Конспект урока эрзянского языка в 4 классе "Кшись - весементень прявт.
план-конспект урока (4 класс) на тему

Четайкина Таисия Федоровна

На уроке дети расширяют знания о хлебе, о профессии хлебороба.

Скачать:


Предварительный просмотр:

МОУ «Средняя общеобразовательная школа с углубленным изучением отдельных предметов № 36»

Урок по эрзянскому языку в 4 классе

«Кшись – весементень прявт»

Подготовила: Четайкина Т.Ф.

Саранск 2014 г

Тема урока: Кшись – весементень прявт.

Цель урока: расширить знания учащихся о хлебе.

Задачи: знакомить детей с новыми словами,

учить использовать новые слова в речи,

развивать у детей навыки восприятия и понимания эрзянской речи на слух,

прививать любовь к эрзянскому языку, к родному краю, труду хлеборобов,

бережному отношению к хлебу.

I. Организационный момент. Приветствие

  • Шумбрачи, вечкевикс оят! Шумбратадо, эйкакшт! Озадо.

Ушодсынек эрзянь келень уроконть.

Дети: (хором произносят )

Ушодтано минь урок,

Ды минек весе анок.

Ручкась ды тетрадесь тесэ

Кортатано эрзянь кельсэ.

- Эйкакшт, кие ёвтасы, кодамо течи чись?

        - Течи чись овторник.

- Кодамо течи числась?

        - Ожоковонь кевейксэеце чи.

- Кодамо шка ушосонть?

        - Ушосо сёксь.

- Якшамо или лембе ушосонть?

        - Ушосо якшамо.

- Паро

- Эйкакшт, кие вечксы сексенть?

Весе вечксызь сёксенть.

- Мезень кисэ вечксынк сексенть?

Те шкась пек мазый. Чувтотне оршасть эрьва кодамо тюсонь оршамопельть. Кенерсть умартне ды эмежтне.

- Пек паро!

- Эйкакшт, кие соды сексень шкадонть стихть? (расказывают стихи о осени)

II. Проверка домашнего задания

        Мельс лецтясынек ютазь уроконь теманть «Вирень эрицят»

- Эйкакшт, мон карман ловномо содамоевкст, а тынь ёвтынк, кодамо вирень эриця ланга моли кортамось.

1.        Вельть пелиця, нурька пуло,

        Сонзэ лемезэ нумоло.

2.        Яки вирьга апак пель,

        Сонзэ лемезэ сеель.

3.         Пек кеняркшны пеште курос

        Пондакш пулось, вишка урось.

4.        Чувто алга, эрьва кува

        Латкот чувны идем туво.

5.        Ардомасо весень старды,

        Мазый сюро марто сярдо.

6.        Идем нармунь, сермав каряз,

        Котнозь яки вирень сараз.

7.        Вирьга чийни, ярсамс пурны,

        Кода вачо – веньберть урны.

                                                Верьгиз.

8.        Ванодояк кодамо,

        Ежовчизэ пек ламо.

        Кантни сырнень оршамо,

        Вечке сараз ярсамо.

                                                Ривезь.

9.        Кие тусто вирьсэ эри?

        Эрьвась сонзэ эйстэ пели.

        Кизна пурны куине,

        Тельня поци лапине.

                                                Овто.

- Паро, содасынк вирень эрицятнень. Минек мордовиянь виртне покшт ды мазыйть. Тосо касыть эрьва кадат чувтот.

Показ слайдов

- Те кодамо чувтось?        Те укштор (клен)

- Те кодамо чувтось?        Те тумо (дуб)

- Те кодамо чувтось?        Те килей (береза)

- Те кодамо чувтось?        Те пиче (сосна)

- Те кодамо чувтось?        Те пизёлкс (рябина)

- Те кодамо чувтось?        Те пекше (липа)

- Те кодамо чувтось?        Те лемзеркс (черемуха)

- Те кодамо чувтось?        Те пешкс (орешник)

- Те кодамо чувтось?        Те пой (осина)

- Те кодамо чувтось?        Те куз (ель)

- Те кодамо чувтось?        Те чевгелькс (калина)

- Эйкакшт, кодамо чувтось тельняяк пиже?        Пичесь, кузось.

- Кодамо чувтонть вармавтомо либордыть лапанзо?        Поенть.

- Кодамо чувтонть вечксызь идем тувотне?        Тумонть.

- Кодамо чувтонть лопанзо теке кедь – рукшнат?        Укшторонть.

- Кодамо чувто ланга кортыть оршась ашо паля?        Килей.

- Кодамо чувтонть вечкить мекшетне?        Пекшенть.

- Паро, содасынк вирьсэ касыця чувтнэнь.

III. Объяснение нового материала

- Течинь урокстонть карматано кортамо кшиденть.

        Слайд «Кшись весементень прявт»

- Кие содасы, косо касы кшись?        Кшись касы паксясо

Слайд

- Минь мартонк понгинек паксяв.

- Кие ёвтасы, мезе касы паксясонть?

- Паксясонть касы

1. ликша – гречиха

2. шуж – ячмень

3. розь – рожь

4. пинеме – овес

5. кснав – горох

6. суро – просо

7.товзюро – пшеница

- Мезе теить ликшанть эйстэ?

Учитель: Кшинь кастомась – пек стака тев.

Слайд

        Тунда шкастонзо эряви сокамс моданть. Видемс паксянть. Сёксня шкастонзо урядамс сюрось. Сюронть яжасызь почтокс. Почтонть эйстэ анокстыть чапакс.  Чапаксонть эйстэ панить кши, прякат, пачалксеть.

1) Знакомство с новыми словами

- Эйкакшт, течи карматано содамо од валт.

- Кунсолодо, ловносынь.

Слайд

сокамс – пахать                                сюро – зерно

        видемс – сеять                                почт – мука

        яжамс – молоть                                чапакс – тесто

- Ней ловносынек вейсэ (хором)

- Ловносынек мельга мельцек

2) Запись слов в словарях

- Сермадсынек од валтнэнь словарьс.

3) Составление предложений

- Эйкакшт, арседе од валтнэ марто предложеният.

        Сокамс        Тракторось соки мода.

Видемс        Колхозниктне видить пакся.

Яжамс        Сюронть яжасызь почтокс.

Сюро                Машинась уски сюро.

Почт                Авам рамась почт.

Чапакс        Бабам анокстась чапакс.

- Пек паро.

4) Сценка «Паксясо»

- Эйкакшт, а ней аламодо оймседе, ванодо сценка «Паксясо».

Аня Лена марто мольсть паксянть вакска.

- Аня, мезе тесэ касы?

- Кши, Лена! Тесэ касы кши.

- Кши? А булкатне косо касыть?

- Булкатнеяк тесэ касыть.

- А прякатне?

- Прякатнеяк тесэ касыть. Весе тесэ касы, паксясо.

Лена ванны колозтнэнь юткова. Арси неемс, косот булкатне, косо кшись, косот прякатне.

- Иля ванно, Лена, тестэ тон кши, прякат а неят. Штобу улевель кши, те сюронть лангсо пек ламо важодема.

- Сюкпря тенк, озадо.

- Да, эйкакшт, штобу улевель кши, эряви пек ламо важодемс.

- Кода кшись понги минек столенть лангс содасынк, зярдо тейсынк омбоце заданиянть.

Слайд

5) Работа с учебником

- Ловносынек, кодамо заданиясь

- Арседе, кода эряви путнемс предложениятнень, штобу лисевель текст.

Проверка

- А ней совносынек, кодамо лиссь текстэсь.

- Кодамо васенце предложениясь? 2, 3, 4, 5 це.

Эйкакшт, весень истямо текстэсь?

Слайд

- Парсте важодиде. Сюкпря тенк.

IV. Физкультминутка

        Эйкакшт, а ней аламодо оймсетяно.

        Оймсеманть лемезе. «Менель-мода»

        Бути марятадо вал, кона невти моданть лангс-озадо, а бути менеленть лангс-кеденк кепединк верев.

        Ликша, чипай, пинеме, пель, товзюро, пиземе, розь, кснав, теште, суро, ков, пакся, ёндол, шуж, менель.

6) Работа над пословицей

Слайд

Кшись – весементень прявт.

- Эйкакшт, ловносынек валмеревксэнть.

- Кие ютавтсы рузонь кельс?

- Кода чарькодсынк?

- Ёвтынк рузонь кельсэ.

Дети: Хлеб занимает очень важное место в жизни человека. С хлебом мы встречаемся каждый день. Без хлеба не обходится ни один завтрак, ни обед. Без хлеба человек не наедается. В хлебе много питательных веществ, которые нужны человеку. Хлеб дает человеку силу.

Учитель: Да, ребята, хлеб – это незаменимый продукт питания. Он каждый день на нашем столе. Без него не обходится ни один завтрак, ни обед. Он сопровождает нас на протяжении всей нашей жизни. Хлеб – символ благополучия, достатка. Хлеб на столе – это богатство в доме. Поэтому тема нашего урока: «Кшись – весементень прявт» - «Хлеб – всему голова».

        Эйкакшт, кодат валмеревкст тынь содатадо кши ланга?

- Кшись – минек сюпавчись.

Кшивтеме – салтомо ярсамо а озыть.

Товзюро видят – кши пидят.

Ламо лов – ламо кши.

Аволь весе видить, кшиде весе ярсыть.

Кшивтеме эрямо арась.

Берянь ярсавксось, коли кши арась.

- Кода чарькодьсынк? Ютавтынк рузань кельс.

Учитель: Кши. Те нурька валсонть кодамо покш смусть. А стяко кортыть: кшивтеме пекеть а пешкеди, ёжот а витеви. Минек покштянок – бабанок ловсть кшинть сюпавчикс. Сынь озность инешкепазонтень: чачозо седе ламо сюро!

Слайд «Шумбра кши»

Учитель: С хлебом у мордовского народа связано представление о богатстве и счастье. «Шумбра кши» (хлеб здоровья) брали с собой сваты, начиная обряд сватовства. «Шумбра кши» клали на стол в доме после рождения ребенка.

Слайд

«Хлебом здоровья» мордва встречала и провожала гостей. Это знак уважения и гостеприимства. О хлебе пишут стихи, слагают песни, рисуют картины.

7) Работа по учебнику.

        Чтение стихотворения «Шумбра кши».

- Эрзянь сермадыцясь Петр Любаев лацесь истямо стих «Шумбра кши». Мон ловноса, а тынь кунсолодо. (чтение учителем)

8) Объяснение непонятных слов.

- Кода чарькодинк валтнэнь

Слайд

Чинть кондямокс – похоже на солнышко

Сырнесь, сиясь – золото, серебро

Кеняркс – радоваться

Раськензэ – родных

Сюконятано – кланяемся.

- Ловнынк эсь пачканк (про себя)

- Ней ловносынек мельга мельцек, ютавтсынек рузонь кельс.

Учитель: Да, эйкакшт, кодамояк сырне, сия а полавтсы кшинть. А стяко кортыть: «Кшись – сырнеде питней» - хлеб дороже золота. Кшись максы тенек вий, эрямо. И тень кисэ эряви сюконямс сонензэ.

9) Беседа о бережном отношении к хлебу.

 - Ребята, как нужно относиться к хлебу?

Слайд. Ванстодо кшинть!

Учитель: К хлебу нужно относиться бережно. Помните о том, что хлеб на нашем столе появился благодаря нелегкому труду многих людей. Труд хлебороба тяжелый и длительный. Тот, кто выращивает хлеб, не бросит где попало недоеденный кусок хлеба. В старину говорили «хлеб наш батюшка». Было страшным грехом выбросить хлеб. Учитесь ценить труд других. Когда вы берете в руки кусок хлеба, задумайтесь о том, труд скольких людей в нем заключается. Никогда не бросайте хлеб. Если увидел брошенный хлеб, подними его и отдай птицам, но не оставляй на полу, на земле, чтобы не затоптали в грязь.

Слайд. Памятка.

Эйкакшт, штобу тантей кшись чистэ улезэ минек столенть лангсо, эряви помнямс истямо валт:

  1. Иля сае ламо кши
  2. Иля налксе кшинть марто.
  3. Иля кадо кши паморькст.
  4. Иля ёрто кши.

Эйкакшт, илядо стувтне ломантнень, конат кастыть тенек тантей кши. Сюконятано тенст модас.

        Почет и честь вам, хлеборобы!

        За ваш прекрасный урожай.

        За то, что Родине вы дали

        Душистый хлеба каравай!

С караваем в руках

        С караваем хлеб подносим

        Поклонясь отведать просим

Дорогой наш гость и друг

Принимай хлеб-соль из рук.

Вручается каравай гостям.

Вечкевикс инжеть!

Вана тенк «Шумбра кши»

Весенень арсетяно шумбрачи.

V. Итог урока

- Мезде кортынек течинь урокстонть?

(Течи кортынек кшиде)

- Мекс именно кшиденть?

(Кшись – весементень прявт)

- Мезе паро саиде урокстонть.

(Эряви ванстомс кшись)

- Кодамо од вал марто вастовиде урокстонть?

(сокамс, видемс, яжамс, сюро, почт чапакс)

- Течи парсте роботасть… Эйкакшт урокось прядовсь. Сюкпря тенк! Арсетяно весемень шумбрачи! Вастомазонок!


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Развитие интереса учащихся к урокам эрзянского языка

Развитие познавательных и творческих способностей учащихся....

Конспект урока эрзянского языка в 3 классе Тема урока: «Тиринь мастором»

Одним из приоритетных направлений модернизации школьного образования является многоязычное образование. Данное направление очень важное, актуальное и востребовано системой регионального образования и,...

ОРГАНИЗАЦИЯ ТВОРЧЕСКОЙ РАБОТЫ УЧАЩИХСЯ НАЧАЛЬНЫХ КЛАССОВ НА УРОКАХ ЭРЗЯНСКОГО ЯЗЫКА ПО ТЕМЕ "МОЯ СЕМЬЯ"

Выступление на конференции "Этнокультурное воспитание: проблемы и перспективы"...

Урок эрзянского языка "Кшись - весементень прявт"

На данном уроке дети расширяют знания о хлебе, о профессии хлебороба....

конспект урока эрзянского языка в 3 классе "Тиринь мода"

конспект урока эрзянского языка в 3 классе "Тиринь мода"...

конспект урока эрзянского языка в 4 классе "С.Д.Эрьзя"

конспект урока эрзянского языка в 4 классе "С.Д.Эрьзя"...