Комплект фондов оценочных средств
рабочая программа на тему

Архитекторова Анна Алексеевна

Комплект фондов оценочных средств для 1-4 курсов специальности "Информационные системы " (по отраслям)

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon fos_-is_1-4.doc276 КБ

Предварительный просмотр:

МИНИСТЕРСТВО ОБРАЗОВАНИЯ МОСКОВСКОЙ ОБЛАСТИ

Государственное бюджетное образовательное учреждение среднего профессионального образования Московской области

 «Подмосковный колледж «Энергия»

Рассмотрено на заседании ПЦК

__________________________

__________________________

Протокол №_____ от ______2016   г.

Председатель ПЦК
__________ (ФИО)

УТВЕРЖДАЮ:

Зам. директора  по УР

_______________ Н.А. Казанцева

«_____»___________  2016 г.

КОМПЛЕКТ ФОНДОВ ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДСТВ

по учебной дисциплине

                                                               Иностранный язык

профессиональной образовательной программы

по профессии/специальности СПО:

23 04 01 Информационные системы (по отраслям)

по программе базовой (углубленной) подготовки


Комплект фондов оценочных средств по учебной дисциплине ______________ /(по МДК _____________ ПМ ___________________________________) разработан на основе ФГОС СПО по специальности/профессии среднего профессионального образования  __________________________ по программе __________________ подготовки и рабочей программы учебной дисциплины/профессионального модуля ПМ __.

Разработчики:

ПК «Энергия»       __________________                     __А.А. Архитекторова________________

(место работы)             (занимаемая должность)           (инициалы, фамилия)

___________________        _________________         _____________________

(место работы)               (занимаемая должность)          (инициалы, фамилия)

Внешний эксперт:                   _____________________________

                                                                   (роспись)              (инициалы, фамилия)


СОДЕРЖАНИЕ

I Паспорт комплекта фондов оценочных средств ……….

1 Область применения…………………………………………………………

2 Объекты оценивания – результаты освоения УД/МДК……………………

3 Формы контроля и оценки результатов освоения УД/МДК……………….

4 Система оценивания комплекта ФОС текущего контроля и

промежуточной аттестации…………………………………………………….

II Текущий контроль и оценка результатов обучения УД/МДК…………

Спецификация письменной контрольной работы №1…………………………

Спецификация письменной контрольной работы №2…………………………

Тестовые задания по теме (разделу)…………………………………………….

III Промежуточная аттестация по УД/МДК ……………………………..

Спецификация экзамена (дифференцированного зачета, зачета) ……………


I Паспорт комплекта фондов оценочных средств

Нормативными основаниями для организации и проведения промежуточной аттестации по английскому языку являются:

  • Закон Российской Федерации «Об образовании»
  • Федеральный государственный образовательный стандарт начального профессионального образования
  • Государственный образовательный стандарт по английскому языку
  • Положение о текущем контроле знаний и промежуточной аттестации по учебным дисциплинам, междисциплинарным курсам, профессиональным модулям и переводе на следующий курс обучающихся по основным профессиональным образовательным программам начального и среднего профессионального образования на основе федеральных государственных образовательных стандартов в ГБОУ СПО ПК «Энергия»
  • Рабочая программа по учебной дисциплине «Иностранный язык»

Цель аттестации:

Определение уровня сформированности компетенций у  обучающихся по учебной дисциплине «Английский язык» на основании критериев, заданных  федеральным государственным образовательным стандартом начального профессионального образования и государственным образовательным стандартом по английскому языку.

Задачи:

  1. оценка состояния и уровня сформированности предметных и общих компетенций обучающихся по учебной дисциплине
  2. отслеживание динамики развития качества образования по английскому языку
  3. анализ факторов, влияющих на качество образования
  4. формирование механизма коррекции и составление рекомендаций по развитию качества образования по учебной дисциплине.

Раздел учебной дисциплины:  

Вводно-корректируемый курс общего английского.

Общий курс английского языка..

Темы:

Грамматика

1.   Глаголы be, have, have got и их производные

  1. Времена групп Simple, Continuous
  2. Cуществительные, артикли, прилагательные, наречия
  3. Времена группы Perfect
  4. Все виды вопросов
  5. Модальные глаголы
  6. Страдательный залог
  7. Согласование времен

Предмет  годовой аттестации:

В результате контроля и оценки по учебной дисциплине осуществляется комплексная проверка следующих предметных и общих компетенций за учебный год:

Умения:

говорение

– вести диалог в ситуациях неофициального общения в бытовой, социокультурной и учебно-трудовой сферах, используя аргументацию, эмоционально-оценочные средства;

– рассказывать, рассуждать в связи с изученной тематикой, проблематикой прочитанных текстов; описывать события, излагать факты, делать сообщения;

чтение

– читать аутентичные тексты разных стилей (публицистические, художественные, научно-популярные и технические), используя основные виды чтения (ознакомительное, изучающее, просмотровое/поисковое) в зависимости от коммуникативной задачи;

письменная речь

– описывать явления, события, излагать факты

Знания:

        – значения новых лексических единиц, связанных с тематикой данного этапа и с соответствующими ситуациями общения;

– языковой материал: идиоматические выражения, оценочную лексику, единицы речевого этикета;

– новые значения изученных глагольных форм

Понимание:

– текстов, построенных на языковом материале повседневного  общения

- грамматических структур

 

Общие компетенции:

ОК 1. Организовывать собственную деятельность, исходя из цели и способов ее достижения, определенных руководителем.

ОК 2. Анализировать рабочую ситуацию, осуществлять текущий и итоговый контроль, оценку и коррекцию собственной деятельности, нести ответственность за результаты своей работы.

ОК 3. Осуществлять поиск информации, необходимой для эффективного выполнения профессиональных задач.

ОК 4. Использовать информационно-коммуникационные технологии в профессиональной деятельности.

ОК 5. Работать в команде, эффективно общаться.

Формой аттестации (текущего контроля) по учебной дисциплине является контрольная работа в виде теста.

Инструментарий контроля:

фонд оценочных средств: оценочные материалы, инструкция для обучающихся по выполнению теста.

Формы оценки:

оценка правильности выполнения тестового задания.

Методы оценки:  

сопоставление с эталоном, экспертная оценка по критериям.

Требования к деятельности обучающегося по предметным и общим компетенциям

Уровни деятельности

Основные качественные показатели

Оценка знаний

по системе: зачет-незачет

Проявление общих компетенций

Регулятивный

Понимает лексический материал

Правильно-неправильно

ОК 1

Понимает грамматические правила (порядок слов в предложении)

Социальный

Использует лексический материал в новых ситуациях

Правильно-неправильно

ОК 3

ОК 4

ОК 5

Правильно использует различные источники информации (словари, грамматические справочники)

Применяет знания, осуществляя выбор необходимых позиций из предложенного списка

Аналитический

Анализирует и классифицирует  информацию

Правильно-неправильно

ОК 2

Распознает понятия и их составляющие, соотносит видовые понятия и исключает лишнее

Устанавливает соответствие  приведенных утверждений прочитанному тексту

Творческий

Формулирует на основе приобретенных знаний собственные суждения и аргументы (составляет сообщение по указанной теме)

Правильно-неправильно

ОК 1

ОК 5

Осуществляет комплексный поиск и интерпретацию информации по определенной теме

Самосовершен

ствования

Применяет полученные знания в новых условиях (test)

Правильно-неправильно

ОК 2

Проявляет высокий уровень самостоятельности

Адекватно оценивает свою работу

Проверка выполнения самостоятельной работы. Самостоятельная работа направлена на самостоятельное освоение и закрепление студентами практических умений и знаний, овладение профессиональными компетенциями.

Самостоятельная подготовка студентов по УД(МДК) предполагает следующие виды и формы работы:

  • Систематическая проработка конспектов занятий, учебной и специальной технической литературы.
  • Самостоятельное изучение материала и конспектирование лекций по учебной и специальной технической литературе.
  • Написание и защита доклада; подготовка к сообщению или беседе на занятии по заданной преподавателем теме.
  • Выполнение расчетных заданий.
  • Работа со справочной литературой и нормативными материалами.
  • Оформление отчетов по лабораторным и практическим работам, и подготовка к их защите.
  • Составление тестовых заданий по темам УД/МДК.

II Текущий контроль и оценка результатов обучения УД/МДК 

  1. Письменный контроль по вводно-коррективному курсу

Письменная контрольная работа № 1.

В результате оценки осуществляется проверка следующих объектов за вводно-коррективный курс:

Объекты оценивания

Показатели

Критерии

Тип задания;

№ задания

Форма аттестации

(в соответствии с учебным планом)

Уметь применять  правильные временные формы глагола в предложении и спрягать глаголы be, have, have got;

Знать основные временные формы глагола и формы спряжения.

Подставить глагол в предложение

Предложение составлено правильно

Письменное задание

Контрольная  работа

Уметь преобразовать утвердительные предложения в вопросительные и отрицательные;

Знать формы отрицаний и вопросов по типам и временам;

Составить вопросы и отрица

ния

Вопросы и отрицания составлены правильно

Письменное задание

Контрольная работа

Уметь преобразовать из ед. числа существительных множественное;

Знать правила образования множественного числа существительных;

Преобразовать из единственного числа множественное

Образованы и написаны правильные формы множественного числа

Письменное задание

Контрольная работа

Критерии оценки:

Правильный ответ в заданиях  - 1 балл

задание 1 - 3 баллов

задание 2 - 7 баллов;

задание 3 - 5 баллов

задание 4 - 5 баллов

задание 5 - 10 баллов

Максимальное количество баллов – 30

Качество ответа:

«5» - 27 - 30 баллов

«4» - 23 - 26

«3» - 19 - 22

«2» - 18 и менее баллов.

Оценки: «5-4-3» - зачет

                «2» - незачет


TEST.

  1. Множественное число существительных (3 балла):
  • A child –
  • A mouse –
  • A toy –
  1. Правильная форма глагола to be (7 баллов):
  • There  __________ a lot of mistakes in the dictation.
  • My father _________(not) a teacher, he ____________ a doctor.
  • Where _______ you_______ from?
  • There __________ a shop over there.
  • I ______ 18 years old.
  • We ______ friends.
  1. Правильная форма глагола to have/have got (5 баллов):
  • _________you have a car?
  • He ________ got a lot of homework.
  • I __________(not) have time.
  • She _______ a dog.
  • _________they _______got presents?
  1. 5 типов вопросов (5 баллов):
  • They usually create good ideas.
  1. Правильное время (10 баллов):
  • We ____________(bring) you news tomorrow.
  • I ____________(not fly) usually.
  • Yesterday they ___________(break) a window.
  • _______you______(be) busy last Wednesday?
  • We ____________(go) together now.
  • She __________(not eat) in the morning.
  • What ________ he _________(do) now?
  • They _______(find) it if you __________(help) them.
  • Next time you _________(not arrive) late.

Инструкция для обучающихся по выполнению контрольной  работы

Уважаемые обучающиеся!

Вам предлагается выполнить контрольную работу в виде теста.  Внимательно прочитайте каждое задание и предлагаемые варианты ответа, если они имеются. Отвечайте только после того, как вы поняли вопрос и проанализировали все варианты ответа.

Выполняйте задания в том порядке, в котором они даны. Для экономии времени пропускайте задание, которое не удается выполнить сразу, и переходите к следующему. К пропущенному заданию вы сможете вернуться после выполнения всей работы, если останется время.

Свои ответы записывайте в бланк ответов.

В процессе проверки вашей работы будут оцениваться:

Умения:

говорение

– рассуждать в связи с изученной тематикой, проблематикой прочитанных текстов; описывать события, излагать факты, делать сообщения;

чтение

– читать аутентичные тексты разных стилей (публицистические, художественные, научно-популярные и технические), используя основные виды чтения (ознакомительное, изучающее, просмотровое/поисковое) в зависимости от коммуникативной задачи;

письменная речь

– описывать явления, события, излагать факты

–оформлять отчет о проделанной работе

Знания:

        – значения новых лексических единиц, связанных с тематикой данного этапа и с соответствующими ситуациями общения;

– языковой материал: идиоматические выражения, оценочную лексику, единицы речевого этикета, перечисленные в разделе «Языковой материал» и обслуживающие ситуации общения в рамках изучаемых тем;

– новые значения изученных глагольных форм

Понимание:

– лингвострановедческой, социокультурной информации, расширенную за счет новой тематики и проблематики речевого общения;

– текстов, построенных на языковом материале повседневного  общения.

 

Общие компетенции:

ОК 1. Организовывать собственную деятельность, исходя из цели и способов ее достижения, определенных руководителем.

ОК 2. Анализировать рабочую ситуацию, осуществлять текущий и итоговый контроль, оценку и коррекцию собственной деятельности, нести ответственность за результаты своей работы.

ОК 3. Осуществлять поиск информации, необходимой для эффективного выполнения  задач.

ОК 4. Использовать информационно-коммуникационные технологии в профессиональной деятельности.

ОК 5. Работать в команде, эффективно общаться с коллегами, руководством, клиентами.

Критерии оценки:

Правильный ответ в заданиях  - 1 балл

задание 1 - 3 баллов

задание 2 - 7 баллов;

задание 3 - 5 баллов

задание 4 - 5 баллов

задание 5 - 10 баллов

Максимальное количество баллов– 30

Качество ответа:

«5» - 27 - 30 баллов

«4» - 23 - 26

«3» - 19 - 22

«2» - 18 и менее баллов.

Оценки: «5-4-3» - зачет

                «2» - незачет


Письменная контрольная работа №  2.

Критерии оценки:

Правильный ответ в заданиях  - 1 балл

заданиe 1 -10 баллов

заданиe 2 - 5 баллов;

задание 3 - 5 баллов

задание 4 - 5 баллов

Максимальное количество баллов – 25

Качество ответа:

«5» - 23 - 25 баллов

«4» - 20 - 22

«3» - 17 - 19

«2» - 16 и менее баллов.

Оценки: «5-4-3» - зачет

                «2» - незачет

TEST.

  1. Write down the text in Past Simple.

On Monday we have five lessons. The first lesson is Russian. At this lesson we write a dictation and do some exercises. Nick goes to the blackboard. He answers well and gets “five”. After the second lesson I go to the canteen. I eat a sandwich and drink a cup of tea. I do not drink milk. After school I go to the library and then I go home.

  1. Translate into English.
  1. Мы смотрели телевизор вчера.
  2. Он будет играть в футбол на следующей неделе.
  3. Они пишут диктант сейчас.
  4. Я обычно пью чай с лимоном.
  5. Она не читает сейчас.
  1. Write down the questions.
  1. Kate is cooking dinner now. (общий)
  2. I played computer yesterday. (альтернативный)
  3. He will eat ice-cream tomorrow. (специальный)
  4. She cleans teeth every day. (разделительный)
  5. You spent last summer in Moscow. (к подлежащему)
  1. Correct mistakes.
  1. He are sleeping now.
  2. I plays football every day.
  3. Did she went to school yesterday?
  4. We watch TV tomorrow.
  5. We not danced yesterday.

Keys.

  1. On Monday we had five lessons. The first lesson was Russian. At this lesson we wrote a dictation and did some exercises. Nick went to the blackboard. He answered well and got “five”. After the second lesson I went to the canteen. I ate a sandwich and drank a cup of tea. I did not drink milk. After school I went to the library and then I went home.
  2. We watched TV yesterday.

He will play football next week.

They are writing a dictation now.

I usually drink tea with lemon.

She isn’t reading now.

  1. Is Kate cooking dinner now?

Did I play computer or football yesterday?

When will he eat ice-cream?

She cleans teeth every day, doesn’t she?

Who spent last summer in Moscow?

  1. He is sleeping now.

I play football every day.

Did she go to school yesterday?

We will watch TV tomorrow.

We did not dance yesterday.


Письменная контрольная работа № 3.

(По вариантам. Итоговый контроль по вводно-коррективному курсу.)

Критерии оценки: фонетическая, лексическая, грамматическая грамотность в ответе – высший балл, оценивается преподавателем, так как ответ является устным, по материалам уже пройденным. Контроль за усвояемостью пройденного материала.

Вариант № 1.

Расскажите диалог:

- Добрый день.

- Добрый день.

- Могу я вам помочь?

- Да, конечно. Я ищу подарок для своего коллеги.

- Я думаю, эта вещь подойдет. Вы так не думаете?

- Вы знаете, я ищу что-то полезное и дорогое. Может у вас есть что-нибудь еще?

- Конечно. Давайте я вам покажу нашу новую коллекцию.

- О, это то, что мне нужно.

- Вам нравится?

- Да, я беру это, спасибо за помощь.

Поставьте глагол в правильное время:

  1. Его сестра уже сварила картошку.
  2. Она пела в опере с 1990-1995.
  3. Когда ты будешь делать презентацию? – Завтра.
  4. Они все еще обсуждают этот вопрос.
  5. Он знает, что делать в трудную минуту.
  6. Next summer he (not spend) in France.
  7. She (see) just us in the hall.
  8. He (break) his tooth yesterday.
  9. If you (help), she (write) a dictation.
  10.  She (work) every day.

Вариант № 2.

Расскажите диалог:

- Привет!

- Привет!

- Как настроение?

- Отличное! А ты как?

- Все хорошо. Может сходим куда-нибудь?

- Давай сходим в кино, а после фильма можно зайти в кафе.

- Интересное предложение. Я с удовольствием. А какой фильм ты предпочитаешь?

- Я люблю приключения. А ты?

- Я тоже. Где встретимся?

- Думаю на станции в 5 часов.

- Хорошо. До скорого!

- До встречи!

Поставьте глагол в правильное время:

  1. Вы писали сочинение с 3-4 вчера.
  2. Ты знаешь этого человека?
  3. На улице идет дождь сейчас.
  4. Мы прилетим в четверг, если не отменят рейс.
  5. Я буду ждать тебя в это время завтра.
  6. He (become) a doctor soon.
  7. She (speak) with students at this moment.
  8. Yesterday I (forget) papers.
  9. They already (take) part in competitions.
  10.  We (like) travelling.

Вариант № 3.

Расскажите диалог:

- Доброе утро.

- Доброе утро.

- По-моему, сегодня чудесный день.

- Да, конечно. Вы правы, потому что сегодня теплее и светит солнце.

- Давайте пойдем в парк, погуляем. Мы можем обсудить все наши вопросы на свежем воздухе. Вы так не думаете?

- Я не уверен по этому поводу. Мы должны обсудить все здесь, а потом мы можем погулять.

- Хорошо, вы правы. Я согласен с вами.

- Отлично, я очень рад.

Поставьте глагол в правильное время:

  1. Кто-то смотрел на меня 2 минуты.
  2. Она уже нашла его адрес.
  3. Я получу права в следующем году.
  4. Он обычно помогает друзьям.
  5. Я не видел его вчера.
  6. She (send) you a letter tomorrow.
  7. He (play) football now.
  8. When it (be) warm, the flower (blossom).
  9. You (drink) tea at 5 o’clock tomorrow.
  10.  She (be born) in 1975.

Вариант № 4.

Расскажите диалог:

- Здравствуйте.

- Здравствуйте.

- О, я не видел вас целую вечность. Вы чудесно выглядите. Как дела?

- Отлично, спасибо. А вы как?

- Хорошо, но сегодня было так много работы. Я немного устал.

- По-моему, лучший вариант для вас – это сменить обстановку и съездить в отпуск на 2 дня.

- Да, я думаю, вы правы. Это будет здорово.

- Главное, вы отдохнете, улучшите свое настроение. Согласны?

- Я с вами согласен.

Поставьте глагол в правильное время:

  1. Когда я вышел из дома, светило солнце.
  2. Я работаю в Москве.
  3. Он идет домой сейчас.
  4. Она уже видела его квартиру.
  5. Завтра весь день будет светить солнце.
  6. Children (play) now.
  7. I (do) already this test.
  8. I (listen) to music at 5 yesterday.
  9. If he (be) here, he (help) me.
  10.  We (buy) it yesterday.

  1.     Курс общего английского языка с вводом профессиональной лексики.

Проверка усвояемости материала в устной форме.

Итоговый контроль: устный.

(возможность письменного компьютерного тестирования online при наличии материально-технической базы).

  1. Устные контрольные работы по профессиональной лексике

Test 1. Computers

Do the following:

  1. Read and translate the text
  2. Mark the words, give the explanation to them
  3. Answer the questions:
  • How does the computer store the data?
  • What does  KB (MB, GB, TB) mean?
  • What does Moore’s law say?
  • What devices are used in storage of information?
  • How can software be divided?
  • Explain the following: data, operating system, programs.
  • What is software naming?
  • What are data formats?
  1. Learn, аnswer the terminology:

Закон Мура, данные, жесткий диск, операционная система, двоичная система, твердотельный накопитель.


Test 2. Microsoft windows

Do the following:

  1. Read and translate the text
  2. Mark the words, give the explanation to them
  3. Answer the questions:
  • What versions and editions do you know?
  • What is a computer locking problem?
  • What are the options of installations?
  • What does file mean?
  • How does the folder look like?
  • Tell about file’s operations.
  • What are file’s types?
  • What is UNIBZ?
  1. Learn the terminology

Test 3. Computer networks

Do the following:

  1. Read and translate the text
  2. Mark the words, give the explanation to them
  3. Answer the questions:
  • What is a computer network?
  • Explain the interaction: server and client?
  •  How are computer networks divided?
  • What is bps?
  • What does a web browser mean?
  • What is a mail reader?
  • How does What’s up work?
  • What does a search engine do?
  • How to speed up the web search?
  • How to connect to the Internet?
  1. Learn the terminology

Test 4. Computer security

Do the following:

  1. Read and translate the text
  2. Mark the words, give the explanation to them
  3. Answer the questions:
  • Why is security important?
  • What does Encryption mean?
  • What is a digital signature?
  • What do you know about keys?
  • What are the actions of passwords’ thief?
  • How to create a password?
  • What alternative password devices do you know?
  • Tell about the life of viruses.
  • What are the symptoms of an infected computer?
  • What are the actions of an antivirus?
  • What are 4 purposes of spam?
  • What is the second dangerous Internet activity?
  • How to defense from attacks?
  • What does backup mean?
  • What is RAID?
  1. Learn the terminology


Final test

Do the following:

  • Oral questioning of terminology (1-4)
  • Answer the questions according to the ticket

Билет  № 1 по дисциплине «Английский язык»

  1. Расскажите о трех категориях программного обеспечения.
  2. Дайте определение, что такое бит и байт.

Билет № 2 по дисциплине «Английский язык»

  1. Расскажите о законе Мура.
  2. Расскажите о перемещении файла.

Билет № 3 по дисциплине «Английский язык»

  1. Расскажите, какие виды формата вы знаете.
  2. Как подразделяется по стоимости программное обеспечение.

Билет № 4 по дисциплине «Английский язык»

  1. Расскажите, что такое файл и папка.
  2. Расскажите о сжатии файла.

  • Retell the text (1-4)
  • Online tests: BusinessEnglishSite.com

topic: English for computer programmers (1-4)


2.Письменные контрольные работы

по профессиональной лексике.

Test 1.

  1. Match the terms 1-6 with their definitions a-f.
  1. mainframe
  2. input
  3. processing
  4. output
  5. disk drive
  6. port
  1. The visible and audible result of data processing
  2. A connection point for a peripheral device
  3. A device that enables the computer to read and write data on disks
  4. Performing operations on data, such as calculating, editing, drawing and searching
  5. Data is fed into a computer for processing
  6. A large powerful computer, often serving many connected terminals

  1. Read the text, translate and answer the questions.

A PDA (personal digital assistant) is a handheld organizer with phone and internet capabilities. PDAs are also called palmtops and pocket PCs. They run on batteries. PDAs vary in how you input data and instructions. Some devices use a stylus to write, draw or make selections on a touch-sensitive LCD screen. Software inside the PDA recognizes hand-written characters and converts them into editable text. If the device doesn’t incorporate handwriting recognition, you use the stylus to tap on the letters of a miniature on-screen keyboard. In addition, many devices now include a small keyboard. They may also have a speech recognition system, which reacts to the user’s voice and a few buttons to launch programs and scroll through the files. As for the operating system, most PDAs run on Windows Mobile or Palm OS. However, BlackBerry wireless devices use RIM, from Research in Motion and Nokia and Samsung smartphones use the Symbian OS. A smartphone is a full-featured mobile phone with PDA capabilities.

Today’s PDAs come with PIM software that lets you manage personal information, such as contacts, appointments and to-do lists. They can be used as a radio or MP3 player, play games, record voice and video, act as GPS devices and connect to the internet through Wi-Fi access points or cellular data networks. Some PDAs can also run pocket versions of MS Word, Excel, a web browser and email program.

PDA processors are smaller, cheaper and less powerful than those in standard PCs. A widely used microprocessor is ARM, based on a RISC architecture, which reduces chip complexity by using simpler instructions.

Unlike standard computers, PDAs don’t have a hard disk, they store the basic programs in a ROM chip. The programs that you add and the data being processed are held in the RAM chips. The newest PDAs use flash memory instead of RAM. Flash memory is non-volatile. Flash memory cards are ideal for storing music, pictures, video…

Most models can synchronize to a PC. For this you need to connect your PDA to a standard PC via a USB cable or wirelessly. Modern devices support 2 types of wireless connections: IrDA, which uses infrared light beams similar to TV remote controls, and Bluetooth, which uses radio waves to communicate over short distances with laptop, mobiles…

Questions:

  1. What sort of power supply does pdf use?
  2. What kind of screen do PDAs have?
  3. What are the main 4 operating systems for PDAs?
  4. What can you do with PDAs?
  5. What are disadvantages of handheld computers over standard PCs?
  6. How can you exchange data between PDA and PC?

TEST 2. Theme 2. Input / Output devices.

  1. Which device a-h would you use for the tasks 1-8?
  1. to show data on the screen
  2. to capture moving images and then download them to the computer
  3. to read price labels on products sold in shops
  4. to read text or pictures from paper and transfer the information onto the computer
  5. to type text into the computer
  6. to select menu options, text and graphics displayed on the monitor
  7. to send live video images via the internet
  8. to enter drawings and sketches into the computer
  1. scanner
  2. monitor
  3. webcam
  4. bar code reader
  5. graphics tablet
  6. digital video camera
  7. keyboard
  8. mouse
  1. Complete each gap with the word.

Braille, pixels, widescreen, magnifier, ergonomics, textphone.

  1. A screen _______enlarges text and graphics on the screen, increasing the legibility.
  2. The universal system of writing  and printing for the blind is called __________.
  3. A ___________has a screen and a keyboard that transcribes spoken voice as text.
  4. A __________display has an aspect ratio of 16:9.
  5. Characters and pictures are made up of coloured dots, called ___________.
  6. Computer ____________refers to the position of your body in relation to the computer, including the chair, the desk, the monitor.
  1. Describe the use of these devices.

A printer___________________

A touch screen______________

A game controller___________

A scanner__________________

A tablet____________________


TEST 3. Theme 3. Storage devices.

  1. Match the words 1-7 with the definitions a-g.
  1. floppy disk drive
  2. formatting
  3. seek time
  4. defragmenter
  5. USB flash drive
  6. CD/DVD burner
  7. data transfer rate
  1. The average time required for the read/write head to move and access data on a magnetic disk
  2. The process of initializing a disk and preparing it to receive data
  3. The average speed with which data can be transmitted from the disk to the CPU, measured in megabytes per second
  4. A small portable drive that plugs into a computer’s port, also called a pen drive
  5. A program that helps you recognize broken up files into continuous sector on the hard disk
  6. A storage device that uses 3.5 diskettes
  7. A storage device that writes data to optical discs

  1. Give a headline to the text, read and translate.

__________

Samsung Electronics announces the SpinPoint F1, a hard drive with a storage capacity of 1 TB. The new F1 series features the world’s highest recording density in a 3.5 hard disk drive, using only 3 disks.

The SpinPoint F1 1TB drive consist of 3 334GBplatters, enough space to store more than 300000 6-megapixel images, 250000 MP3 or 1000 hours of standard definition video. It features a spin speed of 7200rpm and an average seek time of 8.9 ms. It also uses Perpendicular Magnetic Recording, a process that achieves higher storage densities and ensures recording stability.

The F1 also comes with disk utilities such as formatting, partition, compression, defragmentation software. Samsung plans to sell the F1 Series for about 390$.

____________

Panasonic has developed a new drive capable of writing to Blu-ray discs at 4x speed. The new disks are available in both 25 GB and 50 GB, which allows consumers to conveniently handle large amounts of data and high-definition content.

The Blu-ray disc system uses a blue-violet laser operating at a wavelength of 450 nm to read and write data. Conventional DVDs use red lasers at 650 nm. A dual layer Blu-ray disc can store 50 GB, almost 6 times the size of a dual layer DVD at 8.5 GB. Blu-ray is particularly well-suited to high-definition films and video games. Blu-ray players are backward-compatible with CD/DVD formats.


TEST 4. Theme 4. Basic software.

  1. Complete each gap with the word.

cell, field, column, query, row, record, formulae

  1. In a spreadsheet, each ______is identified with a letter at the top.
  2. Each ____________ of the spreadsheet is labelled with a number at the left.
  3. The point where a column and a row intersect is called a _________.
  4. A cell can hold 3 types of information: text, numbers, ____________.
  5. A database _______ consists of a number of interrelated data elements, called fields.
  6. In a database, a ________ stores a single piece of information of a particular data type.
  7. A ____________ function lets you extract data according to certain criteria.

  1. Put the instruction into the correct order.

How to copy a picture from a web page.

  1. Move the cursor over the picture and right click. A pop up menu will appear on the screen. Choose copy to copy the image onto the Clipboard.
  2. First, find the picture that you want to insert as an illustration in a document.
  3. Next, switch to your Word document and click where you want to insert the image.
  4. Once the picture has been pasted, you may like to resize it and move it to a different location.
  5. Then choose edit on the menu bar at the top of the screen, and click paste. This will insert the picture at the insertion point.

  1. Which type of software 1-7 will be suitable for tasks a-g.
  1. spreadsheet program
  2. database management system
  3. word processor
  4. videoconferencing program
  5. business accounting package
  6. email package
  7. presentation program
  1. to write letters and faxes
  2. to handle accounts and organize wages, taxes, payments
  3. to make calculations in the form of mathematical tables
  4. to store, manipulate and retrieve data
  5. to exchange messages with clients and colleagues
  6. to display information in the form of a slide show
  7. to create virtual meetings over long distances, participants can see and hear each other

TEST 5. Theme 5. Faces of the Internet.

  1. Choose the correct answer.
  1. The language used for data transfer on the Internet is called
  1. HTTP
  2. TCP/IP
  3. ADSL
  1. Which device is used to connect a computer to the telephone network?
  1. Modem
  2. USB connector
  3. Hub
  1. If you want to connect multiple computers to the Internet without using cables, you need a
  1. Wired router
  2. Modem
  3. Wireless router
  1. Which technology lets you have real-time conversations online, by typing messages.
  1. VoIP
  2. Telnet
  3. Instant Messaging
  1. What is a collection of web pages called?
  1. The Internet
  2. A website
  3. A homepage
  1. This technique encodes data so that unauthorized users can’t read the information.
  1. Decryption
  2. Encryption
  3. Firewall
  1. The fraudulent attempt to steal password and personal data, usually via email, is known as
  1. Phishing
  2. Piracy
  3. IP spoofing

  1. Read the text, translate it.

Web 3.0

Web 3.0 might be defined as a third generation of the Web, enabled by the convergence of several trends:

  • Fast connections and ubiquitous computing, where users have Internet access anytime, anywhere.
  • Open-source software and open data; one example is Creative Common licences, which let people copy and distribute the work under certain conditions.
  • Applications hosted on the Web and operated via voice and hand or eye gestures.
  • The Semantic Web, which uses languages such as RDF (Resource Description Framework) to publish data so that it can be manipulated and understood by intelligent software agents; RDF provides a method for classification of data in order to improve searching and navigation.
  • The three-dimensional Web, where sites are transformed into 3-D shared spaces, similar to the virtual reality community of Second life.

What do you know about Web 1.0, 2.0?

  1. Complete the sentences with the words.

search for, online, mobile, upload

  1. Commercial ___________ services function like ISPs, but also provide their own unique content.
  2. Wireless technologies are enabling the next major wave – the _________ Internet.
  3. How do I _______ information on the Web?
  4. You can ___________ photos to Flickr via email.

TEST 6. Theme 6. Creative software.

  1. Decide the type of application software a-h that people should use.
  1. I’d like to retouch photos on my computer.
  2. I work for a company specializing in designing and publishing catalogues and brochures.
  3. We’re an organization that makes maps and 3-D models of the Earth surface.
  4. I want to produce illustrations and freehand drawings for an encyclopedia.
  5. I design web pages for a TV company. I usually include frames, cascading style sheets and multimedia elements on my page designs.
  6. I teach science and I need to prepare slide shows for my lessons.
  7. I’m an engineer. I need to design the interior and exterior of a sports car.
  8. I need a program that supports MIDI and includes a wide range of functions – scales, intervals, melody and rhythm.
  1. Music software
  2. CAD software
  3. Paint and image-edition program
  4. DTP software
  5. Presentation software
  6. Drawing program
  7. HTML editor
  8. Geographic information system

  1. Complete the sentences with the words.

raster graphics, vector graphics, wireframe, rendering, filters, attributes, primitives, toolbox

  1. Graphics programs have a ____________ that enables you to draw, paint and edit images on the computer.
  2. Bitmaps, or __________, are stored as a series of tiny dots called pixels.
  3. ___________ are created using mathematical formulas describing shapes, lines and curves. They are used by drawing programs to create images that can be scaled without loss of quality.
  4. The basic elements used to construct graphical objects are called _____________; they include lines, circles, polygons and text.
  5. Line objects can have different kinds of ______________, such as thickness, colour …
  6. CAD designers often start a project by making a ____________, a drawing showing the edges and vertices of a 3-D model.
  7. _____________ is the technique used to make a graphic object look realistic, by adding reflection, shadows and highlights.
  8. In image-editing programs, _____________ are special effects that can be applied to pictures.

TEST 7. Theme 7. Programming.

  1. Complete the sentences with the words.

flowchart, documentation, program, compiled, bugs, coding, debugging

Programming steps

To write a 1_______________, software engineers usually follow these steps:

First of all, they try to understand what the problem is and decide, in a general way, how to solve it.

The next phase is to design a step-by-step plan of instructions. This usually takes the form of a 2________________, a diagram that uses special symbols showing the logical relationship between the parts of the program.

Then they write the instructions in a high level computer language like PASCAL, COBOL, C++. This is called 3_____________. The program is then 4_______________, a process that converts the source code into machine code.

When the program is written, they have to test it with sample data to see if there are 5_____________, or errors. The process of correcting these errors is called 6__________. Software developers conduct a series of tests until the program runs smoothly.

Finally, they write detailed 7_____________ for users. Manuals tell us how to use the programs.

  1. Complete the sentences with the jobs.

webmaster, blog administrator, hardware engineer, help desk technician, network administrator, computer security specialist

  1. A computer __________ is responsible for designing and developing the electronic and mechanical parts of computers.
  2. A __________ has access to the blog settings and has the ability to edit and remove posts made by other members.
  3. A __________ manage4s a LAN within an organization.
  4. A __________ regulates access to computer data and prevents unauthorized modification or destruction of information.
  5. A __________ provides phone or email support on technical issues, including operation of equipment, setup problems, troubleshooting.
  6. A __________ must be proficient in HTML, XML, JavaScript.

TEST 8. Theme 8. Computers tomorrow.

  1. Choose the correct answer.
  1. This type of network links computers in a small area, such as a single room or building.
  1. LAN
  2. MAN
  3. WAN
  1. On this network topology, all devices are connected to a central hub, or a station, which redistributes the data.
  1. Bus
  2. Star
  3. Ring
  1. This device connects your computer or home network to the Internet.
  1. ADSL port
  2. Ethernet
  3. Modem-router
  1. The wireless technology that allows handheld devices and mobile phones to communicate over short distances is called
  1. Wi-Fi
  2. Bluetooth
  3. Wireless LAN
  1. The Internet uses the __________ protocol to transfer information.
  1. TCP/IP
  2. USB
  3. ADSL
  1. This is the geographic boundary covered by a Wi-Fi wireless access point.
  1. Wireless router
  2. WiMAX zone
  3. Hotspot
  1. Complete the sentences with the words.

game genre, multiplayer, console games, arcade game, game platform, PC games

  1. The 4 major types of ____________ are PCs, consoles, handhelds and the Internet.
  2. ___________ are played on a personal computer connected to a high-resolution monitor.
  3. You play ________ on machines like the Xbox.
  4. Some games have a ________ facility that allows lots of people to play the same game at the same time.
  5. A role-playing game is a ___________ where people adopt a role, represented by a character or avatar.
  6. Most __________ are video games or pinball machines controlled by joysticks, buttons, steering wheels, foot pedals.

Список литературы:

Литература основная

  1. S.R. Esteras Infotech – English for computer users, Cambridge, 2007.        
  2.  Агабекян, И.П.  Английский язык/ И.П. Агабекян. - Ростов на-Дону:   Феникс ,2010.- 319с.
  3. Выборова Г.Е. Проверь себя! Тесты по английскому языку. М.1996.

Литература дополнительная

  1. Колесникова Н.Н., Данилова Г.В., Девяткина Л.Н.  – Английский язык для менеджеров – М., «Академия», 2010                                
  2. Голубев, А.П. Английский язык: учеб. пособие для студ. проф. учеб. заведений /А.П. Голубев, Н.В. Балюк, И.Б. Смирнова. – М.: Академия, 2010. – 336 с.

Интернет-ресурсы

http://www.fluent-english.ru

http://www.native-english.ru

http://www.englishclub.narod.ru

http://www.english.language.ru

http://lib.ru/ENGLISH/

http://www.english.ru

http://www.bilingual.ru

http://www.learn-english.ru

http://lessons.study.ru


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

КОМПЛЕКТ ФОНДОВ ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДСТВ ПО УЧЕБНОЙ/ПРОИЗВОДСТВЕННОЙ ПРАКТИКЕ ПМ.03 Маркетинговое и правовое обеспечение реализации рекламного продукта 42.02.01 Реклама

Комплект фондов оценочных средств по учебной/производственной практике по ПМ.03 Маркетинговое и правовое обеспечение реализации рекламного продукта разработан на основе Федерального государственного о...

КОМПЛЕКТ ФОНДОВ ОЦЕНОЧНЫХ СРЕДСТВ

I Паспорт комплекта фондов оценочных средств ……….1 Область применения2 Объекты оценивания – результаты освоения УД Иностранный язык3 Формы контроля и оценки результатов осво...

Комплект фондов оценочных средств ОП.10 Геодезия

Комплект фондов оценочных средств по ОП. 10 Геодезия разработан на основе ФГОС СПО по специальности среднего профессионального образования 35.01.12 Садово-парковое и ландшафтное строительство по прогр...

Комплект фондов оценочных средств по ПМ.03 Картографо-геодезическое сопровождение земельно-имущественных отношений

Комплект фондов оценочных средств  предназначен для проверки результатов освоения вида профессиональной деятельности (ВПД) ПМ.03 Картографо-геодезическое сопровождение земельно-имущественных отно...

Комплект фондов оценочных средств по ПМ.04 Проведение работ по лесоустройству и таксации

Комплект фондов оценочных средств по ПМ.04 Проведение работ по лесоустройству и таксации разработан на основе ФГОС СПО по специальности среднего профессионального образования 35.02.01 Лесное и лесопар...

Комплект фондов оценочных средств по учебной дисциплине ОГСЭ 05. Физическая культура для специальности 36.02.01 Ветеринария

Комплект фондов оценочных средств (ФОС) предназначен для проверки результатов освоения учебной дисциплины (УД) Физическая культура входящего в состав профессиональной образовательной программы по спец...

Комплект фондов оценочных средств по учебной дисциплине ОГСЭ. 04 «Иностранный язык в профессиональной деятельности»

Комплект фондов оценочных средств (ФОС) предназначен для проверки результатов освоения учебной дисциплины ОГСЭ. 04 «Иностранный язык в профессиональной деятельности» профессиональной образ...