Урок английского языка в 5 классе по теме “Countries and Continents” («Страны и Континенты»)
план-конспект урока (английский язык, 5 класс) по теме

Орлова Наталия Алексеевна

Тема: “Countries and Continents” («Страны и Континенты»)

Тип: комбинированный

Цель урока: обобщить изученный материал о странах и континентах; расширить кругозор учащихся средствами английского языка.

Задачи урока: образовательный аспект: активизировать    

                             лексический материал по теме;

                             расширить словарный запас учащихся;

                             развивающий аспект: развивать навыки   

                             коммуникативной компетенции учащихся,

                             тренировать их речемыслительные процессы (память,

                             мышление, восприятие, воображение, внимание);

                             воспитательный аспект: привить интерес к культуре    

                             и «географической» культуре стран мира,    

                             мотивировать учащихся к изучению английского

                             языка, формировать чувство нравственности и

                             толерантности. 

Форма урока: обучающая

Основные принципы: участие каждого в общении на английском языке; коммуникативность заданий.

 

Методы коммуникативной направленности и ролевой игры.

Скачать:

ВложениеРазмер
Файл urok_5_klass.docx34.16 КБ

Предварительный просмотр:

Урок английского языка в 5 классе

Тема: “Countries and Continents” («Страны и Континенты»)

Тип: комбинированный

Цель урока: обобщить изученный материал о странах и континентах; расширить кругозор учащихся средствами английского языка.

Задачи урока:

     образовательный аспект: активизировать лексический материал по теме «Страны  

                                          и Континенты», расширить словарный запас учащихся;

     развивающий аспект: развивать навыки коммуникативной компетенции учащихся,

                                          тренировать их речемыслительные процессы (память,

                                          мышление, восприятие, воображение, внимание);

     воспитательный аспект: привить интерес к культуре и «географической» культуре

                                          стран мира, мотивировать учащихся к изучению английского

                                          языка, формировать чувство нравственности и

                                          толерантности.  

Форма урока: обучающая

Основные принципы: участие каждого в общении на английском языке;

                                     благоприятные условия для общения на английском языке;

                                     коммуникативность заданий.

Методы коммуникативной направленности и ролевой игры.

Оборудование: компьютер, интерактивная доска, раздаточный дидактический

                           материал, иллюстрации по теме.

Ход урока

I. Организационный момент (Учитель представляется классу и объявляет тему и цели урока)

Hello, boys and girls, I’m very glad to be with you today. There are many guests at our lesson. Do you know the topic for today’s lesson? I’ll read you a passage of a poem; you have to listen to it carefully and try to guess the topic of the lesson.

The earth is a garden,
It’s a beautiful place
For all living creatures,
For all the human race.

So, what’s the topic of the lesson?      Right you are.

Today you’ll refresh the text “Countries and Continents” to get the details of it, then you’ll refresh the names of some countries, their capitals, languages, nationalities and sightseeings.

II. Фонетическая зарядка: Фонетическая отработка географических названий

At first we remember some words. Repeat after me, please.

Africa ['æfrɪkə]

America [ə'merɪkə]

Asia  ['eɪʃə]

Australia [ɔs'treɪlɪə]

Antarctic [ænt'ɑːktɪk]

Canada ['kænədə]

China ['ʧaɪnə]

Egypt ['iːʤɪpt]

England ['ɪŋglənd]

Europe ['juərəp]

France [frɑːns]

Germany ['ʤɜːmənɪ]

Italy ['ɪt(ə)lɪ]

Spain [speɪn]

the Vatican ['vætɪkən]

Vietnam [ˌviːet'næm]

Well done. Thank you very much.

III. Актуализация грамматического материала.  

You have just learnt some facts about Geography.  And I should pay your attention to the articles with proper names. (на доске) Let’s revise your knowledge. You have a paper №1 on each table. Fill in the blanks with the definite article where necessary.

  1. __ London, the capital of __ Great Britain, is on __ Thames.
  2. __ Odessa is the largest port on __ Black Sea.
  3. __ Alps are the highest mountains in Europe.
  4. __ Helen and __ Nick visited __ USA.
  5. Is ___ Canada situated in ___ America?

Now check it up, please.  

Who is the best? Who has no mistakes?  Very good!

IV. Речевая зарядка

Now could you answer the questions, please?

  1. What is the name of the planet we live on?
  2. How many continents are there on it? What are they? (show at the map)
  3. How many oceans are there on our planet?
  4. What separates the continents from each other?
  5. What is the largest country in the world?
  6. What is the smallest country in the world?
  7. Could you name some countries in Europe?
  8. Could you name some countries in Asia?
  9. Could you name some countries in Africa?
  10. Could you name some countries in America?
  11.  What continent has only one country?
  12. What English-speaking countries do you know?

Very well! You know everything!

V. Актуализация полученных знаний. Учебный разговор происходит на базе лексики учебника.

Let us review the names of some countries, their capitals, languages and nationalities.

        Finish the following sentences:

English        

French        

Spanish                   is the national language of         …

German      

Italian          

Russian      

And now fill the table in, please. You have to write the country, the capital, the nationality and choose the right national flag.

Country

Capital

Nationality

National Flag

Great Britain

Washington, DC

Italy

Russian

France

German

Canberra

Spanish (Spaniard)

Ottawa

   

That’s right! Thank you.

VI. Физкультур минутка.

We are tired a little bit. Let’s have a rest.

Clap your hands,
I can jump like a frog.
I can fly like a bird.
I can run like a dog.
I can swim like a fish.

VII. Аудирование текста.

     Понимание содержания, ответы на вопросы.

Hello, my friends!

My name is Mary. I’m from Russia. I’m Russian. Last summer I travelled to the USA. I went with my dad there. We were in Washington, DC, New York, Los Angeles and San Francisco. This country is fantastic!

My spring holiday will be soon and I don’t know what country it’s better to travel to, but I know it should be in Europe. Help me, please!

With love,

Mary.

  1. Where was Mary last summer?
  2. With whom was Mary there?

VIII. Ролевая игра.

Let’s help Mary to choose the best European country to travel to. Imagine that you are in travel agency. Some of you will be Mary and her father and the others will be travel agents. Please, pick up your role.

You have only pivot (reference) words on your papers and pictures of the country/ you should tell Mary and her father about your country. You have some minutes to prepare.

IX. Страноведческий тест. (резервное задание)

Paper № 3

  1. Moscow is in …
  1. Asia           b) Europe           c) Africa

  1. The Australian speak …
  1. Russian      b) Australian     c) French

  1. The smallest country in the world is …
  1. Italy           b) Spain             c) the Vatican

  1. The Eiffel Tower is in …
  1. Paris          b) Berlin             c)  Tokyo

  1. … is in London.
  1. Big Ben      b) the Kremlin    c) the Pyramid

  1. The national Flag of Russia is …
  1. blue, red, white     b) red, white, blue     c) white, blue, red

  1. There are … continents in the world.
  1. 4                 b) 7                     c) 6

  1. English is not the national languages in …
  1. America       b) China            c) Canada

  1. People who live in Egypt are the …
  1. Arabic          b) Egyptian       c) Egyptish

  1.  The capital of Italy is …
  1. Rome            b) Madrid          c) Berlin

X. Итог урока.

What have we learnt today?

Today we’ve learnt to pronounce the names of different countries correctly.

We’ve refreshed the usage of the articles with proper names.

We’ve reviewed the names of continents, countries, their capitals, languages and nationalities.

As for the new information we’ve learnt the names of some European places of interest.

Everybody of you have received these globes today. Who has most of all? Who is the winner?

Now, it’s high time to say Goodbye. Thank you for your work. Good luck to you.

Дидактичексий материал

Paper № 1

  1. __ London, the capital of __ Great Britain, is on __ Thames.
  2. ___ Odessa is the largest port on ___ Black Sea.
  3. __ Alps are the highest mountains in __ Europe.
  4. __ Helen and ___ Nick visited ___ USA.
  5. Is ___ Canada situated in ___ America?

Paper № 1

  1. __ London, the capital of __ Great Britain, is on __ Thames.
  2. ___ Odessa is the largest port on ___ Black Sea.
  3. __ Alps are the highest mountains in ___ Europe.
  4. __ Helen and __ Nick visited __ USA.
  5. Is ___ Canada situated in ___ America?

Paper № 1

  1. __ London, the capital of __ Great Britain, is on __ Thames.
  2. ___ Odessa is the largest port on ___ Black Sea.
  3. __ Alps are the highest mountains in __ Europe.
  4. __ Helen and __ Nick visited __ USA.
  5. Is ___ Canada situated in ___ America?

Paper № 1

  1. __ London, the capital of __ Great Britain, is on __ Thames.
  2. ___ Odessa is the largest port on ___ Black Sea.
  3. __ Alps are the highest mountains in ___ Europe.
  4. __ Helen and __ Nick visited ___ USA.
  5. Is ___ Canada situated in ___ America?

Hello, my friends!

My name is Mary. I’m from Russia. I’m Russian. Last summer I travelled to the USA. I went with my dad there. We were in Washington, DC, New York, Los Angeles and San Francisco. This country is fantastic!

My spring holiday will be soon and I don’t know what country it’s better to travel to, but I know it should be in Europe. Help me, please!

With love,

Mary.

Paper № 3

  1. Moscow is in …
  1. Asia           b) Europe           c) Africa
  1. The Australian speak …
  1. English      b) Australian     c) French
  1. The smallest country in the world is …
  1. Italy           b) Spain             c) the Vatican
  1. The Eiffel Tower is in …
  1. Paris          b) Berlin             c)  Tokyo
  1. … is in London.
  1. Big Ben      b) the Kremlin    c) the Pyramid
  1. The national Flag of Russia is …
  1. blue, red, white     b) red, white, blue     c) white, blue, red
  1. There are … continents in the world.
  1. 4                 b) 7                     c) 6
  1. English is not the national languages in …
  1. America       b) China            c) Canada
  1. People who live in Egypt are the …
  1. Arabic         b) Egyptian       c) Egyptish
  1.  The capital of Italy is …
  1. Rome          b) Madrid          c) Berlin

Paper № 2

  • Hello. I am … from …
  • We want to travel to … but we can’t choose the country. Please help us.

  • What places of interest can we see in France (Great Britain, Italy and Spain)?

  • All countries are beautiful. We have chosen ... Thank you.

Paper № 2

Italy

    The capital of Italy is … We are … (nationality)

  • a lot of historical cities
  • beautiful small streets and old bridges
  • a city Verona, the city of Romeo and Juliet
  •  the Coliseum  [ˌkɔlə'siːəm]

Paper № 2

Germany

The capital of Germany is … We are … (nationality)

  • a lot of historical cities
  • a lot of beautiful castles
  • clean lakes and mountains
  • Berlin Zoo, Brandenburg Gate

Paper № 2

Great Britan

The capital of Great Britan is … We are … (nationality)

  • a lot of museums, theatres, cinemas
  • the Tower
  • Trafalgar Square
  • the Houses of Parliament and Big Ben

Paper № 2

France

The capital of France is … We are … (nationality)

  • the centre of culture and fashion
  • a lot of museums, theatres, cinemas, shops, hotels
  • the Eiffel Tower
  • Elysee [eɪ'liːzeɪ] Palace, Notre-Dame de Paris  

Paper № 2

Spain

The capital of Spain is … We are … (nationality)

  • a lot of beautiful beaches
  • many castles and palaces
  • Royal Palace
  • Plaza Mayor Square  

Paper № 1

  1. __ London, the capital of __ Great Britain, is on __ Thames.
  2. ___ Odessa is the largest port on ___ Black Sea.
  3. __ Alps are the highest mountains in __ Europe.
  4. __ Helen and ___ Nick visited ___ USA.
  5. Is ___ Canada situated in ___ America?

France

France

Germany

Germany

Spain

Spain

Great Britain

Great Britain

Italy

Italy

Mary

Mary’s father


По теме: методические разработки, презентации и конспекты

конспект урока английского языка 7 класс по теме спорт "Бассейн Ревери"

урок составлен по учебнику М.З. Биболетовой для 7 класса 3 раздел. Тема "Спорт"...

презентация к уроку английского языка 7 класс по теме спорт "Бассейн Ревери"

презентация разработана к уроку "Бассейн Ревери" 7 класс по учебнику М.З. Биболетовой...

Сценарий урока английского языка 10 класса по теме "Visual Arts/The Most Famous Portrait"

Сценарий урока разработан к УМК О.В. Афанасьевой и И.В. Михеевой "English X" Unit I "Man - the Creator"....

Методическая разработка урока английского языка 10 класса по теме "Внешность и характер человека".

Данная разработка урока с использованием презентации, заданий по аудированию и чтению может быть использована на уроках английского языка старшей школы....

Урок английского языка 11 класса по теме" Мы изучаем английский язык".

Урок-конференция с участием зарубежных англоговорящих студентов, где обсуждались проблемы изучения английского языка, его место в глобальной культуре....

Технологическая карта урока английского языкав 5 классе по теме "Путешествие по России" по учебнику "Rainbow English" 5 класс

Технологическая карта открытого урока по английскому языку в 5 классе по теме "Путешествие по России" учебник "Rainbow English"...

Урок в 5 классе по теме "Countries and continents" (Страны и континенты)

Урок составлен по учебнику И. Н. Верещагиной, О. В. Афанасьевой для 5 класса. Дети знакомятся с названиями континентов, стран, их столиц, учатся толерантному отношению к культурам разных народов. В ур...