Методические указания по практическим занятиям 43.01.09 Повар, кондитер
методическая разработка

Методические указания по практическим занятиям предназначены для обучающихся по специальности 43.01.09 Повар,кондитер. Содержание дисциплины Иностранный язык (английский) предусматривает освоение текстового и грамматического материала.

В учебных планах ППКРС место учебной дисциплины Иностранный язык (английский) – в составе общих общеобразовательных дисциплин, формируемых из обязательных предметных областей ФГОС среднего общего образования для профессий соответствующего профиля профессионального образования. С учётом профиля осваиваемой специальности данная учебная дисциплина реализуется на 3 курсе.

 

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл mupr_inostrannyy_yazyk_43.01.09_3kurs_5_sem.docx766.88 КБ

Предварительный просмотр:

Государственное автономное профессиональное образовательное учреждение

«Оренбургский государственный колледж»

БОУД.03 ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК (английский)

МЕТОДИЧЕСКОЕ ПОСОБИЕ

ПО ПРОВЕДЕНИЮ ПРАКТИЧЕСКИХ ЗАНЯТИЙ

для специальности

43.01.09 Повар, кондитер

очной формы обучения

5 семестр


Рассмотрено и одобрено на заседании

МЦК Т ТОП

Протокол № ___ от__________20    г.

Председатель МЦК

_________________ /Г.А.Новокрещенова/

СОГЛАСОВАНО

Заместитель директора

_____________/ Е.В.Синкина/

«___» ________________20   г.

Организация-разработчик: ГАПОУ «ОГК»

Разработчик(-и):

Калугина К.В., преподаватель высшей квалификационной категории

Ф.И.О., ученая степень, звание, должность


ВВЕДЕНИЕ

Учебная дисциплина Иностранный язык (английский) является учебным предметом учебной области «Иностранные языки» ФГОС среднего общего образования.

В профессиональных образовательных организациях, реализующих образовательную программу среднего общего образования в пределах освоения ОПОП СПО на базе основного общего образования, учебная дисциплина Иностранный язык (английский) изучается в общеобразовательном цикле учебного плана  ОПОП СПО на базе основного общего образования с получением среднего общего образования ППКРС.

В учебных планах ППКРС место учебной дисциплины Иностранный язык (английский) – в составе общих общеобразовательных дисциплин, формируемых из обязательных предметных областей ФГОС среднего общего образования для профессий соответствующего профиля профессионального образования. С учётом профиля осваиваемой специальности данная учебная дисциплина реализуется на 3 курсе.

Критерии оценки:

 «5»–баллов выставляется обучающемуся, если выполнены все задания в работе и процент правильности хода решения и вычислений не менее 85%; аккуратное оформление выполняемой работы; обоснованные выводы, правильная и полная интерпретация выводов, студент аргументированно обосновывает свою точку зрения, обобщает материал.

«4»–баллов выставляется обучающемуся, если выполнено не менее 70% заданий и ход решения правильный; незначительные погрешности в оформлении работы; правильная, но неполная интерпретация выводов.

«3»–баллов выставляется обучающемуся, если выполнено не менее 55% всех заданий, подход к решению правильный, но есть ошибки; значительные погрешности в оформлении работы; неполная интерпретация выводов.

«2»–баллов выставляется обучающемуся, если выполнено менее 55 % всех заданий, решение содержит грубые ошибки; неаккуратное оформление работы; неправильная интерпретация выводов либо их отсутствие. 

Объем учебной дисциплины и виды учебной работы

Вид учебной работы

Объем часов

Объем образовательной программы

64

в том числе:

теоретическое обучение

-

лабораторно-практические занятия 5семестр

20

лабораторно-практические занятия 6 семестр

30

самостоятельная работа обучающегося

-

консультации

10

Промежуточная аттестация в форме дифференцированного зачета в 5,6 семестре

4


УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКАЯ КАРТА

практического занятия

Специальность 43.01.09 Повар, кондитер 3 курс

БОУД.03 Иностранный язык (английский)

Раздел 2. Социально-культурная сфера

Тип занятия комбинированный урок

Форма проведения практическое занятие №1. Праздники и знаменательные даты в Англии.

Цели занятия:

учебные:

-отделять главную информацию от второстепенной;

- извлекать необходимую информацию по теме;

- расширение объема знаний изученных лексических явлений;

развивающие:

- способствовать развитию интеллектуальной, эмоциональной, мотивационной сферы обучающегося;

- способствовать овладению обучающимися основными способами мыслительной деятельности (сравнение, анализ, обобщение);

- обеспечение межпредметных связей;

воспитательные:

- совершенствование навыков сотрудничества в ходе работы

- формирование уважительного отношения к мнению других.        

Этапы практического занятия

1 Организационный этап.

2 Целеполагание. Мотивация учебной деятельности обучающихся.

3 Первичное усвоение и первичное закрепление новых знаний.

4 Актуализация опорных знаний и умений обучающихся.

5 Информация о домашнем задании, инструктаж по его выполнению.

6 Рефлексия (подведение итогов занятия).

Структура практического занятия

1 Организационный момент: переключение обучающихся на учебную дисциплину, проверка готовности обучающихся к уроку, контроль посещаемости;

2 Целеполагание: сообщение темы и задач урока;

3 Ознакомление с текстом и заданиями.

Vocabulary:

ghost and wizard [gəʊst ænd ˈwɪzəd] призрак и волшебник

trick or treat [trɪk ɔː triːt] кошелек или жизнь

to exclaim [ɪksˈkleɪm] восклицать

jack-o-lanterns [ʤæk-əʊ-lanterns] тыквенные фонарики

orphanages [ˈɔːfənɪʤɪz] детские дома

to carve [kɑːv]вырезать

scary [ˈske(ə)rɪ] страшный

in honour [ɪn ˈɒnə] в честь

Christ [kraɪst] Христос

chimney [ˈʧɪmnɪ] дымоход

glittering [ˈglɪtərɪŋ] сверкающий

to blow [bləʊ hɔːnz] свистеть

horns and whistles [hɔːnz ænd whistles] гудки и свистульки

to announce [əˈnaʊns]заявлять

sweethearts [ˈswiːthɑːts] возлюбленные

Read the text and complete the tasks (прочитайте текст и выполните к нему задания):

Holidays in Great Britain.

Halloween is one of the best holidays for children. Nowadays Halloween is much more popular in the USA than in Britain. Groups of children dressed as witches, black cats, ghosts and wizards [gəʊsts ænd ˈwɪzədz], knock on their neighbors doors and yell “ trick or treat [trɪk ɔː triːt]!” The neighbors normally exclaim [ɪksˈkleɪm] over the masks and give each child a candy. People collect money, buy food and medicine for orphanages [ˈɔːfənɪʤɪz], hospitals and homeless people. We also decorate our houses and schools in the traditional Halloween colours: orange and black. Popular decorations are witches, ghosts, skeletons, black cats and jack-o-lanterns [ʤæk-əʊ-lanterns]. Jack-o-lanterns are pumpkins we carve[kɑːv] to look like faces. Everyone tries to look scary on Halloween. People celebrate this holiday on the 31st of October.

The most popular holiday is Christmas. Every year the people of Norway give the city of London a present. It is a big Christmas tree and it stands in Trafalgar Square. Christmas holiday is held on December 25th ( in Russia on January 7th) in honour [ɪn ˈɒnə] of the birth of Christ [kraɪst]. It is a family holiday. Relatives usually meet for the big Christmas dinner of turkey and Christmas pudding, and everyone gives and receives presents. There is a tradition that children should put stockings at the end of their beds, hoping that Santa Clause will come down the chimney [ˈʧɪmnɪ] during the night and fill them with toys and sweets.

The first holiday of the year is New Year’s Day. People see the new year in at midnight on the 31st of December. There are lots of New Year traditions in Russia. In every home there is a New Year tree glittering [ˈglɪtərɪŋ] with coloured lights and decorations. Children always wait for Father Frost to come and give them presents. I like New Year’s Eve, the night before New Year’s Day, because my parents allow me to stay up all night! We blow horns and whistles [hɔːnz ænd whistles] at midnight to announce the beginning of a new year. Some people shake hands, sing and shout “Happy New Year!”

Easter is celebrated on a Sunday in April or May. The week before Easter people colour eggs and cook Easter cakes. On Easter Sunday children wake up to find that Easter Bunny has left them a basket of candy.

One of the favourite holiday is St.Valentine”s Day. We celebrate this holiday on the 14th of February. It is a day of love and friendship. We send greeting cards to our sweethearts and friends and ask them to “Be My Valentine”. This means “be my friend of love”. We also decorate our classrooms with big red hearts and give roses and chocolate to our sweethearts[ˈswiːthɑːts], friends and family.

In each group there is a word which does not go with others. Find this word (в каждой группе есть слово, которое не сочетается с другими. Найдите это слово):

1. apples, candy, fruit, oranges, eggs.

2. Santa Clause, snow, snowflakes, winter, Christmas Tree, butterfly.

3. Russia, America, France, Monday, England.

4. do hometask, celebrate, decorate, go shopping.

Информация о домашнем задании, инструктаж по его выполнению: написать ответное письмо

Рефлексия (подведение итогов занятия).


УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКАЯ КАРТА

практического занятия

Специальность 43.01.09 Повар, кондитер 3 курс

БОУД.03 Иностранный язык (английский)

Раздел 2. Социально-культурная сфера

Тип занятия комбинированный урок

Форма проведения: практическое занятие № 2. Трудности в использовании неправильных глаголов в англ.грам.

Цели занятия:

учебные:

-отделять главную информацию от второстепенной;

- извлекать необходимую информацию по теме;

- расширение объема знаний изученных грамматических явлений;

развивающие:

- способствовать развитию интеллектуальной, эмоциональной, мотивационной сферы обучающегося;

- способствовать овладению обучающимися основными способами мыслительной деятельности (сравнение, анализ, обобщение);

- обеспечение межпредметных связей;

воспитательные:

- совершенствование навыков сотрудничества в ходе работы

- формирование уважительного отношения к мнению других.        

Этапы практического занятия

1 Организационный этап.

2 Целеполагание. Мотивация учебной деятельности обучающихся.

3 Повторение и закрепление ранее изученного материала.

4. Информация о домашнем задании, инструктаж по его выполнению.

5. Рефлексия (подведение итогов занятия).

Структура практического занятия

1 Организационный момент: переключение обучающихся на учебную дисциплину, проверка готовности обучающихся к уроку, контроль посещаемости;

2 Целеполагание: сообщение темы и задач урока;

3 Ознакомление с грамматическими правилами и заданиями к ним.

Упражнение № 1. Find irregular verbs and give them a second form (найдите неправильные глаголы и дайте их вторую форму):

come – want – use – give – eat – read – finish – take – try – ask – begin – help – let – play – leave – know – seem – work – think – swim – move – live – run – bring-

Упражнение № 2. Find irregular verbs and give them a second form (найдите неправильные глаголы и дайте их вторую форму):

come – want – use – give – eat – read – finish – take – try – ask – begin – help – let – play – leave – know – seem – work – think – swim – move – live – run – bring

Упражнение №3. Put the verbs from the brackets in the past (поставьте глаголы из скобок в прошедшем времени):

1. He … (drive) his grandfather to the doctor. 2.  Little Greg … (blow) out 5 candles on his birthday cake. 3. They … (hold) an opera festival in August. 4. We accidentally … (break) the umbrella. 5. My daughter … (lose) her way in a new city. 6. My mother … (make) vanilla pancakes in the morning. 7 Mary … (write) a long note in her diary. 8. Our cat … (catch) three mice in the garden.

9. I … (go) to the ballet school in my childhood-

Упражнение №4. Put the verbs from the brackets in the past (поставьте глаголы из скобок в прошедшем времени):

1. He … (drive) his grandfather to the doctor. 2.  Little Greg … (blow) out 5 candles on his birthday cake. 3. They … (hold) an opera festival in August. 4. We accidentally … (break) the umbrella.

5. My daughter … (lose) her way in a new city. 6. My mother … (make) vanilla pancakes in the morning. 7 Mary … (write) a long note in her diary.  8. Our cat … (catch) three mice in the garden.

9. I … (go) to the ballet school in my childhood

Упражнение №5. Write the second form of the verb (напишите вторую форму глагола):

go

sit

say

swim

do

speak

come

see

have

write

stand

sing

make

run

buy

take

Упражнение №6. Divide these verbs into regular and irregular ones (разделите эти глаголы на правильные и неправильные):

play, stay, shake, dance, take, make, visit, meet, see, want, swim, love, let, fly, come, look

Упражнение №7. Divide these verbs into regular and irregular ones (разделите эти глаголы на правильные и неправильные):

play, stay, shake, dance, take, make, visit, meet, see, want, swim, love, let, fly, come, look

Информация о домашнем задании, инструктаж по его выполнению: выучить грамматический материал по теме.

Рефлексия (подведение итогов занятия).


УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКАЯ КАРТА

практического занятия

Специальность 43.01.09 Повар, кондитер 3 курс

БОУД.03 Иностранный язык (английский)

Раздел 2. Социально-культурная сфера

Тип занятия комбинированный урок

Форма проведения практическое занятие №.3 США

Цели занятия:

учебные:

-отделять главную информацию от второстепенной;

- извлекать необходимую информацию по теме;

- расширение объема знаний изученных лексических явлений;

развивающие:

- способствовать развитию интеллектуальной, эмоциональной, мотивационной сферы обучающегося:

- способствовать овладению обучающимися основными способами мыслительной деятельности (сравнение, анализ, обобщение);

- обеспечение межпредметных связей;

воспитательные:

- совершенствование навыков сотрудничества в ходе работы

- формирование уважительного отношения к мнению других.        

Этапы практического занятия

1 Организационный этап.

2 Целеполагание. Мотивация учебной деятельности обучающихся.

3 Первичное усвоение и первичное закрепление новых знаний.

4 Актуализация опорных знаний и умений обучающихся.

5 Информация о домашнем задании, инструктаж по его выполнению.

6 Рефлексия (подведение итогов занятия).

Структура практического занятия

1 Организационный момент: переключение обучающихся на учебную дисциплину, проверка готовности обучающихся к уроку, контроль посещаемости;

2 Целеполагание: сообщение темы и задач урока;

3 Ознакомление с текстом и заданиями.

Vocabulary:

Mexico [ˈmeksɪkəʊ] Мексика

mountain [ˈmaʊntɪn] гора

the Appalachian Mountains [ðiː æpəˈleɪʃn mountains] Аппалачские горы

the Cordilleras [ˈkɔːdɪlɪərəz] Кордильеры

the Mississippi [mɪsɪˈsɪpɪ] Миссисипи

the Missouri [ðiː mɪˈzʊərɪ] Миссури

the Ohio [ðiː əʊˈhaɪəʊ] штат Огайо

subtropical [ˈsʌbˈtrɔpɪkəl]субтропический

arctic [ˈɑːktɪk] арктический

independent District of Columbia независимый округ Колумбия

agriculture [ˈægrɪkʌlʧə] сельское хозяйство

customs [ˈkʌstəmz] традиции

upcoming trip [ˈʌpkʌmɪŋ trɪp] предстоящая поездка

journey [ˈʤɜːnɪ] путешествие

Read the text and complete the tasks (прочитайте текст и выполните к нему задания):

The USA

The United States of America (the USA) is one of the greatest countries in the world. It is situated on the North America continent and is washed by two oceans: the Pacific [ðiː pəˈsɪfɪk əʊʃn]and the Atlantic Oceans. The USA boarders with Canada in the North and Mexico[ˈmeksɪkəʊ] in the South.

This great country has a lot of mountains, rivers and lakes. The main mountains [ˈmaʊntɪns] of the USA are the Appalachian Mountains [ðiː æpəˈleɪʃn mountains] and the Cordilleras [ˈkɔːdɪlɪərəz]. Among the longest rivers there are the Mississippi [mɪsɪˈsɪpɪ], the Missouri [ðiː mɪˈzʊərɪ], the Ohio [ðiː əʊˈhaɪəʊ], the Columbia [ðiː kəˈlʌmbɪə] and the Colorado [ðiː kɒləˈrɑːdəʊ].

The climate of the country is different in different parts of the country. In the southern part it is subtropical [ˈsʌbˈtrɔpɪkəl] and continental and in the North it is arctic [ˈɑːktɪk] with very cold weather in winter.

America has fifty states and one independent District of Columbia where the capital of the country is situated. The capital of the USA is Washington [ˈwɒʃɪŋtən] D.C. It stands on the Potomac [pəˈtəʊmək] River in the eastern part of the country.

The main cities of this country are located at the Pacific and Atlantic coasts. New-York is the largest city of the country in population. Other large cities are Boston, Chicago [ʃɪˈkɑːgəʊ], Philadelphia [fɪləˈdelfɪə], Detroit [dəˈtrɔɪt], San Francisco [sæn frənˈsiːskəʊ], Los Angeles [lɒs ˈænʤɪliːz] and Atlanta [ætˈlæntə].

The USA is a country with a highly developed economy, good industry and agriculture [ˈægrɪkʌlʧə]. The main industrial centres are Chicago and Detroit, with their greatest automobile company "General Motors". There are many farms in the USA (in Texas [ˈteksəs] for example) with various agricultural products like grains, fruit and vegetables. Numerous fields are located especially in the South. The USA is a country with many interesting customs [ˈkʌstəmz], traditions and holidays. It is one of the most beautiful and interesting countries in the world.

Read the statements and say whether these sentences are true or false (скажите, являются ли эти предложения истинными или ложными):

1. The USA is situated on the South America continent.

2. It is washed by three oceans.

3. The Columbia is one of the longest rivers of the USA.

4. The weather is cold in winter in the North of the USA.

5. Washington, D.C. is situated in the state Washington.

6. Miami is the largest city in population.

7. George Washington is the founder of the USA.

8. Texas is the agricultural state.

9. There are only two large cities in the USA.

10. “General Motors” is the most famous company in the world.

Answer the questions (ответьте на вопросы):

1. Where is the USA situated?

2. What oceans are washed the USA?

3. What countries does the USA border with?

4. What is the climate in different part s of the country?

5. What is the capital of the USA? Where is it situated?

6. What are the main mountains and the rivers?

7. Where are the main cities located? What is the largest?

8. The USA is a country with a highly developed economy, good industry and agriculture, isn’t it?

9. Is it one of the most beautiful and interesting countries in the world?

10. Would you like to visit the USA? Why?

Read the letter (прочитайте письмо):

Moscow

Russia

January 2017

Dear John,

Thanks for your letter. It was great to hear from you.

First of all, let me inform you about my upcoming trip [ˈʌpkʌmɪŋ trɪp] to the USA. The trip will take place in April. I’m going to visit your country as a tourist. I’ve already read a lot of books about American attractions, your customs and traditions and want to see it my own eyes. My journey [ˈʤɜːnɪ] begins with your hometown New York. I know it’s the largest city of the country in population. Can you meet me at the airport? It would be great to see each other.

I’m sorry I have to stop now. It’s time to do my homework in English.

Hope we’ll see you soon.

Best wishes,

Mark

Информация о домашнем задании, инструктаж по его выполнению: написать ответное письмо (Write a letter to your American pen-friend informing about your upcoming trip to the USA. Write 50 – 80 words).

Рефлексия (подведение итогов занятия).


УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКАЯ КАРТА

практического занятия

Специальность 43.01.09 Повар, кондитер 3 курс

БОУД.03 Иностранный язык (английский)

Раздел 2. Социально-культурная сфера

Тип занятия комбинированный урок

Форма проведения практическое занятие №.4 Обычаи и традиционные праздники в США.

Цели занятия:

учебные:

-отделять главную информацию от второстепенной;

- извлекать необходимую информацию по теме;

- расширение объема знаний изученных лексических явлений;

развивающие:

- способствовать развитию интеллектуальной, эмоциональной, мотивационной сферы обучающегося:

- способствовать овладению обучающимися основными способами мыслительной деятельности (сравнение, анализ, обобщение);

- обеспечение межпредметных связей;

воспитательные:

- совершенствование навыков сотрудничества в ходе работы

- формирование уважительного отношения к мнению других.        

Этапы практического занятия

1 Организационный этап.

2 Целеполагание. Мотивация учебной деятельности обучающихся.

3 Первичное усвоение и первичное закрепление новых знаний.

4 Актуализация опорных знаний и умений обучающихся.

5 Информация о домашнем задании, инструктаж по его выполнению.

6 Рефлексия (подведение итогов занятия).

Структура практического занятия

1 Организационный момент: переключение обучающихся на учебную дисциплину, проверка готовности обучающихся к уроку, контроль посещаемости;

2 Целеполагание: сообщение темы и задач урока;

3 Ознакомление с текстом и заданиями.

Vocabulary:

diverse [daɪˈvɜːs] разнообразный

to contribute [kənˈtrɪbjuːt] способствовать

typical habits [ˈtɪpɪkəl ˈhæbɪts] типичные привычки

handshaking [ˈhændʃeɪkɪŋ] рукопожатие

joking [ˈʤəʊkɪŋ] шутка

privacy [ˈprɪvəsɪ] конфиденциальность

controversial [kɒntrəˈvɜːʃəl] спорный

religion [rɪˈlɪʤən] религия

open-minded [ˈəʊpən-ˈmaɪndɪd] широких взглядов

appreciate [əˈpriːʃɪeɪt] ценить

punctual [ˈpʌŋkʧʊəl] пунктуальный

authentically [ɔːˈθentɪkəlɪ] подлинно

roast turkey [rəʊst ˈtɜːkɪ] жареная индейка

mashed potatoes [ˈmæʃtpəˈteɪtəʊz] картофельное пюре

mincemeat pie [ˈmɪnsmiːt paɪ] пирог с мясным фаршем

pumpkin pie [ˈpʌmpkɪn paɪ] тыквенные пирог

cranberry sauce [ˈkrænbərɪ sɔːs] клюквенный соус

mince [mɪns]фарш

Read the text and complete the tasks (прочитайте текст и выполните к нему задания):

The United States of America is the country with the most diverse[daɪˈvɜːs] cultures. As it is the land of immigrants [ˈɪmɪgrənts], almost every nation of the world has contributed[kənˈtrɪbjuːtId] something to American traditions and customs. Some of them may seem quite strange and completely different from those of our native country.

First of all, we must say that American people are not just the nation of fast food and baseball caps. It is a unique nation rich in its traditions and typical habits [ˈtɪpɪkəl ˈhæbɪts]. Americans like smiling, handshaking [ˈhændʃeɪkɪŋ] and joking [ˈʤəʊkɪŋ]. They protect their privacy [ˈprɪvəsɪ] and avoid discussing such controversial [kɒntrəˈvɜːʃəl] subjects as religion [rɪˈlɪʤən], money, politics and personal values. At the same time the people are really friendly and open-minded [ˈəʊpən-ˈmaɪndɪd]. Many Americans appreciate [əˈpriːʃɪeɪt] independent thinking. They are always punctual [ˈpʌŋkʧʊəl] and wait their turn in lines patiently терпеливо выстраивайтесь в очередь.

Baseball, basketball, football and bowling are America’s favourite pastimes. These kinds of sports are played all over the country by thousands of amateurs.

Most of the US holidays are authentically [ɔːˈθentɪkəlɪ] American and celebrated in all the states. These are Thanksgiving Day, Columbus Day, Independence Day, Presidents’ Day, Veterans’ Day, Memorial Day, Halloween and St. Valentine’s Day.

The type of traditional food in the USA varies depending on the region or the state. On Thanksgiving and Christmas Days American people have really huge family dinners. The traditional food on Thanksgiving Day is roast turkey [rəʊst ˈtɜːkɪ], mashed potatoes [ˈmæʃtpəˈteɪtəʊz], mincemeat pies [ˈmɪnsmiːt paɪz] and pumpkin pies [ˈpʌmpkɪn paɪz]. At Christmas the Americans cook roast turkey, sweet potatoes, cranberry sauce[ˈkrænbərɪ sɔːs], plum puddings, apple pies and mince [mɪns] pies.

Watch an educational video about the USA based on the text and complete the task (посмотрите учебное видео о США с опорой на текст и выполните задание:

The states or America. Even though America is the whole continent united states its located in north America. It shares land borders with Canada top and Mexico at the southern border and do you know, how many states does the us have? The us have fifty states. The forty-nine states, including Alaska, are located on the continent of north America and Hawaii is located in the Pacific Ocean.

Штаты или Америка. Несмотря на то, что Америка — это целый континент, Соединенные Штаты, она расположена в Северной Америке. По суше она граничит с Канадой и Мексикой на южной границе, а знаете ли вы, сколько штатов в США? В США пятьдесят штатов. Сорок девять штатов, включая Аляску, расположены на континенте Северная Америка, а Гавайи расположены в Тихом океане.

The capital of the U. S is Washington D C and it is where the president lives. The president house is called the White House.

Столица США. — это Вашингтон, округ Колумбия, и именно там живет президент. Президентский дом называется белым домом.

This is the national flat of the United States. It has thirteen stripes and fifty white stars on a blue background. The most commonly use language is English specifically American English, which is the national language, spoken by the great majority of the u- s population. Many other languages are also spoken especially Spanish.

Это национальный флаг Соединенных Штатов. На нем тринадцать полос и пятьдесят белых звезд на синем фоне. Наиболее распространенным языком является английский, в частности, американский английский, который является национальным языком, на котором говорит подавляющее большинство населения США. Здесь также говорят на многих других языках, особенно на испанском.

The national bird is the bald eagle. The national tree is the oak tree and the national flower is the rose. A very important date for Americans is the fourth of July. The national holiday of the united states, where they celebrate their independence on 4th July. See if you can recognize these men probably you have seen him in t shirts posters hats do you know his name? His name is uncle Sam This image was used to encourage men to England liberty of the united states democracy also in New York.

Национальная птица - белоголовый орёл. Национальным деревом является дуб, а национальным цветком - роза. Четвертое июля - очень важная дата для американцев. Национальный праздник Соединенных Штатов, когда они празднуют свою независимость. Посмотрите, сможете ли вы узнать этих людей, возможно, вы видели его в футболках, плакатах и шляпах, знаете ли вы его имя? Его зовут дядя Сэм, и этот образ был использован для того, чтобы побудить мужчин Англии бороться за свободу демократии в Соединенных Штатах, а также в Нью-Йорке.

We can find the Empire State Building- one of the oldest buildings, which is over a hundred stories high. Then this famous red bridge is called the golden gate bridge and it is located in san Francisco, California. Another important landmark is the Grand Canyon, located in Arizona. What about this mountain do you recognize it? It is called mount Rushmore and it is a mountain in south Dakota famous for the huge faces carved on its side. The faces are those of four US presidents: George Washington, Thomas Jefferson, Abraham Lincoln and Theodore Roosevelt now let’s talk about music and sports not only.

Мы можем найти Эмпайр-Стейт-Билдинг - одно из старейших зданий, высота которого превышает сто этажей. Тогда этот знаменитый красный мост называется мост «Золотые ворота» и находится он в Сан-Франциско, штат Калифорния. Еще одной важной достопримечательностью является Гранд-каньон, расположенный в Аризоне. Что вам известно об этой горе? Она называется Маунт Рашмор, и это гора в Южной Дакоте, известная своими огромными гранями, вырезанными на ее склоне. Это лица четырех президентов США: Джорджа Вашингтона, Томаса Джефферсона, Авраама Линкольна и Теодора Рузвельта, а теперь давайте поговорим не только о музыке и спорте.

The US is a huge country, but their musical impression has made a big impact on the world. Some of the best musical artists, include frank Sinatra, Elvis Presley, jimmy Hendrix, Madonna, Michael Jackson, Beyoncé and many more and what about sports the united states the sport minded country with millions of fans, who follow American football baseball, basketball, tennis, golf and ice hockey. Here are some of the greatest celebrated American athletes of who times Michael Jordan Bay, Ruth Tiger Woods, Tom Brady, Michael Phelps and Serena Williams among many others.

США - огромная страна, но их музыкальное впечатление оказало большое влияние на весь мир. Среди лучших музыкальных исполнителей - Фрэнк Синатра, Элвис Пресли, Джимми Хендрикс, Мадонна, Майкл Джексон, Бейонсе и многие другие. А как насчет спорта? Соединенные Штаты - спортивная страна с миллионами поклонников, которые следят за американским футболом, бейсболом, баскетболом, теннисом, гольфом и хоккеем на льду. Вот некоторые из величайших американских спортсменов времен: Майкл Джордан Бэй, Рут Тайгер Вудс, Том Брэди, Майкл Фелпс, Серена Уильямс и многие другие.

Also, we can find Hollywood in the us home to most movies and television studios have you seen these logos? The United States are behindlum of the biggest companies of the world for example Coca-Cola, Apple, McDonald’s, Google, Nike, Disney, Microsoft and NASA. NASA is a US government agency, responsible for science and technology, related to air and space.

Кроме того, в США мы можем найти Голливуд, где расположено большинство киностудий, вы видели эти логотипы? Соединенные Штаты отстают от многих крупнейших компаний мира, таких как coca-cola, apple, McDonald's, Google, Nike, Disney, Microsoft и NASA. НАСА - правительственное агентство США, отвечающее за науку и технологии, связанные с авиацией и космосом.

Read the statements and say whether these sentences are true or false (скажите, являются ли эти предложения истинными или ложными):

1. The capital of the U. S is Washington D.C.

2. The most commonly use language is English specifically American English.

3. The US is a huge country, but their musical impression has made a weak impact on the world.

4. The Empire State Building- one of the oldest buildings, which is over a hundred stories high.

Информация о домашнем задании, инструктаж по его выполнению: повторить лексический материал по теме.

Рефлексия (подведение итогов занятия).


УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКАЯ КАРТА

практического занятия

Специальность 43.01.09 Повар, кондитер 3 курс

БОУД.03 Иностранный язык (английский)

Раздел 2. Социально-культурная сфера

Тип занятия комбинированный урок

Форма проведения практическое занятие №5 Новая Зеландия

Цели занятия:

учебные:

-отделять главную информацию от второстепенной;

- извлекать необходимую информацию по теме;

- расширение объема знаний изученных лексических явлений;

развивающие:

- способствовать развитию интеллектуальной, эмоциональной, мотивационной сферы обучающегося:

- способствовать овладению обучающимися основными способами мыслительной деятельности (сравнение, анализ, обобщение);

- обеспечение межпредметных связей;

воспитательные:

- совершенствование навыков сотрудничества в ходе работы

- формирование уважительного отношения к мнению других.        

Этапы практического занятия

1 Организационный этап.

2 Целеполагание. Мотивация учебной деятельности обучающихся.

3 Первичное усвоение и первичное закрепление новых знаний.

4 Актуализация опорных знаний и умений обучающихся.

5 Информация о домашнем задании, инструктаж по его выполнению.

6 Рефлексия (подведение итогов занятия).

Структура практического занятия

1 Организационный момент: переключение обучающихся на учебную дисциплину, проверка готовности обучающихся к уроку, контроль посещаемости;

2 Целеполагание: сообщение темы и задач урока;

3 Ознакомление с текстом и заданиями.

Vocabulary:

contour line [ˈkɒntʊə laɪn] контурная линия

significantly [sɪgˈnɪfɪkəntlɪ] существенно

moist ocean climate [mɔɪst əʊʃn ˈklaɪmɪt] влажный океанический климат

marked seasonal variations [mɑːkt ˈsiːz(ə)nəl variations] заметные сезонные колебания

rainfall [ˈreɪnfɔːl]ливень

density [ˈdensɪtɪ] плотность

British descend [ˈbrɪtɪʃ dɪˈsend] британское происхождение

constitutional monarchy [kɒnstɪˈtjuːʃnəl ˈmɒnəkɪ] конституционная монархия

representative [reprɪˈzentətɪv]представитель

governor-general [gʌv(ə)nəˈʤen(ə)rəl] генерал-губернатор

appointed [əˈpɔɪntɪd]назначенный

democratic [deməˈkrætɪk] демократический

modeled [mɒdld] построенный по образцу

pastoral farming [ˈpɑːstərəl ˈfɑːmɪŋ] скотоводческое земледение

decades [ˈdekeɪdz] десятилетие

expansion [ɪksˈpænʃn] расширение

diversity [daɪˈvɜːsɪtɪ]разнообразие

compactness [kəmˈpæktnɪs] компактность

to draw [drɔː] привлекать

Read the text and complete the tasks (прочитайте текст и выполните к нему задания):

New Zealand

New Zealand [nju ˈziːlənd] is situated in the southwest Pacific Ocean on two large islands: the North Island and the South Island. Its total area is 268,112 two hundred and sixty-eight point one hundred and twelve sq. km. Less than ¼ one quarter of the territory of the country lies below the 200 m contour line [ˈkɒntʊə laɪn]. The South Island is significantly [sɪgˈnɪfɪkəntlɪ] more mountainous than the North Island. New Zealand has a temperate, moist ocean climate [mɔɪst əʊʃn ˈklaɪmɪt] without marked seasonal variations [mɑːkt ˈsiːz(ə)nəl variations] in temperature or rainfall [ˈreɪnfɔːl].

The total population is about 4.8 four point eight mln people with an average population density [ˈdensɪtɪ] of about 18 persons per sq.km. About 85 per cent of the population is classified as Europeans. Most of them are of British descend [ˈbrɪtɪʃ dɪˈsend]. English is the universal language.

The capital of New Zealand is Wellington. Like the United Kingdom, New Zealand is a constitutional monarchy [kɒnstɪˈtjuːʃnəl ˈmɒnəkɪ]. Officially the head of state is the British Queen (or the King) whose representative [reprɪˈzentətɪv], the governor-general [gʌv(ə)nəˈʤen(ə)rəl], is appointed [əˈpɔɪntɪd] for a five-year term. The government of New Zealand is democratic [deməˈkrætɪk] and modeled [mɒdld] on that of the United Kingdom.

The economy of New Zealand has traditionally been based on pastoral farming [ˈpɑːstərəl ˈfɑːmɪŋ]. The last decades [ˈdekeɪdz] have seen a large expansion [ɪksˈpænʃn] in light industries. New Zealand draws [drɔːz] many thousands of tourists to its shores because of beauty, diversity [daɪˈvɜːsɪtɪ], and compactness [kəmˈpæktnɪs] of its natural attractions.

Read the statements and say whether these sentences are true or false (скажите, являются ли эти предложения истинными или ложными):

1 The South Island is significantly less mountainous.

2 New Zealand has a temperate, moist ocean climate.

3 New Zealand has marked seasonal variations in temperature or rainfall.

4 Average population density is of about 12 persons per sq. km

5 Like the United States, New Zealand is a constitutional monarchy.

6 The representative of the British Queen is the governor-general.

7 The economy of New Zealand is not traditionally based on pastoral farming.

8 New Zealand is attractive for many thousands of tourists.

Answer the questions (ответьте на вопросы):

1 New Zealand is situated in ________ Ocean on two large islands.

2 The ____ Island is significantly more ______ than the North _____.

3 About ___ per cent of the population is ________ as ________ .

4 Most of _____ are of _____ descend.

5 The governor-general is _______ for a five-year _____ .

6 The _____ of New Zealand is democratic and _____ on that of the United ______ .

7 The last _____ have seen a large ______ in light _______ .

8 New _____ draws many _____ of tourists to its ______.

Find in this box 12 words from the text New Zealand (Найдите в этом поле 12 слов из текста "Новая Зеландия"):

Информация о домашнем задании, инструктаж по его выполнению: написать ответное письмо

Рефлексия (подведение итогов занятия).


УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКАЯ КАРТА

практического занятия

Специальность 43.01.09 Повар, кондитер 3 курс

БОУД.03 Иностранный язык (английский)

Раздел 2. Социально-культурная сфера

Тип занятия комбинированный урок

Форма проведения: практическое занятие № 6. Консультация по теме: Past Perfect Passive.

Цели занятия:

учебные:

-отделять главную информацию от второстепенной;

- извлекать необходимую информацию по теме;

- расширение объема знаний изученных грамматических явлений;

развивающие:

- способствовать развитию интеллектуальной, эмоциональной, мотивационной сферы обучающегося;

- способствовать овладению обучающимися основными способами мыслительной деятельности (сравнение, анализ, обобщение);

- обеспечение межпредметных связей;

воспитательные:

- совершенствование навыков сотрудничества в ходе работы

- формирование уважительного отношения к мнению других.        

Этапы практического занятия

1 Организационный этап.

2 Целеполагание. Мотивация учебной деятельности обучающихся.

3 Повторение и закрепление ранее изученного материала.

4. Информация о домашнем задании, инструктаж по его выполнению.

5. Рефлексия (подведение итогов занятия).

Структура практического занятия

1 Организационный момент: переключение обучающихся на учебную дисциплину, проверка готовности обучающихся к уроку, контроль посещаемости;

2 Целеполагание: сообщение темы и задач урока;

3 Ознакомление с грамматическими правилами и заданиями к ним.

Упражнение № 1. Use the correct verb form in Passive Voice (употребите правильную форму глагола в пассивном залоге):

1. The roads (cover) with the snow. – Дороги покрыты снегом.

2. Chocolate (make) from cocoa. – Шоколад изготавливается из какао.

3. The Pyramids (build) in Egypt. – Пирамиды были построены в Египте.

4. This coat (buy) four years ago. – Это пальто было куплено 4 года назад.

5. The stadium (open) next month. – Стадион будет открыт в следующем месяце.

6. Your parents (invite) to a meeting. – Твои родители будут приглашены на собрание.

7. Where is your car? – It (mend) at the moment.  – Где твоя машина? – В данный момент она ремонтируется.

8. The books already (pack). – Книги уже упакованы.

9. The castle can (see) from a long distance. – Замок можно увидеть издалека.

10. The guests must (meet) at noon. - Гости должны быть встречены в полдень.

Упражнение №2. Open the brackets by using verbs in Active or Passive Voice (раскройте скобки, употребляя глаголы в Active или Passive Voice):

1. Nobody (to see) him yesterday. 2. The telegram (to receive) tomorrow. 3. He (to give) me this book next week. 4. The answer to this question can (to find) in the encyclopedia. 5. We (to show) the historical monuments of the capital to the delegation. 6. You can (to find) interesting information about the life in the USA in this book. 7. Budapest (to divide) into two parts: Buda and Pest. 8. Yuri Dolgoruki (to found) Moscow in 1147. 9. Moscow University (to found) by Lomonosov. 10. We (to call) Zhukovski the father of Russian aviation.

Упражнение №3. Open the brackets by using verbs in Present, Past or Future Simple Passive (раскройте скобки, употребляя глаголы в Present, Past или Future Simple Passive):

1. My question (to answer) yesterday. 2. Hockey (to play) in winter. 3. Mushrooms (to gather) in autumn. 4. Many houses (to burn) during the Great Fire of London. 5. His new book (to finish) next year. 6. Flowers (to sell) in shops and in the streets. 7. St. Petersburg (to found) in 1703. 8. Bread (to eat) every day. 9. The letter (to receive) yesterday. 10. Nick (to send) to Moscow next week.

Упражнение №4. Put the verbs in Passive Voice and make changes to the sentences (поставьте глаголы в Passive Voice и внесите изменения в предложения):

1. She took a long time to write the composition, but at last she wrote it. 2. Don't put the cup there: somebody will break it. 3. Why weren't you at the birthday party? — They didn't invite me. 4. We met many difficulties, but all the same we finished the work in time. 5. We leave you behind if you are not quick.

Упражнение №5. Write the following sentences in Active Voice (напишите следующие предложения в Active Voice):

1. The room was cleaned and aired. 3. Whom were these letters written by? 5. She showed me the picture which had been painted by her husband. 6. I shall not be allowed to go there. 10. Betty was met at the station. 11. The girl was not allowed to go to the concert. 13. The chicken was eaten with appetite.

Информация о домашнем задании, инструктаж по его выполнению: выучить грамматический материал по теме.

Рефлексия (подведение итогов занятия).


УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКАЯ КАРТА

практического занятия

Специальность 43.01.09 Повар, кондитер 3 курс

БОУД.03 Иностранный язык (английский)

Раздел 2. Социально-культурная сфера

Тип занятия комбинированный урок

Форма проведения практическое занятие №7. Население, достопримечательности Канады, Англии, Уэльса и Северной Ирландии.

Цели занятия:

учебные:

-отделять главную информацию от второстепенной;

- извлекать необходимую информацию по теме;

- расширение объема знаний изученных лексических явлений;

развивающие:

- способствовать развитию интеллектуальной, эмоциональной, мотивационной сферы обучающегося:

- способствовать овладению обучающимися основными способами мыслительной деятельности (сравнение, анализ, обобщение);

- обеспечение межпредметных связей;

воспитательные:

- совершенствование навыков сотрудничества в ходе работы

- формирование уважительного отношения к мнению других.        

Этапы практического занятия

1 Организационный этап.

2 Целеполагание. Мотивация учебной деятельности обучающихся.

3 Первичное усвоение и первичное закрепление новых знаний.

4 Актуализация опорных знаний и умений обучающихся.

5 Информация о домашнем задании, инструктаж по его выполнению.

6 Рефлексия (подведение итогов занятия).

Структура практического занятия

1 Организационный момент: переключение обучающихся на учебную дисциплину, проверка готовности обучающихся к уроку, контроль посещаемости;

2 Целеполагание: сообщение темы и задач урока;

3 Ознакомление с текстом и заданиями.

Vocabulary:

rural [ˈrʊərəl]сельский

protestant [ˈprɒtɪstənt] протестант

catholic [ˈkæθəlɪk] католик

origin [ˈɒrɪʤɪn] происхождение

descendants [dɪˈsendənts] потомки

settlers [ˈsetləz] поселенцы

reformation [refəˈmeɪʃn] преобразование

fighting [ˈfaɪtɪŋ] сражение

orchestra [ˈɔːkɪstrə] оркестр

Read the text and complete the tasks (прочитайте текст и выполните к нему задания):

Northern Ireland.

Northern Ireland, also known as Ulster [ˈʌlstə] Ольстер, is still a part of the United Kingdom. It is made up of six countries: Antrim [ˈæntrɪm] Антрим, Armagh [ɑːˈmɑː] Арма, Down [daʊn] Даун, Fermanagh [fermanagh] Фермана, Londonderry [ˈlʌndənderɪ] Лондондерри, Tyrone [tɪˈrəʊn] Тирон. One third of the population lives in and around the capital, Belfast [ˈbelfɑːst] Белфаст. Belfast is also the most important port and commercial and industrial centre. Some parts of the territory, those that are not close to the capital, have remained mainly rural [ˈrʊərəl].

The Irish population is divided into two groups: the Protestants[ˈprɒtɪstənts] and the Catholics[ˈkæθəlɪks]. The Protestants are of British origin[ˈɒrɪʤɪn]. They are descendants [dɪˈsendənts] of British settlers [ˈsetləz] who came to Ireland in the XVI th and XVII th centuries, during and after the Reformation[refəˈmeɪʃn]. The Catholics are mostly natives of Ireland.

The Protestants were the majority and dominated the Catholics with strong discrimination. In 1968 the Catholics began the movement for equal civil rights. The fightings[ˈfaɪtɪŋs] between the two groups of the population continue to this day. Northern Ireland has a strong cultural tradition: songs, dances, literature and festivals. It has its own Art Council [ɑːt ˈkaʊns(ə)l] Художественный совет, and there are orchestras [ˈɔːkɪstrəz], theatres, ballet and opera companies.

Answer the questions (ответьте на вопросы):

1. How many countries are there in Northern Ireland?

2. What is the capital of Northern Ireland?

3. Into what parts is the Irish population divided?

4. Who are the Catholics?

5. Who are the Protestants?

6. Has the Catholics-Protestants problem been solved?

7. Does Northern Ireland have strong cultural traditions?

Vocabulary:

land area [lænd ˈe(ə)rɪə] площадь земельного участка

slightly [ˈslaɪtlɪ] слегка

uninhabited [ʌnɪnˈhæbɪtɪd] необитаемый

thinly populated [ˈθɪnlɪ ˈpɒpjʊleɪtɪd] малонаселенный

severe [sɪˈvɪə] суровый

provinces [ˈprɒvɪnsɪz] провинции

competence [ˈkɒmpɪtəns] компетенция

local authorities [ləʊkl ɔːˈθɒrɪtɪz] местные органы власти

Canada.

Canada is the second largest country in the world. Only Russia has a greater land area [lænd ˈe(ə)rɪə]. Canada is situated in North America. Canada is slightly [ˈslaɪtlɪ] larger than the United States, but has only about a tenth as many people. About 28 million people live in Canada. About 80% of the population live within 320 km of the southern border. Much of the rest of Canada is uninhabited [ʌnɪnˈhæbɪtɪd] or thinly populated [ˈθɪnlɪ ˈpɒpjʊleɪtɪd] because of severe [sɪˈvɪə] natural conditions.

The school system of Canada is very much like the one in the USA, but there are certain differences. Education in Canada is general and compulsory for children from 6 to 16 years old, and in some provinces [ˈprɒvɪnsɪz] – to 14. It is within the competence [ˈkɒmpɪtəns] of the local authorities [ləʊkl ɔːˈθɒrɪtɪz].

Translate into English (переведите на английский):

1. Канада - вторая по величине страна в мире.

2. Большая часть остальной территории Канады необитаема или малонаселена из-за суровых природных условий.

3. Школьная система Канады очень похожа на ту, что существует в США.

4. Это входит в компетенцию местных властей.

Vocabulary:

porridge [ˈpɒrɪʤ] овсяная каша

tendency [ˈtendənsɪ] тенденция

lavish celebration [ˈlævɪʃ selɪˈbreɪʃn] пышное празднование

cuisine [kwɪˈziːn] кухня

soil [sɔɪl] почва

peculiarity [pɪkjuːlɪˈærɪtɪ] особенности

gardening [ˈgɑːdnɪŋ] садоводство

vegetables [ˈveʤtəbəlz] овощи

zucchini [zʊˈkiːnɪ] цуккини

beef [biːf] говядина

England.

England is also known for its interesting traditions, such as having porridge[ˈpɒrɪʤ] for breakfast and daily tea drinking at five o’clock in the evening. Other traditions include playing cricket, the English tendency [ˈtendənsɪ] to joke even about serious things, and of course, the lavish celebration [ˈlævɪʃ selɪˈbreɪʃn] of Christmas, considered the main holiday of the year.

It’s surprising that people of different nationalities have their own habits of cooking and cuisine[kwɪˈziːn]. It depends largely on geographic [ʤɪəˈgræfɪk] position of each country, its climate [ˈklaɪmɪt] and soil [sɔɪl].

England has its peculiarities[pɪkjuːlɪˈærɪtɪz]. I’d say, people grow mostly flowers there and gardening [ˈgɑːdnɪŋ] is one of their favourite pastimes. However, they also grow plenty of vegetables [ˈveʤtəbəlz], such as, pumpkins, zucchini [zʊˈkiːnɪ]. And these vegetables along with beef [biːf] are used largely in national cuisine.

Информация о домашнем задании, инструктаж по его выполнению: выучить лексический материал по теме.

Рефлексия (подведение итогов занятия).


УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКАЯ КАРТА

практического занятия

Специальность 43.01.09 Повар, кондитер 3 курс

БОУД.03 Иностранный язык (английский)

Раздел 2. Социально-культурная сфера

Тип занятия комбинированный урок

Форма проведения: практическое занятие № 8. Основные типы придаточных предложений.

Цели занятия:

учебные:

-отделять главную информацию от второстепенной;

- извлекать необходимую информацию по теме;

- расширение объема знаний изученных грамматических явлений;

развивающие:

- способствовать развитию интеллектуальной, эмоциональной, мотивационной сферы обучающегося;

- способствовать овладению обучающимися основными способами мыслительной деятельности (сравнение, анализ, обобщение);

- обеспечение межпредметных связей;

воспитательные:

- совершенствование навыков сотрудничества в ходе работы

- формирование уважительного отношения к мнению других.        

Этапы практического занятия

1 Организационный этап.

2 Целеполагание. Мотивация учебной деятельности обучающихся.

3 Повторение и закрепление ранее изученного материала.

4. Информация о домашнем задании, инструктаж по его выполнению.

5. Рефлексия (подведение итогов занятия).

Структура практического занятия

1 Организационный момент: переключение обучающихся на учебную дисциплину, проверка готовности обучающихся к уроку, контроль посещаемости;

2 Целеполагание: сообщение темы и задач урока;

3 Ознакомление с грамматическими правилами и заданиями к ним.

Упражнение №1. Open the brackets using Present Simple or Future Simple (раскройте скобки используя Present Simple или Future Simple):

1. If Peter __________ (come) to my place, we__________ (go) to play in the yard.

2. If Peter__________ (not come) to my place, I __________ (watch) TV.

3. If Frank’s parents__________ (have) their holidays in summer, they __________ (go) to the seaside.

4. If they __________ (have) their holidays in winter, they __________ (stay) at home.

5. If the fog _______ (thicken), Harold _______ (put up) the tent for the night.

6. When I _______ (finish) my work, I_______ (go) to the cinema.

7. We_______ (buy) this book as soon as our mother_______ (give) us some money.

8. When we _______ (come) to your place you_______ (show) us your present.

9. I_______ (return) you your ring when you_______ (ask) me.

10. I_______ (wait) for my friend until he_______ (come) from the shop.

11. My father_______ (start) writing before the sun _______ (rise).

12. As soon as you _______ (finish) your study I_______ (present) you with a new flat.

Упражнение №2. Choose the appropriate form of verb in each sentence (выберите подходящую форму глагола в каждом предложении):

1. If we … (will leave/leave/leaves) at 7 o’clock, we … (will arrive/arrive/arrives) on time.

2. If Bob … (will get/get/gets) a good job, he … (will buy/buy/buys) a new car.

3. If you … (won’t drink/don’t drink/doesn’t drink) wine, you … (won’t feel/don’t feel/doesn’t feel) sleepy.

4. The child … (will start/start/starts) crying if the toy … (will break/break/breaks).

5. We … (will go/go/goes) to the beach if the weather … (will be/is/be) sunny tomorrow.

6. I … (will be/am/be) late for the concert if I … (won’t find/don’t find/doesn’t find) a taxi.

7. If he … (will become/become/becomes) Prime Minister, he … (will raise/raise/raises) taxes.

8. If you … (will be/are/is) more careful, you … (won’t make/makes/make) so many mistakes.

Упражнение №3. Choose the right variant (выберите правильный вариант):

1. If it______, we won't go to the park.

a) will rain    

b) rains  

c) will not rain  

d) doesn’t rain

2. You won't pass the exam,______  you work hard.

a) if        

b) when

c) unless

d) as soon as

3.When we_____ ready, I’ll call you.

a) will be

b) are

4. You will pay back, as soon as you_____ a new job.

a) find

b) will find

5. I will see you when you______ in Moscow next time.

a) are

b) will be

6. What will you do, when you______ out   the truth?

a) will find out

b) have find out

c) find out

Упражнение №4. Open the brackets and put the verbs in the necessary form (раскройте скобки и поставьте глаголы в необходимую форму.

1. If you … (not help) me, I … (not pass) the exam tomorrow.

2. We … (buy) this car if you … (give) us a discount.

3. If my dad … (find) his tools, he … (be able) to repair my bike.

4. If David … (not give up) smoking, Liza … (not marry) him.

5. Mary … (meet) her friends from Italy if she … (come) to the party.

6. If you … (lend) me the money, I … (pay) you back next month.

7. They … (not let) you into the cinema if you … (lose) your tickets.

8. If my sister … (travel) to Japan, she … (buy) a kimono for me.

Информация о домашнем задании, инструктаж по его выполнению: выучить грамматический материал по теме.

Рефлексия (подведение итогов занятия).


УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКАЯ КАРТА

практического занятия

Специальность 43.01.09 Повар, кондитер 3 курс

БОУД.03 Иностранный язык (английский)

Раздел 2. Социально-культурная сфера

Тип занятия комбинированный урок

Форма проведения практическое занятие № 9. Москва.

Цели занятия:

учебные:

-отделять главную информацию от второстепенной;

- извлекать необходимую информацию по теме;

- расширение объема знаний изученных лексических явлений;

развивающие:

- способствовать развитию интеллектуальной, эмоциональной, мотивационной сферы обучающегося:

- способствовать овладению обучающимися основными способами мыслительной деятельности (сравнение, анализ, обобщение);

- обеспечение межпредметных связей;

воспитательные:

- совершенствование навыков сотрудничества в ходе работы

- формирование уважительного отношения к мнению других.        

Этапы практического занятия

1 Организационный этап.

2 Целеполагание. Мотивация учебной деятельности обучающихся.

3 Первичное усвоение и первичное закрепление новых знаний.

4 Актуализация опорных знаний и умений обучающихся.

5 Информация о домашнем задании, инструктаж по его выполнению.

6 Рефлексия (подведение итогов занятия).

Структура практического занятия

1 Организационный момент: переключение обучающихся на учебную дисциплину, проверка готовности обучающихся к уроку, контроль посещаемости;

2 Целеполагание: сообщение темы и задач урока;

3 Ознакомление с текстом и заданиями.

Vocabulary:

bank [bæŋk] берег

parade [pəˈreɪd] смотр

cathedral [kəˈθiːdrəl] собор

St.Basil the Blessed [striːt.bæzl ðiː ˈblesɪd] Святой Василий Блаженный

erected [ɪˈrektɪd] возведенный

architect [ˈɑːkɪtekt] архитектор

to emphasize [ˈemfəsaɪz] подчеркнуть

conquest [ˈkɒŋkwest] завоевание

masterpiece [ˈmɑːstəpiːs] шедевр

architecture [ˈɑːkɪtekʧə] архитектура

architectural ensemble [ɑːkɪˈtekʧərəl ɒnˈsɒmb(ə)l] архитектурный ансамбль

magnificent [mægˈnɪfɪsnt] великолепный

the Bell Tower колокольня

palace [ˈpælɪs] дворец

fortress [ˈfɔːtrɪs] крепость

impression [ɪmˈpreʃn] впечатление

the Tomb of the Unknown Soldier is the place of memory. могила Неизвестного солдата

moscovite [ˈmʌskəvaɪt] москвич

literary [ˈlɪtərərɪ] литературный

Read the text and complete the tasks (прочитайте текст и выполните к нему задания):

Moscow.

Moscow, the capital of Russia, is one of the largest cities in the world. It stands on the bank [bæŋk] of the Moskva River.

The best starting point of the tour around the city is Red Square, the central and the most beautiful square in Moscow. It is the place of parades[pəˈreɪdɪz], meeting and demonstrations. Here one can see the Cathedral [kəˈθiːdrəl] of St.Basil the Blessed [striːt.bæzl ðiː ˈblesɪd], erected [ɪˈrektɪd] by architects[ˈɑːkɪtekts] Postnik [ˈpəʊstnɪk] and Barma [ˈbɑːmə] to emphasize [ˈemfəsaɪz] Russia’s conquest [ˈkɒŋkwest] of the Kazan [kəˈzæn] Kingdom in 1552. It is a masterpiece [ˈmɑːstəpiːs] of Russian architecture[ˈɑːkɪtekʧə]. Tourists can see the monument to Minin and Pozharsky [ˈpəʊʒəskɪ] designed by Ivan Martos in 1818, the History Museum.

The heart of Moscow is the Kremlin, a wonderful architectural ensemble [ɑːkɪˈtekʧərəl ɒnˈsɒmb(ə)l] with 3 magnificent [mægˈnɪfɪsnt] cathedrals, the Bell Tower of Ivan the Great, palaces[ˈpælɪsɪz], fortress [ˈfɔːtrɪs] walls with 22 towers. The most famous of the towers is the Spasskaya [ˈspɑːskaɪə] Tower with a big clock. The Kremlin with golden domes and tower makes a strong impression [ɪmˈpreʃn] on tourists. The Alexander Garden with the Tomb [tuːm] of the Unknown Soldier [ˈsəʊlʤə] is the place of memory.

Moscow is a scientific and cultural centre where there are a lot of institutes, universities, libraries, museums. The city leads a varied cultural life. It has a lot of cinemas, clubs, concert halls, more than 40 drama and musical theatres, including the Bolshoi Theatre, the Art Theatre, the Maly Theatre, The Vakhtangov Theatre.

Moscovites [ˈmʌskəvaɪts] are proud of their museums: the Tretyakov Gallery, Pushkin Museum of Fine Arts, literary [ˈlɪtərərɪ] museums. Crowds of people visit the Tretiakov Gallery admiring beautiful pictures of Russian painters.

Moscovites are fond of going in for sports so, there are a lot of stadiums, swimming-pools, courts and sports ground.

The citizens of Moscow enjoy spending their weekends in parks and gardens - the Park of Culture and Rest, Izmailovo, Sokolniki.

Translate the phrases into Russian, make up sentences of your own with the word combinations (переведите словосочетания на русский язык, составьте свои собственные предложения со словосочетаниями):

To stand on the bank, starting point of the tour, place of parades, meetings, to be erected by, to emphasize Russia’s conquest, a wonderful architectural ensemble, golden domes and tower, to make a strong impression on tourists, place of memory, to lead a varied cultural life, to admire beautiful pictures, to go in for sports, to enjoy spending one’s weekends.

Translate the phrases into English (переведите словосочетания на английский):

Один из самых больших городов, самая красивая площадь города, шедевр русской архитектуры, памятник Минину и Пожарскому, победа над польскими захватчиками, величественные соборы, Александровский сад, Могила Неизвестного Солдата, концертные залы и музыкальные театры, парк культуры и отдыха.

Answer the questions (ответьте на вопросы):

1. Where is Moscow situated?

2. What is better to start point of the tour around the city? Why?

3. What is the heart of the country? What is it famous for?

4. Where may people go to lead varied cultural life?

Информация о домашнем задании, инструктаж по его выполнению: выучить лексический материал по теме.

Рефлексия (подведение итогов занятия).


УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКАЯ КАРТА

практического занятия

Специальность 43.01.09 Повар, кондитер 3 курс

БОУД.03 Иностранный язык (английский)

Раздел 2. Социально-культурная сфера

Тип занятия комбинированный урок

Форма проведения практическое занятие № 10. Лондон.

Цели занятия:

учебные:

-отделять главную информацию от второстепенной;

- извлекать необходимую информацию по теме;

- расширение объема знаний изученных лексических явлений;

развивающие:

- способствовать развитию интеллектуальной, эмоциональной, мотивационной сферы обучающегося:

- способствовать овладению обучающимися основными способами мыслительной деятельности (сравнение, анализ, обобщение);

- обеспечение межпредметных связей;

воспитательные:

- совершенствование навыков сотрудничества в ходе работы

- формирование уважительного отношения к мнению других.        

Этапы практического занятия

1 Организационный этап.

2 Целеполагание. Мотивация учебной деятельности обучающихся.

3 Первичное усвоение и первичное закрепление новых знаний.

4 Актуализация опорных знаний и умений обучающихся.

5 Информация о домашнем задании, инструктаж по его выполнению.

6 Рефлексия (подведение итогов занятия).

Структура практического занятия

1 Организационный момент: переключение обучающихся на учебную дисциплину, проверка готовности обучающихся к уроку, контроль посещаемости;

2 Целеполагание: сообщение темы и задач урока;

3 Ознакомление с текстом и заданиями.

Vocabulary:

poor [pʊə]бедный

district [ˈdɪstrɪkt] район

column [ˈkɒləm] колона

granite [ˈgrænɪt] гранит

statue [ˈstæʧuː] статуя

busiest [ˈbɪzɪɪst] суетливый

Read the text and complete the tasks (прочитайте текст и выполните к нему задания):

London

London is the capital of Great Britain. London is a very old town. London is two thousand years old. Many years ago London was a small town on the Thames [temz]. There were a lot of villages round it. After many years London and three hundred villages grew into a very large city. Some of the names of those villages are the names of the streets in modern London-Kensington, Westminster.

Now London is a beautiful city with large squares and parks. The city of London is the business centre. East End includes the poor [pʊə] districts[ˈdɪstrɪkts]. West of London is the West End where rich people live.

Trafalgar Square is in the centre of the West End of London. In the centre of Trafalgar Square there is the column [ˈkɒləm] made of granite [ˈgrænɪt]. On the top of the column there is a 17-feet-tall statue [ˈstæʧuː] of Admiral Nelson [ˈædm(ə)rəl ˈnels(ə)n]. Trafalgar Square is one of the busiest [ˈbɪzɪɪst] place in London, where people go to. On the North side of Trafalgar Square is the National Gallery. The National Gallery has one of the finest collections of pictures in the world.

Complete the sentences (закончите предложения):

1. On the top of the column __________.

2. London is two____________.

3. On the north side____________.

4. The National Gallery has one of ______.

Find in the text (найдите в тексте):

1. Национальная галерея имеет одну из прекраснейших коллекций в мире.

2. Трафальгарская площадь находится в центре Вест Энда в Лондоне.

3. Сейчас Лондон –один из красивейших городов с большими площадями и парками.

4. Спустя много лет Лондон и три сотни деревень превратились в один большой город.

5. Некоторые из этих деревень стали названиями в современном Лондоне.

Аудирование учебного текста с опорой на новую лексику: https://learnenglishfunway.com/intermediate-listening-lesson-44-london/

Vocabulary for listening (слова для аудирования):

previous centuries [ˈpriːvɪəs ˈsenʧərɪz] предыдущие столетия

emerging European Union [ɪˈmɜːʤɪŋ jʊ(ə)rəˈpɪən ˈjuːnɪən] формирующийся Европейский союз

surrounding [səˈraʊndɪŋ] окружающий

neighbourhood [ˈneɪbəhʊd] окрестности

maintain [meɪnˈteɪn] поддерживать

distinct [dɪsˈtɪŋkt] особый

accent [ˈæksənt] акцент

features [ˈfiːʧəz] особенности

cosmopolitan [kɒzməˈpɒlɪtn] космополитический

community [kəˈmjuːnɪtɪ] сообщество

Commonwealth of Nations [ˈkɒmənwelθ əv neɪʃnz] Содружество Наций

churches [ˈʧɜːʧɪz] церкви

rebuild [riːˈbɪlt] перестраивать

formerly [ˈfɔːməlɪ] прежде

prison [prɪzn] тюрьма

residence [ˈrezɪdəns]резиденция

viewing [ˈvjuːɪŋ] обзор

impressive [ɪmˈpresɪv] впечатляющий

priceless [ˈpraɪslɪs]бесценный

artistic[ɑːˈtɪstɪk]художественный

The Globe Theatre Театр "Глобус"

vibrant [ˈvaɪbrənt] оживленный

despite its age Несмотря на свой возраст

London.

The city of London is one of the most famous cities in the world. In previous centuries [ˈpriːvɪəs ˈsenʧərɪz], London was the center of the British Empire. Today, it is one of the most important cities of the emerging European Union [ɪˈmɜːʤɪŋ jʊ(ə)rəˈpɪən ˈjuːnɪən]. London is located in southeastern England, on the Thames River. The greater London area contains about 12 million people, and the surrounding [səˈraʊndɪŋ] areas contain several million more.

London was the first city in the modern world to have reached a population of one million people. London is a very old city, and many of its neighborhoods [ˈneɪbəhʊdz] maintain [meɪnˈteɪn] their distinct [dɪsˈtɪŋkt] character.

One of the most famous parts of London is the East End, where people speak with an accent [ˈæksənt] known as “Cockney” [ˈkɒknɪ] Кокни. One of the features [ˈfiːʧəz] of the Cockney accent is that the letter “h” is often not pronounced. London’s population is very cosmopolitan [kɒzməˈpɒlɪtn]. The city contains, in addition to people of English background, large communities[kəˈmjuːnɪtɪz] of South Asian [eɪʃn], Chinese [ʧaɪˈniːz], African [ˈæfrɪkən], and Caribbean [kærɪˈbiən] people.

Most of these people have their origins in countries that belong to the British Commonwealth of Nations [ˈkɒmənwelθ əv neɪʃnz].

Many of the most famous buildings in London are located in a small central area. This area contains several huge churches [ˈʧɜːʧɪz], including Westminster Abbey [ˈæbɪ], where many famous people are buried. Another famous church is St. Paul’s Cathedral [striːt. pɔːl’es kəˈθiːdrəl], which was rebuilt [riːˈbɪlt] after the original was destroyed by fire in the year 1665.

The Houses of Parliament are also found in central London. These buildings are famous for their Gothic [ˈgɔθɪk] architecture and for the sound of the large clock, known as “Big Ben”. The Tower of London, which was formerly [ˈfɔːməlɪ] used as a prison [prɪzn], is now a popular tourist attraction. Buckingham Palace [ˈbʌkɪŋəm ˈpælɪs], the residence[ˈrezɪdəns] of the royal family, was first opened for public viewing [ˈvjuːɪŋ] during the 1990s.London is also famous for its many impressive [ɪmˈpresɪv] museums, art galleries, and theatres. For example, the British Museum contains priceless [ˈpraɪslɪs]objects from all parts of the world. The National Gallery holds a great collection of artistic [ɑːˈtɪstɪk] masterpieces. The Globe Theatre has been rebuilt to appear as it did during the time of Shakespeare [ˈʃeɪkspɪə]. Despite its age, London remains a vibrant[ˈvaɪbrənt] and busy city.

Most of the cultural and financial [faɪˈnænʃəl] institutions in England are located in London, and the city attracts many young people from other parts of England and around the world. Of course, London is popular with tourists who come to see the many attractions of this city.

Answer the questions (ответьте на вопросы):

1. What was London in previous centuries?

2. Where is London located?

3. What was formerly used as a prison?

4. What is London also famous for?

5. Where does a great collection of artistic masterpieces hold?

Информация о домашнем задании, инструктаж по его выполнению: выучить лексический материал по теме.

Рефлексия (подведение итогов занятия).


УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКАЯ КАРТА

практического занятия

Специальность 43.01.09 Повар, кондитер 3 курс

БОУД.03 Иностранный язык (английский)

Раздел 2. Социально-культурная сфера

Тип занятия комбинированный урок

Форма проведения практическое занятие № 11. Вашингтон.

Цели занятия:

учебные:

-отделять главную информацию от второстепенной;

- извлекать необходимую информацию по теме;

- расширение объема знаний изученных лексических явлений;

развивающие:

- способствовать развитию интеллектуальной, эмоциональной, мотивационной сферы обучающегося:

- способствовать овладению обучающимися основными способами мыслительной деятельности (сравнение, анализ, обобщение);

- обеспечение межпредметных связей;

воспитательные:

- совершенствование навыков сотрудничества в ходе работы

- формирование уважительного отношения к мнению других.        

Этапы практического занятия

1 Организационный этап.

2 Целеполагание. Мотивация учебной деятельности обучающихся.

3 Первичное усвоение и первичное закрепление новых знаний.

4 Актуализация опорных знаний и умений обучающихся.

5 Информация о домашнем задании, инструктаж по его выполнению.

6 Рефлексия (подведение итогов занятия).

Структура практического занятия

1 Организационный момент: переключение обучающихся на учебную дисциплину, проверка готовности обучающихся к уроку, контроль посещаемости;

2 Целеполагание: сообщение темы и задач урока;

3 Ознакомление с текстом и заданиями.

Vocabulary:

the Potomac [pəˈtəʊmək] Потомак

district [ˈdɪstrɪkt] район

a piece of land [piːs ɒv lænd] клочок земли

owe [əʊ] быть должным

scrap paper [skræp ˈpeɪpə] макулатура

the House of representatives [haʊs əv reprɪˈzentətɪvz] палата представителей

the Senate chamber [ðiː ˈsenɪt ˈʧeɪmbə] зал заседаний Сената

skyscraper [ˈskaɪskreɪpə] небоскреб

Washington monument [ˈwɒʃɪŋtən ˈmɒnjʊmənt] памятник Вашингтону

the Jefferson Memorial [ðiː ˈʤefəsɪn mɪˈmɔːrɪəl] Мемориал Джефферсона

the Arlington National Cemetery [ˈɑːlɪŋtən ˈnæʃnəl ˈsemɪtrɪ] Арлингтонское национальное кладбище

soldiers and officers [ˈsəʊlʤəz ænd ˈɒfɪsəz] солдаты и офицеры

Military department [ˈmɪlɪtərɪ dɪˈpɑːtmənt] военное ведомство

suburbs [ˈsʌbɜːbz] предместья

Read the text and complete the tasks (прочитайте текст и выполните к нему задания):

Washington D.C.

Washington, the capital of the United States of America, is situated on the Potomac [pəˈtəʊmək] River in the District[ˈdɪstrɪkt] of Columbia [kəˈlʌmbɪə]. The district is a piece of land [piːs ɒv lænd] ten miles square and it does not belong to any separate state but to all the states. The district is named in honour [ˈɒnə] of Columbus [kəˈlʌmbəs], the discoverer of America. The capital owes[əʊz] much to the first President of the USA -George Washington.

Washington is not the largest city in the USA. It has a population of 900 000 people. Washington is a one-industry town. That industry is government. It does not produce anything except very much scrap paper [skræp ˈpeɪpə].

Washington has many historical places. The largest and tallest among the buildings is the Capitol [ˈkæpɪtl] Капитолий with its great House of Representatives [haʊs əv reprɪˈzentətɪvz] and the Senate chamber [ðiː ˈsenɪt ˈʧeɪmbə]. There are no skyscrapers[ˈskaɪskreɪpəz] in Washington because no other building must be taller than the Capitol. The White House is the President's residence. All American presidents except George Washington (the White House was not yet built in his time), have lived in the White House. It was built in 1799. It is a two-storied, white building.

Not far from the Capitol is the Washington Monument [ˈwɒʃɪŋtən ˈmɒnjʊmənt], which looks like a very big pencil. It rises 160 metres. A special lift brings visitors to the top in 70 seconds from where they can enjoy a wonderful view of the whole city.

The Jefferson Memorial [ðiː ˈʤefəsɪn mɪˈmɔːrɪəl] was built in memory of the third President of the USA, Thomas Jefferson, who was also the author of the Declaration of Independence. The memorial is surrounded by cherry-trees.

On the other bank of the Potomac lies the Arlington National Cemetery [ˈɑːlɪŋtən ˈnæʃnəl ˈsemɪtrɪ] where President Kennedy was buried. American soldiers and officers [ˈsəʊlʤəz ænd ˈɒfɪsəz], who died in World Wars I and II are buried there too.

There is one more well-known building in Washington — Pentagon [ˈpentəgən], the residence of the US Military department[ˈmɪlɪtərɪ dɪˈpɑːtmənt]. It is situated in the suburbs [ˈsʌbɜːbz] to the south of the Potomac.

Answer the questions (ответьте на вопросы):

1. What city is the capital of the USA?

2. Where is Washington situated?

3. To which state does the city of Washington belong?

4. In whose honor is the District of Columbia named?

5. Who was the first President of the USA?

6. Is Washington the largest city in the USA?

7. What is the population of Washington?

8. What industries are situated in the city?

9. Where is the President's residence?

10. When was the White House built?

Translate the sentences (переведите предложения):

1. The district is a piece of land ten miles square and it does not belong to any separate state but to all the states.

2. The largest and tallest among the buildings is the Capitol with its great House of Representatives and the Senate chamber.

3. Not far from the Capitol is the Washington Monument, which looks like a very big pencil.

4. The Jefferson Memorial was built in memory of the third President of the USA, Thomas Jefferson, who was also the author of the Declaration of Independence.

5. On the other bank of the Potomac lies the Arlington National Cemetery where President Kennedy was buried.

Find in the text (найдите в тексте):

1. Столица обязана многим первому президенту США - Джорджу Вашингтону.

2. Он не производит ничего, кроме большого количества макулатуры.

3. В Вашингтоне нет небоскребов, потому что ни одно здание в городе не должно быть выше Капитолия.

4. Солдаты и офицеры, погибшие в 1 и 2 Мировых Войнах, похоронены там же.

5. Он находится в предместьях, к югу от реки Потомак.

Read the statements and say whether these sentences are true or false (скажите, являются ли эти предложения истинными или ложными):

1. It has a population of 9 000 000 people.

2. Washington is a one-industry town.

3. Washington has many historical places.

4. Not far from the Capitol is the Jefferson Monument.

Информация о домашнем задании, инструктаж по его выполнению: выучить лексический материал по теме.

Рефлексия (подведение итогов занятия).


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

МЕТОДИЧЕСКИЕ УКАЗАНИЕ ПО ПРАКТИЧЕСКИМ ЗАНЯТИЯМ ПО ТЕМАМ 2.4. – 2.7. МДК.02.02. «УЧЕТ СТРАХОВЫХ ДОГОВОРОВ И АНАЛИЗ ПОКАЗАТЕЛЕЙ ПРОДАЖ (ПО ОТРАСЛЯМ)» ПМ. 02 «СОПРОВОЖДЕНИЕ ДОГОВОРОВ СТРАХОВАНИЯ (ОПРЕДЕЛЕНИЕ ФРАНШИЗЫ, СТРАХОВОЙ СТОИМОСТИ И ПРЕМИИ)»

ОглавлениеТЕМА 2.4. АНАЛИЗ ЗАКЛЮЧЕННЫХ ДОГОВОРОВ СТРАХОВАНИЯ И ПРЕДЛОЖЕНИЯ ПО УПРАВЛЕНИЮ УБЫТОЧНОСТИ НА «ВХОДЕ». 2Практическое занятие: Отображение процесса регулирования убытков в системе Сбор и нако...

Методические указания к практическим занятиям по теме «Электрические цепи».

Представленные варианты задач по теме "Электрические цепи" данной теме  позволяют закрепить полученные знания и провести контроль усвоения материала темы....

ПМ.02. ВЫПОЛНЕНИЕ ТЕХНОЛОГИЧЕСКИХ ПРОЦЕССОВ ПРИ СТРОИТЕЛЬСТВЕ, ЭКСПЛУАТАЦИИ И РЕКОНСТРУКЦИИ СТРОИТЕЛЬНЫХ ОБЪЕКТОВ МЕТОДИЧЕСКИЕ УКАЗАНИЯ К ПРАКТИЧЕСКИМ ЗАНЯТИЯМ СТУДЕНТОВ ПО СПЕЦИАЛЬНОСТИ 270802 Строительство и эксплуатация зданий и сооружений

Данные методические указания предназначены для организации практических занятий с  обучающимися и составлены в соответствии с разделами рабочей программы по  ПМ 02. Выполнение технологически...

Методические указания к практическим занятиям по основам анализа бухгалтерской отчетности для обучающихся по специальности 38.02.01 Экономика и бухгалтерский учет (по отраслям)

В разработке представлены методические указания по планированию, организации и контролю по проведению практических занятий обучающихся образовательных учреждений среднего профессионального образования...

МЕТОДИЧЕСКИЕ УКАЗАНИЯ К ПРАКТИЧЕСКИМ ЗАНЯТИЯМ УЧЕБНОЙ ДИСЦИПЛИНЫ ОГСЭ 01. ОСНОВЫ ФИЛОСОФИИ

Методические указания к практическим занятиям учебной дисциплины ОГСЭ 01. ОСНОВЫ ФИЛОСОФИИ составлены для специальности 250109 «Садово-парковое и ландшафтное строительство» и  включают в себя поя...

КОМПЛЕКСНЫЕ ЧЕРТЕЖИ МОДЕЛЕЙ Методические указания к практическому занятию по дисциплине Инженерная графика

Построение комплексных чертежей модели и основные правила построения чертежей . Алгоритм построения  аксонометрических проекций модели ....

Методические указания к практическим занятиям по математике

Методические указания к практическим занятиям по математике...