Школа, в которой я работаю...
методическая разработка по английскому языку (8 класс) на тему

Школа, в которой я работаю, носит имя Героя Советского Союза Борисова ВА. В 2013 году, 12 апреля, в школе был большой праздник: 100 лет со дня рождения этого замечательного человека, нашего земляка. Мною был разработан план урока, посвященного первому директору аэропорта Шереметьево, отважному летчику, Борисову Василию Александровичу

Скачать:

ВложениеРазмер
Microsoft Office document icon kraevedenie_urok_po_borisovu_vstupitelnaya_statya_2.doc90 КБ

Предварительный просмотр:

Булекова Елена Петровна, Московская область, п/о г. Лобня (т.8-905-782-0102)

место работы: МБОУ СОШ №3 имени Героя Советского Союза  Борисова В.А.

должность: учитель английского языка

 

Важность работы с материалом  краеведческого характера на уроках английского языка

     Изучение краеведческого материала на уроках иностранного языка важно и интересно было всегда и остаётся важным в наши дни. Учащиеся обычно проявляют особую активность на уроках, которые соприкасаются с темой родного города – места, где они родились, растут, учатся и, возможно, будут жить и трудиться здесь в будущем. Их интересует богатая история Лобни, её традиции.

     Но особая гордость лобненских школьников – это люди, которые жили и живут ныне в нашем небольшом, но уютном подмосковном городке. Среди них учёные, спортсмены, писатели, изобретатели, актёры, дикторы телевидения, строители атомных станций…    

    Одним из таких людей является лётчик, Герой Советского Союза Борисов Василий Александрович, чьё имя носит наша школа с апреля 1995 года.

     12 апреля 2013 года в школе был большой праздник, посвященный 100-летнему юбилею со дня рождения Бориссова ВА.

     К этому событию я подготовила и провела урок-игру «Счастливый случай», посвящённый Борисову Василию Александровичу и некоторым фактам истории авиации.

     Такие уроки на основе краеведческого материала расширяют кругозор учащихся, «повышают интерес к истории родного края, формирует такие качества, как активность и ответственность за будущее своей малой родины. Кроме того, введение краеведческого материала оказывает положительное влияние на практическое владение иностранным языком: обогащается словарный запас школьника, приобретаются новые знания, развиваются речевые умения.

     Задача учителя иностранного языка – найти оптимальные приёмы введения краеведческого материала в процесс обучения иностранному языку, которые позволяют реализовывать воспитательную задачу, а именно: сформировать у школьников чувство патриотизма» (1). Эти уроки оставляют след в душах детей.

     Предлагаю вашему вниманию план урока-игры, посвящённый Герою Советского Союза, первому директору аэропорта Шереметьево, Почётному жителю города Лобни, замечательному человеку, другу учащихся и учителей бывшей средней школы № 3, ныне МБОУ СОШ № 3 имени Борисова Василия Александровича.

Тема: «Биография. Борисов В.А.»

Практические задачи:

1) научить строить устные     высказывания в Past Indefinite;

2) совершенствовать    навыки    говорения    учащихся    по    теме «Биография» в монологических высказываниях из 20-22 фраз.

Воспитательная и развивающая задачи:

1) воспитывать чувство уважения к людям, прошедшим войну, сделавшим много для нашей Родины;

2) развивать познавательный интерес к людям, живущим в нашем городе;

3) развивать внимание, быстроту речевой реакции.

Оборудование урока:        1) лексические карточки;

  1. карточки 3-х форм неправильных глаголов;
  2. стенд посвященный В.А. Борисову;
  3. фотопрезентация из жизни ВА Борисова;
  4. музыкальное сопровождение.

План урока.

  1. Организация класса.
  2. Домашнее задание.
  3. Речевая разминка.
  4. Объявление темы урока.
  5. Игра «Lucky Chance»

A)        I game «Verbs: regular and irregular»

Б) II game «Words:        - what is the English for.

- what is the Russian for.

B)        III game «Who was the first?» (aviation)

Г) IV game «Reading» (  the text about V.A.Borisov)

Д) V game «Questions» (My questions to you, your questions to me)

E) VI game «A Story» (About Borisov V.A.)

A musical minute.

  1. Подведение итогов игры.
  2. Заключительное слово учителя.

Ход урока.

1.        Good morning, children! Today we have a lot of guests. So, let us greet them.

Класс хором: Good morning, good morning, we are glad to see you!

  1. Заполнить страницы альбома, посвященные ВА Борисову, с комментариями на английском языке.

(Данный альбом -  «Ими гордится наш город» -  ведётся учащимися, где собран материал о знаменитых людях города).

  1. Речевая разминка:

           Teacher      Is anybody absent?

      What day of a week is it today?

      What date is it today?

      What date will it be tomorrow?

          Some people have a professional holiday on that day.

      What is the name of this holiday?

      People of what professions celebrate it?

      Of course you know some cosmonauts and pilots? Who are they?

  1. 4. Знакомство с планом урока.

Teacher:  Today we are going to speak about aviation and aviators, about pilots and V.A. Borisov a Hero of the Soviet Union, the honorary member of our town and the man who gave his name to our school. He is dead now and we shall speak in the Past Indefinite. So we must revise the second form of the verbs: regular and irregular.

I've prepared today's lesson as a game «Lucky Chance».

First of all let me introduce the teams:

Blue

Ginger

1.

Балагуров Алексей  

1.

Линник Екатерина

2.

Кобзарев Андрей

2.

Самсонова Александра

3.

Трунаева Елена

3.

Конончук Дмитрий

4.

Николаева Елена

4.

Попова Екатерина

5.

Щеголяев Илья

5.

Максименко Дмитрий

6.

Юдина Екатерина

6.

Назаров Александр

7.

Херуимский Вячеслав

7.

Сускин Виталий

Our referee is О.А.        ;

So everything is prepared, everybody is ready. Let's start.

The first game is named «Verbs».

Give three forms of the following verbs (one word is one point):

Blue                                       Ginger

to finish, to be        to love, to know

to work, to read          to enter, to begin

                        to bomb, to fly                   to award, to become

to move, to go        to help, to fight

to continue, to make         to name, to build

to invite, to meet        to decide, to do

to ask, to draw        to live, to think

to leave                                to speak

Game number two is «The Words».

Blue. Give English equivalents to the following Russian words:

What is the English for…?

мочь, суметь

служить

экзамен

деятельность

пилот

доброволец

награждать

детство

увлекаться

биография

самолёт

заканчивать учебное заведение

орден

летать

любить

медаль

старше

поступать в учебное заведение

родственник

самый старший

родиться

командир

Ginger. Give Russian equivalents to the following English words:

What is the Russian for …?

to be able to

to serve

examination

activity

pilot

volunteer

to award

childhood

to go in for

biography

plane

to graduate from

to order

education

to be fond of

order

to fly

medal

relative

elder

eldest

to be born

commander

to enter

    The next game is «Aviation».

Take any barrel and answer the question. You may discuss the answer.

(a right answer - one point)

1.        How did people try to fly in the earliest times of history? (They tried to fly like birds, they looked at them and watched them moved their wings and tried to do the same.)

  1. Who made drawings of a flying machine in the fifteenth century? (Leonardo da Vince, an Italian painter, the 15-th century (helicopter, parachute)
  2. What was the first air balloon made of? (It was made out of a bag.)
  3. The first flying machine was a helicopter. Who worked out the flying model of a helicopter? (Mikhail Lomonosov, in 1754)
  4. When was the first airplane in the world built? (In Russia, 1881, by Alexander Mozhaisky)        

6. What did the first aeroplane look like? (It was not large, it was 15 metres long, had 2 wings. It was made of metal, wood, canvas; it had a motor.)

  1. Who was the first aeroplane pilot in Russia? (Alexander Mozhaisky, Sergey Utochkin)
  2. What Russian pilot worked out many tricks of air pilotage? (Pyotr Nesterov)

"to loop the loop – делать   петлю              

  to ram – таранить» (2)

Game number four is «Reading».

Open your vocabularies.  I have said, that today's lesson is devoted to aviation and to

A.V. Borisiv. Do you know this name?

Read one after another. 6 right readings - 6 points

1.        V.A. Borisov. This name of the Hero of the Soviet Union is known to everybody in our small town. His life and wok are of a great example to all young people.

V.A. Borisov was born in the village of Gora Ponevits in Kalinin (now Twer') region on the 12-th of April, 1913.

When he was a schoolboy, his favourite subjects were physics and mathematics. He read a lot of books and he was found of music.

  1. V.A. Borisov began to fly while he was a student of a technical secondary school in Saratov. After finishing Saratov school in 1933 he entered the flying school in Tambov and two years later became a commander of pilots' group in the Far East.
  2. The summer of 1941 was terrible for our people and V.A. went as volunteer to the front. He was a great patriot of our country. He fought bravely. He made many flights to bomb the German fascists. He did it well and the Government made him a Hero of the Soviet Union and awarded him the Gold Star Medal.
  3. After the  Second  World  War V.A. Borisov  worked  in Moscow.  But when the  airport «Sheremetyevo» had been built, he became the first director of the airport and moved with his family to Lobnya. His house was in Zarechnaya Street. Now this street has a new name: Borisov Street.

V.A. flew to the North Pole. He helped our scientists in the Antarctic Continent.

  1. When he became a pensioner he continued to live an active life. He loved children very much and often was the guest of our pupils. In 1977 the pioneer organization of our school was named after V.A. Borisov. And both he and pioneers were proud of it. They became real and close friends:   they   worked   together   in   subbotniks,   pupils   were   invited  to   the   museum   in Sheremetyevo by V.A.
  2. After his death on the 20-th of April 1993 the schoolchildren were sorrowed and decided to ask the Town Administration to award the name of V.A.Borisov to our school. So it was done in April 1995. And now we are proud of this fact.
  3. In 1999 a bust of Borisov VA was opened in our school. It is situated on the ground floor. There are always flowers there. The author of the bust is a young sculptor. Her name is Olesya. Many guests were invited and present that day, when the bust was opened. All of them knew VA very well. They were his friends, relatives and pilots who worked with him.
  4. It was a real holiday for them (his friends) and for us, children, our parents and our teachers. And on the 12th of April,2001 the first exposition of a museum, devoted to the Hero of the Soviet Union, the honorary member of our town, a pilot and our friend VA Borisov was opened.
  5. On the  12th of  April, 2013 , our school celebrated the 100th anniversary of V.A. Borisov’s  birthday. There were many guests: his students, his grandchildren and grandgrandchildren. They spoke about their granddad, the traditions in their family, connected with Vasily Alexandravich. Our pupils and teachers prepared a concert. It was great – the concert and the holiday.

The next game is named «Questions».        

(a right answer - one point; a right question – one point too)

(My questions to you, your questions to me)

Ask each other questions about V.A. Borisov. Exchange each other with your questions.

A minute of music.

Звучит любимая песня ВА Борисова  из кинофильма «Небесный тихоход» в исполнении представителей обеих команд.

The sixth game has come. «A Story»

My friends! You have read the text about V.A. Borisov, you have answered my questions, and exchanged yours. Now during this last game you will make up a story describing episodes from V.A. Borisov's life. Who is the first? The second is...

Now our referee is ready to sum up. Let’s listen to her.

The score is … to … in favour of …

7.   Итоги игры.

You showed that you know the history of our country, the well - know people of Russia. You showed that you now the history of our town and the famous people of Lobnya. You showed that you knew the history of our school and an interesting man V.A. Borisov who was dear to us. Thank you for that. I enjoyed every minute of our lesson.

Литература

  1. Карташова В.Н., Исаев Е.А., Краеведение на уроках английского языка, Иностранный язык в школе, №1, 2011, стр 46.
  2. Копыл Е..Г, Боровик М.А., Книга для чтения к учебнику Старкова А.П., М., АСТ Астрель, Санкт-Петербург, СпецЛит, 2003, ст 88.

По теме: методические разработки, презентации и конспекты

Гимназия №1529 имени А.С. Грибоедова - школа, в которой обучают искусству жизни

Уважаемые родители!В "Учительской газете" № 42 от 16 октября 2012 года опубликованы материалы о нашей гимназии. 1. "У Христа за пазухой"2. "Счастливый директор"3. "Исток" успешности 4. "Праз...

Классный час « Создание школы успеха. Школа, в которой мне хотелось бы учиться»

Классный час "Создание успеха..."Предполагаемый успех - формирование активной жизненной позиции, желание сделать ее лучше....

презентация о школе, в которой я работаю

Самые важные годы своей жизни человек проводит в школе. Школа надолго остается в сердце каждого человека светлым этапом жизненного пути! Спустя пять лет, после окончания университета, я вернулась в шк...

Школа, в которой учат искусству жить.

Школа, в которой учат искусству жить...

Что мне необходимо сделать для преобразования школы, в которой я работаю.

Все учителя, обучающиеся по Программе первого уровня, разрабатывали и внедряли изменения в специфику своей школы на первоначальном этапе процесса преобразования в своей школе, стало самостоятельным и ...

Анкета для родителей «Отношение к школе, в которой учится ребёнок»

Анкета для родителей 1,2,3,5,6,7,8,10 классов «Отношение к школе, в которой учится ребёнок»...