Технические тексты
олимпиадные задания на тему

Исаева Ольга Николаевна

Технические тексты

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл tehnicheskiy_tekst.docx15.68 КБ

Предварительный просмотр:

When you use a remote control to change channels on your TV, your remote is using lightwaves. But this light is beyond the visible spectrumof light you can see. Back in 1800, William Herschelconducted an experiment measuring thetemperature changes between the colors of thespectrum, plus one measurement beyond visiblered.When that thermometer registered a temperaturewarmer than all the other colors, Herschel had discovered  another  region  of  the electromagneticspectrum, infrared light. This region consists ofshort wavelengths around 760 nanometers tolonger wavelengths about 1 million nanometers,or about a thousand micrometers, in length.

 We can sense some of this infrared energy as heat. Some objects are so hot they also emit visible light, such as fire. Other objects such as humans, arenot as hot and only emit infrared waves. We cannot see these infrared waves with our eyesalone. However instruments can sense infraredenergy, such as night vision goggles or infrared cameras, allow us to 'see' these  infrared  waves from  warm  objects  like  humans and animals.

 Infrared energy can also reveal objects in theUniverse that cannot be seen with optical telescopes. Infrared waves have longer wave lengths  than  visible  light  and  c an pass through  dense  regions  of  gas  and  dust with lower scattering and absorption.

 When you look up at constellation Orion, you see only the visible light. But  NASA's  Spitzer  telescope  was  able  to detect nearly  2,300 planet-forming   disks  in  the  Orion nebula  by  sensing  the  infrared glow of their warm dust.

 Each disk has the potential to form planetsand its own solar system.Incoming ultraviolet, visible, and a  limited portion   of  infrared  energy,  together  sometimes  called "shortwave radiation",  from  the sun  drives our Earth system.  Some of this radiation  is reflected off clouds and some is absorbed  in the  atmosphere.

 Larger aerosol particles in the atmosphere  interact withand absorb some of the radiation  causing the atmosphere to warm. The heat generated by thisabsorption is emitted as long-wave  infrared radiation,  some of which radiates out to space. The  solar radiation that does pass through Earth’s atmosphere  is either reflected off snow, ice or other surfaces or is absorbed  by the Earth'ssurface.  This  absorption   of radiation warms theEarth's surface and this heat is emitted as long-wave radiation into  the atmosphere which allow only a  small amount  to radiate  out to  space.

Greenhouse gases in the atmosphere, such aswater vapor and carbon dioxide, absorb most ofthis emitted long-wave infrared radiation, and this absorption heats the lowest atmosphere.  In turn, the warmed  atmosphere  emits  long-wave radiation, some of which  radiates toward the Earth's surface keeping  our planet warm and generally comfortable. The energy entering,  energy reflected, energy absorbed, and energy  emitted by the Earth system constitutes  the components  of the Earth Radiation Budget. A budget that's out of balance  cause  the temperature of the atmosphere to  increase andeventually  affect our climate. For scientists to understand  climate, they must also determine what drives the changes within theEarth's radiation budget. The CERES instrument aboard NASA's Aqua and Terra satellites can measure the reflected shortwave and emitted long-wave radiation into space accurately enough for scientists to determine the Earth's total radiation budget.

 Other NASA instruments monitor the changes inother aspects of the Earth's climate system, such as  clouds, aerosol particles, or surface  reflectivity, and scientists  are examining their  many interactions with the energy budget. A portion of solar radiation from  the Sun that is just  beyond the visible spectrum is referred to as near-infrared. Scientists can study how  this  radiation reflects off the Earth's surface to understand changes in land cover such as  growth  of cities or changes  Invegetation.

 Our eyes perceive a leaf as green because wave lengths in the green region of the visible light  spectrum are reflected while other visible wave lengths are absorbed. Yet, the chlorophyll  and  the cell structure of the leaf are also reflecting near-infrared  light, light we  cannot see.This reflection near-infrared  radiation can  be sensed by  satellites, allowing  scientists  to study vegetation from space. Using this data,  scientists can identify some types  of  trees,  can examine thehealth of forests, and can even monitor the health of vegetation  such as  forests  infested with pine beetles or crops affected by drought.

 Studying the emission and reflection  of infrared waves helps us to  understand  the Earth's  system and its energybudget. Near-infrared data  can also help scientists study land  cover such  as changes in snow, ice, forests, urbanization, and agriculture. Scientists are beginning  to unlock the mysteries of cooler objects across  the Universe such  as planets, cool stars,  nebulae, and much more using infrared waves. 


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Методическое пособие по обучению чтению технических и научных текстов

Методическое пособие по обучению  чтению технических текстов предназначено для преподавателей и мастеров производственного обучения  учреждений начального профессионального образования1)...

Из опыта обучения переводу научно-популярных и технических текстов

Встатье рассматриваются проблемы, связанные с обучением студентов переводу технических текстов и предлагаются способы их разрешения....

Методическая разработка по дисциплине "Иностранный язык" Методические рекомендации при работе с техническим текстом для студентов 2 курса , специальности 190631 "Техническое обслуживание и ремонт автомобильного транспорта

Методические рекомендации составлены для того, чтобы научить студентов читать и переводить тексты по специальности, составлять реферат, а также ознакомить с основными правилами работы со словарем на п...

Особенности технических текстов. Общие вопросы перевода технических текстов.

Материал содержит теоретические основы технического перевода и пример несложного аутентичного технического текста. Материал адаптирован и подготовлен для студентов технических специальностей средних п...

Работа с текстом.Основная мысль текста. Умение выражать собственное мнение о прочитанном.

Формирование умения выражать собственное мнение о прочитанном,  важный элемент содержания обучения....

Ключевые аспекты и трудности перевода технических текстов (на примере технического руководства)

Отличительные черты английского технического языка рассматриваются в статье сквозь призму трудностей, связанных с переводом технического руководства. Ввиду использования интернет-переводчиков признает...

Ключевые аспекты и трудности перевода технических текстов (на примере технического руководства)

Отличительные черты английского технического языка рассматриваются в статье сквозь призму трудностей, связанных с переводом технического руководства. Ввиду использования интернет-переводчиков признает...