открытый урок
план-конспект урока

Сидельникова Татьяна Владимировна

План- конспект занятия для студентов 2 курса специальностей  15.01.05. «Сварщик (электросварочные и газосварочные работы)», 23.01.09 «Машинист локомотива», 09.01.01 « Наладчик аппаратного и программного обеспечения».

 

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon konspekt.doc308 КБ

Предварительный просмотр:

План- конспект занятия для студентов 2 курса специальностей  15.01.05. «Сварщик (электросварочные и газосварочные работы)», 23.01.09 «Машинист локомотива», 09.01.01 « Наладчик аппаратного и программного обеспечения».

Преподаватель: Сидельникова Т.В.

Должность: Преподаватель литературы, английского и русского языков «АПЛ»

Раздел в календарно-тематическом планировании: «Англоговорящие страны».

Тема: «Великобритания. Что может королева?»

Цели:

  1. Образовательная – способствовать формированию лексических навыков по теме, совершенствованию умения чтения с полным пониманием прочитанного.
  2. Воспитательная – способствовать воспитанию уважения к людям другой национальности и культуре другой страны.
  3. Развивающая – создать условия для развития памяти и внимания.

Задачи: контроль сформированности лексических навыков по теме «Англоговорящие страны». Введение и первичное закрепление лексики; обобщение и систематизация знаний студентов о Великобритании, совершенствование умения составления плана текста.

Вид занятия: комбинированный.

Формы организации деятельности студентов: фронтальная, парная, индивидуальная.

КМО: 1) Раздаточные материалы;

            2) компьютер с аудиоколонками;

            3) доска.

Структура урока:

«№

Этап урока

Время

1

Организационный момент. Приветствие.

2 мин.

2

Проверка домашнего задания.

7 мин.

3

Основная часть урока.

3.1.

Целеполагание. Введение и первичное закрепление лексики.  Фонетическая зарядка.

12 мин.

3.2.

Выполнение предтекстовых заданий.

20 мин.

3.3.

Чтение текста.

30 мин.

3.4.

Выполнение послетекстовых заданий. Заполнение таблицы.

11 мин.

4

Объяснение домашнего задания.

3 мин.

9

Рефлексия. Подведение итогов.

5 мин.

Ход урока:

  1. Организационный момент. Приветствие. (2 мин)

Good afternoon, boys and girls! Sit down, please! What date is it today?

  1. Проверка домашнего задания. (7 мин.)

What were we speaking about last time? (Students: We were speaking about countries and nationalities) And you were to learn the names of some countries and nationalities. Let’s see what you have learnt. (Студенты пишут проверочную работу по теме ««Англоговорящие страны».

Приложение 1.

  1. Основная часть урока.
  1. Целеполагание. Введение и первичное закрепление лексики.  Фонетическая зарядка. (12 мин.)

Teacher: Today we are starting to discuss English-speaking countries. What are they?

Students: The USA, Great Britain, Australia.

Teacher: Are there any else?

Students: New Zealand.

Teacher: Yes, you are right. And the first country we are going to talk about is the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland.  We are going to read a text about Great Britain, find necessary information there, fill in the table and make up a plan of the text. We will use these words at the lesson (слова записаны на доске):

To be situated/ to be located; to consist of/ to be made up of; total area; a capital; to be washed by; a population. (Преподаватель читает слова, переводит их. Студенты записывают, затем тренируют произношение вместе с преподавателем.) Repeat after me, please.

Let’s translate some sentences using these words. Ex.1 in the card (Студенты записывают предложения и самостоятельно переводят). Приложение 2.

  1. Total area of Great Britain is almost 244,000 km2.
  2. Where is it located?
  3. What is the capital of Great Britain?
  4. What countries does the UK consist of?
  1.  Выполнение предтекстовых заданий. (20 мин.)

We will answer these questions at the end of the lesson. And now I would like you to say what you know about the UK. Ex.2 in the card. You should choose the right variant. (Студенты выбирают правильный, по их мнению, ответ: 1) флаг Великобритании;  2) гимн страны;  3) государственный язык; 4) где находится страна; 5) глава государства)

Now let’s see what you have. Give you exercise book to your partner. (Студенты обмениваются тетрадями и оценивают друг друга) This is what you already know about the UK but let’s learn something new and read the text about it.

  1.  Чтение текста. (30 мин.) Студенты читают и переводят текст по абзацу совместно с преподавателем. Приложение 3.
  2.  Выполнение послетекстовых заданий. Заполнение таблицы. (11 мин.)

Now you should fill in the table and make up a plan of the text afterwards. Don’t forget about the rules of  planning and try to find the most important information in each paragraph. (Студенты самостоятельно заполняют таблицу и составляют план текста)

  1. Объяснение домашнего задания. (3 мин.)

At home you should tell us about Great Britain using your plan and do Ex. 3(3) on page 43 in you student books. Приложение 4. You should choose the right variant about the political system of the UK. Some of the words are unknown to you. Use a dictionary.

  1. Рефлексия. Подведение итогов. (5 мин.)

Преподаватель возвращается к вопросам из этапа введения и закрепления лексики и просит студентов ответить на них. Let’s answer the questions which we translated in Ex.1.

Students:

Where is the UK located? - It is located in Europe, on the British Isles.

What is the capital of Great Britain? - The capital of the UK is London.

What countries does the UK consist of? - It consists of  England, Wales, Scotland and Northern Ireland.

Teacher: Well done. (Преподаватель выставляет оценки за работу на занятии)

Thank you for your work! Good bye.


Приложение 1.

Fill in the gaps.

Country

Nationality

Language

1

England

2

German

3

Chinese

4

Polish

5

Thai

Fill in the gaps.

Country

Nationality

Language

1

Russian

2

Japanese

3

Italy

4

American

5

French

Fill in the gaps.

Country

Nationality

Language

1

Ireland

2

Brazilian

3

Spanish

4

German

5

Polish

Fill in the gaps.

Country

Nationality

Language

1

China

2

English

3

Thai

4

Scottish

5

Russian

Fill in the gaps.

Country

Nationality

Language

1

Argentinean

2

France

3

Japanese

4

Portuguese

5

Italian

Приложение 2.

Great Britain

  1. Read and translate the sentences.
  1. Total area of Great Britain is almost 244 000km2.
  2. Where is it located?
  3. What is the capital of Great Britain?
  4. What countries does the UK consist of?

  1. Answer the questions.
  1. What is the flag of the UK?

a) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cf/Flag_of_Canada.svg/250px-Flag_of_Canada.svg.png;         b) http://www.caas.by/sites/caas.by/files/AU_3.jpg;       c) Флаг Великобритании, - заказать изготовление флагов и флажков в интернет-магазине ФлагМан.

  1. What is the anthem of the UK?
  1.                          b)                            c)
  1. What is/ are the official language(s) of the UK?
  1. English;             b) German;            c) English and French;
  1. Where is the UK located?
  1. In Europe;         b) in Asia;              c) in Africa;
  1. Who is the head of state in the UK now?
  1. The King;          b) the President;    c) the Queen.  


Приложение 3.

Read and translate the text.

The UK

The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland is situated on the British Isles. The British Isles consist of two large islands, Great Britain and Ireland, and about five thousand small islands. Their total area is over 244,000 square kilometers. The population of the country is about 64million people.

The United Kingdom is made up of four countries: England, Wales, Scotland and Northern Ireland. Their capitals are London, Cardiff, Edinburgh and Belfast respectively. Great Britain consists of England, Scotland and Wales and does not include Northern Ireland. But in everyday speech "Great Britain" is used to mean the United Kingdom. The capital of the UK is London.

The British Isles are separated from the continent by the North Sea and the English Channel. The western coast of Great Britain is washed by the Atlantic Ocean and the Irish Sea.

Britain has a varied countryside where you can find mountains, plains, valleys and sandy beaches. Ben Nevis in Scotland is the highest mountain, but it is only 1343 meters high.

There are a lot of rivers in Great Britain, but they are not very long. The Severn is the longest river, while the Thames is the deepest and the most important one.

The mountains, the Atlantic Ocean and the warm waters of Gulf Stream influence the climate of the British Isles. It is mild the whole year round.

The UK is a highly developed industrial country. It is known as one of the world's largest producers and exporters of machinery, electronics, textile, aircraft and navigation equipment. One of the chief industries of the country is shipbuilding.

The UK is a constitutional monarchy. The Head of State is the Queen. In practice, the Queen reigns, but does not rule. She is a symbol of Britain’s long history and tradition and her most important function is ceremonial:

  • She represents Britain when she meets other heads of state.
  • Once a week she has a meeting with the Prime Minister.
  • As the head of the Commonwealth she meets prime ministers of the member states.
  • Every year she speaks on TV on Christmas day.  
  • She opens new hospitals, bridges and museums.

The country is ruled by the elected government with the Prime Minister at the head. The British Parliament consists of two chambers: the House of Lords and the House of Commons.

There are three main political parties in Great Britain: the Labour, the Conservative and the Liberal parties.

the British Isles consist of

climate

countries

population

total area

industries

capital of the UK

the head of state

The highest mountain

parliament

Rivers

political parties

Приложение 4


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Олимпиада по Информатике, конспект открытого урока, презентация к открытому уроку

Международный конкурс по информатике «Логика и компьютер» Рекомендуемое время выполнения заданий − 120 минут. 1. (2 балла) Какие записи, могут являться формулами в таб...

Открытый урок "Глобальные экологические проблемы" (Материалы к открытому уроку)

Материалы к открытому занятию по дисциплине "Биология" на тему "Глобальные экологические проблемы"...

ОТЧЕТ о проведении открытого урока по дисциплине «Банковское дело» на тему: «ПРОБЛЕМЫ КРЕДИТОВАНИЯ МАЛОГО БИЗНЕСА» МЕТОДИКА ПРОЕКТНОГО ОБУЧЕНИЯ ПРИ ПРОВЕДЕНИИ ДЕЛОВОЙ ИГРЫ Участники открытого урока: гр. 24«БД», гр. 31«БД»

ОТЧЕТо  проведении открытого урокапо дисциплине «Банковское дело»на тему: «ПРОБЛЕМЫ КРЕДИТОВАНИЯ МАЛОГО БИЗНЕСА» МЕТОДИКА ПРОЕКТНОГО ОБУЧЕНИЯ ПРИ ПРОВЕДЕНИИ ДЕЛ...

4.Совершенствование методов обучения и воспитания через проведение открытых уроков/занятий на МО муниципального уровня (экспертный лист оценивания, протокол посещения четвертого открытого урока от МО муниципального уровня)

4.Совершенствование методов обучения и воспитания через проведение  открытых уроков/занятий на МО муниципального уровня (экспертный лист  оценивания, протокол посещения четвертого открытого ...

5.Совершенствование методов обучения и воспитания через проведение открытых уроков/занятий на МО муниципального уровня (экспертный лист оценивания, протокол посещения пятого открытого урока от МО муниципального уровня)

5.Совершенствование методов обучения и воспитания через проведение  открытых уроков/занятий на МО муниципального уровня (экспертный лист  оценивания, протокол посещения  пятого открытог...

2.Совершенствование методов обучения и воспитания через проведение открытых уроков/занятий на МО муниципального уровня (экспертный лист оценивания, протокол посещения второго открытого урока от МО муниципального уровня)

2.Совершенствование методов обучения и воспитания через проведение  открытых уроков/занятий на МО муниципального уровня (экспертный лист  оценивания, протокол посещения второго открытого уро...

3.1 - 3.4. .Совершенствование методов обучения и воспитания через проведение открытых уроков/занятий на МО муниципального уровня (экспертный лист оценивания, протокол посещения первого открытого урока от МО муниципального уровня)

3.Продуктивность личного вклада педагогического работника в повышение качества образования3.1. - 3.4. Совершенствование методов обучения и воспитания через проведение  открытых уроков/занятий на ...