GRAMMAR

Белова Марина Викторовна

Предварительный просмотр:

Сравнительная и превосходная степень имен прилагательных

Задание 1. Образуйте сравнительную и превосходную степени от данных прилагательных.

  1. hot
  2. small
  3. happy
  4. expensive
  5. bad

Задание 2. Составьте предложения, используя сравнительную степень прилагательных.

Пример:

Horse/big/dog – A horse is bigger than a dog.

  1. Mary/polite/Ann
  2. Car/fast/bike
  3. English/easy/German
  4. Sam/tall/John
  5. Your ring/beautiful/mine

Задание 3. Поставьте прилагательные в скобках в превосходную степень.

  1. Everest is………(high) mountain in the world.
  2. A whale is…………(big) animal on our planet.
  3. He is the…………(good) student in our class.
  4. This is……………(interesting) story  by Dickens.
  5. I am……………(happy) man in the world.

Задание 4. Исправьте ошибки в предложениях.

  1. He is the most oldest student in his group.
  2. You are taller then me.
  3. My car is beter than his.
  4. It is one of most beautiful lakes in the world.
  5. These flowers are more cheap than those ones.

Задание 5. Поставьте прилагательное в скобках в нужную форму.

  1. The Volga is…………(long) river in Europe.
  2. Life in the country is…………(relaxing) than in the city.
  3. He is one of…………(rich) people in the world.
  4. My house is…………(modern) than yours.
  5. The weather today is……………(good) than it was yesterday.

Ответы

Задание 1.

  1. hot – hotter – (the) hottest
  2. small – smaller – (the) smallest
  3. happy – happier – (the) happiest
  4. expensive – more expensive – (the) most expensive
  5. bad – worse – (the) worst

Задание 2.

  1. Mary is more polite than Ann.
  2. A car is faster than a bike.
  3. English is easier than German.
  4. Sam is taller than John.
  5. Your ring is more beautiful than mine.

Задание 3.

  1. the highest
  2. the biggest
  3. the best
  4. the most interesting
  5. the happiest

Задание 4.

  1. He is the oldest student in his group.
  2. You are taller than me.
  3. My car is better than his.
  4. It is one of the most beautiful lakes in the world.
  5. These flowers are cheaper than those ones.

Задание 5.

  1. the longest
  2. more relaxing
  3. the richest
  4. more modern
  5. better




Предварительный просмотр:

Дополнительные упражнения для подготовки к контрольной работе по теме «Степени сравнения прилагательных»

( 4 класс)

№1

Образуй сравнительную и превосходную степень сравнения прилагательных:

Funny

funnier

the funniest

Good

Nice

Loud

Cute

Thin

Strong

Bad

Kind

Angry

Warm

№ 2

Выбери правильный вариант:

  1. Lena is … than Mary.
  1. funny  b. funniest   c. funnier
  1. That is the … book of all.
  1. badest  b. worst   c. worse
  1. Sue’s doll is… than Lulu’s.
  1. pretty   b. prettier  c. the prettiest
  1. I think dolphins are … animals.
  1. cleverest   b.  clever   c. cleverer
  1. Roy is the … boy in our class.
  1. strongest   b. strong  c. stronger
  1.  He is … than his brother.
  1. kindest  b. kinder  c. kind
  1. Alice is a … girl
  1. cleverer  b. clever c. cleverest

№ 3

Найди лишнее прилагательное:

  1. Better, good, worse
  2. Happier, friendly, sunnier
  3. Fattest, saddest, best
  4. Taller, loudest, cleverest

№ 4

Найди и исправь ошибки:

  1. Sam is the kind dog.
  2. Winter is coldest than spring.
  3. Monkeys are clever than rabbits.
  4.  July is the hotter month  of all.
  5. Her picture is bader than Henry’s.
  6. Dogs are funnyer than mice.

№ 5

Прочитай текст. Раскрой скобки и напиши прилагательное в сравнительной или превосходной степени:

There are  seven pets in our house – a dog, a parrot, a rabbit, a tortoise, a cat and two hamsters. They are all so different! Our dog is the 1) cleverest (clever) of all. The cat is the 2) ________ (lazy) of all. The rabbit is the 3) _______ (shy), but the tortoise is the 4) ______ (slow). The hamsters are 5) ______ (funny) than the tortoise. The parrot is 6) ______ (pretty) of all. Our pets are the _____ (good). We love them very much!

Упражнение 1. Напишите сравнительную и превосходную степень для следующих прилагательных:

happy

young

shallow

difficult

dirty

patient

hot

comfortable

brave

wise

friendly

ridiculous

late

little

 _______________

 _______________

 _______________

 _______________

 _______________

 _______________

 _______________

 _______________

 _______________

 _______________

 _______________

 _______________

 _______________

 _______________

 _______________

 _______________

 _______________

 _______________

 _______________

 _______________

 _______________

 _______________

 _______________

 _______________

 _______________

 _______________

 _______________

 _______________

Упражнение 2. Вставьте подходящее прилагательное в нужной степени.

  1. A train is ___________ than a bus.
  2. This text is the ___________ of all.
  3. I was ill last week but today I am________
  4. Park Street is _______ than Market Street.
  5. This jacket is small for me. Show me a ________ one.
  6. What is the __________ thing in life?
  7. A crocodile is _________ than a water snake.
  8. Helen is the ________  girl in our class.Упражнение 3. Упражнение

  1. Раскройте скобки, поставив предложенное прилагательное в нужной степени.
  1. Jill’s a far________ (intelligent) person than my brother.
  2. Kate was the_________ (practical) of the family.
  3. Greg felt __________ (bad) yesterday than the day before.
  4. This wine is the ____________ (good) I’ve ever tasted.
  5. Jack was the________ (tall) of the two.
  6. Jack is the__________ (clever) of the three brothers.
  7. If you need any ___________ (far) information, please contact our head office.
  8.  The sinking of Titanic is one of _____________ (famous) shipwreck stories of all time.
  9. Please, send the books back without_________ (far) delay.
  10. The deposits of oil in Russia are by far the __________ (rich) in the world.
  11. Could you come a bit _______ (early) tomorrow?
  12. I like this song _________ (well) than the previous one.
  13. Which of these two performances did you enjoy ________ (much)?
  14. The fire was put out _________ (quickly) than we expected.

Упражнение 4. Вставьте more или less.

  1. People are______ intelligent than monkeys.
  2. Summer holidays are ____ splendid than winter holidays.
  3. Maths is _____ important than English.
  4.  Books are ______ interesting than films.
  5. Writing in English is_____ difficult than speaking.
  6. Parents are_______ helpful than teachers.
  7. Reading is_______ useful than watching TV.
  8. Food is _____ expensive than clothes.

Упражнение 5. Сравните по образцу.

Maths and English. (difficult)

Maths is as difficult as English.

History and Russian, (difficult)

History is not so difficult as Russian.

  1. Weather in autumn and weather in summer. (pleasant)
  2. A bike and a motor-bike, (comfortable)
  3. A snake and a crocodile, (dangerous)
  4. Shoes and coats, (expensive)
  5. Holidays and week-ends, (wonderful)
  6. Ann and Nell, (beautiful)

Упражнение 6. Прочитайте предложения. Выберите один из предложенныхвариантов ответа.

1. Mike found himself а _______ job somewhere out of town.

a) safer        

b) more safe        

c)  more safer          

d) safest

 

2. We prefer the Palm Beach though it is _______ from the center.

a) the farther        

 b) farthest          

c)  the farthest        

 d)  furthest

3. This detailed map is ________ the atlas.

a) more useful as        

b)  more useful like        

c)   more useful than           

d) usefuller as

4. Safari parks are ________ places of all to keep animals.

a) better        

b)  the best          

c)  most better           

d) more better

5. This computer is ________ advanced than the old model.

a) farther          

b) far most        

c)   far           

d) far more

 

6. They talked about ____________ developments in agriculture.

a) the least        

b)  the latter        

c)   the latest          

d)  the late

7. People stay indoors during the _________ part of the day.

a) most hottest        

b)  more hotter          

c)  most hotter          

d)  hottest

Упражнение 8. Подчеркните правильный вариант использования степени прилагательных old, near, far, late.

  1. Let’s take a later/latest train.
  2. Computers are one of the latest/last discoveries of the 20th century.
  3. Sorry I’m late — am I the last/latest?
  4. That’s a further/farther reason to do it.
  5. This poem belongs to his latter /later works.
  6. Jane is 2 years older/elder than Jack.
  7. Jane is older/elder than Jack by two years.
  8. My older/elder brother is 5 years older/elder than me.
  9. Where is the nearest/next post office?
  10. The teacher told us about the latest/last elections in this country.
  11. The nearest/next house to ours is 2 miles away.



Предварительный просмотр:

Прочитай текст и выполни задания к нему.

I’m Greg. I’m nine. I have got a nice red cat. It can jump and run. But I haven’t got a dog, and I’m sad. This is Rob. He is three. He has got a little yellow fish. The fish is nice. It can swim. Rob is happy. This is Jillian. She has got four little kittens. Jillian is happy, too.

Задания к тексту.

Ex.1. Подчеркни слова, которые есть в тексте.

Greg, sad, snake, nice, Ann, jump, apple, nine, funny

Ex.2. Дополни предложения в соответствии с текстом.

  1. Greg has got а                               a) little white kitten b) nice red cat c) little red fish
  2. It can .                                             a) jump b) swim c) run
  3. Rob is .                                           a) nine b) five c) three    d) seven
  4. Ron has got                                  a) nice little kitten b) big black cat c) little yellow fish
  5. Jillian has got                              a) three little kittens b) a nice little kitten  c) four little kittens

Ex.3. Ответь на вопросы. Дай краткие ответы в соответствии с текстом.

Образец: Is Greg nine? — Yes, he is.

  1. Has Greg got a nice black cat? ____________________
  2. Is Greg happy? ____________________
  3. Is the fish big and green? ____________________

 

Тест по чтению для 2 класса. #2.

Тема: about myself, pets

Прочитай текст и выполни задания к нему.

This is Anna. She is little. She is five. Anna has got a cat. It is a big cat. This is Katrin. She is little, too. She is six. She has got a chick. It’s a nice chick. This is Jackie. He isn’t little. He is big. He is nine. He has got a kitten. It is a funny little kitten.

Ex.1. Подчеркни слова, которые есть в тексте.

Five, nice, Jill, little, six, kitten, seven, Jackie, funny

Ex.2. Впиши пропущенные буквы.

C_t, f_t, kit_en, chi_k, b_g.

Ex.3. Подбери к русским словам английские слова из текста.

у Ани есть _____________

смешной _____________

цыплёнок_____________

толстый _____________         

красивый _____________      

Ex.4. Выбери и обведи номера предложений, которые есть в тексте.

  1. Anna has got a cat.
  2. It’s a big fat cat.
  3. Katrin is little, too.
  4. Katrin has got a kitten.
  5. Jackie has got a kitten.
  6. It’s a funny little kitten.
  7. Составь рассказ о Кате по образцу.

This is Mary. Mary is big. She is nine. Mary has got a chick. It’s a nice little chick.

Текст для чтения по английскому языку для 2 класса. #3.

Тема: животные, на ферме.

Farm animals

This is a dog. The dog is small. The dog is black. It says, «Woof-woof».

This is a cat. The cat is small. It is red. The cat says, «Mew-mew».

This is a pig. The pig is big. It is pink. The pig says, «Oink-oink».

This is a hen. The hen is little. The hen is red.

It says, «Cluck-cluck».  

This is a cow. The cow is big. It is brown. The cow says, «Moo-moo».

This is a duck. The duck is little. It says, «Quack-quack».             

This is a sheep. The sheep is white. It is big. It says, «Bah-bah».

Ex.1. Подчеркни слова, которые есть в тексте.

The dog, the cat, the pig, the hen, the cow, the duck, the wolf, a farmer

Ex.2. Впиши буквы.

C_w, h_n, d_g, p_g, c_t.

Ex.3. Дополни предложения, подбирая слова  big или little

  1. The pig and the cow are ______.
  2. The cat and the dog are _______.
  3. The hen and the duck are _______.

Ex.4. Переведи на английский.

  • Ферма — _______,
  • Розовый — _______,
  • Белый — _______,
  • Маленький —

Ex.5. Oтгадай загадки.

It is big. It is brown. It says “Moo-moo”. This is a _________.

It is little. It is yellow. It can swim. This is a _________.

It is big. It is pink. It says “Oink-oink”. This is a _________.

Упражнение 1. Вставьте am / is /are. (Повторить употребление глагола to be)

  1. My cat _____ black and white.
  2. Grass _____ green.
  3. They _______ happy.
  4. Grandma _____ here.
  5. A horse ______ an animal.
  6. Ice-cream _______ cold.

Упражнение 2. Вставьте a / an. (Повторить употребление артикля)

  1. Nick has ______ big nose.
  2. Neil has ______ dog.
  3. Let’s read _____ English story.
  4. I got ______ umbrella for my birthday.
  5. France is ______ country.
  6. He is ______ boy.
  7. She is _______ Australian girl.
  8. It is ______ easy book.

Упражнение 3. Вставьте have / has (Больше упражнений на have / has)

  1. I _____ a nice family.
  2. ______ you got a sister?
  3. Dad ______ a brother.
  4. Mom _____ a sister.
  5. An elephant ______ four legs.
  6. A giraffe ______ a long neck.
  7. My uncle ______ no money.
  8. The teacher _____ a red pencil.

Упражнение 4. Напишите верное местоимение. (Повторить личные местоимения)

  1. (Pete) ______________ likes Coca-Cola.
  2. (My parents) ______________ like tea.
  3. (My brother) ______________ like milk.
  4. (My sister) __________ is watching TV.
  5. (My teacher) __________ drives to school every day.

Упражнение 5. Вставьте s/es? Чтобы образовать множественное число. (Повторить образование множественного числа)

  1. Ted has a lot of ball
  2. Do you like to read book____?
  3. I like cat
  4. He has four lamp____ in his room.
  5. Can you take the two glass____ ?
  6. I have lost my key_____.
  7. My sister doesn’t like snake_____.
  8. Do you want bacon and egg_____.
  9. Do you like peach______?

Упражнение 6. Fill in: can or can’t

  1. An elephant ____ jump.
  2. A bear _______ go.
  3. A fish ________swim.
  4. A dog ________fly.
  5. A cow _______sleep.
  6. I _______see.

Лексические упражнения для 2 класса

Упражнение 1. Соедините вопросы и ответы на них.

1.       What’s your name?

2.       How old are you?

3.       How tall are you?

4.       How are you?

5.       What have you got?

6.       Can you fly?

7.       What color do you like?

8.       What food do you like?

9.       What toys do you like?

10.   What drinks do you like?

11.   What can you do?

12.   Can you jump?

A.      I like potatoes and fish.

B.      I’m 1 meter 29 centimetres.

C.      I’m fine thanks

D.      I like lemonade

E.       I like cars and robots.

F.       I’m 8 years old.

G.      I’ve got a red bike.

H.      I can speak English!

I.         My name is Kate.

J.        No, I can’t.

K.       I like orange.

L.       Yes, I can!

Упражнение 2. Назовите.

  1. 3 things in your school bag
  2. 3 things you like to do
  3. 3 foods you like
  4. 3 animals
  5. 3 colors

Упражнение 3. Choose a color:

Red, orange, purple, yellow, blue, pink, white, green, black, brown

 

  1. A frog is___________.
  2. A penguin is ___________ and ___________.
  3. A banana is___________.
  4. An apple is ___________.
  5. Grapes are___________.
  6. A sheep is___________.
  7. A pig is___________.
  8. An orange is___________.
  9. Eyes are ___________ or___________

Упражнения на правописание для 2 класса.

Упражнение 1. Can you spell the COLORS? Вставьте пропущенные гласные.

  1. R __ D
  2. Y __ L L __ W
  3. G R __ __ N
  4. B L __ C K
  5. B R __ W N
  6. G R __ __
  7. W H __ T __
  8. B L __ E

Упражнение 2. Can you spell NUMBERS? Вставьте пропущенные гласные.

  1. __ N __
  2. T W __
  3. T H R __ __
  4. F __ __ R
  5. F __ V __
  6. S __ X
  7. S __ V __ N
  8. __ __ G H T
  9. N __ N __
  10. T __ N

Упражнение 3. Do the maths. Решите примеры. Запишите ответы словами. (Счет до 20)

  1. Eleven + two =
  2. Nine + ten =
  3. Seven + five =
  4. Fourteen + six =
  5. Fifteen + four =

Ответы к упражнениям для 2 класса.

ГРАММАТИЧЕСКИЕ УПРАЖНЕНИЯ.

Упражнение 1. 1 is, 2 is, 4 are, 5 is, 6 is

Упражнение 2. 1 a, 2 a, 3 an, 4 an, 5 a, 6 a, 7 an, 8 an

Упражнение 3. 1 have, 2 have, 3 has, 4 has, 5 has, 6 has, 7 has, 8 has

Упражнение 4. 1 he, 2 they, 3 he, 4 she, 5 he или she

Упражнение 5. 1 balls, 2 books, 3 cats, 4 lamps, 5 glasses, 6 keys, 7 snakes, 8 eggs, 9 peaches

Упражнение 6. 1 can’t, 2 can, 3 can, 4 can’t, 5 can, 6 can

ЛЕКСИЧЕСКИЕ УПРАЖНЕНИЯ
Упражнение 1. 1 — I; 2- F; 3- B; 4 – C; 5 – G; 6 – J; 7 – K; 8 – A; 9 – E; 10 – D; 11 – H; 12 — L

Упражнение 2.

Примерные ответы:

1 pen, pencil, book

2 jump, run, play

3 pizza, potatoes, meat

4 cat, dog, monkey

5 red, black, white

Упражнение 3. Ответы ребенка могут несколько отличаться. Даны примерные.

1 green; 2 black / white; 3 yellow; 4 red, 5 purple, 6 white; 7 pink, 8 orange, 9 blue / green

УПРАЖНЕНИЯ НА ПРАВОПИСАНИЕ

Упражнение 1.

  1. R E D
  2. Y E L L O W
  3. G R E E N
  4. B L A C K
  5. B R O W N
  6. G R E Y / G R A Y
  7. W H I T E
  8. B L U E

Упражнение 2.

  1. O N E
  2. T W O
  3. T H R E E
  4. F O U R
  5. F I V E
  6. S I X
  7. S E V E N
  8. E I G H T
  9. N I N E
  10. T E N

Упражнение 3.

1 thirteen; 2 nineteen; 3 twelve; 4 twenty; 5 nineteen;



Предварительный просмотр:

Глагол        Перевод        Когда используется?

can

(could)

могу

(мог (бы))

Говорит о возможности (умственной или физической) выполнить какое-либо действие.

I can swim good.

Я могу хорошо плавать.

Читайте подробно о модальном глаголе can

have to

(had to)

должен        

Говорит о необходимости что-то сделать в силу внешних обстоятельств.

I have to do my homework.

Я должен сделать мою домашнюю работу.

Читайте подробно:

Про модальный глагол have to

Про различие между must и have to

must        должен        

Говорит о необходимости что-то сделать в силу внутренней потребности/чувства долга.

I must help my brother.

Я должен помогать моему брату.

Читайте подробно:

Про модальный глагол must

Про различие между must и have to

may

(might)

может

(мог)

Используется в следующих случаях:

1) Когда говорим о вероятности какого-либо действия:

It may rain.

Вероятно, пойдет дождь.

2) Когда даем позволение сделать какое-либо действие:

You might go home.

Вы можете идти домой.

Читайте подробно о модальном глаголе may / might

should        следует        

Для того, чтобы дать совет о разумности/правильности какого-либо действия.

You should clean your house.

Вы должны убрать свой дом.

Ought to        

следует

должен

Для того, чтобы дать совет сделать какое-либо действие или напомнить о моральном долге или обязательстве сделать что-либо.

You ought to read quietly.

Ты должен читать тише.

need [not]        

[не] нужно

[не] обязательно

Используется в основном с частицей not (в отрицательных предложениях), когда необходимо сказать, что какое-то действие делать можно, но не нужно. Тоестьимеетсявозможность, нонетнеобходимости.

You need not go home, but you can do it if you want.

Не нужно открывать окно, но ты можешь открыть, если хочешь.

Читайте подробно о модальном глаголе need

will

(would)

нет однозначного перевода        

Выражает уверенность, решимость, что действие будет совершено:

I will win this game.

Я выиграю эту игру.

Настойчивое требование к другому лицу с оттенком уверенности, что требование будет выполнено:

You will give me what I want.

Та дашь мне то, что я хочу.

В вопросах – вежливая просьба что-то сделать:

Will you give me some money?

Ты не мог бы дать мне немного денег?

В отрицательных предложениях – твердое намеренье не совершать указанное действие:

This pencil will not write.

Этот карандаш никак не пишет.

shall        нет однозначного перевода        

Когда задаем вопрос, цель которого, получить дальнейшие инструкции:

Shall I go home?

Могуяуйтидомой?

Со вторым и третьим лицом, может использоваться для того, чтобы высказать приказание, обещание или угрозу:

You shall regret if you say this.

Ты пожалеешь если скажешь это.

Обязанность выполнить действие (в контрактах и других официальных документах):

The employer shall provide the foreign worker with housing.

Работодатель обязан предоставить иностранному работнику жилье.

Читайте подробно о модальном глаголе shall

Как строить предложения с модальными глаголами?

Модальные глаголы ведут себя не так, как обычные глаголы. Для того, чтобы грамматически правильно построить предложение с модальным глаголом нужно знать и соблюдать ряд правил.

1) Модальные глаголы не используются сами по себе. Любое предложение с модальным глаголом так же должно содержать второй – смысловой глагол. Обратите внимание на следующие моменты:

Смысловой глагол ставится сразу после модального глагола.

Частица to не ставится между модальным и смысловым глаголом. Исключениями из этого правила являются модальные глаголы oughtto, beto, have to.

Смысловой глагол всегда идет в неопределенной форме.

2) Модальные глаголы не изменяются по лицам. К ним не добавляется окончание –s в третьем лице. Исключение – have to.

Правильно писать:

She can play the piano.

Она может играть на пианино.

Неправильнописать:

She cans play the piano.

3) Вопросительные и отрицательные предложения с модальными глаголами образуются без вспомогательного глагола do. В вопросительных предложениях модальный глагол ставится сразу перед подлежащим. Исключением опять-таки является have to.

Примеры вопросительных предложений с переводом:

Can I help you?

Я могу вам помочь?

Will you give me some money?

Ты не мог бы дать мне немного денег?

Примеры отрицательных предложений с переводом:

I can not go faster.

Я не могу идти быстрее.

I don’t have to do it.

Я не должен делать этого.

4) Сочетания модальных глаголов с частицей not имеют сокращенную форму. Посмотрите на несколько примеров сокращенных форм модальных глаголов английского языка в таблице ниже:

Полная форма        Сокращенная форма

May not        mayn’t

must not        mustn’t

need not        needn’t

Общее правило такое – вместо частицы not к модальному глаголу добавляется окончание n’t. Но из этого правила есть 3 исключения. Они приведены в следующей таблице:

Полная форма        Сокращенная форма

cannot        can’t

shall not        shan’t

will not        won’t

модальные глаголы в английском исполняют эти роли

Обязательность — совет — запрет — ненужность,

Способность — разрешение — просьба — предложение,

Вероятность.

очень важно понять, что первые два набора функций — ФИЗИЧЕСКАЯ необходимость или способность, третий блок — ВЕРОЯТНОСТЬ.

и когда мы в русском говорим: Он может делать…, спросите себя, это «физика» — тогда CAN, или «вероятность» — тогда MAY.

очень важно понять-2, что имея дело с первым набором: Обязательность — совет — запрет — ненужность, нужно учитывать:

у нас утверждение или вопрос — тогда «вынужденность делать» через HAVE TO, если отрицание — тогда «вынужденность не делать» уже через MUST NOT.

must-have-to-should-can-could.-разница

«физика» детально * Must — have to — should, Can — could. разница

я привел 9 жизненно важных ситуаций, разрешение которых требует того или иного модального глагола, с указанием градации, силы каждого глагола.

модальные глаголы в английском - таблица

технические свойства модальных глаголов:

сами выходят на первое место при вопросах и отрицаниях.то есть, если они есть не требуются do-does-did или am-are-is-was-were.

отменяют окончание -s у глаголов настоящего времени. She does it. — She can do_ it.

очень неудобно формируют прошедшее время, а именно:

must-have-to-should-can-could-в-будущем-и-прошедшем-временах

больше примеров по использованию модальных глаголов:

must — have to. разница

Must выражает обязанность в настоящем или будущем.

You must wear a seat belt when you are in a car. Вы должны пристегнуть ремень безопасности, когда находитесь в машине.

You must not smoke in a movie theater. Вы не должны курить в кинотеатре.

Противоположностью must является haveto.

You don’t have to take the bus to work — you can walk, drive, or take the subway. Вам не обязательно ехать автобусом — вы можете идти пешком, ехать машиной или на метро.

Must не имеет формы прошедшего времени. Говоря об обязанности любого тип в прошлом, используем had to. Формально have to — не модальный глагол хотя по сути таковым является.

I had to file my tax return yesterday. Я должен был сдать мою налоговую декларацию вчера.

Our car wouldn’t start, so we had to call a tow truck. Наш автомобиль не заводился, поэтому нам пришлось вызвать эвакуатор.

should — ought to. разница

Оба используются для советов, рекомендаций, предложений.

You should get eight hours of sleep every night. Вы должны бы получать восемь часов сна каждую ночь.

You shouldn’t stay out late at night before work. Вам не стоит бодрствовать слишком долго вечером перед работой.

Ought to сильнее по смыслу.

You ought to drive more slowly. Вам следует ехать медленнее в эту морозную погоду. (Если вы говорите:«You ought to…», это звучит намного сильнее и может обидеть человека, которому вы так говорите.)

You should visit your friends more often. Вам стоит чаще навещать ваших друзей.

You ought to visit your mother more often. Вам следует чаще навещать вашу маму.

can — could. разница

Can выражает способность в настоящем, Could в прошедшем времени.

Can expresses an ability in the present. Could expresses ability in the past.

I can dance, but I can’t sing. Я могу танцевать, но я не могу петь.

When I was twenty, I could dance all night. Когда мне было двадцать, я мог танцевать всю ночь.

I couldn’t finish my dinner, because I had a stomachache. Я не мог закончить свой обед, потому что у меня была боль в животе.

Чтобы выразить способность будущем, используйте be able to.

After using this book, you will be able to speak English accurately.

Can and could могут выражать просьбу в настоящем и будущем.

Can you help me with my math homework? Вы можете помочь мне с моей домашней работой по математике?

Could you bring me a cup of coffee? Могли бы вы принести мне чашку кофе?

Can может передавать разрешение в настоящем или будущем.

You can use this computer to send e-mail. Вы можете использовать этот компьютер для отправки электронной почты.

John, you can’t stay out past 10:30 tonight. Джон, ты не можешь гулять сегодня вечером после 10:30.

Can and could также выражают возможность в настоящем или будущем.

If we have time, we can go to the mall after the movie. Если у нас будет время, мы можем пойти в торговый центр после фильма.

We could get some ice cream after dinner. После ужина мы могли бы купить мороженого.

Could иногда выражает предложение что-то сделать в настоящем или будущем.

We could have a mechanic check that used car before we buy it. Мы могли бы провести технический осмотр подержанного автомобиля, прежде чем мы его купим.

модальные глаголы may — can — could для просьбы

May I have a glass of water? Могу я выпить стакан воды?

Can I have some sugar for my coffee? Я могу взять сахар для моего кофе?

Could you pass me the salt, please? Могли бы вы передать мне соль, пожалуйста?

may — might. разница

May gо казывает разрешение в настоящем или будущем.

You may have another piece of cake. Вы можете взять еще один кусок пирога.

You may not go out after ten o’clock at night. Вы не можете выходить после десяти часов вечера.

May обычно не используется в повседневной речи, чтобы говорить о разрешении. Это довольно формально. В таких случаях чаще Can используют.

Can I go skiing after dinner? Могу я пойти кататься на лыжах после ужина?

May and might могут показывать вероятность события в настоящем и будущем. May считается более вероятным, чем Might.

Where is Mike? He may be in the bedroom. Где Майк? Он может быть в спальне.

Tomorrow it might rain. Завтра может пойти дождь.

разница may be — may be

Не путайте May be (модальный глагол и глагол be) with May be (с наречием, выражающим неопределенность).

He may be outside. Онможетбытьнаулице.

Maybe he’s sick. Возможно, он болен.

Must be — may be — might be для выражения вероятности, разница

John is absent today. He must be sick (very certain). Сегодня Джон отсутствует. Он, должно быть, болен. Оченьвероятно.

John is absent today. He may be sick. Средневероятно.

John is absent today. He might be sick. Есть и такое предположение.

Вероятность с отрицанием передается Can’t be или Couldn’t be.

Mr. Fox has been in the hospital for days. He can’t be well. Мистер Фокс несколько дней находился в больнице. Оннеможетбытьздоров.

George left for the store ten minutes ago. He couldn’t be back already. Джордж ушел в магазин десять минут назад. Он не мог вернуться так быстро.

Модальный глагол tobeto можно употреблять в двух временных плоскостях: в настоящем и в прошедшем. Соответственно и формы будут подходящие. Если это настоящее время, то мы выбираем среди – Iamto, he / she / itisto, you / we / theyareto. Когда нам нужно прошедшее время, воспользуемся двумя вариантами – wasto (единственное число), wereto (множественное число). А что делать, если нам необходимо выразить какие-то мысли в будущем времени? В этом случае нам на помощь приходит модальный глагол haveto

Смысл модального глагола tobeto состоит в том, что наличие этого глагола в предложении подразумевает предварительную взаимную договоренность о необходимости выполнения какого-либо действия. Поэтому и перевод этого модального глагола будет опираться на такую лексику, как «условились», «договорились», «должен был, обязан», «суждено», «собирались» и т.д. Это можно очень четко рассмотреть на представленных примерах:

We are to decide it right now. – Мы обязаны решить это прямо сейчас.

Who is to do the talking today? – Кому сегодня предстоит вести разговор?

What am I to tell my parents? – Ну и что мне теперь говорить родителям?

It was the last ceremony I was to see. – Это была последняя церемония, которую мне довелось (суждено было) увидеть.

She couldn’t decide whether the letter was to be answered or not. – Она не могла решить, должна ли она была ответить на письмо или нет.

The film was to be dubbed later. – Фильм должны были дублировать позже.

Will I see you again? – It’s likely. I am to be at the hotel for another week. – Я увижу тебя еще раз?– Скорее всего. Мне нужно остаться в отеле еще на неделю.

Обратите внимание, что если после модального глагола tobeto используется перфектный инфинитив, подразумевается, что действие изначально было запланировано, но, к сожалению, не было выполнено.

Who was to have done the shopping? – Ну и кто должен был пойти за покупками? (а никто не пошел)

The detective was to have carried out an investigation but the circumstances changed. – Этот детектив обязан был вести расследования, но обстоятельства изменились. (и расследование он не ведет)

Что еще выражает модальный глагол tobeto?

Помимо своего основного значения, модальный глагол tobeto может применяться для выражения:

Приказа

You are to report to the captain.– Ты должен сообщить капитану.

Запрета (отрицательные предложения)

Youarenottotellanyoneaboutit! – Ты не должен никому это говорить!

Вопроса о дальнейших указаниях или инструкциях (в вопросительных предложениях)

WhatamItodo, Sir? – Что я должен делать, господин?

1. Переведите предложения и определите значение модального глагола (долженствование согласно плану, несостоявшаяся договоренность, строгий приказ или строгий запрет).

You are to stay at the table until you finish your lunch.

The ship is to dock at noon.

She is not to enter our house.

The government was to have reduced inflation.

The Prime-minister is to visit Canada.

You are to give up smoking.

We were to meet Mike near the market.

You are not to open the box until Christmas.

Who was to have done the shopping?

Sam is to phone after dinner.

2. Напишите вопросы к следующим ответам, используя модальный глагол be to.

He was to arrive by 6 p.m. train. (When …?)

The house is to be painted next summer. (When …?)

I am to tell my parents the truth. (What …?)

Carl was to have found her new address. (Who …?)

We are to spend this night in a police station. (Where …?)

Strangers are not to enter the wards. (Why …?)

3. Составьте предложения с модальным глаголом beto в значении несостоявшейся договоренности.

Н-р:    She was to come in the morning. (she didn’t feel well) – She was to have come in the morning but she didn’t feel well. (Она должна была прийти утром, но почувствовала себя нехорошо.)

The tourists were to visit the Tretyakov gallery last Monday. (it was closed)

They were to get married last month. (they postponed the marriage)

I was to take this medicine before the meal. (I completely forgot about it)

We were to go on a picnic on Sunday. (it rained heavily)

She was to change airplanes in Amsterdam. (her luggage was lost)

Ответы:

1.

Ты должен оставаться за столом, пока не доешь свой обед. (строгий приказ)

Корабль причалит в полдень. (долженствование согласно плану)

Ей нельзя входить в наш дом. (строгий запрет)

Правительство должно было снизить инфляцию. (несостоявшаяся договоренность)

Премьер-министр собирается нанести визит в Канаду. (долженствование согласно плану)

Ты должен бросить курить. (строгий приказ)

Мы должны были встретиться с Майком возле рынка. (долженствование согласно плану)

Нельзя открывать коробку до Рождества. (строгий приказ)

Кто должен был заняться покупками? (несостоявшаяся договоренность)

Сэм должен позвонить после ужина. (долженствование согласно плану)

2.

Whenwashetoarrive? (Когда он должен был приехать?)

When is the house to be painted? (Когда должен быть покрашен дом?)

What are you to tell your parents? (Что ты должен рассказать своим родителям?)

Who was to have found her new address? (Кто должен был найти ее новый адрес?)

Where are we to spend this night? (Где мы должны провести эту ночь?)

Why are strangers not to enter the wards? (Почему посторонним нельзя входить в палаты?)

3.

The tourists were to have visited the Tretyakov gallery last Monday but it was closed. (Туристы должны были посетить Третьяковскую галерею в прошлый понедельник, но она была закрыта.)

They were to have got married last month but they postponed the marriage. (Они должны были пожениться в прошлом месяце, но отложили свадьбу.)

I was to have taken this medicine before the meal but I completely forgot about it. (Я должен был принять это лекарство перед едой, но совершенно забыл о нем.)

We were to have gone on a picnic on Sunday but it rained heavily. (Мы должны были пойти на пикник в воскресенье, но пошел сильный дождь.)

She was to have changed airplanes in Amsterdam but her luggage was lost. (Ей нужно было пересесть на другой самолет в Амстердаме, но ее багаж был потерян.)

Модальные глаголы: упражнения 9 класс

Упражнение 12. Complete the sentences with the correct modal verb in italics:

You couldn’t / mustn’t / shouldn’t eat so many hamburgers. They're not good for you.

You can’t have / don’t have to /mustn’t study at the weekends, except when you have exams.

You may not / might not /needn’t Everything will be OK.

You don’t have to /might not/mustn’t use your mobile phone in class.

Diana looks happy. She can /can have /must have heard some good news.

I can’t /may not /might not have left my mobile phone at school on Friday afternoon – I had it on Friday night.

It can /could / couldn’t rain tomorrow.

Упражнение 13. Вставьте подходящий модальный глагол (must / can / should / may)

I have some free time. I ______ help her now.

I ______ drive Susan's car when she is out of town.

______ I have a glass of water?

Anyone ______ become rich and famous if they know the right people.

You ______ go to this party. It's very important.

Bird ______ be known by its song.

He is coming here so that they ______ discuss it without delay.

It's late. You ______ go to bed.

He ______ have told me about it himself.

Упражнение 14. Rewrite the sentences using modal verbs

1. — Some people just don’t know how to sing.   (be able to)

_____________________________________________________________

2. — There’s a chance that she’s in the airport.  (could)

_____________________________________________________________

3. — I knew how to ride a horse when I was six. (could)

_____________________________________________________________

4. — John isn’t sure if he is going to Turkey.  (might not)

_____________________________________________________________

5. — Do not block the emergency exit.  (mustn’t)

_____________________________________________________________

6. — It is dangerous to use mobile phones on the plane. (mustn’t)

_____________________________________________________________

7. — It is necessary to fasten your seat belt for landing and taking off. (must)

_____________________________________________________________

8. -It’s possible that he’ll be there to meet us. (may)

_____________________________________________________________

9. — This is a surprise. Don’t tell anybody about it. (shouldn’t)

_____________________________________________________________

Упражнение 15. Complete the sentences with a suitable modal verb. Use must, don’t have to, might, should, must have, mustn’t, can’t have and shouldn’t.

You ____________________ drive on the pavement. It's illegal.

You ____________________ say that. It's not nice.

I ______________________ go to work tomorrow because it's a public holiday.

I ______________________ buy this CD, but I'm not sure.

He's not here. He _____________________ gone out.

She didn't study enough. She _____________________ passed her exam.

You ____________________ eat more vegetables. They're good for you.

You ____________________ be 18 before you can buy alcohol.

Упражнение 16.  Write the sentences again without changing the meaning. Use one of the modal verbs in brackets.

It’s possible Mary saw him. (must / may / can)

Mary ________________________________________________________________________

I am certain Peter has got lost. (should / could / must)

Peter ________________________________________________________________________

My advice is that you stop. (should / must / could)

You __________________________________________________________________________

Perhaps we went to London. (must / can / might)

We __________________________________________________________________________

I am sure Pierre is French. (can / must / could)

Pierre _________________________________________________________________________

It’s not possible that Peter kissed Helen. (mightnot / can’t / should )

Ответы

Exercise 12.

1 shouldn’t, 2 don’t have to, 3 needn’t, 4 mustn’t, 5 must have, 6 can’t, 7 can

Exercise 13.

1 can, 2 may, 3 May, 4 can, 5 must, 6 may, 7 can, 8 should, 9 should

Exercise 14.

Some people are not able to sing.

She could be in the airport.

I could ride a horse when I was six.

John might not go to Turkey.

You mustn’t block the emergency exit.

You mustn’t use mobile phones on the plane.

You must fasten your seat belt for landing and taking off

He may be there to meet us. / Нe may meet us.

This is a surprise. You shouldn’t tell anybody about it.

Exercise 15.

1 mustn’t, 2 mustn’t / shouldn’t, 3 don’t have to/needn’t, 4 might, 5 must have, 6 can’t have, 7 should, 8 must

Exercise 16.

Mary can /may have seen him.

Peter must have got lost.

You should stop.

We can go to London.

Pierre must be French

Peter can’t have kissed Helen.



Предварительный просмотр:

Past Perfect Story 1, Page 1

Past Perfect Story 1

By Really Learn English

Visit the Past Perfect Section for More Resources

Where were they? What happened?

What had they done?

Last night, Dane and Emily danced in a competition. They danced a salsa dance. They had practiced for 6 months before they danced in the competition. They were very good.

Dane and Emily's friends were in the audience. Before that night, they had never seen Dane and Emily dance. In fact, Dane and Emily had never danced in front of anyone before the competition.

After everyone had danced, the judges announced the winners. Dane and Emily won! They were the best dancers in the competition. Emily said she had never practiced so hard before! She was glad they had practiced a lot.

Past Perfect Story 1, Page 2

Past Perfect Story 1 – Exercises

A. Answer the following questions. Use the Past Perfect tense.

  1. How long had Dane and Emily practiced before the competition?

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

  1. Before that night, who had seen Dane and Emily dance?

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

  1. What happened after everyone had danced?

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

B. Rewrite the following sentences as positive or negative sentences, yes/no questions, WH-questions (using the underlined word or phrase) and tag questions.

Examples for the sentence “Nick had finished before noon.

Negative: Nick had not finished before noon.

Yes/No Question: Had Nick finished before noon?

WH-Question: Who had finished before noon?

Tag Question: Nick had finished before noon, hadn't he?

Past Perfect Story 1, Page 3

1. They had practiced for 6 months.

Negative: _____________________________________________________

Yes/No Question: ______________________________________________

WH-Question: _________________________________________________

Tag Question: _________________________________________________

2. Before that night, they had never seen Dane and Emily dance.

Positive: _____________________________________________________

Yes/No Question: ______________________________________________

WH-Question: _________________________________________________

Tag Question: _________________________________________________

3. They had practiced a lot.

Negative: _____________________________________________________

Yes/No Question: ______________________________________________

WH-Question: _________________________________________________

Tag Question: _________________________________________________

Past Perfect Story 1, Page 4

C. Turn the following sentences into Past Perfect.

  1. They _______________ (finish) the game before it rained.

  1. She _______________ (save) her money for 2 years before she bought the car.

  1. I _______________ (meet) him before he was my boss.

  1. Tina said she _______________ (find) my purse in her car.

  1. She woke up early because she _______________ (take) a new job.

Past Perfect Story 1, Page 5

Past Perfect Story 1 – Answers

A. Answer the following questions. Use the Past Perfect tense.

  1. How long had Dane and Emily practiced before the competition? Dane and Emily had practiced for 6 months before the competition.

  1. Before that night, who had seen Dane and Emily dance?

Before that night, nobody had ever seen Dane and Emily dance.

3. What happened after everyone had danced?

After everyone had danced, the judges announced the winners.

B. Rewrite the following sentences as positive and negative sentences, yes/no questions, WH-questions (using the underlined word) and tag questions.

1. They had practiced for 6 months.

Negative: They had not practiced for 6 months.

Yes/No Question: Had they practiced for 6 months?

WH-Question: What had they done for 6 months?

Tag Question: They had practiced for 6 months, hadn't they?

2. Before that night, they had never seen Dane and Emily dance. Positive: Before that night, they had seen Dane and Emily dance. Yes/No Question: Before that night, had they ever seen Dane and Emily

Past Perfect Story 1, Page 6

dance?

WH-Question: Before that night, who had never seen Dane and Emily

dance?

Tag Question: Before that night, they had never seen Dane and Emily dance, had they?

3. They had practiced a lot.

Negative: They had not practiced a lot.

Yes/No Question: Had they practiced a lot?

WH-Question: Who had practiced a lot?

Tag Question: They had practiced a lot, hadn't they?

C. Turn the following sentences into Past Perfect.

  1. They had finished the game before it rained.

  1. She had saved her money for 2 years before she bought the car.

  1. I had met him before he was my boss.

  1. Tina said she had found my purse in her car.

  1. She woke up early because she had taken a new job.

Practice with the grammar books and stories of Really Learn English.

Website: www.really-learn-english.com

Store: store.really-learn-english.com

You do NOT have the right to edit, resell, copy, or claim ownership to this booklet. However, you DO have the right to pass this booklet along to others who may benefit from it!

You may print, use, and distribute this booklet freely

on the condition it remains intact and is not altered in any way.

If you wish to upload this booklet to a website or blog, you may do so only on the conditions that (1) it remains intact and is not altered in any way, and (2) you include a link with a credit back to www.really-learn-english.com on the webpage where the booklet is published.

Ola Zur is the sole copyright owner of this booklet and may change or revoke these permissions at any time at her own discretion.



Предварительный просмотр:

  1. Use Present Perfect.
  1.  She _____the dishes. (already, wash)
  2. They _____their  teeth. (just, clean)
  3. Tom and  Jess ____this film. (recently, see)
  4. I ____ a letter to my friend. (already, write)
  5. My cousin _____ his book. (not find).
  6. I can’t find sweets! Who ____all the sweets? (eat)
  7. Mike ___ his homework and now is playing in the yard. (already, do)
  8. We ___ 3 lessons of Maths! ( just, have)
  9. Our class ____ the Kremlin. (lately, visit)
  10. Susan ___ a tasty cake for her birthday. (make)
  11. You ____ the book by Kipling. ( already, read)
  12.  Jack ___ his tea. (already, drink)
  13. We _________ a lot of English words. (already, learn)
  14.  He _____ to a new song. (just, listen)
  15. I can’t write the dictation! I ___ the rule. (not yet, learn)
  16. The children _____ that computer game. (already, play)
  17. My classmate _____ the text about London Zoo. (not yet, translate)
  18. The teacher ____ us about Present Perfect. (recently, tell).
  19. My friend _____ to London. (never, be)
  20. This is a book I ____. (never, read)

2) Put the words in the correct order.

  1. Have, this, we, seen, film, already.
  2. Just, has, she, her, done, homework.
  3. put on,  the children, just, their coats, have.
  4. Has, my father, recently, read, that book.
  5. to New York, our family,  been, hasn’t yet.
  6. Just, the dog, has, its, eaten, food.
  7. Have, a hamster,we, lately, bought.
  8. You, have, been, to Madrid, ever?
  9. Never, my little brother, seen, an elephant, has.
  10. Already, seen, who, the new film,has, about penguins?
  11. We,had, have, breakfast, already.
  12. Never, I, have, books, about,read, Alice.
  13. Has, he, his keys,found, recently.
  14. Has, his mother, cooked, a very tasty dinner, just.
  15. Has, Kate, a lot, recently, travelled.

3) Ask questions.

1) He has bought a new book recently.

        - Who….?

        - What …?

        - When…?

2) We have already been to Los Angeles.

- Who….?

        - Where …?

        - When…?

3) My sister has already written a report.

 - Who….?

        - What …?

        - When…?

4) The parrot has learned some new words recently.

- Who….?

        - What …?

        - When…?

5) The little boys have already seen two tigers in the Zoo.

- Who….?

        - What …?

        - When…?

        - Where…?

        - How many…?

4) Past Simple or Present Perfect.

1) We already ____ the Zoological Society of London. (join)

2) Our class ____ to the Zoo yesterday. (go)

3) Last year my family ____ to the Black Sea. (go)

4) She just _______ from Italy. (return) She ___ there last year. (go)

5) Yesterday they ___ a party. (have)

6) Last week we ___ a composition. (write)

7) I ____ to Boston yet.(not be)

8) The pupils ____ the new rule last Monday. (not understand)

9) Kate and Jess ___ a nice cat recently. (buy)

10) Two days ago my friend and I ___ an UFO. (see)



Предварительный просмотр:

1. Поставьте глаголы из скобок в форму Present Perfect. Предложения могут быть утвердительные, отрицательные и вопросительные.

Н-р:      I never … (be) to Australia. – I have never been to Australia. (Я никогда не был в Австралии.)

             He … (pass) the exam? – Has he passed the exam? (Он сдал экзамен?)

  1. We just … (meet) an American actor. (Мы только что встретили американского актера.)
  2. Your husband … (sell) the house? (Твой муж продал дом?)
  3. I … (not start) my new job yet. (Я еще не начала свою новую работу.)
  4. You … (be) to New York before? (Вы были в Нью-Йорке раньше?)
  5. Ann … (not choose) the dessert yet. (Аня еще не выбрала десерт.)
  6. They … (do) the shopping today. (Они сделали покупки сегодня.)
  7. Tom … ever (visit) Disneyland? (Том когда-либо посещал Диснейленд?)
  8. I just … (see) a horror film. (Я только что посмотрела фильм ужасов.)
  9. She … (not find) her coat. (Она не нашла свое пальто.)
  10. The cat already … (eat up) the fish. (Кошка уже доела рыбу.)

2. Посмотрите на план подготовки к свадьбе. Напишите о том, что уже сделано, а что - еще нет. Используйте глаголы в Present Perfect и наречия already (уже) и yet (еще не).

Н-р:      We haven’t talked to the priest yet. (Мы  еще не поговорили со священником.)

            We have already booked the restaurant. (Мы уже зарезервировали ресторан.)

  1. talk to the priest (-)
  2. book the restaurant (+)
  3. send the invitations (+)
  4. buy the rings (-)
  5. choose the food (+)
  6. confirm the hotel (-)
  7. book the wedding procession (+)
  8. find the photographer (-)

3. Расставьте слова по порядку. Переведите получившиеся предложения.

  1. have – Britain – several – I – to – times – been
  2. Spain – since – she – lived – in – 1994 – has
  3. five – married – have – they – years – been – for
  4. I – coffee – made – already – for – have – you
  5. never – Bob – a bike – has – had

4. Поставьте наречия из скобок в нужное место.

  1. Have you washed your hands? (already)
  2. We have phoned the doctor. (just)
  3. Has she ridden a horse? (ever)
  4. I have danced the tango. (never)
  5. The train hasn’t arrived. (yet)

5. Составьте предложения в Present Perfect, используя for (в течение) или since (с тех пор как).

Н-р:  I – not – meet – George – last month. – I haven’t met George since last month. (Я не встречала Джорджа с прошлого месяца.)

  1. We – know – him – six months.
  2. Jack – not – play – hockey – last winter.
  3. Mary – be – a real friend – our childhood.
  4. They – live – in Tokyo – a long time.
  5. My Dad – work – as a builder – three years.

 

Ответы:

1.

  1. We have just met an American actor.
  2. Has your husband sold the house?
  3. I haven’t started my new job yet.
  4. Have you been to New York before?
  5. Ann hasn’t chosen the dessert yet.
  6. They have done the shopping today.
  7. Has Tom ever visited Disneyland?
  8. I have just seen a horror film.
  9. She hasn’t found her coat.
  10. The cat has already eaten up the fish.

2.

  1. We have already sent the invitations. (Мы уже послали приглашения.)
  2. We haven’t bought the rings yet. (Мы еще не купили кольца.)
  3. We have already chosen the food. (Мы уже выбрали еду.)
  4. We haven’t confirmed the hotel yet. (Мы еще не подтвердили отель.)
  5. We have already booked the wedding procession. (Мы уже заказали свадебный кортеж.)
  6. We haven’t found the photographer yet. (Мы еще не нашли фотографа.)

3.

  1. I have been to Britain several times. (Я был в Британии несколько раз.)
  2. She has lived in Spain since 1994. (Она живет в Испании с 1994 года.)
  3. They have been married for five years. (Они женаты в течение 5 лет.)
  4. I have already made coffee for you. (Я уже сделал кофе для тебя.)
  5. Bob has never had a bike. (У Боба никогда не было мотоцикла.)

4.

  1. Have you already washed your hands? (Ты уже помыл руки?)
  2. We have just phoned the doctor. (Мы только что позвонили доктору.)
  3. Has she ever ridden a horse? (Ты когда-либо каталась верхом на лошади?)
  4. I have never danced the tango. (Я никогда не танцевала танго.)
  5. The train hasn’t arrived yet. (Поезд еще не прибыл.)

5.

  1. We have known him for six months. (Мы знаем его в течение 6 месяцев.)
  2. Jack hasn’t played hockey since last winter. (Джек не играл в хоккей с прошлой зимы.)
  3. Mary has been a real friend since our childhood. (Мэри была настоящим другом со времени нашего детства.)
  4. They have lived in Tokyo for a long time. (Они живут в Токио долгое время.)
  5. My Dad has worked as a builder for three years. (Мой отец работает строителем в течение трех лет.)