Тараадан халбактанган - тодуг!
план-конспект занятия (старшая, подготовительная группа) по теме

Сарыг-оол Людмила Седий-ооловна

Ажык кичээл 

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл самоанализ15.47 КБ
Файл dalgan_.docx336.55 КБ

Предварительный просмотр:

Самоанализ открытого занятия

29 апреля 2015 года было проведено занятие с детьми на тему «Тараадан халбактанган - тодуг» .

Цель:

Формирование представления детей о злаках, дать понятие ценности злаков в жизни человека.

Задачи:

  1. Уточнить и конкретизировать представления детей национальных обычаях, национальной утвари.
  2. Воспитывать у детей уважение к людям, которые трудятся на полях.
  3. Расширить знания о готовке злаков и о его значении в жизни человека, какие продукты готовят из них, воспитывать бережное отношение к хлебу.

Предварительная работа:

Проведение НОД, бесед, чтение произведений, просмотр мультфильмов по теме занятия, знакомство с поговорками и пословицами, приметами, связанными с хлебом. Дети познакомились  с тем, как выращивали хлеб в старину, рассматривали тематические иллюстрации, познакомились с национальной утварью тувинцев, смотрели социальный видеоролик "Хлеб",  учили стихи.

Структура занятия соответствовала поставленным задачам. Оно построено в логической последовательности и взаимосвязи частей занятия. Целесообразно разделила время по всем частям занятия. Оборудование использовала рационально. Темп занятия был выбран оптимально. Я обеспечила доступность и научность информации. Объем предложенного материала был достаточным для усвоения детьми, соответствовал возрастным возможностям детей. Мною был выбран темп речи – умеренный. Материал излагала эмоционально.

Для реализации задач использованы индивидуальные и групповые  формы организации обучения: дети сидели на стульчиках, было чередование видов деятельности.

Использован наглядный материал: показывали социальный ролик "о ценности хлеба", снятый и составленный мною, также открывались  картинки-фото с необходимым материалом, рассказывали стихи о национальной утвари. Каждый ребенок участвовал в беседе, дети активно отвечали на вопросы.

Мотивация проходила через поставленную проблему: Что мы знаем о злаках?

Использованы  методы обучения:

Словесные: рассказ педагога, беседа.

Игровые: воображаемая ситуация.

Практические: показ, опыт, экспериментирование.

Эти методы были применены для того, чтобы  у детей проявить активность, заинтересованность, чтобы у детей вызвать  интерес к познанию окружающего мира, чтобы ребенок стремился видеть новое и находить знакомое  в действительности, чтобы ребенок  думал, рассуждал, делал выводы, высказывал свои суждения, чтобы ребенок стремился быть добрым и совершал хорошие поступки, чтобы ребенок не забывал свои корни, помнил о способах приготовления злаков именно у тувинцев.

Разнообразие видов деятельности (игровая, познавательно-исследовательская, коммуникативная) связаны одним сюжетом.

Дидактический анализ: поставленную цель достигли. Дети с увлечением участвовали в разговоре, достигли предполагаемых результатов,  детям интересно получать знания об окружающем мире, они смело высказывали свои мысли, делали выводы и самое главное,  вызвали желание   беречь хлеб, относиться к нему бережно, уважать труд тех, кто работает на полях. Содержание занятия было доступно детям, интересно, соответствовало возрасту.



Предварительный просмотр:

Тема: Тараадан халбактанган –тодуг

 Ооредилгелие сорулгазы: Уругларга тараа  дугайында билиглерин быжыглап ханылатпышаан чугаа домаан шулуктер, улегер домактар дузазы-биле сайзырадып, далган  эн-не унелиг чем  деп чуулду билиндирер, оон ажык-дузазын билиндирер .

Сайзырадыр сорулгазы: Шаг шаандан тура ада-огбелернин  тараа тарып, далганны болбаазырадып чораанын,  база тыва улустун эдилелдери танып, ылгап ооредир,ону кылып будуреринге кандыг херекселдер херегин быжыглап, бойдус бисти азырап турар деп билиндирип, бойдустан чугле алырын бодавайын, ону камгалап байлакшыдарын сазырадыр.

Кижизидикчи сорулгазы: Уругларны бичиизинден ажыл-ишчи, эрес-кежээ, куш-ажылды унелеп билиринге, камныг чорукка кижизидер.

Дерилгези: Тараа дугайында чуруктар, ЖК-телевизор, эдилелдер.

тараа дугайында плакаттар, чуруктар, улегер домактар, тарааны ажаап кылып турарынын дугайында янзы-буру чуруктар, баян,

                       Чорудуу: Уруглар бо чылдын кайы уезил?

Тывызыкты тывынарам уруглар?        

Чернин кыры ногаарарып,

Чечек чимис частып унер

Чанган куштар дедир келир

Чылдын кайы уезил, уруглар?  (Час)

Буянныг талдын будуу чус  (тараа)

 Ашак-кадай чогушту

Аал ишти амырады (тараа, согааш,  бала)

Эр-хейлер, уруглар!

Час дугайында шулук кым билирил?

Чаагай иштин тулук ойу

Часкы шагнын таалаанчыын!

Дынгылдайлаан, каргыраалаан

Тракторнун мунуксанчыын

Чунун дугайында шулук чугаалады, уруглар?

Тараажылар дугайында.

Тарааны кымнар ажаап турарыл?

Ховуларда, шолдерде, унуштерни остуруп, ажаап турар кижилерни хову ажылчыннары дээр.

Буянныг талдын будуу чус  (тараа)

- Тараанын хевирлери ангы-ангы болур, оларны сактып чуруктан коруп аттарын   адаптынарам,  уруглар:   Ак-тараа, арбай, сула, чинге-тараа.

Тараанын тургузуун адаптынарам?

Дазылы, сывы, бурулери, чемижи. Тараа унелиг унуш унуш. Тараа бистин бир дугаар хлевивис, а картошка ийи дугаар хлебивис деп санап турар. Олар культурлуг унуштер деп адаар бис.

Тараа кандыг бойдуска хамааржырыл? Амылыг бойдуска хамааржыр.

Оон ынай шолде чуну тарааныл?

Капуста, помидор, тарымал тоорук, морковь, свекла, куча.

Эр-хейлер уруглар.

Тараанын озуп быжарынга чулер кончуг ажыктыгыл уруглар?

Хун, хорзун, чаъс, агаар, хар, сугарары. Олар амы чок бойдуска хамааржыр болгаш унуштерге ажыктыг.

Тараа дугайында билир улегер домаавысты чугаалаптаалынарам :

Тараадан халбактанган –тодуг

Малдан халбактанган- каас

Тарааны кылып чиирде шак бо эдилелдерни ажыглап чорааннар.

  Бистин тыва чоннун соктап кылган далганы дег чаагай чем-даа  бар бе? Далганывысты мактап «Далган» деп шулуувусту чугаалаптаалынарам, уруглар.

Арбай азы кызыл-тасты      

 Алгый пашка хоорган соонда

Согаашка ургаш бала-биле           Соктап- соктап челбип алыр.           Бурун тыва огбелер дег

Буянныг ус чон-даа ховар                                                                                                                                

Дээрбезинге тараазын оон

Дээрбелеп чуура долгаар

Чыды чаагай далганымны

Чыглып келген доргул-торел

Саржаг каггаш, суттуг  шайга

 Сагыш хандыр булгап чиир бис.

                                                 

- Тараадан далганны болбаазырадыпкан соонда, далгандан кандыг-даа янзы-буру хевирнин чемнерин будуруп болур чижээ:  Хлеб, булочкалар, пряник, печенье, сушкилер, торттар, баранки, макароннун ангы-ангы хевирлери, каравай хлеб дээш оон-даа оске.

C:\Documents and Settings\asus\Мои документы\Мои рисунки\WheatPicture.jpg24.jpg

C:\Documents and Settings\asus\Мои документы\Мои рисунки\makaroni.jpg

C:\Documents and Settings\asus\Мои документы\Мои рисунки\book_hoch_6.jpg

C:\Documents and Settings\asus\Мои документы\Мои рисунки\image004k.jpg

C:\Documents and Settings\asus\Мои документы\Мои рисунки\1211864996_5.jpgC:\Documents and Settings\asus\Мои документы\Мои рисунки\KPOLtx.jpg

C:\Documents and Settings\asus\Мои документы\Мои рисунки\215b75f0d3bf.jpg

C:\Documents and Settings\asus\Мои документы\Мои рисунки\1020173P.jpgC:\Documents and Settings\asus\Мои документы\Мои рисунки\t_13370_1235160368_jpg_199.jpg


         Чангыс далгандан чеже деп хой  чемнер болу бээр-дир уруглар.     Ынчангаш   ол будун делегейде эн хундуткелдиг,  унелиг  чем.

  -  Далганны кылырда кандыг херекселдер херек-тир, уруглар?

             (согааш, бала, деспи, алгый, булгааш, дээрбе)

Ам тараанын канчаар кылып чиирин коруп корээлинер боттарывыс кылып тудуп тургаш. Баштай тараанын  погун дажын аштаар (уругларга коргузер. Уруглар база аштаар)   Оон алгыйга былгааш-биле былгап хоорар:  - Шын-дыр!  Ам тараадан хооруп «Арбай-хоорлап» ойнаптаалынар че.

        с. Е. Танованыы,  аялгазы: А.Тановтуу  ыры «Арбай-Хоор» 

Адыжынар коргузунер,

Арбай-хоорлап ойнаалынар

Арбай-хоор, арбай-хоор,

Арбай-хоор, арбай-хоор

Улуг-эргек  уруктазын

Башкы- салаа  балыктазын.

Арбай-хоор, арбай-хоор,

Арбай-хоор, арбай-хоор.

Ортаа-салаа одун салзын

Кемчок салаа кедээр орзун

Арбай-хоор, арбай-хоор,

Арбай-хоор, арбай-хоор.

Олут орбас, орлан болзун

Арбай-хоор, арбай-хоор,

Арбай-хоор, арбай-хоор

Хеймер- салаа кежээ болзун,

Оон согаашче ургаш соктаар.

- Эр-хейлер! Арбай-хоорлап хооруп алган тараавысты соктаптаалынар че,      уруглар:                                        

                                                        Арбай-тараа соктап чиир

                                                        Бала, согааш эдим бо

                                                        Бирээ, ийи, уш,

                                                        Бирээ, ийи, уш.

Деспиже ургаш челбиир, оон дээрбеге тыртар Дээрбеге тыртып алырывыска чуу болу бээрил, уруглар. (тыва далган)  

Эр-хейлер! Ам бурунгу ус-шевер  ада-огбелеривистин чогаадып кылган     дээрбезинин дугайында ырлажыптаалынарам:

                                               Ыры «Дээрбе»

Эрте шагда  шевер  кижи

Эки дашты шилип каан

Эптей салгаш долгаптарга

Эки чеми унуп кээр

П\П

Кыштагда кырган-ачам  сугда

Далган тыртар дээрбе

Кыйырадыр дагжап тур

Кырган-авам сугда

Далган тыртар дээрбе

Хырнывысты тоттурар

Бора-бора даштарывыс

Боттарынга домейлер

Борбаннадыр долгаптарга

Боду чеми унуп кээр

  Кым тараа дугайында шулук билирил?

 «Адыш тараа»     Клара Сугежик

Адыг ашак аалга келгеш

Адыш ишти тараа улээн

Авырганнар, кээргеннер

Аганактар шуптуу алган.

Кузен бирни, таан бирни

Кушкул база бирни алган

Чугле чангыс кускежикке

Чуу-даа артпаан ыглавыткан

«Дайнап чорбаан чувсем-дир» дээш

Тарааны таан кускээ берген

 «Дижим хоржок кижи мен» дээш

Диин база бирни берген.

Аалдын ишти догерези

Амдыы кускээ тараа берген.

Адыш тараа чыылза-чыылза

Адыш ишти дола берген.

«Тарааны ам чигеш чоор мен,

Тарып каайн» - деп куске соглээн

Арбыдадыр озуп кээрге

Ам-на таптыг чигей бис.

Адыш тараа кандыг болур-дур? Адыш тараа алаак сынмас озер. Адыш тараа аал иштин тотурар. Бистин ада огбелеривис адыш тараанын унезин эки билир.

Аар-берге,аш-чуттун коргунчуг халавын коруп, ол бугуну чурттап эрткен болгаш тарааны камнап хумагалап , хундулеп унелеп билир чорааннар.

Бистин кылып алган далганывыс, амданныг-дыр бе, уруглар? Кандыг кончуг биче сеткилдиг кускежик боор, олчазын силерге база дамчыткан. Ол чангыс бодун бодаваан, оскелерни база сагыш човап бодап турар.

 Туннел сос:                           Тараам барда, тодуг-ла мен,

                                                  Тандым турда, тандаш-ла мен.

                                                  Хэвээм турда, тодуг-ла мен

                                                  Хемчиим турда, хертеш-ле мен!

  - Ам далгандан кылып алган аъш-чемивисти сонуургап, кандыг-кандыг чемнерни далгандан кылып каанын коруп, тараадан, далгандан кылган суй белекти сонуургап чип корээлинер уруглар.

       

       

                               

                               

                                        C:\Documents and Settings\asus\Мои документы\Мои рисунки\psh_med.jpg



По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Проект Тараадан далган кылыры восп. Тюлюш Каталея

Проект Тараадан далган кылыры восп. Тюлюш Каталея...

Ажык кичээл "Тараам турда тодуг-ла мен"

Тараам турда тодуг-ла мен...

Технологическая карта ООД "Хойлуг кижи каас, инектиг кижи тодуг"

Сорулгазы: Уругларга тыва чоннун езу - чанчылдарын ооредип, сургап, камгалап артырары.Өөредиглиг сорулгазы: Тыва чугаанын аянынга дууштур состерни шын адап чугааланып билирин, улегер домактарны ажыгла...