English Exam

Киршин Виктор Петрович

Предварительный просмотр:

  

Раздел «Use of English»

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 18–26, так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 18-26.

Tim woke up later than usual. It was Sunday and he _________(HAVE) lots of plans for the day. He was in the bathroom cleaning his _________(TOOTH) when he heard some unfamiliar voices from the veranda.  “Who could they be?” Tim _________(THINK). When he came into the room, his mum and two other women ________(CHAT) happily and didn’t notice him. Tim coughed to attract _________(THEY) attention. “Oh, Tim, you’re up already!” his mother sounded excited. “Meet my school friends, Linda and Emma.” Linda shook his hand, Emma smiled and said: “We _________(BE) happy to meet you, Tim.” Your mum showed us your photo, but you are much _________(YOUNG) there. Join us for tea. I wish we _________(CAN) talk about our school days for ages, but we have some other business to discuss with your mother. It’s going to be interesting for you, too.” Tim sat at the table. Emma had some papers in her hands but Tim couldn’t read what _________(PRINT) there –  the letters were too small. 

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 18–26, так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 18-26.

It was about 6 pm when I heard a knock on the door. It _________(BE) Jason, my teenage neighbour. He looked cold and upset. 
“What’s wrong, Jason?”
“I _________(LOSE) my key and I can’t get into my house.”
“Come in. Today’s not a day for long walks, or long waits,” I looked out the window. It _______(SNOW) hard and it was windy. The weather was getting _____________(BAD) every hour.
Jason _________(TAKE) off his coat and boots. His ________(FOOT) were wet and I gave him a pair of socks to change into. A cup of hot tea and some biscuits soon made the boy feel warm.
“Where are your parents, Jason?”
“I _____________(NOT
/KNOW). I can’t call them because of this,” he pulled his phone out of his pocket and showed it to me – the screen _________(BREAK) and the phone was obviously dead.
Jason focused on the food again. He took his _________(FOUR) biscuit and said: “I wish my mum could make biscuits like this.”

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 18–26, так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 18-26.

We arrived at the lake very early. It was cold but in spite of that there were several _______(MAN) there. Dad pulled our fishing rods out of the rucksack and we joined the others.
“Hey, look what I_______(CATCH)!” a man sitting several metres upstream proudly showed us his bag. There was a large fish in it.
“Good job,” Dad _______(SAY) and everyone became quiet again.
“How long do we have to wait? When will they bite?” I whispered.
“I _________(NOT
/KNOW),” Dad whispered back and a moment later he was holding a little, silver fish.
“See?” he turned to me. “But this one is too small. We’d better let it go and wait for the next one.” And he let ______(HE) fish go.
The second fish was _____(BIG) than the first one and soon Dad caught a few more.
“If it goes on like this, mum ______(COOK) us a great dinner,” he said.
We kept fishing till noon but I didn’t catch anything _____(I) and got really bored with it. To me, it _____(BE) a stupid waste of time but I certainly wasn’t going to tell Dad that. He wouldn’t have liked it. 


 

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 18–– 26, так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 18–– 26.

 

When I came into the room, my computer was on. It worried me since I ___________(NOT/REMEMBER) switching it on. I looked around –  there ______(BE) nobody in my room and everything was in its usual place.  Suddenly I _________(UNDERSTAND) –  the book had gone! I had left it on the table but it wasn’t there any more. I checked the window –  it _________(CLOSE). That meant that someone had come into the room through the door. My ________(ONE) impulse was to call the police but I called Jim instead. “What _________(HAPPEN)?” Jim sounded sleepy. I explained that someone _________(TAKE) the book. “Oh, no!” Jim sounded unhappy. “Have you any idea how valuable it is?” “There’s another thing I _________(NOT/CAN) understand,” I interrupted Jim. “My computer’s on but I always switch it off before leaving home.” “Ok, stay at home. I’ll be at _________(YOU) place in half an hour,” he said and the phone went dead. 

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 18–26, так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 18-26.

Michael could not imagine his life without computers. His parents ________(BUY) him his first computer at the age of seven. It took _________(HE) several days to learn how to use it. His mum said that the younger people were, the __________(FAST) they could learn computer skills. That was probably true – most __________(CHILD) in Michael’s class were very competent computer users. Michael was really surprised to find out that the first personal computer __________(INVENT) in the 70’s of the last century.
“And how did you chat or send your e-mails without computers?” he asked his mother.
She smiled: “We __________(NOT
/SEND) each other e-mails. And there were no networks.”
She also said that it ______(BE) fun to communicate face-to-face, to play out-of-doors and to visit friends’ homes.
“But if there ________(BE) no computers, I wouldn’t be able to communicate with my friends who live far away from me,” Michael replied.
“True. Technological progress is a great thing,” his mother said “And I think people ________(CREATE) even more amazing communication devices in the near future.” 

Прочитайте приведённый ниже текст. Преобразуйте слова, напечатанные заглавными буквами в конце строк, обозначенных номерами 18–26, так, чтобы они грамматически соответствовали содержанию текста. Заполните пропуски полученными словами. Каждый пропуск соответствует отдельному заданию 18-26.

Kitty lived next door to me and we’d been friends since childhood. We learnt at the same school and _________(WALK) there together. I was sixteen and she was four years _________(YOUNG) than me. But we had a lot in common and enjoyed chatting on ___________(WE) way to school. Every morning Kitty knocked on my door and I had to be ready by that time – she _____________(NOT/LIKE) waiting for me. One day she didn’t knock. When I caught up with her at the bus stop, she _________(READ) a magazine and didn’t even look at me. I _________(NOT/CAN) understand what was going on.
“Hey, Kitty, what’s wrong? Why aren’t you talking to ________(I)?”
“You yourself know why,” Kitty said angrily.
“No, I don’t. I wouldn’t ask you if I ________(KNOW).”
“You went to the cinema with Lisa Parker yesterday,” Kitty was almost crying.
I felt puzzled and didn’t know what to say. The two ___________(WOMAN) at the bus stop looked amused at our conversation and didn’t hide their smiles.


Предварительный просмотр:


Предварительный просмотр:

ПЛАН ПИСЬМА В ОГЭ ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ

Письмо в ОГЭ должно быть чётко структурировано и включать в себя следующие обязательные компоненты:

  1. Адрес
  2. Дата
  3. Обращение
  4. Благодарность за полученное письмо
  5. Извинения за то, что не ответил раньше и причина этого.
  6. Соединяющая фраза
  7. Ответы на вопросы друга
  8. Вежливое завершение письма и указание причины, почему заканчиваем писать письмо
  9. Ссылка на будущие контакты
  10. Завершающая фраза
  11. Подпись (Имя)

Далее следует поблагодарить друга за его письмо:

  • Thanks (a lot) for your (last) letter.
  • I was glad to get your letter.
  • It was great to hear from you!

 

Затем нужно извиниться за то, что не ответили раньше, и объяснить причину:

  • Sorry I haven’t answered earlier but I was really busy with my school.
  • Sorry I haven’t written earlier but…
  • Sorry I haven’t been in touch for so long for so long but…

Здесь можно упомянуть какой-либо факт из полученного письма (I’m glad you passed yourPhysics test!) или написать универсальную фразу: либо I’m glad you’re OK! (если у друга все хорошо), либо I miss you greatly! (если из письма друга мы узнаем, что он, например, сломал ногу и лежит в больнице).

Здесь необходимо запомнить три момента:

а) сколько вопросов, столько ответов. Например, друг спросил: What extreme sports would you like to try, if any, and why? Значит, нужно не просто написать I’d like to try rafting, но и аргументировать: because it implies a well coordinated team work, good reaction and nerves of steel;

б) соблюдаем грамматическую структуру вопросов и ответов. Если друг спрашивает What wouldyou do if you were me?, надо, чтобы в ответе была конструкция If I were you, I would…  (do thesame);

в) необязательно отвечать на вопросы в том порядке, в котором они задаются. Главное, чтобы они были логически связаны.

Объясняем, почему мы заканчиваем письмо:

  • Well, I’d better go now as I have to do my homework
  • Anyway, I have to go now: my Mum asked me to help her with our dinner
  • Actually, I’ve got to go now! It’s time for my favourite TV show

 

Пишем, что будем рады вновь получить письмо от этого друга:

  • Write (back) soon!
  • Take care and keep in touch!
  • Сan’t wait to hear from you!

 

В конце письма на отдельной строке указывается завершающая фраза:

  • Love,
  • Lots of love,
  • Best wishes, После неё всегда ставится запятая! Не поставите – потеряете балл.

Предварительный просмотр:


Подписи к слайдам:

Слайд 1

Учимся писать эссе

Слайд 2

Эссе - (франц. essai - попытка, проба, очерк, от лат. exagium - взвешивание), прозаическое сочинение небольшого объема и свободной композиции, выражающее индивидуальные впечатления и соображения по конкретному поводу или вопросу и заведомо не претендующее на определяющую или исчерпывающую трактовку предмета.

Слайд 3

Объем письменной работы NB! Краткие формы ( I`m , There`re , т.п.) считаются за одно слово. Артикли, предлоги включаются в подсчёт слов. В личном письме дата и адрес включаются в подсчёт слов.

Слайд 4

5 аспектов 1. Вступление- постановка проблемы 2. Мнение автора с 2-3 аргументами 3. Противоположная точка зрения с 1-2 аргументами 4. Объяснения, почему автор не согласен с противоположной точкой зрения (контраргументы) 5. Заключение с подтверждением позиции автора

Слайд 5

1 . Вступление- постановка проблемы Необходимо сформулировать тему. Нельзя повторять задание дословно; оно обязательно должно быть перефразировано! Some people think…. Nowadays… It is well known… At the present time.. Most of us think…

Слайд 6

2 . Мнение автора с 2-3 аргументами Высказать свою личную позицию. Let us consider some pros and cons of it. – Давайте рассмотрим некоторые плюсы и минусы Personally, I think… To my mind… In my opinion… First of all… Firstly…, Secondly…, Thirdly….

Слайд 7

3 . Противоположная точка зрения с 1-2 аргументами О n the other hand… But many people say… But many people believe… However…

Слайд 8

4. Объяснения, почему автор не согласен с противоположной точкой зрения (контраргументы) But I think… But I strongly feel… But I doubt…

Слайд 9

5 . Заключение с подтверждением позиции автора To sum up… In conclusion… То conclude…

Слайд 10

Другие слова и выражения It is often said that… -Часто говорят, что … It is undeniable that…- Нельзя отрицать, что … It is true that…- Это правда, что … To begin with…- Начнём с того … What is more…- Более того … Besides….- Кроме того … On the one hand…- с одной стороны … On the other hand…- с другой стороны … Moreover…- Более того … One must admit that…- Надо признать, что …

Слайд 11

The car has become the most popular means of transport in the history of the world. However, some people say that the world would be better off without cars. 1 .Nowadays, almost every family has a car. A lot of people say that travelling by car is very convenient, while others sure that cars cause many problems. 2. In my opinion, the car is one of the most comfortable means of transport. Firstly, travelling by car is fast and it helps you save plenty of time. Secondly, it is comfortable because you don’t have to buy any tickets and your car is always at your disposal. Thirdly, when you travel by car, you don’t depend on the weather. While driving, you can listen to music or to the latest news on the radio. And finally, you can stop where you want and have a snack or enjoy nature. 3 . О n the other hand, travelling by car has a number of disadvantages. First and foremost ( в первую очередь ), it is bad for ecology and health. Cars produce exhaust fumes ( выхлопные газы )which make the air foul ( грязный ) and destroy the ozone layer protecting the Earth from the dangerous rays of the sun. The car is not a safe means of travel as there are a lot of car and bus crashes. Travelling by car is not very convenient if the trip is long. Besides, it is rather expensive as petrol is not cheap. What is more, when we travel by car, we may be stuck ( застрять ) in a traffic jam for several hours. 4- 5 . To sum up, I think it is rather difficult to do without cars nowadays. But if we want to be healthy, we should sometimes ride a bike or walk.