Конспект урока по английскому языку с использованием информационных технологий на тему "Solar System"
методическая разработка

Ветрова Елена Васильевна

КОНСПЕКТ

 

урока по английскому языку с использованием информационных технологий на тему "Solar System"

Скачать:


Предварительный просмотр:

СОГБПОУ «Рославльский многопрофильный колледж»

КОНСПЕКТ

урока по английскому языку с использованием информационных технологий на тему: "Solar System"

Составила:

преподаватель

иностранного языка

Ветрова Е.В.

Рославль

2023

Тип урока: комбинированный


Цель: систематизировать и обобщить знания обучающихся по теме “Solar System", развить навыки мышления, способности к логическому изложению, подготовить к проектной деятельности по данной теме


Задачи:
- развивающий аспект — развитие внимания, анализа, способностей к сравнению и сопоставлению, формулированию выводов из услышанного и прочитанного, развитие коммуникабельности (способности к общению в парах и группах), развитие познавательного интереса, вовлечение обучающихся в творческую деятельность;
- воспитательный аспект — воспитание и формирование целостного мировоззрения, способности к совместной работе в группе, воспитание чувства ответственности за совместную работу;
- учебный аспект — формирование коммуникативной культуры обучающихся, развитие речевого умения (монологическая и диалогическая форма речи), формирование грамматических навыков говорения, восприятие речи на слух с извлечением специфической информации.

Тема занятия: Solar System",

Подходы:
1. аудиовизуальный;
2. личностно-ориентированный.
Оборудование урока:
1) картинки и фото;
2) раздаточный материал: карточки;
3) технические: компьютер, проектор, экран для проецирования;
4) наглядные: презентации.

ПЛАН УРОКА

I. Организационный момент. Вступительное слово преподавателя. Постановка целей и задач занятия.

Речевая зарядка:

Приветствие обучающихся. Good morning! I’m glad to see you.

Беседа с дежурным: “What date is it today? What day of the weak is it today? What season is it now? …”.

Today we are going to speak about planets, stars and the Universe in general.

II. Введение новых ЛЕ по теме, активация их в речи.

Teacher: Let’s listen to the music (запись «космической» музыки) and think about what we know about space, about planets, etc.

In space there is Galaxy. In the Galaxy there is the Sun – a solar system. There are 9 planets in the Solar System. Let’s name them.

  • Look at the screen and try to translate these set phrases from English to Russian. And now let’s match the transcription of the planet with a picture.

Преподаватель произносит названия планет. Идет хоровая отработка.

III. Аудирование с извлечением детальной информации.

Используется презентация.

Student 1: The Solar System consists of the Sun and those celestial objects bound to it by gravity, all of which were formed from the collapse of a giant molecular cloud approximately 4.6 billion years ago. Of the many objects that orbit the Sun, most of the mass is contained within eight relatively solitary planets whose orbits are almost circular and lie within a nearly flat disc called the ecliptic plane.

The four smaller inner planets, Mercury, Venus, Earth and Mars, also called the terrestrial planets, are primarily composed of rock and metal.

Student 2: It takes a long time for light from the stars to come to the Earth. From the nearest star to the Earth is takes about 4,5 years. From other stars light can take millions of years to come to us! In the sky we can see how the stars WERE many years ago, not how they are NOW.

Teacher: Меркурий Mercury[‘mз:kjuri]Student 3: Mercury is the first planet from the Sun. It orbits the sun in 88 days. Mercury has not atmosphere. It’s hot during the day and cold at night.

Teacher: Венера [ vi:nэs]

Student 4: The planet Venus appear in the sky over Pacific Ocean after sunset. Venus is often called the “evening star’’. If Earth has anything like a twin in the Solar System, Venus is it. Venus’s mass is about 0,81 of Earth’s.

Teacher: Земля Earth

Student 1: From space you can see that 75% of the Earth is water. There is life on the Earth because it is not too hot or too cold and there is air. Is there life on other planets? Astronomers don’t think so, but it is possible that there are more planets in the Universe. Perhaps there is life there.

Teacher: Марс Mars[ma:z]. Юпитер Jupiter [‘dзu:pite]

Student 2: Jupiter is the largest planet in our Solar System. It would fit 1330 planets equal to the size of the Earth. There are 12 satellites orbiting Jupiter. They consist of rocky and ice

Teacher: Сатурн Saturn [‘satэn]

Student 2: Saturn is the sixth planet from the Sun and the second-largest in the Solar System, after Jupiter. It is a gas giant with an average radius of about nine and a half times that of Earth. It only has one-eighth the average density of Earth; however, with its larger volume, Saturn is over 95 times more massive

Teacher: Уран Uranus[ju’reines], Neptune [‘neptju:n], Плутон Pluto [‘plu:tэu]

Student 2: Pluto is the most distant planet from the Sun. It is also the coldest because it is a long way from the Sun.

The Earth goes around the Sun in 365 days (one years), but Pluto takes 248 years!!!

III Активизация речевых умений в рамках темы «Solar System»

Teacher: Astronomers know that the Universe is expanding. The stars are moving away from each other. They are not sure why this is happening. Our Sun is a star, too. We are moving with Sun

What do you think? Are we alone in the Universe? Is there life on other planets?

Обучающиеся отвечают на вопросы.

Teacher: Here are the cards for you with two questions: “What did you already know?”. You are to fill in and write sentences at the end of the lesson.

Things I already knew

Things I didn’t know

IV. Игра на отработку лексико-грамматического материала (Game “12 Questions”)

Teacher: I see you are tired let’s play. Let’s make 2 teams: “The Mars” and ‘The Earth”. Here are 12 questions on the blackboard. Choose the questions.

На доске прикреплены карточки-вопросы. Представители команд выходят по очереди, снимают с доски карточку с представленным вопросом, читают его вслух. За каждый правильный ответ – 1 балл. Баллы фиксируются на доске. Выигрывает та команда, которая набрала больше баллов.

Questions:

  1. What is the nearest neighbor to the Earth?
  2. Is there the life on the Moon? Why? (No. Because there is no air.)
  3. Why is there life on the Earth? (Because there is air and it isn’t too cold and too hot.)
  4. Astronomers know that the Universe is … (Expanding)
  5. How many planets are there in the Solar System? (9)
  6. What planet is red? (Mars.)
  7. What goes around the Sun? (The planets.)
  8. What is very important for ships? (Tides.)
  9. What is the weather on the Mercury? (At night it is very cold and by day it is very hot.)
  10. What planet has got a ring/ (Saturn)
  11. What can you see in the night sky? (the stars and the Moon)
  12. Can you see how the stars were many years ago or how they are now?

- “The Earth”/ “The Mars” is the winner!

V. Тренировочное упражнение по грамматике

Teacher: Firstly, let’s recall our grammar material concerning the use of “like” and “as”. What does our choice depend on?

Student 1: We use “like” as a preposition only before noun or pronoun in meaning of “такой же”.

Exp.

She is just like a kitten.

She looks like Elizabeth Taylor.

Student 1: We use “as” as a conjunction before the subordinate clause of the sentence.

Exp.

They work as guards.

You think about future as your friends do.

Exercise. Fill the gaps with “like” or “as”

  1. Her perfume smelt ____________ lilac.
  2. Russian teenagers are sporty _________ British teenagers.
  3. Some punks enjoy wearing a lot of black clothing _______ goths do.
  4. He works ________ a teacher.
  5. This tastes _________ coffee.
  6. Nick came late _________ usual.
  7. A Russian teenager is friendly _________ teens all over the world.

VIII. Подведение итогов урока (Рефлексия)

Teacher: Now, students, our lesson is over! Did you like our lesson? You have learned a lot of things about Solar Systems. Thank you for the lesson.

You all get only a good mark today.

Good bye!


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Статья «Использование информационных технологий на занятиях по английскому языку при обучении медицинской терминологии»

Статья «Использование информационных технологий на занятиях по английскому языку при обучении медицинской терминологии» представляет собой обзор опыта работы с информационными технологиями при обучени...

Методическая разработка урока английского языка по теме «Обучение технологии написания личного письма на английском языке»

Методическая разработка урока английского языка по теме  «Обучение технологии написания личного письма  на английском языке»...

Урок английского языка с использованием технологии развития критического мышления

Урок-круглый стол с использованием технологии развития критического мышления при обучении говорению на старшем этапе обучения...

Особенности использования информационных технологий на уроках русского языка и литературы в системе СПО

В данной статье автор представляет опыт работы по применению информационных технологий в преподавании русского языка и литературы в системе СПО. Данная технология применяется на разных этапах урока: д...

Конспект урока по английскому языку с использованием информационных тех-нологий на тему: "LEARNING MORE ABOUT EACH OTHER" «Узнаем больше друг о друге»

конспект урока по английскому языку с использованием информационных технологий на тему: "LEARNING MORE ABOUT EACH OTHER"«Узнаем больше друг о друге»...

Конспект урока по английскому языку с использованием информационных технологий на тему "THE RISKS OF SMOKING" («Опасность курения»)

Конспект урока по английскому языку с использованием информационных технологий на тему: "THE RISKS OF SMOKING" («Опасность курения»)...