Конспект урока -экскурсии по английскому языку "По Петербургу" 10 класс
план-конспект урока на тему

Конспект урока английского языка к УМК М.З. Биболетовой  по теме "Города и сёла." Оснащён видео диском о Санкт-Петербурге, видео репортажами , презентациями и видео и роликом детей ,созданными

детьми во время экскусий по Санкт- Петербургу.

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon otkrytyy_uro1k.doc33.68 КБ
Microsoft Office document icon otkrytyy_uro1k.doc25.68 КБ
Microsoft Office document icon otkrytyy_uro1k.doc25.68 КБ

Предварительный просмотр:

МОУ «Оборонинская СОШ»

Конспект проекта

“Around Saint Petersburg”

урок-экскурсия

по английскомуязыку

в 11 «А» классе

Учитель: Пелекшина Е.В.

Тамбовская область.р.п.Мордово

Цель урока: формирование навыков исследовательской деятельности,

навыков самостоятельно конструировать свои знания,работать

вместе.

Методические цели: научить обрабатывать полученную информацию,

выбирать главное ,трансформировать в доступную форму, побудить к

самостоятельности ,развивать творческий потенциал.

Основные задачи: развитие умений  аудирования и говорения на базе

видео, совершенствование устно-речевых навыков, развитие

речемыслительной деятельности, составлять связное высказывание.

Воспитательные задачи: воспитывать познавательный  интерес к предмету,

расширять знания по краеведению своей страны, воспитание  патриотических

чувств и любви к своей Родине.

Оборудование: компьютер, проектор, экран, диск с видео, плакаты ,

выставка с буклетами и открытками с видами Санкт-Петербурга,

презентации детей, видеорепортажи  детей, магнитики с видами

Санкт-Петербурга и Петергофа.

                                           План урока:

I. Орг. момент. Вступительное слово учителя о проекте.

II. Фонетическая зарядка.

III. Лексическая зарядка

IV. Аудирование видео

V. Контроль понимания прослушанного

VI. Формирование навыков устной диалогической речи

VII. Практика письменной речи (Написание открытки другу по переписке)

VIII. Релаксация.      

IX. Просмотр видео ролика (Прибытие в Санкт-Петербург)

X. Просмотр видео репортажей детей из Санкт-Петербурга и контроль

     понимания

XI.Аудирование и разгадывание видео-квизов.

XII. Формирование навыков устных монологических высказываний.(Личные

     впечатления детей о проекте)

XIII. Подведение итога о значимости проекта.

XIV. Заключительныйэтапурока.

 1)Орг .момент

Т: Goodmorning, everybody!  Today we are going to speak about our sightseeing tour around St Petersburg. I’d like to draw your attention to posters, pictures, the map, booklets and souvenirs. Everything is about St Petersburg today and you may see, read and invite your friends to our classroom to tell and to show it during the breaks and after classes. It’llbelikeaproject.

(подвожу детей к выбору проблемы путём наводящих вопросов)

What problem should we choose? Do tourists like to visit St Petersburg ?

So  the problem  is: “What does St Petersburg attract tourists?”

The hypothesis: in every city there is always something to see, explore, learn and to be surprised at.

We are going to review some famous sights оf St Petersburg.

  1. Фонетическаязарядка

T: First let’s do phonetic exercises, please.Look, listen and repeat after me:

The Kazan Cathedral

St Isaac’s Cathedral

The Church of the Resurrection of Christ

(Our Saviour- on- the – Spilt-Blood)

The Summer Garderns

The view of Peter and Paul Fortress

TheSmolny Cathedral

The State Hermitage

The cruiser « Aurora»

The Neva embankment

Hostel «Missis Hudson»

The Senate Square

The Square of Art

Raising of bridge

2)Лексическаязарядка.

T: Look at the screen and try to match the photos with the names of places, monuments or buildings.

(Учащиеся соотносят слова с названиями мест Санкт-Петербурга)

T: Fine. You remember quite a lot of places of St Petersburg’s sights but read the proverb “Seeing is believing”.

Т: Can you give the Russian equivalent of this proverb!?

( обращаю  внимание на пословицу и прошу  дать русский эквивалент пословице: лучше один раз увидеть, чем сто раз услышать)

T: Wonderful. Now enjoy a video and be ready to catch some descriptions of St Petersburg.

4)Аудирование видеофильма.

1 этап - подготовительный, ознакомление с незнакомой лексикой

T: Before starting pay attention to new words:

An extract – отрывок

A horseman – всадник

Twin-cities – города побратимы

Marvelous – изумительный

Ensemble – ансамбль

5)Контроль понимания прослушанного

2 этап- рецептивный (проверка основного содержания)

(Работас 1 ч.видео)

T: So, how does the announcer describe St Petersburg?

Ответыучащихся:

P1: The whole city is itself a wonderful monument, a museum

P2: It’s a northern city on the Neva River.

P3: It’s the city of magic beauty , wide avenues andgreen parks.

P4: It’s the city of marvelous white nights.

3 этап – репродуктивный(проверка понимания видео в деталях)

T: Try to catch some details.

Look at the screen and choose if the information true or false is

True-False

1) St Petersburg was founded by Russian tsar Peter the Great and 200 years remained the capital of the Russian Empire.

2) The greatest Russian architects of 18-19 centuries created magnificent ensembles in St Petersburg.

3) Today St Petersburg is a twin city of many foreign towns for example

Washington, New York, London.

4) People of twin-cities organize festivals, sport competitions in St Petersburg.

5) St Petersburg is often attracted by foreign tourists.

Fill in

6)  St Petersburgwas called…… by A. Pushkin in his poem.

7) A. Pushkin devoted his poem “…..” to St Petersburg.

Keys:

1) True

2) False

3) False

4) True

5) True

6)  citadel of Peter’s

7)”The Bronze Horseman”

6) Формирование навыков устной диалогической речи

4 этап-продуктивный( обменмнениями)

T:Doyoulikethevideo?

How do you feel ? Workingroups,please.

Примерныевысказыванияобучающихся:

P1:I feel sorry that I’m not in St. Petersburg

P2:I enjoyed the film very much.The music is so sensitive.

P3:The film  impressed me greatly. I’d like to visit it again.

7)Практикаписьменнойречи.

T:Write a postcard to your English pen-friend from St.Petersburg.Тell what kind of city it is and if you like it.Use the information from the video.

Example:

Hello Helen,

How are you? I’m in StPetersburg now.

The city is itself a wonderful monument, a museum on the Neva River.I enjoyed

visiting it very much.

I wish you to visit it too.

Love,

Olga

8)Релаксация.

T: I see you are tired. Let’s relax.

Breath in .Breath out. Sit comfortably. Close your eyes.Let’s pretend

You are swimming by boat. You are in St Petersburg.The weather is fine.

The light wind is blowing from the Neva.You have no troubles. You are quiet.

You love your parents, your friends, your school. They love you too.

Learn to appreciate every good thing . St Petersburg is full of wonders.

How  do you feel ?

Do you rememberour trip to St  Petersburg? Let’s watch our own video.

9) Просмотр видео ролика( прибытие в Санкт- Петербург) и

 видеорепортажейизСанкт- Петербурга

:We have visited a lot of remarkable places in St Petersburg, haven’t we?

Let’s listen to our reporters, please.

(После каждого репортажа прошу гида  задатьглавный вопрос)

а)видео репортаж Е.Борисовой (общий обзор)Примерный вопрос :

When was St Petersburg founded?

б)видео репортаж Е.Ковешниковой (общий обзор)

How many museums are there in St Petersburg?

в)видео Д.Шеиной (добро пожаловать в С.-Петербург)

Примерныйвопрос:

Who built the Peter and Paul Cathedral?

T:Thank you very much, girls.

Now let’s watch some video quizes and guess what they are about

д)видео квиз А.Невежиной об Исаакиевском  соборе

е)видео квиз К.Петровой о Летнем саде

ё)видео квиз Ю.Линьковой о Невском проспекте

T:Well done, thank you.

10.Презентацииобучающихся.

T: Which is the most interesting and important place of St Petersburg for you?

 Your presentations, please.

a)ПрезентацияД.Шеиной (Петропавловскаякрепость)

б)ПрезентацияН.Ерёминой («Казанскийсобор»)

в)ПрезентацияА.Невежиной («Исаакиевский собор»)

г)Презентация Е.Ковешниковой («Храм Воскресения Христова»)

д)Презентация К.Зубковой (Эрмитаж)

е)Презентация Ю.Линьковой («Литературное кафе»)

ё)Видео презентация Д.Гончарова (реки и каналы)

ж)Презентация К.Петровой (Петергоф)

T:Your presentations are really good, thank you

10.ВысказыванияовпечатленияхоС.-Петербурге

T:I know you have a lot of different impressions about our project. Share your ideas, please.

P1.As for me, it‘s unforgettable.  I celebrated my birthday in St Petersburg at midnight for the first time. My classmates sang the song for me at the moment

and we saw the bridge raise .It was superb.(демонстрациявидео –отрывка)

P2.I felt sorry that Icouldn’t go to St Petersburg with my classmates. They were lucky.So many exciting excursions,much enjoyment and a lot of adventures.

The video is really cool.The city is worth visiting, no doubt.

P3. I was greatly impressed by meeting foreigners. It was delight to hear alive

English speech and try to communicate.We were sitting together and watched

the bridges raise.They seemed to love St Petersburg too and suggest to take

pictures. In St Petersburg I understood that I need more English knowledge.

It was a good experience but Iwas lucky.

11.Подведениеитогаурока

T: It’s time to say a few words about the role of the project

Pupil: First of all, we know exactly now that everybody should visit St Petersburg

because its history is closely connected with the history and culture of our country.

As for the end product of the project, it’s presented in the form of a booklet, a video , an album and of course, our wonderful impressions for the whole life.

I believe  that the research outcomes can be applied to school lessons and parties, to advertisement of St Petersburg for foreigners.

12. Заключительныйэтап

   T: So, the problem has been solved. We are very grateful to our parents who

supported our idea to visit St Petersburg and especially Mikhail Valerevich Petrov, our cameraman.

Thank you very much to everyone. You deserve only good and excellent marks.

Write down your homework: The  essay «St. Petersburg is worth visiting»

The lesson is over. Good- bye.

  • museum.ru
  • hermitagemuseum.org
  • ermitazh.net
  • walkspb.ru/ zd / kazanskiy
  • wikipedia.ru
  • peterhof.ru
  • www.spb-guide.ru
  • Фильм с DVD диска Санкт-Петербург interact 2005 www.interact. ru

        


Предварительный просмотр:

Предварительный просмотр:

По теме: методические разработки, презентации и конспекты

конспект урока по русскому языку за 5 класс

Конспект урока по теме "Разделительные Ъ и Ь знаки" в 5 классе будет полезен студентам, в нем прописан подробно ход урока, прописаны методы и приемы....

Конспект урока по французскому языку в 6 классе по теме: «Les distractions»

Данный материал представляет собой конспект урока в 6 классе по теме "Развлечения"...

Конспект урока по французскому языку в 5 классе по теме: “Le repas et la cuisine française”

В данном материале представлен конспект урока в 5 классе по теме "Le repas et la cuisine française"  с предоставленными материалами ИКТ....

Конспект урока по французскому языку в 7 классе по теме: «La lecture dans ma vie»

Данный материал представляет собой конспект урока по французскому языку  в 7 классе по теме "La lecture dans ma vie». За 15 минут до окончания урока дети просматривают отрывок из фильма Лорана Ти...

Конспект урока иностранного языка (английского)

Конспект внеклассного занятия по английскому языку проведенному в форме игры "Звездный час"....