Наши проекты
Элементы метода проектов на уроках окружающего мира "Готовим блюда по рецепту и защищаем".
Элементы метода проекта по теме "Сохраняем традиции своего народа"
Скачать:
| Вложение | Размер |
|---|---|
| 25.64 КБ | |
| 42.92 КБ |





Предварительный просмотр:
Муниципальное образовательное учреждение
«Баянгольская средняя общеобразовательная школа»
671616 Республика Бурятия Баргузинский район с. Баянгол ул. Ленина,69
Тел. 8 (301 31) 98-335; факс 8(301 31) 98-374; e-mail: bayangol@mail.ru
Проектная работа
Районной научно- практической конференции
юных исследователей «Шаг в будущее»
На тему: Дидактические игры в математике
Выполнили учащиеся 3Б класса,
Доржиев Бальжинима,
Раднаева Сарюна.
Научный руководитель:
Цыдыпова Юлия Дылыковна,
учитель начальных классов.
Баянгол, 2022
Оглавление
Введение
Тема проекта
Актуальность темы
Цель работы
Задачи проекта
Новизна
Практическая значимость
Ожидаемые результаты
Основная часть
Содержание работы
Этапы проекта
Изготовление игры
Правила игры
Заключение
Список литературы
Рецензия на проектную работу
Введение
Тема моего проекта: Дидактические игры в математике.
Актуальность моей работы в том, что в последнее время дети заучивая таблицу умножения, не запоминают её, не удерживают в памяти ответы. Отсюда мы решили разработать математические игры.
Цель моей работы:
-разработать дидактическую игру «Лото», математическую игру в карты.
Задачи:
- Вызвать интерес детей к математическим играм;
- разработать макет и детали дидактической игры;
- подготовить материал из полиэстера для изготовления дидактической игры, оформить детали игры.
-создать презентацию творческого продукта
Новизна: в коллекции игр есть много разнообразных игр, но данный вид игры по заучиванию таблицы умножения разработана впервые. Данная игра может быть использована в домашних условиях для проведения семейного досуга.
Практическая значимость заключается в том, что с помощью увлекательной игры ребенок хорошо запоминает таблицу умножения. Свой проект мы будем использовать на уроках математики и на перемене, рассчитан он на 1 год 5 месяцев.
Возраст участников: 8-9 лет.
Методы исследования: наблюдения, счет баллов.
Ожидаемые результаты:
-помогает выучить таблицу умножения;
-улучшает мелкую моторику, развивает память;
-учит моделировать игровую ситуацию, просчитывать вероятности победы, спокойно принимать проигрыш;
-повышает усидчивость, развивает концентрацию внимания.
Основная часть
Содержание работы.
Мы начали свою работу с того, что наблюдали за интересом наших одноклассников к математическим играм по распознаванию однозначных и двузначных чисел в игре «Лото». Поняли, что наши одноклассники любят играть в игры. На основании наблюдения предложили своим друзьям разработать игру в «Лото» при прохождении таблицы умножения. Творческим продуктом занялись самостоятельно. Мы разработали игру в которую будем играть при изучении таблицы умножения. Для сбора информации ушло несколько месяцев. Поисковая работа по подбору материала по теме «Лото» началась в январе прошлого года.
Механизм реализации проекта.
Этапы проекта.
№ | Название этапов | Сроки | Содержание |
1 | I этап- организационный, подготовительный | Январь 2021-Март | Постановка проблемы. Определение темы, целей, задач. Подбор оборудования, и изучения игры. |
2 | II этап – основной | Апрель 2021- Апрель 2022 | Осуществление проекта. |
3 | III этап- заключительный | Май 2022 | Подведение итогов, проверка таблицы умножения |
Изготовление игры «Лото»
Мы выбрали изделия из подручных материалов. Макет игры из пластиковых поставок из-под евро окон. На них удобно держится бумага, еще легче разделить полоску на 2 ряда по 5 клеток. К перфокартам создаем детали, чтобы закрыть фишкой ответы при умножении. Все игроки получают перфокарты, прикрепленные к пластиковому макету.
Правила дидактической игры «Лото»
Разрабатываем ход игры. Ведущий показывает на карточках произведение двух чисел, игроки называют ответы. Кто первый правильно назвал ответ, тот забирает фишку и закрывает ответ на перфокарте.
В этом учебном году реализовали игру в учебной и во внеклассной деятельности. По ходу игры мы решили усложнить и разнообразить наш проект, внесли новые приемы игр, собрали в картотеку новые игры.
Правила дидактической игры в карты.
Правила второй и третьей игры немного одинаковые, только в одном случае ставят карточку, называя ответ, а в другом забирают карточку с ответом, произнеся произведение двух множителей. Просчитываются баллы, подводятся итоги.
В данное время мы переходим на третий последний этап проекта. На завершающем этапе проверяется знание таблицы умножения.
В ходе нашего проекта были распределены обязанности между одноклассниками.
- Разработчики проекта составляют план работы.
- Конструкторы подбирают детали игры.
- Фотографы собирают материал для презентации проекта.
- Корреспонденты информируют по результатам выполнения проекта.
- Художники работают над дизайном по оформлению перфокарт, подбирают иллюстрации к дидактическим играм.
В проекте дидактических игр наши ребята участвовали очень активно. В ходе реализации математических игр ребята самостоятельно выполняли свои поручения. Нами проделана большая работа.
В конце основного этапа из 13 детей наизусть запомнили таблицу умножения 9 детей, ещё подзабывают- 3, не знают и не усвоили ещё -1.
Разработанные игры помогли нам выучить таблицу умножения, в игре развивали память, внимание, мелкую моторику рук.
Заключение
Таким образом, дидактические игры в математике помогают сделать учебный материал увлекательным, создать радостное рабочее настроение. В дидактических играх проходит усвоение учебных знаний, умений и навыков, а также развиваются психические процессы детей, их эмоционально - волевая сфера, так как дети не плачут и не расстраиваются, что проиграли игру. Моим одноклассникам нравится такая игра. Поэтому на завершающем этапе до апреля следующего 2023 года мы наш проект продолжим, реализовывать будем игру в своем классе, и предложим другим классам.
Мы думаем, что знания таблицы умножения, приобретенные в игре, усваиваются достаточно прочно и позволяют в дальнейшем успешно использовать их в повседневной жизни, перенося из игровых ситуаций в жизнь.
Список литературы
1. Багунц, А.П. Шаг в математику : пособие для педагогов и родителей / А.П. Багунц, М.И. Мирошник. – Ростов н/Д : Легион, 2013. – 80 с.
2. Крылова, О.Н. Знакомство с математикой: конспекты занятий / О.Н. Крылова, Л.Ю. Самсонова – М. Издательство «Экзамен», 2010. – 157, [3] с.
Рецензия на проектную работу
учащихся 3Б класса Доржиева Бальжинимы и
Раднаевой Сарюны.
Проектная работа написана учащимися 3 Б класса, тема её очень актуальна на сегодняшний день, так как на современном этапе проблема с заучиванием таблицы умножения возникает, уже начиная со 2-го класса.
Тема проекта «Дидактические игры в математике» при изучении таблицы умножения, позволяет легче и глубже усвоить необходимые знания.
В формировании у детей мыслительной деятельности, в развитии памяти и внимания широко используются игровые приемы, сюрпризные моменты, дидактические игры.
При составлении проекта дети проявили самостоятельность, творчество, инициативу, способность решать соответствующие проблемы с заучиванием таблицы умножения. В работе четко поставлена цель, определены задачи, выбрана форма подачи материала. Содержание работы соответствует заявленной теме. Текст работы изложен на 7 листах печатного текста, что представляется достаточным для учащегося 3 класса начальной школы. Работа включает в себя введение, основную часть, заключение, список использованной литературы. Во введении ставятся цель и задачи проектной работы, указываются актуальность и новизна, практическая значимость, ожидаемые результаты проекта. В основной части раскрываются содержание, этапы, изготовление и правила игры. Завершается работа выводами, в которых излагаются результаты создания творческого продукта, результат заучивания таблицы в конце второго этапа при переходе на новый завершающий этап, где в мае месяце до конца следующего учебного года дети подведут итог по заучиванию таблицы умножения.
Работа над проектом сплотила ребят, дала возможность к запоминанию таблицы умножения, помогла ребятам поделиться другими своими знаниями и новыми идеями. В результате создания проектной работы выявлены интересы ребенка к математическим играм. Работа над проектом помогла ребятам раскрыть творческие, познавательные способности, преодолеть личные комплексы одноклассникам, так как весь проект в игровой форме. В данном случае у школьника огромный интерес к преобразованию игры, видение в своем изображении той модели, которую он решил внедрить в процесс.
Предварительный просмотр:
Буряад уласай болбосоролой болон эрдэм ухаанай яаман
Нютагай бюджедэй юрэнхы hуралсалай эмхи зургаан
«Баянголой юрэнхы hуралсалай дунда hургуули»
____________________________________________________________________________
Темэ: Буряад зоной алтан hургаалнууд
Дүүргээ: Будзанаев Амгалан,
5б ангиин hурагша
Хүтэлбэрилэгшэ: Цыдыпова
Юлия Дылыковна,
буряад хэлэнэй ба
литературын багша
2024
Гаршаг
1. Орошол
2. Гол хуби
3. Тобшолол
4. Хэрэглэгдэhэн литература
5. Хабсаралта
Орошол.
Темэ: Буряад зоной алтан hургаалнууд
Темын гол аша холбогдол муноо сагай залуушуул үе сагhаа ерэhэн hургаалнуудаа мартажа эхилэнхэй, өөрынгөө түрэhэн гараhан - түрэл хэлэеэ тоохоо болижо, угсаата арадайнгаа алтан hургаалнуудые ойнторхоошье болинхой. Тиимэhээ түрэл ороной буряад нютагтамнай олон юумэн hэргээгдэжэ, олон үзэл бодолнуудые, hургаалнуудые ойлгожо абахын тула, арадайнгаа хэлэ мартангуй, дундаа хөөрэлдэжэ, буряад хэлэеэ үргэжэлүүлжэ, буряад арадайнгаа алтан hургаалнуудые эдэбхитэйгээр үзэжэ, сахижа, гамнажа ябахыень элирyyлнэ.
Эндэhээ минии ажалай тусхай зорилгонь:
- Буряад арадайнгаа уг изагуур тухай мэдэжэ абаха.
Бодолгонуудынь :
- үетэн нухэдтөө hонирхолго тараалга;
- хүгшэн зонhоо уг гарбалаа мэдэжэ абаха ( hалбааржа зураха);
- үни сагhаа сахижа ябаhан ёhо заншалаа мэдээсэнүүдые дамжуулха, hэргээхэ;
- презентаци бэлдэжэ, тэрэ үзүүл бодолоо үетэн нyхэдтөө дамжуулжа шадаха.
Шэнэ юумэнь юун бэ гэхэдэ, ондоо онол аргануудые хэрэглэхэеэ оролдохо, нэгэ бүлгэм бии болгожо, хөөрэлдөө хэжэ, классна час соогоо уг гарбалаа мэдэжэ абаха.
Бэеэрээ хүдэлэлгэ даабаритай болгожо, саашадаа нааданай проект бии болгохо hанамжалга оруулха hанаан бии, теэд буряад хэлэнэйнгээ ба литературынгаа хэшээл, классhаа гадуур дээрэ хэрэглэхэдэ, ехэ зохистойл. Сагаалганай hайндэрнүүдтэ Эдир Гэсэр, Гэсэр Баатар , Дангина гэhэн конкурс мүрэсөөнүүдтэ уг гарбалаа мэдэхэ ехэ шухала үүргэ дүүргэнэ.
Арад зонойнгоо хэр угhаа хойшо наринаар абажа ябаhан алтан hургаалые үе үеhээ дамжуулжа, хүүгэдээ hургадаг, хүмүүжүүлдэг ёhо буряад зондо бии гэжэ би эжы, абаhаа, хүгшэн эжыhээ дуулаhан байнаб. Тииихэдээ минии проектна ажал арбатай, арбан нэгэтэй үхибүүдтэ таарингир байха .
Хүлеэгдэhэн үрэ дүниинь юун болоноб гэхэдэ:
-буряад зоной ёhо заншал ойлгожо абахадань туhатай;
-угсаата арадайнгаа алтан hургаалнуудые hанажа, тэрэнээ сахижа ябаха баримталгатай болохо;
-туталдаhан байдалай тохиролдо налгай тэнюун бодожо hураха;
-оролдосо, анхаралаа үргэжэлүүлхэ.
Онол арганууд: уншалга ба ажаглалга, нааданууд, агитационно ажал, арадай аман зохёолой бүлгэмэй «Баянголой гургалдайнууд» гэhэн ансамблиин үндэр наhатай зоноор уулзалга, хөөрэлдөөн.
Гол хуби.
Ажалнай гурбан бүлэг болон хубаарана. Мунөө сагта ажалай хоердохи бүлэгэй хугасаа соо ябанабди.
Нэгэдэхи эмхидхэлэй үеын хэhэг соо бидэ урдаа асуудал табижа, уг гарбалай ажалаар юу мэдээгуйгөө ойлгожо абаабди. Урдаа табиhан шиидхэлэй асуудал, үетэн нүхэдтөө хэлэжэ үгэбэб. Гол тусхай зорилго, бодолнуудые проектээр табяа hэмди. Харин эхин үедэ бэлдэлгын ажал үнгэргэжэ, алтан hургаалнууд тухай материал бэдэржэ, гэртэлэйхидээрээ хөөрэлдэбэбди. Текст би өөрынгөө хүгшэн эжыhээ хөөрэлдөөнэй аргаар бэшэжэ абабаб. Хүгшэн эжымни Будзанаева Энгельсина Дашиевна, 72 наhатай. Һанамжалга (Памятка) хэжэ, «Алтан hургаалнууд» гэжэ нэрлэжэ, 5- хи ангиин hурагшадта уншаhан байнаб.
Хабсаралта (Приложени 1) Эхэ эсэгын алтан hургаалнууд.
Олон юумэ эндэ ойлгожо абаха түхэлтэй болобобди. Эхэ эсэгын алтан hургаалнуудые hонирхон өөhэдөөшье 5- хи ангиин hурагшад дахин лэ уншаба.
Эмхидхэлэй үеынь хүсэхэдэ, 2-хи үедэ ажалнай саашаа ябуулагдаба. Угсаата арадайнгаа алтан hургаалнуудые хүгшэн эжынгээ хөөрэлдөөнhөө бэшэжэ, хоёрдохи-гурбадахи hанамжалгануудые багшатаяа хамта гаргабабди. ( Хабсаралта 2;3)
Тэндээ иимэ ажал ябуулбабди:
- Һанажалгануудые уншалга, дундаа хөөрэлдөөн:
- Фольклорно ансамблиин үндэр наhатайшуулаар уулзалга;
- Алтан hургаалнуудай ойлгосоор наада наадалга;
Нааданай эрилтэ:
Нэгэ hурагша hургаалай эхииень модель дээрэhээ уншана, хоёрдохинь моделиин дамжуулга саарhан дээрэhээ оложо уншана. Өөрынгөө харюу, үзүүл бодолоо зэргэсүүлнэ, үетэн нүхэдынь шалгаба.
- Дүн гаргагдана.
Тон зүб харюу үгэhэниинь, ногоон hуудал абана.
Бараг лэ ойлгоноб гэжэ hанааhаа, шара hуудал абаха.
Үшөөшье ойлгожо яданаб гэжэ hанааhаа , улаан hуудалыень абажа амяарынь лэ табяад орхино.
Проектын 2-хи үедэ ном, газетэ, онтохонуудые харахыень үгэнэбди.
Һургуулиин хонгил соо ошожо «Арбан сагаан буян, арбан хара нүгэл» гэhэн
стенд дээрэhээ хаража уншаба, анхарба.
Буряад зон арадай алтан hургаалнуудые сахижа ябадаг, үшөө тиихэдэ уг гарбалай холбоо hайса мэдэхэ болоно. Тиимэhээ багашуул бүхэн уг гарбалайнгаа долоон үеые сээжээр мэдэхэ ёhотой. Энээн тухай 2-хи хабсаралта соо хэлэгдэhэн байна. Уг гарбалайнгаа холбоо гарайнгаа үенүүд дээрэ тооложо харуулдаг hэн. Энээн тухай баhа 3-хи хабсаралта соо хэлэгдэhэн байна.
Иимэ ажал хээд байхадаа, би өөрөө хэр зэргэ үетэдни уг гарбалай hалбааржа мэдэнэ гэжэ ойлгохо hанаатайб.
Тиихэдээ бидэ проектын 3-хи бүлэгтэ оробобди. Мүнөө бүлэгэймнай проектын гол шухала зорилгониинь:
- хүгшэн зонhоо уг гарбалаа мэдэжэ абаха ( hалбааржа зураха).
Гэртээ hалбааржан зураад, бэшээд асархадань, тоолобобди.
Хэды үхибүүд hайнаар, хэдыдэхи үе хурэтэр мэдэнэб? Таблица хэнэбди.
11-12 үе | 10 үе | 8-9 үе | 7 үе | 6 үе | 5 үе | 3-4 үе |
1 | 2 | 1 | 3 | 4 | 3 | - |
Жэшээ харуулаан, эгээ түрүүшын өөрынгөө ажал, hалбааржа зураhан
зурагаа харуулнаб. Эндэ намда баhал хүгшэн эжымни туhалсаба.
Хонхо
Һэнгэлдэр Һэнгэлдэр
Иструу Хадаалай
Мархай Талбай
Субанак Хүлхэр
Сэбээн Палхар
Тубшэн Хапха
Будзана Роман
Дугар Бадма
Витя Николай
Жаргал Цырма
Абын талаhаа Эхын талаhаа
Һэнгэлдэр Хонхо Буура Һэнгэлдэр
Би өөрынгөө hалбаалжан соо 12 үе харуулбаб.
10 үе хоёр хун мэдэнэ. Арбан дүрбэн хүн сооhоо 7 үеhөө доошонь зургаа- долоон үхибүүд мэдэнэ.
Тиихэдээ, дунда зэргэ манай hургуулиин 5-хи анги уг гарбалайнгаа үе мэдэнэ. Харин тиибэшье, уг гарбалайнгаа долоон үе мэдэжэ абаалhаа, бүришье гоё байгаал даа.
Тобшолол
Хүн бүхэндэ өөрын уг гарбал бии. Уг гарбалай « модон» дээрэ хараа hаамни, үндэhэниинь – энэ минии элинсэг хулинсагууд, эшэнь хадаа- энэ минии эжы, абамни, харин набшаhаниинь- би өөрөө болоноб. Һарбаалжа зурааhаамни, модомни урбуулагдаhан модон болоод үгэхэ.
Буряад хүн бүхэн элинсэг хулинсагуудайнгаа угай бэшэгэй 12 үеые, уг гарбалайнгаа эшэ үндэhые мэдэхэ ёhотой. Энэ юундэ хэрэгтэйб гэхэдэ, хүн газар уhан дээрэ гансаараа бэшэб, эртэ урдын угайнгаа түлөөлэгшэ гээшэб, бүхы угсаатантаяа, арад зонтоёо, хүн түрэлтэнтэй нягта холбоотойб гэжэ мэдэрхэ ёhотой бшуу.
Бидэ энэ ажалаа саашадаа үргэжэлүүлжэ, уг гарбалай түүхэ мэдэжэ, угсаата буряад арадайнгаа алтан hургаалнуудые дамжуулажа, шадабаритай боложо байхабди.
Хэрэглэгдэhэн литература
1. « Буряадай түүхэ бэшэгүүд», У-У., Буряадай номой хэблэг, 1992
2. В. П. Алагуева. Буряадууд тухай алтан ном, Издательство «Бэлиг», 2008
3. М-Ж.Очиров. Краткий словарь современных понятий. Издательство «Бэлиг», 2017
4. Ш.Б. Чимитдоржиев. «Кто мы, Бурят- Монголы?»Ассоциация литераторов Бурятии, 1991
Хабсаралта 1.
«Эхэ эсэгын алтан hургаалнууд»
Буряадууд үхибүүдтээ тон ехэ анхаралаа хандуулдаг байгаа. Үхибүүдтэ тон зөөлэнөөр хандадаг, тэдэнэртээ тон дуратай байбашье, хэлэhэн үгыень заатагүй дүүргэхэ эрилтэ табидаг бэлэй. Бууряадууд үхибүүдээ хэhээжэ сохидоггуй, хараадаггүй байhан юм. Тон ядаа hаа халаахайгаар гү, али таhама боодолгоор сохюулхаш гэжэ айлгаад, дүүрэдэг бэлэй.
Гэр бүлэдөө хүбүүнэй түрөө hаань, тон ехээр баярладаг, юундэб гэхэдэ, угыень залгаха хүн түрэбэ гэжэ тооологдодог hэн. Хара багаhаань эхилжэ, юhэн эрдэниин мэргэжэл шудалхыень hургадаг hэн.
Гэрэй ажал хүүлэхэ, мори унажа, үхэр малнуудаа адуулалсаха,
9-10 наhатай болоходонь, мори урилдаанда хабаадалсуулдаг, агнуурида эрэ зоноор гаргадаг hэн.
Басагад 12 наhанhаа уран бэрхэ оёдолшод, гэрэй ажал хэжэ шадахыень эжынь, хyгшэнь эжы, нагаса эжынэрынь hургадаг hэн.
Тиигэжэ хyбyyдээ 9 эрдэмдэ, басагад 7 эрдэмдэ hургадаг hэн.
Хабсаралта 2.
«Уг гарбалай холбоо»
Буряад хүн өөрынгөө уг гарбал 7-10 дахи үе хүрэтэрөө тооложо шадаха ёhотой, аргатайшье байhан юм. Гэрэй эзэн эсэгэ хадаа үхибүүдтээ хара багаhаань гэр бүлынгөө түүхэтэй, уг гарбалтайгаа танилсуулдаг байгаа. Хүнэй үе мүсэ дээрэ уг гарбалайнгаа холбоо харуулжа шадаха аргатай hэн. Жэшээнь: гэрэй эзэн- толгой, уг залгаха хүбүүниинь- ээм, сарбуугай үе- гушань, хургануудай үенүүд- гушаhаа гараhан таhарданууд. Энэ хадаа шуhан түрэлнүүд гэжэ тоологдодог байгаа.
Хабсаралта 3.
«Булагаа шэргээhэн нютаг- нютаг бэшэ,
Угаа алдаhан хүн- хүн бэшэ»
Үхибүүн бүхэн гэртээ ажалша, үнэн сэхээр, hайхан сэдьхэлтэйгээр, зоригтойгоор хүмүүжүүлэгдэдэг байhан юм. Үхибүүн бүхэн уг гарбалайнгаа түүхэ, угай бэшэг hайн мэдэдэг байгаа. Багашуул бүхэн уг гарбалайнгаа долоон үеые сээжээр мэдэхэ ёhотой (энэниие гарайнгаа үенүүд дээрэ тооложо харуулдаг hэн). Уг гарбалаа мэдэнгүйгөөр өөрынгөө түрэлэй зоноор гэр бүлэ болоо hаань, эрэмдэг, үбшэн үхибүүд түрэжэ, саашанхи үедэнь ехэ хүшэр болодог hэн.
Тиимэhээ үхибүүдээ тон hайнаар уг гарбалаа мэдэхыень hургадаг hэн.
Гэр бүлэ соогоо эсэгэнь эгээл ехэ засагтай байгаа, бүхы юумэ өөрөө шиидхэдэг hэн. Үхибүүдынь ехэнүүд болоошье hаа, эсэгынгээ үгэ хэлбэришэгүйгөөр дууладаг бэлэй.
Аха хүнтэй арсалдаха, хэрэлдэхэ, үгэ дуулахагүй гэжэ яашье таарахагүй гурим ёhо байгаа. Уг гарбалайнгаа, эхэ эсэгынгээ, аха дүүнэрэйнгээ болон түрэл гаралнуудайнгаа нэрые хухалхагүй, hайнаар, сэхэ сэбэрээр, журамтайгаар ябахые хүн бүхэн оролдохо ёhотой.
Аха хүнүүдэй хажууда шангаар хөөрэлдэжэ, хашхаржа, хөөрэлдөөндэ оролсожо болохогүй байhан юм.
Хүлөө шэрэжэ, шангаар дэбhэхэ, үүдэеэ шангаар хааха, тэрэшэлэн ая таагуй зан гаргаха, нёлбохо, нюhаа ниихэ гээшэ тон буруу гэжэ тоологдодог hэн.
Нюргаа үргэлхэ, гараа хабсарха, стол дээрэ тохоногоо табиха гээшэ аха зониие хүндэлөөгүй, ая таагүй ябадал, нүгэл шэбэл гэжэ тоологдодог hэн.
Хүгшэн ба аха зониие хүндэлхэ, хаанашье уулзаа hаа, мэндэшэлхэ. Хүгшэдэй ба аха заха зоной харгыгаар ябахада, урдуурнь хүндэлэн гарахагүй, үнгэрhэн хойнонь гараха. Баhа хэлэ амагүй амитаниие зобоохогүй, мал адууhаяа hайнаар хараха.



















