Пояснительная записка к интегрированному уроку (английский – история) “Are you true patriots?”
материал по английскому языку по теме

Портнихина Светлана Сергеевна

Интегрированный урок (английский – история)

Тема: “Are you true patriots?”

 

 В основе урока  заложена  концепция развития индивидуальности в диалоге культур заслуженного деятеля науки РФ, доктора педагогических наук, профессора  Е.И.Пассова.

Развитие национального самосознания, гордости и уважения к своему историческому наследию, более глубокого осмысления роли своей малой Родины в современном мире служит формированию поликультурной личности школьников. Воспитание этике дискуссионного общения  и этике взаимодействия с людьми осуществляется через обучение учащихся социально приемлемым нормам общения с учетом важнейших компонентов коммуникативной ситуации, которые определяют выбор языковых средств, разговорных формул для реализации функции общения.

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon o.ur_._patriot1-8.1-20121.doc108.5 КБ

Предварительный просмотр:

ПОЯСНИТЕЛЬНАЯ ЗАПИСКА.

Портнихина Светлана Сергеевна

               Учитель английского языка

МБОУ СОШ № 68

Интегрированный урок (английский – история)

Тема: “Are you true patriots?”

 В основе урока  заложена  концепция развития индивидуальности в диалоге культур заслуженного деятеля науки РФ, доктора педагогических наук, профессора  Е.И.Пассова.

Развитие национального самосознания, гордости и уважения к своему историческому наследию, более глубокого осмысления роли своей малой Родины в современном мире служит формированию поликультурной личности школьников. Воспитание этике дискуссионного общения  и этике взаимодействия с людьми осуществляется через обучение учащихся социально приемлемым нормам общения с учетом важнейших компонентов коммуникативной ситуации, которые определяют выбор языковых средств, разговорных формул для реализации функции общения.

I. Основное содержание: Разработка урока.

II. Приложения:

Электронные ресурсы:  

Презентация урока.

Печатные ресурсы:          

Скрипт диалога;

Тексты  о:

 липецком хладокомбинате, фабрике «Липецкие узоры»,  Елецком

 промысле кружев.

 Индивидуальный раздаточный материал.

 Ключевые слова: true patriots, be proud of, feel proud in

 Количество листов: 10

                               

ЦЕЛИ:

Познавательный аспект - знакомство с достопримечательностями, интересными фактами и достижениями, связанными с родным краем;

Развивающий аспект – развитие способности к выбору выражений, адекватных ситуации общения;

Учебный аспект – развитие речевого умения (диалогическая форма речи);

Сопутствующая задача  - развитие умения читать\понимать на слух  детали сказанного.

Речевой материал: (продуктивный: expressing approving /admiration -

Fantastic; Super; Just Fancy! Nothing can beat it! It’s the tops! You will be nuts to miss it!)

Expressing surprise (Are you serious? You must be joking.)

Saying if someone knows about something: Have you got any idea about…? Know anything about…? Have you heard about …?

Saying if someone knows about something  ( It’s a pity, but I know nothing about it; That’s what I’ve heard; I was told that…)

Воспитательный аспект:  воспитание патриотических чувств к своей малой Родине.                                                 

Ход урока.

Этап урока. Речевая зарядка.

T:  Hello! Glad to see you. I hope everything is all right. I know you have to work hard. And of course you need relaxation. If people have a hobby it helps them to relax. As for me I enjoy travelling. And what do you enjoy doing?

Students’ answers.  

T:  But a lot of people are also fond of travelling. And at our school there is a good tradition to travel round this country. In this photo you can see the English teacher, Ludmila Tupenkina, with her pupils. They took a trip to one of the greatest cities of Russia in autumn.  In the photo you can see the city they visited then.

Этап урока.

The teacher of history talks about the facts connected with the Hermitage.

T: And this is another picture of this city. Is this sight unique? What’s its name? What can you say about the architecture of that great cathedral? Have you ever

 been there? Would you like to visit this wonderful cathedral?

The pupils’ answers.  

T:  I hope you will do it some day and have а strong impression.

T. of history informs the students about the peculiarities of the sight.

T: Everybody knows that St. Petersburg is a treasure house of priceless       collections that present the best achievements of mankind. Why is it important to be interested in the cultural heritage of Russia?  As for me I can learn more about the world’s treasures of culture. And what do you think about it?

The students’ answers:    As for me I can:  enlarge my mind; enrich my knowledge; see art treasure; feel pride in…; be proud of …

Этап урока. Проверка домашнего задания.  

T: A lot of people try to learn more about the   greatest achievements in their countries and tell the most interesting facts to their friends over the Internet, writing articles and letters to various magazines. At home you read the letters of some British teenagers who were describing some widely- known places in their country.                                                                                                       Why have they chosen just those items? How do they explain their choice?  

 Do they feel patriotic excitement?

T: Listen to your classmates’ descriptions and express your attitude to the places, mentioned by the students. Use suitable words and expressions

(Who’d have thought of it? How interesting?  You must be joking!  Fantastic!

 Yes, I’ve heard/read about it.)

The students tell about Britain’s incredibly impressive sights which are worth seeing. (The London Underground; the Tate Gallery; the British Library)

T:  Do British teenagers feel proud in their country?

Этап урока. Постановка проблемного вопроса.

T: And what about Russian people?  It’s not arguable that Russian people are hospitable people. They are also always ready to show their guests the things they consider being glorious. Are there any places that can attract tourists in Lipetsk region? Are we proud of them?

 Students’ answers.

T:  Now let’s think about the things we are going to discuss at the lesson.

T:  People who rate the achievements of their region highly can be regarded patriots. And at home you were to find the definition of the word ‘patriot’.

 - What person can be called a patriot to your mind? 

S-s:   A person who strongly supports his country and its way of life. (ОУД) 

T: - Do you think that you are also patriots of your homeland?  

      I strongly hope you are. Let’s see if it is really so.

The teacher of history discusses the meaning of the word “patriot”

T. asks the teacher of history if there is something in Lipetsk region that is famous all over the world.

The teacher of history tells about Gagarin site. 

T: In modern life there are a lot of successes that make the region famous. Let’s listen to the dialogue between two teenagers about the treatment at Lipetsk resort.

Установка ученикам: The boy is discussing his impression about the treatment at Lipetsk resort.  Is his impression positive or negative?  What words and phrases can help you to understand it?

    The Students` answers.        T:  Check yourself now.

Беседа учителя истории и учеников об историческом прошлом Липецкого курорта,  (показ слайдов)    

T:  Are you able to represent Lipetsk best achievements in order to praise and make them world famous. I firmly believe you are. Let’s organize some groups and play. You are going to be a staff of the shops that sell the production of some Lipetsk enterprises. Imagine that your aim is to attract more tourists to the shop and make the articles well-known abroad. First read the information about them. Then do your best in order to persuade the customer to buy one of the things. Tell about the main characteristics that make the thing unique. Use the facts from these texts. The first group is to represent Lipetsk design’s household articles, the second one- Eletsk lace and the third one- Lipetsk ice-cream. Along the variants suggested by me there is a list of unknown words.

Физкультминутка.  As you have to make notes let’s do some exercises for your fingers first.  Do it after me, please.    (Music)

Формирование групп.

T: Take the roles you like, create an emblem if you can and good luck. (Учащиеся работают в группах, распределяют роли)

Т:  Now it’s time to listen to those students whose task is to represent Lipetskie uzory or ‘Lipetsk designs’ production. Listen to them to see if they’ve managed with their task successfully.        

S-s work in groups. (T – турист; S – продавец)

Речевые функции:

S: Asking about the things that attract the buyer’s attention and the wish to buy a thing.    

T: Expressing the wish to buy the thing decorated with the ornamentation he likes.  

S: Expressing his wish to help. Describing specific characteristics of the thing.                                           T: Showing his attitude to the seller’s opinion and expressing his emotions.

S: Showing your hospitality.

Опоры для учащихся:

          ... I’m …

          … has a long history and….

          … has been around (существует)……..

           …is packed with…

         …..are widely favoured \ admired by…

        … . attract a lot of……

        …   are bought by…..

         …. gives a sense  of ….                

          ….I recommend you

Учащиеся высказывают свое мнение о представленной продукции.  

Teacher:  Thank you for the interesting information and now we have a chance to see in what way the students can glorify Eletsk lace.   You have read the information about the masterpieces of Eletck lace and now act out the conversation with a foreign tourist to show him/her the unique qualities of the best items. Follow the scheme, please.         .                               

Tourist :                                                               Seller:

 1. Asking for help                                        1.Offering help

 2. Naming the reasons for buying;                            

    asking about the articles available             2. Describing the assortment

3. Expressing surprise /admiration                    3. Showing your emotions, describing

                                                                         the best qualities of the thing

Asking about the colours of the models     4. Describing  the model’s colours                                                                                                                                                                            

5.  Asking for advice.                                          5. Giving some advice

6. Expressing admiration/surprise; asking

    about the sizes of the things.                          6. Giving information about the sizes.                                        7. Asking about the way to pay                         7. Explaining the options                            

8. Thanking                                                    8.  Responding to thanks.

 Teacher: And now let’s go to see the ice-cream shop.

     You have learned some important facts about Lipetsk ice cream. Act out the conversation and say everything you can in order to praise Lipetsk ice cream and make it more famous among the tourists. Follow the scheme, please.

The tourist should remember to:                      The seller should remember to:      ask about different sorts of ice-cream              present the full line of ice-cream

ask about the best  sorts                                       inform about the best-selling sorts                  

ask for advice                                                  recommend Lipetsk ice cream

make a choice                                                  advertise the best sort                                                                              

be polite                                                           be polite                                                                

Речевые функции:

T: Asking for help                                            S: Expressing wish to help  

T: Saying about his love to ice-cream.        

T: Asking about the sorts available.                 S: Presenting the sorts available      

T: Asking about the best-selling sorts              S: Аdvertising Lipetsk ice-cream            

T: Showing surprise.                                        S: Praising Lipetsk sorts.                                                                                                

T: Showing admiration; asking for                   S: Giving some advice.

     recommendation.                              

    T: Expressing your emotions.                           S: The hope for further contacts                                                                              

The answer to a problematic question.

T: What conclusion can you make? Do you think that your classmates are true patriots of their homeland?  

     (Ответы учащихся с опорой; без опоры)                                                                                                                                                                                  

T: At the lesson we have discussed a very important problem. We understand that those who are interested in cultural heritage of different countries and his homeland are ready to keep the best places in good condition.

The teacher of History revises the main stages of the discussion and makes a conclusion.

T. estimates the work of the students at the lesson.

 Home task:  Write a letter about Lipetsk Lore Museum to your foreign friend, try to make it extremely attractive.

 Приложение 1.  The dialogue between the boy and the Lipetsk resort patient.

Hello, Nick! You look so lovely and fresh. 

No wonder! I had a course of treatment at Lipetsk resort. 

Whatever the reason it was a good idea.

No doubt. The resort has been around for many years and attracts a lot of holidaymakers.

I’ve heard a mud cure gives a sense of complete relaxation.

     -   Just fancy.  Nothing can beat it.

- That’ not really surprising because the procedures are enjoyed by all  my relatives.

- I would advise you to use Lipetsk mineral water.

- Are you serious?

- One thing is sure, though. You’ll feel absolutely fine.

Приложение 2. The information about ‘Lipetsk designs’ enterprise.  Lipetskie uzory  or ‘Lipetsk designs’ is a folk handicraft of making wooden articles with artistic painting in the Lipetsk Region, The handicraft originated back in the 18th century in the outskirts of  Lipetsk. Traditionally household articles (such as bowls, cups, ladles, scoops, etc.) were handmade of linden that was growing in plenty in the area. According to the traditional technology, making of any item, be it a small spoon or a big decorative set, takes exactly 72 days. Lipetsk painting designs are images of butterflies, birds, fish, and stylized animals. Rich picturesque nature of the Russian south land reflects the character of ornamentation, and a ripe ear of wheat in Lipetsk motifs has become the symbol of well-being. In addition to painted wooden things, Lipetsk artists working at the factory use the same decorative style in painting of metal items, in particular.

The cards with the list of unknown words.  handicraft- ремесло;   article - предмет, изделие;    outskirts- окраина, предместья;  household- бытовой;   bowl- чаша 2.чашка;   ladle - ковш, черпак;  scoop- совок, лопатка; linden- липа; intricate - сложный, замысловатый; trim – украшать;  set- набор, комплект;   stylize-изображать в традиционном стиле; picturesque – живописный;   ornamentation- украшение; ripe – спелый; ear- колос; well-being- здоровье  2.благополучие.  

Special characteristic of Eletsk lace is famous for its extremely fine workmanship and elegance.  The colour of the lace is various nowadays. The masterpieces of Eletsk lace are designed to impress with their originality and amazingly intricate patterns. The best articles attract attention of customers and specialists immediately. Numerous diplomas and medals prove high quality of the lace. The best articles are traditionally sold both in Russia and abroad. Trimmed with light lace, dresses look gorgeous and stylish. It’s the tops! You’d be nuts to miss a chance to buy them.

The cards with the list of unknown words. Workmanship-искусство, мастерство;  intricate-  запутанный, сложный, замысловатый; masterpiece – шедевр; pattern - рисунок, узор;  article - предмет, изделие, вещь; originality- оригинальность. 

     Lipetsk ice cream- high quality ice cream is  popular not only in the Lipetsk region but also in 48 cities and towns in Russia. Lipetsk Group of Refrigerating Enterprises,  a well-known maker of ice cream which uses first-class ingredients  has excellent quality control and the  workers are proud of what they make. They started making ice cream in 1980s. Now they make up to 150 various sorts of ice cream. Seven ice cream producing lines make 105 tons of ice cream every day. 10% of the ice cream produced in this country is made in Lipetsk. For the last five years the Lipetsk Group of Refrigerating Enterprises has won numerous awards and prizes. At the regional exhibition The Festival of Ice Cream '99 in Rostov-on-Don, the Lipetsk Refrigerating Group of  Enterprises took the first place and received the diploma and The Best Ice Cream Cup. At the international exhibition in France Lipetsk ice cream makers received the International Europe Award for Quality.  

Приложение.  Зимний дворец.  

Знаете ли вы, какое здание изображено на фотографии? (Зимний дворец)

В каком стиле оно построено и кто является архитектором? (стиль – Барокко, арх. -  Бартоломе  Растрелли)

А знаете ли вы, сколько в нем комнат? ( Здание дворца имеет 1084 комнат, 1945 окон, 117 лестниц (включая потайные).

А что сейчас расположено в музее?  (Эрмитаж)

А известно ли вам, что  означает это слово? (Эрмитаж – от  фр.Hermitage) место уединения, келья, приют отшельника, затворничество)

Информация о Гагаринской стоянке.

Всемирной известностью пользуется  Гагаринская верхнепалеолитическая  стоянка (Задонский р-н, около 22 тыс. лет назад). На памятнике изучено первое в пределах бывшего СССР верхнепалеолитическое жилое сооружение на стоянке открытого типа.

Впервые в России здесь, на стоянке открытого типа, найдены остатки долговременного палеолитического жилища, серия (14 штук) статуэток из бивня мамонта, изображающих женское божество, 11 тысяч орудий труда и изделий из камня, 500 орудий труда и украшений из кости, а также кости со следами обработки.

         В сокровищницу мировой культуры Гагаринская стоянка вошла благодаря находкам изящных женских статуэток, вырезанных из бивней мамонтов, т.н. «палеолитических Венер», которые подчеркивали особую роль женщины в первобытном обществе, отражая культ хранительницы домашнего очага, продолжательницы рода.

Информация о Липецком курорте.

Немногим известно, что Липецк — один из первых городских курортов России. Курорт «Липецкие минеральные воды» учрежден в 1805 году и вскоре получил всероссийскую известность. По качеству природных лечебных средства — минеральных вод и железистых грязей — Липецк сравнивали с лучшими европейскими курортами. Благодаря курорту город быстро благоустраивался и имел «более вид какого-то зажиточного германского городка, чем русского уездного города, с идеей которого у вас всегда связано понятие грязи, пыли, тесноты и неопрятности». В разное время здесь работали выдающиеся архитекторы — Воронихин, Мельников, Машков. К концу XIX века сложилось общее мнение, что Липецк «принадлежит к числу самых красивых и привлекательных уездных городов Российской империи». Липецкий курорт посещали известные писатели и поэты, музыканты и актеры, революционеры-народники, здесь залечивали раны русские солдаты и офицеры. В летнее время на курорте устраивались великолепные балы, фейерверки и иллюминации, концерты и спектакли.  

Таблица в помощь учащимся:    

      I can say that my classmates are true patriots of our homeland because:  

             love                      the  great                                                                                                             They    are  proud of         the   unique         places             in   Lipetsk

           take pride in        the  remarkable                        our homeland.  

                                       the wonderful

                                                                                             

 They   glorify           Lipetsk    outstanding               enterprises. 

                           

          praise                             fantastic                      factories.

                                                striking                        goods.                                                               

                                                                   

                                                                                                                     


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Интегрированный урок (английский – история)

В основе урока  заложена  концепция развития индивидуальности в диалоге культур заслуженного деятеля науки РФ, доктора педагогических наук, профессора  Е.И.Пассова.Развитие национ...

ПОЯСНИТЕЛЬНАЯ ЗАПИСКА К рабочей программе «АНГЛИЙСКИЙ В ФОКУСЕ, 10» (“SPOTLIGHT”)

         Рабочая программа предназначена для 10 класса, составлена в соответствии с требованиями российских стандартов языкового образования и рассчитана на 3 часа в не...

ПОЯСНИТЕЛЬНАЯ ЗАПИСКА К рабочей программе «АНГЛИЙСКИЙ В ФОКУСЕ, 9» (“SPOTLIGHT”)

Рабочая программа предназначена для 9 класса, составлена в соответствии с требованиями российских стандартов языкового образования  и рассчитана на три часа в неделю (102 часов в год)....

Пояснительная записка к программе по английскому языку-начальная школа в соответствии с ФГОС

Данная работа содержит пояснительную записку к программе по английскому языку в начальной школе к учебнику Биболетовой...

Пояснительная записка к программе по английскому языку-5-9 классы в соответствии с ФГОС

Данная работа содержит пояснительную записку к программе по английскому языку для 5-9 классов по учебнику Биболетовой...

Пояснительная записка к программе курса английского языка к УМК Верещагиной И.Н., Бондаренко К.А., Притыкиной В.Т. «Английский язык -2»

Пояснительная записка к образовательной учебной « авторской» программе курса английского языка к УМК Верещагиной И.н., Бондаренко К.А., Притыкиной В.Т. «Английский язык» (для 2 класса общеобразователь...

Пояснительная записка к элективному курсу по истории "История в лицах. Россия XX век"

Рабочая программа предусматривает расширение знаний учащихся по предмету через изучение темы "Исторические личности и их роль в истории". Углубленное преподавание истории осуществляется с помощью след...