Конспект урока по страноведению на тему "A Trip to Scotland".9 класс.
план-конспект урока английского языка (9 класс) по теме

План-конспект урока по страноведению с использованием видеоматериала. Для уроков страноведения подбираются и используются аутентичные тексты, имеющие определённую новизну при описании реалий страны изучаемого языка, иллюстративный материал для раскрытия содержания предлагаемых текстов, карты, рекламные проспекты, денежные единицы. На уроках используются активные методы обучения: игровые, дискуссионные, проектные. Уроки проходят в форме бесед, лекций, семинаров, большой популярностью у учащихся пользуются видеоуроки.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл urok_shotlandiya.docx21.09 КБ

Предварительный просмотр:

A Trip to Scotland

( Урок-путешествие с использованием видео)

Цели урока.

        1. Обобщение лингвострановедческого материала по указанной теме.

2. Расширение знаний учащихся страноведческого характера с использованием видеоматериала.

3. Развитие интереса к жизни, истории, культуре, нравам, обычаям, традициям, укладу повседневной жизни страны изучаемого языка.

        В процессе достижения этих целей данный урок решает следующие общеобразовательные задачи:

        - обеспечивает повышенный уровень изучения английского языка;

        - готовит учащихся к сдаче экзамена в формате Государственной Итоговой Аттестации.

        Воспитательная задача:

 формировать у учащихся интереса и уважения к национальным традициям и особенностям страны изучаемого языка, к культурному наследию Соединённого Королевства, в создании положительной мотивации, а также  стимулирования познавательной деятельностью.

        Развивающая задача:

 обогащать кругозор учащихся,  развивать интеллектуальные, познавательные и языковые особенности.

        Образовательная задача:

         Совершенствовать умения и навыки практического владения английского языка по данной теме по всем видам речевой деятельности: аудированию, говорению, чтению, письму.

         Развивать у учащихся навыки устной речи, монологического высказывания по темам:

Шотландия, Монархия.

         Развивать у учащихся навыки понимания речи на слух с использованием видео.

 Закреплять навыки использования грамматического материала: Present Perfect Tense.

Оснащение урока.

Карта Соединенного Королевства Великобритании, флаг страны, видео, таблица на доске, карточки с тестом (general knowledge), карточки с ответами, видео “Introducing Great

Britain”- section1  “ Edinburgh”, Flip-Posters.

План урока.

1. Оргмомент.

2. Сообщение темы и целей урока, знакомство с условиями и заданиями урока-путешествия.

3. Речевая разминка: вопросы по Великобритании.

4. Беседа по теме “Шотландия”.

5. Просмотр видео по теме “Эдинбург”.

6. Повторение темы “Монархия”. Беседа по теме “Королева Великобритании” с

использованием Flip-Posters.

7. Тест по Великобритании.

8. Домашнее задание.

9. Подведение итогов урока, выставление оценок.

Ход урока.

1. Оргмомент.

2. Сообщение темы и целей урока.

The topic of today’s lesson is “A Trip to Scotland”. We are going to make a tour about this country.

3. Речевая разминка.

First of all I’d like you to answer my questions about Great Britain:

    1. Where is Great Britain situated?

    2. What is the name of the largest island?

    3. What is the official name of Great Britain?

    4. Do you know any other names for Britain?

    5. What area does Great Britain cover?

    6. What is the climate in Britain like?

4. Беседа по теме  “ Шотландия “.

Now let’s check your homework.

  1. What do you know about Scotland?

( location, area ,population , capital – use the map )

  1. Do you know that Scotland is a separate country from England both historically and culturally.  Even today Scotland has it’s own legal system, educational system and currency.

By the way are you aware of the fact that Edinburgh is roughly on the same line of latitude as Moscow. Do you think it is a warm place or a cold place?

  1. Do you know the names of any famous Scottish people?

(Robert Burns is the national poet of Scotland. He was born on the 25-th of January, 1759. His childhood was rather difficult. He tried to overcome a lot of hardships during his young years. Burns wrote his first poem at the age of fourteen for a girl who worked with him in the fields. Millions of people all over the world appreciate and love Burn’s poems. Robert Burns sang the beauty and the glory of his native land, he described the common joys, sorrows and life of the common people. He glorified true love and friendship.

  He died on the 21st of July, 1796 after a short illness.)

 

5. Просмотр видео по теме “Эдинбург”.

Now we are going to enrich our knowledge about Scotland watching a video. As for the language of the video it’s rather easy to understand.

  1. You will try to do exercises 1 and 2 (discussion).
  2.  We’ll watch this section twice and you will concentrate your attention on the following: look through the tasks 3 and 4 (discussion).

Do tasks 5 and 6.

  1. On the video the year 1603 was mentioned. This year is associated with the death of Queen Elizabeth I and this year King James VI of Scotland became King James I of England.

What can you tell us about this period of time in the British history?

(Queen Elizabeth I was one of the strongest rulers in England’s history. She was the last of the Tudor dynasty. Elizabeth received a good education, including foreign languages (French, Latin , Spanish ), Science and Mathematics.

  Elizabeth had no children, so on her death in 1603 her closest relative became the new king of England. This new king was king James VI of Scotland (the son of Elizabeth’s old rival ,Mary  Queen of Scots).

   King James VI of Scotland became King James I of England and the Stuart dynasty began.)

 

6. Беседа по теме “ Королева Великобритании “ c использованием Flip-posters.

The Queen of the U.K. traditionally visits Edinburgh in summer.

  1. Now look at this poster and answer: What’s the Queen’s name?

Queen Elizabeth I, Queen Elizabeth II, Queen Victoria.

Look at the photo of the Queen and answer YES or NO. (Flip-Posters, p.47).

1) Was the photo taken during an official ceremony?

2) She is wearing an ordinary dress.

3) She is carrying a bunch of flowers.

4) She is wearing a smart dress.

5) She looks tired.

6) She is wearing a crown of jewels.

7) She is wearing a diamond necklace.

8) She is smiling.

b) Can you fill in the Queen’s indentify card?

1. Surname                                   – Windsor

2. Name                                       - Elizabeth Alexandra Mary

3. Date of birth                            – 21 April 1926

4. Place of birth                         – London

5. Parents                                     – Duke and Duchess of York

6. Grandparents                           - King George V, Queen Mary

7. Accession to the throne           - 6 January 1952

8. Coronation                               – 2 June 1953

9. Official birthday                      - the second Saturday in June.

(The table is in the blackboard).

c) Look at the royal residences in the poster and describe them.

Buckingham Palace.

It is the Queen’s residence. There are about 600 rooms in the Palace on three main floors.

The Queen and Prince Philip have rooms on the first floor in the north wing.  Nowdays B.P. is open to the public from 7th August until 30th September.

Windsor Castle.

Windsor Castle has been the home of kings and queens for nearly nine centuries. It was built as a fortress by William the Conqueror.

Windsor Castle is one of the few royal residences in the country, the other two residences are Buckingham Palace in London and Holyroodhouse in Edinburgh.

 Windsor Castle is much used by the Queen and her family at weekends. There is also a large family gathering in the castle at Christmas.

d) The flag of the U.K. is called “The Union Jack” What do you know about it’s history?

7. Тест по Великобритании (Quiz on the U.K., general knowledge). (карточки)

8. Домашнее задание.

  1. Prepare a short story about Edinburgh using the video.
  2. Be ready to speak about the Iberians, the Celts, the Romans (notes).

9. Оценки с комментарием.


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

План-конспект урока английского языку по методике Шадрикова для 6 класса по теме: “Семья” Урок повторения и обобщения.М.З.Биболетова. “Enjoy English” учебник для 5-6 класса.

План-конспект урока английского языку разработан по методике Шадрикова для 6 класса по теме: “Семья”  Урок повторения и обобщения . М.З.Биболетова. “Enjoy English” учебник для 5-6 класса....

Конспект урока с презентацией на тему "Виды словочосетаний". 5 класс. Урок составлен по учебнику "Русский язык" В.В. Львова, С.И. Львовой, 5 класс, в 3-х частях.

Конспект урока с презентацией на тему " Виды словочосетаний". 5 класс. Урок составлен по учебнику Львова, Львовой, 5 класс, в 3-х частях.Данный конспект составлен в виде технологической карты, к нему ...

Конспект урока по русскому языку ( для учащихся 7 - 9 классов) Тема урока: « Слова – «приятели»

Конспект урока по русскому языку "Слова-приятели" для 7-9 классов. Тип урока: проверка знаний, умений, навыков....

План-конспект урока с ЭОР. УМК "Английский в фокусе. 5 класс". Н.И. Быкова,Дж.Дули. Модуль №8,урок 8a

План - конспект урока c ЭОР. УМК "Английский в фокусе. 5 класс". Н.И. Быкова, Дж. Дули. Модуль №8, урок 8a...

Технологическая карта урока английского языка «A Trip to Nepal », 10 класс

Урок английского языка с применением технологии коммуникативного обучения...