Готовимся к ГИА, ВПР по английскому языку

1. Как готовиться к ГИА.    

2.Как готовиться к письму и говорению.    

3. Как готовиться к выполнению заданий по лексике и грамматике.    

4. Тренировочные тесты для подготовки к ГИА.      

5. Литература для подготовки к ГИА.  

6. Тренировочные материалы для подготовки к ОГЭ по английскому языку (ФИПИ).  

7. Здесь вы можете найти тренировочные материалы для экзаменов по английскому языку

http://www.fipi.ru/ http://www.ege.ru/ http://4ege.ru/angliyskiy/ 

8.Что такое ГИА по иностранным языкам?

9. Оценивание ГИА.

10.Правила написания письма личного характера.

11. Полезные слова и выражения для написания сочинения.

12.Самые полезные сайты для подготовки к ГИА и ЕГЭ по английскому языку.

    http://linguagame.ru/ http://interneturok.ru/ http://5ballov.qip.ru/test/ege/ http://www.edu.ru/moodle/ http://e-ypok.ru/ http://www.start4you.ru/ http://www.egemetr.ru/ http://www.ege-study.ru/

13. Тесты для подготовки к устной части ОГЭ.

14. Опорная карточка для описания картинки в устной части ВПР.

15. Готовимя к ОГЭ. Правила чтения английских согласных.

16. Устная часть ОГЭ. Образцы заданий.

17. Онлайн тренажеры. ВПР. 7 класс. Английский язык.https://5splusom-school.ru/predmet/30/

18. Тренажеры устной части ВПР, 7 класс, английский язык https://english-study-cafe.ru/index.php/prepodavat...

19. Решу ВПР, 2020, английский язык, 7 класс 

https://en7-vpr.sdamgia.ru/

20.Описание фотографии (ВПР 7 класс)

21. Памятка для подготовки к устной части ВПР

Скачать:


Предварительный просмотр:

Как начинать готовиться к ГИА с первых дней учебного года: tips and ideas. Tip № 1

Начинается новый учебный год, и, конечно же, с первых уроков учитель начинает напоминать ученикам, что в конце года им предстоит сдать экзамен в формате ГИА.

Если делать это каждый урок, то уже к концу первой четверти ученики начинают ненавидеть экзамен и бояться его.

Во-первых, любой экзамен сдаваем, для того и существуют экзамены, чтобы их сдавать.

Предлагаю несколько заданий, которые, в первую очередь, познакомят учащихся с форматом экзамена.

Задание 1. Путешествуем по формату экзамена.

Дайте копию демоверсии учащимся (такую работу лучше проводить в группе), попросите внимательно просмотреть работу и ответить на вопросы:

  • Сколько частей в экзамене?
  • Что обозначают следующие цифры:8,9,15,1,2 (это количество заданий части 1 и 2)
  • Сколько времени отводиться на выполнение задания по говорению?
  • Сколько частей в задании по говорению?

Задание 2. Задание по аудированию.

Дайте учащимся прослушать первое задание на определение места действия диалогов, дайте прослушать 1 раз, а не 2, как это предлагается в экзамене. Цель этого задания – дать учащимся сосредоточиться, сконцентрироваться на задании. Чем сложнее тренировочные задания, тем проще сдать экзамен.

Как пример можно дать задания из учебников «Английский в фокусе» (Spotlight):

Spotlight 7 класс, упр. 1 стр. 21

Spotlight 8 класс, упр. 6 стр. 29

Spotlight 9 класс, упр. 4а, стр. 12

Таких упражнений в учебниках «Английский в фокусе» для 7, 8 и 9 классов достаточно, чтобы потренироваться в выполнении подобных заданий.



Предварительный просмотр:

Стратегии подготовки к письму и говорению в ГИА по английскому языку.

Задание по письму предполагает написание письма личного характера, время выполнения задания 30 минут.

В демоверсии предлагается следующий вариант: “I am very busy preparing for my school exams in Literature and History. To pass them successfully, I have to remember a lot. What subjects have you chosen for your exams and why? What type of the exam do you prefer: oral or written? How do you prepare for the exams?”

Во-первых, необходимо прочитать правильно задание, просмотреть задание и быть готовым ответить на вопросы, самое главное не только правильно отвечать на вопросы, но и помнить об использовании грамматики и лексики. Надо продумать правильные хорошие фразы и лексические единицы, но самое главное, не забывать о фразовых глаголах, об устойчивых выражениях и  фразах  с зависимыми предлогами.

Тренировочные задания широко представлены в учебниках Spotlight 8 и 9 классы.

Для того, чтобы грамотно написать письмо личного характера, надо  понять, на какие вопросы нужно ответить, кому адресовано письмо, и дать грамотный ответ на задание, соблюдая при этом правила написания писем личного характера, принятых в англоговорящих странах.

Иногда бывает, что письмо соответствует содержанию и организации письма, но выбор лексики и грамматики оставляет желать лучшего. Практика показывает, что необходима вариативность в использовании лексики и грамматики.

Нужно обязательно посчитать слова, при этом помнить, что подсчитывать слова надо не в конце, а, желательно, после введения и в середине письма.

Устная часть экзамена предполагает высказывание по одной из тем и комбинированный диалог.

При  выполнении задания необходимо следовать инструкциям в карточке.

Задания, представленные в демоверсии:

Task 1.

Give a talk about libraries. Remember to say:

  • What we need libraries for
  • Whether you use your school library, why/why not
  • What you prefer: using libraries or Internet rersourses,why

You have to talk for 1,5-2 minutes.

Это непростая тема, ведь не секрет, что современные учащиеся мало читают, поэтому такая тема, как библиотеки, может вызывать затруднение.  А говорить 1,5-2 минуты сложно. Советую воспользоваться книгой Ю.А. Смирнова «Сборник устных тем для подготовки к ГИА», где не только дана тема, но и план высказывания.

Даже если попадается трудная тема, надо внимательно прочитать план, ведь он подскажет какие аспекты надо затронуть.

Я всегда советую своим ученикам делать краткие заметки в виде плана или спайдограммы, как кому удобно, после каждого пройденного модуля в учебнике, за 2 года накапливается приличная тематика, которую быстро можно повторить.

Второе задание Task 2 предполагает проверку диалогической речи.

You play the part of an exchange student in an international school in Malta. You come to your classmate Anna/Andrew to borrow her/his Grammar book. You need it to write an essay on a British tourist attraction.

  • Ask for the Grammar Book and explain what you need it for.
  • Answer your classmate’s questions about the attraction you are going to write about.
  • Do not accept any suggestions for the day as you want to start writing the essay as soon as possible
  • Invite your classmate to see a new film tomorrow.

You begin the conversation. The examiner will play the part of your classmate.

Remember to

  • Mention all four aspects of the task
  • Be active and polite

Давайте начнем с конца – be active and polite, для этого необходимы разговорные этикетные фразы, которые в большом количестве есть в учебниках. Я обычно вывешиваю 10-15 фраз на доску или на специальный стенд, чтобы в заданиях на говорение их использовать.

В задании Вы должны попросить книгу для написания эссе. Какие фразы Вам пригодятся:

Could you give me?

Can you? Хотя по правилам этикета could – более вежливая фраза.

Подумайте об одной из достопримечательности Великобритании, в учебниках Spotlight есть специальный раздел Culture Corner, где есть тексты о достопримечательностях страны изучаемого языка.

Если учащиеся делают проекты о достопримечательностях, они тоже могут пригодиться.

Недавно мои учащиеся делали проект о новой достопримечательности Лондона The Shard (Осколок), они использовали сайт www.theviewfromtheshard.com, рассказывающий об истории строительства этой достопримечательности. Помимо выполнения проекта, они узнали о новой достопримечательности Лондона.

The Shard, also referred to as the Shard of Glass, Shard London Bridge and formerly London Bridge Tower, is a 72-storey skyscraper in London. Its construction began in March 2009; it was topped out on 30 March 2012 and inaugurated on 5 July 2012. It opened to the public on 1 February 2013.Standing 309.6 metres (1,016 ft) high; the Shard is the tallest building in the European Union. It is also the second-tallest free-standing structure in the United Kingdom, after the concrete tower at the Emley Moor transmitting station.

The Shard replaced Southwark Towers, a 24-storey office block built on the site in Southwark in 1975. Renzo Piano, the Shard's architect, worked with the architectural firm Broadway Malyan during the planning stage. The glass-clad pyramidal tower has 72 habitable floors, with a viewing gallery and open-air observation deck – the UK's highest – on the 72nd floor, at a height of 244.3 metres (802 ft) [Wikipedia]

Это замечательная тема для говорения, как в монологической речи, так и в диалогической речи, а также для дальнейшего письменного высказывания.

Как вежливо отказаться от предложения куда-то отправиться, опять нам помогут вежливые фразы для разговора:

Sorry, I can’t

I am afraid, I can’t

I am afraid I can’t, maybe tomorrow

Эти фразы используются в заданиях на говорение во всех учебниках Spotlight.

Как вежливо принять предложение пойти в кино:

Yes, with pleasure

Sure, let’s go to the cinema

Thank you for inviting me

Нужно обязательно помнить о времени, ответ на одного учащегося – 6 минут.



Предварительный просмотр:

Государственная итоговая аттестация по английскому языку в новой форме 2013г.

Стратегии подготовки  к выполнению заданий по грамматике и лексике.

Этот раздел был и остаётся самым сложным, результаты прошлых лет показывают, что наименьшее количество баллов учащиеся набирают именно по этому разделу.

В чём же причина? Вроде бы учителя правильно и доступно объясняют правила, используют тренировочные упражнения, выполняют и анализируют тренировочные тесты, но по-прежнему это самый трудный раздел.

Вероятно, есть объективные причины, а именно, учащимся трудно понять систему времён английского языка, т.к. в русском языке всё по-другому.

Давайте подробно рассмотрим каждый раздел задания.

В заданиях В4-В12 учащиеся должны продемонстрировать владение грамматическими навыками  употребления нужной морфологической формы слова в коммуникативном контексте. 6 заданий первого уровня и 3 задания второго уровня. Задания даются в произвольном порядке, однако задание первого уровня даётся первым.

При работе с этим заданием предлагаю учащимся разделить все слова в “2 корзины”: первая – это глаголы, вторая – всё остальное.

Если посмотреть на демонстрационный вариант, то в данном разделе вы найдёте следующие глаголы: take, arrive, say, have, write.

Что может “произойти” с глаголами:

  • определите, в каком времени весь текст
  • “стройный” ряд видовременного изменения глагола может  нарушить только прямая речь
  • обратите внимание, есть ли в тексте пассивный залог

Остальные слова следующие: good, woman, one, he

  • степени сравнения прилагательных (чаще всего даются исключения)
  • необходимо посмотреть, что стоит до прилагательного, если артикль the, то это превосходная степень
  • если после прилагательного стоит than, то, без сомнения, это сравнительная степень
  • существительные – чаще всего исключения, и их надо преобразовать в множественное число
  •  числительные – преобразования касаются превращения из количественных числительных в порядковые, опять же чаще всего здесь присутствуют исключения
  • Местоимения: he может быть his или him

Следующая, но не менее важная стратегия – тренировочные упражнения. Можно выполнить их немереное количество, но не перейдёт в качество.

В УМК Spotlight 8-9 классы достаточно тренировочных упражнений для отработки видовременных форм глаголов. Как использовать их на 100%?

Приведу один пример: 9 класс Spotlight стр.62

Раздел посвящён формам выражения будущего времени в английском языке, дано правило, примеры, но всё-таки я начинаю не с правила, а с упражнения 1в.

Есть такой приём в методике “noticing”, т.е. упражнения на осознание языковой формы, которые нацеливают учащихся на распознавание языковых явлений, развивают способность наблюдать за речевыми образцами и делать выводы о том, как они функционируют.

В этом есть логический смысл: не давать готовые образцы или готовое правило, а дать возможность учащимся попытаться самим сделать выводы на ранее изученном материале.

Закончен раздел, отработаны упражнения и … всё забыто, потому-что далее идёт чтение, литература и другое.

Попытайтесь воспользоваться другими упражнениями и текстами для отработки грамматики.

Во втором задании В13-В18 учащиеся должны продемонстрировать владение лексико-грамматическими навыками образования и употребления родственного слова нужной части речи с использованием аффиксации в коммуникативно-значимом контексте.

Учащимся предлагаются 4 задания первого уровня и 2 задания второго уровня в произвольном порядке, однако первым заданием даётся задание первого уровня.

Давайте посмотрим на демонстрационную версию, учащимся предлагаются следующие слова: possible, favour, differ, farm, fortunately, care.

Possible – impossible, possibility, impossibility; правильный вариант – impossible:

Life would be impossible without water.

При работе с этим заданием есть несколько способов работы со словами:

  • Составьте таблицу со следующими колонками: глагол, существительное, прилагательное, наречие. Попробуйте изменить слово по этим параметрам. Например: to enjoy, enjoyment, enjoyable.
  • Это не обязательно может быть таблица, но и “спайдограмма”.
  • Учитывая порядок слов в предложении, можно по месту положенения слова в предложении определить часть речи, тем самым дать возможность вспомнить типичные суффиксы для той или иной части речи.

В качестве тренировочных упражнений использую следующие упражнения:

  • Word-up game. Для этого использую карточки со словами. Например: карточки predict,  predictable, unpredictable, prediction, predictability . Каждый ученик берёт по одной карточке и находит всех тех, у кого карточки с производными этого слова.
  • Синонимы-антонимы. Класс делится на 2 группы, у одних синонимы, у других антонимы, нужно найти пару.
  • Нельзя рассматривать каждое слово индивидуально, обязательно в сочетаниях, таким образом, обращается внимание учащихся на фразовые глаголы и словосочетания, а также зависимые предлоги.
  • Использование готового текста из учебника с новыми словами, попытайтесь расширить, либо “сжать” готовый текст.

Это лишь несколько упражнений, которые помогут в использовании слов, но и будут полезны для письменной речи.

 



Предварительный просмотр:

Test 1

Взаимоотношения с друзьями и в школе

Раздел 2 (задания по чтению)

  1. Variety helps socializing
  2. The Net socializing
  3. Negative socializing
  4. Fears of loneliness
  5. Socializing dominates education
  6. Eager to socialize
  7. Family socializing
  8. Kids need more socializing

А. Most students that don’t have any friends at school get depressed or something because they feel lonely, down, and that nobody wants to talk to them. They also might get those phobia things, like for instance, being insecure when talking to someone, or people, for one of the “first” times. So therefore, when a teacher calls them, they might feel uncomfortable with answering. They also might have stuff going through their heads and can’t focus on a test, worksheet, or whatever class assignment.

В.  In many instances, the failure to socialize may be a key factor in qualifying for special education. It is one of the triad of feature for a diagnosis of autism, for example. Special education has a very strong emphasis on inclusion, which in significant part provides for increased social interaction. Learning how to get by in society is an absolutely key component to education, irrespective of whether it is the subject of a performance test.

С. In order to get through school properly you need to be able to socialize. It is especially important for little children. That’s why in my early childhood education course we are learning that developing ways of having healthy social interactions is so important for children.

D. Various societies have varied socializing skills among their members. It does not mean that one culture is superior to others. It just depends on the way that the civilization under study has progressed. A civilization which has cultivated its young generation with a common set of rules and a uniform educational system is more likely to be at harmony. But on the other hand in the United States of America each minor community brings its culture, its ethnicity and their customs. Having so many socializing influences makes the society more tolerant.

E.  My boyfriend used to go out clubbing all the time. But I’m an introvert and I can’t stand that way of easy living.  I told him how it made me feel but he says he wants to start going out more, he says socializing is part of his path in life. I asked him what it would be like if we had our own place, he said he would be working all day and then out socializing every night except for the weekends, then he would spend it with me, this is what he would be like if we lived together.

F.  Every time I use Myspace, Facebook or Bebo, I have a chance to socialize. I use these websites to talk to old friends and make new friends, but the thing is I never ever get that chance to meet a friend, it would be cool to try that, but I don’t know what socializing websites guarantee that, I would like a safe teen site, where I can meet and make cool mates.

G. There are two types of socializing, depending on the nature of factors that influence them. One is positive when a person learns through good and happy experiences. Parents teaching their kids from their experiences, learning from books or from peers are some example of positive socializing. Positive socializing can take on the form of natural socializing and planned socializing.

Тексты

A

B

C

D

E

F

G

Заголовки

I have a problem socializing with girls

I try to follow the rule ‘treat others the way you want to be treated’. But the thing I’ve realized is that a lot less seems to bother me than bothers girls. If a girl told me something like ‘I really like you but you’re in a dead end job and I am accustomed to a more expensive lifestyle therefore I wouldn’t compromise.’ I would just say okay.

I don’t know, but the way I am, I prefer if people tell me the truth like that so at least I know what’s wrong and maybe I can do better next time. However with girls I noticed telling the truth gets me hated. Girls call me rude and everything. I started lying to girls in college recently and I managed to get back relations pretty easily so I can imagine why lots of guys do it.
The interesting thing is the girls seem to suspect that I’m lying but they still smile and go along with it anyway. Telling girls what they want to hear gets me much further than I used to get. I always had difficulty lying to people because of my morals but these results are astonishing. Women always shun me for telling the cold hard truth so I didn’t know what to do. So I just started doing what got results.

A 7         The guy tries to follow his own rule.

        1) True                2) False                 3) Not stated

A 8        Girls don’t worry much about many things as the guy thinks.

        1) True                2) False                 3) Not stated

A 9        Many girls told him that they prefer a more expensive lifestyle.

        1) True                2) False                 3) Not stated

A 10        If a girl explains her choice to date or not, the guy just submits.

        1) True                2) False                 3) Not stated

        

A 11        The guy likes being told what the real matter is.

        1) True                2) False                 3) Not stated

A 12        All girls like the truth about them as the guy finds it.

        1) True                2) False                 3) Not stated

A 13        Girls find the guy rude as he tells openly his opinion.

        1) True                2) False                 3) Not stated

A 14         Telling lies makes all business with girls easier according to the guy’s opinion.

        1) True                2) False                 3) Not stated

Раздел 3 (задания по грамматике и лексике)

В4

В5

В6

В7

В8

В9

В10

В11

В12

People these days don’t have time to meet people, but they still _____ to have friends or even dates. The trendy new option is _____ a Partner for the day, evening or even for the weekend _____ to ding invitations or to get together to office. You may also spend the whole nights out and even take a trip abroad for the week-end or _____.

Men and ______ are using our services as it is an easer and safer way of getting a perfect Partner without _____ time. All our Partners or normal people that _____ and qualified through our professional staff before we add them to our portfolio. People ____ Perfect Partner Time Jobs UK for many years not only for their looks but for their intelligence, good manners and sense of humor. You are sure to have the  _________ time possible with us.

LIKE

HIRE

ESCORT

LONG

WOMAN

SPEND

TEACH

CHOOSE

GOOD

В13

В14

В15

В16

В17

В18

Every child comes into this world like wet clay, completely without any habits and ______ patterns. Socializing is the process by which a child makes himself and learns the process of _________ and surviving in society. There are various key factors that influence this process – the family, the peers, the school, society and ______ beliefs. The first point of contact to the child and also the most ______ factor is always the family.

The ethics and behaviour that is followed at home is always copied ________ by the child. Parents are generally role models for children. Hence the socializing skills are passed on in most cases to the offspring. Elder children are also a source of influence. It is because of this reason that in the joint family system that existed previously in India, the ____ were always better adjusted to society.

BEHAVIOUR

ACTING

RELIGION

IMPORT

CONSCIOUSLY

CHILD

Раздел 4 (задания по письму)

You have 30 minutes to do this task.

You have received a letter from your English-speaking pen friend Joe.

White a letter to him and answer his 3 questions.

Write 100–120 words. Remember the rules of letter writing.



Предварительный просмотр:

Test 2

Досуг и увлечения молодежи

Раздел 2. (задания по чтению)

  1. The main point
  2. The Net influence
  3. Lack of choice
  4. Wild way of entertaining
  5. The top five
  6. Media communication
  7. Mobile media entertainment
  8. Modern interests

А.  Between December 2003 and December 2005, total TV reach declined but the biggest fall was among young people – it fell by 2.9% for 16 –24 year-olds. During 2005, reach declined by 2.2% in that age group. Reach is defined as at least 15 minutes of consecutive TV viewing in a week. Industry figures say the decline could be due to the growth of the internet. DVDs and gaming could also be factors, they said.

В.  Digital Spy is a showbiz, entertainment and digital media community. It is the UK’s largest independent entertainment website generating over 90 million monthly page impressions. Digital Spy is also renowned for its extensive and unique coverage of Big Brother each year. The discussion forums have more than 290,000 registered users and 28.3 million posts.

С. Young people (8–18) devote an average of 7 hours and 38 minutes to using entertainment media across a typical day (more than 53 hours a week), increasing by one hour and seventeen minutes a day over the past five years, according to a new study, Generation M2: Media in the Lives of 8- to 18-Year-Olds, designed and analyzed by the Kaiser Family Foundation and Stanford University researchers.

The increase in media use is driven in large part by ready access to mobile devices like cell phones and iPods. Young people now spend more time listening to music, playing games, and watching TV on their cell phones (a total of 49 min. daily) than they spend talking on them (33 min.).

D. When I plan my parties, I spend time thinking about the menu, the music, the table settings, centerpieces and all the other little details that go into making a wonderful event. But the first thing I really focus on is my guests. After all, that’s the real reason for all the rest. They are usually my friends and I try to do my best to adjust my party to each of our company.

E.  He writes a blog, downloads Korean television shows, manages two Web sites devoted to music and plays an online game called Rongguang Hospital, at Baidu.com. “I started doing a lot of this when I was about 11 years old,” says Mr. Li, a freshman at the Shanghai Maritime University. “Now, I spend most of my leisure time on the Internet,” he says. “There’s nowhere else to go.”

F.  Additionally, anyone under 18 and out of childhood has severely limited options when it comes to entertainment. Just about everybody has experienced the frustration of being under 18 and having nowhere to go apart from the movies or the zoo. Most young people are interested in popular music, but beyond their TV and radio, there’s very little offered to them. Essentially, any licensed premises are out of bounds which creates an enormous void in popular music options.

G. This survey was done in March 2010 (Term 1), and so it is not surprising that summer Hollywood blockbusters featured in the films listed by students as the most enjoyable film they’d watched recently. The top 5 films were Alice in Wonderland, Avatar, Shutter Island, Valentine’s Day and The Hangover. It is interesting to note that 3 of the top 5 films have unrestricted ratings.

Тексты

A

B

C

D

E

F

G

Заголовки

In most ways, Sarah McCarthy is your average high schooler. She has a job, college plans, but also a peculiar passion for a 16-year-old: She’s a vinyl junkie. And none of that hipster new stuff. To this senior high school student, there’s nothing like the raw crackle, the depth of sound, her delicate hand on diamond-tipped stylus to spin from the dusty stash of records she found in the basement of her grandfather.

“He gave me his receiver and speaker system and told me to listen to it the way it was made to be listened to,” McCarthy said. “I’ve turned a lot of my friends on to it. They come over a lot to listen with me.”

At a time when parents feel positively prehistoric as they explain how to use plastic ice-cube trays or speak of phones with cords and dials, this teen knows what a record is. Not only that, she knows the difference between a 45 and an LP. She met her boyfriend in a record shop and now works there.

“Listening to old music remastered to a newer format is almost comical,” Sarah said. “They weren’t meant to be digitalised. Listening to Jimi Hendrix on my iPod doesn’t capture his endlessly deep guitar solos quite like a 33 LP of ‘Blues’ does.”

This girl’s in love with vinyl, and she’s not the only member of Generation Digital with an ear for records.

A 7         Sarah is no way an ordinary girl.

        1) True                2) False                 3) Not stated

A 8        Sarah’s hobby is collecting vinyl records.

        1) True                2) False                 3) Not stated

A 9        Sarah’s granny gave all the records to her.

        1) True                2) False                 3) Not stated

A 10        Sarah’s friends also enjoy her hobby.

        1) True                2) False                 3) Not stated

        

A 11        Sarah also collects phones with cords and dials.

        1) True                2) False                 3) Not stated

A 12        Sarah’s hobby helped her to find a job.

        1) True                2) False                 3) Not stated

A 13        Music of the 60-s is not meant for CDs.

        1) True                2) False                 3) Not stated

A 14         iPod is a device which can show all the beauty of a guitar solo.

        1) True                2) False                 3) Not stated

Раздел 3. (задания по грамматике и лексике)

В4

В5
B6

В7

В8

B9

В10

B11

B12

Nowadays, modern music ______ all over the world and having a strong effect on the young. Music in the clubs or discotheques such as rap and rock music often _____ loud ____, and some songs even have violent lyrics which can have a bad influence on young people. This kind of music affects their spirit negatively. With bad words and ______ ideas such as doomsday or the end of the world, sacrifice in love, and loss of religious _____; these songs make young people frightened and unable to control ______. For example, you might _______ that some young people killed themselves some years ago after _____ to a song by Michael Jackson about doomsday. This song has an extremely unfortunate effect on some young people. They couldn’t control themselves and wanted to kill themselves and _____.

SPREAD

CONTAIN

LYRIC

DEPRESS

BELIEF

THEM

REMEMBER

LISTEN

OTHER

В13

В14

В15

В16

В17

В18

In my opinion, the TV and movie _______ industry should control the amount of crude or foul language in their programs. _______ the use of crude, foul language on TV programs and in the movies has been increasing. Young children or teenagers can be affected by ______ to this bad language.

In the case of very young people, they sometimes hear the words and use them even though they don't really know what they mean. For example, one day a four-year old boy I know well used bad language when he spoke to me. I was surprised, and I asked him if he knew the _______ of what he was saying. Of course, he didn't. Then when he uses these words, other children hear them and also speak out the same words.

After that, I decided to carefully choose programs for my nephew. I think I have to do it because I don’t want him to be negatively affected by TV. Parents and others find this language _____ , too.

In my opinion, the TV and movie entertainment industry should control the amount of crude language in their programs. I think it’s the best way to protect the ______ from being exposed to such language.

ENTERTAIN

RECENT

EXPOSE

MEAN

OBJECTION

YOUNG

Раздел 4 (задания по письму)

You have 30 minutes to do this task.

You have received a letter from your English-speaking pen friend Roy.

White a letter to him and answer his 3 questions.

Write 100–120 words. Remember the rules of letter writing.



Предварительный просмотр:

Test 3

Взаимоотношения в семье

Раздел 2. (задания по чтению)

1. BUILDING NEW RELATIONS

2. RENT A GRANNY

3. CARE AND SUPPORT

4. KEEPING FAMILY TOGETHER

5. PLAYING FAVOURITES

6. GOING OUT TOGETHER

7. FAMILY VIOLENCE

8. DIFFICULT RELATIVE

  1. Of course, as your children grow, marry and have children of their own, it is not as easy to spend each holiday together. Be flexible and either alternate holidays or pick a few specific holidays where the entire family will be together. Sometimes it sounds like an overwhelming feat, especially if you have a large family, but as I said, children, even when they become adults, need those special occasions and traditions and they will go out of their way to make sure they happen.
  2. If you are lucky enough to have a sister, you already know that is a special bond unlike any other. Many factors can affect your relationship with your sister as you get older, however, such as age differences, geographic location, new family responsibilities - even sibling rivalry!
  3. If your sister-in-law is much younger than you, then it will be very easy for you to win her over. Little girls love spending time with their big brother’s girlfriends, and you’re this little girl’s big brother’s wife, so she’s going to be elated to spend time with you. Play together with Barbie dolls, or ask her to help you decorate some Christmas cookies. Become her friend, and take an active interest in her, and she will love you forever.
  4. When parents are surveyed on the subject of favoritism, nearly all respondents say that despite their best efforts to the contrary, they have favored one child over another at least occasionally. “I see the frustration and behavior problems in our oldest child resulting from the favoritism their father shows our youngest child,” said one parent in response to a recent Vision survey on the topic. “It is a very serious problem in our family.”
  5. A new "grannies-for-rent" service in Poland brings together elderly people without families, and people who miss having real grandparents. A local University for the Elderly set up the programme, which aims to benefit people from all generations. 
  6. Unfortunately for many, home can be anything but a safe haven. Men and women alike may find their home a fierce battleground. For children it may be where they are most vulnerable to assault, misuse or deprivation, ironically at the very hands of those who have a duty to safeguard and nourish them. Even the elderly may have reason to fear those who should be their caretakers.
  7. Parents give an enormous amount to their children, and as a result they’re extremely invested in them, in helping them grow and thrive. They look out for their interests, stay up with them when they’re sick, clean up their messes when they’re sick - all of that investment helps the child grow and feel secure.

Тексты

A

B

C

D

E

F

G

Заголовки

Frequency of Cheating

Relationship cheating is a very common occurrence. If you haven’t experienced it yet, there’s a good chance you eventually will.

I found it difficult to track down good cheating statistics. Slightly more than half of all married people will cheat on their spouses at some point in their lives. Men apparently cheat more often than women, but the gap isn’t huge.

Most of the time cheating does occur, the other spouse doesn’t know about it, with women being in the dark slightly more often than men.

That’s if you’re married. If you’re in a committed relationship but aren’t married, then I’d imagine that the odds of cheating are even higher. Partly I say that because cheating is more common when you’re younger and becomes less likely as you age.

The big game-changer here is the Internet, which makes even 10-year old stats seem very dated now. Recent surveys suggest that most people have flirted online at one point or another, that when people spend time in chat rooms they’re usually motivated by romantic interest, and that about a third of adults have had real relations as a result of a connection that began online.

In the USA alone, tens of millions of people cheat on their primary relationship partners. Most of the time when people cheat, they hide it from their partners, and they usually succeed in doing so, not because they’re so great at keeping secrets but mainly because their partners fail to recognize and acknowledge the telltale signs.

Statistically speaking, if you get involved in committed relationships or marriage, the odds are better than 50–50 that you’re eventually going to cheat at some point in your life. And you’ll probably hide it from your primary partner, and you’ll probably get away with it.

Of course you can decline to join this group if you desire so. However, there’s still a good chance you’ll end up in a relationship with someone else who’s a member, and you probably won’t know. Or you’ll know, but you’ll retreat into denial about it.

A 7         People cheat each other often enough.

        1) True                2) False                 3) Not stated

A 8        Women are less cheaters than men.

        1) True                2) False                 3) Not stated

A 9        People always know when they are cheated.

        1) True                2) False                 3) Not stated

A 10        Cheating is very typical for teenagers.

        1) True                2) False                 3) Not stated

        

A 11        The Net made cheating more difficult.

        1) True                2) False                 3) Not stated

A 12        Online relations are a good beginning for future dates.

        1) True                2) False                 3) Not stated

A 13        Most people hide the fact of cheating their partners.

        1) True                2) False                 3) Not stated

A 14         People never know why they cheat their partners.

        1) True                2) False                 3) Not stated

Раздел 3. (задания по грамматике и лексике)

В4

В5

B6

В7

В8

B9

В10

B11

B12

With the widespread success and use of the home computer, people ___ simply a mouse click away. The innovation of email and digital photographs ___ it possible for families to stay in touch; however, is this really enough? While technology has enabled us to talk to people all over the world, in some ways it ___ us from intimate contact, especially with our families.

___ your family close must start when you children are very young. If you instill in them at an early age the importance of family, chances to be together will be ___ when they become adults.

An important way to ensure family closeness is by ___ special family traditions. While we all know every eats of turkey on Thanksgiving, add something special to the day. Perhaps set aside this day for the entire family ___ games. Try playing something as simple as Bingo, where everyone ___ a prize. Thanksgiving is traditionally a day for football, so ___ a friendly family game of your own. You will be surprised how your children will come to treasure these special family time.

BE

MAKE

PREVENT

KEEP

GOOD

CREAT

PLAY

GET

ORGANIZE

В13

В14

В15

В16

В17

В18

You set the boundaries in your _____. If those boundaries are crossed and the other person can’t seem to take the hint, you have to assert yourself to restore balance.

For example, if you value your ____ and a relative insists on frequent ___ drop-in visits, that may be a bottom line for you. Or if your mother-in-law keeps turning you into barnyard animals without your consent, you might feel it’s time to put a stop to it. The first thing to realize is that it’s ___OK to satisfy your own needs. A relationship that makes you feel violated isn’t ___.

Correcting problematic relationships in a physical, external world sense is ___ straightforward. You must clearly define the boundaries you’re comfortable with, let the other person know what those boundaries are, and then enforce them.

RELATE

PRIVATE

ANNOUCED

PERFECT

HEALTH

FAIR

Раздел 4 (задания по письму)

You have 30 minutes to do this task.

You have received a letter from your English-speaking pen friend Molly.

White a letter to him and answer his 3 questions.

Write 100–120 words. Remember the rules of letter writing.



Предварительный просмотр:

Литература для подготовки к ГИА по английскому языку

  1. Practice Exam Papers

Secondary School

Государственная итоговая аттестация

Тренировочные упражнения

Авторы: Э. Гашимов, В. Эванс, А. Куровская.

  1. Сборники тренировочных упражнений в формате ГИА для 5 – 9 классов

Серии «Английский в фокусе» («Spotlight»)

Авторы: Ю.Е. Ваулина, О.Е. Подоляко

  1. Сборник устных тем для подготовки к ГИА.

5 – 9 классы

Автор: Ю.А. Смирнов.

  1. И.В. Тофель. Английский язык.

Сборник тренировочных заданий. 9 класс.

PET for School Practice Tests

  1. Инновационный курс для подготовки к международному PET, включающий в себя 10 тестовых работ. Пособие предназначено для учащихся основной школы с уровнем владения языком Pre – Intermediate.
  2. Grammarway

Современный грамматический курс для изучающих английский язык, состоящий из 4 ступений уровня от Beginner до Intermediate.


Предварительный просмотр:

Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

Государственная итоговая аттестация по иностранным языкам ГБОУ ДПО НИРО Юрлова Н.А. 2012

Слайд 2

Назначение экзаменационной работы Оценить уровень языковой подготовки по иностранному языку выпускников 9 классов общеобразовательных учреждений с целью их государственной (итоговой) аттестации. Результаты экзамена наряду с другими формами оценки могут быть использованы при приёме в профильные классы средней (полной) школы

Слайд 3

Нормативно-правовая база Содержание работы определяется на основе следующих документов: Стандарт основного общего образования по иностранному языку // Новые государственные стандарты по иностранному языку 2-11 классы. – М.: АСТ. Астрель, 2004. Примерные программы по иностранным языкам // Новые государственные стандарты по иностранному языку 2-11 классы. – М.: АСТ. Астрель, 2004. При разработке КИМ также учитываются: Общеевропейские компетенции владения иностранным языком: Изучение, преподавание, оценка. – МГЛУ, 2003.

Слайд 4

График проведения ГИА

Слайд 5

С труктура и содержание КИМ 2012 (письменная часть) РАЗДЕЛЫ Количество заданий Тип задания Время выполнения Максимальный балл Аудирование 8 Задания с кратким ответом (КО) (В) Задания с выбором ответа (ВО) (А) 30 15 Чтение 9 Задания с кратким ответом (КО) (В) Задания с выбором ответа (ВО) (А) 30 15 Грамматика и лексика 15 Задания с кратким ответом (КО) (В) 30 15 Письменная речь 1 Задание с развёрнутым ответом (РО)(личное письмо С1) 30 10 5

Слайд 6

С труктура и содержание КИМ 2012 (устная часть) РАЗДЕЛЫ Количество заданий Тип задания Время выполнения Максимальный балл Говорение 2 Задание с развёрнутым ответом (РО) 16 15 С2 1 Тематическое монологическое высказывание с вербальной опорой в тексте задания 3 мин. 6 С3 1 Комбинированный диалог с вербальной опорой в тексте задания 3 мин. 9 6

Слайд 7

Данные о ГИА по ИЯ 2012г . Предмет Время Общее число заданий Распределение заданий по уровням сложности Максимальный балл 70 % макс балла за задания данного уровня сложности Уровень 1 Уровень 2 Ур.1 Ур.2 Ур.1 Ур.2 ИЯ 126 + 10 мин. 35 (33+2) 18 17 32 38 46% 54 % Н.А.Юрлова, ГБОУ ДПО НИРО

Слайд 8

Жанрово-стилистическая принадлежность текстов Аудирование Высказывания собеседников в распространённых стандартных ситуациях повседневного общения, прагматические объявления, информационные тексты 1,5-2 мин Чтение Прагматические, научно-популярные, публицистические и художественные тексты 220-600 слов

Слайд 9

Предметное содержание речи (Межличностные) взаимоотношения в семье; (Межличностные) взаимоотношения с друзьями и в школе; Внешность и характеристика человека; Досуг и увлечения (спорт, музыка, чтение, посещение кино/театра, дискотеки, кафе). Молодёжная мода; Покупки. Карманные деньги; Переписка; Школьная жизнь. Изучаемые предметы и отношение к ним; Каникулы. Школьные обмены; Проблемы выбора профессии и роль иностранного языка;

Слайд 10

Предметное содержание речи Страна/страны изучаемого языка и родная страна. Их географическое положение, климат, население, города и сёла, достопримечательности; Страна/страны изучаемого языка и родная страна. Их культурные особенности (национальные праздники, знаменательные даты, традиции, обычаи); Выдающиеся люди родной страны и стран изучаемого языка, их вклад в науку и мировую культуру; Путешествия по странам изучаемого языка и по России; Технический прогресс; Глобальные проблемы современности; Средства массовой информации (пресса, телевидение, радио, Интернет); Природа и проблемы экологии. Здоровый образ жизни.

Слайд 11

Примерная тематика заданий по говорению

Слайд 13

Структура и содержание раздела «Аудирование» Кол-во вопросов Проверяемые умения Тип АУ Тип задания 2 Уровень 1 Умение понять в прослушанном тексте основное содержание Ознакомительное аудирование Задания с кратким ответом Задания на установление соответствия 6 Уровень 2 Умение понять в прослушанном тексте запрашиваемую информацию Выяснительное аудирование Задание с множественным выбором ответа Итого: 8

Слайд 14

Структура и содержание раздела «Чтение» Кол-во вопросов Проверяемые умения Тип чтения Тип задания 1 Уровень 1 Понимание основного содержания в прочитанном тексте Ознакомительное чтение Задания с кратким ответом Задания на установление соответствия 8 Уровень 2 Понимание запрашиваемой информации в прочитанном тексте Поисковое чтение Задание с множественным выбором ответа Итого: 9

Слайд 15

Структура и содержание раздела «Грамматика и лексика» Задание Кол-во вопросов Проверяемые умения Тип задания В 4 - В 12 Уровень 1 6 Владение элементарными лексико-грамматическими навыками Задания с кратким ответом В 13 – В 18 Уровень 2 6 Владение способами словообразования Задание с кратким ответом Итого: 15

Слайд 16

Говорение – 6 минут + 10 минут на подготовку Тематическое монологическое высказывание С2 Комбинированный диалог С3

Слайд 17

Условия проведения

Слайд 18

Условия проведения Аудитории: Аудитория для проведения письменной части (1 аудитория на группу в 15 человек); Аудитория для ожидания экзаменуемыми устного ответа (могут быть использованы аудитории для проведения письменной части или одна большая аудитория для всех групп экзаменуемых); Аудитория для подготовки экзаменуемых к устному ответу; Аудитория для устного ответа экзаменуемых (1 аудитория на 1 экзаменатора-собеседника). Каждая аудитория для проведения устной и письменной части д/быть оснащены качественной звуковоспроизводящей и записывающей аппаратурой.

Слайд 19

Правила

Слайд 20

Рекомендуемый состав специалистов № Специалист Количество на ППЭ 1. Руководитель ППЭ (координирует проведение устной части) 1 на ППЭ 2. Ответственный экзаменатор 1 на ППЭ 3. Экзаменатор-собеседник 1 или 2 на аудиторию для устного ответа 4. Технический специалист 1 на аудиторию для устного ответа 5. Экзаменатор-эксперт 2 на аудиторию для устного ответа

Слайд 21

Состав специалистов в аудитории Состав специалистов в аудитории

Слайд 22

Для обеспечения объективности оценивания назначить: Организаторов, обеспечивающих порядок и инструктаж участников ГИА в аудитории для ожидания; 2-х организаторов , обеспечивающих порядок в аудитории для подготовки; 2-х организаторов , обеспечивающих перемещение участников ГИА во время устной части экзамена; Дежурных организаторов на входе в аудитории для устного ответа; Дежурных на этаже, этажах

Слайд 23

Юрлова Н.А. 2012 23 Роль экзаменатора-собеседника в едение экзамена (экзаменатор) создание доброжелательной рабочей атмосферы выполнение роли собеседника

Слайд 24

Н.А.Юрлова, 2012 24 Качества хорошего собеседника: Умения : слушать и слышать обмениваться информацией начинать, поддерживать, завершать разговор соблюдать правила вежливости, принятые в английском языке, в англоязычной культуре

Слайд 25

Н.А.Юрлова, 2012 25 Э ксперт-экзаменатор должен уметь: правильно интерпретировать как общие критерии оценивания устных ответов, так и каждый пункт в дополнительной схеме оценивания соотносить экзаменационное задание ( Student Card ) , инструкции для экзаменатора-собеседника ( Interlocutor Card ) и дополнительную схему оценивания

Слайд 26

Н.А.Юрлова, 2012 26 хорошо знать задание, выполнение которого будет оценивать уметь оценивать ответ по всем критериям в то время, пока ученик отвечает, а не после окончания ответа НЕ вмешиваться в беседу ученика и экзаменатора-собеседника подавать сигнал об истечении времени, отведенного на выполнение задания Эксперт-экзаменатор должен:

Слайд 27

Н.А.Юрлова, 2012 27 Зачем нужна разминка? Warm up What’s your season? Why do you like it? Эксперт-экзаменатор

Слайд 28

Технический специалист Осуществляет запись устного ответа (кроме разминки), включая все реплики, не выключая звукозаписывающее устройство и не используя режим «пауза»; При любых сбоях в записи ответов процедура устного ответа должна быть приостановлена и начата заново после устранения неполадок в работе аудиозаписи; По окончании устного ответа технический специалист должен проверить запись УО, сохранить файл с записью, присвоив ему индивидуальное имя файла (предпочтительно индивидуальный номер участника) и подготовить устройство к записи другого участника ГИА

Слайд 29

Материалы Комплекты заданий С2, С3 для участников ГИА; Комплекты заданий С2, С3 для экзаменатора-собеседника; Комплекты карточек экзаменатора-собеседника для экзаменатора-собеседника; Критерии оценивания выполнения заданий С2, С3; Дополнительные схемы оценивания Протоколы оценивания устных ответов участников ГИА Черновики для подготовки к ответу (чистые листы) Средства цифровой аудиозаписи (компьютер, оснащённый микрофоном и колонками или цифровой диктофон)

Слайд 30

Проведение устной части

Слайд 31

Проведение устной части

Слайд 32

Проведение устной части

Слайд 33

Схема Экзамен по АЯ для выпускников 9 классов; Дата проведения экзамена: 7 июня 2011г. Место проведения: ППЭ № или название ОУ; Экзаменатор-собеседник – ФИО; Экзаменатор, оценивающий ответ - ФИО

Слайд 34

Информация об ученике При ответе каждого ученика записывается: Индивидуальный цифровой код; Задание №1 ( Task 1 )(после выполнения задания произносим Task 2); По окончании ответа произносим End of test

Слайд 35

Н.А.Юрлова, 2012 35 сесть за парту прочесть и понять содержание двух заданий; при необходимости сделать записи для ответа на чистом листе бумаги (записи можно делать на любом языке, они не оцениваются, но рекомендуется делать заметки на иностранном языке). Процедурные вопросы: аудитория для подготовки (10 мин)

Слайд 36

Н.А.Юрлова, 2012 36 Процедурные вопросы проведения устной части подготовка участника – 10 минут; переход в аудиторию для устного ответа и разминка – 5 минут; устный ответ – 6 минут; сохранение файла с цифровой аудиозаписью ответа – 4 минуты.

Слайд 37

Итоговый балл за каждое задание получается как половина суммы баллов, выставленных экспертами; в случае получения дроби округление до целого значения производится в пользу ученика

Слайд 38

Н.А.Юрлова, 2012 38 ГИА 2012 г. СПАСИБО ЗА ВНИМАНИЕ! УСПЕХОВ!


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

Оценивание ГИА Юрлова Н.А. ГБОУ ДПО НИРО

Слайд 2

Оценивание письменной части 1 балл – за верное выполнение задания с выбором ответа или с кратким ответом; если в кратком ответе сделана орфографическая ошибка – ответ считается неверным; за неверный ответ или отсутствие ответа выставляется «0» баллов; Максимальное количество баллов за письменную часть – 55 баллов.

Слайд 3

Задание С1 Проверяет умения ученика писать личное письмо. Ученику предлагается прочитать отрывок из полученного письма и написать ответ объёмом 100-120 слов, в котором необходимо ответить на 3 вопроса, заданных другом по переписке. Письмо должно быть оформлено в соответствии с нормами письменного этикета, принятого в стране ИЯ.

Слайд 4

Проверка задания С1 (личное письмо) Осуществляется 2 экспертами, прошедшими обучение по оценке данного вида письменного высказывания. Для этого ксерокопируются листы с личными письмами, написанными участниками ГИА. В ходе проверки эксперт может делать пометки на проверяемых листах, отмечая: г рамматические ошибки; л ексические ошибки; о шибки в орфографии и пунктуации; о шибки в логике высказывания; ошибки в употреблении средств логической связи. Ручка эксперта должна отличаться по цвету от ручки учащегося (красная, зелёная, карандаш)

Слайд 5

Критерии оценивания Решение коммуникативной задачи – 3 балла; Организация текста – 2 балла; Лексико-грамматическое оформление текста – 3 балла; Орфография и пунктуация – 2 балла Max – 10 баллов

Слайд 6

Решение коммуникативной задачи Полнота решения поставленной задачи (наличие ответов на 3 заданных вопроса); Использование соответствующего стиля речи в личном письме (неофициального); Объём письма (его соответствие заданному объёму: 100-120 слов)

Слайд 7

Оценивание задания С1 учитывать объём письменного текста (100-120 слов); если в письме ≤ 90 слов, задание проверке не подлежит и оценивается в «0» баллов; если в письме ≥ 132 слов, проверке подлежит только та часть работы, которая соответствует требуемому объёму (отсчитываются от начала работы 120 слов, оценивается эта часть работы и выставляется соответствующая оценка по решению коммуникативной задачи); Считаются все слова, начиная с первого слова по последнее (вспомогательные глаголы, артикли, предлоги, частицы)

Слайд 8

Оценивание задания С1 В личном письме адрес, дата и подпись также подлежат подсчёту. При этом: Стяжённые (краткие) формы ( I’ve, It’s, doesn’t ) считаются как одно слово; Числительные, выраженные цифрам (5,29, 2010, 123456) считаются как одно слово; Числительные, выраженные словами ( twenty one ) считаются как одно слово; C ложные слова (pop-singer, English-speaking, thirty-two) считаются как одно слово; Сокращения ( UK, TV, e-mail )считаются как одно слово.

Слайд 9

Критерии оценивания выполнения задания С1 (личное письмо) Критерии оценивания 3 балла 2 балла 1 балл 0 баллов К1 Решение коммуникативной задачи Задание выполнено полностью: даны полные ответы на 3 заданных вопроса. Правильно выбрано обращение, завершающая фраза и подпись. Есть благодарность, упоминание о предыдущих контактах, выражена надежда на будущие контакты Задание выполнено: Даны ответы на 3 заданных вопроса, но на один вопрос дан не полный ответ. Есть 1-2 нарушения в стилевом оформлении письма и или отсутствует благодарность, упоминание о предыдущих, будущих контактах Задание выполнено частично: даны ответы на заданные вопросы , но на 2 вопроса даны не полные ответы или ответ на дин вопрос отсутствует. Имеется более двух нарушений в стилевом оформлении письма и в соблюдении норм вежливости Задание не выполнено: отсутствуют ответы на 2 вопроса или текст письма не соответствует требуемому объёму

Слайд 10

Организация текста л огичность текста письма; с вязность текста, которая обеспечивается использованием языковых средств логической (вводных слов, союзов, союзных слов и т.д.) структурирование текста (деление на абзацы, наличие вступления и заключения); о формление текста в соответствии с нормами этикета, принятыми в странах изучаемого языка (наличие обращения, завершающей фразы, имени автора на отдельной строке, адреса и даты в правом верхнем углу).

Слайд 11

Критерии оценивания выполнения задания С1 (личное письмо) Критерии оценивания 2 балла 1 балл 0 баллов К2 Организация текста Текст логично выстроен и разделён на абзацы; правильно использованы языковые средства для передачи логической связи; оформление текста соответствует нормам письменного текста Текст в основном логично выстроен, но имеются недостатки (1-2) при использовании средств логической связи и или делении на абзацы или имеются отдельные нарушения в структурном оформлении текста письма Текст выстроен нелогично; допущены многочисленные ошибки в структурном оформлении письма или оформление текста не соответствует нормам письменного этикета, принятого в стане изучаемого языка

Слайд 12

Лексико-грамматическое оформление речи с оответствие использование лексических единиц и грамматических структур поставленной коммуникативной задаче; р азнообразие используемой лексике (её соответствие уровню А2); н аличие простых и сложных предложений

Слайд 13

Критерии оценивания выполнения задания С1 (личное письмо) Критерии оценивания 3 балла 2 балла 1 балл 0 баллов К3 Лексико-грамматическое оформление текста Использованы разнообразная лексика и грамматические структуры, соответствующие поставленной коммуникативной задаче (допускается не более 2х языковых ошибок, не затрудняющих понимание текста) Имеются языковые ошибки, не затрудняющие понимание (допускается не более 4х негрубых языковых ошибок) или языковые ошибки отсутствуют, но используются лексические единицы и грамматические структуры только элементарного уровня Имеются языковые ошибки, не затрудняющие понимание (допускаются не более 5 негрубых языковых ошибок) и/или допущены языковые ошибки, которые затрудняют понимание (не более 1-2 грубых ошибок) Допущены многочисленные языковые ошибки, которые понимание текста

Слайд 14

Орфография и пунктуация н аличие орфографических ошибок; п равильное оформление начала и конца предложений (заглавная буква, точка, запятая, вопросительный и восклицательный знаки)

Слайд 15

Критерии оценивания выполнения задания С1 (личное письмо) Критерии оценивания 2 балла 1 балл 0 баллов К4 Орфография и пунктуация Орфографические и пунктуационные ошибки практически отсутствуют (допускается не более 2х , не затрудняющих понимание текста) Допущенные орфографические и пунктуационные ошибки не затрудняют понимание ( допускается не более 3-4 ошибок ) Допущены многочисленные орфографические и пунктуационные ошибки и/или допущены ошибки, которые затрудняют понимание текста

Слайд 16

С1 You have received a letter from your English-speaking pen friend Ben. My Dad changed his job and that’s why we had to move to a big city. Life is so different here. I don’t think I’ll ever like it here… Where do you live – in a big city or in the country? What do you enjoy there the most? Where would you like to live when you finish school, why? Write him a letter and answer his 3 questions. Write 80-100 words. Remember the rules of letter writing.

Слайд 17

Личное письмо учащегося с сохранением языкового оформления Moscow, Russia Dear Ben, Thank you for your letter. I’m sorry I not replied to your letter for so long, but I’ve worked. As you can imagine I’ve been very tired. And how are you? I live in Moscow. Moscow is a very big city. I enjoy Moscow’s parks and historical places. I think you’d like to go to the Kremlin. It’s Moscow’s cultural centre. I’d like to live in Los Angeles because it’s my dream. And why don’t you like your city? What is your favourite place? When would you like to go to your place? Please write soon. Take care, Alexandra .

Слайд 18

Moscow, Russia 8 June, 2010. Dear Ben, I was really happy to receive your letter. I’m writing for you, because I want to tell you about my life, and give answers to your questions. I live in a big city, in the capital of Russia, Moscow. I really enjoy my lifestyle in a big city, because I think it is comfortable. We have a lot of different museums. We can do every activity we want. When I finish my school I would like to live in my town because I want to continue my studing in college. I have to finish my letter, because my mam just said, that I must tidy my room. with my best wishes, Sasha.

Слайд 19

Moscow, Russia 8/06/2010 Dear Ben, Thank you for your letter. I hope everything is all right. I live in a big city. Most of all I enjoy life here. It is very interesting and exciting. There are a lot of museums, theatres and night clubs in the city. When I finish school I would like to live in the city, because I want to study at University here. Sorry, I must finish now, cause I have to read up for an English test. All the best, Victoria.

Слайд 20

Говорение – 6 минут + 10 минут на подготовку Тематическое монологическое высказывание С2 Комбинированный диалог С3

Слайд 21

Задания по говорению С2 Student card Task 1 Give a talk about libraries Remember to say: what we need libraries for whether you use your school library, why/why not what you prefer: using libraries or Internet resources, why You have to talk for 1,5-2 minutes. The examiner will listen until you have finished. Then she will ask you some questions. C3 Task 2 (2-3 minutes) You play the part of an exchange student in an international school in Malta. You come to your classmate Anna/Andrew to borrow her/his Grammar Book. You need to write an essay on a British tourism attraction. Ask for the Grammar Book and explain what you need it for. Answer your classmate’s questions bout the attraction you are going to write about. Do not accept any suggestions for the day as you want to start writing the essay as soon as possible. Invite your classmate to see a new film tomorrow You begin the conversation. The examiner will play the part of your classmate, Remember to mention the 4 aspects of the task be active and polite

Слайд 22

Interlocutor card Warm up What’s your favourite season? Why do you like it? C2. Task 1 (2,5-3 min ) Let the student talk for 1,5-2 minutes. Ask only those questions which the student hasn’t covered while giving his/her talk. What do we need libraries for? Do you use your school library? What do you prefer: using libraries or Internet resources? Why? All the topics must be covered. Finally, you must ask each student the following questions: What kind of books do you prefer to read? Why do people read less nowadays than they did 50 years ago? Skills to be tested The student is expected to demonstrate his/her ability to: speak at length elaborating on a topic; produce coherent utterances; give reasons; use appropriate grammar and a good range of vocabulary

Слайд 23

Interlocutor card Task 2 (2-3 minutes) You play the part of an exchange student in an international school in Malta. Your name is Anna/Andrew. You are having pizza in your room in the student hostel. Agree to lend the book and find out what she needs it for ( Yes, you can. Here it is … What do you need it for, by the way? ) Find out what the essay is going to be about. Ask for more information as you don’t know anything/much about the topic of the essay. ( And what more you are going to write about?... What is it? ) Ask if your classmate has ever seen it/been there ( It sounds really exciting. Have you ever…? ) Offer your classmate to share your pizza ( How about some pizza, by the way? I’m just having lunch. ) Accept your classmate’s invitation. ( OK. Let’s go.) Skills to be tested The student is expected to demonstrate his/her ability: make a request/an invitation provide the information required accept/reject an invitation Maintain and conclude the conversation be active and polite

Слайд 24

Sample conversation Student: Hello, Anna/Andrew Interlocutor: Hello S: I’m glad you are still at home. Look, I need your English grammar book. Can I borrow it till tomorrow? I: Yes, you can. Here it is. S: Thanks. I: What do you need it for, by the way? S: I have to write an essay on one of British tourist attractions. I don’t think I can do it without a good Grammar Book. I: I see. I always use it for written tasks, too. And what are you going to write about? S: I want to write about the London Eye. I: The London Eye? What is it? S: I can’t believe you don’t know about it? It’s a huge wheel in the centre of London, on the bank of the river Thames. It’s the largest wheel in Europe. It has large capsules for passengers. The wheel moves slowly and the passengers can enjoy the views of London from the height! I: It sounds really exciting Have you ever ridden on the wheel? S: No, unfortunately, not. But I’m going to do it one day. I: I see. How about pizza by the way? I’m just having lunch. S: Thank you, Anna/Andrew, but I really have to go. I have to write the essay. And what are you doing tomorrow? I: I don’t have any plans yet? Why? S: Let’s go to the cinema together. There is a new film on. I: OK. Let’s go. Good luck with the essay. S: Thanks. And see you tomorrow. I: See you.

Слайд 25

Оценивание С2 Оценивание выполнения задания С2 осуществляется по следующим критериям:

Слайд 26

Критерии оценивания выполнения задания С2 (МУР) MAX-6 баллов Решение коммуникативной задачи Лексико-грамматическое оформление речи Произносительная сторона Баллы К5 К6 К7 Задание выполнено полностью: цель общения достигнута; тема раскрыта в полном объёме (полностью раскрыты все аспекты, указанные в задании, даны развёрнутые ответы на 2 дополнительных вопроса); социокультурные знания использованы в соответствии с ситуацией общения 3

Слайд 27

Критерии оценивания выполнения задания С2 (МУР) MAX-6 баллов Решение коммуникативной задачи Лексико-грамматическое оформление речи Произносительная сторона Баллы К5 К6 К7 Задание выполнено: цель общения достигнута; но тема раскрыта не в полном объёме (аспекты, указанные в задании, раскрыты не полностью; даны краткие ответы на 2 дополнительных вопроса); социокультурные знания в основном использованы в соответствии с ситуацией общения. Используемый лексико-грамматический материал соответствует поставленной коммуникативной задаче. Демонстрируется разнообразный словарный запас и владение простыми и сложными грамматическими структурами, используются различные типы предложений. Лексико-грамматические ошибки практически отсутствуют (допускается не более 4 негрубых языковых ошибок, не затрудняющих понимание) 2

Слайд 28

Критерии оценивания выполнения задания С2 (МУР) MAX-6 баллов Решение коммуникативной задачи Лексико-грамматическое оформление речи Произносительная сторона Баллы К5 К6 К7 Задание выполнено частично: цель общения достигнута не полностью; тема раскрыта в ограниченном объёме ( не все аспекты, указанные в задании, раскрыты ; дан ответ на 1 дополнительный вопрос или даны неточные ответы на 2 дополнительных вопроса); социокультурные знания мало использованы в соответствии с ситуацией общения. Используемый лексико-грамматический материал в целом соответствует поставленной коммуникативной задаче. Наблюдается некоторое затруднение при подборе слов и неточности в их употреблении Используются простые грамматические структуры. Допускаются лексико-грамматические ошибки (не более 6 языковых ошибок) Речь понятна: практически все звуки в потоке речи произносятся правильно: не допускаются фонематические ошибки (меняющие значение высказывания); соблюдается правильный интонационный рисунок 1

Слайд 29

Критерии оценивания выполнения задания С2 (МУР) MAX-6 баллов Решение коммуникативной задачи Лексико-грамматическое оформление речи Произносительная сторона Баллы К5 К6 К7 Задание не выполнено: цель общения не достигнута Недостаточный словарный запас, неправильное использование грамматических структур, многочисленные языковые ошибки не позволяют выполнить поставленную коммуникативную задачу Речь почти не воспринимается на слух из-за неправильного произношения многих звуков и многочисленных фонематических ошибок 0

Слайд 30

Задание для учащегося С2-2 C2. Student Card Task 1 Give a talk on summer jobs for teenagers . Remember to say: why teenagers do summer jobs whether any of your friends /brothers/ sisters do summer jobs; what jobs they are whether you would like to do summer job or not, why You have to talk for 1.5-2 minutes . The examiner will listen until you have finished. Then he/she will ask you some questions.

Слайд 31

Ответ экзаменуемого Teenagers usually receive pocket money from their parents. But some teenagers want to be independent. They want to earn the pocket money. That’s why they find part-time jobs during the school year or summer job during the holidays. Oh. It’s difficult to find summer job for teenager ….in Russia. In the USA they can work as babysitters, shop assistants, waiters in cafés or just in Mcdonald’s. But in Russia it is difficult to find any job. Hmm … My friends would like to find a job but unfortunately they can’t. I would like to work in summer. I need more pocket money that my parents gave me. I can be a shop assistant or work in café or pizzeria. After the exams I’ll try to find a job. Ответ на вопрос экзаменатора : How do teenagers spend money they earn? Well, I don’t know. Maybe they buy new clothes or cosmetics. Some teenagers earn money to go to the cinema or Starbucks. Some teenagers want to help their mothers.

Слайд 32

Ответ экзаменуемого I don’t think teenagers must work in summer because they have summer holidays. They are tired and they want to rest. Teenagers go to the country or to the sea. They swim and sunbathe. I like summer. ….It’s sunny and warm. I was not go to the school and I have free time. ….I sleep till 11 o’clock in the morning, watch TV or play computer games. In the evening I go out with my friends. We walk, play football, go to the cinema. Last summer I was in Turkey with my parents. We swam and dive there. Summer is my favourite season. I will work after school and the institute. Ответ на вопрос экзаменатора : How do teenagers spend money they earn? They go to the café or to the cinema.

Слайд 33

Оценивание выполнения задания С3 осуществляется по следующим критериям К8-К11

Слайд 34

Критерии оценивания выполнения задания С3 (ДУР) MAX- 9баллов Решение коммуникативной задачи Взаимодействие с собеседником Лексико-грамматическое оформление речи Произносительная сторона Баллы К8 К9 К10 К11 Задание выполнено полностью : цель общения достигнута; тема раскрыта в полном объёме (полностью раскрыты все аспекты, указанные в задании,); социокультурные знания использованы в соответствии с ситуацией общения. Демонстрирует хорошие навыки и умения речевого взаимодействия с партнёром: умеет начать, поддержать и закончить беседу; соблюдает очерёдность при обмене репликами, восстанавливает беседу в случае сбоя, является активным, заинтересованным собеседником, соблюдает нормы вежливости 3

Слайд 35

Критерии оценивания выполнения задания С3 (ДУР) MAX- 9 баллов К8 К9 К10 К11 Задание выполнено : цель общения достигнута; но тема раскрыта не в полном объёме (аспекты, указанные в задании, раскрыты не полностью); социокультурные знания в основном использованы в соответствии с ситуацией общения. Демонстрирует навыки и умения речевого взаимодействия с партнёром: умеет начать, поддержать (в большинстве случаев) и закончить беседу; соблюдает очерёдность при обмене репликами, демонстрирует наличие проблемы в понимании собеседника, не всегда соблюдает нормы вежливости Используемый лексико-грамматический материал соответствует поставленной коммуникативной задаче. Демонстрируется большой словарный запас и владение разнообразными грамматическими конструкциями. Лексико-грамматические ошибки практически отсутствуют (допускается не более 3 негрубых языковых ошибок, не затрудняющих понимание) 2

Слайд 36

Критерии оценивания выполнения задания С3 (ДУР) MAX-9 баллов К8 К9 К10 К11 Задание выполнено частично: цель общения достигнута не полностью; тема раскрыта в ограниченном объёме ( не все аспекты, указанные в задании, раскрыты ; социокультурные знания мало использованы в соответствии с ситуацией общения. Демонстрирует несформированность навыков и умений речевого взаимодействия с партнёром: умеет начать, но не стремится поддержать беседу и зависит от помощи со стороны собеседника, не всегда соблюдает нормы вежливости Используемый лексико-грамматический материал в целом соответствует поставленной коммуникативной задаче. Демонстрируется достаточный словарный запас, но наблюдается некоторое затруднение при подборе слов и неточности в их употреблении Используются простые грамматические структуры. Допускаются лексико-грамматические ошибки (не более 5 языковых ошибок) Речь понятна: практически все звуки в потоке речи произносятся правильно: не допускаются фонематические ошибки (меняющие значение высказывания); соблюдается правильный интонационный рисунок 1

Слайд 37

К8 К9 К10 К11 Задание не выполнено: цель общения не достигнута, тема не раскрыта; социокультурные знания не использованы в соответствии с ситуацией общения. Не может поддерживать беседу Недостаточный словарный запас, неправильное использование грамматических структур, многочисленные языковые ошибки не позволяют выполнить поставленную коммуникативную задачу Речь почти не воспринимается на слух из-за неправильного произношения многих звуков и многочисленных фонематических ошибок 0

Слайд 38

Student Card Task 2 You are staying in London with a group of other students. You would like to buy a book about London for your parents. They are interested in architecture. You’ve only got £20. Before making a decision ask the shop assistant about - what books they have about London - whether the books have information about architecture of the city - the price You begin the conversation. The teacher will play the part of the shop assistant. Remember to: - be active and polite - ask questions and find out all the information you need - decide which book you will buy

Слайд 39

Student Card Task 2 You are staying in London with a group of other students. You would like to buy a book about London for your parents. They are interested in architecture. You’ve only got £20. Before making a decision ask the shop assistant about - what books they have about London - whether the books have information about architecture of the city - the price You begin the conversation. The teacher will play the part of the shop assistant. Remember to: - be active and polite - ask questions and find out all the information you need - decide which book you will buy

Слайд 40

Экзаменуемый : I’m staying in London with a group of students. I would like to buy a book about London for parents Экзаменатор - собеседник : Hello! Can I help you? Экзаменуемый : Sorry! Hello! I’d like to buy a book about London for parents. Экзаменатор - собеседник : W e have two new books about London: “Famous People of London” and “The Streets of London”. Экзаменуемый : Have the books got information about architecture of the city? Экзаменатор - собеседник : “Famous People of London” contains stories about people who played important roles in the history of the city. There are portraits of the famous people and photos of old London. “The Streets of London” has some essential information about the sights and buildings of London. There are big colour photos of the most famous cathedrals, palaces and buildings. Экзаменуемый : Very good! And what about the price? Are they expensive? Экзаменатор - собеседник : “Famous People of London” - £15; “The Streets of London”- £20. Экзаменуемый : OK. I’ll take the book about London’s streets. Экзаменатор - собеседник : You are going to take “T he Streets of London”, aren’t you?. Экзаменуемый : Yes, please. Экзаменатор - собеседник : Here you are. Экзаменуемый : Thanks … . Экзаменатор - собеседник : You can pay for the book at the exit. Bye! Экзаменуемый : Thanks. Bye!


Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

Правила написания письма личного характера на английском языке .

Слайд 2

1. Адрес. 2. Дата 3 . Обращение 4. Благодарность. 5. Извинение. 6. Выражение надежды на здоровье. 7. Выражение темы письма. 8 . Письмо 9. Вопросы. 10. Концовка. 11. Подпись

Слайд 3

1.Адрес. Novorossiysk Russia 9 th April, 2012

Слайд 4

Обращение – не с красной строки Dear Mary, Dear Lucy, Dear Jack,

Слайд 5

Thank you for your letter. Many thanks for your recent letter. It was good (nice, great) to hear from you recently. 2 .Благодарность. (c красной строки)

Слайд 6

Dear Tom, Thank you for your letter. Novorossiysk Russia 9th April, 2009 T hursday

Слайд 7

3. Извинение. I’m sorry I haven’t written because I was busy.

Слайд 8

Dear Tom, Thank you for your letter. I’m sorry I haven’t written because I was busy . Novorossiysk Russia 9th April, 2012

Слайд 9

4.Выр a жение надежды на здоровье. I hope you are well. I hope you and your family are well.

Слайд 10

Dear Tom, Thank you for your letter. I’m sorry I haven’t written because I was busy . I hope you are well. Novorossiysk Russia 9th April, 2012

Слайд 11

5.Выражение темы письма. You want to know if I go to school. You asked me to tell you about …

Слайд 12

Dear Tom, Thank you for your letter. I’m sorry I haven’t written because I was busy . I hope you are well. You want to know if I go to school. Well , …… Novorossiysk Russia 9th April, 2012

Слайд 13

You want to know if I go to school. Well, I do. It’s very big. My classroom is comfortable and always clean. The blackboard and the floor are brown. ……..

Слайд 14

7.Вопросы. (c красной строки) Is your school big? What name does your school have ? When does your school year end? What about your plans for the holidays?

Слайд 15

8.Концовка. ( c красной строки) I am looking forward to hearing from you. See you soon. Write soon. Hope to hear from you soon. Drop me a line.

Слайд 16

Подпись (через строчку) Best wishes, Kate Yours, Kate Love, Kate Lots of love, Kate

Слайд 17

Novorossiysk Russia 9th April 2012 Dear Tom, Thank you for your letter. I’m sorry I haven’t written because I was busy. I hope you are well. You want to know if I go to school. Well, I do. It’s not very big. There is a good playground in front of the school. We have ten classrooms and there is a big beautiful hall in it. My classroom is comfortable and clean. ………… Is your school big? What name does your school have? When does your school year end? What about your plans for the holidays?

Слайд 18

I am looking forward to hearing from you.Drop me a line when you can. Best wishes, Ann.



Предварительный просмотр:

Полезные слова и фразы для сочинения на английском языке

Выражение мнения:

-I agree/ disagree…Я согласен/ не согласен

-In my opinion,…/ From my point of view,…/ As far as I am concerned,…..По моему мнению/ С моей точки зрения/ Насколько я знаю( осведомлён)

I believe that…./ It seems to me that….Я верю, что/ Мне кажется ,что

I am in favour of…./ I am against the idea of….Я отдаю предпочтение/ Я против идеи ….

 According to …..Согласно …

Some people say that……Некоторые люди говорят, что….

It is said that….. Говорят ,что

There is no doubt that…Нет сомнений в том, что…

It cannot be denied that….Нельзя отрицать того,что

It goes without saying that…Нет сомнений в том ,что

We must admit that….Мы должны признать ,что

Представление аргументов

The main argument in favour/ against is ---Главный аргумент за/ против

First of all I would like to say--- Прежде всего мне хотелось бы сказать

To begin with ,/ To start with, --Начнём с того

Despite the fact that….Несмотря на тот факт что

On the one hand,…/ on the other hand,…-----С одной стороны / С другой стороны

Besides,…/In addition,…-Кроме того/ В дополнении к сказанному

What is more,…/ Moreover,…/ --Кроме того

What matters most in this case is…--Что беспокоит больше всего в данном вопросе…

Firstly,…/ Secondly,…Finally,…-Во- первых/ Во –вторых,/Наконец

To sum up,…--В заключении к сказанному

In conclusion, I would like to say, that…. В заключении, мне хотелось бы сказать

All in all ,I believe, that ….В общем , я верю в то ,что



Предварительный просмотр:

Test 1

 Task1. You are going to read aloud. You have 1.5 minutes to read the text silently, and then be ready to read it aloud. Remember that you will not have more than 2 minutes for reading aloud.

Many countries have a special day each year when they celebrate a “national day”.  This day is dedicated to the country’s founding or independence or even a special day for the ruler.  Usually these days are a national public holiday where everyone takes the day off from work.

America’s national day is called “Independence Day” and it is held every year on July 4.  This marks the signing of the famous document, The Declaration of Independence in 1776.  In France, the national day is on July 14.  This is the anniversary for the storming of the Bastille.  It is considered the start of the French Revolution.   Japan’s National Foundation Day is on February 11.  This is to honor the crowning of Jimmu, the first emperor long ago in 660 AD.

Some countries have several national days.  In Spain, for example, there are four national holidays.  However, a few countries do not have any national day.  This includes Denmark and the United Kingdom.  Recently, politicians in the United Kingdom hope for the establishment of a national day. 

Task2. You are going to take part in a telephone survey. You have to answer 6 questions. Give full answers to the questions. Remember that you have 40 seconds to answer each question.

Electronic assistant: Hello! It’s the electronic assistant of the MEGA Shopping Mall. We kindly ask you to take part in our survey. We need to find out how people fell about shopping in our region. Please answer 6 questions. The survey is anonymous- you don’t have to give your name. So, let’s get started.

Electronic assistant: How old are you?

Student:

Electronic assistant: How many times a week do you do shopping?

Student:

Electronic assistant: What shops are the most popular with teenagers?

Student:

Electronic assistant: What shops and shopping malls are near your place?

Student:

Electronic assistant: What is your favourite shop and why?

Student:

Electronic assistant: What shops would you advise to visit?

Student:

Task 3. You are going to have a talk about extreme sports. You will have to start in 1.5 minutes and speak for not more than 2minutes.

C:\Users\Sony\Desktop\Сканы Spotlight\2014-11 (ноя)\сканирование0036.jpg

Remember to say:

  • Why people take extreme sports
  • If you have ever tried this kind of sports
  • What are  the advantages and disadvantages in extreme sports

You have to talk continuously



Предварительный просмотр:

Правила чтения согласных в английском языке

 

С + e, i, y = [s] center, city, bicycle.

C + a, o, u, согласная = [k] cat, come, cut.

G + e, i, y = [dz] gem, giant, gym.

G + a, o, u, согласная = [g] game, go, guard.

Exercise: game, gallery, go, gold, guide, glad, grow, eagle, August, dialogue, single, angry, struggle, bag, leg, egg, gem, German, giant, gymnast, gypsum, dangerous, suggest, Egypt, age, page, large, strange, cat, camp, cold, corner, cut, cure, back, clock, club, act, doctor, scream, direction, music, republic, account, cent, ice, face, place, notice, celebrate, scene, circle, cinema, science, icy, cycle, bicycle.

S = [s] 1) Перед  гласной  буквой в начале слова, слога: sun.

2) Перед  согласной  буквой : smile.

3) На конце слова после глухого согласного звука: books.

For example: so, sit, salt, seek, sister, speak, snow, scene, stand, discover.

S = [z] 1) Между гласными буквами и перед «немой» e на конце слова: easy, ease.

2) На конце слова после звонкого согласного или гласного звука (кроме буквы u): as, beds.

For example: busy, please, cheese, rise, surprise, eggs, feels, rooms, has, goes, sizes, boys, matches.

S = [zh] Перед суффиксами -ion и -ure, после гласной буквы: vision.

S = [sh] 1) Перед суффиксами -ion и -ure, после согласной буквы: passion.

2) В буквосочетании sh: she.

For example: mission, discussion, expression, shelf, shirt, shop, show, shoulder.

Exercise: absent, jeans, inside, obsess, person, nonsense, measure, clothes, cousin, music, because, washer, mushroom, waves, photos, blouse, desk, potatoes, news, always, east, members, pleasure, sure, fissure, censure, treasure, exposure, leisure, usual, push, fish, thousand, ask, forest, almost, wish, finish.

X = [gz] Перед ударным гласным звуком, находясь в положении между двумя гласными : example.

X = [ks] все остальные случаи : box.

Exercise: exactly, exercise, extra, examine, example, text, exert, exist, exotic, expose. exhaust, excuse, box, six, except, explain, exhibit.

th = [ð]  в служебных словах (артикль, местоимение, предлог) и между гласными: that, then, bathe.

th = [θ] в остальных случаях: thing, bathroom.

gh = [-]: в середине слова: night, right, weight.

gh = [f]: на конце слова: enough, laugh.

gh = [g] в начале слова: ghost, ghetto.

wh = [h] перед о: who.

wh = [w] перед остальными буквами: where.

wor = [wǝ:] world.

war = [wo:] war.

wa = [wo] wall.

wr = [r] write.

Exercise: wrist, light, whose, tooth, watch, whole, another, might, right, together, match, night, chair, wheel, laugh, enough, then, rough, ghastly, worm, thousand, wrong, the.

ch, tch = [ tʃ ]: chess, kitchen.

ck = [k]: black.

sh =[ ʃ ]: she.

ng = [ŋ]: long.

ph = [f] phone.

Exercise: teacher, philosophy, song, shoe, back, posh, clutch, pack, snack, physics, cling, butcher, clock, wash, dash.

И общее упражнение на чтение всех согласных и буквосочетаний:

Exercise: game, gallery, go, gold, glad, grow, eagle, August, dialogue, single, angry, struggle, gem, German, giant, gymnast, gypsum, person, nonsense, dangerous, suggest, age, wash, dash, large, strange, cat, camp, cold, corner, cut, cure, back, clock, club, act, usual, doctor, scream, direction, music, republic, account, cent, ice, face, place, celebrate, scene, circle, science, laugh, bicycle, absent, jeans, inside, obsess, measure, clothes, because, washer, mushroom, waves, photos, blouse, desk, bag, cousin, page, clock, philosophy, leg, potatoes, news, ghastly, worm, east, members, pleasure, sure, fissure,  wish, finish, exactly, exercise, extra, examine, text, exert, exist, exotic, expose, exhaust, excuse, box, six, except, explain, exhibit.wrist, light, whose, tooth, watch, whole, another, might, right, together, match, night, chair, wheel,  enough, then, rough, thousand, wrong, teacher,  censure, treasure, exposure, push, fish, ask, forest, almost, song, back, posh, pack, snack, physics, cling, butcher.



Предварительный просмотр:

Устная часть ОГЭ. Английский язык.

Инструкция по выполнению работы.

Устная часть КИМ ОГЭ по английскому языку включает в себя 3 задания.

        Задание 1 предусматривает чтение вслух небольшого текста научно- популярного характера. Время на подготовку – 1,5 минуты.

        В задании 2 предлагается принять участие в условном диалоге- расспросе: ответить на шесть услышанных в аудиозаписи вопросов телефонного опроса.

        В задании 3 необходимо построить связное монологическое высказывание на определённую тему с опорой на план. Время на подготовку – 1,5 минуты.

        Общее время ответа одного участника ОГЭ (включая время на подготовку) – 15 минут. Каждое последующее задание выдаётся после окончания выполнения предыдущего задания. Всё время ответа ведётся аудио- и видеозапись.

.

Задание 1 (тексты для чтения вслух)

Task 1

It was used by the Roman officials to transfer information throughout the Empire. Staging posts and a system with horses and carriages meant that messages could move quickly, by using many riders instead of one. It was very important for business and military reasons that good communication system existed. However, the Romans were not the first to realize this. The Chinese and Persian empires used systems of horses and riders more than 500 years before the Romans.

Task 2

They were invented in Great Britain. It was a British man called Rowland Hill who proposed a stamp to be stuck on the letter to identify that postage had been paid. The first stamp was issued in 1840. It was called the Penny Black and the profile of Queen Victoria’s head was depicted there. The stamp cost 1 pence and was darkly coloured. About 65 million Penny Blacks were issued, and nowadays it is not a very rare stamp.

Task 3

English is basically a Germanic language with a lot of Latin words in it. In simple terms, that means that the grammar and many of the most frequent words are Germanic, and the more formal or technical vocabulary is Latinate. The linguistic mixture is a result of historical events. But the simple historical facts appear not to explain everything about the development of the language. One interesting question is why the British did not learn Latin from the Romans.

Task 4

Billions of people speak English, two-thirds of the planet’s scientists write in English, and over 80% of the world’s electronic information is stored in English. But not all the British are really self-satisfied about the status of their language. But they are quite well aware that today it is out of their hands: the reasons for the popularity of English are either lost in history, or something to do with the superpower on the other side of the Atlantic.

Task 5

The early history of Canada is a story of fish and fur. But after the World War II, Canada began to develop its own industries, such as producing cars and airoplanes. Today, Canada is the largest producer of nickel. It supplies the world with iron and copper as well as wood, paper, oil, gold and silver. Canada now has moved swiftly with research and development in fibre optics and communications.

Task 6

Canada's two official languages are English and French. They are the mother tongue of 60% and 23% of the population respectively. You can notice the both languages on highway signs, maps, tourists' leaflets and all types of packaging. Canadian English contains elements of British English and American English in its vocabulary. The five most widely-spoken non-official languages are Chinese, Punjubi, Spanish, Italian and Arabic.

Задание 2 (участие в условном диалоге- расспросе)

Task1

Electronic assistant: Hello! It’s the electronic assistant of the Dolphin Sports Club. We kindly ask you to take part in our survey. We need to find out how people feel about doing sports in our region. Please answer six questions. Thesurvey is anonymous – you don’t have to give your name. So, let’s get started.

Electronic assistant: How old are you?

Student: ________________________

Electronic assistant: How many times a week do you do sports?

Student:_________________________

Electronic assistant: What sport is the most popular with teenagers in your

region?

Student: ________________________

Electronic assistant: What sports facilities are available in the place where you

live?

Student: _________________________

Electronic assistant: Why do you think it is important to keep fit?

Student: ________________________

Electronic assistant: What would you advise a person who wants to keep fit?

Student: ________________________

Electronic assistant: This is the end of the survey. Thank you very much for

your cooperation.

Task 2

Electronic assistant: How are you?

Student: ________________________

Electronic assistant: What foreign languages do you study?

Student:_________________________

Electronic assistant:   How is your foreign languages’ learning going?

Student: ________________________

Electronic assistant: How is your progress?

Student: _________________________

Electronic assistant: Do you take extra English lessons?

Student: ________________________

Electronic assistant: Why do you think it is important to study English?

Student: ________________________

Electronic assistant: This is the end of the survey. Thank you very much for

your cooperation.

Task3

Electronic assistant: How are you?

Student: ________________________

Electronic assistant: Do you like reading?

Student:_________________________

Electronic assistant:   What kind of books do you like reading?

Student: ________________________

Electronic assistant: How many books have you read?

Student: _________________________

Electronic assistant: And who is your favourite writer?

Student: ________________________

Electronic assistant: Can you name some of his books?

Student: ________________________

Electronic assistant: This is the end of the survey. Thank you very much for

your cooperation.

Task 4

Electronic assistant: How are you?

Student: ________________________

Electronic assistant:  How is your school? Do you like it?

Student:_________________________

Electronic assistant:   How many floors are there?

Student: ________________________

Electronic assistant: Is the school well-equipped?

Student: _________________________

Electronic assistant: What is your favourite place at school?

Student: ________________________

Electronic assistant: Does your school have a large library?

Student: ________________________

Electronic assistant: This is the end of the survey. Thank you very much for

your cooperation.

Task 5

Electronic assistant: How are you?

Student: ________________________

Electronic assistant:  Do you like summer holidays?

Student:_________________________

Electronic assistant:   What are you going to do during the next summer? Do you have any plans?

Student: ________________________

Electronic assistant: Are there any beaches?

Student: _________________________

Electronic assistant:  How are you going to spend June and August?

Student: ________________________

Electronic assistant: What kind of summer homework do you have?

Student: ________________________

Electronic assistant: This is the end of the survey. Thank you very much for

your cooperation.

Task 6

Electronic assistant: How are you?

Student: ________________________

Electronic assistant:  Can you tell a little bit about yourself, Linda?

Student:_________________________

Electronic assistant:    What about your parents? What do they do?

Student: ________________________

Electronic assistant: Do you have any brothers or sisters? What do they do?

Student: _________________________

Electronic assistant:  Do you often get together?

Student: ________________________

Electronic assistant: Can you say that your family is typically Russian?

Student: ________________________

Electronic assistant: This is the end of the survey. Thank you very much for

your cooperation.

Задание 3(связное монологическое высказывание на определённую тему с опорой на план)

Task 1

Student Card

Give a talk about learning foreign languages. You will have to talk for 1.5–2 minutes.

Remember to say:

·    whether it is useful to speak foreign languages, why

·    what foreign languages you learn at school

·    how people learn foreign languages

You have to talk continuously

Task 2

Student Card

Give a talk about sport.Youwill have to talk for 1.5–2 minutes.

Remember to say:

·    whether teenagers should do sports, why

·    whether you prefer doing or watching sports

·    what you do to keep fit

You have to talk continuously

Task 3

Student Card

Give a talk about holidays.You will have to talk for 1.5–2 minutes.

Remember to say:

·    what holidays your family celebrate

·    what your favourite holiday is, why

·    what you like more: giving presents or getting presents

You have to talk continuously

Task 4

Student Card

Give a talk about mobile phones.You will have to talk for 1.5–2 minutes.

Remember to say:

·    whether you use a mobile phone

·    what the advantages of using mobile phones are

·    what the disadvantages of using mobile phones are

You have to talk continuously.

Task 5

Student Card

Give a talk about your school uniform. Youwill have to talk for 1.5–2 minutes.

Remember to say:

·     whether you wear school uniform in school or not

·     what the advantages of wearing school uniform are

·     what the disadvantages of wearing school uniform are

You have to talk continuously

Task 6

Student Card

Give a talk about TV. You will have to talk for 1.5–2 minutes.

Remember to say:

·    why TV is important in modern society

·    what your favourite TV programme is

·    what you prefer: watching TV or reading a book, why

You have to talk continuously



Предварительный просмотр:

Описание фотографии (ВПР  7 класс)

Описании картинок в ВПР в 7 классе.
Читай  и запоминай полезные фразы.

1. Вступление

  • I’d like to describe picture number 1.

2. Кто на фотографии?

  • The picture shows us a boy / girl / woman / man.
  • You can also see...
  • There are toys / books / pictures near the girl / boy.

3. Как он / она выглядит?

  • The woman / man is young / old. I think he / she is 20 – 30 years old.
  • The boy / girl is about 6 years old. He is a pupil.
  • He / She has got short / long hair.
  • He / She is wearing a school uniform / a T-shirt and jeans / a dress.
  • She looks pretty / happy / tired / surprised / relaxed.

4. Что происходит на фотографии?

  • She / He is sitting at the table / standing / playing football / speaking …
  • The weather is fine. I think it is summer.

5. Нравится ли тебе фотография? Почему?

  • I like this photo because I like playing / skating / listening to music, too.
  • I like this photo because the atmosphere in the picture is calm and friendly.
  • I like this photo because summer is my favourite season.
  • I think the scene is very attractive.

 



Предварительный просмотр:

«Памятка для подготовки к устной части ВПР: описание фотографии»

Одно из заданий устной части предполагает описание фотографии на английском языке. Вам будет предложено три фотографии, из которых нужно выбрать только одну.
На подготовку дается полторы минуты. Для ответа дается две минуты. За две минуты нужно рассказать 7-8 предложений связного текста в соответствии с предложенным планом.

План рассказа: единый для всех вариантов!!!!
the place (место)
the action (действие)
the appearance of the person (внешний вид человека)
whether you like the picture or not (нравится вам картинка или нет)
why (почему) 

За это задание можно получить 8 баллов, если сказать 7-8 развернутых предложений, раскрыть все пункты плана, использовать в высказывании средства логической связи, допустив при этом не более двух грамматических и двух фонетических ошибок. Начинаем ответ с фразы!!!!:

I would like (I`d like) to describe the picture number…. Я бы хотел(а) описать картинку номер…

the place

The picture shows… Картинка показывает…
In the picture I can see…
 На картинке я вижу…
It is …. Это …
This is … Это …
It looks like a … Это выглядит как…
There is /There are … Здесь есть…
In the picture the action is taken place… На картинке действие происходит в …

the action
I can see a man/woman/gil/boy/children/people… Я вижу мужчину/женщину/девочку/мальчика/детей людей
He /she is working… Он //она работает… (для описания действия надо употреблять время Present Continuous!)
the appearance
He /she looks like…. он /она выглядит как…
He /she is wearing… Он /она одет в…

He /she has dark/blond hair… Он /она имеет темные/светлые волосы
He /she has brown/blue eyes… Он /она имеет карие/голубые глаза…
He / she is happy/sad… Он /она счастливый/грустный…

like or not
I like this photo because… мне нравится это фото…
I don`t like this photo because… Мне не нравится это фото…

why
I like the picture because it is nice/bright/colorful/full of positive emotions… Мне нравится эта картинка, потому что она красивая/ яркая/ красочная/ полная позитивных эмоций…

Можно свое высказывание завершить фразой: 
That`s all that I wanted to say (это все, что я хотел(а) сказать). 

Фразы и выражения для описания фотографии на английском языке
The photo shows … — На фотографии изображено …
In the centre/middle of the photo we can see a … — В центре/ середине фотографии мы видим …
She looks tired. — Она выглядит уставшей.
I guess … — Я полагаю …
In the foreground there is a … — На переднем плане находится …
In the background there are … — На заднем плане находится
I can suppose that … — Я могу предположить, что …
It seems to me that … — Мне кажется, …
It is situated in … — Он расположен в …
On the left (of …) stands … — Слева (от …) стоит …
On the right (of …) sits… — Справа (от…) сидит …
At first glance, … — На первый взгляд, …
But if you look closely, you can see … — Но если присмотреться, вы можете увидеть…

Примерное описание фото

https://fsd.multiurok.ru/html/2020/02/17/s_5e4a5891b0a49/1356278_1.jpeg

I`d ike to describe this photo. Я бы хотела описать это фото.
In the photo I can see a little boy. На фото я вижу маленького мальчика.
I think he is in his bedroom. Я думаю, что он в своей комнате.
The boy is playing with his toy train Мальчик играет со своим игрушечным поездом.
He is very nice. He has blond wavy hair. He is wearing a white shirt and jeans. Он очень красивый. У него светлые, волнистые волосы. Он одет в белую рубашку и джинсы.
I like this photo because it is bright and colorful. I also like little children. Мне нравится это фото, потому что оно яркое и красочное. Я также люблю маленьких детей.
That`s all that I wanted to say. Это все, что я хотела сказать.