indian literature are …
  3. The official Head of the State is …

Team №3

  1. India had got Independence in 1947 …
  2. The caste system is not regarded by most Hindus as …
  3.  In general India’s climate is governed …
  1. farmers.
  2. by the monsoon or seasonal rain-bearing wind.
  3. the president.
  4. Unjusted (несправедливый).
  5. water transport
  6. under the leading of Mahatma Gandhi
  7. weather and nature
  8. Hindi
  9. “Ramayana and Mahabharata”
  10. muslims

T.№1                                     T.№2                               T.№3

1

2

3

4

5

6

7

8

9

J

H

A

G

I

C

F

D

B

(максимальное количество – 2 балла)

Задание № 5

          Каждой команде демонстрируются на экране фотографии основных достопримечательностей Индии с краткой аннотацией на английском языке. Команде необходимо назвать и описать данную достопримечательность на русском языке. (5 минут)

(максимальное количество – 3 балла)

Задание № 6

Задание на проверку усвоения основных понятий и терминов по данной теме. Каждой команде предлагается разгадать кроссворд. (3 минуты)

(максимальное количество – 2 балла)

Задание № 7

Определите истинность или ложность следующих утверждений по данной теме. (5 минут)

(максимальное количество – 5 баллов)

Team №1

№1 Hindus Cow is equal to the status of "Mother" in India.

№2 India is a constitutional monarchy

№3 India's climate is under the influence of monsoon and rains. There are 3 typical types of climate: hot, wet, cool.

№4 Indira Gandhi is a famous world-known actress of India
№5 Taj-Mahal is the mausoleum, built in New-Delhi

Team №2

№1 The main Law of India is the Constitution, adopted in 1950
№2There is only 1 nationality - Hindus in India

№3 There are many religious directions in India, such as Hinduism, Islam, Christianity, Sikhism and others

№4 Classical Indian music, dance and drama are closely connected with the ancient time of the development of India
№5 India is situated in South Africa

Team №3

№1 Hindi is the official state language in India
№2 India borders on Indonesia, Pakistan, China and many other countries
№3 The society of India are divided into 2 social classes: bourgeoisie and peasantry
№4 We can't say that religious and philosophical fields are very popular and numerous in Indian literature
№5 A great amount of customs and traditions play an important role in a life of the society in India

Ответы к заданиям TrueFalseTask 5

Team№1

  1. True
  2. False
  3. True
  4. False
  5. False

Team №2

  1. True
  2. False
  3. True
  4. True
  5. False

Team №3

  1. - True
  2. - True
  3. - False
  4. - False
  5. - True

Задание № 8

В этом задании каждой команде нужно правильно разложить по колонкам карточки с названием варн, краткой соответствующей характеристикой каждой варне и профессиональной специализацией, характерной для каждой варны. (3 минуты)

(максимальное количество – 2 балла)

Задание № 9

Каждая команда получает фото выдающегося деятеля Индии. Необходимо определить личность деятеля и дать краткую информацию на английском языке об этом деятеле. (6 минут)

(максимальное количество – 2 балла)

Задание № 10

Блиц-опрос. (5 минут)

(максимальное количество – 5 баллов)

Team №1

  1. What animal is regarded as a main sacral religious one?
  2. What type of the state is India?
  3. Is industry or agriculture the main branch in the economy of India?
  4. What is the second official language for business, education in India?
  5. What type of transport is the cheapest in India?

Team №2

  1. How many people is the population of India?
  2. A lot of religious complexes and temples, famous Mysore palace are situated in this place, what is it?
  3. What is one of the most well-known Indian clothes for women?
  4. What animal is the national symbol of power, strength and grace in India?
  5. What is the main religion for 80% percent population in India?

Team №3

  1. What is the state official language in India?
  2. What is the main type in passengers and cargo transportation in India?
  3. What is the name of the huge mausoleum, built of white marble in Agra?
  4. What social system is on the basis of the Indian society?
  5. What city is the center of Indian film industry, advertisement, fashion and  trade?

Short quick questions

Team №1

  1. A cow;
  2. A federal republic;
  3. Agriculture;
  4. English;
  5. Rickshaw;

Team №2

  1. Over 1 billion people;
  2. Karnataka;
  3. - A sari;
  4. Is a tiger;
  5. Hindaizm;

Team №3

  1. Hindi;
  2. Railway;
  3. Taj-Mahal;
  4. Caste system;
  5. A Mumbai.

Задание № 11

Ознакомиться с содержанием текста. Заполнить цифры 1-6 в предложениях соответствующими буквами. (3 минуты)

(максимальное количество – 2 балла)

Team № 1 – 1,4

Team № 2 – 3,6

Team № 3 – 2,5

Vaishali

Vaishaliderives itsnamefromKingVishal, of theMahabharatage. 1________, Vaishaliserved asthecapitalofthevibrant republican Licchavi state since before the birth of Mahavira (c. 599 B.C.E). That suggests Vaishali may have been the first republic in the world, similar to those 2________. In that period, Vaishali had been an ancient metropolis and the capital city of the republic of the Vaishali state, which covered most of the Himalayan Gangetic region of present-day Bihar state, India. Few records remain 3________. The Vishnu Purana records thirty-four kings of Vaishali, the first being Nabhaga, believed to have abdicated his throne over a matter of human rights and believed to have declared: "I am now a free tiller of the soil, king over my acre." The last among the thirty-four, Sumati, was considered a contemporary of Dasaratha, father of the Hindu god, Lord Rama.

Texts pertaining to both Jainism and Buddhism, 4________, make numerous references to Vaishali. 5________, Vaishali had been established as a republic by the sixth century B.C.E., prior to the birth of Gautama Buddha in 563, making it the world's first republic. Lord Mahavira had been born in the republic of Vaishali. Gautama Buddha delivered his last sermon at Vaishali and announced his Parinirvana there. Vaishali, also renowned as the land of Ambapali, the great Indian courtesan, appeared in many folktales, 6________. Ambapali became a disciple of Buddha.

  1. later found in ancient Greece

B. even before the advent of Buddhism and Jainism

C. which have preserved much information on Vaishali and the other Mahajan Padas

D. that describe the early history of Vaishali.

E. based on the information found in those texts

F. as well as in Buddhist literature

H. and the islands belong to Spain

1

2

3

4

5

6

Ответы:

T.№1) 1-B; 4-C                               

 T.№3) 2- A; 5 - E

T.№2) 3 –D; 6-F

Задание № 12

Каждой команде кратко рассказать об индийской национальной одежде и традициях. (6 минут)

(максимальное количество – 2 балла)

3. Обобщение и систематизация знаний. (5 минут)

(максимальное количество – 5 баллов)

Тестирование по теме: «Культура и общество Индии»

The test about India

Team №1

  1. The name of this country is on the honor of ...
  1. of the mountain;
  2. of the river;  
  3. of the ruler;
  4. of the God.
  1. The date of independence from Great Britain is …
    a) 1923;

b)    1930;

c)     1947;    

d)     1950.

  1. The form of government is…

a) federal republic;

b)      parliamentary monarchy;

c)      absolute monarchy.

  1. The population of India is…

a)     below 600 million people;

b)     600-700 million people;

c)      800-900 million people;

d)      more than 1 billion people.

  1. The place of India in the world by the area is…

a)       4th place;

b)       5th place;

c)       6th place;

d)       7th place.        

Team №2

  1. In India the largest, in number, religion is…

a)       Hinduism;        

b)       Islam;

c)       Christianity;

d)       Judaism;

  1. The average life age is…

a)       60,2 years;

b)       65,8 years;      

c)        70,6 years;

d)        75,2 years.

  1. The largest city in India by population is…

a)       Kolkata;

b)       Delhi;

c)       Bangalore;

d)       Mumbai.        

  1. These  areas of India are full of vegetation is…

a) savannas;

b) jungle;         

c) tundra;

d) desert.

  1. The name of the first Indian civilization is…

a) India;

b) Harappa;        

c) Delhi.

d)Hindi

Team №3

  1. The name of the Indian God who brought relief from drought was…

a) Indra;        

b) Buddha;

c) Rama;

d) Krishna;

  1. The name of the category is not included in the caste was…
  1. Dirty;
  2. Untouchable;         
  3. Offended;
  4. Suffering;
  1. The modern lifestyle of Hindus is based on…

a) fashion and advertisement;

b) nature and climate;

c) customs and traditions;        

d) music and literature;

  1. Buddha's name means…

a) single;

b) enlightened;                

c) faithful;

d) good;

  1. Now we use……numbers invented by Hindus.

a) Indian;

b) Arabic;        

c) Roman;

d) Chinese;

(Ответы)

The test about India

Team №1

1) b

2) c

3) a

4) d

5) d

Team №2

1) a

2) b

3) d

4) b

5) b

Team №3

1) a

2) b

3) c

4) b

5) b

Команды подсчитывают баллы. Преподаватели выставляют оценки командам.

  1. Рефлексия.

We have just discussed the most famous and popular facts about India!  

 I hope our lesson was interesting and useful for you.

What do you feel while discussing our topic during the lesson?

Positive/ negative emotions

Студенты определяют свое эмоциональное состояние на уроке, студенты делятся своими впечатлениями от урока:

Positive emotions

Negative emotions

Surprise

Irritation

Happiness

Boredom

Joy

Sadness

Success

Unsatisfaction

Admiration

Anxiety

Interest

Fear

Satisfaction

  1. Домашнее задание: написать мини сообщение «Индия моими глазами»
  1. Составить презентацию об одной достопримечательности или об одном выдающимся деятеле Индии.
  2. Составить диалог по теме с использованием ключевых слов.

Технологическая карта урока.

Этап урока

Цель

Содержание учебного материала

Деятельность

преподавателя

Деятельность

студентов

Методическое

обеспечение

занятия

1.Оргмомент

Проверка

готовности студентов  к работе и ознакомление

с темой урока

Сообщение темы урока и целей урока

Приветствие. Проверяет готовность студентов к уроку, озвучивает

тему урока.

Приветствуют преподавателя,

Проверяют свою готовность к уроку,

Знакомятся с темой и особенностями проведения урока

мультимедийная презентация

2.Актуализация знаний студентов.

Подготовить

студентов к работе в группах (командах) над обобщающей темой:

«Культура и общество Индии»

Вопросы и задания группам (командам).

Задания по группам (командам):

1. Опережающее задание по командам: подготовить сообщения по теме обобщающего урока.

2. Видеоматериал по транспортной системе Индии. Вопросы на понимание содержания видеоматериала на английском языке.

Задание по видеоматериалу командам:

Team№1

Make up short retelling in Russian.

Team №2

Make up short retelling in English.

Team №3

Give us the title of this video and the main question to this video.

3.Каждая команда должна дать краткую характеристику и ответить на вопросы по основным религиям, зародившимся в Индии.  (Индуизм, Джайнизм, Буддизм)

Вопросы командам:

В современной Индии существует кастовое деление общества?

Почему зародившись в Индии, буддизм не прижился в этой стране?

В чем основное отличие джайнизма от буддизма?

3.Задание на соответствие по теме урока.

5. Каждой команде демонстрируются на экране фотографии основных достопримечательностей Индии с краткой аннотацией на английском языке.

6. Кроссворды, содержащие основные понятия и термины по теме.

7. задания на определение истинности или ложности утверждений по данной теме.

8. задания для каждой команды: нужно правильно разложить по колонкам карточки с названием варн, краткой соответствующей характеристикой каждой варне и профессиональной специализацией, характерной для каждой варны.

9. Задания на определение личности выдающегося деятеля. Каждой команде нужно дать краткую информацию на английском языке об этом деятеле.

10. Блиц-опрос командам.

  1. Уясняют задачи урока.
  2. Анализируют документальный материал,
  3. Осуществляют поиск необходимой информации.

4.Подготовка сообщений по теме урока

5.Отвечают на вопросы и задания

мультимедийная презентация, документальные источники, портреты выдающихся деятелей, дополнительная литература, интернет-ресурсы, раздаточный материал.

3. Обобщение и систематизация знаний

Целостное осмысление, обобщение и закрепление знаний

Тестирование.

Создает условия для проведения проверочного теста

Выполняют тесты.

тестовый материал.

4. Первичное закрепление

Обобщение и систематизация знаний.

Подведение итогов урока

1. Подводит итоги.

2. Подсчитывает баллы команд (групп).

3. Выставляет оценки командам.

1. Анализируют урок

2. Подсчитывают баллы команд.

2. Подводят итоги

мультимедийная презентация.

5 этап.

Рефлексия

Выяснить степень усвоения темы

Слайды мультимедийной

презентации.

1. Обсуждение допущенных ошибок и их коррекция.

Дают ответы на вопросы.

Определяют свое эмоциональное состояние на уроке.

мультимедийная презентация.

Информация о домашнем задании.

Закрепление материала урока

Слайды мультимедийной презентации с темами эссе.

Инструктаж по выполнению домашнего задания

Запись домашнего задания

мультимедийная презентация, раздаточный материал.

India, country that occupies the greater part of South Asia. Its capital is New Delhi, built in the 20th century just south of the historic hub of Old Delhi to serve as India’s administrative centre. Its government is a constitutional republic that represents a highly diverse population consisting of thousands of ethnic groups and likely hundreds of languages.With roughly one-sixth of the world’s total population, India is the second most populous country, after China.

Direct administration by the British, which began in 1858, effected a political and economic unification of the subcontinent. When British rule came to an end in 1947, the subcontinent was partitioned along religious lines into two separate countries—India, with a majority of Hindus, and Pakistan, with a majority of Muslims; the eastern portion of Pakistan later split off to form Bangladesh. Many British institutions stayed in place (such as the parliamentary system of government); English continued to be a widely used lingua franca; and India remained within the Commonwealth. Hindi became the official language (and a number of other local languages achieved official status), while a vibrant English-language intelligentsia thrived.

India remains one of the most ethnically diverse countries in the world. Apart from its many religions and sects, India is home to innumerable castes and tribes, as well as to more than a dozen major and hundreds of minor linguistic groups from several language families unrelated to one another. Religious minorities, including Muslims, Christians, Sikhs, Buddhists, and Jains, still account for a significant proportion of the population; collectively, their numbers exceed the populations of all countries except China. Earnest attempts have been made to instill a spirit of nationhood in so varied a population, but tensions between neighbouring groups have remained and at times have resulted in outbreaks of violence. Yet social legislation has done much to alleviate the disabilities previously suffered by formerly “untouchable” castes, tribal populations, women, and other traditionally disadvantaged segments of society. At independence, India was blessed with several leaders of world stature, most notably Mohandas (Mahatma) Gandhi and Jawaharlal Nehru, who were able to galvanize the masses at home and bring prestige to India abroad. The country has played an increasing role in global affairs.


ТЕХНОЛОГИЧЕСКАЯ КАРТА УРОКА

ТЕМА: «Культура и Общество Индии»

  1. Дисциплина: «Иностранный язык и «Культурология»
  2. Форма занятия: интегрированный урок

Тема урока: «Культура и общество Индии».

Вид урока: урок-игра

Тип урока: мультимедийный, повторительно-обобщающий.

 Цель урока: в игровой форме обобщить и систематизировать знания по теме: «Культура и общество Индии».

     Задачи урока:

Обучающие:

  • актуализировать знания о материальной и духовной культуре Индии, полученные на уроках Культурологии и Иностранного языка.
  • проверить знания об особенностях экономического и культурного развития Индии, на основе практических заданий, а также осуществить контроль развития и совершенствования практического владения английским языком в игровых ситуациях.

Развивающие: развивать образное мышление, развивать творческую активность студентов, тем самым прививая интерес к изучению общего развития культуры государств мира на примере Индии, развивать умения осуществлять комплексный поиск информации по теме, способствовать развитию умений анализировать, сравнивать, делать выводы, рационально решать познавательные и проблемные задачи; работать с документами, тестами.

Воспитательные: воспитывать умение работать в группе, влиять на личность студентов, способствовать осознанию себя гражданами не только своей страны, но и гражданами мира, способствовать умению ориентироваться в социально-экономическом и культурном развитии народов мира на примере Индии.  

11.  Методы обучения: игровой и наглядно-иллюстрированный методы обучения.

12.  Формы работы: систематизация и обобщение, игровые приемы, работа студентов с документальными источниками, тестами, формулировка выводов, использование мультимедийной презентации.

13.  Средства обучения: компьютер, мультимедийный проектор, экран, мультимедийная презентация, флаг, герб, гимн Индии.

14. Критерии и методы диагностики эффективности занятия: получение каждой группой (командой) максимальное количество баллов.

15.   Межпредметные связи: История. Культурология. Обществознание. Религиоведение.

     В данную методическую разработку входят:

  • технологическая карта урока
  • конспект урока с подробным описанием хода урока
  • презентация урока
  • раздаточный материал, используемый в ходе занятия

16. Литература:

  1. В.Г. Тимофеев, А.Б. Вильнер, О.Б. Дворец кая и др. Учебник английского языка для учреждений НПО и СПО. Gateway: General English Courcebook М.: ОИЦ «Академия», ОАО «Московские учебники», 2011
  2. А.П. Голубев, Н.В. Балюк, И.Б. Смирнова. Учебник «Английский язык»,М: Академия, 2011.
  3. И.П. Агабекян. Учебное пособие. Английский язык для ССУЗов, М: Проспект, 2008.
  1. Мир культуры (Основы культурологии).  Быстрова А.Н.  М.: Изд. Федора Конюхова; Новосибирск. 2012. 
  2. История культуры Древнего Востока. (Учебное пособие) Титаренко И.Н.  2010.

Интернет-ресурсы:

  1. www.internet-school.ru
  2. www.developingteachers.com
  3. ru.wikipedia.org
  4. en.wikipedia.org
  5. www.youtube.com/watch?v=VdTVBgGTnI4
  6. www.youtube.com/watch?v=x0t2izOuNeA


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

конспект открытого занятия по теме"Восток: Япония и Индия"

Конспект открытого занятия представляет собой методическую разработку диагностики знаний обучающихся по двум пройденныи темам: "Япония" и "Индия"....

Презентация к занятию "История философии Древней Индии и Древнего Китая"

Презентация к занятию по разделу "История философии"...

Говорящие витрины города

Исследовательская работа...

Контрольно-измерительные материалы по темам: "Англо-говорящие страны. Великобритания, США, Канада,Австралия,Новая Зеландия. Общая информация"

Предлагаю вашему вниманию контролирующий материал по темам страноведения, составленный в форме теста....

Методическая разработка открытого урока по английскому языку. Тема: "Празднование Рождества и Нового года в Великобритании и англо- говорящих странах"

Данный урок дает возможность обучающимся познакомиться с особенностями празднования Рождества и Нового года в Великобритании и других англо- говорящих странах. Он также развивает компетенции языковой ...

Методическая разработка по дисциплине "Иностранный язык" по теме "Система образования в англо-говорящих странах"

Методическая разработка предназначена для обучающихся I-II курса для формировния умений сравнивать, обобщать, делать выводы; развивать коммуникативные умения обучающихся на основе полученных знаний....

Презентация по истории. Раздел 9. Лекция 9.1 Колониальная экспансия европейских стран. Индия в XIX в.

Презентация по истории. Раздел 9. Лекция 9.1 Колониальная экспансия европейских стран. Индия в XIX в....